eitaa logo
عطر قرآن و عترت
34 دنبال‌کننده
959 عکس
392 ویدیو
16 فایل
@Mh111366 :مدیر کانال 💥لي خمسةٌ أُطفِی بِهِم حَرّ الجحیم الحاطمة& المصطفی و المرتضی وابناهُما و الفاطمة💥 🌺پنج نفر دارم که با آنها گرمای جهنم ویرانگر را خاموش میکنم: پیامبر و امیرالمومنین و فرزندانشان و حضرت زهرا🌺 🌹تقدیم به اهل بیت🌹 صلوات🌹
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌نقدی بر سخنان آقای ... آقای برای چندمین بار است که در جهت دفاع و بی تدبیری های خود، سیره معصومان را تحریف می کند. این بار نیز اظهار داشتتد: امام (ع) در پاسخ به اعتراض برخی از اصحاب خود درمورد پیمان صلح ایشان، فرمود جامعه اسلامی که فقط شما ۱۰-۲۰ نفر نیستید. من در مسجد رفتم برای مردم سخنرانی کردم و دیدم اکثریت قاطع می‌خواهند، صلح را انتخاب می‌کنم. امام (ع) به ما می‌آموزد مرد جنگ باشیم به روز و مرد صلح باشیم به روز صلح. اگر در روز صلح جنگ کردیم و اگر در جنگ صلح کردیم هر دو خطا و اشتباه است. به موقع باید بایستیم و بجنگیم و به موقع هم باید صلح کنیم. نقد: ۱. ایشان یا ندارد، یا دارد. اگر سواد ندارد، باید برای ایشان خورد که بدون تخصص حرف می زند؛ و اگر سواد دارد و برخلاف تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام سخنی می گوید، یا است یا آب در آسیاب دشمن می ریزد. ۲. بارها تلاش کرده اند تا خود را، که ان شاءالله اشتباه باشد و تعمدی در فروختن مملکت به غرب نباشد، با تحریف تاریخ، تائید کند. ۳. اگر شما تاریخ دان هستید، خوب است بدانید: ◀️ اکرم(ص) با و بعد از تشکیل مدینه تا فتح مکه و نابودی شرک قدم برداشت، اگر صلحی هم انجام داد، به خاطر کوتاهی مردم نبود، بلکه تاکتیک نظامی پیامبر(ص) برای تقویت سپاه اسلام بود و نتیجه آن نابودی شرک بود. ◀️امیرمومنان (ع) در دومین روز حکومت خود را خلع کرد و تا نابودی جریان انحرافی تا پای جان ایستاد. امام وقتی دید که بعد از صلح، معاویه پیمان شکسته است، سپاه را علیه او بسیج کرد و مثل صلح شما نبود که در برجام همه چیز را داده اید و دوباره آماده می شوید تا همه مملکت را تقدیم غرب وحشی کنید. ◀️امام (ع) با حمایت مردم معاویه را خلع کرد و صلح ایشان به خاطر توطئه معاویه و کوتاهی مردم بود، اما ملت ما مانند عصر امام حسن مجتبی علیه السلام نیستند و همگی در تشییع سردار انزجار خود را از آمریکا و و اعلام کردند. ◀️امام (ع) با حداقل مردم برعلیه حرکت کرد. پس چرا ایشان صلح نکرد؟ چرا شرایط مملکت را مثل کربلا فرض نمی کنید؟ در را بر روی بستند و بود، اما نبود. امروز ما همه جور تحریم هستیم حتی . خوب است بدانید که منطق مردم ، با دشمن نیست بلکه است. شعار مردم این بود: می جنگیم، می میریم، سازش نمی پذیریم. ۴. اصل حرکت علیه دشمن و حمایت مردم بن مایه انقلاب و حکومت اهل بیت است. امروزه مردم ما مخالف جریان و پذیرش صلح با غرب و هستند، اما یک نفر به نام با رای به نام تدبیر، در مقابل مردم قرار گرفته و خواهان صلحی است که حتی برخی غربی ها نیز به آن راضی نیستند. ۶. جز تسلط بر ایران را نمی خواهد. همانگونه که خواهان تسلط بر جهان اسلام بود و نتیجه آن کنار گذاشتن امام از صحنه سیاسی بود. آیا شما به این فکر کرده اید؟ بعید می دانم. آیا شما خواهان تسلط غرب به ایران اسلامی هستید؟ ۶. و سیره اهل بیت علیهم السلام اگرچه تعامل است، اما را پایه قرار داده است. کجای کاری آقای علی برکت الله؟ ان شاءالله که سواد تاریخی ندارید والا ..... ۷. در نهایت، در این وضعیت معیشتی و که حاصل برجام است، آنچه مایه نجات ما از یک رئیس جمهور بی سوا است، است. 👇👇 🌻 @ahlebait110
هدایت شده از علیرضا پناهیان
🔸چگونه می‌شود از حرف حق، علیه جبهۀ حق استفاده کرد؟ 🔸اگر از صلح امام‌حسن(ع) بگوییم اما از خیانت یارانش نگوییم، خیانت کرده‌ایم 🔻 آن‌قدر که با حرف صحیح می‌شود علیه حق قیام کرد، با حرف غلط نمی‌شود. آن‌قدر که انسان با اطلاعات صحیح و ظاهراً سالم، می‌تواند ظلم کند، با حرف دروغ و غلط، نمی‌تواند ظلم کند، به‌ویژه در جامعۀ دینی، از متن دین بیشتر می‌شود علیه دین سوءاستفاده کرد. 🔻 امیرالمؤمنین(ع) دربارۀ حرف صحیحی که علیه جبهۀ حق از آن استفاده می‌شود، فرمود: «کَلِمَةُ حَقٍّ يُرَادُ بِهَا الْبَاطِلُ» اما چگونه می‌شود از حرف حق، علیه جبهۀ حق استفاده کرد؟ یک ترفند این است که بعضی از حرف‌های صحیح را بیان کنند بدون ذکر حرف‌های صحیح دیگری که باید در کنارش بگویند. 🔻 مثلاً می‌گویند: «پیامبر(ص) اهل تحمل و مدارا و عفو بود.» یا «امیرالمؤمنین(ع) به حرف مردم گوش کرد و کوتاه آمد» یا «امام‌حسن(ع) صلح کرد و سخن مردم را شنید» به چنین کسی باید گفت: این حرف‌ها درست است اما ناقص است، همه‌اش را بگو! وقتی نصفش را نمی‌گویی، معلوم می‌شود یک قصد و غرضی پشت سرش هست. 🔻 بله، پیامبر(ص) در مقابل منافقین جامعه، مدارا می‌کرد، اما چاره‌ای نداشت جز اینکه در مقابل آنها کوتاه بیاید، چون مردم زمان ایشان، سطح فهم و ظرفیت لازم را نداشتند که ایشان بتواند با برخی از منافقین برخورد محکم‌تری کند. 🔻 چرا پیامبر(ص) و علی(ع) و امام‌حسن(ع) در برخی موارد کوتاه آمدند؟ به‌خاطر وجود منافقینی که موجب انحراف افکار عمومی بودند، و به‌خاطر وجود مؤمنین ضعیفی که موجب تحمیل اقدام ناصحیح به ایشان شدند. 🔻 می‌گویند «ببینید امام‌حسن(ع) صلح کرد!» خُب بقیه‌اش را هم بگویید که یارانش خیانت کردند و ایشان را تنها گذاشتند و همین خیانت‌ها بود که حضرت را وادار به صلح کرد. کسی که از صلح امام‌حسن(ع) حرف بزند اما از خیانت یاران امام‌حسن(ع) حرف نزند، خائن است؛ همه‌اش را بگو! گفتنِ یک قسمتی از حق و نگفتن بقیۀ حق، بدتر از گفتن سخن باطل است. 🔻 کسی مخالف صلح نیست، اما صلح حقیقی نه صلح تحمیلی! صلح تحمیلی هم مثل جنگ تحمیلی بد است. صلح تحمیلی ناپایدار است و به دنبالش قتل عام جبهه حق است؛ همانطور که در کربلا شاهد بودیم. 👤علیرضا پناهیان 🚩 حرم رضوی - ۹۹.۷.۲۴ @Panahian_ir
🌿🌸🌿 💢 توسل به کریم اهل بیت👇 یا اَبا مُحَمَّدٍ یا حَسَنَ بْنَ عَلِیّ اَیُّهَا الْمُجْتَبى یَا بْنَ رَسُولِ اللّهِ یا حُجَّةَ اللّهِ عَلى خَلْقِهِ یا سَیِّدَنا وَ مَوْلینا اِنّا تَوَجَّهْنا وَ اسْتَشْفَعْنا وَ تَوَسَّلْنا بِکَ اِلَى اللّهِ وَ قَدَّمْناکَ بَیْنَ یَدَىْ حاجاتِنا یا وَجیهاً عِنْدَ اللّهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّهِ. #یا_حسن_بن_علی @tabyeen98
هدایت شده از عطر قرآن و عترت
✍ شهادت پیامبر صلوات الله علیه و آله 1⃣ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى وَ مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ وَ مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ جَمِيعاً عَنِ الْحَسَنِ بْنِ الْعَبَّاسِ بْنِ الْحَرِيشِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ الثَّانِي أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع قَالَ لِأَبِي بَكْرٍ يَوْماً 🍃لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ{آل عمران: 169}🍃 وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً ص رَسُولُ اللَّهِ مَاتَ شَهِيداً... (📚الكافي (ط - الإسلامية) ج‌1، ص532). 💥 علیه السلام روزی به ابوبکر گفت: 🍃کسانی را که در راه خدا کشته شده اند مرده حساب نکن بلکه آنها زنده اند، در نزد پروردگارشان روزی داده می شوند"{آل عمران: 169}🍃 و شهادت می دهم که رسول خدا (ص) از دنیا رفت.... 💢مسموم شدن پیامبر توسط یک زن یهودی👇 2⃣ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنِ ابْنِ بُكَيْرٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ:👈 إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص أُتِيَ بِالْيَهُودِيَّةِ الَّتِي سَمَّتِ الشَّاةَ لِلنَّبِيِّ ص فَقَالَ لَهَا مَا حَمَلَكِ عَلَى مَا صَنَعْتِ فَقَالَتْ قُلْتُ إِنْ كَانَ نَبِيّاً لَمْ يَضُرَّهُ وَ إِنْ كَانَ مَلِكاً أَرَحْتُ النَّاسَ مِنْهُ قَالَ فَعَفَا رَسُولُ اللَّهِ عَنْهَا(📚 الكافي،ط.الإسلامية، ج‏2، ص 108){2}. 💥 عليه السّلام: زنی يهودی كه گوشت گوسفندى را مسموم كرده بود به قصد پيغمبر صلى اللَّه عليه و آله[ که از آن بخورد]، خدمت آن حضرت آوردند. فرمود: چه چيز تو را بر آن كار واداشت؟ گفت: با خود گفتم اگر او پيغمبر باشد به وی زيان نرساند و اگر پادشاه باشد، مردم را از دست او راحت خواهم كرد. پس رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله از او گذشت. 💠 پی نوشت: 1. در کتاب خود اعتقادات الامامیّة می نویسد: اعتقاد ما این است که پیامبر اکرم(ص) در جنگ خیبر[ توسط زنی یهودی] مسموم شد و پیوسته این ناراحتی در آن جناب بازگشت می کرد تا بالاخره رگ گردنش بر اثر سمّ قطع شد و از آن ناراحتی[در 63 سالگی و 28 صفر] درگذشت. از امام صادق(ع) نقل شده است که فرمود: هیچ پیامبر و وصی پیامبری نیست الّا اینکه به شهادت می رسد؛ یعنی در راه خدا کشته خواهد شد. 2. می نویسد: و قُبضَ بالمدينة مَسموماً يومَ الاثنَينِ لليلتَينِ بَقِيَتا مِن صفر: پیامبر، روز دوشنبه دو روز مانده از صفر {یعنی۲۸ صفر}، در حال مسمومیت، قبض روح شد(📚 المقنعه، ص۴۵۶). 3. این روایت(مسموم شدن پیامبر توسط زن یهودی) را موثق می داند و می گوید: ظاهر بیشتر اخبار این است که پیامبر از آن گوشت مسموم خورد ولی با اعجاز به زودی در ایشان اثر نکرد و در برخی روایات هست که اثر این سم در بدن حضرت ماند تا اینکه بعد از چند سال بر اثر آن سم وفات یافت{⚡️متن عربی کلام علامه👈الحديثُ التاسعُ موثقٌ كالصحيح و يدل علي حسن العفو عن الكافر و إن أراد القتل و تمسك بحجة كاذبة، و ظاهر أكثر الروايات أنه صلى الله عليه و آله و سلم أكل منها و لكن بإعجازه لم يُؤثّر فيه عاجلا، و في بعض الروايات أن أثره بقي في جسده صلى الله عليه و آله و سلم حتى تُوفّي به بعد سنين، فصار شهيدا فجمع الله له بذلك بين كرم النبوة و فضل الشهادة، و اختلف المخالفون في أنه صلى الله عليه و آله و سلم هل قتلها أم لا؟ و اختلفت رواياتهم أيضا في ذلك، ففي أكثر روايات الفريقين أنه عفا عنها و لم يقتلها، و قال بعضهم: أنه قتلها، و رووا عن ابن عباس أنه دفعها إلى أولياء بشر و قد كان أكل من الشاة فمات فقتلوها، و به جمعوا بين الروايات(مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج‌8، ص 196‌)}. 4. خبر زن یهودی را مستفیض یا متواتر می داند که آن زن یهودی گوشت مسمومی را به عنوان هدیه خدمت پیامبر تقدیم کرد و حضرت و یکی از اصحابشان از آن خوردند و شخص پیغمبر بر خلاف یار و همراهش که گوشت سمی زود در او اثر کرد، بعدتر بر اثر این سم از دنیا رفت{⚡️متن عربی کلام شهید ثانی👈:«ﺍﻟﺨﺒﺮُ ﺍﻟﻤﺴﺘﻔﻴﺾُ ﺃﻭ ﺍﻟﻤﺘﻮﺍﺗﺮُ ﺑﺄﻛﻞ ﺍﻟﻨﺒﻲ ﺻﻠّﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻣِﻦ ﺍﻟﺬِّﺭﺍﻉ ﺍﻟﻤﺴﻤﻮﻡ ﺍﻟﺬﻱ ﺃﻫﺪَﺗﻪ ﺍﻟﻴﻬﻮﺩﻳﺔُ ﺇﻟﻴﻪ ﺻﻠّﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ، ﻭ ﺃﻛﻞ ﻣﻨﻪ ﻫﻮ ﻭ ﺑﻌﺾُ ﺃﺻﺤﺎﺑﻪ، ﻓﻤﺎﺕ ﺭﻓﻴﻘُﻪ ﻭ ﺑﻘﻲ ﻳُﻌﺎﻭﺩﻩ ﺃﻟﻤُﻪ ﻓﻲ ﻛﻞّ ﺃﻭﺍﻥٍ ﺇﻟﻰ ﺃﻥ ﻣﺎﺕ ﻣﻨﻪ ﺻﻠّﻰ ﺍﻟﻠﻪُ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ.» (📚مسالك الافهام، ج11، ص: 459)}. @tabyeen98
✅ پایان ماه صفر
💢 شهادت نبیّ اکرم و چگونگی آن! 🔹 علامه مجلسی: ✅ در احاديث معتبره وارد شده است كه آن حضرت(پیامبر اسلام) به شهادت از دنيا رفت! چنانكه صفار به سند معتبر از حضرت صادق(عليه السّلام) روايت كرده است كه: در روز خيبر، زَهر دادند آن حضرت را در دست بزغاله اى، چون حضرت(صلّى الله عليه و آله) لقمه اى تناول فرمود، آن گوشت به سخن آمد و گفت: يا رسول الله! مرا به زَهر آلوده اند. پس رسول خدا(صلّى الله عليه و آله) در مرض موت خود مى فرمود: امروز پشت مرا دَرهَم شكست آن لقمه اى كه در خيبر تناول كردم، و هيچ پيغمبر و وصىّ پيغمبر نيست مگر آنكه به شهادت از دنيا مى رود! ♈️ و در روايت معتبر ديگر فرمود كه: زن يهوديه آن حضرت را زَهر داد در ذِراع گوسفندى، و چون حضرت قدرى از آن تناول فرمود،آن ذراع خبر داد كه: من زهر آلوده‌ام؛ پس، حضرت آن را انداخت و پيوسته آن زَهر در بدن آن حضرت اثر مى كرد تا آنكه به همان علّت از دنيا رحلت نمود! ❇️ و عيّاشى به سند معتبر از حضرت صادق(عليه السّلام) روايت كرده است كه: عايشه و حفصه آن حضرت را به زَهر شهيد كردند! و محتمل است كه هر دو زَهر، در شهادت آن حضرت دخيل بوده باشند! 🔰 حیات القلوب، ج۴؛ باب۶۴ ص۱۷۹۶ @tabyeen98
شهادت صلی الله علیه و آله ⚫️ مطالبی پیرامون آخرین روزهای عمر شریف رسول خدا صلی الله علیه و آله، وصایا و شهادت ایشان: t.me/fazaelvamaaref/5056 t.me/fazaelvamaaref/5058 t.me/fazaelvamaaref/5062 t.me/fazaelvamaaref/5064 t.me/fazaelvamaaref/5067 t.me/fazaelvamaaref/5073 t.me/fazaelvamaaref/6421 t.me/fazaelvamaaref/6422 t.me/fazaelvamaaref/6423 t.me/fazaelvamaaref/6424 t.me/fazaelvamaaref/6426 @fazaelvamaaref
بسم الله ✅ رحلت یا شهادت نبی اکرم، جدا از داغی که به خودی خود دارد ـ و شاید بزرگ ترین داغ تاریخ باشد ـ آمیخته با دردهایی شده که هر کدام شان برای تلخ کامی یک تاریخ کافی است. گذشته از مصائبی که پس از این واقعه رخ داد، مانند ماجراهایی که برای دختر گرامی شان روی داد و یا حقوقی که از امیرالمؤمنین سلب شد، واقعه ای در آخرین ساعات حیات زمینی پیامبر روی داده که از تلخ ترین حوادث تاریخ است و مسیر تاریخی را متأثر از خود کرد. واقعه ای که شاید در چند سال اخیر، هیچ وقت نتوانسته ام راحت بخوانمش و انگار ترجیح می دهم یک خط در میان و سریع از آن بگذرم... از بس که این ماجرا زشت و رنج آور است. شاید مشکل از من است؛ اما شاید رنج و سختی ای که خواندن این مطلب برایم دارد، از خواندن مقاتل بیش تر باشد... عن ابن عباس... قال: لما حضر رسول الله صلی الله علیه و آله و فی البیت رجال فیهم عمر بن الخطاب قال النبی صلی الله علیه و آله: «هَلُمَّ اکْتُبْ لَکُمْ کِتَاباً لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ أَبَداً». «فقال عُمَرُ إِنَّ النبیَّ قد غَلَبَ علیه الْوَجَعُ وَ عِنْدَنَا کِتَابُ اللَّهِ حَسْبُنَا فَاخْتَلَفُوا وَ کَثُرَ اللَّغَطُ.». «فَاخْتَلَفَ أَهْلُ الْبَیْتِ وَ اخْتَصَمُوا فَمِنْهُمْ من یقول قَرِّبُوا یَکْتُبْ لَکُمْ رسول اللَّهِ کِتَابًا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ وَ مِنْهُمْ من یقول ما قال عُمَرُ». «فلما أَکْثَرُوا اللَّغْوَ وَ الِاخْتِلَافَ عِنْدَ النبیّ قال رسول اللَّهِ: 👈 قُومُوا.». از ابن عباس نقل شده که گفت: هنگامی که پیامبر در حال احتضار قرار گرفت و در منزلش مردانی حضور داشتند که عمر ابن خطاب هم در میان آنان بود، فرمود: بیایید چیزی برای تان بنویسم که بعد از آن گمراه نشوید. عمر گفت: درد بر پیامبر چیره شده است، قرآن را دارید، کتاب خدا ما را بس است. پس از این سخن در میان حاضران در منزل اختلاف و منازعه شد؛ برخی می گفتند: بیایید پیامبر برای تان چیزی بنویسد که بعد از آن هرگز گمراه نشوید و برخی سخن عمر را می گفتند. وقتی در محضر پیامبر بسیار اختلاف کردند و سخنان بیهوده گفتند، پیامبر خدا فرمود برخیزید [و بروید]. بگذریم که در همان کتابی که آن فرد گفت برای ما کافی است آمده است: «وَ ما يَنْطِقُ عَنِ الْهَوى‌/ إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى‌»... بگذریم... من فکر می کنم ربطی بین این قسمت از صحبت پیامبر که فرمودند «لا تَضِلُّوا بعده» با سخن آن فرد، که گفت آن چه قلم شرم دارد از نوشتن آن، وجود دارد. آیا اگر مثلا پیامبر فرموده بود می خواهم نصیحتی اخلاقی کنم هم آن فرد همین را می گفت؟ اگر فرعی فقهی را می فرمود باز هم چنین جسارتی به ایشان می شد؟ چه اشکالی داشت که پیامبر آن چه را می خواستند می فرمودند تا بعد سنجیده شود که ـ العیاذ بالله ـ از شدت درد بوده یا همانی بوده است که در غدیر هم گفته شده بود و همین فرد «بخٍ بخٍ» گفته بود؟... بگذریم... گفت کتاب خدا ما را بس است... اما گویا در کتابی که نزد او بود، «إِلا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى» از قلم افتاده بود! ♈️ پ.ن. این ماجرا در کتب معتبر اهل سنت هم آمده. در برخی کتب، حرف آن فرد جسارت آمیز تر از چیزی است که در بالا آمد و واقعا من از نوشتن آن شرم دارم. 🔰 متن سخن ابن عباس و ترجمه اش را در این جا ـ با تلخیص اندکی ـ از پاورقی صفحه 280 کتاب «رحمت واسعه» (که مجموعه ای از سخنان مرحوم آیت الله بهجت در مورد امام حسین است) آورده ام. در این کتاب به سندهای زیر درباره ی این ماجرا ارجاع داده شده است: صحیح بخاری، ج7، ص9؛ مسند احمد، ج1، ص324؛ صحیح بخاری، ج5، ص137؛ صحیح مسلم، ج5، ص76؛ امالی مفید، ص36؛ مناقب ابن شهر آشوب، ج1، 236؛ بحار الأنوار، ج22، ص473؛ و... ✅ @asiaban57 @tabyeen98
⚡️⚡️⚡️ ✅ درباره امام رضا علیه السلام مطالب خوب فراوانی اینجا https://eitaa.com/tabyeen98/955 به بعد تقدیم شد که میتوانید آنها را مطالعه کنید. در ادامه چند مطلب تقدیم میشود. ⚡️⚡️
هدایت شده از عطر قرآن و عترت
✍ دربارۀ امام رضا علیه السلام ♈️ امام علی بن موسی(ع) در روز جمعه 11 ذی‌قعده برابر با 10 دی سال 148 ه‍.ق، 16 روز پس از شهادت پدربزرگش امام صادق(ع) در محلۀ بنی‌هاشم شهر مدینه به دنیا آمد. ♈️ آن حضرت 55 سال زیست. در 35 سالگی به امامت رسید. دوران بیست سالۀ امامت آن حضرت با حکومت هارون (10 سال)، أمین (5 سال) و مأمون (5 سال) هم‌زمان شد. امام، 17 سال از این دوران را در مدینه و 3 سال آن را خراسان به سر بُرد. ♈️ سال 201 ه‍.ق، مأمون، امام رضا(ع) را به خراسان فراخواند. رجاء‌بن‌ابی‌ضحاک که مأمور انتقال حضرت بود ایشان را از مسیر بصره، اهواز، فارس(با تأکید بر نگذشتن از قم) به خراسان منتقل کرد. او گزارش بسیار خوب و دقیقی از حالات و رفتار و ویژگی‌های امام رضا(ع) به دست داده است (نک به: عیون اخبار الرضا علیه‌السلام، 2/180). ♈️ 5 رمضان 201 ه‍.ق، خراسانیان و حکومتیان با حضرت به عنوان ولی عهد، بیعت کردند. ♈️ آن حضرت پس از عمری تلاش در راه انجام وظیفه، امامت امت، پاسداری از آموزه‌های الهی و نشر آنها، سرانجام در آخرین روز ماه صفر سال 203 ه‍.ق برابر با 17 شهریور با زهر مأمون ملعون به شهادت رسید. بدن پاکش در خانه‌باغ حُمَیدبن‌قَحْطَبه در روستای سناباد از بخش نوقان در ولایت طوس (مکان کنونی) به خاک سپرده شد. ♈️ از آن حضرت، 2427 روایت به دست ما رسیده که چراغ راه هدایت حق‌جویان تا قیامت است. کتاب عیون اخبار الرضا(ع)، اثر دانشمند بزرگ شیعه، شیخ صدوق(ره) دربردارندۀ روایات فراوانی از آن حضرت و دربارۀ اوست. ⚡️ اللّهمَّ صَلِّ عَلَی علیِّ ‌بنِ‌ موسَی‌ الرّضا المرتضی 📚 منابع: حکمت‌نامۀ رضوی، ری‌شهری؛ بازپژوهی تاریخ ولادت و شهادت معصومان علیهم‌السلام، مقدسی. @tabyeen98
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 اعتراض شدید آقای رجبی دوانی سخنان اخیر روحانی درمورد توجیه مذاکرات و برجام با صلح امام حسن (ع) @tabyeen98