♦️ حوزه، دقیقا کجای دعواهای این روزها تعریف میشود؟
🔸 آیا روحانیت وظیفه ای نسبت به آنچه اذهان را درگیر کرده دارد؟
🔸 چند نکته که در آستانه سالگرد مهسا باید مرور کرد...
#شبنامه
۱۴۰۲/۵/۱۸
🔺 بیش از ۱۰ ماه پیش ایران با فتنه ای رو به رو شد که از همان ابتدا و زیر پوستِ دمیدن به احساساتِ جامعه، هم ملیت ایرانیها و هم هویت مذهبی آنها و هم انسانیت را نشانه رفته بود. حقیقتی که گاه با آتش زدن پرچم ایران و گاه با اهانت به مقدسات خودش را نشان میداد.
نکته اینجاست که از همان ابتدا به جهت پنهان ماندن روح ضد ایرانی، ضد مذهبی و روح تجزیه طلبانه ی جنبش تروریستی زاعش، کوشیده شد تا رنگ و بوی حمایت از #حقوق_زنان به آن دمیده شده و اصل آن پیرامون دو قطبی #حجاب شکل بگیرد.
🔺 یک نکته که بعد از این ماجرا اتفاق افتاد؛ توهین ها و حملات مکرر به باورهای دینی ایرانیان بود.
این توهین ها و همچنین تکرار ابهامات پیرامون مسئله ی حجاب به شکلی بود که شخص آیت الله خامنه ای در گفتگو با بانوان ایرانی به میدان آمده و به آنها پاسخ داد.
پر واضح است که در چنین آشوب هایی که مسئله ی دو قطبی پیرامون یک مسئله شکل میگیرد، نوع رفتار یک جبهه به شکلی است که از رسانه تا افراد، به میدان بیایند بلکه لیدرِ آن جریان لازم نباشد خودش را هزینه ی ماجرا بکند.
🔺 مسئله اینجاست که در کمال ناباوری، در مسئله ی پوشش بانوان و مسئله ی مذهب که حوزه ی تخصصی جامعه ی روحانیت محسوب میشود هم، نوعی از انفعال خودش را نشان داده که آیت الله خامنه ای در آن مرحله شخصا روشنگری کرده اند.
اگر از روحانیون سرشناسی که انصافا کوشیدند روی منبر روشنگری کنند بگذریم، این مسئله چند سوال را در ذهن به وجود می آورد:
آنهای دیگری که تعدادشان کم نیست و بیوت بسیاری از مراجع را هم تشکیل میدهد نسبت به حجاب چه صحبتی دارند؟
آیا نظری در این خصوص ندارند؟
آیا دین درباره ی پوشش شهروندان جامعه نظری داشته؟
🔺 ممکن است یک سوال منطقی و دقیق اینجا مطرح شود: ممکن است ورود چهره های مذهبی و دینی به این مسئله موجب پر رنگتر شدن و حیثیتی تر شدن این دو قطبی شود.
قطعا میپذیریم که برخی اگر اظهار نظر نکنند برکتش برای ایران و اسلام بیشتر است اما سوال اصلی اینجاست:
آیا در این جمع کثیر، کسی در دفاع از دین، بلد نبوده و نیست که به گونه ای دفاع کند که تاحدود زیادی برای طیف های مختلف جامعه قابل فهم و قابل هضم باشد؟
آیا فقط رهبر ایران و منبری های خاص ضرورت این نوع دفاع و روشنگری را دیده اند؟
🔺 مسئله زمانی مهم میشود که یادآوری کنیم: ما داریم درباره موضوعی دینی حرف میزنیم. موضوعی که حوزه ی تخصصی آقایان است.
باز ممکن است برخی بگویند: شان حضرات این نیست که در این حواشی اظهار نظر کنند.
این هم قابل پذیرش است اما پس از اظهار نظر اخیر حجت الاسلام سید محمد خاتمی (رئیس جمهور اصلاحات) با کلید واژه ی حجاب اجباری این سوال جدی تر میشود:
یک نفر در لباس مذهب که قبلا رئیس جمهور ایران بوده از حجاب اجباری میگوید ، اینجا نگاه روحانیون و مراجع در قم چیست؟
🔹 آنها حجاب اجباری را در دین می بینند؟
🔹 حجاب را برای دفاع از حقوق زن می بینند؟ حجاب را ابزاری برابر حفظ جامعه از برهنگی می بینند؟ اساسا نگاهشان نسبت به مسئله چگونه است؟
🔹 آیا در مسئله ای دینی که حوزه ی تخصصی آقایان است، این ضرورت که دفاع باید صورت بگیرد احساس میشود یا نه؟
🔹 اگر بخواهیم صریح صحبت کنیم باید به این نکته برسیم: روحانیت خودش را نسبت به باورهای دینی مردم مسئول میداند؟
🔹 روحانیت در دفاع از مسئله ی حجاب حرفی برای گفتن دارد یا دچار یک سو تفاهم شده ایم؟
🔹 روحانیت در دفاع از هویت یک ملت ، چقدر توانسته مانند مطهری بفهمد و از دریچه ی نگاه تمدنی موضوعات را پیگیری کند؟
🔺 در بزنگاه هاست که اسلام و ایران به یاور نیاز دارد.
بپرسیم از خودمان که در بزنگاه ها کجا بوده ایم؟ نظاره گر یا در میدان ؟
این سوالیست که اگر برایش پاسخی نداشته باشیم، پاسخ این سوال هم مبهم می ماند:
ما اگر در بزنگاه کربلا بودیم، قسمتمان از واقعه چه میشد؟
یاری کردن حسین؟ نظاره گر بودن؟ یا هم صدا شدن با امپراتوری رسانه ای لشکر یزید؟
#آقای_تحلیلگر
#شبنامه
📡 #تحلیل_سیاسی_فرهنگی_اجتماعی
✅ https://eitaa.com/tahlilesiasy
ای ساربان آهسته رو کآرام جانم میرود
وآن دل که با خود داشتم با دلستانم میرود
من ماندهام مهجور از او بیچاره و رنجور از او
گویی که نیشی دور از او در استخوانم میرود
گفتم به نیرنگ و فسون پنهان کنم ریش درون
پنهان نمیماند که خون بر آستانم میرود
محمل بدار ای ساروان تندی مکن با کاروان
کز عشق آن سرو روان گویی روانم میرود
او میرود دامن کشان من زهر تنهایی چشان
دیگر مپرس از من نشان کز دل نشانم میرود
برگشت یار سرکشم بگذاشت عیش ناخوشم
چون مجمری پرآتشم کز سر دخانم میرود
با آن همه بیداد او وین عهد بیبنیاد او
در سینه دارم یاد او یا بر زبانم میرود
بازآی و بر چشمم نشین ای دلستان نازنین
کآشوب و فریاد از زمین بر آسمانم میرود
شب تا سحر مینغنوم و اندرز کس مینشنوم
وین ره نه قاصد میروم کز کف عنانم میرود
گفتم بگریم تا ابل چون خر فروماند به گل
وین نیز نتوانم که دل با کاروانم میرود
صبر از وصال یار من برگشتن از دلدار من
گر چه نباشد کار من هم کار از آنم میرود
در رفتن جان از بدن گویند هر نوعی سخن
من خود به چشم خویشتن دیدم که جانم میرود
فساد چرا و چگونه مساله منبر شد؟!
اینکه منبری های خوب انقلابی هم در نوبتهای مکرر به #مساله فساد می پردازند و یکبار حکومت علوی را "الگو" گرفته، مثل برخورد با ابن هرمه را مطالبه و یکبار در صدد رفع شبهه مسری فساد به مشروعیت نظام افتاده با فسادهای درون حکومت علوی "مقایسه" میکنند؛ مبتنی بر یک درک و محاسبه پیشینی است:
مردم و حتی گروههای حزب اللهی درباره "میزان فساد"، ذهنیت منفی دارند و گلهمند و منتقدند!
از قضا پیمایش های علمی همین درک را تایید می کند. در آخرین پیمایش توسط مرکز تحلیل اجتماعی متا، از ۵بلوک جامعه، بلوک "وفاداران راسخ" -که در عمده مسائل همراه با نظام اسلامی هستند- در مساله #ادراک_فساد فاصله خیلی زیادی با عموم مردم ندارند!
۵۱ درصد شان قائل هستند فساد در ایران بیشتر از کشورهای دیگر است و ...!
تا اینجا معلوم است محاسبه و درک این منبریها از مساله مخاطبانِ خود با واقعیت و پیمایشها مطابق است و نمره خوب مساله یابی دارند.
اما #حل_مساله؛ چقدر در مقایسه با حکومت علوی است؟!
اینجا در مقام مناقشه صغروی در مستندات مقایسه نیستم. به نظر می رسد اگر باز درک درستی از میدان و "نسبت ذهنیت و عینیت" باشد راه حل های بهتر و موثرتری انتخاب شود.
در بین شاخص های اندازه گیری فساد، "شاخص ادراک فساد" هم شایع است و معمولا همین، منشأ رتبه بندی فساد کشورها می شود. به این شاخص اشکالات متعددی وارد است از جمله اینکه ادراک (ذهنیت) همیشه مطابق با واقعیت (عینیت) نیست. شایعات و جوسازی رسانه ای، ابهام و خروجی های نامطلوب و... همه میتواند ادراک و تصور وجود فساد را افزایش دهد.
به حسب برخی پیمایش ها ( آمار گیری ها و تحقیقات)نسبت "ادراک فساد" به "تجربه و مشاهده فساد" در ایران ۷ به ۱ می باشد!
یعنی ادراک و باور به وجود فساد _ بدون اینکه مستند و همراه با دلیلی خاص باشد - ۷ برابر درک و باور به وجود فساد همراه با سند و مدرک ، دربین مردم شایع است.
با این وضعیت اگر گویندگان نتوانند خود را از حباب این تفاوت خارج کنند، احتمالا دنبال فهرست بلندی از فساد در حکومت علوی می گردند تا نتیجه مقایسه با جمهوری اسلامی حفظ شود!
برای مثال نمونه هایی که در نگاه سخت گیرانه علی(ع) توبیخ، استیضاح و دستور بازرسی بوده اما هرگز در قوانین ما فساد تلقی نمی شود -بلکه بعضی رویه هم هست- در آن فهرست فساد، شمارش می شود! از مهمان شدن استاندار بصره بر یک سفره که فقرا در آن نبودند (نامه۴۵) تا تذکر گرفتن شریح برای خانه ۸۰ دیناری اش (نامه۳)! و...
گویندهای مجبور میشود زیاد بن ابیهِ دوره معاویه را به حساب زیاد بن ابیه دوره علی(ع) -و حتی دوره امام حسن(ع)- بگذارد تا نمونه های فاسد در حکومت علوی را هم زیاد کند!
دیگری مجبور میشود "دوره حملات تروریستی و الغارات" بعد از صفین و خوارج -که به تصریح امام جز کوفه برایش نماند- را مثل "دوره استقرار و بسط ید امام در ولایات" بگیرد و از فرار استاندار بصره با بیت المال، نمونه از فساد در دوره علوی بگیرد؛ و حتی به خط و نشان نامه ۴۱ -که تهدید به ذوالفقار است اما همزمان از عدم بسط ید امام خبر می دهد- اشاره نکند!
ظاهراً وقتی مشکل نه "رخ دادن فساد" در حکومت اسلامی بلکه "ضریب خوردن ادراک آن" و "درک سستی در برخورد با آن" است؛ تصحیح دید مردم از راه دیگری می گذرد.
مثل:
۱. مطالبه #شفافیت نظام اداری (انحصارات، امتیازات، واگذاری ها، مزایا و...) برای رصد واقعی فساد، بجای معیار کردن ذهنیت ها و برساخت های رسانه ای و دشمن ساز.
۲. #تبیین درست در جهت پاره کردن حباب های کاذب در اذهان و واقعی کردن نسبت ها. رهبر انقلاب هم در دیدار امسال تصریح کردند: قوه قضائیه تصویر رسانه ای خوبی ندارد!
۳. #مطالبه برخورد فوری و کامل و غیر مبهم دستگاه قضایی با مفسدان و گزارش درست و به موقع به مردم.
این سه در سیره حضرت امیر(ع) نمونه ها دارد و البته برخی از آن منبری ها هم از این حل ها گفته و می گویند.
............................
۱. همه نتایج این پیمایش انتشار عمومی نیافته است لکن در پیمایش های مشابه میتوانید نتایج در مردم و جوانان را ببینید: shoaresal.ir/fa/news/118575
۲. این هم شنیده از مقامات مسئول است!
۳. ممکن است به حسب "صفات فاعلی" زیاد بن ابیه را کارگزار ترازی برای حکومت علوی ندانیم اما در دوره ایشان "قبح فعلی" از او گزارش نشده و تا صلح امام مجتبی(ع) هم به او وفادار مانده.
محسن قنبریان ۱۴۰۲/۵/۱۷
ــــــــــــــــــــــــ
شمع
شبکهٔ مبلغان و عملیاتهای تبلیغی
📡 #تحلیل_سیاسی_فرهنگی_اجتماعی
✅ https://eitaa.com/tahlilesiasy
⚠️ مدینه النبی در تسخیر رقاصان
🔻چهل و چند سال از دوران حضور پیامبر ص در مدینه گذشته بود که بنی امیه با هدف حدف شهر پیامبر از مرکزیت دیتی و خاموش کردن شور مومنانه آن، مدینه النبی را تبدیل به شهر فساد و عیاشی و فحشا کردند.
🔻گسترش مجالس آوازه خوانی و رقص، باده گساری و قماربازی، غنا و موسیقی از مهمترین برنامههای دشمنان پیامبر و اهلبیت در مدینه بود.
🔻گفته شده آوازهخوانان معروفی چون معبد، بن ابی السمح، ابن عایشه، دحمان، جمیله، ابن شریج، غریدی، عزة المیلا و بسیاری دیگر از رقاصان، در مدینه به برپایی مجالس پرداختند.
🔻مردم شهر پیامبر در عیاشی و فساد چنان غرق شدند که در غم شاعر هرزه سرا اشک می ریختند ولی ندای قیام حسینی را بی پاسخ گذاشتند... هر چند پاسخ دردناکی در «واقعه حره» گرفتند.
🔻وضعیت مظلومیت اسلام و اهلبیت ع بهجایی رسید که در روایات آمده است که همه مردم بعد از شهادت امام حسین مرتد شدند مگر سه یا چهار نفر...
🔻حالا بعد از واقعه کربلا، #امامسجادع، علاوه بر خلفای خونخوار با مردمی روبرو بودند که هم از مبانی اصلی دین بیبهره بودند و هم در گرداب رقص و فساد غرق بودند و هم درگیر وحشیگیریهای بنی امیه بودند.
🔻بر خود #امامسجادع مصائب بی نهایت سنگینی در کربلا و کوفه و شام و مدینه وارد شده بود تا جاییکه فرمودند کاش مادر مرا نزاده بود.
🔻اما این امام عظیم، نهضت بزرگ نوسازی معنوی را در جامعه آغاز کردند که در طول بیش از سه دهه چنان ورق برگشت که اساس اسلام حفظ شد و نهضت بزرگ علمی و معنوی امام باقر ع و امام صادق ع شکل گرفت.
این الگویی است برای امروز ما
@emswar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️باعث خجالت است نام اسلام را روی ترکیه بگذاریم ولی آیا می دانید ایران ما هم به همین سو در حرکت است ؟
📌خبرنگار ترکیه ای رفته بین جوانها و نوجوانها و ازشون میخواد یک صلوات بفرستند.
هیچ یک نمیتوانند،در یک کشور مسلمان که ادعای آزادی بیان و...دارند جوانان نمیتوانند ساده ترین کار را انجام دهند.
این چیزی است که عنقلاب هرزه ها برای ما در نظر دارد.
💠🔅💠🔅
🔅💠🔅
💠
👈با خدا معامله کن نه مردم👉
⁉️ چه بر سر جامعه ما آمده که کرایه ها نجومی بالا می رود و مسلمان بر برادر مسلمان خود رحم نمی کند؟!
بعض صاحب خونه ها میدونن با بالا بردن کرایه به مستأجرش واقعاً فشار میاد، ولی منطقش اینه که خوب منم تحت فشارم؛ بله تو هم اگر تحت فشاری تو به این بنده خدا برای رضای خدا رحم کن تا خدا هم به تو رحم کنه و در کارت گشایش ایجاد کنه.
💠حرف من نیست؛ پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) فرمود:
هرکس مشکل برادر مؤمنش را حل کند، خدا هم مشکلات او را حل خواهد کرد. [شهاب الأخبار/195]
✅ مؤمن واقعی کسی است که دیگران از دست و زبانش در امان باشند. [الخصال، ج1، ص: 295] آیا من که ادّعای ایمان دارم، مستأجرم خیالش از بابت من راحت است یا با نزدیک شدن موعد تخلیه، ترس و لرز به اندامش می افتد که من با او چه خواهم کرد؟!
🚫 ایمان همش که اعمال ظاهری و نماز و روزه و حرف زدن نیست که! یه کم هم عمل لازمه. نه؟!
📡 #تحلیل_سیاسی_فرهنگی_اجتماعی
✅ https://eitaa.com/tahlilesiasy
💠عوامل فقر رابشناسیم💠
1️⃣گناه
🔴 امام رضا ع :همانا مؤمن نیت گناه میکند و از رزقش محروم می شود
ثواب الاعمال، ص 241
2️⃣کفران نعمت
🔴 سوره نحل آیه 112 ✨آنان نسبت به نعمتهای الهی کفران ورزیدند، از این رو خداوند لباس گرسنگی و ترس را بر آنان پوشاند
3️⃣اسراف
🔴امام علی ع : اسراف سبب فقر و نیازمندی است و میانه روی باعث بی نیازی می شود.
گشایش روزی، ص 137
4️⃣ربا
🔴سوره بقره آیه 276✨خداوند ربا را نابود مىكند، ولى صدقات را افزایش مىدهد
5️⃣درخواست ازدیگران
🔴درخواست از دیگران کلید فقر است و روزی را نابود میکند.»غررالحکم، ص 366
6️⃣تحقیر نعمت ها
🔴امام رضا ع : رزق و روزی کم راناچیز مشمارید، زیرا این کار شما را از نعمتهای فراوان محروم می سازد.
✨بحارالانوار، ج 7، ص 347
7️⃣نفرین پدر و مادر
🔴امام کاظم ع : عقوق والدین کمی و تنگ دستی را به دنبال دارد و انسان را به ذلت و خواری میکشاند.
✨میزان الحکمه، ج 3، ص 2678
8️⃣ولخرجی
🔴امام علی ع :کسی که به تبذیر و ولخرجی افتخار کند با ورشکستگی خوار و ذلیل میشود
9️⃣خواب قبل ازطلوع آفتاب
🔴امام رضا ع: فرشتگان روزی را بین طلوع فجر و طلوع آفتاب تقسیم میکنند، هر کس در این وقت بخوابد از روزی خویش غفلت ورزیده است
✨اصول کافی، ج 2، ص 122
#احادیث_ناب_و_نصایح_بزرگان
📡 #تحلیل_سیاسی_فرهنگی_اجتماعی
✅ https://eitaa.com/tahlilesiasy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 یکی از بزرگترین مشکلات جامعه ترویج بیحیایی است
🔹 اهمیت زیاد امر به معروف و نهی از منکر در اسلام به دلیل همین عدم رواج پرده دری در جامعه است.
🔹 اگر پرده حیا و گناه علنی در جامعه دریده شود جامعه میرود به سمت حیوانیت و دشمنان هم برای همین به دنبال ترویج بیحیایی هستند.
#آیت_الله_مجتبی_تهرانی
@Hasanabbasi_students
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨اميرالمؤمنين علی علیهالسلام:
🌾هرچیزی که افشای آن پسندیده نباشد امانت است؛ اگر چه پنهان کردنش را درخواست نکرده باشند
📚غررالحكم
@Radar_enghelabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سردار حاج قاسم سلیمانی: اگر همه عالم از شرق و غرب و اهل سنت و یهودیان و مسیحیان بیایند، نمیتوانند در برابر شیعیان بایستند چون این یک امر الهیست.
✍️ فوری نیوز
🏴 @Roshangari_ir
روبیکایجدید: Rubika.ir/roshangari_ir
اندیشکده امریکایی کارنیگی نوشت: مانند #خمینی، نوشتهها و سخنرانیهای #خامنهای بدون شک دقیقترین بازتاب اهداف و اقدامات سیاست داخلی و خارجی ایران است.
بیانات او گرچه بدبینانه است، اما #رهبری_مصمم را به تصویر میکشد که جهانبینی بسیار استوار و منسجمی دارد.
🏴 @Roshangari_ir
روبیکایجدید: Rubika.ir/roshangari_ir
شعر فرزدق برای امام سجاد (ع) با ترجمه کامل فارسی + (داستان هشام و فرزدق)
http://www.coca.ir/al-farazdaq-imam-sajjad-poem/
⚡️ مرور سریع - ۱
🚨 وضعیت کنونی تبلیغ چگونه است؟
💠 دروس دانش تبلیغ دین - جلسه اول _ بخش اول
🔻 قم مدرسه علمیه امام کاظم(ع)
🔹سلسله دروس «دانش تبلیغ دین» برای اولین بار به صورت عمومی در حوزۀ علمیۀ قم در بهمن ۱۴۰۰ شروع و تا اسفند ۱۴۰۱ طی ۳۱ جلسه برگزار گردید. «مبانی و اصول تبلیغ» عنوان دورۀ اول این مباحث است که توسط علیرضا پناهیان برای طلاب سطوح عالی حوزۀ علمیه در مدرسۀ علمیۀ امام کاظم(ع) قم ارائه گردیده است.
▫️بخشی های از هر مبحث این جلسات به صورت مرور سریع در اختیار مخاطبین قرار می گیرد.
#دانش_تبلیغ_دین
✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ
@Hawzah_Panahian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چطور میشه اختلافات عقیدتی را حل کرد؟
راهحل خوب حجت الاسلام کاشانی👌
@Radar_enghelabe
*⃣ روحانیت و معضل بی مخاطب بودن / تاملی در موانع ارتباط روحانیت با مردم و جوانان
🔹خطاب این یادداشت به #روحانیت است و هدفش نقد برای نقد کردن یا نقد برای تضعیف نیست. همچنین نمیخواهد در راستای نقدهای ناظر بر وضع سیاسی- اقتصادی کشور قرار گیرد و در این ارتباط فهم شود. به همین خاطر به علل سیاسی موثر در "بحران بی مخاطب شدن روحانیت" ورود نمیکند. هدف این یادداشت، خیر خواهی و کمک برای اصلاح است.
🔸روحانیت در ایران امروز با بحران "بی مخاطب بودن" مواجه است. یعنی روحانیون فقط به جمعهای حداقلی که تا حد زیادی با روحانیت همفکر هستند، دسترسی دارند. اما به عموم مردم خصوصا نسل جوان دسترسی ندارند و این عدم دسترسی بخاطر مشکلات سخت افزاری (بودجه، امکانات، برنامه ریزی و...) نیست. علل و پیش فرضهای موثر در بی/کم مخاطب شدن روحانیت عبارت است از:
1⃣ آنچه پیش و بیش از هر مطلبی مهم است این است که روحانیت درک عمیقی از چرایی فاصله گرفتن مردم و جوانان از خود ندارد و معمولا مساله را به علل روبنایی و فرعی تنزل می دهد. به همین خاطر است که مثلا چاره کار را در اموری از این قبیل می بیند که: فضای مسجد را مفرحتر کند، برنامههای ورزشی و تفریحی طراحی کند، در سخنرانی آواز بخواند، وارد ورزشهای رزمی شوند، وارد مشارکت در حل مسائل روستا یا محله شوند، برنامههای تلوزیونی به سبک مردم پسند بسازد و... روحانیت هنوز به این نتیجه نرسیده است که مساله عمیقتر از این بحثهاست و اساس مساله ریشه در ناهم زبانی و ناهم جهانی روحانیت و مخاطبانش دارد. مادامی که روحانیت به درک عمیقی از چرایی بی مخاطب بودن خود نرسد، تلاشهایش برای جذب مخاطب بسیار کم تاثیر خواهد بود.
2⃣ مادامی که روحانیت در مواجه با بخشی از مخاطبان بالقوهاش (یعنی دگر اندیشان و روشنفکران دینی و جوانان نقاد) صحنه را اینگونه میبیند که یک طرف بحث کسانی هستند که دین ستیزند و دل در گرو دین ندارند و درصدد زمین زدن دین هستند و طرف دیگر روحانیتی است که مدافع و دغدغه مند دین است؛ نمی تواند با این گروهها گفتگو کند و از بحث جز سوء تفاهم و پیش داوری و جدل و منازعه چیزی دیگری حاصل نمیشود. اما اگر روحانیت ماجرا را اینگونه ببینید که این دگر اندیشان و ناقدان نیز دغدغه دین دارند و تنها تفاوت آنها با روحانیت اختلاف در فهم از دین است، منازعه جایش را به گفتگو خواهد داد. یعنی واقعا ارزیابی ایشان اینگونه باشد که ما دو گروه دیندار و دغدغه مند دین هستیم که بر سر اینکه کدام فهم از دین درست تر است، با هم اختلاف نظر داریم.
متن کامل یادداشت را در لینک زیر مطالعه کنید
https://vrgl.ir/cZRfR
🖊 عباسعلی منصوری
https://eitaa.com/joinchat/1259012196Cf820049860
✅ انحراف از خط امام
🔰 اگر به نام عدالتخواهی و به نام انقلابیگری، اخلاق را زیر پا بگذاریم، ضرر کردهایم؛ از خط امام منحرف شدهایم.
۱۳۹۰/۰۳/۱۴
🔹 مقام معظم رهبری
👈 زیر پا گذاشتن اخلاق یعنی چی؟!
👈 چگونه میشه به نام عدالتخواهی و انقلابیگری، اخلاق را زیر پا گذاشت؟!!!🤔
▪️ تهمت زدن
▪️ تشویش افکار عمومی
▪️ سخن گفتن از چیزی که علم و آگاهی نداریم
▪️ دروغ گفتن
▪️ سیاهنمایی
▪️ لجن پراکنی
▪️ تخریب کردن
▪️هتک آبروی افراد
▪️ و ...
🔹 آیا اینها بخشی از شئون اخلاق اسلامی نیست؟!
🔹 آیا میتوان گفت عدالتخواهی و انقلابیگری و مطالبه گری یک مسیرِ بدون محدودیت هست که هر فردی اجازه داره درونش هر چیزی رو زیر پا بزاره و بعد بگه من دارم مطابق مطالبه و توصیه رهبری عمل میکنم؟!!!!
👈 به نظر شما کدام عدالتخواهان و مطالبه گران و انقلابیون، بر اساس شاخصه های تعیینی رهبری از خط امام منحرف شدن؟!
📡 #تحلیل_سیاسی_فرهنگی_اجتماعی
✅ https://eitaa.com/tahlilesiasy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴حجت الاسلام قرائتی
🔻آیا زنها ناقص العقل هستند؟!
🔻پاسخ بسیار جالب حجتالاسلام والمسلمین قرائتی به شبهه معروف درباره ناقص بودن عقل زنان
https://eitaa.com/joinchat/623771694C94b4840412
@Bayanalsidq |بیان الصدق
سایت | کانال ایتا | ارتباط باما