اختلاف در موضوع هلال ماه شوال (در دو فرسته)
اين روزها در فضای مجازی بسياری را ديدم در اين موضوع اظهار نظر می کنند و از اختلاف فقيهان در موضوع رؤيت هلال، برخی انتقاد و برخی اظهار تأسف می کنند. هر گروه هم بر اساس اين موضوع کلی توصيه و نتايج اخلاقی و فقهی و سياسی و دينی بار می کنند. به نظرم ريشه شماری از اين انتقادات و يا نگرانی ها به عدم شناخت موضوع بر می گردد. اختلاف در موضوع رؤيت هلال موضوعی کاملا فقهی است و تاريخ اختلاف درباره آن و به ويژه درباره رؤيت هلال ماه های رمضان و شوال کم و بيش به بلندای تاريخ فقه است. اينکه آيا ماه رمضان بايد هميشه سی روزه باشد و يا می تواند نقصان پذيرد؛ اينکه آيا اتحاد افق شرط است و يا خير، اينکه می تواند مبتنی بر محاسبات نجومی و رياضی باشد و يا خير؛ اينکه آيا رؤيت هلال می تواند با حکم حاکم ثابت شود و اساسا موضوعی است مرتبط با وظائف حاکم در دولت اسلامی و يا خير؛ اينکه طرق اثبات آن و يا شروط شهادت بر آن چيست و بالأخره اينکه آيا با چشم مسلح می توان رؤيت را ثابت دانست و يا بايد با چشم عادی رؤيت ثابت شود.؟ اينها بخشی از موضوعات مرتبط با اين مسئله است و همه اين مسائل مانند هر مسئله فقهی ديگری موضوعاتی است فقهی که اختلاف در آنها ريشه اش به اختلاف در اجتهاد و طرق آن و فهم نصوص و مبانی حجيت در فهم کتاب خدا و سنت و احاديث و همچنين پاره ای از مسائل اصولی و حتی کلامی مرتبط باز می گردد. اگر قائل به اجتهاد در فقهيم که هستيم بنابراين اختلاف در اين مسئله نتيجه طبيعی پذيرش اصل اجتهاد است. ضرورت تلاش برای وحدت در جهان اسلام که البته در ضرورتش تردیدی نیست نمی تواند زمینه ای شود برای نادیده گرفتن اصل اجتهاد در اسلام و فقه اسلامی. اصلا با قبول اجتهاد است و قبول تنوع در فتاوی که وحدت امت اسلامی بهتر قابل فهم و درک است و قابلیت و ضمانت اجرایی دارد. باید نخست اختلاف نظر را پذیرفت. وانگهی مگر اختلاف نظر در شروع و انجام ماه رمضان به معنی اين است که امت اسلامی دچار تشتت رأی و اختلاف مذموم شده است؟ صوم از نماز مهمتر نيست و در احکام نماز نه تنها ميان شيعه و اهل سنت بلکه در داخل هر یک از مذاهب اسلامی هم اختلافات در جزئيات احکام فقهی مرتبط با فريضه صلاة کم نيست. اصلا آنجا که حکم آمده است که صوموا لرؤيته وأفطروا لرؤيته مگر نه اين است که تشخيص را به آحاد مؤمنان سپرده اند و مگر نه اين است که خود همين حکم يعنی اينکه اختلاف در آغاز و انجام ماه مبارک امری طبيعی خواهد بود؟ به همين دليل است که از ديرباز بسياری از فقيهان اين حکم را امری فردی و وظيفه آحاد مسلمين و نه مرتبط با حکم حاکم و امر دولت اسلامی می دانسته اند. گو اينکه در عمل بسیاری از حکومت ها در طول تاريخ در اين امر دخالت می کرده اند. تازه آنهایی هم که حکم حاکم را در اين زمينه معتبر دانسته اند همه در نحوه و چرایی آن اتفاق نظر ندارند و مستندات آنها در پذيرش حجيت حکم حاکم متفاوت است. اينکه آيا بايد حکم حاکم مستند به بينه و شاهد باشد و يا اگر حتی مستندش علم خود حاکم باشد هم کفايت می کند؟ يا اينکه دامنه حکم حاکم در این زمینه از لحاظ جغرافیایی تا کجاست؟ ديگر اينکه در صورت مزاحمت حکم حاکم با نظر ديگر فقها (و يا حتی علم مؤمنان) بايد چه کرد؟ اگر میان حکم حاکم با دیگر راه های تشخیص تعارض بود چه باید کرد؟ اينکه مقصود از حاکم کيست و آيا شامل همه فقها می شود و يا اينکه منظور در اینجا متولی دولت است؟ تازه اين زمانی است که حاکم حکمی کند و الا اگر حاکم خود حکمی در اين زمينه نکند اصلا زمينه برای بحث از آن نيست. چون ممکن است حاکم تنها به ذکر فتوای خود بسنده کند و موضوعات خارجی را که اساسا موضوع حکم فقهی نيست به مؤمنان واگذارد تا از طرق اصلی رؤيت هلال برای آنان ثابت شود. بخشی از اين موضوع بنابراين فقهی و فتوایی و برخی در دايره موضوعات خارجی ای است که بيرون از وظيفه فقیهان است و ربطی به اصل حکم فقهی ندارد. در فقه شيعه اصل موضوع حکم حاکم در اين بحث خاص تابعی از نظر فقيهان درباره نسبت ميان فقيه و حکومت در صورت عدم مشروعيت حاکم (در زمان حکومت حاکم جائر) بوده و در اين چارچوب طبعا موضوع دامنه ولایت و تصرف فقیهان در امور حسبیه و حاکمیت موضوعی محوری و اساسی است که درباره آن بسيار نظر پردازی شده و همچنان می شود. با این وصف موضوع حجیت حکم حاکم در موضوعات خارجی خود محل بحث از جوانب مختلف است و به نظرات اجتهادی بسياری وابسته است و بنابراين موضوع ابعاد مختلفی دارد و محل آرای گوناگون است.
https://t.me/azbarresihayetarikhi/2729
اختلاف در موضوع رؤيت هلال ماه های رمضان و شوال بخشی مرتبط با موضوعی فقهی و اجتهادی است و بنابراين از ديدگاه فقيهان موضوع تقليد می تواند باشد و بخشی هم موضوعاتی خارجی است که فقيه در آن دخالت ندارد. با توجه به گستره وسيع جغرافيای جهان اسلام و پراکندگی مسلمانان در سرتاسر جهان و تفاوت مذاهب فقهی و تمايزهای اجتهادی و به دليل ماهيت احکام مرتبط با رؤيت هلال اختلاف در اين زمينه امری طبيعی است. در واقع اصلا اختلاف به معنای واقعی آن نيست و با توجه به ضرورت فقهی رؤيت هلال بروز اختلاف نظر و عمل در آغاز و انجام ماه مبارک امری کاملا طبيعی است و در گذشته تاريخ اسلام هم همواره چنين بوده است. برخی برای رفع اين اختلافات اتکا بر شيوه های رياضی و نجومی و یا استناد به چشم مسلح را پیشنهاد می کنند که گرچه خود راه حل های قابل توجهی اند اما باز به دلیل اینکه این راه حل ها خود موضوع مباحثی اجتهادی اند گریزی از اختلاف در فتوا نیست. وجود اين اختلافات فقهی مادامی که نشان از سنت اجتهاد زنده دارد خود دلیلی است بر پويایی نظام فقهی. در جوامع شيعی اين اجتهاد سنتی قوی تر دارد و به همين دليل هم هست که ما در ايران شاهد رويه هایی مانند آنچه در عربستان در اين زمينه وجود دارد و هر سال هلال ماه بفرموده نهاد رسمی و حکومتی مذهب تعیین و ثابت می شود نیستیم.
https://t.me/azbarresihayetarikhi/2730
✍ غیر معتبر بودن رویت هلال با چشم مسلح
🔹آیت الله سیستانی:
♈️ اگر در عصر معصومین علیهم السلام هم دانشمندان موفق به ساخت تلسکوپ شده بودند، حضرات معصومین علیهم السلام رؤیت هلال با استفاده از آن را معتبر نمیدانستند.
💢 توضیحات آیت الله سیستانی درباره غیرمعتبر بودن رؤیت هلال با چشم مسلح:
https://fa.shafaqna.com/news/948952/
@tabyeen98
هدایت شده از عطر قرآن و عترت
🌸🍃🌸🍃
اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَهِ وَ فی کُلِّ ساعَهٍ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً
🌸🍃🌸
✍ امام قائم عَجّل اللهُ فرجَه و وجوه تسمیه ایشان به این اسم
🔹 آیت الله جوادی آملی در کتاب «امام مهدی؛ موجود موعود»:
💥 حضرت مهدی مانند دیگر ائمه معصومین دارای القاب مختلفی نظیر حجت، منتظر، خلف صالح و غائب است که نام «قائم» را نیز می توان به این اسامی افزود.
♈️ وجود مبارک حجة بن الحسن دارای القاب و اسامی متعددی است که هریک وجه خاصی از آن ذات کریم را بیان میدارد. از القاب مشهور حضرتش میتوان به 👈 «قائم» 👉 اشاره ای ویژه داشت، زیرا این نام مبارک در روایاتی آمده است که گویای سرّ لطیفی است. برای تسمیه آن پیشوای منتظر به #قائم وجوه متعددی ذکر گردیده که به برخی از آنها اشاره میشود:
❇️ از امام باقر پرسیدند: مگر همه شما قائم به حق نیستید؟ فرمود: آری. گفتند: پس چرا تنها دوازدهمین شما به این نام، نامیده شد؟ فرمود: آن هنگام که جدّمان حسین به شهادت رسید، فرشتگان با اشک و آه، ضجه زنان گفتند: ای اله و ای سید ما! آیا نمینگری که با بنده برگزیده و فرزند برگزیده تو چه میکنند؟ خداوند به آنان چنین وحی کرد: ای فرشتگان من آرام باشید! به عزّت و جلالم سوگند! حتماً از آنها انتقام خواهم گرفت، هرچند مدتها بگذرد؛ آنگاه پرده را کنار زد و امامان پس از حسین را به فرشتگان نمایاند؛ در میان آنان یکی #ایستاده بود و نماز میخواند، پس خداوند به فرشتگان فرمود: با این شخص #قائم(ایستاده) از آنها انتقام میگیرم{عن أبی حمزة ثابت بن دینار الثمالی قال: سألت أباجعفر محمد بن علی الباقر یا ابن رسول الله... أ فلستم کلّکم قائمین بالحق؟ قال: بلی، قلت: فلِمَ سمّی القائم قائماً؟ قال: لمّا قُتِلَ جدّی الحسین ضجّت علیه الملائکة إلی الله تعالی بالبکاء و النحیب و قالوا: إلهَنا و سیّدَنا! أ تَغفُل عمّن قتل صفوتک و ابن صفوتک و خیرتک من خلقک؟ فأوحی الله (عزّوجل) إلیهم: قِرّوا ملائکتی. فوعزتی و جلالی! #لأنتقمنَّ منهم ولو بعد حین؛ ثم کشف الله (عزّوجلّ) عن الأئمّة من ولد الحسین للملائکة، فَسُرّت الملائکة بذلک؛ فإذا أحدهم #قائم یصلّی فقال الله: #بذلک_القائم_انتقم_منهم.[1]
❇️ بر اثر غیبت طولانی، #یاد آن وجود مبارک از خاطره بسیاری از افراد محو و فراموش میشود و آنگاه حضرتش پس از این فراموشی ناگوار قیام میکند: 👈 عن الصقر بن دلف قال سمعت أبا جعفر محمد بن علی الرضا(علیهالسلام) قلت له یابن رسول الله و لِمَ سُمّی القائم؟ قال(علیهالسلام): 👈 لأنّه یقومُ بعد موتِ ذکره و ارتدادِ أکثرِ القائلینَ بإمامته.[2]
3⃣ او را از آن جهت قائم نامیدند که قیام به حق او در میان قیام ائمه دیگر که همگی قائم به حق بودند از ویژگی خاصی برخوردار است: 👈 سُمّی بالقائم لقیامِه بالحق.[3]
💯 در ویژگی قیام آن حضرت روایاتی هست از جمله حضرت عبدالعظیم حسنی(علیهالسلام) میگوید که به امام جواد(علیهالسلام) عرض کردم که آرزو میکنم #قائم_آل_محمد شما باشید و عدل و داد را در زمین بگسترانید. امام جواد(علیهالسلام) فرمود که #همه_ما قائم به امر خدا و هدایت کننده به دین او هستیم؛ امّا آن قائم که خداوند با او زمین را از اهل کفر و عناد در برابر حق پاک میکند و از عدل و داد پر میسازد، من نیستم؛ او همان است که ولادتش از مردم مخفی و شخصش غائب میگردد... هم نام و هم کنیه رسول خداست...: إنی لأرجو أن تکون القائم من أهل بیت محمد الذی یملأ الارض قسطاً و عدلاً کما مُلئت جوراً و ظلماً. فقال: یا أبا القاسم! ما منّا إلاّ و هو قائم بأمر الله(عزّوجل) و هاد إلی دین الله؛ و لکن القائم الذی یطهّر الله(عزّوجلّ) به الأرض من أهل الکفر و الجحود و یملأها عدلاً و قسطاً هو الذی تَخفَی علی الناس ولادته و یَغیب عنهم شخصه و یحرم علیهم تسمیته و هو سَمِیّ رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و کنیّه و هو الذی تطوی له الأرض و یذلّ له کل صعب یجتمع إلیه من أصحابه عدة أهل بدر ثلاثمائة و ثلاثة عشر رجلاً من أقاصی الأرض و ذلک قول الله (عزّوجلّ):🍃﴿اَینَ ما تَکُونُوا یَأت بکُمُ اللهُ جَمیعًا إنَّ اللهَ عَلی کُلِّ شیءٍ قَدیر﴾🍃.[4] فإذا اجتمعت له هذه العدة من أهل الإخلاص، أظهر الله أمره فإذا کمل له العقد و هو عشرة آلاف رجل خرج بإذن الله (عزّوجلّ) #فلایزال یقتل أعداء الله حتی یرضی الله (عزّوجلّ). قال عبدالعظیم: قلت له: یا سیدی! و کیف یعلم أن الله(عزّوجلّ) قد رضی؟ قال: یلقی فی قلبه الرحمة.[5]
💯 نیز حضرت عبدالعظیم میگوید: تصمیم داشتم این مطلب را از حضرت جواد الائمه بپرسم که ایشان فرمود: قائم ما مهدی است که حتماً در غیبت به سر خواهد برد و باید منتظر ظهور آن حضرت بود و پس از ظهور باید از وی اطاعت کرد: ... فابتدأنی فقال لی: یا أبا القاسم! إنّ القائم منا هو المهدی...
https://www.khabaronline.ir/amp/300168/
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💢 این هم تفکیک شده این بخش👇
https://t.me/tabyeen98/2384
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
هدایت شده از مرکز نشر آثار آیتالله بهجت
🏴 هشت شوال، سالروز تخریب قبور ائمه بقیع علیهمالسلام تسلیت باد.
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
جاهلها گمان میکنند که با تخریبات قبور ائمه صلواتاللهعلیهم میتوانند تشیّع را ریشهکن کنند؛ شیعه و سادات و بزرگان آنها، بالاتر از تخریبات را در زمان ائمۀ ایشان دیدهاند و آنکه پس از تبدیل تخریب به تعمیر، بر قوّۀ ایمان ایشان در صورت و معنی افزوده گردیده است.
📚 برگی از دفتر آفتاب ، ص١٨٩
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیتالله بهجت قدسسره
✅ @bahjat_ir
هدایت شده از عطر قرآن و عترت
✍ هشتم شوال؛ سالروز تخریب قبور ائمه بقیع
🏴 تسلیت به امام زمان
⚡️بیانیه آیت الله بهجت در تسلیت تخریب قبور ائمه علیهمالسلام:
💥الحمد لله و الصلاة علی سید الأنبیاء محمد و آله الطاهرین و اللّعن الدائم علی أعدائهم أجمعین.
☑️ ضمن تسلیت به صاحب اعظمِ تمام امثالِ این مصائب و مسئلت تعجیل فرج با اذن خداوند اجل، بیان میشود:
💢 جاهلها گمان میکنند که با تخریبات قبور ائمه(صلوات الله علیهم) میتوانند تشیّع را ریشه كن کنند. شیعه و سادات و بزرگان آنها، بالاتر از تخریبات را در زمان ائمۀ ایشان دیدهاند و آنکه پس از تبدیل تخریب به تعمیر، بر قوّه ایمان ایشان در صورت و معنی افزوده گردیده است.
💢 از زمان حضرات علی و فاطمه علیهماالسلام تا زید و یحیی یک به یکِ مقتولین بنیالعباس و تخریبات متوکل ملعون و متوکلهای هر زمان، همه مشهود ائمه حق بوده و با اِخبار آنها به فساد و افسادهای دشمنان ایمان تا خروج سُفیانی که از حتمیّات قبل از ظهورِ دولت حقّه عجّل الله فرج صاحبها است و غیر حتمیّات بوده و خبر دادهاند به آنچه که به اهل ایمان رسیده و میرسد قبل از ظهور تا بهآنجا که فرمودهاند: 👈«نَحْنُ صُبَّرٌ وَ شِيعَتُنَا أَصْبَرُ مِنَّا لِأَنَّا صَبَرْنَا بِعِلْمٍ وَ شِيعَتُنَا صَبَرُوا عَلَى مَا لَا يَعْلَمُون». با همه ی این امور، ۳ نفر با ایمان آن زمان، به بیش از ۴۰۰ میلیون شیعه کثر الله أمثالهم رسیدند.
💢 همهی اهل حق باید تشخیص وظیفهی عملی بدهند؛ از جمله:
▪️مسارعت در تعمیر کامل تخریبات ظالمین و فاسقین،
▪️و تأکید در اقامه مجالس درس و تدریس احکام ثابتۀ اهلبیت،
▪️و مجالس روضه و بیان فضائل آنان و انشاء مدایح و مراثی،
▪️و رسیدگی به ضعفاء شیعیان و دوستان آنها بهنحوی که علماء شیعه تصویب فرمایند،
▪️و با بُکاء با سوزش دل که موجب اتصال روحی و معنوی به آنان و قرب معنوی به مبداء اجل و اعلی میشود. اگرچه جاهلها فواید آن و تظاهرات مشروعۀ موجبه آن را نفهمیدهاند.
🌸 از خداوند، عذاب دنیوی و اخروی کفار و منافقین به آل محمد (علیهمالسلام) و شیعیان و دوستان ایشان، و هلاک صوری و معنوی آنها را بهزودی در دنیا قبل از آخرت با تعجیل در فرج و عدم مهلت به آنان به فساد و افساد بیش از این به ظالمین مسئلت داریم.
«و السلام علی جمیع اهل الایمان فی الشرق و الغرب و رحمة الله و برکاته»
🔶 مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله بهجت قُدّسَسِرُّه
💠 پی نوشت:
🍁 وهابی های خبیث در هشتم شوال سال 1344 ه.ق برابر با سیاُم فروردین سال 1305 ه.ش بناهای ساخته شده بر روی قبور بقیع را ویران کردند.
#بقيع
@tabyeen98
11.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 مزار ائمه بقیع و داستان تخریب آن توسط وهابیت لعین و خبیث در هشتم شوال سال ۱٣٤٤ هجری قمری
@tabyeen98