eitaa logo
تبلیغ نیوز | دفتر تبلیغات اسلامی
5.8هزار دنبال‌کننده
9.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
389 فایل
#تبلیغ_نیوز مرجع رسمی اطلاع رسانی #دفتر_تبلیغات_اسلامی #حوزه_علمیه_قم است. نشانی: قم، چهارراه شهدا مدیر کانال: @ghorbanzadeh_m
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از استاد قمی
🔅تلنگر 🍒وقتی گیلاس با بند باریکش به درخت متصل است همه عوامل در جهت رشدش در تلاشند.. • باد باعث طراوتش میشود • آب باعث رشدش میشود • و آفتاب پختگی و کمال میبخشد ⬅️ اما … به محض پاره شدن آن بند و جدا شدن از درخت، • آب باعث گندیدگی • باد باعث پلاسیدگی • و آفتاب باعث پوسیدگی و ازبین رفتن طراوتش میشود.. 🔅بنده بودن یعنی همین، یعنی بند به خدا بودن، که اگر این بند پاره شد، دیگر همه عوامل در نابودی ما مؤثر خواهد بود. 🔅پول ، قدرت، شهرت، زیبایی….تا بند به خداییم برای رشد ما، مفید و بسیار هم خوب است اما به محض جدا شدن بند بندگی، همه آن عوامل باعث تباهی و فساد ما می شود.
💠 حدیث روز | ۹۹/۶/۲۵ 🔸امام رضا(ع): یَا بْنَ شَبیبٍ! اِنْ بَکَیْتَ عَلَى الحُسَینِ علیه السّلام حَتّى تَصیرَ دُمُوعُکَ عَلى خَدَّیْکَ غَفَرَ اللّهُ لَکَ کُلَّ ذَنْبٍ اَذْنَبْتَهُ صَغیرا کانَ اَوْ کَبیراً قَلیلا کانَ اَوْ کثیراً. 🔹 اى پسر شبیب ! اگر بر حسین علیه السّلام آن قدر گریه کنى که اشکهایت بر چهره ات جارى شود، خداوند همه گناهانت را که مرتکب شده اى مى آمرزد؛ کوچک باشد یا بزرگ، کم باشد یا زیاد. 📚 امالى صدوق، ص ۱۱۲ 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 پرسش| شما که بر این اعتقاد هستید عزاداری از واجبات است، آیا کسانی که در این ایام عزاداری بگیرند و فوت بکنند، شهید محسوب می شوند؟ ✅ پاسخ: مرگى شهادت است که انسان با توجه به خطراتى احتمالى یایقینى فقط به خاطر هدف مقدس و انسانى یا به تعبیر قرآن «فِی سَبِیلِ اللَّهِ» از آن استقبال کند. و شهادت دو رکن دارد: یکى اینکه در راه خدا باشد، دوم آنکه هدف مقدس باشد.(۱) آنچه که در شهادت ملاک است کشته شدن در راه خدا با هدفی مقدس در مقابل دشمنان و دین خدا می باشد و این مساله در هر جا اتفاق بیفتد شخص شهید خواهد بود و مجوز یا نامه بنیاد شهیدیا هر ارگان دیگری در این مساله دخالتی ندارد. بله برای نظم دادن به این مساله و حمایت از خانواده افرادی که به شهادت رسیده اند حکومت ممکن است بنیادهائی تشکیل دهد و آنها هم قوانینی برای اثبات شهادت در نزد خودشان وضع کنند که لازم است. این معیارها در امور دنیایی، بر اساس ظاهر است و چه مواردی که ممکن است دچار خطا شوند. افرادی را که لایق این عنوان نباشند شهید بنامند و افرادی که لایق هستند، چنین عنوانی را دریافت نکنند. ما دسترسی به باطن این افراد نداریم کما این که همان کسانی هم که در میدان جنگ کشته می شوند ممکن است نیات مختلفی داشته باشند. ولی نزد خداوند این امور به هیچ عنوان ملاک شهادت نیست و خداوند براساس همان اهداف و نیات که خودش علم دارد، مقام می دهد. شهادت در فرهنگ دو معنای متفاوت دارد: - معنای خاص - معنای گسترده و عام معنای خاص، كشته شدن در معركه جنگ در راه خدا است كه احكام خاص در فقه دارد، از جمله عدم نیاز شهید به غسل و كفن، بلكه با همان لباس خونین دفن می شود. معنای وسیع شهادت آن است كه انسان در مسیر انجام وظیفه الهی كشته شود، یا بمیرد، همان سربازی كه در درگیری با اشرار و یا با منافقان به درجه رفیع شهادت رسیده است. هر كس در حین انجام چنین وظیفه‏ای به هر صورت از دنیا برود، «شهید» است. 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 تحلیل و واکاوی گونه های روابط علم- دین 👈 اسلام و مطالعات اجتماعی در مقاله ای با عنوان " تحلیل و واکاوی گونه های روابط علم- دین" آورده است: کنکاش در ماهیت رابطه علم و دین، به مثابه دو خاستگاه مهم معرفت بشری، همواره در کانون توجه اندیشمندان حوزههای فکری مختلف قرار داشته است. 🔸 این رابطه اما با قرار داشتن در معرض تفاسیر متعارض و متنافر، دستخوش فراز و فرودهای بسیار بوده و هیچ‌گاه معنای صلب و ثابت و ایستایی نداشته است. با این همه، صاحبنظران، با طرح مدل‌ها و نظریه‌های متنوع، به انحاء گوناگون، سعی در تبیین این رابطۀ حقیقتاً پیچیده داشته‌اند. هدف از مقاله حاضر، تحلیل و واکاوی این نظریه‌ها و آراء متکثر است. 🔸 بدین منظور، ابتدا به تأسی از مدل متأخر الکساندر، انواع روابط چهارگانه متصور میان علم و دین اعم از «تضاد، تفکیک، ترکیب و تکمیل» در پرتو آراء و مباحث نظری مرتبط توصیف می‌شوند و سپس رهیافتی نومایه و بدیع در این زمینه مطرح می‌شود که با فراروی از شیوه‌های رایج فهمِ رابطه علم و دین، توان آن را دارد که مناسبات و پیچیدگی های این رابطه را در پرتوی دیگرگونه آشکار سازد. 📎بیشتر: http://jiss.isca.ac.ir/article_69220.html 💥 اسلام و مطالعات اجتماعی به مدیر مسوولی حجت الاسلام والمسلمین دکتر و به صاحب امتیازی معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر می شود. 💡 تبلیغ نیوز |پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💡 #تبلیغ_نیوز مرجع رسمی اطلاع رسانی: 📣 جذب، ساماندهی و #اعزام_مبلغان 📚 کتب جدید #بوستان_کتاب ✏ محتوا های #تبلیغی (ره توشه و ...) ⁉ پاسخ به سوالات و #شبهات_دینی 💻 پذیرش #دانشگاه_باقرالعلوم(ع) و موسسات آموزشی 📗 دستاوردهای #پژوهشی اسلامی 👥 همایش ها و #نشست های علمی و پژوهشی 💿 #نرم_افزار های دینی و قرآنی 🎥 کلیپ های علمی با موضوع #بیانیه_گام_دوم_انقلاب 📩 مجلات علمی، پژوهشی و نحوه #چاپ_مقالات شما 💳 #تسهیلات_قرض_الحسنه طلاب 🔔 و تمام رویدادهای مهم #دفتر_تبلیغات_اسلامی ❌ به ما بپیوندید: 🆔 @tablighnews
💠 | موضوعات مهم در معارف دینی (2) 👈 مباحث اخلاقی را از منظرآثار آن مورد می توان بررسی قرار داد، انسان وقتی آثار خوب چیزی را بفهمد به آن رغبت پیدا می کند و وقتی آثار سوء چیزی را درک کند از آن منزجر می شود، ذکر آثاراعمال حسنه فردی ویا اجتماعی، بهترین روش برای جذب مخاطب است. بحث اخلاقیات یکی از مباحث مهم در بحث معارف دین، بحث اخلاقیات است که جایگاه موثری در تربیت و رشد فکری دینی و اعتقادی افراد دارد. اگر مبلغ می خواهد مباحث اخلاقی (فردی و اجتماعی) را مطرح کند علاوه براستفاده بسیار از قرآن و حدیث باید به نکات دیگری در نوع روش بیان مطالب، دقت نماید. از جمله: الف : بیان آثار اعمال مباحث اخلاقی را از منظر آثار آن مورد می توان بررسی قرار داد، انسان وقتی آثار خوب چیزی را بفهمد به آن رغبت پیدا می کند و وقتی آثار سوء چیزی را درک کند از آن منزجر می شود، ذکر آثار اعمال حسنه فردی و یا اجتماعی، بهترین روش برای جذب مخاطب است. برای مثال چنین نکاتی در بحث آثار مهم است: ۱. بیان آثاراخلاق خوب در دنیا در آخرت در نزد خداوند ،در زندگی اجتماعی و روابط انسانی ۲. بیان آثار رفتار بد مثل غیبت و.....در زندگی فردی و دنیا و عالم برزخ و قبر و آخرت ب: بیداری وجدان و انصاف برخی از افراد قلب بیدار و حکمت پذیری دارند وجدانشان با ذکر حدیث و یا آیه ای از کلام الله متاثر می شود و برخی با شنیدن وقایع تاریخی و ذکر مصیبت خیلی متاثر می شوند لذا تسلط به حال مخاطب و مطاله ی لازم در هر دو موضوع برای تاثیر عمومی و جذب مخاطب در سخنرانی ها لازم و ضروری است. ج: مقایسه ی اعمال بیان اخلاقیات خانوادگی با استفاده از تجربیات والگوها ومقایسه ی خوب و بد آنها مثلا: در مورد نوع سخن گفتن با همسر در زمانها وشرایط مختلف با معرفی الگوهای مناسب و مقایسه ی خوب و بد آنها می توان مخاطب به صورت مناسب اقناع کرد. منبع: اسلامی فر،جعفر،سخن وسخنوری، ص۱۶۴-۱۶۶،مشعر،۱۳۹۰ 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 ابهام زدایی از ظواهر آیات ناظر به فلسفة خلقت با تأمل در مسأله خلود 👈 پژوهش های قرآنی در مقاله ای با عنوان "ابهام زدایی از ظواهر آیات ناظر به فلسفة خلقت با تأمل در مسأله خلود" آورده است: از منظر قرآن عبادت و نیل به رحمت، اغراض اصلی خداوند از خلقت انسان است؛ اما مسیر طغیان و عذاب که اکثریت انسان‌ها طی می‌کنند، به‌ویژه مسئله خلود عذاب، موهم نقض غرض الهی است. این تحقیق نشان می‌دهد که رفع ابهام فوق، منوط به تحلیل درست مسئله عذاب و خلود است به این معنا که عذاب را بایستی واجد جنبه تربیتی دانست و خلود را به معنای مدت طویل نه جاودانه؛ چراکه معنای جاودانگی عذاب، مخالف قواعد عقلانی توحید و موجب ابهام در فلسفه خلقت خواهد شد. نوشتار حاضر با رویکردی توصیفی، تحلیلی مهم‌ترین دلایل خلود را بررسی و میزان قوت آن‌ها را در مقابل ادله توحیدی، عقلی و نقلی بررسی می‌کند تا ضمن مبناسازی برای نفی جاودانگی عذاب، تصویری هماهنگ تر و عمیق‌تر از فلسفه خلقت از منظر قرآن ارائه دهد. این تصویر به دلیل اشتمال بر مؤلفه‌های احساسی و انگیزشی، از حیث کاربردی در حل معضلات روانی جامعه نیز موثرتر است. 📎بیشتر: http://jqr.isca.ac.ir/article_69185.html 💥 پژوهش های قرآنی به مدیر مسوولی دکتر و به صاحب امتیازی پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر می شود. 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 پرسش| جنگ بین (سلام الله علیه) و یزید برای قدرت و حکومت بود. چرا ما ایرانی ها باید خودمان را در این دعوا سیاسی گذشته دخالت بدهیم؟ ✅ پاسخ: نکته ی اول: هدف علیه السلام از قیام، احیاء حق و از بین بردن باطل، امر به معروف و نهی از منکر و زنده نگه داشتن عزیز بود.و اینکه یزید و یزیدیان شأنیت برای حکومت دارینداشتند و نتیجه ی حکومت داری آن ها نیز مظلوم کشی و نابودی دین و مکتب رسول خدا بود.حضرت در بیانی فرمودند :اگر قرار باشد یزید و یزیدیان این روند را ادامه بدهند باید فاتحه ی را خواند . (1)نکته ی دوم: از دلائل قیام حضرت، از بین بردن بدعت هایی بود که در مقابل سنت رسول الله در حال نهادینه شدن بود و در صورت ادامه دار بودن اثری از معارف نبوی باقی نمی ماند. (2) اباعبدالله الحسین علیه السلام، در وصیت نامه ای که به برادرشان می نویسند، می فرمایند:من برای اصلاح امت جدم قیام کردم و برای امر به معروف و نهی از منکر بود . (3)نکته ای که نباید فراموش کنیم این است: خروج در برابر کسی که حتی خود علمای اهل سنت اعتراف به ناصبی بودن وی کرده اند، از واجبات است.(4) نتیجه اینکه: قیام حسینی در راستای احیاء و حفظ عزیز بود و هیچ ارتباطی به نزاع های سیاسی و قومی نداشت. پی نوشت: (1) وعلى ال السلام إذ قد بلیت الأمة براع مثل یزید بحار الأنوار، العلامة المجلسی، ج44، ص326. (2) فان السنة قد أمیتت بحار الأنوار، العلامة المجلسی، ج44، ص340. (3) إنما خرجت لطلب الاصلاح فی أمة جدی صلى الله علیه وآله أرید أن آمر بالمعروف وأنهى عن المنكر بحار الأنوار، العلامة المجلسی، ج44، ص329. (4) یزید كان ناصبیا. سیر اعلام النبلاء، ج4، ص37. 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 حدیث روز | ۹۹/۶/۲۶ 🔸امام رضا(ع): اِنْ سَرَّکَ اَنْ تَکُونَ مَعَنا فىِ الدَّرَجاتِ الْعُلى مِنَ الجِنانِ فَاحْزَنْ لِحُزْنِنا وَ افْرَحْ لِفَرَحِنا. 🔹 امام رضا(ع) به ریّان بن شبیب فرمود: اگر تو را خوشحال مى کند که در درجات والاى بهشت با ما باشى، پس در اندوه ما غمگین باش و در شادى ما خوشحال باش . 📚 جامع احادیث الشیعه، ج ۱۲، ص ۵۴۹ 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
💠 پرسش| چرادرشهادت مشکی بپوشیم؟ مگر در از پوشیدن لباس مشکی نهی نشده است؟ ✅ پاسخ: در هر چیزی حلال است مگر آنکه دلیلی بر حرام بودن آن باشد.(1) در صورتی که برای نپوشیدن لباس مشکی دلیلی نیست . و در مقابل احادیثی وجود دارد که در صدر لباس مشکی می پوشیدند و پیامبر نیز نهی از آن نمی کردند مانند دختر ام السلمه که در این باره نوشته اند: در شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا، دختر ام سلمه هم عزاداری كرد و هم 3 شبانه روز لباس سیاه پوشید.(2) امام حسن نیز بعد شهادت پدرشان لباس مشکی پوشیده و عمامه ی مشکی بر سر قرار داده بودند.(3) پس علاوه بر اینکه نهی در این باره وجود ندارد بلکه با توجه به روایات، دلالت بر جواز آن نیز می کند. پی نوشت: (1) كلّ شیء لك حلال حتى تعرف أنه حرام (2) بكت بنت أم سلمة علی حمزه رضی الله عنهما ثلاثة أیام و تسلّبت. جارالله زمخشری- الفائق فی غریب الحدیث، ج2، ص192. (3) علیه ثیاب سود وعمامة سوداء مدینة المعاجز، السید هاشم البحرانی، ج7، ص449. 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews