به هر حال قطعی و مسلم اینه است که در طول 1400 سال همه قبول دارند:
یک. اینی که بین دو جلده توسط محمد ص آورده شده
دو. چیزی که محمد ص آورده به ادعای خود او و قرآن کلام خداست نه محمد ص
سه. تحریف به معنای زیاده و اضافه شدن به قرآن منتفی است.
چهار. تحریف به معنای نقصان و کم شدن مورد قبول عده ای است.
پنج. در قرائت بعضی کلمات قرآن اختلاف نظر هست که به قرائت های هفتگانه مشهوره و این به اعتبار قرآن آسیبی نمیزنه.
روی همه موارد به جز مورد 4، اجماع و اتفاق نظر بوده و هست و این خیلی مهمه.
همون ها هم که قائل به افتادگی مواردی از قرآن شده اند به روایاتی که این موارد رو مشخص کرده اشاره میکنند.
مثل آیه 52 سوره حج که در اینجا (https://eitaa.com/tabyeen98/1846) اشاره شده.
╭┅─────┅╮
@tabyeen98
╰┅─────┅╯
نظريه ابتکاری فقيه آگاه مرحوم آية الله بروجردی در زمينه بحث تحریف قرآن
از بهترین و موجزترین و محققانه ترین بحث ها درباره موضوع تحریف قرآن و رد احادیثی که برخی محدثان شیعی به نقل از غلات و یا راویان غیر قابل وثوق نقل کرده اند (مانند سیاری که کتابش آکنده از احادیث غیر قابل اعتماد و یا غیر مرتبط با بحث زیادت و نقص در قرآن است) بحثی است که فقیه محقق مرحوم آیه الله آقای بروجردی در اصول خود مطرح کرده اند و آن را مرحوم آقای منتظری در تقریرات بیان کرده اند. در همان دو سه صفحه یکی از بهترین و محققانه ترین بحث ها درباره ریشه اندیشه تحریف مطرح شده: اینکه چگونه ایده جمع مصحف از سوی حضرت امیر (ع) به عنوان عذری برای عدم طرح خلافت حضرت در سقیفه از سوی شماری از اهل سنت مطرح شد و بعد شماری از شیعیان آن را دلیلی بر وجود مصحفی متفاوت با مصحف عثمانی قلمداد کردند. ده پانزده سال قبل این ایده را یکی از نویسندگان معاصر هم در مقاله ای درباره تحریف قرآن به بحث گذاشت. مرحوم آقای بروجردی شناخت عمیقی از میراث تاریخی و کلامی و فقهی داشت و در اینجا نکته مهمی را بر اساس همین شناخت مطرح کرده است. مرحوم آقای بروجردی همچنین این نکته را متذکر می شود که سبب نقل روایات درباره جمع قرآن در زمان ابوبکر و عثمان عمدتا توجه اهل سنت به تعظیم مشایخ و بدان نیت بوده است و غیر مستقیم این موضوع زمینه را برای طرح تحریف قرآن از سوی شماری از شیعیان فراهم کرده. گواهی آقای بروجردی درباره ضعف روایات تحریف گواهی مهمی است و به درستی بر غیر قابل اعتماد بودن روایات تحریف و از جمله کتاب سیاری تأکید می کند.
https://t.me/azbarresihayetarikhi
💢 قرآن و قرائت های آن
✅ قاریان هفتگانه یا قرّاء سبعه، هفت نفر از قرائتکنندگان قرآن کریم در سدۀ دوم هجری قمری بودند که در نحوه خواندن برخی از کلمات قرآن با یکدیگر اختلاف داشتند. این افراد نحوه خواندن خود را از برخی تابعین آموخته بودند که تابعین نیز به نوبه خود نزد صحابه آموزش دیده بودند.
✅ پژوهشگران، منشأ اختلاف قرائت در متون کهن را امری طبیعی و ناگزیر دانستهاند...
