eitaa logo
تبلیغ نیوز | دفتر تبلیغات اسلامی
5.8هزار دنبال‌کننده
9.8هزار عکس
1.4هزار ویدیو
401 فایل
#تبلیغ_نیوز مرجع رسمی اطلاع رسانی #دفتر_تبلیغات_اسلامی #حوزه_علمیه_قم است. نشانی: قم، چهارراه شهدا مدیر کانال: @ghorbanzadeh_m
مشاهده در ایتا
دانلود
🌅 #گزارش_تصویری | هم اندیشی مبلغات فعال دفتر تبلیغات اسلامی 👈 در برنامه #محله_محوری_قم با موضوع اعتیاد برای مشاهده #تصاویر بیشتر به لینک زیر مراجعه نمایید👇🏻 https://www.balagh.ir/content/13554 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 سویه‌های معرفت‌آفرینی فضایل در حکمت صدرایی 👈 آیین حکمت در مقاله ای با عنوان "سویه‌های معرفت‌آفرینی فضایل در حکمت صدرایی"آورده است: یکی از محورهای پژوهش در معرفت‌شناسی غربی و دینی در دهه‌های گذشته، ارزیابی نقش فضایل ـ اعم از اخلاقی و فکری ـ بر معرفت است و نظریه‌پردازان زیادی، از نوع و میزان اثرگذاری فضایل فکری و اخلاقی بر معرفت سخن گفته‌اند. از مبانی وجودشناسانه و رهیافت­های نوین ملاصدرا و پیروان او به سه مقوله: علم (چیستی، منابع و موانع)، نفس و فضایل می­توان پاسخ­های جدیدی به این مسأله اصطیاد کرد. صدراییان با تعیین معیار برای چیستی فضایل، از کم و کیف نقش کلیدی فضایل و رذایل اخلاقی و فکری در فرآیند معرفت سخن گفته­اند. البته سیاق و گاه تصریح سخنان نشان می­دهد ایشان اغلب معرفت حقیقی و والا یا همان معرفت به امور متعالی را در گرو آراستگی به فضایل اخلاقی می­دانند؛ اما فضایل فکری را پیش­نیاز غالب معرفت‌ها می‌شمارند. این پژوهش با مروری بر فضیلت­گرایی معرفتی معاصر، در پی کشف سویه‌های چنین نگرشی در معرفت‌شناسی صدرایی است. گذار از تعریف رایج ارسطویی از فضیلت، اشاره به مصادیق جدیدی از فضایل فکری و همچنین ترسیم دقیق فرآیند اثرگذاری فضایل بر معرفت، از ویژگی­های این سنت فلسفی است. 📎بیشتر: http://pwq.bou.ac.ir/article_69104.html 💥 آیین حکمت به مدیر مسوولی حجت الاسلام والمسلمین و به صاحب امتیازی دانشگاه باقرالعلوم(ع)دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر می شود. 💡 تبلیغ نیوز |پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 | اصول مهم در روضه خوانی اهل بیت علیهم السلام (۱) 👈 برای اینکه یک واقعه تاریخی را بیان کنیم باید با دقت در مورد آن مطالعه و ارزیابی کاملی داشته باشیم،مخصوصا اگر آن واقعه درباره ی اولیای الهی و مراثی و عزای آنها باشد لزوما باید صحیح و درست بیان شود. اصول روضه خوانی ۱. مراجعه به کتابهای معتبر برای اینکه یک واقعه تاریخی را بیان کنیم باید با دقت در مورد آن مطالعه و ارزیابی کاملی داشته باشیم،مخصوصا اگر آن واقعه درباره ی اولیای الهی و مراثی و عزای آنها باشد لزوما باید صحیح و درست بیان شود، و هم کیفیت اتفاق آن به صورت حقیقی بدون تحریف ذکر گردد تا موجب اجحاف در حق اولیای الهی نباشد.لذا باید به کتب تاریخی دقیق و موثقی مراجعه کرد.کتابهایی مثل: الف. «اللهوف» سید بن طاووس ب. منتهی الآمال،نفس المهوم،بیت الاحزان،انوارالبهیه از محدث قمی ج.‌ ارشاد: شیخ مفید ۲. نقل صحیح واقعه تاریخی گاهی بخاطر عدم مطالعه کافی و یا دقت لازم در نقل مطالب،نکاتی بیان می شود که خالی از اشکال نیست. صرف شنیدن و اتکاء بر قول یک شخص مداح یا عالمی برای نقل روضه کافی و صحیح نیست. ۳. تاثیر پذیری از ذکر مصیبت ذکر مصیبت و ایجاد فضای معنوی باید در راستای ارشاد و تبلیغ و هدایت معنوی رهنمون شود ،لازم است که گوینده عامل و نسبت به بیان و درک روضه تامل داشته باشته باشد و از تاثیرپذیری واقعی روضه و ذکر مصیبت بهره مند شود،تا بتواند هم خود و هم دیگران را در این مسیر معنوی ارشاد و هدایت کند، صرف گفتن با صوت زیبا مقصود و هدف اصلی این سیره نیست. منبع: ۱.اسلامی فر،جعفر،آداب سخن وسخنوری،ص ۱۷۹ـ۱۹۴،مشعر،سوم،۱۳۹۰،تهران. منبع: ۱.شیوه های معاشرت مبلغ با کودکان ص۱۱۰ـ۱۳۸ 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 | اصول مهم در روضه خوانی اهل بیت علیهم السلام (2) 👈 بهتر است یک مبلغ برای ذکر مصیبت اهل بیت علیه السلام از بهترین و موثر ترین روشها استفاده کند از جمله این روشها شعر است. اصول روضه خوانی ۴. حفظ شان و جایگاه اهل بیت علیهم السلام از الفاظ و عباراتی که خالی از ضعف و تحقیر نسبت به اهل بیت علیه السلام باشد مثلا:بیچاره ،درمانده ، بدبخت،نا امید و...در قالب شعر و زبان حال باشد اصلا درست نیست و نباید استفاده کرد. ۵. توسل به اهل بیت علیهم السلام با بررسی سیره علماء و افرادی که در این راستا جزء شخصیت های بزرگ وبی نظیری بوده اند،معلوم می شود که آنها یک رابطه معنوی نزدیکی با اهل بیت علیهم السلام داشتند،و این رابطه باطنی و جذبه آنها باعث موفقیت چشمگیر آنها شده است. در حقیقت یکی از اصول معنوی موفقیت در ذکر رثاء و روضه اهل بیت علیهم السلام همین توسل و کمک گرفتن از خود اهل بیت علیهم السلام می باشد. ۶. استفاده از اشعار بهتر است یک مبلغ برای ذکر مصیبت اهل بیت علیه السلام از بهترین و موثر ترین روشها استفاده کند از جمله این روشها شعر است، البته ناگفته نماند که هر شعر و نثری قابل بیان نیست پس باید اصول و قواعدی را رعایت کنیم از جمله اینکه: الف. حدالامکان شعر شاعر معتبر و موثقی که خود عاشق اهل بیت علیهم السلام است باشد تا تاثیر گذار محفل باشد و هم احترام و شان اهل بیت حفظ شود. ب. در حین خواندن مواظب باشیم که چیز خلاف قول و نظراهل بیت علیه السلام به ایشان نسبت ندهیم هر چند به نظر خودمان صحیح و درست باشد. ج. در استفاده از اشعار اعتدال را رعایت کنیم و افراط و تفریط نکنیم. منبع: ۱. اسلامی فر،جعفر،آداب سخن وسخنوری،ص ۱۸۱ـ۱۹۴،مشعر،سوم،۱۳۹۰،تهران. ۲. مجتهدی سیستانی،سید مرتضی،اسرار موفقیت،انتشارات الماس،ششم،۱۳۸۵. 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 حدیث روز | ۹۹/۶/۲۲ 🔸امام صادق(ع): اَرْبَعَةُ الا فِ مَلَکٍ عِنْدَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام شُعْثٌ غُبْرٌیَبْکُونَهُ اِلى یَوْمِ القِیامَةِ. 🔹 چهار هزار فرشته نزد قبر سیدالشهدا علیه السّلام ژولیده و غبارآلود، تا روز قیامت بر آن حضرت مى گریند. 📚 کامل الزیارات، ص 119 💡 تبلیغ نیوز |پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 بنیان‌های فرهنگ‌‌شناختی سبک‌زندگی از منظر قرآن کریم 👈 اسلام و مطالعات اجتماعی در مقاله ای با عنوان "بنیان‌های فرهنگ‌‌شناختی سبک‌زندگی از منظر قرآن کریم "آورده است: مفهوم سبک ‌زندگی در تمدن غربی به این دلیل که اغلب در چارچوب نوعی مصرف‌گرایی سطحی نمود یافته، به ابتذال کشیده شده است. سبک ‌زندگی در این تلقی، نوعی زندگی مسرفانه، پر زرق و برق و تجملی را تداعی می‌کند که عمدتا بر منطق چشم و همچشمی در مصرف کالا و مد استوار است. اما سبک‌زندگی در تلقی قرآنی اشاره به واقعیت بنیادینی دارد که همه مفاهیم، تعاریف، دیدگاه‌ها و روایت‌های معطوف به فرهنگ و تمدن از آن سرچشمه می‌گیرند. 🔸 سبک‌زندگی در حقیقت محتوا و روح عینیت‌یافته فرهنگ و تمدن به‌شمار می‌رود. از این رو، «واقعیت اعلا» یا «بخش حقیقی و نرم افزاری تمدن»، در حقیقت جامع‌ترین و سنجیده‌ترین بیانی است که اهمیت کانونی این واقعیت را در حیات انسانی به وضوح منعکس می‌کند. در این نوشتار مبانی فرهنگ‌شناختی سبک‌زندگی از منظر قرآن با استفاده از روش تحلیلی استنباطی مورد بررسی قرار گرفته است. 🔸 نتیجه به‌دست آمده حاکی از آن است که از نگاه قرآن کریم، سبک‌زندگی طیب در جامعه‌ای امکان تحقق و وقوع دارد که الگوها و هنجارهای رفتاری آن از نظام فرهنگی متعالی و رشدیافته ریشه گرفته باشند. از نظر قرآن، نظام فرهنگی متعالی حق‌مدار، حکیمانه، مبتنی بر فطرت، دارای بنیادهای ثابت، سودمند و سازواره و منسجم است. 📎بیشتر: http://jiss.isca.ac.ir/article_69210.html 💥 اسلام و مطالعات اجتماعی به مدیر مسوولی حجت الاسلام والمسلمین دکتر و به صاحب امتیازی معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر می شود. 💡 تبلیغ نیوز |پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 پرسش| آیا هزینه کردن برای ساخت ضریح هایی از طلا و نقره برای حضرات اهل بیت (علیهم السلام) در شرایطی که بسیاری از شیعیان و حتی غیر شیعیان در مخارج روزمره ی خود مانده اند درست است؟ ✅ پاسخ: 1: مردم از اموال شخصی خود می پردازند و از اموال دولتی و عموم مردم نیست. 2: همین مردم که ضریح می سازند همین مردم هم در هر مورد به کمک نیازمندان می شتابند. 3: با عظمت بودن مراقد مقدّسه از شعائر است و عبادت می باشد. 4: در روایت آمده که در صدر اسلام پیشنهاد شد ستار کعبه را که قیمتی بوده بفروش برسد امیرالمؤمنین علیه السلام مانع شدند. و در زمان ما ستار خانه خدا خیلی قیمتی است که قابل وصف نیست، و با تشریفات خاصّی سالی یکبار بافته می شود. 5: این سؤال هر چند به ظاهر بین شیعیان مطرح است اما ریشه وهّابی دارد.همان وهابیانی که قبور ائمه بقیع را تخریب کردند. 6: برای اداره امور زندگی فقرا در شریعت و اسلام زکات و موارد دیگر جعل شده. 7: هر چیزی در جای خود لازم است، شما پارک ها را، میادین ورزش را، ساختمان های ادارات را، جادّه ها را، دانشگاه ها و مدارس را... ملاحظه کنید، که خرج ضریح سیدالشهدا علیه السلام نسبت به یکی از آن ها چیزی نیست. 8: ما در انتظار روزی هستیم که قبور ائمه بقیع علیهم السلام هم با عظمت هر چه تمامتر از اموال شخصی مردم در مقابل چشم و خشم دشمنان ساخته شود ان شاء الله. 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 | شیوه‌های معاشرت مبلغ با کودکان و نوجوانان(1) 👈 پس رعایت و عمل کردن اخلاق مهربانی در مسیر دین می تواند بهترین اثر معنوی و روحی را بگذارد.و یک گام موفق توام با پیشرفت را به همراه داشته باشد. رعایت حد و اندازه این رفتار یک امر مهم و اساسی است. تبلیغ برای کودکان و نوجوانان معاشرت صحیح و سازنده با کودکان و نوجوانان زمینه ساز خوبی است،تا بتوان معارف الهی را به آنها منتقل کرد.ارتباط صحیح باعث تحول در ایجاد انگیزه،پذیرش و جلب اعتماد بین مبلغان و نسل کودکان و نوجوانان خواهد شد. از جمله شیوه‌های معاشرت: الف: شیوه های عاطفی- اخلاقی: ۱. مهربانی «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِكَ...»( آل عمران آیه : ۱۵۹) «پس به بركت رحمتى از جانب خداوند با آنها (امت خود) نرمخو شدى، و اگر بد خلق و سختدل بودى حتما از دورت پراكنده مى‏شدند. » پیامبر اکرم (صلی اله علیه واله): « اِنَّ اَحبَّ عبادَ اللهِ اِلَی اللهِ أنصَحُهُم لِعِبادِه؛» «محبوب ترین بندگان خدا نزد وی کسی است که با بندگان او دلسوزتر و مهربانتر باشد.»[۱] پس رعایت و عمل کردن این اصل اخلاقی در مسیر تبلیغ دین می تواند بهترین اثر معنوی و روحی را بگذارد.و یک گام موفق توام با پیشرفت را به همراه داشته باشد. رعایت حد و اندازه این رفتار یک امر مهم و اساسی است،و هر گونه زیاده روی و عدم رعایت سن و شرایط روحی و فرهنگ زندگی افراد، تاثیر منفی بجا خواهد گذاشت. ۲. عدل و انصاف رفتار عادلانه و همراه انصاف در جلب اعتماد و پذیرش افراد خیلی موثر خواهد شد. مصادیقی از رعایت عدل و انصاف: در محبت ورزیدن بین نوجوان و کودکان،صحبت و گفتگو،داوری در مسابقات،نگاه کردن،تشویق کردن،عدالت در تقسیم وظایف و... نکاتی هستند که شخص مبلغ در مرحله عمل باید رعایت و دقت کافی داشته باشد،به طوری که اگر نسبت به رعایت این مسائل غافل شود، نتایج نا مطلوبی را خواهد دید. ۳. صداقت صداقت و راستگویی اصلی است که همه انسانها نسبت به آن علاقمند و محبت خاصی نشان می دهند،یک مبلغ دین باید گفتار و کردار خود را طوری تنظیم کند که اعتماد همه را جلب کند. در واقع کسی که در پند و موعظه و تبلیغ و ارشاد خود صداقت داشته باشد،عملش آینه حرفش و رفتارش شاهد گفتارش خواهد بود.[۲]از این رو محبوبیت بیشتری را خواهد داشت. مصادیقی از صداقت که باید رعایت شود،عبارتند: صدق در گفتار،وعده دادن، پاسخ دادن،و برخورد کردن ۴. مدارا برخورد همراه مدارا اینگونه هست،که به ظرفیت ها و توانایی های افراد توجه کنیم،و با سعه صدر وگذشت ودرک آنها در کار و فعالیت خودمان ثابت قدم باشیم.پس در امر تبلیغ و آموزش کودکان و نوجوانان نیاز هست،که ویژگی های شخصیتی و اخلاقی آنها را خوب مطالعه کرده و با حلم وملایمت و همراه با جدیت به مسیر الهی هدایت کنیم. مصادیقی از مدارا: نحوه برگزاری نماز جماعت(نه طولانی و خسته کننده و نه خیلی سریع و بی توجه)، برگزاری برنامه اعیاد و مناسبت‌ها(مناسب و وقت گیر نباشد)،مدت سخنرانی ها(خیلی خسته کننده و طولانی نباشد)،برگزاری کلاسها(خیلی خشک و یکسره نباشد)،شلوغی بچه ها(در این زمان از عصبانیت و فریاد زدن باید پرهیز کرد) توضیح دادن مباحث(درک سطح آگاهی و فهم آنها).[۳] منابع: * ۱. احمدی،سعید،شیوه‌های معاشرت مبلغ با کودکان و نوجوانان،ذوی القربی،اول،۱۳۸۹،قم ۲. محدثی،جواد،اخلاق معاشرت،بوستان کتاب،چهارم،۱۳۸۲،قم ۳. فرید تنکابنی،مرتضی،رهنمای انسانیت(ترجمه نهج الفصاحه)،دفتر نشر فرهنگ اسلامی،ششم،۱۳۸۰ پی نوشت: ۱. نهج الفصاحه،ص۶۱۵. ۲. محدثی،اخلاق معاشرت،ص۳۱۸. ۳. احمدی،شیوه های معاشرت مبلغ با کودکان و نوجوانان،صص۱۳-۶۲. 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 فراخوان بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز 💥 اطلاعات بیشتر در تبلیغ نیوز: http://dte.bz/LAvBI 💡 تبلیغ نیوز |پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 روش‌های تعمیق باورهای دینی کودکان و نوجوانان 👈 افق تبلیغ در مقاله ای با عنوان " روش‌های تعمیق باورهای دینی کودکان و نوجوانان " آورده است: آنچه به عنوان یک آسیب تربیتی در روش های تعلیم و تربیت مربیان و والدین نمود آشکاری دارد، «تربیت سطحی، صوری و ظاهری» دین به فرزندان و «عدم تعمیق باورهای دینی» است؛ همچنین توجه به «عوامل بیرونی» تربیت است تا عوامل درونی آن و نیز توجه به ظواهر و کنش‌های دینی است تا اصل باورها و ارزش های دینی. 🔸 درونی سازی که در روان‌شناسی عاملی مهم در به شمار می‍رود، راهکاری مهم برای رهایی از این آسیب تربیتی است؛ زیرا درونى کردن یک ارزش و فضیلت، عمیق ترین و پایدارترین پاسخ به نفوذ اجتماعى است. 🔸 در این با تبیین مفاهیم کلیدی و رویکردهای مختلف تربیتی، به تبیین جایگاه تعمیق باورها در متون دینی پرداختیم و با مراجعه به متون دینی به روش هایی سازمان یافته در حوزه تعمیق باورهای دینی رسیدیم که در این مقاله تلاش شده است با یک صورتبندی نو ارائه شود. 📎بیشتر: http://ofoghetabligh.dte.ir/article_68532.html 💥فصلنامه علمی تخصصی به مدیر مسوولی حجت الاسلام والمسلمین دکتر و به صاحب امتیازی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر می شود. 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 پرسش| شما که همیشه پرچم دار توسل بودید، چرا علمایتان به جای اینکه بگویند به حرم ها بروید و توسل بکنید، چرا گفتند گوش به فرمان دکتر ها و وزارت بهداشت باشید؟ ✅ پاسخ: اینکه اهل بیت علیهم السلام شفا می دهند، صحیح است ولی به این معنا نمی باشد که هر کسی هر آنچه خواست را به او بدهند، بلکه جهان بر اساس اسباب پیش می رود و کسی نمی تواند در آن دخالت بکند و امام صادق علیه السلام می فرمایند: خداوند ابا دارند از اینکه امور جهان بدون سبب محقق شود . (1) یکی از اسباب درمان بیماری، رجوع به دکتر و بیمارستان است و با توسل و دعا کردن نیز منافاتی ندارد. همانطور که در زیارت آل یاسین آمده است که " هیچ شأنی از شئون ما نیست مگر آنکه شما اهل‌بیت سبب و راه رسیدن به آن هستید " . (2) پس باید در مشکلات و مریضی ها علاوه بر رجوع به دکتر، توسل نیز انجام داد . پی نوشت: (1) عن أبی عبد الله علیه السلام أنه قال : أبى الله أن یجری الأشیاء إلا بأسباب ، فجعل لكل شئ سببا الكافی، الشیخ الكلینی، ج1، ص183. (2) فما شئ منه الا وأنتم له السبب والیه السبیل المزار، محمد بن جعفر المشهدی، ص568. 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 حدیث روز | ۹۹/۶/۲۳ 🔸امام رضا(ع): مَنْ جَلَسَ مَجْلِساً یُحْیى فیهِ اَمْرُنا لَمْ یَمُتْ قَلْبُهُ یَوْمَ تَمُوتُ الْقُلُوبُ. 🔹 هر کس در مجلسى بنشیند که در آن ، امر (و خطّ و مرام ما) احیا مى شود، دلش در روزى که دلها مى میرند، نمى میرد. 📚 بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۲۷۸ 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 ثمرات فردی-اجتماعی هویت‌دینی با تاکید بر معارف قرآن‌کریم و روایات 👈 اسلام و مطالعات اجتماعی در مقاله ای با عنوان "ثمرات فردی-اجتماعی هویت‌دینی با تاکید بر معارف قرآن‌کریم و روایات"آورده است: بررسی اجتماعی بودن انسان، ضرورتِ وجود مسئولیت برای او، آگاهی از مسئولیت‌های اجتماعی و عمل به آن از مسائلی است که عدم توجه به آن زمینۀ بسیاری از انحطاط‌های اخلاقی در سطح جامعه خواهد بود؛ بنابراین مسئله‌ی مقالۀ حاضر، بررسی مفهوم اجتماعی بودن انسان و نیز بررسی اهمّ مسئولیت‌های اجتماعی افراد در جوامع اسلامی بر بنیاد سخنان امام علی(ع)در نهج‌البلاغه و نقش تعلیم و تربیت در تحقق این مسئولیت‌های اجتماعی انسان مبتنی بر دیدگاه امام علی(ع)است که هدف پژوهش حاضر، یافتن پاسخ این مسئله است. 🔸 بر این اساس روش پژوهش، تحلیل محتوای کیفی و قیاس نظری بوده و بر این اساس سعی شده است، با بررسی متنِ نهج‌البلاغه و دیگر سخنان امیرالمؤمنین(ع)اهم مسئولیت‌های اجتماعی افراد شناسایی و پس‌ازآن نقش تعلیم و تربیت در تحقق چنین مسئولیت‌های اجتماعی تبیین گردد. 🔸 نتایج پژوهش نشان می‌دهد که ازنظر امام علی(ع)انسان بالفطره موجودی اجتماعی است و برای زیستن در اجتماع به‌ناچار باید با جامعه در ارتباط باشد و برای تحقق این امر لازم است به مسئولیت‌هایی همچون احساس مسئولیت نسبت به جامعه، رعایت حقوق، انصاف و عدالت‌خواهی نسبت به انسان‌ها، تعاون و همکاری در امور اجتماعی و معاشرت و برقراری روابط مهرآمیز با دیگران توجه داشته باشد. 📎بیشتر: http://jiss.isca.ac.ir/article_69209.html 💥 اسلام و مطالعات اجتماعی به مدیر مسوولی حجت الاسلام والمسلمین دکتر و به صاحب امتیازی معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر می شود. 💡 تبلیغ نیوز |پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 پرسش| چرا امام حسین علیه السلام و در ایام محرم، بیماران کرونایی را شفا نمی دهند؟ مگر حسینه ها را دارالشفا نمی گویید؟ ✅ پاسخ: نکته ی اول: دارالشفا بودن به معنی شفابخشی بی قید و شرط نیست. اگر این بود نیازی به این همه بیمارستانها و هزینه های درمانی و مراجعه به پزشک نبود.از این رو وقتی شخصی به امام صادق علیه السلام مراجعه می کنند و حضرت متوجه می شوند که فرزند او بیمار است به او توصیه می کند که غذایی به فرزندش بدهد که در رشد گوشت و استخوان او مؤثر است. دعا نیز به تنهایی کافی نیست. در روایات آمده که یکی از پیامبران (علیهم السلام) بیمار شد و گفت: « «طبیب نمی خواهم. خودش[خداوند متعال] بیمار کرده است و خودش شفا می دهد. خداوند به آن پیامبر وحی فرمود: من خوبت نمی کنم تا خودت را درمان کنی و شفا بدست من است.» نکته ی دوم: لذا در کنار رعایت تمام و کمال مسائل بهداشتی ،طبیعی و عقلانی، باید باور و امید داشته باشیم که نهایتاً شفا به دست خداوند است و حضرات معصومین نیز به اذن خداوند متعال می توانند مجرای شفابخشی حضرت حق باشند. نکته ی سوم: شفابخشی اهل بیت، بی قید و شرط نیست. اگر شفابخشی بی قید و شرط بود، هیچ گاه زهر بر بدن امام مجتبی علیه السلام یا حضرت علی بن موسی الرضا علیهم السلام اثر نمی کرد. چه زهر آن روز و چه ویروس امروز اثر خود را می گذارند، چه بر بدن امام و چه بر بدن زائر امام. تصور این که چون مضجع شریف آنها دارالشفاء است، مانع تأثیر و شیوع این بیماری شود، تصوری نادرست است. منظور از شفابخشی این بزرگواران این است که در کنار رعایت مسائل بهداشتی و درمانی، گمان نکنیم که همه عوامل این عالم هستی، همین عوامل مادی است و اگر این عوامل مادی به بن بست رسید، ناامید شویم. بلکه در کنار عوامل مادی، عوامل معنوی و الهی نیز در این عالم به اذن و اراده الهی اثرگذار است و علیرغم جدی گرفتن توصیه های بهداشتی؛در بن بست عوامل مادی محصور و ناامید نشویم. منابع: - مجلسی، بحارالانوار، ج 101، ص 105. - بحار الأنوار، علامة مجلسی، ج59، ص66، ط دارالاحیاء التراث. - شرح آقا جمال خوانسارى بر غرر الحكم و درر الكلم، ج‏2، ص: 55 - سوره مائده/110 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 وضعیت دائره المعارف نویسی در علوم انسانی اسلامی بعد از انقلاب و آینده پیش رو ⏰ مدت زمان: ۰۳:۴۲ دقیقه 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 علل و عوامل اقدامات موهن دشمنان اسلام/ اهانت به مقدسات اسلام واکنشی انفعالی در برابر گرایش به اسلام است 🔹رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ضمن ابراز تأسف از عملکرد برخی از کشورهای اسلامی در برابر استکبار، به تبیین علل و عوامل اقدامات توهین آمیز دشمنان اسلام پرداخت. 👈 مشروح این خبر در: dte.bz/AeLe1 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 | شیوه های معاشرت مبلغ با کودکان و نوجوانان (2) 👈 عکس العمل رفتار زور در مورد کودکان هم جواب منفی خواهد داد،برای این طیف هم بهتر است با رفتار محترمانه و همراه با قاطعیت برخورد کنیم تا نتیجه مطلوبی در تربیت حاصل شود. ارتباط صحیح در تبلیغ ب: شیوه های رفتاری خاص ۱. پرهیز از تحمیل و تحکم اولین بازتاب تحکم و زور گویی در ذهن نوجوان این است که احساس می کند بزرگترها او را ناتوان و ضعیف و فاقد قدرت تشخیص می دانند و خود را پیر کار و دانا به حساب می آورند. پس بهتر است یک مبلغ با رویکرد مثبت و همراه با تشویق و جدیت و رفتار شایسته برخورد کند. عکس العمل رفتار زور در مورد کودکان هم جواب منفی خواهد داد،برای این طیف هم بهتر است با رفتار محترمانه و همراه با قاطعیت برخورد کنیم تا نتیجه مطلوبی در تربیت حاصل شود. ۲. پرهیز از تحقیر و توهین و تمسخر کارهای ناخوشایند و اشتباه کودکان و نوجوانان،اغلب از سر بی تجربه گی و نا آگاهی رخ می دهد. سرزنش و تحقیر و تمسخر نه تنها باعث اصلاح و جبران نمی شود بلکه به سردرگمی و ابهام نوجوان می انجامد. امام علی علیه السلام می فرماید:« «الافراط فی الملامه یشب نار اللجاجه؛ زیاده روی در سرزنش کردن، میزان لجاجت را افزون تر می کند.»[۱] ۳.پرهیز از منفی نگری یعنی بد بین بودن نسبت به تربیت پذیری افراد ،این نوع نگرش به افراد کار تربیتی را سخت می کند چرا که کسی که منفی می بیند منفی هم تبین و تحلیل می کند در نتیجه منفی هم تربیت می کند،این روند باعث سوء برداشت و عکس العمل نامناسب می انجامد جلوی حرکت و تکامل و تعالی را می گیرد و کار تربیت را سخت می کند در روایت نقل شده است: قال الصادق علیه السلام: « علیکم بالاحداث یعنی در همه‌ی کارها توجّه کنید.»[۲] لذا توجه به میزان پیشرفت و توانایی کودکان و نوجوانان و پرهیز از نگاه منفی در رشد و موفقیت آنها بسیار موثر خواهد شد.[۳] ۴. زمان مناسب برای پاسخ به سوالات پاسخ به سوالات می تواند در تقویت انگیزه کودکان و نوجوانان بسیار موثر واقع شود،مشغول شدن به کارهای دیگری مثل گفتگو با شخص دیگر و یا انجام کاری و بی اهمیت شده به سوال مخاطب نوعی بی احترامی و یا بی اهمیتی را نسبت به پرسشگر خواهد داشت،بهتر است یک وقت و فرصت با نشاطی که حالت خستگی در آن نیست ،برای سوالات اختصاص داد.[۴] ۵. رفتار خاص با کودکان خاص برای کودکان یا نوجوانانی که که سازگاری روانی مناسبی با دیگران ندارند و یا طرد شده هستند،می توان با تعلیم دادن ،و تشویق مهارت های مثبت آنها نسبت به بهبود روابط و اصلاح رفتاری آنها اقدامات خوبی را انجام داد.[۵] منابع: [۱]. مجلسی،محمد باقر،بحار الانوار،چاپ:بیروت،انتشارات:دار احیاء التراث العربی،سوم، ۱۹۸۳م [۲]. احمدی،سعید،شیوه‌های معاشرت مبلغ با کودکان و نوجوانان،ذوی القربی،اول،۱۳۸۹،قم [۳]. کلینی،محمدبن یعقوب،اصول کافی،ج۸، دارالکتب اسلامی،۱۳۷۵ [۴]. آقا تهرانی،مرتضی،آداب و آفات تربیت کودک و نوجوان،موسسه امام خمینی،۱۳۹۳ [۵]. لورا.ای.برک،روانشناسی رشد و شخصیت کودک و نوجوان،مترجم: لیلی گازر،کتابدرمانی،۱۳۸۴ پی نوشت: [۱]. مجلسی،بحار الانوار،ج۷۴،ص۲۳۲ [۲]. کلینی،محمدبن یعقوب،اصول کافی،ج۸،ص۹۳ [۳]. احمدی،سعید،شیوه‌های معاشرت مبلغ با کودکان و نوجوانان،ص۱۰۰-۱۰۷ [۴]. آقا تهرانی،مرتضی،آداب و آفات تربیت کودک و نوجوان،ص۷۶ [۵]. لورا.ای.برک،روانشناسی رشد و شخصیت کودک و نوجوان،ص۱۳۷ 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
🔸 طلاب با سیلی صورت خود را سرخ می کنند آیت‌الله #حسینی_بوشهری در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید مدرسه عالی #انوار_طاها: 🔹#طلبه با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارد ولی از ناحیه دیگر متهم هستند که حکومت دست آنها است. 🔹امروز وضعیت #گرانی در کشور بیداد می کند، به خصوص قشر طلبه ما که با سیلی صورت خود را سرخ نگاه داشته اند و عزت مندانه زندگی می کنند ولی از ناحیه دیگر متهم هستند که حکومت دست آنها است. 🔹نباید به گونه ای شود که طلبه ای بگوید که از طلبه شدن خود #پشیمان هستم چنانچه دشمن خیلی علاقه دارد با همه ابزارهای رسانه ای خود چنین چیزی را القا کند. منبع: رسا 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 روش‌های جذب جوانان 👈 افق تبلیغ در مقاله ای با عنوان "روش‌های جذب جوانان" آورده است: توجه به جوانان به‌عنوان مهم‌ترین سرمایه‌ انسانی یک جامعه، اهمیت فراوانی دارد و جامعه سالم، پویا و پیشرفته، نیازمند جوانان تربیت‌شده و دین‌دار است. 🔸 گرچه جوان به‌طور‌فطری دین‌باور و تربیت‌پذیرست، جوان امروز در جامعه‌ای روزگار می‌گذراند که جهانی‌‌شدن، فضای مجازی و تهاجم فرهنگی می‌تواند هویت مذهبی او را دگرگون سازد. 🔸 این پژوهش با در‌نظر‌داشتن آسیب‌های دین‌داری، در پیِ آن است که راهکارهای جذب جوانان به دین و نهادینه‌سازی دین‌داری را تبیین کند. ضروری است والدین و مربیان به منظور جذب جوانان به دین، در تعاملی سازنده، ضمن شناخت ویژگی‌های جوان و احترام به عقاید وی، با او رابطه‌ای همدلانه برقرار کنند و از سوی دیگر، ضمن هم‌سو‌کردن گفتار و رفتار خویش، با خردورزی در بیان گزاره‌های دینی، معرفی صحیح دین، پاسخ به پرسش‌ها و شبه‌های جوانان، زمینه جذب آنان به دین و مصونیت‌بخشی در برابر تهاجم فرهنگی را فراهم سازند. 📎بیشتر: http://ofoghetabligh.dte.ir/article_68533.html 💥فصلنامه علمی تخصصی به مدیر مسوولی حجت الاسلام والمسلمین دکتر و به صاحب امتیازی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر می شود. 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 پرسش| با توجه به شیوع ویروس ، شیعیان چگونه به خود اجازه می دهند مراسمات مذهبی و عزاداری اقامه کنند؟ ✅ پاسخ: حضور در هیئات مذهبی، منافاتی با رعایت مسائل بهداشتی ندارد . یعنی می توان هم هیئت ها را برگزار کرد و هم مسائل بهداشتی را رعایت کرد تا کسی به بیماری مبتلا نشود و علما نیز همین توصیه را کرده و فرموده اند: آیت الله شبیری زنجانی: اگر مسئولین امور بهداشتی و پزشکی در این زمینه رعایت امری را لازم می‌دانند، رعایت آن برای جلوگیری از انتشار بیماری شرعاً لازم است. در کل نباید کار‌هایی انجام داد که هرگونه احتمال عُقلایی مبتلا کردن یا مبتلا شدن به این بیماری در آن وجود داشته باشد، هر چند احتمال ضعیف باشد. به عموم مؤمنان توصیه می‌شود در کنار مراعات احتیاطات بهداشتی، توسل به ساحت مقدس حضرت، ولی عصر(علیه‌السلام) را فراموش نکنند که نفع آن، مجرب است.(1) پی نوشت: (1) سایت آیت الله شبیری زنجانی 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 خراج‌نگاری در چهار ‌قرن نخست هجری با تأکید بر نقش شیعیان 👈 سیره پژوهی اهل بیت(ع) در مقاله ای با عنوان " خراج‌نگاری در چهار ‌قرن نخست هجری با تأکید بر نقش شیعیان: آورده است: تاریخ‌نگاری اسلامی در کنار تاریخ سیاسی، فرهنگی و اجتماعی به جنبه‌های اقتصادی و مالی حکومت اسلامی نیز توجه می‌کرده است. در تاریخ‌نگاری اقتصادی مسائل گوناگون مانند خمس، زکات، جزیه، خراج و نظایر اینها ‌مطرح می‌شود. خراج ‌از مهمترین درآمدهای دولت‌های اسلامی بود که به‌ویژه پس از شروع فتوحات مورد توجه خلفا و ‌کارگزاران خلافت و بالطبع مورد توجه تاریخ‌نگاران قرار گرفت. در خراج‌‌نگاری‌ها در کنار مسائل تاریخی مباحث فقهی و مالی نیز مورد توجه بوده‌است.‌ این پژوهش با استفاده از تحلیل داده‌های تاریخی و کتاب‌های خراج‌نگاری، تلاش می‌کند ضمن بررسی چارچوب تاریخی خراج‌نگاری‌های چهار‌ قرن نخست هجری، نشان دهد شیعیان چه جایگاهی در نگارش این‌گونه آثار داشته‌اند؟ به نظر می‌رسد با توجه به تسلط آل‌بویه بر قلمرو خلافت اسلامی، اوج خراج‌نگاری شیعیان قرن چهارم هجری بوده‌است. شیعیان به سبب حضور در دربار آل بویه، متناسب با نیازهای فقهی و اداری به نگارش کتاب‌های خراج پرداخته بودند. 📎بیشتر: http://sirepajouhi.isca.ac.ir/article_69071.html 💥 سیره پژوهی اهل بیت(ع) به مدیر مسوولی دکتر و به صاحب امتیازی پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر می شود. 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 خوانش انتقادی استنطاق و کاربست آن در نظریه شهید صدر پیرامون سنت‌های تاریخ در قرآن شهید صدر 👈 پژوهش های قرآنی در مقاله ای با عنوان " خوانش انتقادی استنطاق و کاربست آن در نظریه شهید صدر پیرامون سنت‌های تاریخ در قرآن شهید صدر" آورده است: نبود روش‌های نو و پیش‌رفته در برداشت از قرآن کریم و منابع دینی یکی از کاستی‌های اساسی مطالعات دینی به ویژه نظریه‌پردازی به منظور حل مسایل روز است. شهید صدر در زمرة اندک عالمان برجسته‌ایست که از روشی نسبتاً نو سخن می‌گوید و با تبیینی منحصر به فرد از تفسیر موضوعی ویژگی فوق‌العاده‌ای به آن می‌دهد. این مقاله به خوانش انتقادی «استنطاق» در تفسیر موضوعی و «کاربست آن در نظریة سنت‌های تاریخ در قرآن» می‌پردازد. مقاله، «استنطاق» را به عنوان تنها یکی از مراحل و فرایندهای تفسیر موضوعی و نظریه‌پردازی بر اساس قرآن بررسی می‌کند؛ و آن را همة تفسیر موضوعی در نظر نمی‌گیرد. هدف، تبیین استنطاق و مؤلفه‌های آن در تفسیر موضوعی شهید صدر و ره‌گیری میزان کاربست آن در نظریة سنت‌های تاریخ است. مقاله به دو سؤال اساسی پاسخ می‌دهد: 1. مؤلفه‌های استنطاق در تفسیر موضوعی شهید صدر کدام‌اند؟ 2. مؤلفه‌های یادشده در نظریة سنت‌های تاریخ به چه میزان به‌کار رفته است؟ تحقیق با روش تحلیل متن انجام می‌شود. با این توضیح که با دو متن مواجه هستیم متنی که از تفسیر موضوعی و نظریة سنت‌های تاریخ سخن می‌گوید و متن قرآن کریم که نظریه‌پرداز نظریة خود را بر اساس مدلول‌های آن صورت‌بندی می‌کند. طبعا تحلیل مدلول‌های قرآنی، بر روش اجتهاد در دلیل لفظی قرآنی مبتنی است. آثار پرشماری در بارة تفسیر موضوعی شهید صدر نوشته شده است. تفاوت رویکرد این مقاله با آن‌ها در این است که اولا ـ در آثار یادشده جز اندکی به طور گذرا بر عنصر نظریه‌پردازی در روش تفسیر موضوعی شهید صدر تکیه نمی‌کنند؛ ثانیا ـ هیچ‌یک روش تفسیر موضوعی شهید صدر را به صورت مدلی مفهومی سامان نمی‌دهند؛ ثالثاً: در آن‌ها فرایند استنطاق و میزان کاربست آن در نظریه ‌پردازی بررسی نمی‌کنند. 📎بیشتر: http://jqr.isca.ac.ir/article_69183.html 💥 پژوهش های قرآنی به مدیر مسوولی دکتر و به صاحب امتیازی پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر می شود. 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
◾ شهادت #سید_الساجدین امام زین العابدین علیه السلام پیام آور و وارث نهضت #عاشورا را تسلیت عرض می نماییم. 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews