💠 ارسال ۱۴۸ مقاله به همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم»
🔹دبیر علمی همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» از ارسال ۱۴۸ مقاله به دبیرخانه این همایش خبر داد و گفت: از میان مقالات ارسالی، ۹۹ مقاله برگزیده شدند.
👈 مشروح این خبر در:
dte.bz/TNFfx
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 انتخاب دبیر مجمع رؤسای پژوهشگاه های علوم انسانی – اسلامی»
🔹در اولین جلسه مجمع رؤسای پژوهشگاه های علوم انسانی – اسلامی، به اتفاق نظر آرا، معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم» به عنوان دبیر این جلسه انتخاب شد.
👈 مشروح این خبر در:
dte.bz/hnLqd
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 استقامت است که به ما قیمت می دهد / خیر دنیا و آخرت نتیجه استقامت بر شعار ربناالله است
🔹مدیر حوزه های علمیه خواهران استقامت را یکی از شاخه های صبر عنوان کرد و گفت: خیر دنیا و آخرت نتیجه استقامت بر شعار ربناالله است.
👈 مشروح این خبر در:
dte.bz/tfnVM
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 گزارش تصویری افتتاح شعبه صندوق قرض الحسنه دفتر در پردیسان
👈 مشاهده تصاویر این مراسم در:
dte.bz/7OA8U
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 گزارش تصویری همایش مجازی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم»
👈 مشاهده تصاویر این مراسم در:
dte.bz/9Gupd
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 پرسش| آیا #امام_حسین(علیه السلام) از ترس جانشان به كوفه رفتند؟
✅ پاسخ:
نکته اول:
یکی از اهداف حرکت حسینی بازگشت مردم به شریعت #اسلامی بود . ابن ابی الحدید مینویسد. #امام_حسین فرمودند: إنما أردت القیام بحدودك و الأداء لشرعك؛من برای قیام حدود و اداء شرع #اسلام حرکتم را انجام دادم . (شرح نهج،ج20،ص299) درنامهای به بزرگان بصره فرمود: إِنِّی أَدْعُوكُمْ إِلَى اللَّهِ وَ إِلَى نَبِیهِ فَإِنَّ السُّنَّةَ قَدْ أُمِیتَتْ فَإِنْ تُجِیبُوا دَعْوَتِی وَ تُطِیعُوا أَمْرِی أَهْدِكُمْ سَبِیلَ الرَّشادِ؛ من شما را به خداوند و رسولش دعوت میکنم.سنت رسول الله از بین رفته است اگر مرا اجابت کنید شما را به مسیر صحیح و درست هدایت میکنم.(مثیر الاحزان،27)
نکته دوم:
گفتگوهای #امام_حسین با دوستان و دشمنانش نشان میدهد،از ترس جانش به سمت کوفه حرکت نکرده است.بلکه اگر از چنین علتی وود داشت، باید در مسیر دیگری غیر از کوفه قدم میگذارد.به چند نمونه اشاره میشود.
الف) #امام_حسین در پاسخ ابن زبیر که گفت:در حجاز بمانید برای شما بهتر است ،پاسخ فرمودند:شیعیان برای من نامه نوشتند که به کوفه بیا و من با طلب خیر از خداوند به آن مسیر میروم.(بلاذری،انساب الاشراف،ج5،ص301)
ب) عبدالله بن عباس به ایشان توصیه کرد به یمن بروند .چون در آنجا اولا: کشور بزرگی است و پیدا کردن امام براییزید مشکل است،ثانیا :شیعیان فراوانی دارد. حضرت حسین علیه السلام در پاسخ او فرمودند: اگرچه ناصح مشفقی هستی اما من باید به عراق بروم.(الفتوح،ج5،ص66)
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات #اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 اصول حکمرانی امام علی (ع) در برابر نابرابری اجتماعی
👈 #دوفصلنامه_علمی_ترویجی سیره پژوهی اهل بیت(ع) در مقاله ای با عنوان "اصول حکمرانی امام علی (ع) در برابر نابرابری اجتماعی آورده است: حکومت علوی مهمترین الگو برای برقراری عدالت است. این الگو در جنبههای گوناگون سیاسی، اجتماعی و اقتصادی قابل پیروی است. در هر کدام از این ابعاد مؤلفههای مهمی در سخنان و کردار امام علی وجود دارد.
این مقاله به دادگری و نقش آن در جامعه اسلامی میپردازد. سوال اصلی مقاله این است که امام علی در برابر نابرابریها و تضاد اجتماعی چه موضعی اتخاذ میکردند؟ و با توجه به اصول حکمرانی حضرت در این زمینه چگونه میتوان از ایشان پیروی کرد؟
این پژوهش با بررسی تحلیلی داده های تاریخی منابع دست اول و با توجه به گفتار و کردار حضرت که در نهجالبلاغه انعکاس یافت به بررسی جایگاه عدالت در اقوال و افعال امیرالمؤمنین پرداخته است.
بر این اساس نشان داده شد دادگری محور اندیشه و عمل امام علی در برابر نابرابریهای اجتماعی بوده و این مهم به خوبی در نهجالبلاغه منعکس شدهاست.
📎بیشتر: http://sirepajouhi.isca.ac.ir/article_69068.html
💥 #دوفصلنامه_علمی_ترویجی سیره پژوهی اهل بیت(ع) به مدیر مسوولی دکتر #سید_علیرضا_واسعی و به صاحب امتیازی پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر می شود.
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 حدیث روز | ۹۹/۶/۳۰
🔸امام علی(ع): تَولَّوْا مِن أنفسِكُم تأديبَها، واعدِلُوا بها عَن ضَراوةِ عاداتِها
🔹 به تأديب و تربيت نفسهاى خود بپردازيد و آنها را از شيفتگى به عادتهايشان بازداريد.
📚 غرر الحكم ، ح۴۵۲۲
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 اکثر فعالیت های دفتر تبلیغات اسلامی مسأله محور و متناسب با نیازهای نظام است
🔹رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به مسأله محور شدن فعالیت های این دفتر گفت: پژوهشکده های این دفتر، برخی ۸۰ درصد و برخی دیگر ۱۰۰ درصد از پژوهش هایشان مسأله محور است.
👈 مشروح این خبر در:
dte.bz/kmo0a
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 پرسش| این صحبت که #امام_حسین علیه السلام در جنگ با ایرانیان حضور داشته اند، صحیح است؟
✅ پاسخ: در منابع معتبر اولیه تاریخی و همچنین منابع متأخر از حضور امام علی علیهالسلام در فتح ایران هیچ گزارشی وجود ندارد، اما درباره حضور امام حسن و #امام_حسین علیهماالسلام برخی از منابع مانند طبری (1) و بلاذری (2) به حضور ایشان در فتح ایران اشارهکردهاند؛ اما این گزارشها از جهات مختلف مخدوش است از جمله اینکه:
1. در تاریخ خلیفه بن خیاط و یعقوبی که هر دو مقدم بر طبری هستند اسمی از حضور امام حسن و #امام_حسین علیهماالسلام در فتح ایران نیامده است.
2. از این گزارشها به دست میآید که فتح ایران(آغاز جنگ از زمان ابوبکر و اوج آن در زمان خلیفه دوم بود) در زمان عثمان انجامشده است و زمان عثمان زمانی بوده که حضرت علی علیهالسلام در بسیاری از موارد تقیه نمیکردند و در حد مشاوره نیز به عثمان کمک نمیکردند تا چه رسد به اعزام فرزندان خودشان به جنگها.
3. در جنگ صفین وقتی امام حسن علیهالسلام به میدان رفت امام علی فرمودند: از طرف من جلوی این جوان را بگیرید تا با مرگش پشت مرا نشکند که من از رفتن این دو (امام حسن علیهالسلام و #امام_حسین علیهالسلام) به میدان نبرد دریغ دارم تا مبادا با مرگ آن دو، نسل رسول خدا صلیالله علیه واله و سلم قطع شود.(3)
چگونه امکان دارد با چنین اکراهی حضرت حاضرشده باشند فرزندانشان فرسنگها دورتر برای جنگ بروند آنهم در زمان عثمان!
4. بلاذری به حضور حسنین علیهماالسلام در فتح ایران با تعبیر «یقال» (گفته میشود) اشارهکرده است. به کار بردن فعل مجهول نشانگر عدم اعتماد نویسنده به این گزارش است.(4)
5. ناقل روایت طبری، علی بن مجاهد است که هر فردی ضعیف و کذاب بوده و اعتباری در نقل آن نیست.(5)
درنتیجه دلیل معتبر و موجهی بر حضور اهلبیت در فتح ایران وجود ندارد و گزارشهای موجود نیز ضعیف هستند.
پی نوشت ها:
1. طبری، تاریخ الطبری، ج4، ص 269.
2. بلاذری، فتوح البلدان، ص 326.
3. طبری، تاریخ طبری، ج 4 ص 440؛ ابن صباغ مالکی، الفصول المهمه، ص 82، ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه ج 1 ص 244.
4. بلاذری، همان.
5. الجرح و التعدیل، ابوحاتم رازی، ج ۶، ص ۲۰۵
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات #اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews