eitaa logo
◾️تبلیغ نیوز | دفتر تبلیغات اسلامی
6هزار دنبال‌کننده
10.9هزار عکس
1.6هزار ویدیو
435 فایل
...
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 ویژگی‌های تبلیغی در سیره حضرت محمّد مصطفی (صلّی الله علیه و آله) حجةالإسلام ناصر رفیعی در همایش «پیامبر رحمت، الگوی جهانی» بیان کرد: کتاب‌های خوبی در زمینه ابعاد مختلف زندگی‌ پیامبر اسلام نوشته شده است از جمله می‌توان به «کتاب تحلیل سیره تبلیغ پیامبر أعظم»، «سیره پیامبر به روایت امام رضا به قلم استاد محمد حکمی»، «جلد ۱۶ کتاب شریف بحارالانوار مرحوم مجلسی»، «کتاب گرانسنگ نهج‌البلاغه خصوصاً خطبه‌های ۷۲ و ۱۶۰»، «کتاب سیره پیامبر اعظم و سخنان ایشان نوشته مرحوم ری شهری» اشاره کرد که باید به عنوان منبع تحقیقی در بین دانش‌پژوهان دینی مورد توجه قرار گیرد. 🌐 مشاهده متن کامل خبر: https://www.balagh.ir/content/18115 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
🔰 نشست علمی «قرآن و صلح با نگاهی به چشم انداز پیش رو» 📆 سه شنبه 1401/07/26 ساعت 10 الی 12 🏢 پردیسان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، سالن پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
🔻 هم اندیشی علمی « » 🔹سه شنبه ۲۶ مهرماه ساعت ۹ الی ۱۲ 👈 لینک مجازی: 🌐 Dte.bz/cptconf 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
🔻سومین پیش نشست همایش بین المللی ادیان و صلاح آفرینی در هزاره سوم؛ ظرفیت ها و چالشها ▫️قرآن و صلاح با نگاهی به چشم انداز پیش رو 📒ارائه دهندگان: 👤حجة الاسلام والمسلمین عیسی عیسی زاده ◀️مبانی قرآنی مواجهه امام خمینی(ره) با پیروان ادیان در دستیابی به صلح جهانی 👤حجة الاسلام والمسلمین مهدی فیروزی ◀️رویکرد حق محور به صلح از منظر قرآن کریم 👤دکتر محمد منصورنژاد ◀️مناسبات ادیان با صلح و ناصلح متاورس 📒دبیر علمی: 👤حجة الاسلام والمسلمین جلال عراقی ⬅️لینک ورود به جلسه: 🌐 Dte.bz/danaee ⏰زمان: سه شنبه ۱۴۰۱/۷/۲۶ ساعت ۱۰الی ۱۲ ❇️مکان: قم، پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه ،پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، سالن پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 بیانیه گروه‌های جهادی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در مورد اغتشاشات اخیر گروه‌های جهادی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ضمن محکومیت اغتشاشات اخیر و ظلم‌های صورت گرفته نسبت به دین، قرآن، مقدسات و نظام اسلامی و دوستداران و حافظان این نظام، و ابراز التزام و جان‌نثاری خود نسبت به مقدسات و جمهوری اسلامی بیانیه‌ای صادر کرد. 🌐 مشاهده متن کامل بیانیه: https://www.balagh.ir/content/18116 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
🔻بازدید نماینده ولی فقیه در استان کردستان از پژوهشگاه دفتر تبلیغات اسلامی 🔰نماینده ولی فقیه در استان کردستان با حضور در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی با فعالیت های این مجموعه آشنا شد. 🔹به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین پورذهبی صبح امروز ضمن بازدید از بخش های مختلف پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در نشست با حجت الاسلام والمسلمین رئیس و جمعی از مسئولین این پژوهشگاه ضمن قدردانی از فعالیت های این پژوهشگاه و تاکید بر افزایش همکاری ها، به بیان ویژگی های فرهنگی و سیاسی استان کردستان پرداخت و گفت: مقام معظم رهبری کردستان را یک استان فرهنگی معرفی می کنند. این استان دارای یک میلیون و ششصد و هشتاد هزار نفر جمعیت می باشد که از این میان 82 درصد آن ها اهل سنت و 18 درصد تشیع هستند. وی افزود: استان کردستان به شدت درگیر جنگ تحمیلی بوده و شهدای بسیاری را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است. نماینده ولی فقیه در کردستان خاطرنشان کرد: مردم اهل سنت استان کردستان نسبت به اهل بیت علیهم السلام محبت و اعتقاد دارند. در شهرهای کاملاً سنی نشینی همچون مریوان و سقز حسینیه شیعیان برپاست و حتی اهل سنت نیز در مراسمات آن ها شرکت می کنند. وی کردستان را استانی با گروه های مذهبی و سیاسی مختلف دانست و گفت: در حال حاضر در کردستان، جنگ ذهنیت ها برقرار است و این استان دارای استعدادهای درخشانی در عرصه های علمی و هنری است و جا دارد بیش از پیش ظرفیت های آن در سطح ملی استفاده شود. تکریم علمای دینی این استان که مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز می باشد، از برنامه هایی بوده که تاکنون اقداماتی را در راستای آن داشته ایم. نماینده ولی فقیه در کردستان گفت: اتفاقات اخیر، از نوع اجتماعی بوده و لزوماً اعتراض اقتصادی نیست. این اتفاق اجتماعی نیازمند اقدامات اجتماعی بوده و با اکسیر محبت و تعامل مسئولین کردستان با مردم استان می تواند به سمت سازنده ای هدایت شود. 🔸وی در پایان خاطرنشان کرد: در جهت تعامل بیشتر با مردم در میان آنان حضور پیدا کرده و مراجعات مردمی دفتر نماینده ولی فقیه در کردستان از زمان حضور بنده تاکنون 10هزار مورد بوده است. 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
🔰 گزیده ای انعکاس خبر «تصویب راهبرد پنج سال آینده دفتر تبلیغات اسلامی در هیئت امناء» در خبرگزاری ها و پایگاه های خبری 👇 ✅ خبرگزاری مهر 🌐 mehrnews.com/xYFCr ✅ خبرگزاری ایسنا 🌐 isna.ir/xdMypF ✅ خبرگزاری شفقنا 🌐 fa.shafaqna.com/news/1458241/ ✅ خبرگزاری حوزه 🌐 hawzahnews.com/xbVcv ✅ خبرگزاری رسا 🌐 rasanews.ir/0031ZF ✅ پایگاه خبری صاحب خبر 🌐 sahebkhabar.ir/news/56553784/ ✅ پایگاه خبری تابناک 🌐 www.tabnakhamadan.ir/fa/news/1071119/ از تمامی رسانه ها در انعکاس اخبار این نهاد حوزوی همکاری دارند، صمیمانه سپاسگزاریم. ✅ پایگاه خبری قم پرس 🌐 qumpress.ir/view/380173/ 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
🔻ماجرای سهام شرکتی که شیخ علی صفایی برای طلبه ها گرفت! / آیا حوزه "نمی خواهد" یا "نباید" یا "نمی تواند" مثل شیخ علی، کار اقتصادی بکند؟! 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
◾️تبلیغ نیوز | دفتر تبلیغات اسلامی
🔻 هم اندیشی علمی « #مدار_اعتراض» 🔹سه شنبه ۲۶ مهرماه ساعت ۹ الی ۱۲ 👈 لینک مجازی: 🌐 Dte.bz/cptconf
❌ این نشست بدون حضور خبرنگاران و میهمانان بیرونی خواهد بود و پس از برگزاری نشست، خبر و صوت آن در زمان مناسب منتشر خواهد شد.
🔰 برخی از محصولات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قابل استفاده برای عالمان اهل سنت است 🔸به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین پورذهبی نماینده ولی فقیه در کردستان با حضور در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ضمن بازدید از بخش های مختلف این پژوهشگاه در نشست با ریاست و جمعی از مسئولین آن به بیان ویژگی های فرهنگی و سیاسی استان کردستان پرداخت. 🔹حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز در ابتدای این نشست ضمن خیرمقدم به نماینده ولی فقیه در استان کردستان با اشاره به فعالیت اعضای هیئت علمی و پژوهشگران توانمند و فاضل در این پژوهشگاه گفت: آثار مورد تحقیق در این پژوهشگاه از سال 94 به بعد با رویکرد مسئله محوری و در جهت حل دغدغه های جامعه اسلامی در عصر حاضر می باشد. 🔸وی افزود: در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی حدود 24 مجله علمی با زبان های مختلف و به صورت برخط منتشر می شود. 🔹معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی برخی از محصولات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی را قابل استفاده برای علما و محققان شیعه و اهل سنت به صورت مشترک دانست و گفت: دایرة المعارف قرآن کریم یکی از این محصولات است. 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
⬅️نشست علمی ویژگیهای اجتماعی جامعه مهدوی از دیدگاه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی 👤ارائه دهنده : حجت الاسلام والمسلمین استاد شمس الله مریجی 📒دبیر علمی : حجت الاسلام والمسلمین دکتر محسن قنبری نیک ⏰زمان: پنجشنبه 28 مهر ماه 1401 ساعت ۱۰ الى ۱۲ ⬅️مکان:: قم؛ پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه سوم، تالار کوثر 💠لینک ورود به جلسه: 🌐 http://dte.bz/mahdaviyat 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
⬅️کرسے ترویج عرضه ونقد ایده علمے (پنجمین نشست) 📒بررسی ابعاد آینده پژوهی اسلامی اندیشه آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در فرهنگ انتظار ⬅️ذیل همایش بین المللی مهدویت و انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی 👤ارائه دهنده : جناب آقای دکتر جلال ریزانه 📒ناقدان :حجت الاسلام والمسلمین استاد غلامرضا بهروزی لک و جناب آقای دکتر اسماعیل شراهی 📗دبیر علمی :جناب آقای دکترقنبر فتح شهبازی ⏰زمان: سه شنبه ۱۴۰۱/۰۷/۲۶| ساعت ۱۰ الى ۱۲ ❎مکان: قم؛ پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار کوثر 💠لینک ورود به جلسه: 🌐 http://dte.bz/mahdaviyat 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
🔰 کرسی آزاداندیشی؛ زنان و موقعیت اجتماعی جدید (چالش‌ها و فرصت‌ها) 🌺 ارائه دهنده: دکتر مجید جعفریان 🌺 دبیر علمی: دکتر راحله کاردوانی 🔸 پنجشنبه ۲۸ مهر ۱۰ صبح 🔸 خ حافظ، سالن جلسات دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان 🔹 مشاهده آنلاین: dte.bz/1001 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
🔰سلسله نشست های علمی بررسی، نقد و ارتقای سند تحول دولت سیزدهم (امور اجتماعی) 🔹 : آسیب شناسی مدیریت سرمایه اجتماعی و راهبردهای ارتقاء اعتماد عمومی و مشارکت سیاسی ▫️ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر محمد طالبی عضو گروه فقه سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) ▫️ناقد: حجت الاسلام دکتر سید غلامرضا موسوی عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) ▫️دبیر علمی: حجت الاسلام محمدصابر صادقی (پژوهشگر حوزوی و دانشجوی دکتری فقه سیاسی) 🗓 زمان: سه شنبه، 26 مهر 1401 ساعت 10:30-12 🔲 : خیابان هفتم تیر، کوچه 12- تقاطع اول، موسسه آموزش عالی امام رضا(ع) 📺 : 🔻تلویزیون اینترنتی فقه نظام ساز: http://heyatonline.ir/irsi 🔻اسکایپ: https://join.skype.com/I7qOg2slYw3U 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
🔰 به چه دلیل روایات اسلامی «مداد علماء» را ارزشمندتر و افضل از «خون شهدا» می‌دانند؟ ✍️ پاسخ: طبق روایات اسلامی در قیامت ارزش کار علماء سنگین‌تر از خون شهداء می‌باشد زیرا: 1️⃣ دانشمند با قلمش با روح و فكر مردم سر و كار دارد، و شهيد با شمشيرش با جسم مردم، شهيد ضربه بر پيكر مردم مى‌زند، ولى عالم تازيانه بر گرده افكار مردم. گاه اثر يك قطره مركّب عالم كه سطرى بنگارد از نظر هدايت و تحول جامعه به سوى سعادت، بیشتر از خون‌هاى شهداى در راه خداست. گاه يك يا چند قطره مركّب عالم جمله‌اى بر روى كاغذى شده و تحولی می‌آفریند. 2️⃣ خون شهيد بايد از مُركّب دانشمندان مدد گيرد تا رنگ ابديت پيدا كند، شهيد در مكان و زمان خاصى شهيد شده، چه چيزی مى‌تواند خون او را به تمام كره زمين بكشاند و در پهنه زمين و زمان بگستراند به غیر از مُركب سر قلم دانشمند؟ آری اگر اين نبود، ممكن بود خون شهید كم رنگ و سپس بى‌رنگ شود. 3️⃣ علماء خون شهید را تحلیل می‌کنند و عوامل و اهداف و پیام شهادت را به مردم می‌رسانند. 4️⃣ شهادت هميشه ميّسر نيست، گاهى زمينه شهادت و جهاد در مقابل دشمن وجود ندارد. شايد ده‌ها سال طول بكشد و زمينه‌اى براى شهادت پيش نيايد، خصوصاً بعد از زمان ائمه معصومين (عليهم السلام). شهادت و شهيد و جهاد نظامى مقطعى است؛ ولى جهاد با قلم، اين اسلحه كوچك قدرتمند هميشه هست. 🌐 منبع: مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 پایگاه اطّلاع رسانی «بلاغ» بروزرسانی شد معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در گفتگویی از بروزرسانی این پایگاه اطّلاع رسانی در راستای خدمت هرچه بهتر به مبلّغان سراسر کشور خبر داد. 🌐 مشاهده متن کامل خبر: https://www.balagh.ir/content/18118 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
🔻 ، ، و های حسینی شما را پذیراییم 🔰بخش رسانه های خبری دومین سوگواره بین المللی ملت امام حسین(ع) 🌀جوایز: 🔸نفر برتر در هر قالب: هدیه ۳۰ میلیون ریالی، تندیس و لوح تقدیر 🔹 نفر شایسته تقدیر در هر قالب: هدیه ۱۰ میلیون ریالی به همراه لوح تقدیر ❌ مهلت ارسال آثار تمدید شده است. 👈 ارسال آثار: www.soogvareh.com/news/ 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
🔻 نمادها و نشان واره ها، زبانی مشترک برای انتقال معانی بزرگ به مردم دنیا 🔹حجت الاسلام والمسلمین قطبی مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق در وبینار آموزشی «نشان‌واره و نمادها، انتقال معنا و مفهوم در قالب نماد و نشانه» از وبینارهای مدرسه فناوری فانوس گفت: نماد و نشانه فناوری نرمی است که می تواند یک بار معنایی و ارزش بزرگ را بدون اینکه به یادگیری یک زبان نیاز باشد، با مفهومی مشترک به مردم دنیا منتقل کند. 👈بیشتر: 🌐 https://noavari.dte.ir/news/138/show 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 انعکاس خبر چاپ کتاب «احکام فضای مجازی» توسط دفتر تبلیغات اسلامی در صداوسیما 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
🔻نشست | خاورمیانه؛ امید کشورهای غربی برای ایجاد تنش و اغتشاش 🔹عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: خاورمیانه با توجه به شرایط خاص و منابع ویژه ای که دارد همیشه هدفی برای دشمن در راستای استعمار و ایجاد تنش بوده است. به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، رسول نوروزی در نشست علمی با عنوان «مدار اعتراض» که با همکاری مشترک پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی، مرکز همکاری های علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و همچنین روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، به تشریح موضوع «اعتراض مدنی؛ نظم منطقه ای» پرداخت و گفت: متأسفانه با توجه به داده هایی که رسانه های مختلف به مردم ما القا می کنند، یکی از شبهاتی که در سطح جامعه مطرح است چرایی تبدیل نشدن ایران به کشوری همچون برخی از اعضای اتحادیه اروپا مانند سوئد می باشد. وی افزود: پاسخ این است که اساساً باید موقعیت و سرگذشت کشور خود را به طور صحیح بشناسیم و ببینیم کدام یک از کشورهای خاورمیانه توانسته به شاخص های اقتصادی کشوری همچون آلمان برسد؟ باید پرسید کشوری همچون عربستان که مشکلی با آمریکا و اروپایی ها ندارد چرا مثلاً سوئیس نشد؟ چرا آلمان نشد؟ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: منطقه خاورمیانه از ابتدا دارای منازعات مختلفی بوده و بسیاری از اندیشمندان جهان به این امر معتقدند؛ این اندیشمندان می گویند حتی اگر اسلام هم نبود، خاورمیانه دارای منازعات و مشکلات متعددی بود. وی خاورمیانه را دارای شکنندگی هایی دانست و گفت: بازیگران بیرونی به اعتراضات و شکنندگی های داخلی کشورهای خاورمیانه دل بسته اند. باید دانست هیچ تحول داخلی در خاورمیانه وجود ندارد که مورد توجه و دخالت کشورهای بیرونی قرار نگیرد. نوروزی رسیدن به منازعه هستی شناسانه اعتراض های مدنی برای بازیگران منطقه ای و بیرونی را نقطه اوج آن ها برشمرد و تصریح کرد: در این منازعات گروه های فعال می گویند یا باید من باشم یا تو و این یک رویارویی مبارزاتی و امنیتی را به دنبال دارد. این استاد روابط بین الملل در پایان با اشاره به تلاش کشورهای منطقه در راستای ایجاد حکومت سلطنتی در ایران، افزود: با توجه به اینکه در کشورهای منطقه خاورمیانه همچون عربستان و امارات، نظام های حکومتی پادشاهی روی کار هستند، تلاش می شود با ترویج شعارهایی همچون «رضاشاه، روحت شاد» برای تشکیل حکومت پادشاهی در ایران و اضمحلال حکومت دموکراتیک جمهوری اسلامی در این کشور اعتراضاتی را ایجاد نمایند. 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
🔻نشست | نباید تصور کنیم که رسانه ها تعیین کنندگان اصلی وضعیت جامعه هستند عضو گروه علوم سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: باید دانست که رسانه ابزار قدرتمند ایجاد ادراک است و خود این ابزار در وهله اول تحت تأثیر عوامل دیگری بوده و موجب بروز و ظهور آن ها می باشد. پس تعیین کننده های اصلی رسانه ها نیستند. به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، علیرضا زهیری در نشست علمی با عنوان «مدار اعتراض» که با همکاری مشترک پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی، مرکز همکاری های علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و همچنین روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، به تشریح موضوع «اعتراض و جنبش های اجتماعی جدید» پرداخت و گفت: اعتراضات در سطح بین المللی نسبت به سال های گذشته اشکال جدیدی پیدا کرده است. اساسا از دهه 80 بسیاری از جنبش های اجتماعی کشور ما نیز با جنبش های اجتماعی سایر کشورها مشابهت پیدا کرده اند. وی افزود: جنبش های اجتماعی اخیر در کشورهای مختلف دارای مطالبات و خواسته هایی بوده اند که جنبه عمومی داشته و قابل فهم در همه جوامع هستند. این جنبش ها دارای رهبر نبوده و به تعبیری شبکه های شناور یا جماعت های غیرباهم می باشند. این استاد علوم سیاسی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از ویژگی های جنبش های جدید نداشتن هویت واحد و مشخص است. این جنش ها از جهت مطالباتی دارای عمق نبوده و فقط بر اساس یکسری خواسته های سطحی شکل می گیرند. وی جنبش های اجتماعی جدید را ناشی از وجود ارتباطات جهانی و رسانه های جمعی دانست و گفت: این با هم بودن را رسانه ها به جنبش های اجتماعی جدید بخشیده اند. این ارتباطات موجب ایجاد ادراک مشترک بین افراد ملل مختلف شده است. وی بسیاری از تحلیل ها در مورد جنبش های اجتماعی را معرف نقش تعیین کنندگی رسانه ها برشمرد و تصریح کرد: این تحلیل ها متأسفانه اشتباه بوده و باید اصلاح گردد؛ باید دانست که رسانه ابزار قدرتمند ایجاد ادراک است و خود این ابزار در وهله اول تحت تأثیر عوامل دیگری بوده و موجب بروز و ظهور آن ها می باشد. پس تعیین کننده های اصلی رسانه ها نیستند. زهیری با اشاره به زمینه های ایجاد فرصت تعیین کنندگی برای رسانه ها افزود: مهندسی فرهنگ یکی از اصطلاحاتی است که از سال ها پیش توسط مقام معظم رهبری مطرح شد و گویای وقایع مهمی بود. تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی نیز که از جانب رهبری معظم انقلاب مطرح شد، زنگ خطرهایی برای همه ما مبنی بر وقوع زمینه هایی برای تخریب فرهنگ اسلامی در جامعه ما بود. عضو گروه علوم سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان داشت: در دهه های گذشته شاهدیم که نسل سومی های انقلاب اسلامی تقاضاهای محدود اجتماعی در موضوعاتی همچون سبک جدید حیات اجتماعی و حجاب داشته اند. در سال های اخیر نیز علیرغم افزایش دینداری شاهد تغییر در تفاسیر دینی و رشد تسامح در دین هستیم. وی گفت: کنشگران اجتماعی دهه 80 به دنبال قدرت سیاسی به عنوان پشتیبان بودند که آن را در انتخابات سال 88 پیدا کردند. افرادی که خواسته اجتماعی محدودی داشتند به دلیل اینکه فکر می کردند نمی توانند به خواسته های خود برسند، دنباله روی گروه ها و افراد سیاسی شدند که منجر به اتفاقات تلخی هم برای نظام و هم مردم شد. وی با تأکید بر تغییر سبک زندگی بسیاری از افراد معترض اظهار داشت: بسیاری از افرادی که به عرفان های نوظهور گرایش پیدا کرده اند، بدون آگاهی و مطالعه تعمیقی است. این موضوع نشان از خستگی و فرار آنان از یک وضعیت به سمت وضعیتی با الگوی مناسب تر بر اساس ادراک خود این افراد است. عضو گروه علوم سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به وقوع بلوغ زودرس اجتماعی که در جامعه ما در حال شکل گیری است، می بایست مسئولین و متولیان امور اقتصادی و فرهنگی زمینه هایی را که موجب ایجاد تصور افراد معترض مبنی بر عدم وجود بستری برای بیان خواسته هایشان شده، مورد توجه و رفع قرار داد. 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
🔻نشست | زن، زندگی، آزادی؛ شعاری برگرفته از آموزه های معنویت جدید و ساختارشکن عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: شعار زن، زندگی، آزادی دارای سه عنوان بوده که مقصود هر سه این واژگان برگرفته از آموزه های معنویت عصر جدید است و ماهیتا ساختارشکن می باشد. به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، احمد شاکرنژاد در نشست علمی با عنوان «مدار اعتراض» که با همکاری مشترک پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد به تبیین موضوع «ارتباط اعتراض با نهادستیزی معنوی» پرداخت و گفت: در اعتراضات اخیر شعارهای ساختارشکنانه ای خصوصا در تقابل با روحانیت مطرح شد. این شعارها را در اعتراضات سال 88 نیز البته به صورت محدودتری شاهد بودیم. وی افزود: در حال حاضر جریانی تحت عنوان معنویت گرایی جدید را می بینیم که نهادستیزی و روحانیت ستیزی را اتفاقاً راهکاری برای رسیدن به معنویت معرفی می کند. عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: از گذشته تاکنون چهار دسته را شاهد بوده ایم که با نهاد روحانیت تقابل و معارضه داشته اند؛ راحت طلب ها، متصوفه، باطنی گراها و افرادی که معتقد بودند که ما در حال حاضر وارد قیامت شده ایم و همچنین کسانی که در عصر مشروطه بر پایه تأثیرپذیری از مدرنیته این چهار گروه کلی را تشکیل می دهند. وی اعتراض متصوفه نسبت به نهاد روحانیت را از چند جهت دانست و گفت: آنان در تفاسیر باطنی، مناسک بیش از حد و مواردی از این قبیل با فقهای ما تعارض داشته اند. شاکرنژاد گروه پنجم متعارض با روحانیت را شامل افراد معدودی دانست که با رویکرد معنوی به این عرصه ورود داشته اند و تصریح کرد: یکی از گروه های این افراد، آنانی هستند که مبتنی بر آموزه های لیبرالیسم معنویت را تعریف می کنند. این استاد معنویت پژوهی با اشاره به معنویت دین خارجی به عنوان یکی دیگر از رویکردهای نهادستیز معنوی افزود: در این دیدگاه از معنویت دین یا آیینی دیگر برای تقابل با اسلام استفاده می شود. عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیه بیان داشت: یکی ازین جریانات که از طریق معنویت به مقابله با روحانیت می پردازد، جریان «معنویت عامیانه» است. این جریان با استفاده از آموزه هایی همچون مدیتیشن و انرژی های مثبت و منفی به دنبال عضوگیری و تقابل با روحانیت است. وی گفت: گروه های معنویت گرای نوظهور، با شعارها و تحلیل های مختلفی به عرصه اعتراضات اخیر در کشور پیوستند. مثلاً برخی از آن ها با شعار خروش زنان، یا ملاک بودن پاکی دل اشخاص و بی نیازی نسبت به شریعت به میدان آمدند. شاکرنژاد اظهار کرد: در دهه 1960 جنبشی تحت عنوان نیو ایج یا دوران جدید در آمریکا ظهور پیدا کرد که به عنوان مثال می گفت دین همیشه دارای ابهام بوده، ظاهرگرایی در آن رایج است و خدایان در آن ها از جنس مرد هستند. معتقدان به این جنبش می گویند ما در دوران حاکمیت زنان در عصر معنویت، حاکمیت زندگی روزمره و این جهانی و مادی بودن در عصر معنویت هستیم. تحلیلگران این نوع از معنویت را ساختارگریز می دانند. وی با تأکید بر اینکه مبارزه با نهاد روحانیت یکی از اصلی ترین محورهای مبارزاتی هواداران معنویت مد نظر جنبش دوران جدید است، اظهار داشت: آنان می گویند زنان ایرانی در حال تحقق بخشیدن به این معنویت هستند و از طریق مقابله با روحانیت به کنار گذاشتن شریعت می پردازند. عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پایان تصریح کرد: شعار زن، زندگی، آزادی دارای سه عنوان بوده که هر سه این واژگان برگرفته از آموزه های معنویت عصر جدید است و ماهیتا ساختارشکن می باشد. 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
🔻نشست | امر به معروف و نهی از منکر، دفاع از نظام حقوقی اسلام/ مردمی بودن، ویژگی اصلی فرد ناصح عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: بر اساس فرموده پیامبر اکرم(ص) لازم است انسان ناصح متصل به توده مردم و در دل اجتماع باشد. زیرا مردم عموماً جهت گیری های مثبت داشته و فاصله گرفتن مسئولین از آنان اشتباه است. به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، حجت الاسلام والمسلمین رضا اسلامی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در نشست علمی با عنوان «مدار اعتراض» که با همکاری مشترک پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی، مرکز همکاری های علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و همچنین روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، به تشریح موضوع «نقدپذیری در حاکمیت دینی» پرداخت و گفت: نظام های حقوقی مختلف، در عین تفاوت، اشتراکاتی نیز با همدیگر دارند. مثلاً همه نظام های حقوقی حمایت از کودکان و سالمندان یا نهی از حیوان آزاری و گسترش بهداشت را ارزش می دانند. وی افزود: همه نظام های حقوقی اعتقاد دارند که هر نظام حقوقی باید از ارزش های خودش بتواند دفاع کند. عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: باید دانست که در سطح اجتماعی پلیس مجری آن چیزی است که در نظام حقوقی به عنوان ارزش شناخته شده است. وی شناخت جایگاه معترض، ماده اعتراضی و سطح پذیرش اعتراضات را بر پایه آموزه های مرتبط با اصل امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: اعتراضات می تواند بر پایه مباحث شناختی و علم و آگاهی مردم باشد. حجت الاسلام والمسلمین اسلامی موقعیت شناسی را یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر اعتراضات اجتماعی برشمرد و تصریح کرد: اعتراض کننده باید بداند در چه موقعیتی از جهت سیاسی، تاریخی و تمدنی قرار گرفته و حکومت نیز لازم است با شناخت صحیح مخاطب معترض با او مواجهه داشته باشد. وی با اشاره به اینکه فرد معترض باید ناصح باشد، افزود: فردی که اعتراض می کند باید هم دارای اخلاص باشد و هم نسبت به مسائل اجتماعی با لسان نصیحت برای رسیدن به اصلاح حساسیت داشته باشد. عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان داشت: بر اساس فرموده پیامبر اکرم(ص) لازم است انسان ناصح متصل به توده مردم و در دل اجتماع باشد. زیرا مردم عموماً جهت گیری های مثبت داشته و فاصله گرفتن مسئولین از آنان اشتباه است. وی گفت: فرد معترض باید بر اساس اینکه باید واقع بین بوده و حسن نیت داشته باشد، روشی متناسب با موقعیت و شرایط اجتماعی موجود برگزیند تا به نتایج اصلاحی ختم شود. حجت الاسلام والمسلمین اسلامی اظهار کرد: لازم است در اعتراضات اجتماعی اهمیت و اولویت بندی را رعایت کنیم. یعنی در زمانی که با مشکلات مختلفی در سطح جامعه مواجه هستیم اول سراغ مسائل محوری و دارای اولویت رفته و مراتب اهمیت را در نظر داشته باشیم. مثلاً اگر فردی فرزندش دارای مشکلات فکری و تغذیه ای به صورت توأمان است، باید در وهله اول به مشکلات فکری او رسیدگی نماید؛ نه اینکه او را نزد پزشکان مختلف برده و فقط به رفع مشکلات تغذیه ای او بپردازد. وی با تأکید بر اهمیت وجود شنونده اعتراض، اظهار داشت: پیغمبر خدا در دسترس مردم بوده و بستر شنیدن اعتراضات را فراهم کردند. باید سازوکاری اتخاذ شود که مسیر شنیدن اعتراضات هموار و با کمترین فاصله باشد. عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: نصیحت باید از سوی حاکمیت با آغوش باز پذیرفته شود؛ دسته ای از روایات داریم که می فرمایند از بزرگترین نعمت ها بر شما این است که مردم حوائج خود را سمت شما می آورند. گره گشایی از کار مردم از بزرگترین نعمت های الهی است. حجت الاسلام والمسلمین اسلامی در پایان الگوی حکومت دینی را دارای وجوه افتراق مهمی با حکومت های مدرن همچون برگزاری نماز جمعه، مراسمات مذهبی در مسجد و وجود بزرگان و ریش سفیدان در سطح جامعه برشمرد و خاطرنشان کرد: ما باید از این ظرفیت های حکومت دینی در جهت شنیدن اعتراض های مردم پیش از وقوع شورش های اجتماعی و ایجاد فضای التهابی استفاده کنیم؛ زیرا حکومت اسلامی باید دلسوز مردم باشد. 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
🔻نشست | امر به معروف و نهی از منکر، دفاع از نظام حقوقی اسلام/ مردمی بودن، ویژگی اصلی فرد ناصح عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: بر اساس فرموده پیامبر اکرم(ص) لازم است انسان ناصح متصل به توده مردم و در دل اجتماع باشد. زیرا مردم عموماً جهت گیری های مثبت داشته و فاصله گرفتن مسئولین از آنان اشتباه است. به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، حجت الاسلام والمسلمین رضا اسلامی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در نشست علمی با عنوان «مدار اعتراض» که با همکاری مشترک پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی، مرکز همکاری های علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و همچنین روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، به تشریح موضوع «نقدپذیری در حاکمیت دینی» پرداخت و گفت: نظام های حقوقی مختلف، در عین تفاوت، اشتراکاتی نیز با همدیگر دارند. مثلاً همه نظام های حقوقی حمایت از کودکان و سالمندان یا نهی از حیوان آزاری و گسترش بهداشت را ارزش می دانند. وی افزود: همه نظام های حقوقی اعتقاد دارند که هر نظام حقوقی باید از ارزش های خودش بتواند دفاع کند. عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: باید دانست که در سطح اجتماعی پلیس مجری آن چیزی است که در نظام حقوقی به عنوان ارزش شناخته شده است. وی شناخت جایگاه معترض، ماده اعتراضی و سطح پذیرش اعتراضات را بر پایه آموزه های مرتبط با اصل امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: اعتراضات می تواند بر پایه مباحث شناختی و علم و آگاهی مردم باشد. حجت الاسلام والمسلمین اسلامی موقعیت شناسی را یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر اعتراضات اجتماعی برشمرد و تصریح کرد: اعتراض کننده باید بداند در چه موقعیتی از جهت سیاسی، تاریخی و تمدنی قرار گرفته و حکومت نیز لازم است با شناخت صحیح مخاطب معترض با او مواجهه داشته باشد. وی با اشاره به اینکه فرد معترض باید ناصح باشد، افزود: فردی که اعتراض می کند باید هم دارای اخلاص باشد و هم نسبت به مسائل اجتماعی با لسان نصیحت برای رسیدن به اصلاح حساسیت داشته باشد. عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان داشت: بر اساس فرموده پیامبر اکرم(ص) لازم است انسان ناصح متصل به توده مردم و در دل اجتماع باشد. زیرا مردم عموماً جهت گیری های مثبت داشته و فاصله گرفتن مسئولین از آنان اشتباه است. وی گفت: فرد معترض باید بر اساس اینکه باید واقع بین بوده و حسن نیت داشته باشد، روشی متناسب با موقعیت و شرایط اجتماعی موجود برگزیند تا به نتایج اصلاحی ختم شود. حجت الاسلام والمسلمین اسلامی اظهار کرد: لازم است در اعتراضات اجتماعی اهمیت و اولویت بندی را رعایت کنیم. یعنی در زمانی که با مشکلات مختلفی در سطح جامعه مواجه هستیم اول سراغ مسائل محوری و دارای اولویت رفته و مراتب اهمیت را در نظر داشته باشیم. مثلاً اگر فردی فرزندش دارای مشکلات فکری و تغذیه ای به صورت توأمان است، باید در وهله اول به مشکلات فکری او رسیدگی نماید؛ نه اینکه او را نزد پزشکان مختلف برده و فقط به رفع مشکلات تغذیه ای او بپردازد. وی با تأکید بر اهمیت وجود شنونده اعتراض، اظهار داشت: پیغمبر خدا در دسترس مردم بوده و بستر شنیدن اعتراضات را فراهم کردند. باید سازوکاری اتخاذ شود که مسیر شنیدن اعتراضات هموار و با کمترین فاصله باشد. عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: نصیحت باید از سوی حاکمیت با آغوش باز پذیرفته شود؛ دسته ای از روایات داریم که می فرمایند از بزرگترین نعمت ها بر شما این است که مردم حوائج خود را سمت شما می آورند. گره گشایی از کار مردم از بزرگترین نعمت های الهی است. حجت الاسلام والمسلمین اسلامی در پایان الگوی حکومت دینی را دارای وجوه افتراق مهمی با حکومت های مدرن همچون برگزاری نماز جمعه، مراسمات مذهبی در مسجد و وجود بزرگان و ریش سفیدان در سطح جامعه برشمرد و خاطرنشان کرد: ما باید از این ظرفیت های حکومت دینی در جهت شنیدن اعتراض های مردم پیش از وقوع شورش های اجتماعی و ایجاد فضای التهابی استفاده کنیم؛ زیرا حکومت اسلامی باید دلسوز مردم باشد. 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
🔻نشست | اعتراض ممکن است بیشتر از ادراک عدالت ناشی شود تا از عدالت واقعی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: به طور کلی ادراک عدالت به پندار مردم برمی گردد و این یک مبحث شناختی بوده و از سوی دستگاه محاسباتی ذهن انسان ها شکل می گیرد. به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین احمد اولیایی در نشست علمی با عنوان «مدار اعتراض» که با همکاری مشترک پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی، مرکز همکاری های علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و همچنین روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، به تشریح موضوع «اعتراض بر مدار ادراک عدالت» پرداخت و گفت: ادراک عدالت اشاره می کند به آنچه مردم در مورد عدالت و ظلم در جامعه می پندارند؛ یعنی ممکن است در جامعه ای عدالت واقعی وجود داشته باشد اما مردم آن بیاندیشند که عدالتی وجود ندارد یا بالعکس. عضو هیئت علمی گروه مطالعات عدالت اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: به طور کلی ادراک عدالت به پندار مردم برمی گردد و این یک مبحث شناختی بوده و از سوی دستگاه محاسباتی ذهن انسان ها شکل می گیرد. وی عدالت اجتماعی را حاصل جمع ادراکات فردی در مورد عدالت دانست و گفت: وفاق اجتماعی، نظم سیاسی و مشارکت سیاسی با ادراک عدالت در جامعه تغییر می کند. در منابع دینی ما هم ادراک عدالت دارای اهمیت بالایی می باشد. حضرت امیرالمؤمنین(ع) در توصیه به شریح قاضی می فرمایند در هنگام قضاوت نگاه خود را به اندازه مساوی به شاکی و متشاکی بینداز. در اینجا آنچه مد نظر امیرالمؤمنین(ع) است ادراک عدالت می باشد و الا عدالت واقعی با تغییرات نگاه تغییری نمی کند. وی با اشاره به عوامل ادراک عدالت افزود: این عوامل شامل عوامل معرفتی و غیر معرفتی می باشد که از مهمترین عوامل معرفتی می توان به جهان بینی فرد اشاره کرد. این پژوهشگر حوزوی بیان داشت: فهم ما از تعریف عدالت می تواند بر ادراک عدالت از سوی ما تأثیر مستقیم داشته باشد. اگر عدالت را برابری بدانیم با آن حالتی که عدالت را بر اساس استحقاق و شایستگی تعریف کنیم به نتایج کاملا متفاوتی در ادراک عدالت از سوی ما منجر می شود. وی گفت: ایدئولوژی ها نیز تأثیر مستقیمی بر ادراک عدالت دارد. مثلاً در جامعه ای که به تناسخ اعتقاد دارد هرچه ظلم در حق افراد آن شود، این ظلم را به حساب زندگی قبلی خود گذاشته و با آن کنار می آیند. حجت الاسلام والمسلمین اولیایی اظهار کرد: ادراک عدالت گاهی بر اساس شناخت ما از معطی عدالت متفاوت می شود. یعنی گاهی ممکن است که ما خواهان اعطا و بسط عدالت از سوی دیگری بوده و خود را بی مسئولیت بدانیم. همین رویکرد می تواند به ما القا کند که در حقمان بی عدالتی شده است. وی با تأکید بر رسانه ها به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل غیر معرفتب شکل دهنده ادراک عدالت اظهار داشت: رسانه ها می توانند به مخاطبان خود پنداری را که مد نظر خودشان است القا نمایند. عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: رفاه ذهنی افراد که بر پایه پارامترهایی همچون مناعت طبع یا خساست دچار تغییر می شود یکی دیگر از عوامل غیر معرفتی تأثیرگذار بر ادراک عدالت است. وی در پایان خاطرنشان کرد: خطاهای تشخیصی افراد نیز یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر ادراک آن ها در موضوع عدالت بوده و گاهی افراد تمام موفقیت هایی که داشته اند را حاصل تلاش های شخصی دانسته و تمام شکست های زندگی خود را حاصل اقدامات سایر اطرافیان و یا حکومت عصر خود اعلام می دارند. این خطاها می تواند ادراک فرد از عدالت را تحت الشعاع قرار دهد. 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews