eitaa logo
◾️تبلیغ نیوز | دفتر تبلیغات اسلامی
6هزار دنبال‌کننده
10.9هزار عکس
1.6هزار ویدیو
435 فایل
...
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 پرسش| اگر طبق داستان های دینی مردم کوفه حضرت علی (سلام الله علیه) را یاری نکردند، پس چرا (س) باز هم به این مردم اعتماد کرد دعوت آنان رو قبول کرد؟ ✅ پاسخ: نکته ی اول: علیه السلام هیچ گاه به کوفیان اعتماد نکردند بلکه بر اساس مقتضیات زمان و در پاسخ به درخواست آنان برای به دست گرفتن امور، به آنجا سفر کردند. نکته ی دوم: همه ی کوفیان اهل بی وفایی نبودند و مذمت کوفیان در کلام اهل بیت علیهم السلام ناظر به عهد شکنان و برخی از انان بود.برای تایید به گفتار امیر المومنین علیه السلام که در نهج البلاغه فرموده اند نگاهی میاندازیم:اهل کوفه که در میان انصار یک پایه ی ارزشمند هستند و در میان اعراب جایگاه ویژه ای دارند . بسیاری از اصحاب اهل بیت علیهم السلام کوفی بودند مانند حبیب بن مظاهر، هانی بن عروه و... از دیگر دلایل حرکت حضرت نامه ی مسلم بود که نوشتند و به امام گفتند که مردم کوفه با شما هستند و حضرت حرکت را شروع کردند و بعد از آن بود که مردم کوفه طغیان کرده و جناب مسلم را به شهادت راساندند. پی نوشت: (1) من عبد الله علی أمیر المؤمنین إلى أهل الكوفة جبهة الأنصار ( 1 ) . وسنام العرب نهج البلاغة، خطب الإمام علی ( ع )، ج3، ص2. 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 حدیث روز | ۹۹/۶/۲۸ 🔸امام مهدى(عج): لِيَعمَل كُلُّ امْرِءٍ علَى ما يُقَرَّبُ مِن مَحَبَّتِنا 🔹 هر يك از شما بايد كارى كند كه با آن به محبّت ما نزديك شود. 📚 بحار الأنوار، ج ۵۳، ص ۱۷۶ 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 پرسش| چرا علیه السلام علی رغم علم به شهادت خود و مسلح به علم غیب، راهی کربلا شدند؟ آیا این عمل خودکشی نیست؟ ✅ پاسخ: نکته ی اول: گاهی شرایط به گونه ای است که آدمی، به ناچار برای رسیدن به مقصد و مقصود خویش، هر کاری انجام می دهد؛ حتی اگر بداند به مرگ او می انجامد. رزمندگان که در دوران دفاع مقدس، برای عبور از میدان مین، بر هم سبقت میگرفتند، میدانستند سرانجام داوطلب شدن و سبقت گرفتن برای رفتن به میدان مین، شهادت آنان است، لیکن چون میدانستند برای دفاع از نظام ، چاره ای جز این نیست، پا در این میدان بی بازگشت میگذاشتند. السلام در موقعیتی که اصل عزیز درخطر بود و نزدیک بود که فاتحه ی خوانده شود، اقدام به این حرکت بزرگ کرده و به رگ های عزیز، خون تازه ای جریان ساخت. نکته ی دوم: حضرات معصومین علیهم السلام، مکلف نبودند تا بر اساس علم غیب عمل کنند بلکه مأمور به ظاهر بودند. با توجه به اینکه دنیا نشئه تکلیف است و آن پیشوایان نور نیز همانند سایر مردم، مکلّف به تکالیف الهی بودند، مکلّف به استفاده از علوم غیرعادی نبودند و تنها باید طبق علم عادی رفتار میکردند. البته در مواردی که خداوند به آنها اجازه میداد، از علوم غیرعادی برای اعجاز و اثبات حق بودن دعوت یا دعوا استفاده میکردند. پس استفاده از علوم غیرعادی به اذن خاص الهی بستگی داشت، نه به اراده خودشان. .پیامبر خدا می فرماید من بین شما فقط با شاهد و قسمهایتان قضاوت میکنم.(1) نکته ی سوم: اهلبیت علیهم السلام، تسلیم قضا و قدر الهی بودند و داشتن علم به چیزی، مانع تسلیم خدا بودن آنذوات نورانی و تغییر قضا و قدر حتمی خدا نیست. علیه السلام می فرمایدرضایت خدا، رضایت ما اهلبیت است.(2) نکته ی چهارم: شهادت، فدا کردن جان در راه هدفی والا و بالا است و خودکشی، ضایع کردن جان در برابر مسئله ای ناچیز. نتیجه اینکه: علیه السلام بر اساس ظاهر، وظیفهی خود را فداکردن جان خود و اصحاب، برای حفظ اصل عزیز دیدند و با این حرکت عظیم، را از تحریف و نابودی حفظ فرمودند. پی نوشت: (1) إِنَّمَا أَقْضِی بَینَکُمْ بِالْبَینَاتِ وَ الْأَیمَان الکافی، ج1، ص258. (2) رِضَى اللَّهِ رِضَانَا أَهْلَ الْبَیت الکافی )ط - ال(، ج 7 ، ص: 414. 2 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 | روش های مناسب در تبلیغ(1) 👈 برای اینکه پذیرش مخاطبین بنحواحسن شکل بگیرد لازم است،سیر منطقی بحث را خوب بیان کنیم،و از استدلال عقلی،و نقلی بهره مند باشیم،تا ارزش و جایگاه محتوا را بیشتر و حق ان را خوب ادا کنیم. اصولا اگر سخنران نتواند مطالب و محتوای سخنرانی را به شیوه ای جذاب ارائه کند،سخنرانی موفق نخواهد داشت،و در عین حال برای مخاطبین خیلی قابل استفاده نخواهد شد.[۱] از این رو برای اینکه محتوای سخنرانی خوب بیان شود و از طرفی برای مخاطبین هم قابل استفاده باشد،لازم است با روش های مناسب در هنگام ایراد سخنرانی آشنا شده و عمل کنیم. این روشها عبارتند:[۲] الف:قابل پذیرش بودن ب:جلب اعتماد مردم ج:زمینه سازی د:تبلیغ بر اساس فطرت مخاطبین برای اینکه روشها را بنحواحسن عمل کنیم،لازم است ویژگی ها و نکات لازم آن را به صورت مفصل بیان کنیم تا امکان استفاده بهتر حاصل شود. و اما توضیح روش اول: الف:قابل پذیرش بودن: برای پذیرش تبلیغ از سوی مخاطبین،شرایط و ویژگی هایی لازم است،که در صورت رعایت آنها استقبال از سوی مخاطبین بیشتر خواهد شد. ۱.آسان و قابل فهم بودن تبلیغات معارف الهی باید با زبان ساده و قابل فهم در اختیار توده های مردم قرار گیرد،و هیچ نقطه ابهامی نداشته باشد.برای اینکه بتوانیم در مرحله عمل این مساله را خوب رعایت کنیم لازم است که بعد از آماده کردن محتوا، وقبل از حضور در سخنرانی تامل و دقت کافی برای بیان و انتقال مفاهیم داشته باشیم. اگر ما آیات قرآن کریم و سیره پیشوایان دینی را مورد مطالعه قرار دهیم،متوجه خواهیم شد که بیان تبلیغ آنها ساده و روان و قابل فهم هست،مگر اینکه در برخی موارد مخاطبین خاصی مد نظر بود. «وَ لَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّکْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّکِرٍ»(۲۲/سوره قمر) ما قران مجید را برای تذکر مردم اسان کردیم،آیا کسی هست که از آن متذکر شود؟ این آیه در یک سوره چهار بار تکرار شده،نشان می دهد که هدف الهی آسان گویی برای ارشاد و هدایت مردم است. امام صادق علیه السلام می فرماید:«رسول خدا(ص)هرگز مطابق عقل خود با کسی سخن نگفت»[۳] نبی مکرم اسلام(ص) زمانی که نماینده خود«معاذ بن جبل »را به کشور«یمن» می فرستاد،دستور داد: ای معاذ!سعی کن به مردم بشارت ده و متنفرشان منما،و همچنین آسان بگیر و سختگیر مباش»[۴] به طور خلاصه؛ساده و روان بودن بیان محتوا طبق سیره اهل بیت علیهم السلام یک حسن و امتیاز می باشد. ۲.منطقی بودن در صورتی مخاطبین و توده های مردم جذابیت معارف الهی را خوب درک می کنند که منطق و برهان محتوا را احساس کنند. و تحقق این روش در صورتی حاصل می شود که مطالعه و تامل کافی در مباحث محتوا انجام بگیرد. پس برای اینکه پذیرش مخاطبین بنحواحسن شکل بگیرد لازم است،سیر منطقی بحث را خوب بیان کنیم،و از استدلال عقلی و نقلی بهره مند باشیم،تا ارزش و جایگاه محتوا را بیشتر و حق آن را خوب ادا کنیم. ۳.احتراز از تعصب دوری از تعصب و نگاه عمیق و واقع گرایانه بزرگترین وجه مثبت در یک سخنرانی است،چنین روشی باعث جلب توجه بیشتر مخاطبین و اهل نظر خواهد بود. در حدیثی از رسول خدا(ص) می خوانیم که می فرمایند: رسولُ اللّهِ(ص): لَیسَ مِنّا مَن دَعا إلى عَصَبِیَّةٍ...[۵] از ما نیست که مردم را به تعصب و حمیت وا دارد.... پس برای اینکه بتوانیم ازنگاه سطحی گرایانه و مغرضانه به دور باشیم و یک بحث جامع و دلپسند و مطابق با واقعیت را ارائه دهیم، لازم است،از تعصب دوری کنیم،در این صورت انگیزه مخاطب برای پذیرفتن حق و تسلیم در مقابل آن بیشتر خواهد شد. منابع: [۱].سلمه ای،مسعود،روش شناسی سخنرانی دینی،موسسه امام خمینی،۱۳۹۳ [۲].علی اکبر بابا زاده،شیوه های‌تعلیم وتبلیغ،انتشارات دانش و ادب،۱۳۸۲ --------------------------------------------------------------------------------- پی نوشت: [۱]. سلمه ای؛ مسعود،روش شناسی سخنرانی دینی،ص۳۲ [۲].بابا زاده؛علی اکبر،شیوه های تعلیم وتبلیغ،ص۲۰۱-۲۰۷ [۳].مکارم الاخلاق،ص۲۰ [۴].میزان الحکمة ج۱،ص۴۶۹ [۵].سنن ابی داود ج۴،ص۳۳۲ح 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 پیوند اسماء الهی در فواصل آیات، با مضامین و غرض سورۀ احزاب 👈 پژوهش های قرآنی در مقاله ای با عنوان " پیوند اسماء الهی در فواصل آیات، با مضامین و غرض سورۀ احزاب " آورده است: تحلیل اسماء به‌کار رفته در فواصل آیات از جمله مباحث مهم تفسیری است. قرآن پژوهان، با اعتقاد به توقیفی بودن چینش کلمات وآیات، اسماء مذکور در پایان آیات را بررسی نموده، تا ضمن فهم دقیق آنها؛ به ارتباطشان با محتوای آیات و غرض سوره دست یابند. این پژوهش، با رویکردی تحلیلی، با تکیه برمتون تفسیری و کتب لغت، به‌دنبال تبیین نحوۀ ارتباط اسماء الحسنای پایان آیات با مضامین و غرض سورۀ احزاب می باشد. یافته ها نشان می‌دهد که این ارتباطِ نظام مند، علاوه بر خود آیه، با آیات قبل و بعد مرتبط بوده، به‌گونه ای که با حذف آنها، یا جانشین کردن اسامی دیگر، در معنا و غرض آیه اضطراب ایجاد شده و از رونق بلاغت آیات کاسته می‌شود. پربسامدترین دلایل آن نیز تعلیل، تکمیل، تهدید، تأکید و تمهید برای احکام جدید بوده است. همچنین بررسی این اسماء، قرینۀ قابل اطمینانی برای کشف و تثبیت غرض سوره خواهد بود. 📎بیشتر: http://jqr.isca.ac.ir/article_69192.html 💥 پژوهش های قرآنی به مدیر مسوولی دکتر و به صاحب امتیازی پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر می شود. 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 دعای هر روز ماه صفر 🔸اگر کسی خواهد که محفوظ ماند از بلاهای نازله در این ماه در هر روز ده مرتبه این دعا را بخواند. 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 پرسش| شیعه میگوید اشک برای علیه السلام همه گناهان انسان را میبخشد پس ما یک سال گناه و فقط عزاداری میکنیم تا گناهان ما بخشیده شود؟ ✅ پاسخ: نکته ی اول: اینگونه نیست که هر کسی هر گناهی کرد با گریه بر حسین بن علی علیه السلام، بخشیده شود. وقتی روایات در این زمینه را کنار هم قرار می دهیم: منظور گریه ی با معرفت بر اباعبدالله است و نه فقط ریختن اشک بدون معرفت. اهل بیت فرموده اند: کسی که مطیع خدا باشد، دوست ما و شخص گنهکار و معصیت کار دشمن ماست.لذا اشک بدون معرفت باعث بخشش گناه نمی شود.این اشک با معرفت است که هم شخص را در مسیر اهل بیت حفظ می کند و هم انان را به توبه و جبران سوق. پس آنچه باعث بخشش گناه می شود: توبه و استغفار حقیقی است و اشک با معرفت بر ابا عبدالله علیه السلام زمینه ساز چنین موقعیتی است. 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
❌ مهم | قابل توجه خبرنگاران محترم 🔹همانگونه که در اطلاع رسانی های قبلی و در پوستر همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» 👆 به استحضار رسیده است، نظر به وضیعت #کرونایی قم و ضرورت رعایت #پروتکل های بهداشتی، این همایش صرفا بصورت مجازی برگزار خواهد شد و خبرنگاران نیز می بایست از طریق لینک ذیل برنامه را دنبال کنند. 👈 لینک شرکت: http://dte.bz/moghavemat 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 پرسش| چرا اینقدری که برای علیه السلام عزاداری میکنیم و مراسم میگیریم برای بقیه ی اهل بیت (س) اینکار رو انجام نمی‌دهیم؟ آیا بقیهی معصومین مهم نیستند؟ ✅ پاسخ: به نکاتی می توان اشاره کرد از جمله: ۱- اوج مظلومیت که البته همه معصومین مظلوم بودند و دشمنان به آنان ستم ها روا داشته ولى جنایاتى که در حادثه کربلا شکل گرفت سابقه ندارد.(۱) 2- نقش علیه السلام در احیاى دین که همه امامان علیه السلام حاملان و پاسداران دین بودند اما نقش علیه السلام در برهه و مقطعى که زندگى مى کند، در حفظ و احیاى دین آن قدر اهمیت دارد که جز با کشته شدن و ریخته شدن خون علیه السلام ، دین نمى توانست زنده بماند. نقش علیه السلام در حفظ دین به حدّى است که گفته شده است با پیامبر(ص) به وجود آمد و با حسین باقى ماند.(2) ۳- سفارش و سیره معصومان علیه السلام که معصومان علیهم السلام به جهت نقشى که احیا و زنده نگهداشتن نام و یاد و قیام حسین در حفظ دین و ارزش هاى دین داشت، هم خود عزادارى مى کردند و هم دیگران را به برگزارى عزادارى سفارش مى نمودند. پی نوشت: (1) برّرسى تاریخ عاشورا، ص۱۵۲. (2) إنّ ال محمدى الحدوث، حسینى البقاء . فرهنگ عاشورا، ص۱۴۹. 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 حدیث روز | ۹۹/۶/۲۹ 🔸امام سجاد(ع): إذا صَلَّيتَ فَصَلِّ صَلاةَ مُوَدِّعٍ 🔹 هرگاه نماز مى‏ گزارى، [چنان باش كه گويى] نماز آخرين را به جاى مى‏ آورى. 📚 بحار الأنوار، ج ۷۸، ص ۱۶۰ 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 پرسش| چرا شیعه ها فقط گریه میکنند به دنبال ناراحت کردن مردم هستند؟ چرا دین شیعه فقط دین عزاداری و گریه است؟ ✅ پاسخ: در مذهب شیعیان همیشه گریه و عزاداری نیست بلکه مذهبی است که عزاداری را به عنوان یکی از شعائر و گریه را به عنوان پله ای برای رسیدن به اهداف بالاتر قبول دارد.در دین در رابطه با فرح و شادیروایاتی بیان شده است و اهمیتی زیادی به آن داده شده است. رسول الله صلی الله علیه واله فرمودند:بهترین و یکی از محبوبترین اعمال نزد خداوند شادی و خنده بر لب شخصی وارد بکند.(1) البته در شادی ها باید حدود الهی مراعات شود و مواظب باشیم که در شوخی ها به کسی بی احترامی نکنیم همانطور که پیامبر اکرم می فرمایند:من شوخی و مزاح میکنم ولی جز حرف حق، چیزی نمی گویم.(2) گریه فقط مختص شیعیان نیست بلکه اگر کسی احساس عاطفه داشته باشد، از برخی امور احساس تاثر کرده و گریه می کند مانند سیل و طوفان در چین و ژاپن و انفجار کارخانه و کشته شدن چندین تن که باعث به گریه افتادن تعدادی از مردم شد. در حالی که نه شیعه بودند و نه مسلمان . در مورد گریه بر علیه السلام، گریه بخاطر مظلومیت آن حضرت می باشد و همچنین برای محبت است برای اینکه نشان بدهیم تابع ایشان هستیم . و در بیانات امام رضا علیه السلام است که خطاب به ریان بن شبیب فرمودند: اگر خواستی برای چیزی گریه کنی برای ابا عبدالله گریه کن چون ایشان با به بدترین شکل به شهادت رساندند.(3) پی نوشت: (1) قال رسول الله ( صلى الله علیه وآله ) : إن أحب الأعمال إلى الله عز وجل إدخال السرور على المؤمنین. الكافی، الشیخ الكلینی، ج2، ص189. (2) أن رسول الله ( صلى الله علیه وآله وسلم ) كان یقول : إنی لأمزح ولا أقول إلا حقا . مكارم الأخلاق، الشیخ الطبرسی، ص21. (3) یا بن شبیب، إن كنت باكیا لشئ، فابك للحسین بن علی بن أبی طالب ( علیه السلام ) ، فإنه ذبح كما یذبح الكبش. الأمالی، الشیخ الصدوق، ص192. 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
✳️ افتتاحیه مجازی همایش "مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم" ✔ با قرائت پیام حضرت آیت الله نوری همدانی ✔ و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور مدیر حوزه های علمیه خواهران ⏰ امروز شنبه ساعت ۹ صبح 📽 پخش زنده از طریق صفحات زیر👇 👈 اینستاگرام: instagram.com/isca.ac.ir 👈 آپارات: aparat.com/isca_video/live 👈 سایر لینک ها: http://dte.bz/moghavemat 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور «مدیر حوزه های علمیه خواهران» در همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم «دبیر علمی همایش ملی مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 متن پیام حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی به همایش ملی مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» بِسمِ اللهِ الرَّحمَنِ الرّحِیمِ الحمد لله رب العالمین و الصلاة و السلام علی أشرف الأنبیاء و المرسلین محمّد و آله الطیبین الطاهرین و اللعنة الدائمه علی أعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین (مُحُمَّدٌ رَسُولُ اللهِ وَ الَّذِینَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَمَاءُ بَینَهُم)(سوره فتح، 29) با سلام و تحیت به آن مجمع محترم وتسلیت ایام محرم وصفر یکی از موضوعات ارزنده قرآن کریم که باید به آن توجه شد جریان‌شناسی است که پروردگار متعال برای بشریت بیان فرموده. مهمترین موضوع جریانِ حق و باطل است که این جریان از آغازِ خلقت شروع شده است و تا پایان ادامه خواهد داشت و پیوسته در حالِ برخورد و مبارزهِ با یکدیگر هستند که گاهی منجرِ به پیروزی جریانِ حق می‌گردد و در مواردی هم پیروزیِ ظاهری با جریانِ باطل می‌باشد که متاسفانه در این موردِ اخیر افرادی که دارای بصیرت و هوشیاری بالا نیستند سئوالات و تردید و شک را در بعضی افراد ایجاد می‌کنند در حالی که همه موارد این صحنه؛ یعنی جریانِ حق و باطل را در صورت‌های مختلف و بیان متفاوت قرآنِ کریم معرفی می‌کند و این تفاوت‌ها ناشی از تفاوتِ جریان باطل و نوعِ ظهور این جریان می‌باشد و آن راهِ مقاومت است (فَاستَقِم کَمَا أُمِرتَ و مَن تَابَ مَعَکَ) (هود، 112) در این مسیر آنچه مهم است یقین به وعده پروردگارِ متعال است که هرجا پیروزی است با اهلِ مقاومت و جهاداست و شکستِ قطعی از آنِ دشمنان خواهد بود (الّذِینَ کَفَرُوا وَ صَدُّوا عَن سَبِیلِ اللهِ أضَلَّ أَعمَالَهَم) (محمد، 1) و تفکر و القاءِ غلط که دشمن با همه قدرت و امکانات شکست‌ناپذیر است در حالی که قران نشان داد که ابرقدرتها درهم شکسته می‌شوند بر این اساس قرآنِ کریم فرعون که هم قدرت سیاسی داست و هم قدرتِ فرهنگی و اقتصادی را در خود جمع کرده بود در مقابلِ چشمان ما قرار داد و نتیجهِ مقاومت را به تصویر کشید و در آیات دیگر به پیامبران توجه به تاریخ گذشتگان توصهی می‌شود و عقوبتِ کافران را یادآور می‌گردد: (أَفَلَم یَسیِرُوا فِی الأرضِ فَیَنظُرُوا کَیفَ کَانَ عاقِبَةُ الّذینَ مِن قَبلِهِم دَمَّرَ اللهُ عَلَیهِم وَ لِلکَافِرِینَ أمثَالُهَا) (محمد، 10) اما نکته مهم و دارایِ اهمیت آنجاست که از مقاومت چگونه تعبیر گردد مهم‌ترین عاملِ پیروزی در جریانِ مقاومت تقویتِ روحیه جهادی و عدمِ سازش با دشمن است که یک امر قطعی می‌باشد (یِا أِیُّها الَّذینَ آمَنوُا لاَ تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَ عَدُوَّکُم أولیَاءَ ) (ممتحنه، 1) و در آیه دیگر می‌فرماید: (إنَّ الکَافِرِینَ کَانُوا لَکُم عَدُوًّا مُبیناً) (نساء، 101) مقاومت با جهاد علیه کفار معنا پیدا می‌کند و البته مقاومت در جنبه‌های مختلف معنای متفاوت دارد و جهاد نیز نوعش با مکر و حیله دشمن شکل‌های مختلفی به خود می‌گیرد طبیعت کار این است که در جنبهِ نظامی شکلِ جهاد و مقاومت متفاوت است و درجنبه‌های سیاسی و فرهنگی هم تفاوت دارد بر این اساس امروز دشمن ازتمام توانِ خود برای شکستنِ جبههِ مقاومت استفاده می‌کند تا بلکه بتواند اهداف شوم خود را عملی سازد اما امروز وظیفهِ مسلمانان مقاومت و عدم سازش با استکبار و کفار است که قرآن کریم فرمود: (یَا أَیُّهَا النَّبِی، جَاهِدِ الکُفّارَ وَ المُنَافِقِینَ وَاغلُظ عَلَیهِم وَ مَأوَاهُم جَهَنَّمُ وَ بِئسَ المَصِیرَ) (توبه، 73) و باید با وحدت و همبستگی این مسیر را طی کرد و متأسفانه امروز شاهدِ حوادثِ غم‌بار در جهانِ اسلام هستیم که در رأسِ آن موضوعِ فلسطین و قدسِ شریف است و عده‌ای از سرانِ عربی مشغولِ عادی‌سازی روابط با رژیمِ غاصب و کودک‌کش هستند. مسلمانان بدانند هرگونه ارتباط و تقویتِ این رژیمِ غاصب و ایادیِ آن حرام است و امیدوارم مقاومتِ اسلامی با در نظر گرفتنِ دستوراتِ قرآن کریم روزبه‌روز موفق‌تر باشند (وَ نُریدُ أن نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ استُضعِفُوا فِی الأرضِ وَ نَجعَلَهُم أئمَّةً و نَجعَلَهُمُ الوَارِثِینَ) (قصص، 5) در پایان لازم می‌دانم از همه عزیزان و شخصیت‌ها و نخبگان حاضر در جلسه و برگزارکنندگان این همایش خصوصاً جناب حجت الاسلامِ والمسلمین آقای واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تشکر و قدردانی نماییم و توفیق همگان را از خداوند متعال خواهان و خواستارم. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 | روش های مناسب در تبلیغ(2) 👈 ایجاد مهر و محبت بین مبلغ و مخاطبین در جلب اعتماد مردم تاثیری فوق العاده خواهد داشت،و بدون آن نفوذ در دلها میسر نیست.اگر این انس و الفت نباشد اتحاد و هم دلی هم نخواهد بود. ۲.جلب اعتماد مردم: یک مبلغ دین برای اینکه به هدف اصلی اساسی در تبلیغ دین دست یابد،باید قبل از هر کاری ابتدا اعتماد مردم را به خود جلب کند و برای تحقق این امر بهتر است: الف: ابتدا از نزدیکان شروع کنیم اگر رسول خدا(ص)را الگوی تبلیغی خود بدانیم، وتبلیغات ایشان را سرمشق خود قرار دهیم، به این نتیجه می رسیم که آن حضرت بعد ازخودسازی به سراغ بستگان خویش رفته و قبل از دیگران به اصلاح آنها پرداختند. خداوند متعال نیز در آغاز دعوت علنی ایشان حضرت را امر کرده‌اند که ابتدا از عشیره و اقربین خود شروع کند: « وَأَنذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ »«ای رسول خدا: و خويشانِ نزديكت را هشدار ده»(شعرا:۲۱۴) و در حدیثی دیگر از رسول خدا می خوانیم:« والله الذی لا اله الا هو انی رسول الله الیکم خاصه و الی الناس عامه»« پیامبر اکرم(ص)در یک مجلس خاص که با بستگان خود داشت ،خطاب به آنان فرمود:سوگند به خدایی که جز او خدایی نیست،من پیامبر و سفیر الهی هستم،برای شما به طور خصوصی وبرای مردم جهان به طور عمومی»[۱]تاریخ کامل،ابن اثیر،ج۲،ص۶۱ طبق بیان آیه قرآن و حدیثی که نقل شده:وظیفه یک مبلغ دینی در این است که قبل از دیگران به خود و بستگان خود برسند،وسپس به تبلیغ عموم مردم بپردازند به خاطر اینکه اگر کسی از ارشاد خودی ‌ها ناتوان باشد در تربیت دیگران با مشکل مواجه خواهد شد.[۲] ب: ایجاد مهر و محبت و مدارا ایجاد مهر و محبت بین مبلغ و مخاطبین در جلب اعتماد مردم تاثیری فوق العاده خواهد داشت،و بدون آن نفوذ در دلها میسر نیست.اگر این انس و الفت نباشد اتحاد و هم دلی هم نخواهد بود.[۳] نبی مکرم اسلام(ص)با مهر ومحبت مردم را از رذائل دورساخت و به فضائل آراست،ایشان با روش ابرازمحبت دررفتار و گفتار مردم را به سوی پیشرفت و کمال هدایت کردند.[۴] در حدیثی از امام صادق علیه السلام:« رحم الله عبدا اجتر مودة الناس إلى نفسه‌ حدثوهم بما يعرفون ...» « بگو: خدا رحمت كند بنده اى را كه دوستى مردم (مخالفين ما) را بسوى خود كشاند، آنچه را مـی‌ فـهمند بآنها بگوئيد..»[۵] در این حدیث جلب محبت مردم یکی از وظایف مبلغین شمرده شده‌است،پس یک مبلغ باید به شیوه‌ های ابراز محبت مسلط باشد تا بتواند اعتماد آنها را جلب کند.[۶] موعظه دلسوزانه،نرم سخن گفتن،دوری از تذکر مستقیم و قضاوت یک طرفه و آبروداری مردم می تواند در افزایش محبت و قوی شدن رابطه بین مردم و مبلغ باشد. امام صادق علیه السلام:از نشانه‌های ایمان آگاهی در دین است،وازعلایم آگاهی در دین بردباری،و از نشانه های بردباری مدارا نمودن با مردم است،و از نشانه های مردم داری نرم خویی،و از نشانه های نرم خویی آسان گیری و ملایمت است.[۷] بردباری و ملایمت با مردم در تبلیغ ،می تواند نقش مهمی در جلب اعتماد مردم داشته باشد. ج: اجتناب از تحقیر هر انسان به طور طبیعی ‌به شخصیت خود علاقه دارد و از هر نوع بی احترامی ناراحت می شود،و نوعی حالت انزجار از شخص مقابل در او ایجاد می شود. بنابراین مبلغین دین برای جلب اعتماد لازم است با الفاظ و القاب محترمانه با مردم برخورد و رفتار کنند،و از تحقیر و توهین بپرهیزند.[۸] منبع: -------------------- * قرآن کریم [۱].بابا زاده،علی اکبر،شیوه های تعلیم وتبلیغ،انتشارت دانش و ادب،۱۳۸۲،اول،قم [۲].سلمه‌ای،مسعود،روش شناسی سخنرانی دینی،موسسه امام خمینی،۱۳۹۳،اول،قم [۳].شیح حر عاملی،آداب معاشرت،ترجمه:فارابی،عباسی علی کمر، آستان قدس رضوی،۱۳۸۰،اول،مشهد ------------------- پی نوشت: [۱]. تاریخ کامل،ابن اثیر،ج۲،ص۶۱ [۲]. همان،ص۲۱۴-۲۱۵ [۳]. همان،ص۲۱۶ [۴]. سلمه‌ای،روش شناسی سخنرانی دینی،ص۱۵۰ [۵]. وسائل الشیعه،ج۱۱،ص۴۷۱،ح۴ [۶]. بابا زاده، شیوه های تعلیم وتبلیغ،ص۲۱۸ [۷]. شیح حرعاملی،آداب معاشرت،ص۱۲۰ [۸]. بابا زاده، شیوه های تعلیم وتبلیغ ،ص۲۱۹ 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 ارسال ۱۴۸ مقاله به همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» 🔹دبیر علمی همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» از ارسال ۱۴۸ مقاله به دبیرخانه این همایش خبر داد و گفت: از میان مقالات ارسالی، ۹۹ مقاله برگزیده شدند. 👈 مشروح این خبر در: dte.bz/TNFfx 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 انتخاب دبیر مجمع رؤسای پژوهشگاه های علوم انسانی – اسلامی» 🔹در اولین جلسه مجمع رؤسای پژوهشگاه های علوم انسانی – اسلامی، به اتفاق نظر آرا، معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم» به عنوان دبیر این جلسه انتخاب شد. 👈 مشروح این خبر در: dte.bz/hnLqd 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 استقامت است که به ما قیمت می دهد / خیر دنیا و آخرت نتیجه استقامت بر شعار ربناالله است 🔹مدیر حوزه های علمیه خواهران استقامت را یکی از شاخه های صبر عنوان کرد و گفت: خیر دنیا و آخرت نتیجه استقامت بر شعار ربناالله است. 👈 مشروح این خبر در: dte.bz/tfnVM 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 گزارش تصویری افتتاح شعبه صندوق قرض الحسنه دفتر در پردیسان 👈 مشاهده تصاویر این مراسم در: dte.bz/7OA8U 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 گزارش تصویری همایش مجازی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» 👈 مشاهده تصاویر این مراسم در: dte.bz/9Gupd 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 پرسش| آیا (علیه السلام) از ترس جانشان به كوفه رفتند؟ ✅ پاسخ: نکته اول: یکی از اهداف حرکت حسینی بازگشت مردم به شریعت بود . ابن ابی الحدید مینویسد. فرمودند: إنما أردت القیام بحدودك و الأداء لشرعك‏؛من برای قیام حدود و اداء شرع حرکتم را انجام دادم . (شرح نهج،ج20،ص299) درنامهای به بزرگان بصره فرمود: إِنِّی أَدْعُوكُمْ إِلَى اللَّهِ وَ إِلَى نَبِیهِ فَإِنَّ السُّنَّةَ قَدْ أُمِیتَتْ فَإِنْ تُجِیبُوا دَعْوَتِی وَ تُطِیعُوا أَمْرِی أَهْدِكُمْ سَبِیلَ الرَّشادِ؛ من شما را به خداوند و رسولش دعوت میکنم.سنت رسول الله از بین رفته است اگر مرا اجابت کنید شما را به مسیر صحیح و درست هدایت میکنم.(مثیر الاحزان،27) نکته دوم: گفتگوهای با دوستان و دشمنانش نشان میدهد،از ترس جانش به سمت کوفه حرکت نکرده است.بلکه اگر از چنین علتی وود داشت، باید در مسیر دیگری غیر از کوفه قدم میگذارد.به چند نمونه اشاره میشود. الف) در پاسخ ابن زبیر که گفت:در حجاز بمانید برای شما بهتر است ،پاسخ فرمودند:شیعیان برای من نامه نوشتند که به کوفه بیا و من با طلب خیر از خداوند به آن مسیر میروم.(بلاذری،انساب الاشراف،ج5،ص301) ب) عبدالله بن عباس به ایشان توصیه کرد به یمن بروند .چون در آنجا اولا: کشور بزرگی است و پیدا کردن امام براییزید مشکل است،ثانیا :شیعیان فراوانی دارد. حضرت حسین علیه السلام در پاسخ او فرمودند: اگرچه ناصح مشفقی هستی اما من باید به عراق بروم.(الفتوح،ج5،ص66) 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 اصول حکم‌رانی امام علی (ع) در برابر نابرابری اجتماعی 👈 سیره پژوهی اهل بیت(ع) در مقاله ای با عنوان "اصول حکم‌رانی امام علی (ع) در برابر نابرابری اجتماعی آورده است: حکومت علوی مهمترین الگو برای برقراری عدالت است. این الگو در جنبه‌های گوناگون سیاسی، اجتماعی و اقتصادی قابل پیروی است. در هر کدام از این ابعاد مؤلفه‌های مهمی در سخنان و کردار امام علی وجود دارد. این مقاله به دادگری و نقش آن در جامعه اسلامی می‌پردازد. سوال اصلی مقاله این است که امام علی در برابر نابرابری‌ها و تضاد اجتماعی چه موضعی اتخاذ می‌کردند؟ و با توجه به اصول حکمرانی حضرت در این زمینه چگونه می‌توان از ایشان پیروی کرد؟ این پژوهش با بررسی تحلیلی داده های تاریخی منابع دست اول و با توجه به گفتار و کردار حضرت که در نهج‌البلاغه انعکاس یافت به بررسی جایگاه عدالت در اقوال و افعال امیرالمؤمنین پرداخته است. بر این اساس نشان داده شد دادگری محور اندیشه و عمل امام علی در برابر نابرابری‌های اجتماعی بوده و این مهم به خوبی در نهج‌البلاغه منعکس شده‌است. 📎بیشتر: http://sirepajouhi.isca.ac.ir/article_69068.html 💥 سیره پژوهی اهل بیت(ع) به مدیر مسوولی دکتر و به صاحب امتیازی پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر می شود. 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews