هدایت شده از مرکز نشر آثار آیتالله بهجت
🏴 سالروز وفات همسر گرامی پیامبر اسلام، حضرت خدیجه کبری سلاماللهعلیها تسلیت باد.
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
بعد از وفات حضرت ابوطالب و حضرت خدیجه علیهماالسلام به پیغمبر صلیاللهعلیهوآله وحی شد که دیگر در مکه ناصر و یاور نداری.
📚 در محضر بهجت، ج1، ص 158
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیتالله بهجت قدسسره
✅ @bahjat_ir
💢 باطل کردن روزه و کفاره آن
🔷 آیت الله سیستانی:
مسأله 1628 ـ اگر کسی روزه ماه رمضان را به خوردن یا آشامیدن یا نزدیکی یا استمناء یا باقی ماندن بر جنابت باطل کند، در صورتی که از روی عمد و اختیار باشد و از روی ناچاری و جبر نباشد، اضافه بر قضا، کفاره هم بر او واجب میشود. و احتیاط مستحب آن است که کسی که روزه را به غیر آنچه ذکر شد باطل کند، اضافه بر قضا، کفاره هم بدهد.
🔻 کفاره روزه https://b2n.ir/b35668
مسأله 1630 ـ در کفاره افطار روزه هر یک روز از ماه رمضان، یا باید یک بنده آزاد کند، یا به دستوری که در مسأله بعد ذکر خواهد شد دو ماه روزه بگیرد، یا شصت فقیر را سیر کند یا به هرکدام یک مُد که تقریباً «750» گرم است، طعام ـ یعنی گندم یا جو یا نان و مانند اینها ـ بدهد، و چنانچه اینها برایش ممکن نباشد، باید به قدر امکان تصدّق دهد، و اگر ممکن نیست، استغفار نماید. و احتیاط واجب آن است که هر وقت بتواند، کفاره را بدهد.
@tabyeen98
💢 سود ناشی از سختی روزه!
❇️ بشر بدون تحمّل سختیها به جایی نمیرسد. این مقدار سختی که در تحمّل روزهگیری وجود دارد، در مقابل آنچه که از روزه عاید انسان میشود، چیزِ کم و سرمایه اندکی است که انسان مصرف میکند و سود بسیاری را میبرد. ۱۳۷۸/۰۹/۲۶
🔰 بیانات در خطبههای نمازجمعه|| https://b2n.ir/k41030
@tabyeen98
💢 ضرر داشتن و طاقت فرسا بودن روزه
✅ انسان نمیتواند به خاطر ضعف روزه را بخورد، ولی اگر به قدری ضعف پیدا کند که تحمل آن #بسیار_مشکل شود میتواند روزه را بخورد، و همچنین اگر برای او #ضرر یا #خوف_ضرر داشته باشد، بنابراین دخترانی که به سن بلوغ - که بنا به نظر مشهور همان تکمیل نه سال قمری است - میرسند واجب است روزه بگیرند و ترک آن به صرف دشواری، ضعف جسمانی و مانند آن جایز نیست. بلی اگر برای آنها #ضرر داشته و تحمل آن برای ایشان همراه #مشقت_زیاد باشد میتوانند افطار کنند. https://b2n.ir/d18709
✅ كسى كه مىداند روزه براى او ضرر ندارد، اگرچه دكتر بگويد ضرر دارد، بايد روزه بگيرد. و كسى كه #يقين يا #گمان دارد كه روزه برايش ضرر دارد، اگرچه دكتر بگويد ضرر ندارد، بايد روزه نگيرد، و اگر روزه بگيرد، صحيح نيست، مگر آن كه به قصد قربت بگيرد و بعد معلوم شود ضرر نداشته است.
✅ اگر انسان #احتمال بدهد كه روزه برايش ضرر دارد و از آن احتمال ترس براى او پيدا شود، چنانچه احتمال او در نظر مردم بجا باشد، نبايد روزه بگيرد، و اگر روزه بگيرد صحيح نيست، مگر آن كه به قصد قربت گرفته باشد و بعد معلوم شود ضرر نداشته است. https://b2n.ir/b10084
@tabyeen98
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 روزه دختران تازه بالغ شده؛ در دو فرض ضَرَر و حَرَج و در فرض بدون ضرر و حرج
@tabyeen98
ده دقیقه سردرگُمی
با یک نمونۀ واقعی آغاز میکنم: امروز، پنج اردیبهشت (12 رمضان)، اذان صبح در تهران، ساعت 4.48 دقیقه از رسانه ملی پخش شد. با شنیدن صدای اذان، به نیت روزه، دست از خوردن و نوشیدن کشیدیم (البته کشیده بودیم)؛ ولی نماز صبح چه؟ فرمودهاند: حدود ده دقیقه بعد از اذان صبح، صبر کنید سپس نماز بخوانید تا مطمئن شوید وقت آن رسیده است.
میپرسم: اگر چون فجر صادق نمایان نشده است نمیشود نماز خواند؛ پس چرا ما را از خوردن و نوشیدن منع میکنید؟ و اگر چون نمایان شده است باید دست کشید؛ پس چرا نمیگذارید نماز بخوانیم؟
میفرمایند: این اذانی که از رسانه ملی پخش میشود دقیق نیست و اگر دقیق آن را میخواهید میتوانید از زمانی که مؤسسۀ لواء، اعلام میکند استفاده کنید. امروز به محاسبۀ آن مؤسسه سر زدم (در تنظیمات برنامۀ باد صبا هست) اذان صبح امروز در تهران را 4.58 دقیقه نوشته بود؛ دقیقاً ده دقیقه پس از اذانِ رسانه ملی.
داستان شگفتی است. دستکم در این ماه مبارک که این ده دقیقه برای برخی به ویژه نوجوانان و بیماران و خوابماندگان، حیاتی است؛ درخواست میشود تکلیفش را واضح و روشن معلوم کنید. زمان طاغوت هم نیست که صدا و سیما گوش به فرمان دربار باشد و اعتنایی به نظر آقایان نداشته باشد. بفرمایید اذان را به وقت مطمئنش پخش کنند تا مردم از این ده دقیقه سردرگُمی بیرون بیایند.
نظر حضرت آیت الله خامنهای
مقتضی است که مؤمنین محترم ـ ایّدهم الله تعالی ـ جهت رعایت احتیاط در مورد امساک روزه و وقت نماز صبح، همزمان با شروع اذان صبح از رسانه ها برای روزه امساک نمایند و حدود ده دقیقه بعد از شروع اذان از رسانه ها، نماز صبح را بخوانند (اجوبة الإستفتائات، س362). در استفتائات جدید اسفند 1399 نیز آمده است: با توجه به اینکه تشخیص دقیق طلوع فجر سخت است ، جهت رعایت احتیاط، حدود ده دقیقه بعد از شروع اذان از رسانهها، نماز صبح خوانده شود.
نظر حضرت آیت الله شبیری زنجانی
معیار، اطمینان به طلوع فجر است و این اطمینان در مناطق ایران تقریباً با تأخیر هشت تا چهارده دقیقه (بر حسب مناطق و فصول مختلف سال) از اذان رسانه حاصل می گردد (در این مورد میتوانید بر اساس محاسبه تقویم مؤسسه لواء عمل کنید) تا پیش از حصول این اطمینان، امساک لازم نیست هرچند احتیاط خوب است ... (استفتائات).
گفتنی است: در فتوای ایشان، تکلیف آن ده دقیقه روشن شده است و مکلف میتواند حدود ده دقیقه پس از اذانِ رسانه (تا حصول اطمینان از رسیدن وقت)، بخورد و بیاشامد و بعد نمازش را بخواند.
🆔 https://t.me/pishgar_ir
💢 روزه؛ حجابی در برابر هر گفتار و رفتار زشت
✅ در یک روایت نقل شده است که زنی به خدمتکار خود اهانت کرد. ظاهراً آنها در همسایگی پیامبر، یا مثلاً در سفری همراه آن حضرت بودند. پیامبر اکرم طعامی در دستشان بود، به او تعارف کردند و فرمودند: از این بخور. آن زن گفت من روزهام. نقل شده است که پیامبر به او اینطور فرمودند: «كَيْفَ تَكُونِينَ صَائِمَةً وَ قَدْ سَبَبْتِ جَارِيَتَكِ»؛ چطور تو روزهای؛ در حالی که به خدمتکار خودت دشنام دادهای؟ «إِنَّ اَلصَّوْمَ لَيْسَ مِنَ اَلطَّعَامِ وَ اَلشَّرَابِ»؛ روزه فقط این نیست که از خوراک و نوشیدنی اجتناب کنید. «وَ إنَّما جَعَلَ اللهُ ذلِكَ حجاباً عَن سِواهُما مِن الْفَواحِشَ مِن الْفِعلِ وَالْقَولِ »؛ خدا خواست که انسان روزهدار به سراغ گناهان و آلودگیها نرود؛ و از جملهی این گناهان، گناهان زبان است؛ بدگویی و اهانت به دیگران است.
https://b2n.ir/m23259
❇️ روایت مورد اشاره:
عَلِيُّ بْنُ مَهْزِيَارَ عَنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنِ اَلنَّضْرِ بْنِ سُوَيْدٍ عَنِ اَلْقَاسِمِ بْنِ سُلَيْمَانَ عَنْ جَرَّاحٍ اَلْمَدَائِنِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: «إِنَّ اَلصِّيَامَ لَيْسَ مِنَ اَلطَّعَامِ وَ اَلشَّرَابِ وَحْدَهُ...» ثُمَّ قَالَ «قَالَتْ مَرْيَمُ: «إِنِّي نَذَرْتُ لِلرَّحْمٰنِ صَوْماً فَلَنْ أُكَلِّمَ الْيَوْمَ إِنْسِيًّاً» أَيْ صَمْتاً فَإِذَا صُمْتُمْ فَاحْفَظُوا أَلْسِنَتَكُمْ وَ غُضُّوا أَبْصَارَكُمْ وَ لاَ تَنَازَعُوا وَ لاَ تَحَاسَدُوا...» قَالَ «وَ سَمِعَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ اِمْرَأَةً تُسَابُّ (تَسُبُّ) جَارِيَةً لَهَا وَ هِيَ صَائِمَةٌ فَدَعَا رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ بِطَعَامٍ فَقَالَ لَهَا «كُلِي» فَقَالَتْ إِنِّي صَائِمَةٌ فَقَالَ «كَيْفَ تَكُونِينَ صَائِمَةً وَ قَدْ سَبَبْتِ جَارِيَتَكِ إِنَّ اَلصَّوْمَ لَيْسَ مِنَ اَلطَّعَامِ وَ اَلشَّرَابِ وَ إنَّما جَعَلَ اللهُ ذلِكَ حجاباً عَن سِواهُما مِن الْفَواحِشَ مِن الْفِعلِ وَالْقَولِ يُفطِرُ الصّائِمَ. ما أقَلَّ الصُّوّامَ و أكثرَ الْجُوّاعَ!»
امام صادق علیه السلام: #روزه فقط [پرهیز] از خوردنی و نوشیدنی نیست ... مریم گفت: من برای خدا صَوم(روزه) نذر کرده ام و لذا امروز با هیچ کس حرف نخواهم زد(مریم:٢۶). صَوم(روزه) یعنی صَمْت(سکوت). پس هر وقت روزه گرفتید زبانهایتان را نگه دارید و چشمانتان را پایین بیندازید و با هم جر و بحث و نزاع نکنید و به یکدیگر حسادت نکنید... رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله شنيدند زنى روزه دار، كنيز خود را دشنام مىدهد، حضرت رسول صلّى اللَّه عليه و آله غذايى خواستند، و به آن زن فرمودند: بخور، عرض كرد: ای رسول خدا! من روزه دارم، حضرت فرمودند: چگونه روزه ای در حالی كه كنيزت را فحش دادی؟ روزه [فقط پرهیز] از غذا و نوشيدنى نيست. در واقع، خدا آن را مانعى در برابر حرف ها و رفتارهای زشت قرار داد كه روزه روزه دار را می شکند و از بین می برد! چه اندک اند روزه داران و چه زيادند گرسنگان.
🔰 بحار الانوار علامه مجلسی، ج٩٣، ص٢٩٢
@tabyeen98
هدایت شده از عطر قرآن و عترت
8.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 مولودی زیبا (زهرا پسرآورده قرص قمرآورده)
ميـلاد امـام حسـن مجتـبى عليه السلام
🎙با مداحى حاج محمود كريمى
@tabyeen98