eitaa logo
◼ تبلیغ نیوز | دفتر تبلیغات اسلامی
5.8هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
1.3هزار ویدیو
385 فایل
#تبلیغ_نیوز مرجع رسمی اطلاع رسانی #دفتر_تبلیغات_اسلامی #حوزه_علمیه_قم است. نشانی: قم، چهارراه شهدا مدیر کانال: @ghorbanzadeh_m
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 جدول برنامه ها و سخنرانان همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» 👈 ششم شهریور ماه 99 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 حدیث روز | ۹۹/۵/۶ 🔸امام صادق(ع): المَسجونُ مَن سَجَنَتهُ دُنياهُ عَن آخِرَتِهِ 🔹زندانى [واقعى] كسى است كه دنيايش او را از آخرتش باز داشته باشد. 📚 الكافي، ج ۲، ص ۴۵۵، ح ۹ 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 انتصاب چهار نفر از مدیران و اعضای هیئت علمی دفتر تبلیغات اسلامی به عنوان «اعضای شورای علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی» 💡تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🌐 @tablighnews
💠 🔶ده خصوصیت ویژه که امام باقر(ع) را امام باقر کرد. ✍️به دلیل کلامی و دلیل نقلی ائمه معصومین علیهم السلام بالذات درآن چه مربوط به مقام امامت می شود مشترک اند و در(عصمت، علم غیب، ولایت تکوینی) تفاوتی بین ذوات معصومین نیست ولی بالعرض وبه حسب موقعیت ها، هریک از امامان خصوصیت ویژه ای دارند... ادامه مطلب👇 https://www.balagh.ir/content/13438 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 سوال| سوار شدن پنگوئن به کشتی نوح! ✅پرسش: آیا معقول است که پنگوئن از قطب تا خاورمیانه پیاده روی کرده تا سوار کشتی نوح شود؟ 🌺پاسخ: این اشکال در صورتی وارد است که طوفان حضرت نوح جهانی باشد اما برخی از دانشمندان اسلامي اذعان دارند که طوفان نوح منطقه ای بوده، یعنی در همان سرزمین که وی در آن جا بود و سکونت داشت، طوفان اتفاق افتاد. 🍃در تفسیر نمونه-ضمن اینکه هر دو دیدگاه آمده- می خوانیم: 📌منطقه ‏ای بودن طوفان هم، منتفی نیست. یکی از دلایل آن این است که طوفان نوح به عنوان عذاب و کیفر، روی داده و دلیلی نداریم که دعوت نوح در آن زمان جهاني بوده و به سراسر جهان رسیده باشد. چراكه با امکانات آن روز بعید به نظر می‏رسد که دعوت نوح به سراسر جهان رسیده باشد. در اين صورت طوفان نمی‏تواند جهانی باشد، چون مردم منطقه‏ های دیگر، مانند قوم نوح نبودند و آنان از نوح بی خبر بودند.(1) اگر این مبنا را قبول نماییم، پس اشکالات مورد نظر مطرح نخواهد شد. 📌دید گاه دوم این است که طوفان حضرت نوح فرا منطقی بوده (2) اولا مقصود از فرا منطقه ای همه دنیا مقصود نیست، زیرا آن زمان مثل این زمان نبود که جمعیت زیادی در سراسر عالم باشند، بلکه آن زمان بیش تر سر زمین ها، خالی از سکنه بوده اند. و پوشش جمعيتي كره زمين بسيار محدود و در مناطق خاصي بوده است. از اين رو ممكن است طوفان نوح گرچه اختصاص به قوم نوح نداشته ولي مربوط به يكي از چندين منطقه مسكوني بشر بوده است. از اين رو، حضرت نوح تنها موظف به جمع آوري حيواناتي بوده است كه اختصاص به اين منطقه داشته اند. ☘️در ضمن باید به این موضوع هم توجه داشته باشیم که این همه تنوع در جانوران خشکی در آن زمان وجود نداشته است. باید توجه داشت که نیاز نیست که تمام انواع میمونها و گربه سانان و سگ سانان و ... در درون کشتی قرار گیرد. بلکه تنها یک جفت سگ و یک جفت گربه و یک جفت میمون و ... که در منطقه ای که نوح زندگی می کرده است در درون کشتی قرار گرفته است. و از این جفت ها، گونه های مختلف سگ و گربه و میمون و ... منشعب می شوند. ✍️در مورد گونه‌های جانوران نیز اختلاف نظرهای وجود دارد. 🐳جانوران آبزی جانوران آبزی از گونه‌های جانداران جدا می‌شوند، چون طوفان مشکلی برای حیات آنها ایجاد نمی‌کند. 🐪جانواران خشک زی در مورد جانوران خشک زی نیز اختلاف است. در تفسیر عیاشی، ذیل آیه‌ی ۱۴۳ سوره انعام حدیثی از امام صادق(علیه السلام)نقل شده که: هشت جفت از جانوران در کشتی حضرت نوح جا داده شدند. این هشت جفت چهار نژاد اهلی هستند که عبارتند از نژاد گوسفند، گاو، شتر و بز و چهار نژاد وحشی از همین‌ها. هر کدام نر و ماده و اهلی و وحشی. در روایت دیگر سگ و خوک نیز نقل شده است.(3) ☘️برخی نقل کرده‌اند که: فقط گونه‌هایی از جانوران نر و ماده‌ای که نفعی از آنها متصور باشد، در کشتی حضرت نوح (علیه السلام) حمل شده‌اند.(4) 🌸برخی گفته‌اند: در زمان حضرت نوح چند قسم بیشتر از جانوران در روی زمین پیدا نشده بودند، و نوح فقط نسل آنها را حفظ کرده است، و بقیه حیوانات بعدا پیدا شده‌اند. عده‌ای گفته‌اند: طوفان حضرت نوح منطقه‌ای محدود بوده است، و گونه‌های جانداران نیز محدود بوده است. (5) 💥نکته مهمتری که نباید فراموش کرد این است که: داستان کشتی، طوفان، گستره و اندازه‌ی کشتی، همه آیت و معجزه‌ی الهی بوده است. منابع: 1. تفسیر نمونه، ج 9، ص 102 به بعد، 2. ترجمه تفسیر المیزان، ، ج10، ص374، تفسیر نمونه، ج9، ص102. 3. قاموس قرآن، ج۷، ص۱۲۴. 4. همان، 5. همان. 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠فراخوان مقاله کنگره حکمت سیاسی متعالیه 🔹برگزار کننده: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🔻کنگره نخست با عنوان سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه با محور امکان حکمت سیاسی متعالیه در سوم بهمن سال 1387 برگزار شد. این ایده امروزه تا حدود زیادی در مجامع علمی مطرح است و ادبیات تولید شده نشان دهندۀ آن است که نظر نخبگان و علاقه مندان حوزه فلسفه سیاسی و اندیشه سیاسی را به خود جلب کرده است. اقبال دانشجویانِ تحصیلات تکمیلی به انجام پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله های دکتری در زمینه حکمت سیاسی متعالیه ضرورت استمرار این حرکت را به منظور تمهید نظریه های سیاسی بر مبنای حکمت سیاسی متعالیه یادآور می شود. 