✅ نظر اهل سنت دربارۀ قرائتهای مشهور هفتگانه دیدگاهها متفاوت است. گروهی از علمای اهل سنت بر این باورند که این قرائتها به تواتر به پیامبر اسلام(ص) میرسند و چه بسا این نظر در میان آنها مشهور باشد.
✅ علامه حلی، قرائتهای هفتگانه را متواتر میداند و قرائت هر یک از آنها را در نماز جائز میداند ولی دیگر قرائتها را متواتر نمیداند و خواندن آنها را در نماز جائز نمیداند.[۵] شهید اول، قرائتهای دهگانه را متواتر میداند و از این رو، گفته است که میتوان به هر یک از آنها در نماز عمل کرد.[۶]
✅ اما به گفته آیت الله خوئی در میان شیعیان معروف آن است که این قرائات متواتر نیستند. برخی از این قرائتها اجتهاد قاری و برخی منقول به خبر واحد هستند. البته بین تواتر خود قرآن با تواتر قرائتها هیچ ملازمهای نیست. زیرا ادلۀ تواتر و ضرورت قرآن به هیچ وجه تواتر قرائتها را اثبات نمیکند، چنانکه دلایل نفی تواتر قرائتها به هیچ عنوان به خود قرآن سرایت نمیکند.[۷]
🔰 منبع: ویکی شیعه https://b2n.ir/k07437
🌈 قرائات هفتگانه عبارتند از:
۱. قرائت ابن عامر؛ قاری شام
۲. قرائت ابن کثیر؛ قاری مکه.
۳. قرائت ابوعمرو؛ قاری بصره
۴. قرائت حمزة؛ قاری کوفه
۵. قرائت عاصم؛ قاری کوفه
۶. قرائت کسائی؛ قاری کوفه
۷. قرائت نافع؛ قاری مدینه
🔰 از سایت ویکی فقه: https://b2n.ir/z64529
🌍 یک مثال از اختلاف قرائت ها در سوره حمد: «مَلِک، مالِک»: عاصم و کسائی مالِک و بقیه قُرّاء مَلِک خوانده اند.
🌍 آیت الله خوئی: به ظن قریب به یقین می توان تنها دلیل یا بزرگترین دلیل ایجاد اختلاف قرائتها را رسم الخط قرآن کریم در دو قرن اول ظهور اسلام دانست(سایت حوزه).
╭┅─────┅╮
@tabyeen98
╰┅─────┅╯
| إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ |
ما به تو کوثر دادیم...
کوثر_آیه١
#فاطمه
#زهراء
#مادر
#ائمه
╭┅─────┅╮
@tabyeen98
╰┅─────┅╯
هدایت شده از عطر قرآن و عترت
✍ اعطای کوثر به پیامبر اکرم(ص)
🔹 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
🍃إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ (1)فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَر(2)إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ (3)🍃
🌹 ما به تو کوثر دادیم، پس برای پروردگارت نماز بخوان و قربانی کن، آن که با تو دشمن است و نسبت به تو کینه دارد خود مقطوع النسل است.
🔹علامه محمد رضا مظفر در پایان بحث حجیت ظواهر در کتاب اصول فقه خود می نویسد:
♈️ کتاب عزیز(قرآن)جهات گوناگونی از ظهور دارد که از جهت ظهور و خَفاء مختلف است. گاه یک آیه از جهتی دارای ظهوری است که بر کسی پوشیده نیست و [در عین حال] دارای ظهور دیگری است که به تامل و بصیرت نیاز دارد و بر بسیاری از مردم مخفی است مانند آیه 🍃انّا أعطیناک الکوثر🍃؛ این آیه ظهور دارد در اینکه خداوند متعال به پیامبرش، #محمد، با اعطای کوثر نعمت داده است و هیچ کس در این مقدار از ظهور آیه، شک ندارد اما همه مردم مراد از #کوثر را نفهمیدند برخی گفتند مراد نهری است در بهشت و برخی گفتند مراد قرآن و نبوت است و برخی گفتند دخترش فاطمه است و موارد دیگر(حوض خاص پیامبر در بهشت و ...).
اما هر که در این سوره دقت کند می بیند که قرینه بر مراد از آن وجود دارد و آن آیه آخر است و أبتر کسی است بی عقب است(الذی لا عَقب له) که به مقتضای مقابله از آن فهمیده می شود که مراد نعمت بخشیدن به پیامبر با کثرت عَقب و ذریه است و کلمه کوثر از آن ابا ندارد چرا که فَوعل برای مبالغه می آید و لذا مراد از آن مبالغه در کثرت است و کثرت، افزایش تعداد(نماءُ العدد) است و لذا معنا این است: 👈 {انا أعطیناک الکثیرَ مِن الذریه و النسل} و بعد از این مقارنت و وضوح معنای کوثر، آیه دارای ظهوری است که می توان بدان احتجاج کرد لکن ظهور آن بعد از تامل و تبصّر است و در این صورت است که تفسیر کلمه کوثر به #فاطمه روشن می شود به دلیل انحصار ذریه فراوان حضرت رسول از طریق فاطمه نه اینکه این کلمه(کوثر) از اسمهای حضرت زهرا باشد.
💠 پی نوشت:
🔹 شَنَئان که در آیه 8 سوره مائده به کار رفته به معنای عداوت و دشمنی است و شانئ که اسم فاعل و به تعبیر درست تر صفت مشبهه است به معنای دشمن و کینه توز است.
🔹 مراد از شانئ [ = دشمن خشمگین و کینه توز] در اینجا عاص بن وائل است که بعد از رحلت فرزندان ذُکور پیامبر(ابراهیم از ماریه قبطیه و قاسم و نهایتا عبد الله یا همان طاهر) به ایشان زخم زبان زد که فرزند پسری نداری. قبلا گذشت که پیامبر از حضرت خدیجه شش فرزند داشتند گرچه برخی بر خلاف روایات همه آنها غیر از حضرت فاطمه را فرزندخوانده ایشان میدانند.
🔹 نحر: قربانی کردن و نیز بلند کردن دستها هنگام تکبیره الاحرام گفتن.
🔹 أبتر یعنی بی عقب، بی دنباله، دم بریده؛ اجاق کور، مقطوع النسل
🔹 إِنَّ هم ادات تحقیق و تاکید است و هم تعلیل.
#فاطمه
#کوثر
#ذریه
@tabyeen98
💢 آثار صلوات بر حضرت زهرا
✅ پیامبر اکرم در فضیلت و ثواب صلوات بر حضرت زهرا فرموده است: «ای فاطمه! هرکس بر تو درود و صلوات بفرستد خداوند او را میآمرزد و در هر جای بهشت که باشم وی را به من ملحق کند».
🌈 «یَا فَاطِمَةُ مَنْ صَلَّى عَلَیْکِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ وَ أَلْحَقَهُ بِی حَیْثُ کُنْتَ مِنَ الْجَنَّة».
🔰 اِرْبِلی، علی بن عیسی(قرن هفتم)، کشف الغمة فی معرفة الأئمة، محقق و مصحح: رسولی محلاتی، هاشم، ج 1، ص 472، نشر بنی هاشمی، تبریز، چاپ اول، 1381ق
💫 اللّهُمَّ صَلِّ عَلَی فاطِمَة وَ أبیها
وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ السِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها
بِعَدَدِ ما أحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ.💚
💫 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ فَاطِمَةَ الزَّكِيَّةِ حَبِيبَةِ حَبِيبِكَ وَ نَبِيِّكَ وَ أُمِّ أَحِبَّائِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ الَّتِي انْتَجَبْتَهَا وَ فَضَّلْتَهَا وَ اخْتَرْتَهَا عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِينَ، اللَّهُمَّ كُنِ الطَّالِبَ لَهَا مِمَّنْ ظَلَمَهَا وَ اسْتَخَفَّ بِحَقِّهَا، وَ كُنِ الثَّائِرَ اللَّهُمَّ بِدَمِ أَوْلَادِهَا، اللَّهُمَّ وَ كَمَا جَعَلْتَهَا أُمَّ أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ حَلِيلَةَ صَاحِبِ اللِّوَاءِ وَ الْكَرِيمَةَ عِنْدَ الْمَلَإِ الْأَعْلَى فَصَلِّ عَلَيْهَا وَ عَلَى أُمِّهَا خَدِيجَةَ الْكُبْرَى صَلَاةً تُكْرِمُ بِهَا وَجْهَ أَبِيهَا مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ تُقِرُّ بِهَا أَعْيُنَ ذُرِّيَّتِهَا وَ أَبْلِغْهُمْ عَنِّي فِي هَذِهِ السَّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَ السَّلَامِ(مصباح المتهجد، ج۱، ص۴۰۱).💚
#فاطمه #زهراء
╭┅─────┅╮
@tabyeen98
╰┅─────┅╯
🌈 حضرت زهرا؛ سرآمد زنان بهشتی!
🔶 رهبر انقلاب در دیدار مداحان:
✅ جبرئیل مرتب، شرفیاب میشد خدمت حضرت زهرا (سلاماللّهعلیها) قرآن، سورهی "هل أتی" است، آیهی تطهیر است، آیهی مباهله است، اینهایی که حالا تقریباً صریح است دربارهی حضرت زهرا سلاماللّهعلیها است اینها، این آیات است. اینی که در سورهی "هل أتی" میپردازد خدای متعال به کار فاطمهی زهرا سلاماللّهعلیها و خانوادهاش، این خیلی چیز مهمی است، این یک پرچمی است که قرآن برمیافرازد، برافراشته میکند بر سر درِ خانهی فاطمهی زهرا سلاماللّهعلیها؛ «إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُورا» کار برای خدا، اخلاص، خدمت بیمنّت، به کی؟ به یتیم و فقیر و اسیر، این اسیر یعنی اسیر مسلمان بوده؟ بعید است آن وقت اسیر مسلمان، خدمت بیمنت؛ این درس است، این پرچم فاطمهی زهرا این است، یعنی قرآن این را بزرگ میکند. یا در آیهی مباهله «وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ » نساءنا.
✅ پیغمبر اکرم در مورد حضرت زهرا تعبیر «سَيِّدَةُ نِسَاءِ العالمین» دارد، و «سَيِّدَةُ نِسَاءِ أَهْلِ الْجَنَّة» این مهمتر است «سَيِّدَةُ نِسَاءِ أَهْلِ الْجَنَّة» همهی زنهای بهشتی، جناب ساره، جناب آسیه، جناب حوا، جناب مریم، همهی این زنهای بزرگ تاریخ نِسَاءِ أَهْلِ الْجَنَّة هستند دیگر، زنهای بهشتند، این بزرگوار «سَيِّدَةُ نِسَاءِ أَهْلِ الْجَنَّة» است؛ اینها اصلاً زبان انسان چطور بچرخد بتواند اینها را بیان کند، حقش را ادا کند، اصلاً ذهن ماها هم خیلی احتیاج به تأمل و تدقیق دارد تا این حقایق را درک کند. خب اینجا ضمناً برجستهترین خصوصیات معلوم شد، در آن آیهی شریفه حالا بحث طهارت، تطهیر، آیهی تطهیر آن یک مسئلهی فراتر از این حرفها است، در آیهی "هل أتی" مسئلهی خدمت بیمنت است، در آیهی مباهله مسئلهی مقابلهی جبههی حق و جبههی کفر و باطل است، اینها است؛ اینها نشانههای مهم فاطمهی زهرا سلاماللّهعلیها است. ۱۴۰۰/۱۱/۳
╭┅─────┅╮
@tabyeen98
╰┅─────┅╯
13.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ دربارهی حضرت زهرا با همین چشم مادّی ظاهربین که نگاه کنیم میبینیم که این بزرگوار از طرفی دختر عالیمقام پیغمبر است؛ دختری که پیغمبر دست او را میبوسد، جلوی پای او بلند میشود، در هر سفر آخرین دیدار او از خانهی زهرا است و از آنجا به سفر میرود، از سفر که برمیگردد اوّلین جایی که سر میزند و سلام میکند خانهی زهرا است؛ یک چنین دختری.
✅ از طرفی بانویی دارای عصمت است؛ مرتبهی عصمت مرتبهی عجیبی است، منزلت فوقالعادهای است. از طرفی همتراز علیّبنابیطالب است؛ علیّبنابیطالبِ با آن عظمت، علیّبنابیطالبی که چشم عالَم وجود شبیه او را بعد از پیغمبر مشاهده نکرده؛ فاطمهی زهرا همسرِ همتراز یک چنین شخصیّتی است.
✅ از طرفی مادر چهار خورشید درخشان است که دو نفرشان امام معصومند و از طرفی سرسلسلهی نسل مبارک پیغمبر اعظم است که امروز بحمدالله بعد از ۱۴۰۰ سال، میلیونها انسان در سراسر جهان به این نسبت مفتخرند؛ سرسلسلهی این نسبت فاطمهی زهرا سلام الله علیها است. ۱٣٩٩/۱۱/۱۵
╭┅─────┅╮
@tabyeen98
╰┅─────┅╯
هدایت شده از عطر قرآن و عترت
💢 تاکید ویژه بر خدمت به مادر
✅ « مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: جَاءَ رَجُلٌ إِلَى النَّبِيِّ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ مَنْ أَبَرُّ؟ قَالَ أُمَّكَ. قَالَ ثُمَّ مَنْ؟ قَالَ أُمَّكَ. قَالَ ثُمَّ مَنْ؟ قَالَ أُمَّكَ. قَالَ ثُمَّ مَنْ؟ قَالَ أَبَاكَ».
💯 به سند صحیح از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمودند:
🌈 «مردی نزد پیامبر آمد و گفت: ای فرستاده خدا! به چه کسی خوبی کنم؟ حضرت گفت: مادرت! گفت: سپس چه کسی؟ فرمود: مادرت! گفت: سپس چه کسی؟ فرمود: مادرت! [بار چهارم] گفت: سپس چه کسی؟ پیامبر جواب داد: پدرت!»
🔰 كافی، ج٢ ص ۱۵٩
@tabyeen98
هدایت شده از عطر قرآن و عترت
✍ اسمهای حضرت فاطمه نزد خدا
📚 علل الشرائع؛ ج1، ص178(شیخ صدوق: 381)
🌹 حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَى بْنِ الْمُتَوَكِّلِ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ السَّعْدَآبَادِيُّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْبَرْقِيِّ عَنْ عَبْدِ الْعَظِيمِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْحَسَنِيِّ قَالَ حَدَّثَنِي الْحَسَنُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ يُونُسَ بْنِ ظَبْيَانَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ:
👈 لِفَاطِمَةَ تِسْعَةُ أَسْمَاءٍ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَاطِمَةُ وَ الصِّدِّيقَةُ وَ الْمُبَارَكَةُ وَ الطَّاهِرَةُ وَ الزَّكِيَّةُ وَ الرَّاضِيَةُ وَ الْمَرْضِيَّةُ وَ الْمُحَدَّثَةُ وَ الزَّهْرَاءُ ثُمَّ قَالَ ......
♈️ امام صادق علیه السلام: #فاطمه در نزد خداوند عز و جل نُه اسم دارد:
فاطمه، صِدیقه، مبارکه، طاهره، زکیه، راضیه، مرضیه، محدَّثه و زهرا
سپس حضرت به تفسیر معنای فاطمه پرداختند............
#اسمهای_آسمانی
@tabyeen98