⚡️⚡️⚡️
بسم الله
یَا فَاطِمَةُ إشفَعي لِي فِي الجَنَّةِ
امروز دهم ربیع الثانی در تقویم کشور، سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه ثبت شده است. یک مطلب از همین کانال درباره حضرت بازارسال می شود، چند مطلب دیگر در ادامه آن قابل مشاهده است👇
⚡️⚡️⚡️
هدایت شده از عطر قرآن و عترت
✍ نگاهي گذرا به زندگينامه حضرت فاطمه معصومه
♈️ حضرت فاطمه معصومه دختر امام موسی بن جعفر علیهما السلام و حضرت نجمه سلام الله علیها است.
♈️ تاریخ دقیق ولادت حضرت معلوم نیست اما به هر حال روز اول ذيقعده سال 173 هجري، در شهر مدينه، در تقویم ثبت شده است.
♈️ طبق نقل های متعدد تاریخی بعد از ورود امام رضا علیه السلام به ایران، امامزادگان بسیاری وارد کشور شدند که از مهم ترین این امامزادگان خواهر بزرگوار آن حضرت، حضرت فاطمه معصومه است.
در سال ۲۰۱ هجری، اشعری های قم(1) که مُحبّ و شیعه اهل بیت بودند، به حج مشرف شدند و پس از انجام مناسک در مکه برای زیارت حرم پیامبر اکرم راهی شهر مدینه شدند. در این شهر حضرت معصومه با توجه به شناختی که از اشعریان داشتند و از ارادت آن ها به اهل بیت مطلع بودند، تصمیم گرفتند با کاروان حج اشعری ها راهی ایران شوند تا برادرشان حضرت رضا را در ایران ملاقات کنند.
حضرت معصومه وارد ایران شدند و وقتی به شهر ساوه رسیدند، بیمار شدند. چون از قبل شیعیان اشعری را می شناختند و از ارادت آن ها به اهل بیت مطلع بودند، سوال کردند که از ساوه تا قم چقدر راه مانده است که به آن حضرت پاسخ داده شد ۱۰ فرسخ مانده است. لذا حضرت راهی قم شدند.
وقتی خبر ورود حضرت معصومه به اطلاع اشعریان قم رسید آن ها به استقبال آن حضرت رفتند و از ایشان خواستند که به خانه یکی از آن ها بروند که پیرمردی اشعری به نام موسی بن خزرج بن سعد اشعری از حضرت خواستند که در منزل ایشان فرود آیند...
بسیاری از این وقائع را می توان در کتاب معتبر تاریخ قم مشاهده نمود. کتاب «تاریخ قم»، یا نام اصلی آن: «کتاب قم»، در زمان «صاحب بن عَبّاد»(قرن4) و به زبان عربی توسط حسن بن محمد بن حسن قمی تألیف شده است. او از بزرگان امامیه و از معاصران شیخ صدوق و از راویان برادر او و چه بسا خود او بوده است.
آیت الله شبیری زنجانی اضافاتی که در برخی از نقل ها مبنی بر اینکه در بین راه ساوه جنگی رخ داده و حضرت را مسموم کردند را بی اساس دانسته و جعل و نقل این قضایای بی اساس را موجب سست شدن و بی اعتماد شدن مخاطب به سایر قضایای معتبر می دانند و در ادامه می فرمایند:«اصل مطلب همین است که در اینجا نوشته شده است.(http://zanjani.net/newindex.aspx?pid=99&ArticleID=199042)
♈️ اگر لقب معصومه را استفاده می کنیم به جهت شهرت حضرت فاطمه به این لقب است وگرنه جز یک روایت بی سند آن هم در کتب متاخر چنین لفظی استعمال نشده است. ضمن آنکه نزد شیعه عصمت جز با دلیل ثابت نمیشود و ادله عقلی و نقلی تنها بر عصمت چهارده معصوم اقامه شده است. اینکه عصمت مراتب دارد هم نامفهوم و ظاهرا بازی با کلمات است وگرنه معنای عصمت معلوم است{2}.
♈️ حضرت معصومه، به #كريمه اهل بيت شهرت يافته و مبناي آن هم ظاهرا رؤياي آيت الله مرعشی است كه بعد از راز و نياز و تلاش پيگير براي يافتن قبر مطهر حضرت زهرا (س)، امام صادق، به او فرمود: بر تو باد به كريمه اهل بيت.
♈️ حضرت معصومه پس از ورود به شهر قم، تنها #هفده_روز زنده بود و در سال 201 هجري از دنیا رفت و لذا عمر ایشان 28 سال بود.
💠 پی نوشت:
1. قبیله اشعری که یمنی الاصل بود و در کوفه عراق ساکن شده بود حدود سال ۸۰ هجری در جریان قیامی که علیه حَجّاج بن یوسف به عنوان والی عراق انجام داد، شکست خورد و از عراق فرار کرد لذا به سوی ایران آمد و در قم ساکن شد.
2. علامه مجلسی ذیل حدیثی که فاطمة بنت الحسن را «صدیقة» نامیده است، می نویسد:
«...كأنه ليس المرادُ بالصّديقة هنا المعصومةَ لعدم ثبوت العصمة في هذه الأمة لغير فاطمة من النساء بل المراد المبالغة في صدقها قولا و فعلا.» (مرآة العقول، ج6، ص15) 👈 «گویا مراد از صدیقه در این جا معصومه نیست؛ زیرا در میان زنان این امت، عصمت برای کسی جز فاطمه سلام الله علیها ثابت نیست؛ بلکه مراد مبالغه در صدق گفتار و رفتار او است».
⚡️ «فی بَعْضِ كُتُبِ الزِّيَارَةِ أَنَّ الْإِمَامَ الرِّضَا قالَ لِسَعْدٍ الْأَشْعَرِيِّ: يَا سَعْدُ، عِنْدَكُمْ قَبْرٌ مِنَّا. قَالَ: فَدَتْكَ نَفْسِي تَقْصِدُ قَبْرَ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ؟، قَالَ عَلَيْهِ السَّلَامُ: نَعَمْ، مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ(زاد المعاد)، و فی مکانٍ آخَرَ قَالَ: مَنْ زَارَ الْمَعْصُومَةَ فی قُمّ»(مفتاح الجنان، مطبوع در حاشیه زاد المعاد، ص547).
💢 به گفته آقا بزرگ تهرانی، مؤلف مفتاح الجنان مجهول است و در آن چیزهایی است که مستندش معلوم نیست؛ بلکه بعضی از مطالبش قطعاً هیچ مستندی ندارد(الذريعة، ج21، ص324).
📍از آن جا که مفتاح الجنان به همراه زاد المعاد چاپ شده است، برخی به اشتباه این نقل را به علامه مجلسی نسبت داده اند.
⚡️گویا مفاتیح الجِنان شیخ عباس قمی نیز به منظور جلوگیری از رواج روایات بی سند مفتاح الجنان نوشته شده است.
#فاطمه_معصومه
#کریمه_اهل_بیت
♈️ @tabyeen98
🔹رهبر انقلاب آیتالله خامنهای:
♈️ این بانوی بزرگوار، این دختر جوانِ تربیتشدهی دامان اهلبیت پیغمبر، با حرکت خود در جمع یاران و اصحاب و دوستان ائمه (علیهمالسّلام) و عبور از شهرهای مختلف و پاشیدن بذر معرفت و ولایت در طول مسیر در میان مردم و بعد رسیدن به این منطقه و فرود آمدن در قم، موجب شده است که این شهر به عنوان پایگاه اصلی معارف اهلبیت (علیهمالسّلام) در آن دورهی ظلمانی و تاریکِ حکومت جباران بدرخشد و پایگاهی بشود که انوار علم و انوار معارف اهلبیت را به سراسر دنیای اسلام از شرق و غرب منتقل کند.
@tabyeen98
در دنیا فقط یک دختر هست که بر گرد مزارش شهری بزرگ فراهم آمده که میلیونها زائر از سراسر جهان دارد.
در دنیا فقط یک دختر هست که هزاران پیرِپارسا سر تعظیم در برابرش فرود آورده اند. در دنیا فقط یک دختر هست که بزرگترین حوزه علمیه جهان پرتوی از وجود مقدس اوست. و... در دنیا فقط یک دختر هست که معصوم نبود اما معصومه(س) شد.
سلام بر تو ای کریمه آل الله!
#فرید_ابراهیمی
@tabyeen98
هدایت شده از مرکز نشر آثار آیتالله بهجت
🏴 سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه سلاماللهعلیها تسلیت باد 🏴
🔹 از حضرت آیتالله بهجت قدسسره سؤال شد: اینکه درباره ی زیارت حضرت معصومه علیهاالسلام آمده است:
🔹 «مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّة؛ هر کس با شناخت حق او حضرتش را زیارت کند بهشت بر او واجب می گردد.
🔹 جمله «عارِفاً بِحَقِّها» به چه معناست؟
✅ فرمودند: «مقام ایشان را از مقام معصومین علیهمالسلام پایینتر، و از دیگران بالاتر بداند».
📚 برگی از دفتر آفتاب، ص ١۴٨
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت #آیت_الله_بهجت قدسسره
✅ @bahjat_ir
9.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 رهبر انقلاب در جلسه درس خارج فقه:
🌀 اگر توان مدیریتی ندارید، مسئولیت نپذیرید!
#مدیریت
#ریاست
@tabyeen98
✍ آیه محاربه و افساد فی الارض
🍃 إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَ يَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلَافٍ أَوْ يُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ۚ ذَٰلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا ۖ وَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ(مائده:۳۳).
♈️ کیفر آنها که با خدا و پیامبرش محاربه می کنند، و اقدام به فساد در روی زمین میکنند، [و با تهدید اسلحه، به جان و مال و ناموس مردم حمله میبرند] فقط این است که اعدام شوند؛ یا به دار آویخته گردند؛ یا [چهار انگشت از] دست [راست] و پای [چپ] آنها، بالعکس، بریده شود؛ و یا از سرزمین خود تبعید گردند. این رسوایی آنها در دنیاست؛ و در آخرت، مجازات بزرگی دارند.
💠 پی نوشت:
💥... و همين كه بعد از ذكر محاربه با خدا و رسول جمله:" وَ يَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَساداً" را آورده، معناى منظور نظر را مشخص مىكند و مىفهماند كه منظور از محاربه با خدا و رسول افساد در زمين از راه اخلال به امنيت عمومى و راهزنى است، نه مطلق محاربه با مسلمانان، علاوه بر اينكه اين معنا ضرورى و مسلم است كه رسول خدا (ص) با اقوامى كه از كفار با مسلمانان محاربه كردند بعد از آنكه بر آنان ظفر يافت و آن كفار را سر جاى خود نشانيد معامله محارب را با آنان نكرد، يعنى آنان را محكوم به قتل يا دار زدن يا مثله و يا نفى بلد نفرمود، و اين خود دليل بر آن است كه منظور از جمله مورد بحث مطلق محاربه با مسلمين نيست. علاوه بر اين استثنايى كه در آيه بعدى آمده خود قرينه است بر اينكه مراد از محاربه همان افساد نامبرده است، براى اينكه ظاهر آن استثناء اين است كه مراد از توبه توبه از محاربه است نه توبه از شرك و امثال آن.
⚡️[مراد از" محاربه با خدا و رسول" در آيه شريفه، اخلال به امنيت عمومى است بطور مسلحانه]👇
💥 بنا بر اين مراد از محاربه و افساد بطورى كه از ظاهر آيه بر مىآيد اخلال به امنيت عمومى است و امنيت عمومى با ایجاد خوف عمومى که جای امنیت عام را می گیرد خلل مىپذيرد و بر حسب طبع وقتى محارب مىتواند چنين خوفى در جامعه پديد آورد كه مردم را با اسلحه تهديد به قتل كند و به همين جهت است كه در سنت يعنى رواياتى كه در تفسير اين آيه وارد شده نيز محاربه و فساد در ارض به چنين عملى يعنى به شمشير كشيدن و مثل آن تفسير شده است.
💥 " كلمه" تقتيل" و" تصليب" و" تقطيع" از باب تفعيل است و قتل و صلب و قطع، وقتى به باب تفعيل مىرود، شدت و يا زيادت در معناى آن كلمات را مىرساند، [و بنا بر اين تقتيل و تصليب و تقطيع به معناى كشتن و دار زدن و بريدن به شدت و يا به بسيارى است].
💥 از اهل بيت(ع) روايت شده كه حدود چهارگانه يعنى قتل و دار زدن و قطع عضو و تبعيد بر حسب درجات افساد رتبه بندى شده است، مثلا كسى كه شمشير بكشد و كسى را بكشد و مالى را ببرد، با كسى كه فقط كسى را بكشد و مالى را نبرد، و يا به عكس تنها مالى را بدزدد و كسى را نكشد و يا تنها شمشير بكشد ولى نه كسى را بكشد و نه مالى را ببرد فرق دارد[البته به نحو تخییر هم روایت داریم: ذَلِكَ إِلَى اَلْإِمَامِ].
💥 در ادامه آیه محاربه آمده است: " إِلَّا الَّذِينَ تابُوا مِنْ قَبْلِ أَنْ تَقْدِرُوا عَلَيْهِمْ ..." يعنى مگر آن محاربى كه قبل از دستگيرى توبه كرده باشد، و اما بعد از دستگير شدن و قيام دو شاهد بر اينكه او شمشير كشيده، و يا كسى را كشته ديگر توبه حد شرعيش را بر نمى دارد(📚 ترجمه المیزان؛ ذیل آیه محاربه).
💢 نظرات بعضی فقها👇
♦️مشهور فقها برای صدق عنوان محاربه «اسلحه کشیدن» و «ترساندن و ایجاد رعب و وحشت» را لازم دانستهاند: المحاربُ: كلُّ مَن جَرّد السلاح لإخافة الناس(شرائع الاسلام، محقق حلی، ۹۵۹/۴)... و الذي رواه أصحابنا أنّ المراد بها[آیة المحاربة] كلُّ من شهر السلاح و أخاف الناس(المبسوط، شیخ طوسی، ۴۷/۸). المروی عن أهل البيت أنّ المحارب هو كل من شهر السّلاح و أخاف الطريق(مجمع البیان، طبرسی، ۲۹۱/۳). مسالک الأفهام: یُشتَرط فِی المُحَارب «تجریدُ السِّلاح» و «قَصدُ اخافَه النَّاس» فَلَو اتَّفَق خَوفُهُم مِنهُ مِن غَیرِ أن یَقصدَهُ فَلَیسَ بِمُحارب. عدهای هم محاربه را «قطع الطریق» معنی کردهاند. شیخ طوسی در الخلاف، محارب را منحصر به «قُطّاع الطریق» میداند که منظور از آن، راهزنان است(شیخ طوسی بیتا ج 5: 458ـ457).
♦️ بعضی گفته اند: عنوان «تجریدُ السلاح[=سلاح کشیدن]» به تبع روایت است وگرنه «زورگیری» هم مصداق محاربه است(شرح لمعه).
♦️ حدود معین شده در آیه محاربه طبق قول مشهور «به نحو تخییر» است و همین از امام صادق سوال شده است و ایشان میفرماید: «ذَلِكَ إِلَى اَلْإِمَامِ...».
♦️ معنای «نفی بلد؛ تبعید»:👈 «النفیُ من الأرض يَقتضی أن لا يسمح للمحارب بالاستقرار فی مكان»(مبانی تکملة المنهاج،خوئی، ۳۲۳/۱).
@tabyeen98
بسم الله
« إِنَّا لِلّهِ وَ إِنَّـا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ»
💢 امروز «سید قاسم موسوی قهار» صاحب صدای ماندگار و مناجات خاطره انگیز سحرهای ماه مبارک رمضان به جایگاه ابدی رفت.
رحمت الله علیه
دوشنبه - ۱۸ آذر ۱۳۹۸
💥این هم دعای سحر ماندگار ماه مبارک رمضان از ایشان:👇
http://mda.emadionline.com/Dua/Dua-Sahar-Ghahar.mp3
┄┅┅✿💠⚡️🍃🌸✿┅┅┄
@tabyeen98
4_6014880885189379676.mp3
2.01M
🌹اللَّهُمَّ أَدْخِلْ عَلَى أَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ
💥با نوای مرحوم #سید_قاسم_موسوی_قهار
@tabyeen98
✍ مادر هفتاد پیامبر
📚 الكافي (ط - الإسلامية)؛ ج6، ص: 6 (کلینی، متوفای 329)
♈️ عدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِهِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ يُوسُفَ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ سَعِيدٍ اللَّخْمِيِّ قَالَ: 👈 وُلِدَ لِرَجُلٍ مِنْ أَصْحَابِنَا جَارِيَةٌ فَدَخَلَ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَرَآهُ مُتَسَخِّطاً فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع أَ رَأَيْتَ لَوْ أَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَوْحَى إِلَيْكَ أَنْ أَخْتَارُ لَكَ أَوْ تَخْتَارُ لِنَفْسِكَ مَا كُنْتَ تَقُولُ قَالَ كُنْتُ أَقُولُ يَا رَبِّ تَخْتَارُ لِي قَالَ فَإِنَّ اللَّهَ قَدِ اخْتَارَ لَكَ قَالَ ثُمَّ قَالَ إِنَّ الْغُلَامَ الَّذِي قَتَلَهُ الْعَالِمُ الَّذِي كَانَ مَعَ مُوسَى ع وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- 🍃{فَأرَدْنا أَنْ يُبْدِلَهما رَبُّهُما خَيْراً مِنْهُ زَكاةً وَ أَقْرَبَ رُحْماً}🍃 أبْدَلَهُمَا اللَّهُ بِهِ جَارِيَةً وَلَدَتْ سَبْعِينَ نَبِيّاً.
✅ مردی از شیعیان صاحب فرزند #دختر شد و بعد از این ماجرا خدمت امام صادق(ع) رسید و امام وی را ناراحت و عصبانی دیدند، به وی فرمودند: بگو ببینم اگر خداوند به تو وحی می کرد که من برای تو انتخاب کنم یا خودت انتخاب میکنی چه می گفتی؟ گفت: می گفتم: پروردگارا! تو برایم انتخاب کن. سپس حضرت فرمودند: نوجوانی که آن #عالم همراه موسی به قتل رساند و در این آیه "و ما خواستیم که پروردگار این والدین، فرزندی پاک تر و مهربان تر جایگزین او کند" به آن اشاره شده است، خداوند به جای او به آن پدر و مادر #دختری داد که #هفتاد_پیامبر به دنیا آورد.
💠 پی نوشت:
♦️ منظور از آن عالم، حضرت خضر علی نبینا و آله و علیه السلام است(سوره کهف آیه81).
♦️ جاریه: دختر بچه(در مقابل غلام)- کنیز- کشتی.
@tabyeen98
✍ شب و روز جمعه؛ سالار ایام هفته
📚 مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج15، ص: 339(علامه مجلسی؛متوفای 1110)
⚡️ بابُ فَضْلِ يَوْمِ الْجُمُعَةِ وَ لَيْلَتِهِ
♈️ محَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ الْمُخْتَارِ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع يَقُولُ 👈 مَا طَلَعَتِ الشَّمْسُ بِيَوْمٍ أَفْضَلَ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ(الحديث صحيح).
🌹 امام محمد باقر علیه السلام: خورشید در روزی با فضیلت تر از روز جمعه[ نسبت به سایر روزهای هفته] طلوع نکرده است.
♈️ محَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنِ النَّضْرِ بْنِ سُوَيْدٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ 👈 فَضَّلَ اللَّهُ الْجُمُعَةَ عَلَى غَيْرِهَا مِنَ الْأَيَّامِ....(الحديث صحيح).
🌹 امام صادق علیه السلام: خداوند جمعه را بر دیگر روزها فضیلت و برتری بخشیده است.
#جمعه
#صلوات
@tabyeen98
✍ نماز؛ هدیه ای آسمانی و پالایشگرِ جانِ آدمی
⚡️پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز
بسم الله الرحمن الرحیم
و صلّی الله علی محمّد و آله الطیبین
♈️ در میان نعمتهای بزرگ الهی که هیچ کس قادر بر شمارش آنها نیست، برخی برجستگیهای نمایانی دارند که اهل تأمل را به شگفتی میرساند، و از جملهی جذابترین این نعمِ شگفتیساز، #نماز است. ترکیب اذکار نماز، ترکیب حرکات نماز، ترتیب اوقات نمازهای واجب و مستحب، تأکید بر تمرکز و حضور قلب در آن، تأکید بر مسجدی کردن آن، تأکید بر جمعی کردن آن، الزام پاکیزگی در آن، هم در تن و پوشش با دور کردن نجاست، و هم در دل و روح با غسل و وضو، الزام به روی آوردن آن از هر نقطهی جهان به یک کانون مرکزی- کعبهی شریف- و بسی نکات و نقاط ظریف و دقیق و پرمضمون در این فریضهی ممتاز و یکتا، آدمی را در برابر این پدیدهی الهی خیره و مبهوت میکند. خداوند این نعمت بزرگ را به ما هدیه فرموده است. با آن میتوانیم جان خود را پالایش کنیم، میتوانیم خود را از گناهان دور کنیم، میتوانیم ارتباطات بشری را در جامعهی خود، برخوردار از معنویت کنیم و بدین وسیله، امن و سلامت روانی و رهائی از چالشهای ستیزگرانه، و بهجت و نشاط را نصیب آن سازیم. این هدیه به صورت فریضه و تکلیف درآمده است تا دستکم، جامعه از حداقلهای آن محروم نماند، هدیهئی با این وزن عظیم و متقابلاً با کمترین هزینهی مالی و وقت حقیقتاً درخور سپاس پایانناپذیر ما است...
سیّد علی خامنهای
۲۰ آذر ماه ۱۳۹۸
@tabyeen98