🔶 رویکرد دومین کنگره با این وصف رویکرد اصلی دومین کنگره، نظریه دولت است که در آن به بررسی و نقش حکمت سیاسی متعالیه در تولید نظریه مطلوب دولت، کارویژه های دولت، نقد و ارزیابی نظریه های رایج دولت، تجربه حکمرانی در جمهوری اسلامی ایران، و ... تأکید می شود. همچنین مسأله کارآمدی دولت و تأثیر حکمت سیاسی متعالیه در دانش سیاسی نیز مورد توجه است. از این رو ضمن تمهید نظریه دولت مطلوب با رویکرد حکمت سیاسی متعالیه، نظریه های رقیب نیز مورد ارزیابی و بررسی قرار خواهد گرفت. دیگر اهداف کنگره عبارتند از: توان مندسازی مباحث فلسفه سیاسی اسلامی؛ توجه به کارآمدی مباحث فلسفه سیاسی اسلامی؛ تمهید نظریه های سیاسی بر اساس حکمت سیاسی متعالیه؛ نقد و بررسی ادبیات و نظریه های رایج در علوم سیاسی. امید این که دومین کنگره که به منظور اثرگذاری بیشتر بر حوزه دانش سیاسی و به صورت تخصصی برگزار می شود، گامی رو به جلو باشد. 🔶 محورهای اصلی فراخوان مقاله کنگره: 1. نقد و بررسی نظریه های دولت از منظر حکمت سیاسی متعالیه (دولت اخلاقی، دولت مطلقه، دولت فلسفی، دولت فقهی، دولت عرفانی، دولت مدرن، دولت ملی) 2. کارویژه های دولت از منظر حکمت سیاسی متعالیه (آزادی، امنیت، عدالت، قدرت، قانون، جنگ و صلح، محبت و دوستی، تعلیم و تربیت، حقوق بشر، محیط زیست، پیشرفت، تمدن) 3. نظریه دولت مطلوب از منظر حکمت سیاسی متعالیه: ظرفیت های حکمت سیاسی متعالیه برای ارائۀ دولت متعالیه (ماهیت دولت، کارویژۀ دولت، غایت دولت) 4. تجربه حکمرانی در جمهوری اسلامی ایران از منظر حکمت سیاسی متعالی (مردم سالاری دینی، مشروعیت، استقلال) 5. از فارابی تا فیلسوفان مسلمان معاصر: مقایسه نظریه های دولت از منظر مکاتب فلسفه سیاسی اسلامی (نظریه دولت با رویکرد فلسفۀ سیاسی مشاء، نظریه دولت با رویکرد فلسفۀ سیاسی اشراق، نظریه دولت با رویکرد فلسفۀ سیاسی متعالیه) ⏰ زمان های مهم: زمان برگزاری: بهار 1400 مهلت دریافت چکیده مقالات: پایان شهریور ماه 1399 مهلت دریافت اصل مقالات: پایان آذر ماه 1399 ☎️ راه های ارتباطی: ایمیل همایش: hikmat@isca.ac.ir تلفن تماس همایش: 02531156851 سامانه دریافت چکیده و مقاله: jikmat.isca.ac.ir شماره ثبت ISC: 0020098280 نشانی دبیرخانه کنگره قم، پردیسان، بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 نقش جناح‌گرایی روحانیت در تضعیف باورهای دینی 👈 فصلنامه علمی تخصصی تبلیغ در شماره اول خود در مقاله ای با عنوان " نقش جناح‌گرایی روحانیت در تضعیف باورهای دینی" می نویسد: باورها مهم‌ترین بخش محتوایی دین هستند و عوامل و زمینه‌های گوناگونی در تقویت و تضعیف آنها نقش دارند. جناح‌گرایی به معنی وابستگی به علایق و تمایلات جناح‌های سیاسی کشور، از پدیده‌هایی است که در نظام جمهوری اسلامی به دلیل گرایش به سیاسی‌شدنِ مضاعف جامعه، مبتلابه اغلب اقشار جامعه به¬ویژه روحانیون بوده است و به دلیل نقش الگویی آنان در گرایش‌های اعتقادی و اخلاقی جامعه، تأثیر بسزایی در تغییر و تضعیف باورهای دینی افراد ایفا می‌کند. نوشتار حاضر با هدف آسیب‌شناسی جناح‌گرایی روحانیون، کوشیده است با رویکردی توصیفی ـ تحلیلی و با استناد به میراث دینی، چگونگی اثرگذاری این پدیده و پیامدهای آن بر تضعیف باورهای دینی اعضای جامعه را گوشزد نماید. ارزیابی نهایی آن است که جناح‌گرایی روحانیت دست‌کم به دلیل داشتن پیامدهایی مانند کاهش اعتماد به روحانیت، رواج تساهل و تسامح در امر دینداری، گرایش به اندیشه‌های رقیب، تنزل منزلت آموزه‌های دینی و کاهش تحمل‌پذیری و طرد متقابل، می‌تواند بر باورهای دینی اقشار گوناگون جامعه تأثیر منفی برجای گذارد. ➕بیشتر: http://ofoghetabligh.dte.ir/article_68529.html 💥فصلنامه علمی تخصصی تبلیغ به مدیر مسوولی حجت الاسلام والمسلمین دکتر سعید روستاآزاد و سردبیری حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر مومنی به صاحب امتیازی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر می شود. 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 🔹پیامبر اکرم(ص) فرمود: مَعاشِرَالنّاسِ، مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ، مَغْضُوبٌ مَغْضُوبٌ مَنْ رَدَّ عَلَی قَوْلی هذا وَلَمْ یوافِقْهُ 🔸ای مردم، دور دور باد از درگاه مهر خداوند و خشم خشم باد بر آن که این گفته را نپذیرد و با من موافق نباشد. 📚 فرازی از خطبه پیامبر(ص) در روز غدیر ✅ 💡تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 شهادت امام محمد باقر(ع) را تسلیت عرض می نماییم. 💡تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🌐 @tablighnews
💠 حال و هوای حرم کریمه اهل‌بیت(س) در شب شهادت امام محمد باقر(ع) ◾️ حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در شب شهادت امام محمد باقر علیه السلام از زائران و مجاوران عزادار آن امام همام میزبانی کرد. 💡تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🌐 @tablighnews
💠 «ردّوا إليه‏ روحه‏، فإنّ محمّد بن عليّ قد سألناه‏» 👤 اهل شام بود و زیاد به محضر صلوات‌الله‌علیه شرفیاب می‌شد. روزی در محفل حضرتش گفت: سوگند به خدا حضور من در خدمت شما به جهت محبّت به شما نیست، در روى زمين كسى را بيش از شما خانواده دشمن نمی‌دارم‏، بلکه فقط به خاطر و شماست که در این محفل حاضر می‌شوم! 🔆 امام علیه السلام تبسمی نمود و چیزی نفرمود. 🤒 چند روزی گذشت و خبری از جوان نشد؛ حضرت جویای حال آن جوان شد؛ شخصی گفت: او بیمار است. ⚰ در این حین شخصی وارد شد و گفت: ای فرزند رسول خدا! جوان شامی که در مجلس شما حاضر می‌شد از دنیا رفت؛ او وصیّت کرده که شما بر جنازه‌ی او نماز بخوانید. ❇️ امام باقر علیه‌السلام فرمود: وقتی او را غسل دادید، بگذارید روی سریر باشد و کفن نکنید تا من بیایم. 📿 آنگاه حضرتش برخاست و وضو گرفت و دو رکعت نماز خواند و دعا نمود، سپس سر به سجده گذاشته و سجده را طول داد، بعد برخاست و ردای صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم را بر تن کرد و نعلین بر پا نمود و به سوی او رفت. 👈🏻 وارد خانه شد، آنگاه وارد اتاقی شد که او را غسل می‌دادند، او را غسل داده روی سریر گذاشته بودند؛ حضرت با نامش او را صدا زد و فرمود: ای فلانی! ✋🏽 ناگاه آن جوان پاسخ داده و لبّیک گفت و سر بلند کرد و نشست؛ حضرت شربت سویقی خواست، به او خورانید. ⁉️ آنگاه پرسید: چه شده به تو؟ 🎶 گفت: قبض روح شدم؛ وقتی روح از بدنم خارج شد صدای دلنشینی را شنیدم که تا بحال نیکوتر از آن نشنیده‌ام که گفتند: «ردّوا إلیه روحه، فإنّ محمّد بن علیّ قد سألناه»؛ روح او را باز گردانید، زیرا او را از ما خواسته است. 📚 اقتباس از کتاب الثاقب فی المناقب، ص۳۶۹، ح۲ . ◼️ علیه‌السلام 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews