💠 سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور «مدیر حوزه های علمیه خواهران» در همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم»
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم «دبیر علمی همایش ملی مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم»
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 متن پیام حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی به همایش ملی مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم»
بِسمِ اللهِ الرَّحمَنِ الرّحِیمِ
الحمد لله رب العالمین و الصلاة و السلام علی أشرف الأنبیاء و المرسلین محمّد و آله الطیبین الطاهرین و اللعنة الدائمه علی أعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین
(مُحُمَّدٌ رَسُولُ اللهِ وَ الَّذِینَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَمَاءُ بَینَهُم)(سوره فتح، 29)
با سلام و تحیت به آن مجمع محترم وتسلیت ایام محرم وصفر
یکی از موضوعات ارزنده قرآن کریم که باید به آن توجه شد جریانشناسی است که پروردگار متعال برای بشریت بیان فرموده.
مهمترین موضوع جریانِ حق و باطل است که این جریان از آغازِ خلقت شروع شده است و تا پایان ادامه خواهد داشت و پیوسته در حالِ برخورد و مبارزهِ با یکدیگر هستند که گاهی منجرِ به پیروزی جریانِ حق میگردد و در مواردی هم پیروزیِ ظاهری با جریانِ باطل میباشد که متاسفانه در این موردِ اخیر افرادی که دارای بصیرت و هوشیاری بالا نیستند سئوالات و تردید و شک را در بعضی افراد ایجاد میکنند در حالی که همه موارد این صحنه؛ یعنی جریانِ حق و باطل را در صورتهای مختلف و بیان متفاوت قرآنِ کریم معرفی میکند و این تفاوتها ناشی از تفاوتِ جریان باطل و نوعِ ظهور این جریان میباشد و آن راهِ مقاومت است (فَاستَقِم کَمَا أُمِرتَ و مَن تَابَ مَعَکَ) (هود، 112) در این مسیر آنچه مهم است یقین به وعده پروردگارِ متعال است که هرجا پیروزی است با اهلِ مقاومت و جهاداست و شکستِ قطعی از آنِ دشمنان خواهد بود (الّذِینَ کَفَرُوا وَ صَدُّوا عَن سَبِیلِ اللهِ أضَلَّ أَعمَالَهَم) (محمد، 1) و تفکر و القاءِ غلط که دشمن با همه قدرت و امکانات شکستناپذیر است
در حالی که قران نشان داد که ابرقدرتها درهم شکسته میشوند بر این اساس قرآنِ کریم فرعون که هم قدرت سیاسی داست و هم قدرتِ فرهنگی و اقتصادی را در خود جمع کرده بود در مقابلِ چشمان ما قرار داد و نتیجهِ مقاومت را به تصویر کشید و در آیات دیگر به پیامبران توجه به تاریخ گذشتگان توصهی میشود و عقوبتِ کافران را یادآور میگردد: (أَفَلَم یَسیِرُوا فِی الأرضِ فَیَنظُرُوا کَیفَ کَانَ عاقِبَةُ الّذینَ مِن قَبلِهِم دَمَّرَ اللهُ عَلَیهِم وَ لِلکَافِرِینَ أمثَالُهَا) (محمد، 10)
اما نکته مهم و دارایِ اهمیت آنجاست که از مقاومت چگونه تعبیر گردد مهمترین عاملِ پیروزی در جریانِ مقاومت تقویتِ روحیه جهادی و عدمِ سازش با دشمن است که یک امر قطعی میباشد (یِا أِیُّها الَّذینَ آمَنوُا لاَ تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَ عَدُوَّکُم أولیَاءَ ) (ممتحنه، 1) و در آیه دیگر میفرماید: (إنَّ الکَافِرِینَ کَانُوا لَکُم عَدُوًّا مُبیناً) (نساء، 101) مقاومت با جهاد علیه کفار معنا پیدا میکند و البته مقاومت در جنبههای مختلف معنای متفاوت دارد و جهاد نیز نوعش با مکر و حیله دشمن شکلهای مختلفی به خود میگیرد طبیعت کار این است که در جنبهِ نظامی شکلِ جهاد و مقاومت متفاوت است و درجنبههای سیاسی و فرهنگی هم تفاوت دارد بر این اساس امروز دشمن ازتمام توانِ خود برای شکستنِ جبههِ مقاومت استفاده میکند تا بلکه بتواند اهداف شوم خود را عملی سازد اما امروز وظیفهِ مسلمانان مقاومت و عدم سازش با استکبار و کفار است که قرآن کریم فرمود: (یَا أَیُّهَا النَّبِی، جَاهِدِ الکُفّارَ وَ المُنَافِقِینَ وَاغلُظ عَلَیهِم وَ مَأوَاهُم جَهَنَّمُ وَ بِئسَ المَصِیرَ) (توبه، 73) و باید با وحدت و همبستگی این مسیر را طی کرد و متأسفانه امروز شاهدِ حوادثِ غمبار در جهانِ اسلام هستیم که در رأسِ آن موضوعِ فلسطین و قدسِ شریف است و عدهای از سرانِ عربی مشغولِ عادیسازی روابط با رژیمِ غاصب و کودککش هستند.
مسلمانان بدانند هرگونه ارتباط و تقویتِ این رژیمِ غاصب و ایادیِ آن حرام است و امیدوارم مقاومتِ اسلامی با در نظر گرفتنِ دستوراتِ قرآن کریم روزبهروز موفقتر باشند (وَ نُریدُ أن نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ استُضعِفُوا فِی الأرضِ وَ نَجعَلَهُم أئمَّةً و نَجعَلَهُمُ الوَارِثِینَ) (قصص، 5)
در پایان لازم میدانم از همه عزیزان و شخصیتها و نخبگان حاضر در جلسه و برگزارکنندگان این همایش خصوصاً جناب حجت الاسلامِ والمسلمین آقای واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تشکر و قدردانی نماییم و توفیق همگان را از خداوند متعال خواهان و خواستارم.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 #مهارت_تبلیغ | روش های مناسب در تبلیغ(2)
👈 ایجاد مهر و محبت بین مبلغ و مخاطبین در جلب اعتماد مردم تاثیری فوق العاده خواهد داشت،و بدون آن نفوذ در دلها میسر نیست.اگر این انس و الفت نباشد اتحاد و هم دلی هم نخواهد بود.
۲.جلب اعتماد مردم:
یک مبلغ دین برای اینکه به هدف اصلی اساسی در تبلیغ دین دست یابد،باید قبل از هر کاری ابتدا اعتماد مردم را به خود جلب کند و برای تحقق این امر بهتر است:
الف: ابتدا از نزدیکان شروع کنیم
اگر رسول خدا(ص)را الگوی تبلیغی خود بدانیم، وتبلیغات ایشان را سرمشق خود قرار دهیم، به این نتیجه می رسیم که آن حضرت بعد ازخودسازی به سراغ بستگان خویش رفته و قبل از دیگران به اصلاح آنها پرداختند.
خداوند متعال نیز در آغاز دعوت علنی ایشان حضرت را امر کردهاند که ابتدا از عشیره و اقربین خود شروع کند:
« وَأَنذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ »«ای رسول خدا: و خويشانِ نزديكت را هشدار ده»(شعرا:۲۱۴)
و در حدیثی دیگر از رسول خدا می خوانیم:« والله الذی لا اله الا هو انی رسول الله الیکم خاصه و الی الناس عامه»« پیامبر اکرم(ص)در یک مجلس خاص که با بستگان خود داشت ،خطاب به آنان فرمود:سوگند به خدایی که جز او خدایی نیست،من پیامبر و سفیر الهی هستم،برای شما به طور خصوصی وبرای مردم جهان به طور عمومی»[۱]تاریخ کامل،ابن اثیر،ج۲،ص۶۱
طبق بیان آیه قرآن و حدیثی که نقل شده:وظیفه یک مبلغ دینی در این است که قبل از دیگران به خود و بستگان خود برسند،وسپس به تبلیغ عموم مردم بپردازند به خاطر اینکه اگر کسی از ارشاد خودی ها ناتوان باشد در تربیت دیگران با مشکل مواجه خواهد شد.[۲]
ب: ایجاد مهر و محبت و مدارا
ایجاد مهر و محبت بین مبلغ و مخاطبین در جلب اعتماد مردم تاثیری فوق العاده خواهد داشت،و بدون آن نفوذ در دلها میسر نیست.اگر این انس و الفت نباشد اتحاد و هم دلی هم نخواهد بود.[۳]
نبی مکرم اسلام(ص)با مهر ومحبت مردم را از رذائل دورساخت و به فضائل آراست،ایشان با روش ابرازمحبت دررفتار و گفتار مردم را به سوی پیشرفت و کمال هدایت کردند.[۴]
در حدیثی از امام صادق علیه السلام:« رحم الله عبدا اجتر مودة الناس إلى نفسه حدثوهم بما يعرفون ...»
« بگو: خدا رحمت كند بنده اى را كه دوستى مردم (مخالفين ما) را بسوى خود كشاند، آنچه را مـی فـهمند بآنها بگوئيد..»[۵]
در این حدیث جلب محبت مردم یکی از وظایف مبلغین شمرده شدهاست،پس یک مبلغ باید به شیوه های ابراز محبت مسلط باشد تا بتواند اعتماد آنها را جلب کند.[۶]
موعظه دلسوزانه،نرم سخن گفتن،دوری از تذکر مستقیم و قضاوت یک طرفه و آبروداری مردم می تواند در افزایش محبت و قوی شدن رابطه بین مردم و مبلغ باشد.
امام صادق علیه السلام:از نشانههای ایمان آگاهی در دین است،وازعلایم آگاهی در دین بردباری،و از نشانه های بردباری مدارا نمودن با مردم است،و از نشانه های مردم داری نرم خویی،و از نشانه های نرم خویی آسان گیری و ملایمت است.[۷]
بردباری و ملایمت با مردم در تبلیغ ،می تواند نقش مهمی در جلب اعتماد مردم داشته باشد.
ج: اجتناب از تحقیر
هر انسان به طور طبیعی به شخصیت خود علاقه دارد و از هر نوع بی احترامی ناراحت می شود،و نوعی حالت انزجار از شخص مقابل در او ایجاد می شود.
بنابراین مبلغین دین برای جلب اعتماد لازم است با الفاظ و القاب محترمانه با مردم برخورد و رفتار کنند،و از تحقیر و توهین بپرهیزند.[۸]
منبع:
--------------------
* قرآن کریم
[۱].بابا زاده،علی اکبر،شیوه های تعلیم وتبلیغ،انتشارت دانش و ادب،۱۳۸۲،اول،قم
[۲].سلمهای،مسعود،روش شناسی سخنرانی دینی،موسسه امام خمینی،۱۳۹۳،اول،قم
[۳].شیح حر عاملی،آداب معاشرت،ترجمه:فارابی،عباسی علی کمر، آستان قدس رضوی،۱۳۸۰،اول،مشهد
-------------------
پی نوشت:
[۱]. تاریخ کامل،ابن اثیر،ج۲،ص۶۱
[۲]. همان،ص۲۱۴-۲۱۵
[۳]. همان،ص۲۱۶
[۴]. سلمهای،روش شناسی سخنرانی دینی،ص۱۵۰
[۵]. وسائل الشیعه،ج۱۱،ص۴۷۱،ح۴
[۶]. بابا زاده، شیوه های تعلیم وتبلیغ،ص۲۱۸
[۷]. شیح حرعاملی،آداب معاشرت،ص۱۲۰
[۸]. بابا زاده، شیوه های تعلیم وتبلیغ ،ص۲۱۹
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 ارسال ۱۴۸ مقاله به همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم»
🔹دبیر علمی همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» از ارسال ۱۴۸ مقاله به دبیرخانه این همایش خبر داد و گفت: از میان مقالات ارسالی، ۹۹ مقاله برگزیده شدند.
👈 مشروح این خبر در:
dte.bz/TNFfx
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 انتخاب دبیر مجمع رؤسای پژوهشگاه های علوم انسانی – اسلامی»
🔹در اولین جلسه مجمع رؤسای پژوهشگاه های علوم انسانی – اسلامی، به اتفاق نظر آرا، معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم» به عنوان دبیر این جلسه انتخاب شد.
👈 مشروح این خبر در:
dte.bz/hnLqd
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 استقامت است که به ما قیمت می دهد / خیر دنیا و آخرت نتیجه استقامت بر شعار ربناالله است
🔹مدیر حوزه های علمیه خواهران استقامت را یکی از شاخه های صبر عنوان کرد و گفت: خیر دنیا و آخرت نتیجه استقامت بر شعار ربناالله است.
👈 مشروح این خبر در:
dte.bz/tfnVM
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 گزارش تصویری افتتاح شعبه صندوق قرض الحسنه دفتر در پردیسان
👈 مشاهده تصاویر این مراسم در:
dte.bz/7OA8U
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 گزارش تصویری همایش مجازی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم»
👈 مشاهده تصاویر این مراسم در:
dte.bz/9Gupd
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 پرسش| آیا #امام_حسین(علیه السلام) از ترس جانشان به كوفه رفتند؟
✅ پاسخ:
نکته اول:
یکی از اهداف حرکت حسینی بازگشت مردم به شریعت #اسلامی بود . ابن ابی الحدید مینویسد. #امام_حسین فرمودند: إنما أردت القیام بحدودك و الأداء لشرعك؛من برای قیام حدود و اداء شرع #اسلام حرکتم را انجام دادم . (شرح نهج،ج20،ص299) درنامهای به بزرگان بصره فرمود: إِنِّی أَدْعُوكُمْ إِلَى اللَّهِ وَ إِلَى نَبِیهِ فَإِنَّ السُّنَّةَ قَدْ أُمِیتَتْ فَإِنْ تُجِیبُوا دَعْوَتِی وَ تُطِیعُوا أَمْرِی أَهْدِكُمْ سَبِیلَ الرَّشادِ؛ من شما را به خداوند و رسولش دعوت میکنم.سنت رسول الله از بین رفته است اگر مرا اجابت کنید شما را به مسیر صحیح و درست هدایت میکنم.(مثیر الاحزان،27)
نکته دوم:
گفتگوهای #امام_حسین با دوستان و دشمنانش نشان میدهد،از ترس جانش به سمت کوفه حرکت نکرده است.بلکه اگر از چنین علتی وود داشت، باید در مسیر دیگری غیر از کوفه قدم میگذارد.به چند نمونه اشاره میشود.
الف) #امام_حسین در پاسخ ابن زبیر که گفت:در حجاز بمانید برای شما بهتر است ،پاسخ فرمودند:شیعیان برای من نامه نوشتند که به کوفه بیا و من با طلب خیر از خداوند به آن مسیر میروم.(بلاذری،انساب الاشراف،ج5،ص301)
ب) عبدالله بن عباس به ایشان توصیه کرد به یمن بروند .چون در آنجا اولا: کشور بزرگی است و پیدا کردن امام براییزید مشکل است،ثانیا :شیعیان فراوانی دارد. حضرت حسین علیه السلام در پاسخ او فرمودند: اگرچه ناصح مشفقی هستی اما من باید به عراق بروم.(الفتوح،ج5،ص66)
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات #اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 اصول حکمرانی امام علی (ع) در برابر نابرابری اجتماعی
👈 #دوفصلنامه_علمی_ترویجی سیره پژوهی اهل بیت(ع) در مقاله ای با عنوان "اصول حکمرانی امام علی (ع) در برابر نابرابری اجتماعی آورده است: حکومت علوی مهمترین الگو برای برقراری عدالت است. این الگو در جنبههای گوناگون سیاسی، اجتماعی و اقتصادی قابل پیروی است. در هر کدام از این ابعاد مؤلفههای مهمی در سخنان و کردار امام علی وجود دارد.
این مقاله به دادگری و نقش آن در جامعه اسلامی میپردازد. سوال اصلی مقاله این است که امام علی در برابر نابرابریها و تضاد اجتماعی چه موضعی اتخاذ میکردند؟ و با توجه به اصول حکمرانی حضرت در این زمینه چگونه میتوان از ایشان پیروی کرد؟
این پژوهش با بررسی تحلیلی داده های تاریخی منابع دست اول و با توجه به گفتار و کردار حضرت که در نهجالبلاغه انعکاس یافت به بررسی جایگاه عدالت در اقوال و افعال امیرالمؤمنین پرداخته است.
بر این اساس نشان داده شد دادگری محور اندیشه و عمل امام علی در برابر نابرابریهای اجتماعی بوده و این مهم به خوبی در نهجالبلاغه منعکس شدهاست.
📎بیشتر: http://sirepajouhi.isca.ac.ir/article_69068.html
💥 #دوفصلنامه_علمی_ترویجی سیره پژوهی اهل بیت(ع) به مدیر مسوولی دکتر #سید_علیرضا_واسعی و به صاحب امتیازی پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر می شود.
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 حدیث روز | ۹۹/۶/۳۰
🔸امام علی(ع): تَولَّوْا مِن أنفسِكُم تأديبَها، واعدِلُوا بها عَن ضَراوةِ عاداتِها
🔹 به تأديب و تربيت نفسهاى خود بپردازيد و آنها را از شيفتگى به عادتهايشان بازداريد.
📚 غرر الحكم ، ح۴۵۲۲
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 اکثر فعالیت های دفتر تبلیغات اسلامی مسأله محور و متناسب با نیازهای نظام است
🔹رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به مسأله محور شدن فعالیت های این دفتر گفت: پژوهشکده های این دفتر، برخی ۸۰ درصد و برخی دیگر ۱۰۰ درصد از پژوهش هایشان مسأله محور است.
👈 مشروح این خبر در:
dte.bz/kmo0a
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 پرسش| این صحبت که #امام_حسین علیه السلام در جنگ با ایرانیان حضور داشته اند، صحیح است؟
✅ پاسخ: در منابع معتبر اولیه تاریخی و همچنین منابع متأخر از حضور امام علی علیهالسلام در فتح ایران هیچ گزارشی وجود ندارد، اما درباره حضور امام حسن و #امام_حسین علیهماالسلام برخی از منابع مانند طبری (1) و بلاذری (2) به حضور ایشان در فتح ایران اشارهکردهاند؛ اما این گزارشها از جهات مختلف مخدوش است از جمله اینکه:
1. در تاریخ خلیفه بن خیاط و یعقوبی که هر دو مقدم بر طبری هستند اسمی از حضور امام حسن و #امام_حسین علیهماالسلام در فتح ایران نیامده است.
2. از این گزارشها به دست میآید که فتح ایران(آغاز جنگ از زمان ابوبکر و اوج آن در زمان خلیفه دوم بود) در زمان عثمان انجامشده است و زمان عثمان زمانی بوده که حضرت علی علیهالسلام در بسیاری از موارد تقیه نمیکردند و در حد مشاوره نیز به عثمان کمک نمیکردند تا چه رسد به اعزام فرزندان خودشان به جنگها.
3. در جنگ صفین وقتی امام حسن علیهالسلام به میدان رفت امام علی فرمودند: از طرف من جلوی این جوان را بگیرید تا با مرگش پشت مرا نشکند که من از رفتن این دو (امام حسن علیهالسلام و #امام_حسین علیهالسلام) به میدان نبرد دریغ دارم تا مبادا با مرگ آن دو، نسل رسول خدا صلیالله علیه واله و سلم قطع شود.(3)
چگونه امکان دارد با چنین اکراهی حضرت حاضرشده باشند فرزندانشان فرسنگها دورتر برای جنگ بروند آنهم در زمان عثمان!
4. بلاذری به حضور حسنین علیهماالسلام در فتح ایران با تعبیر «یقال» (گفته میشود) اشارهکرده است. به کار بردن فعل مجهول نشانگر عدم اعتماد نویسنده به این گزارش است.(4)
5. ناقل روایت طبری، علی بن مجاهد است که هر فردی ضعیف و کذاب بوده و اعتباری در نقل آن نیست.(5)
درنتیجه دلیل معتبر و موجهی بر حضور اهلبیت در فتح ایران وجود ندارد و گزارشهای موجود نیز ضعیف هستند.
پی نوشت ها:
1. طبری، تاریخ الطبری، ج4، ص 269.
2. بلاذری، فتوح البلدان، ص 326.
3. طبری، تاریخ طبری، ج 4 ص 440؛ ابن صباغ مالکی، الفصول المهمه، ص 82، ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه ج 1 ص 244.
4. بلاذری، همان.
5. الجرح و التعدیل، ابوحاتم رازی، ج ۶، ص ۲۰۵
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات #اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 پرسش| آیا دوست داشتن اهل البیت علیهم السلام کافیست؟
✅ پاسخ: از جمله اموری که از زمان خلقت حضرت آدم تا به امروز توانسته است انسان را همچنان متعبد نگاه دارد پذیرش ولایت الهی بر روی زمین است و این ولایت در زمانهای متعدد مصادیق متفاوتی داشته است.
اگر بخواهیم در مسیر سعادت ثابت قدم باشیم باید به اساس #اسلام یعنی تسلیم شدن در برابر امر ولایت توجه نماییم.گاهی احساس می شود درک و شناخت دشمنان نسبت به پایه و اساس بودن ولایت در امر دینداری، بیشتر از دوستان است لذا برنامه ریزی آنها در جهت تخریب امر ولایت با اشکال و انحاء مختلف بسیار مشهود است.
نکته مهم و قابل توجه این است که امتدادپذیرش پیامبری وجود مقدس پیغمبر #اسلام، پذیرش وجود مقدس اهل البیت علیهم السلام است.لازم است دقت کنیم که حب به اهل البیت بسیار ممدوح و راهگشاست اما حب به ولایت اهل البیت علیهم السلام اساس کار است و باید بین حب شخص و حب ولایت شخص تفاوت قائل شویم. همه ما به نوعی عاشق ائمه معصومین علیهم السلام هستیم و محبت آن ذوات نورانی را در قلب خویش می پرورانیم.اما ملاک اصلی در تشخیص محب حقیقی و محب ظاهری، پذیرش ولایت است.
رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: لِكُلِّ شَىْء اساسٌ و اساسُ ال#اسلام حُبُّنا اهلَ البیتِ.
و هر چیزی را اساس و پایه ای است و پایه #اسلام محبت ما اهل بیت است محبت اهل البیت علیهم السلام مصادیق گوناگونی دارد. شادی در ایام ولادت و عزاداری در ایام شهادتشان، متوسل شدن به آنها برای رفع مشکلات، رفتن به زیارت و تبعیت از دستورات آنها و سلام و صلوات فرستادن روزانه بر روح مطهر آن بزرگواران می تواند در تقویت این محبت تاثیرگذار باشد. تقویت محبت اهل البیت پایه و اساس #اسلام است پس اگر بخواهیم دینداری خویش را تثبیت کنیم باید حضور اهل البیت را در متن زندگی خود پررنگ نماییم.پابرجا ماندن هر ساختمانی منوط به محکم بودن پایه های آن است و پایه و اساس #اسلام حب به اهل البیت است بنابراین بدون وجود این محبت ساختمان دینداری از پایه ای محکم برخوردار نخواهد بود و دیریا زود فرو می ریزد.
پی نوشت:
اصول کافی ج3، ص77، روایت2
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات #اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 #مهارت_تبلیغ | روش های مناسب در تبلیغ(3)
👈 یک مبلغ باید ظاهری آراسته داشته باشد،در حقیقت ظاهر ناخوشایند چه از لحاظ طرز پوشش باشد و چه از لحاظ نوع خلقت(مثل معلولیت جسمی)،در تبلیغ حضوری توفیق کمتری خواهد داشت.
یکی دیگر از روشهای تبلیغ:
زمینه سازی
همیشه در مسیر کارهای خوب یک سلسه موانع و مزاحمت هایی وجود دارد که تبلیغ و رسیدن به اهداف مقدس آن نیز از این قانون کلی طبیعت مستثنی نیست،بنابراین هر مبلغ اسلامی با تلاش و هوشیاری موانع را از سر راه بردارد و زمینه مناسب برای تبلیغ فراهم سازد.
چرا که اگر صبر کند و منتظر بماند که راهها هموار گردد و زمینه ها فراهم شود وبعد قصد تبلیغ کند بدون تردید موفقیتی بدست نمی آورد.اصولا طبیعت تبلیغ طوری است که خود مبلغین باید مصمم شوند که مشکلات را از سر راه بردارند.[۱]
از عوامل زمینه سازی تبلیغ:
۱.آراستگی
منظور ما از آراستگی برای زمینه سازی تبلیغ،آراستگی ظاهر و باطن است.یک مبلغ باید ظاهری آراسته داشته باشد،در حقیقت ظاهر ناخوشایند چه از لحاظ طرز پوشش باشد و چه از لحاظ نوع خلقت(مثل معلولیت جسمی)،در تبلیغ حضوری توفیق کمتری خواهد داشت.البته مبلغینی که از لحاظ جسمی مشکل دارند می توانند در سایر موقعیتها ادای وظیفه کنند.[۲]
اگر در حالات پیامبران الهی و اولیای خدا که مسئولیت تبلیغی داشتند،مطالعه کنیم،به این نتیجه می رسیم که از میان آنها حتی یک نفر هم معلول(نه کور بودند،نه فلج بودند و...) نبوده است.
خود حضرت برای ما بهترین الگوی تربیتی و تقلیدی هستند،وقتی به میان مردم می رفتند خود را آراسته و معطر می کردند و همیشه قبل از خروج از منزل به آیینه نگاه می کردند.
۲.رسیدگی به مشکلات مردم
رسیدگی به مشکلات مردم و یاری آنها در حل مسائل و سختی های زندگی،یکی از روش هایی است که مبلغ دین می تواند به وسیله آن مردم را به دین جذب کند،چنین کارهایی یک تبلیغ عملی است و تاثیر آن به مراتب بیشتر می باشد.[۳]
و می توان گفت که این رفتار یکی از توفیقات مهم برای یک انسان است،و چنین کاری مورد تایید و قبول شارع مقدس اسلام هست.[۴]
در روایتی از امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه« قَالُواْ يَا أَيُّهَا الْعَزِيزُ إِنَّ لَهُ أَبًا شَيْخًا كَبِيرًا فَخُذْ أَحَدَنَا مَكَانَهُ إِنَّا نَرَاكَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ ؛ گفتند: «اى عزيز، او پدرى پير سالخورده دارد بنا بر اين يكى از ما را به جاى او بگير، كه ما تو را از نيكوكاران مىبينيم.»(يوسف آیه : ۷۸)آمده است که حضرت یوسف علیه السلام خود قرض می کردند و به داد فقرا و مستضعفین میرسیدند،و به این وسیله مردم را به آیین خداپرستی جذب می کرد.[۵]
منبع:
*قرآن کریم
[۱].بابا زداده،علی اکبر،شیوه های تعلیم وتبلیغ،دانش و ادب،۱۳۸۲،اول،قم
[۲].محدثی،جواد،اخلاق معاشرت،موسسه بوستان کتاب،۱۳۸۲،چهارم،قم
[۳].نظری منفرد،علی،فن خطابه،هاجر،۱۳۸۵،سوم،قم
..............................................
پی نوشت:
[۱].بابازاده،شیوه های تعلیم و تبلیغ،ص۲۲۴
[۲].نظری منفرد،فن خطابه،ص۶۴
[۳]. بابازاده،شیوه های تعلیم و تبلیغ،ص۲۲۵
[۴]. محدثی،اخلاق معاشرت،ص۱۵۰
[۵]. اصول کافی،ج۲،ص۶۳۷
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 پرسش| آیا زمینهساز واقعهی عاشورا و کینهتوزی یزید و یزیدیان، جریان دختری به نام «أُرینب» است که #امام_حسین علیهالسلام مانع رسیدن یزید به ایشان شد؟
✅ پاسخ: نکته اول: دلایل زمینهساز کربلا و عاشورا در منابع معتبر شیعی و سنی بهاندازه کافی بحث شده و جایی برای قبول جریانات ساختگی باقی نمیگذارد.
نکته دوم: منبع قابلذکر برای این جریان ساختگی، الامامه و السیاسه، نوشته ابن قتیبه دینوری، از مصادر اهل سنت می باشد که این نقل بدون ذکر سند و مُرسَل بوده، لذا اعتباری ندارد.(1)
نکته سوم: در متن این جریان ساختگی، اموری به #امام_حسین علیهالسلام نسبت داده میشود (مانند سه بار طلاق در یک مجلس) که با فقه مسلم شیعه که برگرفته از معارف آل الله علیهمالسلام است در تعارض و قابلپذیرش نیست.
نتیجه اینکه این جریان ساختگی و مردود است.
پینوشت:
1. الامامه والسیاسه، ج 1، ص 167
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات #اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فیلم| گفتگوی صمیمی تبلیغ نیوز با حجت الاسلام دکتر لک زایی - #بخش_اول
🔻 چرا جنگ تحمیلی را #دفاع_مقدس می گویند؟
🔺 سلسله گفت وگوهای تبلیغ نیوز بمناسبت هفته #دفاع_مقدس را از دست ندهید.
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 حدیث روز | ۹۹/۶/۳۱
🔸امام حسن(ع): ما تَشاوَرَ قَومٌ إلاّ هُدُوا إلى رُشدِهِم
🔹 هيچ قومى با يكديگر مشورت نكردند، مگر آن كه به راه پيشرفت خود رهنمون شدند.
📚 تحف العقول، ص ۲۳۳
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 پرسش| امسال با وجود #کرونا از لحاظ شرعی میتوانیم نذر خود را به چیز دیگری از قبیل مواد خام غذایی و یا لوازم بهداشتی تبدیل کنیم؟
✅ پاسخ: مقام معظم رهبری: اگر به درستی صیغه نذر و شرایط نذر رعایت شده باشد، قابل تغییر نیست. ولی باتوجه به شرایط کنونی میتوان حتی به تعداد کم، نذر را ادا کرد و یا غذای نذری خود را به مراکز نیازمند و آسایشگاهها فرستاد.
آیت الله سیستانی: فرد میتواند مواد خام نذر خود را از قبیل برنج و گوشت به مستمندان داده و نذر خود را ادا کند.
آیت الله مکارم شیرازی: در صورتی که صیغه نذر خوانده باشد، تغییر نذر جایز نیست و میتواند با رعایت ضوابط غذا را پخته و در ظروف یکبار مصرف بین مردم تقسیم کنند و یا هزینه آن را در اختیارنهادهای حمایتی قرار دهند تا به وکالت از طرف آنها طبق نذر عمل نمایند.
آیت الله وحید خراسانی: نذری که صیغه نذر برایش جاری شده، قابل تغییر نیست. ولی فرد میتواند مقدار کمی از نذر خود را پخته ولو شده به خانواده خود به عنوان نذر ادا کند.
آیت الله نوری همدانی: اگر نذر محدود به زمان خاص نیست. میتوان به تاخیر انداخت و اگر صیغه نذر خوانده و محدودیت زمانی هم دارد مثلا نذر کرده روز عاشورا این نذر اجرا گردد و تمام شرایط هم فراهم است باید نذر اجرا گردد و قابل تغییر نیست ولو به شکل محدود و با رعایت مسائل بهداشتی صورت گیرد. اما در صورتی که شرایط فراهم نباشد اجرا نذر به تاخیر خواهد افتاد تا در اولین زمان ممکن که شرایط فراهم شد، نذر را اجرا میکند.
پی نوشت: 1- سایت رسمی حوزه hawzahnews.com
2- شبکه اجتهاد ijtihadnet.ir
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات #اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 تأثیر آرای معتزله سیاسی بر حکومت امام علی (ع)
👈 #دوفصلنامه_علمی_ترویجی سیره پژوهی اهل بیت(ع) در مقاله ای با عنوان " تأثیر آرای معتزله سیاسی بر حکومت امام علی (ع)" آورده است: پس از قتل عثمان و بیعت مردم با امام علی، طلحه و زبیر، بیعت خود را با ایشان شکسته و جنگ جمل را به بهانه خونخواهی عثمان، به راه انداختند.
در این نبرد که برای نخستین بار دو گروه از مسلمین در برابر یکدیگر صفآرایی کردند، گروه سومی به نام معتزله سیاسی بروز کرد. این گروه به بهانه فتنه دانستن نبرد میان مسلمین و عدم توانایی در تشخیص برحق بودن یکی از دو گروه، اعتزال سیاسی پیش گرفتند و به ظاهر از هر دوی آنها جدا و در کنار هیچ یک از آنها وارد درگیری نشدند.
سوال اصلی پژوهش این است که آرای معتزله سیاسی چه تأثیری بر حکومت امام علی داشته است؟ در این پژوهش که با تحلیل دادههای تاریخی انجام شده روشن شد که آنها گروه حساب شده، فعال و دارای خط سیاسی- عقیدتی و تهاجمی بودند که در باطن گرایش عثمانی داشتند و موضعگیری آنها آسیبهای جبران ناپذیری بر پایههای حکومت امام وارد کرد.
📎بیشتر: http://sirepajouhi.isca.ac.ir/article_69069.html
💥 #دوفصلنامه_علمی_ترویجی سیره پژوهی اهل بیت(ع) به مدیر مسوولی دکتر #سید_علیرضا_واسعی و به صاحب امتیازی پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر می شود.
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 شروع همکاری حوزه و دانشگاه از نظر علمی از دفتر تبلیغات اسلامی/ ۷۰ درصد از رشته های علمی در حوزه های غیرعلوم انسانی هستند
🔹معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به ارتباط مناسب میان این وزارتخانه و دفتر تبلیغات اسلامی گفت: در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم زیرساخت ها به نوعی فراهم است و این نقطه می تواند شروع همکاری حوزه و دانشگاه از نظر علمی هم باشد.
👈 مشروح این خبر در:
dte.bz/FpFht
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 هفته دفاع مقدس گرامی باد
🔻دفاع مقدس، طرحی از عاشورا
🔹رهبر معظم انقلاب اسلامی: «حادثهی عاشورا، در انقلاب و جنگ به صورت درخشان و نمایان اثربخش بوده. اگر هشت سال جنگ مان را با آن هشت،نه ساعت عاشورای امام حسین مقایسه کنیم، طرحی از آن یا نمی از آن یم است.» ۱۳۷۰/۰۴/۲۵
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews