💢 ضرر داشتن و طاقت فرسا بودن روزه
✅ انسان نمیتواند به خاطر ضعف روزه را بخورد، ولی اگر به قدری ضعف پیدا کند که تحمل آن #بسیار_مشکل شود میتواند روزه را بخورد، و همچنین اگر برای او #ضرر یا #خوف_ضرر داشته باشد، بنابراین دخترانی که به سن بلوغ - که بنا به نظر مشهور همان تکمیل نه سال قمری است - میرسند واجب است روزه بگیرند و ترک آن به صرف دشواری، ضعف جسمانی و مانند آن جایز نیست. بلی اگر برای آنها #ضرر داشته و تحمل آن برای ایشان همراه #مشقت_زیاد باشد میتوانند افطار کنند. https://b2n.ir/d18709
✅ كسى كه مىداند روزه براى او ضرر ندارد، اگرچه دكتر بگويد ضرر دارد، بايد روزه بگيرد. و كسى كه #يقين يا #گمان دارد كه روزه برايش ضرر دارد، اگرچه دكتر بگويد ضرر ندارد، بايد روزه نگيرد، و اگر روزه بگيرد، صحيح نيست، مگر آن كه به قصد قربت بگيرد و بعد معلوم شود ضرر نداشته است.
✅ اگر انسان #احتمال بدهد كه روزه برايش ضرر دارد و از آن احتمال ترس براى او پيدا شود، چنانچه احتمال او در نظر مردم بجا باشد، نبايد روزه بگيرد، و اگر روزه بگيرد صحيح نيست، مگر آن كه به قصد قربت گرفته باشد و بعد معلوم شود ضرر نداشته است. https://b2n.ir/b10084
@tabyeen98
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 روزه دختران تازه بالغ شده؛ در دو فرض ضَرَر و حَرَج و در فرض بدون ضرر و حرج
@tabyeen98
ده دقیقه سردرگُمی
با یک نمونۀ واقعی آغاز میکنم: امروز، پنج اردیبهشت (12 رمضان)، اذان صبح در تهران، ساعت 4.48 دقیقه از رسانه ملی پخش شد. با شنیدن صدای اذان، به نیت روزه، دست از خوردن و نوشیدن کشیدیم (البته کشیده بودیم)؛ ولی نماز صبح چه؟ فرمودهاند: حدود ده دقیقه بعد از اذان صبح، صبر کنید سپس نماز بخوانید تا مطمئن شوید وقت آن رسیده است.
میپرسم: اگر چون فجر صادق نمایان نشده است نمیشود نماز خواند؛ پس چرا ما را از خوردن و نوشیدن منع میکنید؟ و اگر چون نمایان شده است باید دست کشید؛ پس چرا نمیگذارید نماز بخوانیم؟
میفرمایند: این اذانی که از رسانه ملی پخش میشود دقیق نیست و اگر دقیق آن را میخواهید میتوانید از زمانی که مؤسسۀ لواء، اعلام میکند استفاده کنید. امروز به محاسبۀ آن مؤسسه سر زدم (در تنظیمات برنامۀ باد صبا هست) اذان صبح امروز در تهران را 4.58 دقیقه نوشته بود؛ دقیقاً ده دقیقه پس از اذانِ رسانه ملی.
داستان شگفتی است. دستکم در این ماه مبارک که این ده دقیقه برای برخی به ویژه نوجوانان و بیماران و خوابماندگان، حیاتی است؛ درخواست میشود تکلیفش را واضح و روشن معلوم کنید. زمان طاغوت هم نیست که صدا و سیما گوش به فرمان دربار باشد و اعتنایی به نظر آقایان نداشته باشد. بفرمایید اذان را به وقت مطمئنش پخش کنند تا مردم از این ده دقیقه سردرگُمی بیرون بیایند.
نظر حضرت آیت الله خامنهای
مقتضی است که مؤمنین محترم ـ ایّدهم الله تعالی ـ جهت رعایت احتیاط در مورد امساک روزه و وقت نماز صبح، همزمان با شروع اذان صبح از رسانه ها برای روزه امساک نمایند و حدود ده دقیقه بعد از شروع اذان از رسانه ها، نماز صبح را بخوانند (اجوبة الإستفتائات، س362). در استفتائات جدید اسفند 1399 نیز آمده است: با توجه به اینکه تشخیص دقیق طلوع فجر سخت است ، جهت رعایت احتیاط، حدود ده دقیقه بعد از شروع اذان از رسانهها، نماز صبح خوانده شود.
نظر حضرت آیت الله شبیری زنجانی
معیار، اطمینان به طلوع فجر است و این اطمینان در مناطق ایران تقریباً با تأخیر هشت تا چهارده دقیقه (بر حسب مناطق و فصول مختلف سال) از اذان رسانه حاصل می گردد (در این مورد میتوانید بر اساس محاسبه تقویم مؤسسه لواء عمل کنید) تا پیش از حصول این اطمینان، امساک لازم نیست هرچند احتیاط خوب است ... (استفتائات).
گفتنی است: در فتوای ایشان، تکلیف آن ده دقیقه روشن شده است و مکلف میتواند حدود ده دقیقه پس از اذانِ رسانه (تا حصول اطمینان از رسیدن وقت)، بخورد و بیاشامد و بعد نمازش را بخواند.
🆔 https://t.me/pishgar_ir
💢 روزه؛ حجابی در برابر هر گفتار و رفتار زشت
✅ در یک روایت نقل شده است که زنی به خدمتکار خود اهانت کرد. ظاهراً آنها در همسایگی پیامبر، یا مثلاً در سفری همراه آن حضرت بودند. پیامبر اکرم طعامی در دستشان بود، به او تعارف کردند و فرمودند: از این بخور. آن زن گفت من روزهام. نقل شده است که پیامبر به او اینطور فرمودند: «كَيْفَ تَكُونِينَ صَائِمَةً وَ قَدْ سَبَبْتِ جَارِيَتَكِ»؛ چطور تو روزهای؛ در حالی که به خدمتکار خودت دشنام دادهای؟ «إِنَّ اَلصَّوْمَ لَيْسَ مِنَ اَلطَّعَامِ وَ اَلشَّرَابِ»؛ روزه فقط این نیست که از خوراک و نوشیدنی اجتناب کنید. «وَ إنَّما جَعَلَ اللهُ ذلِكَ حجاباً عَن سِواهُما مِن الْفَواحِشَ مِن الْفِعلِ وَالْقَولِ »؛ خدا خواست که انسان روزهدار به سراغ گناهان و آلودگیها نرود؛ و از جملهی این گناهان، گناهان زبان است؛ بدگویی و اهانت به دیگران است.
https://b2n.ir/m23259
❇️ روایت مورد اشاره:
عَلِيُّ بْنُ مَهْزِيَارَ عَنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنِ اَلنَّضْرِ بْنِ سُوَيْدٍ عَنِ اَلْقَاسِمِ بْنِ سُلَيْمَانَ عَنْ جَرَّاحٍ اَلْمَدَائِنِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: «إِنَّ اَلصِّيَامَ لَيْسَ مِنَ اَلطَّعَامِ وَ اَلشَّرَابِ وَحْدَهُ...» ثُمَّ قَالَ «قَالَتْ مَرْيَمُ: «إِنِّي نَذَرْتُ لِلرَّحْمٰنِ صَوْماً فَلَنْ أُكَلِّمَ الْيَوْمَ إِنْسِيًّاً» أَيْ صَمْتاً فَإِذَا صُمْتُمْ فَاحْفَظُوا أَلْسِنَتَكُمْ وَ غُضُّوا أَبْصَارَكُمْ وَ لاَ تَنَازَعُوا وَ لاَ تَحَاسَدُوا...» قَالَ «وَ سَمِعَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ اِمْرَأَةً تُسَابُّ (تَسُبُّ) جَارِيَةً لَهَا وَ هِيَ صَائِمَةٌ فَدَعَا رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ بِطَعَامٍ فَقَالَ لَهَا «كُلِي» فَقَالَتْ إِنِّي صَائِمَةٌ فَقَالَ «كَيْفَ تَكُونِينَ صَائِمَةً وَ قَدْ سَبَبْتِ جَارِيَتَكِ إِنَّ اَلصَّوْمَ لَيْسَ مِنَ اَلطَّعَامِ وَ اَلشَّرَابِ وَ إنَّما جَعَلَ اللهُ ذلِكَ حجاباً عَن سِواهُما مِن الْفَواحِشَ مِن الْفِعلِ وَالْقَولِ يُفطِرُ الصّائِمَ. ما أقَلَّ الصُّوّامَ و أكثرَ الْجُوّاعَ!»
امام صادق علیه السلام: #روزه فقط [پرهیز] از خوردنی و نوشیدنی نیست ... مریم گفت: من برای خدا صَوم(روزه) نذر کرده ام و لذا امروز با هیچ کس حرف نخواهم زد(مریم:٢۶). صَوم(روزه) یعنی صَمْت(سکوت). پس هر وقت روزه گرفتید زبانهایتان را نگه دارید و چشمانتان را پایین بیندازید و با هم جر و بحث و نزاع نکنید و به یکدیگر حسادت نکنید... رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله شنيدند زنى روزه دار، كنيز خود را دشنام مىدهد، حضرت رسول صلّى اللَّه عليه و آله غذايى خواستند، و به آن زن فرمودند: بخور، عرض كرد: ای رسول خدا! من روزه دارم، حضرت فرمودند: چگونه روزه ای در حالی كه كنيزت را فحش دادی؟ روزه [فقط پرهیز] از غذا و نوشيدنى نيست. در واقع، خدا آن را مانعى در برابر حرف ها و رفتارهای زشت قرار داد كه روزه روزه دار را می شکند و از بین می برد! چه اندک اند روزه داران و چه زيادند گرسنگان.
🔰 بحار الانوار علامه مجلسی، ج٩٣، ص٢٩٢
@tabyeen98
هدایت شده از عطر قرآن و عترت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 مولودی زیبا (زهرا پسرآورده قرص قمرآورده)
ميـلاد امـام حسـن مجتـبى عليه السلام
🎙با مداحى حاج محمود كريمى
@tabyeen98
4_5884402368602179784.mp3
11.49M
🌺 سرود "زهرا پسرآورده قرص قمرآورده"
ميـلاد امـام حسـن مجتـبى عليه السلام
🎙با مداحى محمود كريمى
🌿🌸🌿
🌸🎊💚🎊🌸
🌸🎊ولادت باسعادت
💚🎊دومینشمسامامت و ولایت
🌸🎊کریم اهل بیت
💚🎊امام حسن مجتبی علیهالسلام را
🌸🎊به پیشگاه
💚🎊حضرت ولی امر عجلاللهفرجه
🌸🎊وهمه شیعیانشان
💚🎊تبریک عرض میکنیم
🌸🎊💚🎊🌸
هدایت شده از KHAMENEI.IR
✨ بخشش تمام داراییها در راه خدا
🔻سه نوبت دارايىاش را با خدا تقسيم كرد و دو نوبت از تمام مال خود براى خدا گذشت و در تمامى حالات به ياد خدا بود. گفتهاند: «در زمان خودش آن حضرت عابدترين مردم و بىاعتناترين مردم به زيور دنيا بود.» .
📝 گزیدههایی از کتاب «صلح امام حسن(علیهالسلام)» ترجمه حضرت آیتالله خامنهای
🌙 @khamenei_ir | #بهار_قرآن
دربارۀ بخششهای مالی امام حسن مجتبی(ع)
گفته میشود: آن حضرت، سه بار تمام داراییهای خود، حتی کفش و لباسش را در راه خدا انفاق کرد.
این سخن، برداشتی نادرست از روایاتی مانند این است:
امام صادق(ع): الحسنبنعلی(ع) قَاسَمَ رَبَّه ثَلاثَ مَرَّاتٍ حتّى نَعلًا و نَعلًا و ثَوباً وَ ثَوباً و ديناراً و ديناراً (تهذیب الاحکام، 5/11).
«قاسَمَ ربَّه» یعنی با پروردگارش قسمت(نصف) کرد. قاسَمَه المالَ: شاركه فيه مناصفةً (معجم اللغة العربية المعاصرة، 3/1812). بر این پایه، معنای روایت این میشود:
امام حسن مجتبی(ع) در زندگی شریفش سه بار همۀ داراییهای خود را با خدا نصف کرد؛ حتی کفش و لباس و پولش را. اینگونه که یک جفت کفش را در راه خدا انفاق کرد و جفت دیگر را برای خود نگه داشت. دربارۀ پول و پیراهنش نیز چُنین کرد.
علامه مجلسی(ره) همین معنا را در شرح خود نوشته است: قاسم ربه أي قسم ماله نصفين، فأخذ نصفه و أعطى الفقراء نصفه؛ با خدا قسمت کرد؛ یعنی دارایی خود را دو نیم کرد؛ نیمی را برای خود برداشت و نیم دیگر را به نیازمندان داد (ملاذ الأخیار، 7/199).
🆔 https://t.me/pishgar_ir
دو ولادت در پانزده ماه رمضان
امروز، پانزدهم ماه مبارک رمضان، افزون بر ولادت با سعادت امام حسن مجتبی(ع)؛ بنابر قویترین و اطمینانبخشترین نقل تاریخی، سالروز ولادت امام محمدتقی، جواد الائمه(ع) نیز هست(بنگرید به بازپژوهی تاریخ ولادت و شهادت معصومان علیهمالسلام، ص462).
🆔 https://t.me/pishgar_ir
🔶 امام حسن مجتبی:
عَجِبْتُ لِمَنْ یتَفَكَّرُ فی مَأْكُولِهِ
كیفَ لا یتَفَكَّرُ فی مَعْقُولِهِ
فَیُجَنِّبُ بَطْنَهُ ما یُؤذیهِ
وَ یُودِعُ صَدْرَهُ ما یُرْدیهِ.
تعجب می کنم از كسی كه
درباره خوراک بدن(مأکول) خود
فکر می كند ولی درباره خوراک عقلش(معقول) فکر نمی كند.
پس، شکمش را از آنچه آزارش می دهد دور می كند، اما آنچه را موجب پستی و سقوط سینه اش میشود به آن می سپارد ...
🔰 سفینة البحار ماده طعم.
@tabyeen98
🌿🥗﷽🥗🌿
💢 برشی از یک پرسش و پاسخ{۱}
🌿 وَ سَأَلَ شَامِيٌّ اَلْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقَالَ كَمْ بَيْنَ اَلْحَقِّ وَ اَلْبَاطِلِ؟
✨ مرد شامی از [امام] حسن بن علی پرسید فاصله بین حق و باطل چقدر است؟
🥗 امام حسن مجتبی گفت:
🥗 «بَینَ الْحَقِّ وَ الْباطِلِ أرْبَعُ أصابِع، ما رَأَیتَ بَعَینِک فَهُوَ الْحَقُّ وَ قَدْ تَسْمَعُ بِأُذُنَیک باطِلاً کثیراً ...
🥗 بین حق و باطل چهار انگشت فاصله است، آنچه را با چشم خود ببینی، حق است و گاهی با دو گوشَت، زیاد حرف باطل میشنوی».
🔰 بحارالانوار، ج۴٣، ص٣۵٧
@tabyeen98
🌿🥗﷽🥗🌿
💢 برشی از یک پرسش و پاسخ{٢}
✨ وَ سَأَلَ شَامِيٌّ اَلْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقَالَ ...
🌿 قَالَ كَمْ بَيْنَ اَلسَّمَاءِ وَ اَلْأَرْضِ؟
🥗 قَالَ دَعْوَةُ اَلْمَظْلُومِ وَ مَدُّ اَلْبَصَرِ
🌿 قَالَ كَمْ بَيْنَ اَلْمَشْرِقِ وَ اَلْمَغْرِبِ؟
🥗 قَالَ مَسِيرَةُ يَوْمٍ لِلشَّمْسِ.
✨ مرد شامی از [امام] حسن بن علی پرسید:
🌿 فاصله بین آسمان و زمین چقدر است؟
🥗 حضرت گفت: دعای مظلوم و کشش چشم!
🌿 فاصله بین مشرق و مغرب چقدر است؟
🥗 حضرت گفت: به اندازه مسیر یک روز خورشید!
🔰 بحارالانوار، ج۴٣، ص٣۵٧
@tabyeen98
🌿🥗﷽🥗🌿
💢 یک پرسش و پاسخ
🌿 وَ سَأَلَ شَامِيٌّ اَلْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقَالَ كَمْ بَيْنَ اَلْحَقِّ وَ اَلْبَاطِلِ؟
✨ مرد شامی از [امام] حسن بن علی پرسید فاصله بین حق و باطل چقدر است؟
🥗 امام حسن مجتبی گفت:
🥗 «بَینَ الْحَقِّ وَ الْباطِلِ أرْبَعُ أصابِع، ما رَأَیتَ بَعَینِک فَهُوَ الْحَقُّ وَ قَدْ تَسْمَعُ بِأُذُنَیک باطِلاً کثیراً ...
🥗 بین حق و باطل چهار انگشت فاصله است، آنچه را با چشم خود ببینی، حق است و گاهی با دو گوشَت، زیاد حرف باطل میشنوی».
🌿 قَالَ كَمْ بَيْنَ اَلسَّمَاءِ وَ اَلْأَرْضِ؟
🥗 قَالَ دَعْوَةُ اَلْمَظْلُومِ وَ مَدُّ اَلْبَصَرِ
🌿 گفت: فاصله بین آسمان و زمین چقدر است؟
🥗 حضرت گفت: نفرین مظلوم و کشیدن چشم(تا چشم کار میکند)!
🌿 قَالَ كَمْ بَيْنَ اَلْمَشْرِقِ وَ اَلْمَغْرِبِ؟
🥗 قَالَ مَسِيرَةُ يَوْمٍ لِلشَّمْسِ.
🌿 فاصله بین مشرق و مغرب چقدر است؟
🥗 حضرت گفت: به اندازه مسیر یک روز خورشید!
🔰 بحارالانوار، ج۴٣، ص٣۵٧
@tabyeen98
🌿🌸🌿
💢 توسل به کریم اهل بیت؛ امام حسن
یا اَبا مُحَمَّدٍ یا حَسَنَ بْنَ عَلِیّ
اَیُّهَا الْمُجْتَبى یَا بْنَ رَسُولِ اللّهِ
یا حُجَّةَ اللّهِ عَلَى خَلْقِهِ
یا سَیِّدَنا وَ مَوْلَینا
اِنّا تَوَجَّهْنا وَ اسْتَشْفَعْنا وَ تَوَسَّلْنا بِکَ اِلَى اللّهِ وَ قَدَّمْناکَ بَیْنَ یَدَىْ حاجاتِنا
یا وَجیهاً عِنْدَ اللّهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّهِ.
#یا_حسن_بن_علی
@tabyeen98
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مسجد جمکران
🕌 دستور ساخت مسجد جمکران در ۱۷ ماه مبارک رمضان ۳۷۳ هجری از سوی امام زمان(عج) به حسن بن مثله ابلاغ شد و ایشان به او فرمودند: مردم را بگو تا به این موضع رغبت کنند و در این جا دو رکعت نماز تحیّت مسجد و دو رکعت نماز صاحب الزمان بگذارند.
https://eitaa.com/tabyeen98/2048
┄═🌸๑🍃๑🌺๑🍃🌸❁═┄
💢 آه؛ اسمی از اسم های خدا
✅ مرحوم ابن بابِوَیه قمی در کتاب توحید صَدوق دارد که وجود مبارک امام صادق با بعضي از اصحاب رفتند به عيادت بيماري. آن بيمار وضعش خوب نبود آه ميکشيد. آن کسي که در خدمت حضرت بود گفت چرا ميگويي آه؟ بگو يا الله! حضرت فرمود: «إِنَّ آهِ اسْمٌ مِنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل»، اين بيمار همان را ميخواهد؛ منتها حالا حال ندارد بگويد «يا الله». «إِنَّ آهِ اسْمٌ مِنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل». چقدر اين روايت شيرين است! مظلومي که هيچ پناهگاه ندارد، وقتی آه ميکشد يعنی چه؟ یعنی خدا را صدا می زند./20/12/20
🔶 آیت الله جوادی آملی
@tabyeen98
https://eitaa.com/tabyeen98/126
📍طبق روایت، منظور از "شب قدر بهتر از هزار شب است" این است که #عمل_صالح در آن بهتر از عمل در هزار ماهی است که شب قدر ندارد:
✅ از امام صادق علیه السلام سوال شد: كَيْفَ تَكُونُ لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْراً مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ؟ حضرت فرمود: الْعَمَلُ الصَّالِحُ فِيهَا خَيْرٌ مِنَ الْعَمَلِ فِي أَلْفِ شَهْرٍ لَيْسَ فِيهَا لَيْلَةُ الْقَدْر.
🔰 کتابُ مَن لا یَحضُره الفقیه، ج٢ ، ص۱۵٨
@tabyeen98
https://eitaa.com/tabyeen98/101
🔶 امام صادق عليه السلام:
❇️ رَأسُ السَّنَةِ لَيلَةُ القَدرِ، يُكتَبُ فيها ما يَكونُ مِنَ السَّنَةِ إلَى السَّنَةِ؛
💯 آغازِ سال، شب قدر است. در آن شب، آنچه از اين سال تا سال آينده خواهد شد، نوشته مىشود.
🔰 تهذيب الأحكام، ج ۴، ص ۳۳۲، ح ۱۰۴۲
@tabyeen98
https://eitaa.com/tabyeen98/110
💢 روح؛ مخلوقی مافوق ملائکه
✅ #روح، مخلوق عظيمى است ما فوق فرشتگان، چنان كه در حديثى از امام صادق نقل شده است كه شخصى از آن حضرت سؤال كرد:" آيا روح همان جبرئيل است"؟ امام ع در پاسخ فرمود:"
جبرئيلُ مِن الملائكة، و الرّوحُ أعظمُ مِن الملائكة، أ ليس أنّ اللَّهَ عزّ و جلّ يَقولُ: تَنزّلُ الملائكةُ و الرّوحُ"؟ 👈 "جبرئيل از ملائكه است و #روح با عظمت تر و بزرگتر از ملائكه است، مگر خداوند متعال نمىفرمايد: "ملائكه و روح نازل مىشوند"؟
#يعنى به قرينه مقابله، اين دو با هم متفاوتند، تفسيرهاى ديگرى نيز براى كلمه" روح" در اينجا ذكر شده، چون دليلى براى آنها نبود از آن صرف نظر گرديد.
@tabyeen98
🌸 شهادت سید اوصیاء در سید ماه ها
خطبه امیرالمومنین علیهالسلام در بیان فضایل ماه رمضان (فراز سیزدهم):
فَقَالَ الْهَمْدَانِیُّ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ زِدْنَا مِمَّا حَدَّثَکَ بِهِ سَیِّدُ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ فِی هَذَا الشَّهْرِ .
مرد همدانی گفت: ای امیر مؤمنان (علیهالسلام) از آنچه سرور اوّلین و آخرین با تو دربارۀ این ماه گفت، بیشتر بگو.
فَقَالَ نَعَمْ سَمِعْتُ أَفْضَلَ الْأَنْبِیَاءِ وَ الْمُرْسَلِینَ وَ الْمَلَائِکَةِ الْمُقَرَّبِینَ یَقُولُ إِنَّ سَیِّدَ الْوَصِیِّینَ یُقْتَلُ فِی سَیِّدِ الشُّهُورِ .
فرمود: باشد، شنیدم که برترینِ پیامبران و فرستادگان و فرشتگان مقرّب (صلیاللهعلیه وآله) میفرمود: «همانا #سید_اوصیاء، در #سید_ماهها کشته میشود».
فَقُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا سَیِّدُ الشُّهُورِ وَ مَنْ سَیِّدُ الْوَصِیِّینَ قَالَ أَمَّا سَیِّدُ الشُّهُورِ ؟
گفتم: ای پیامبر خدا (صلیاللهعلیه وآله) سرور ماهها، کدام است و سرور اوصیا کیست؟
فَشَهْرُ رَمَضَانَ وَ أَمَّا سَیِّدُ الْوَصِیِّینَ فَأَنْتَ یَا عَلِیُّ .
فرمود: «امّا سرور ماهها، ماه رمضان است و امّا سرور اوصیا، تویی، ای علی»
فَقُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ فَإِنَّ ذَلِکَ لَکَائِنٌ ؟
گفتم: ای پیامیر خدا(صلیاللهعلیه وآله) آیا چنین خواهد شد؟
قَالَ إِی وَ رَبِّی إِنَّهُ یَنْبَعِثُ أَشْقَى أُمَّتِی شَقِیقُ عَاقِرِ نَاقَةِ ثَمُودَ ثُمَّ یَضْرِبُکَ ضَرْبَةً عَلَى فَرْقِکَ تُخْضَبُ مِنْهَا لِحْیَتُکَ .
فرمود: آری، به پروردگارم سوگند، همانا نگونبختترینِ امّت من، برادرِ پیکننده ناقه ثمود، برمیخیزد و ضربتی بر فرق سرت میزند که محاسنت از خون آن، رنگین میشود.
فَأَخَذَ النَّاسُ بِالْبُکَاءِ وَ النَّحِیبِ فَقَطَعَ ع خُطْبَتَهُ وَ نَزَلَ
پس مردم شروع به گریه و شیون کردند. و حضرت علی علیهالسلام خطبهاش را به پایان برد و فرود آمد.
📜 فضائل الاشهرالثلاثه،شیخ صدوق،ص۱۱۰-۱۰۷
این روایت را بزرگان از علمای ما مانند شیخ طوسی، شیخ بهایی و علامه مجلسی در کتابهای خود آوردهاند.
#علىولىالله
#خطبهرمضانحضرتعلی علیهالسلام
#رمضاندرکلامامير
@tabyeen98