وَ مَنْ يَفْعَلْ ذٰلِكَ عُدْوٰاناً وَ ظُلْماً فَسَوْفَ نُصْلِيهِ نٰاراً وَ كٰانَ ذٰلِكَ عَلَى اَللّٰهِ يَسِيراً ﴿۳۰﴾نسا
وکسی که از روی ظلم و ستم به زودی در اتش افکنده خواهد شد و این برای خدا راحت و اسان است آن کار را انجام دهد.
امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس به عمد خودکشی کند، برای همیشه در دوزخ است آنگاه این آیه را تلاوت فرمودند.
#انس_با_قرآن_مجید
ای بندگان خدا...
هم اکنون به اعمال نیکو پردازید ، تا ریسمان های مرگ بر گلوی شما سخت نشده ، و روح شما برای کسب کمالات آزاد است...
خطبه ۸۳
#در_محضر_نهج_البلاغه
آیت الله بهجت ره:
امام زمان(عج) بہ شخصے ڪہ اجازہ ملاقات میخواست، پیغام فرستادند و فرمودند:
شما تهذیب نفس ڪنید، ما خود نزد شما مےآییم.
#سیره_علمای_ربانی
(هرگز یهود و نصاری از تو راضی نمی شوند تا اینکه به طور کامل از خواسته ی آن ها پیروی کنی...)
سوره مبارکه بقره آیه 120
🔷صد برجام هم امضاء شود، حرف قرآن یکی است...
#بصیرت_دینی_انقلابی
تبلیغ دین در آینده اینترنت
روند تحولات اینترنت و فضای مجازی
در مورد روندهای تحولات اینترنت و فضای مجازی، روندهای زیر مورد تحلیل، ارزیابی و پیامدسنجی قرار گرفتند:
1. برقشدگی اینترنت
2. واقعیت مجازی، واقعیت افزوده
3. هوش مصنوعی و کلان دادهها
4. رایانش ابری
5. گسترش اینترنت (جستجو و قالبهای تعامل کاربر) به انواع رسانهها
6. سلطه اپلیکیشنها و عصر چت بات ها
7. بیت کوین (پول اینترنتی) و فناوری بلاکچین
8. مساله حریم خصوصی افراد در اینترنت و گسترش محتوای نامناسب در اینترنت
9. چندشبکه ای شدن اینترنت به جای شبکه واحد و اینترنت ملی
10. نسل پنجم شبکه تلفن همراه 5G
11. اینترنت اشیاء
12. جمعسپاری و فینتکهای دیگر
در هر حال با رصد فضای تحولات میتوان دریافت، دیجیتالی شدن، اینترنتی شدن و مرتبط شدنِ همه چیز، رخداد عظیم است که در حال رخ دادن است و روز به روز در حال گسترش به اشیاء مختلف است و هر روز ابزارهای جدیدی از زندگی را تحت تاثیر قرار میدهد. وسائلی که تا پیش از این دیجیتالی نبودند و ارتباط انسان با آنها صرفا از جنبه فیزیکی بود در حال دیجیتالی شدن هستند و در حال پیدا کردن ارتباط اطلاعاتی با انسان هستند.
متن کامل و موارد دیگر را در اینجا مشاهده فرمایید:
lish.ir/HXD
#محتوای_پژوهشی
هدایت شده از تبلیغ همراه
نشست تخصصی
بایسته های طراحی نظام یکپارچه مدیریت فرهنگی کشور
(چالش های و راهکار های برون رفت)
با حضور
دکتر مهدی ناظمی اردکانی
و
حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید محمد حسین هاشمیان
برگزار میگردد.
زمان: دوشنبه 97/02/24 - ساعت 5 تا 7 عصر
مکان: بلوار نیایش – جنب مصلی قدس – پژوهشکده باقرالعلوم(ع)
☀️ أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ یُولِجُ الَّیْلَ فِی النَّهَارِ وَیُولِجُ النَّهَارَ فِی الَّیْلِ وَ سَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ کُلٌّ یَجْرِی إِلَی أَجَلٍ مُّسَمّیً وَأَنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ
🌟آیا ندیدی که خداوند، پیوسته شب را در روز، و روز را در شب داخل می کند، و خورشید و ماه را تسخیر کرده، هر یک تا زمان معیّنی در حرکتند؟ همانا خداوند به آنچه انجام می دهید آگاه است.
💠پیام ها💠
✅1- از راههای شناخت خداوند، مطالعه در طبیعت و اسرار هستی است. «ألم تر...»
✅2- کم و زیاد شدن طول شب و روز را تصادفی نپنداریم، بلکه کاری الهی و با طرح و برنامه است. «یولج...»
✅3- خورشید نیز حرکت دارد. «الشمس و القمر کلّ یجری»
✅4- حرکات اجرام، زمانبندی شده است. «کلّ یجری الی أجلٍ مسمّیً»
✅5 - تغییرات شب و روز وتسخیر خورشید و ماه، در جهت بهره وری و استفاده ی انسان است. «انّ اللّه بما تعملون خبیر» (اعمال و رفتار انسانها نیز باید مفید و هدفمند باشد). تفسیر نور/ جلد 7
#تفسیر_مختصر
#انس_با_قرآن_مجید
هدایت شده از تبلیغ همراه
نشست تخصصی
بایسته های طراحی نظام یکپارچه مدیریت فرهنگی کشور
(چالش های و راهکار های برون رفت)
با حضور
دکتر مهدی ناظمی اردکانی
و
حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید محمد حسین هاشمیان
برگزار میگردد.
زمان: دوشنبه 97/02/24 - ساعت 5 تا 7 عصر
مکان: بلوار نیایش – جنب مصلی قدس – پژوهشکده باقرالعلوم(ع)
سه چیز نشانه صابری است: اول( در مقام عمل) سستی نمی کند؛ دوم: بی تاب نمی شود؛ سوم: گلایه از خداوند ندارد؛ چرا که اگر سستی بورزد، حقوق دیگران را از بین خواهد برد و هنگامی که بی تابی نماید، حق شکر وسپاس را به جای نمی آورد و زمانی که در مقام گله برآید، در برابر پروردگارش به سرکشی پرداخته است .رسول اکرم (ص)وسایل الشیعه ج16 ص 23
خامنه ای، سیستانی و بهجت، شبیری: به طور کلّى اگر اختلاف بين افق دو کشور به مقدارى باشد که با فرض دیدن ماه در يکى، در ديگرى امکان دیده شدن نباشد، کفايت نمىکند .
خویی، وحید، صافی و نوری: بله، اول ماه ثابت میشود.
فاضل و مکارم: اگر افقشان یکی نباشد، کفایت نمی کند؛ بنابراین اگر در تهران اول ماه ثابت شود در مشهد ثابت نمی شود.
امام، اگر افقشان یکسان یا نزدیک به هم باشد کفایت می کند.
هنجارهای گروهی از عوامل بسیار مهم در تربیت و رشد یا فساد و انحراف نوجوانان است.
پس از خانواده، از گروه همسالان بهعنوان دومین عامل جامعهپذیری نام برده میشود. معمولاً کودکان متعلق به این گروهها از موقعیت و وضعیت نسبتاً مساوی و روابطی نزدیک برخوردارند و به موازات رشد خویش زمان بیشتری را به خود اختصاص میدهند. با افزایش نفوذ گروه همسالان، نفوذ والدین رو به کاهش میرود. اکثر نوجوانان ترجیح میدهند اوقات خود را با همسالان خود بگذرانند. از طرف دیگر گروه همسالان برخلاف خانواده و مدرسه کاملاً حول محور منافع و علایق اعضا قرار دارد. اعضای این گروه میتوانند به جستجوی روابط و موضوعهایی بپردازند که در خانواده و مدرسه با تحریم مواجه است، و به این ترتیب سعی میکنند از نفوذ این دو نهاد مهم بر خود جلوگیری نمایند و نقشها و هویتهای متمایزی (و غالباً غیرمجاز) را مستقر سازند.
اینجاست که اگر فرایند جایگزینی گروه همسالان و ارزشهای آن بهجای خانواده اتفاق افتد و کارکرد تربیتی خانواده از دست برود، آغاز هر نوع انحراف اجتماعی خواهد بود. خصوصاً در دوران نوجوانی که «تأثیر گروه همسالان در دوره بلوغ به اوج میرسد، یعنی دورهای که این گروه سنی طبق سلیقهها، نحوه پوشش، اصطلاحات، نهادها، ارزشها و قهرمانان خود آماده شکل بخشیدن به یک خرده فرهنگ متمایز میباشد، گروه همسالان از طریق اعطای پاداش یا انتقاد و تحریم، در قبال همنوایی یا ناهمنوایی اعضا با هنجارهای گروه تأثیر بسیار نیرومندی را بر رفتار و شخصیت اجتماعی آن اعمال مینماید.»اما اگر هنجارهای گروهی بهعنوان مکمل ارزشهای خانواده باشند و این تعلقات گروهی به شکل سالم سپری شود، یقیناً خانواده و تربیت پربارتر خواهند بود.
کسب علم و آگاهی از مهمترین عوامل رشد و غذای روح است؛ لذا، هر چه بیشتر به تحصیل علم پرداخته شود، موجب رشد و تغذیهی بیشتر روح میگردد.قرآن گفتگوی حضرت موسی با همراهش (خضر) را اینگونه بازگو میکند:
«قالَ لَهُ مُوسى هَلْ أَتَّبِعُکَ عَلى أَنْ تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْدا»
«موسى به او گفت: آیا از تو پیروى کنم تا از آنچه به تو تعلیم
داده شده و مایه رشد و صلاح است، به من بیاموزى؟»
آ
ایه الله مدنی : عناصر خلق مسلمان روزى به خانه اش مى ریزند و روزى محراب عبادتش را به آتش مى کشند و روز دیگر قصد جان او را مى کنند و آب دهان به صورتش مى اندازند! اما او در هر حادثه ناگوار با قامتى راست ایستاده، با الهام از کلام خدا (فَاسْتَقِمْ کَما اُمِرْت) همچنان قامت به بى نهایت مى کشد و مى گوید:
«من تا زنده ام نماینده امام هستم و نماز جمعه را مى خوانم.
#محتوای_پژوهشی
#خانواده
در خانه به يكديگر آفرين بگوئيد؛ تقصيرپذير باشيد؛ مخصوصاً به آقايان محترم كه زير بار نميروند بگويم. تقاضا دارم كه اگر يك وقت عصباني شدي، كه نبايد بشوي، اگر بد گفتي كه نبايد بگوئي، وقتي غضب برطرف شد فوراً عذرخواهي كن؛ فوراً تقصير را به گردن بگير؛ اين زير بار رفتن يك خودسازي است.
lish.ir/OcF
#محتوای _پژوهشی
#دعای _امام زمان (عج)
پروردگارا ! شیعیان از پرتو نور ما و باقیمانده گل وجود ما آفریده شده اند و گناهان فراوانى به پشت گرمى دوستى و ولایت ما انجام داده اند. پس اگر گناهانشان میان تو و آنها فاصله اى پدید آورده میان آنها را اصلاح کن و گناهانشان را از خمس ما جبران فرما. پروردگارا ! آنها را از آتش دور کرده، در بهشت جاى ده و همراه دشمنان ما در خشم و عذاب خویش نیفکن.
lish.ir/Og2
☀️ ذَلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَأَنَّ مَا یَدْعُونَ مِن دُونِهِ الْبَاطِلُ وَأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْعَلِیُّ الْکَبِیرُ/لقمان30
🌟 این همه، دلیل بر آن است که خداوند، حقّ، و آنچه غیر از او میخوانند باطل است، و همانا خداوند بلند مرتبه و بزرگ است.
💠نکته ها💠
از آیه ی 24 تا آیه 30، ده صفت از صفات الهی مطرح شده است: غنیّ، حمید، عزیز، حکیم، سمیع، بصیر، خبیر، حقّ، علیّ، کبیر و در هر آیه به نکته ای اشاره شده است، مثلاً در آیه 25، خالقیّت خداوند مطرح شده، «خلق السّموات...» در آیه ی 27، به نعمتهای الهی اشاره شده، «مانفدت کلمات اللّه» و در آیه ی 28، قدرت مطلقه ی پروردگار در مبدأ و معادِ انسان بیان شده است. «ما خَلقُکم و لابَعثُکم»
✳️ تنها خداوند و آنچه از جانب او و یا وابسته به او باشد، حقّ است و هر چه غیر از او و یا وابسته به غیر او باشد، باطل و ناپایدار است.
💠پیام ها💠
✅1- منشأ همه ی افعال و صفات خداوند در آفرینش، ثابت و پایدار بودن اوست. «ذلک بانّ اللّه هوالحقّ»
✅2- حقّ و باطل، ملاک انتخاب است، نه تقلید، تبلیغ، تطمیع و یا تهدید. «ذلک بانّ اللّه هوالحقّ و اَنّ ما یدعون من دونه الباطل»
✅3- در بیان حقیقت، صراحت و قاطعیّت داشته باشیم. (در این آیه، سه مرتبه کلمه ی «أنّ» به کار رفته که نشانه ی تأکید است.)
تفسیر نور/ جلد 7
#انس_با_قرآن_مجید
#تفسیرمختصرومفید