eitaa logo
مشروطه در کلام رهبری
287 دنبال‌کننده
5 عکس
2 ویدیو
0 فایل
☑️ این کانال جهت آشنایی با اهداف، ویژگی‌ها و عوامل افول انقلاب مشروطه از منظر مقام معظم رهبری در ایتا، سروش و بله راه‌اندازی شده است.🔻 @tabyin_mashrote ✅ وابسته به مجموعه‌ی«تبیین منظومه فکری رهبری»🔻 @t_manzome_f_r 📩 مدیر @tabyin_manzome
مشاهده در ایتا
دانلود
🛎مشروطه و 💎فرمول ایرانی عدالت⚖ دوران استبداد حکومت قاجار مردم را به جان آورده بود. مردم قیام کردند، دلسوزان جامعه قیام کردند؛ 🖍🖌پیشرو آنها هم علمای دین بودند. در نجف، مرجع تقلیدی مثل مرحوم آیةالله آخوند خراسانی؛ در تهران سه نفر عالم بزرگ - مرحوم شیخ فضل‌الله نوری، مرحوم سید عبدالله بهبهانی، مرحوم سید محمد طباطبایی - پیشوایان مشروطه بودند. پشتوانه‌ی اینها هم دستگاه حوزه‌ی علمیه در نجف بود. 📌اینها چه می‌خواستند؟ اینها می‌خواستند که در ایران عدالت برپا شود؛⚖ یعنی استبداد از بین برود.🔫 وقتی که جوش و خروش مردم دیده شد، دولت انگلستان که آن وقت در ایران نفوذ بسیار زیادی داشت و از عواملی در میان روشنفکران برخوردار بود، اینها را دید و نسخه‌ی خودش را به اینها القاء کرد. البته در بین همان دلسوزان هم عده‌ای از روشنفکران بودند. حق آنها نباید ضایع شود؛ لیکن یک عده روشنفکر هم بودند که مزدور و خود فروخته و از عوامل انگلیس محسوب می‌شدند. باری؛ مشروطه، قالب و ترکیب حکومتی انگلیس بود. ❌ این روشنفکران به جای این‌که دنبال دستگاه عدالت باشند و یک ترکیب ایرانی و یک فرمول ایرانی برای ایجاد عدالت به وجود آورند، مشروطیت را سر کار آوردند. نتیجه چه شد؟ ❌ نتیجه این شد که این نهضت عظیم مردم که پشت سر علما و به نام دین و با شعار دین خواهی بود، بعد از مدت بسیار کوتاهی منتهی به این شد ▪️ که شیخ فضل‌الله نوری را - که این شهید بزرگوار همین‌جا مدفون است - در تهران به دار کشیدند. ▪️اندک زمانی بعد، سید عبدالله بهبهانی را در خانه‌اش ترور کردند. ▪️بعد از آن‌هم سید محمد طباطبایی در انزوا و تنهایی از دنیا رفت. آن‌وقت مشروطه را هم به همان شکلی که خودشان می‌خواستند برگرداندند؛ مشروطه‌ای که بالاخره منتهی به حکومت رضاخانی شد‼️ اجتماع بزرگ مردم قم ۱۳۷۹/۷/۱۴ @tabyin_mashrote ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r
📣 حوادث گذشته و تهدیدهای آینده یکی از چیزهایی که انسان از رسانه توقع دارد این است: ◀️ که از حوادث گذشته برای توضیح تهدیدهای آینده و حوادث در شرف تکوین استفاده کند. ◀️ و مردم را نسبت به آنها حساس نماید. 📌 قضایای جوامع انسانی و جهانی حقیقتاً مشابهند؛ چون با همه‌ی تغییری که در وضع زندگی انسان‌ها به‌وجود می‌آید، عوامل تأثیرگذار حقیقی در زندگی انسان‌ها همیشه چیزهای معینی است. 📕 «سنت‌الله» که در قرآن می‌بینید، همین است. ◀️«و لن تجد لسنةالله تبدیلا و لن تجد لسنةالله تحویلا» همین‌هاست؛ ♦️ یعنی سنت‌هایی وجود دارد و تبدیل‌ها و تحول‌هایی به‌وجود می‌آید. 🖍 مثلاً امروز قضایای مشروطه برای ما کاملا قابل درس‌گیری و درس‌آموزی است. چون بنده در برهه‌ای از سال‌های زندگی‌ام با مسائل و قضایای مشروطه خیلی انس داشته‌ام و کتاب‌ها و گزارش‌های متعدد را نگاه می‌کردم، امروز که نگاه می‌کنم، می‌بینم این قضایا و حوادث خیلی به هم نزدیک است. همچنین عوامل در انقلاب‌های گوناگون دنیا؛ مثلاً انقلاب کبیر فرانسه یا انقلاب‌های دیگر، مشابه است. عوامل مشابه است و نتایج مشابهی را هم می‌دهد. 🖍 مثلاً در انقلاب کبیر فرانسه 📌 عامل مخربی وجود داشته که ما جلو این عامل مخرب را در این‌جا گرفتیم و نگذاشتیم، می‌بینیم آن نتایج مترتب نشد، 📌 یا عاملی وجود داشته که آن‌جا تخریب ایجاد کرده، ما این‌جا جلو آن را نگرفتیم، می‌بینیم عیناً همان تأثیر و همان زیان را در این‌جا هم به‌طور مشابه داشته است. ۱۳۸۱/۱۱/۱۵ ▪️ دیدار مدیران صداوسیما @tabyin_mashrote ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r
📣 مشروطه و اعتماد به نفسِ نداشته‌ی روشنفکرها ◀️ از اواسط دوره‌ی قاجار نشانه‌های پیشرفت اروپایی در کشور ما بتدریج شروع کرد ظاهر شدن. ◀️ روشنفکران ما کسانی بودند که به اروپا می‌رفتند یا نوشته‌های آنها را می‌خواندند؛ لذا با پیشرفت‌های آنها آشنا میشدند و ❌ خود را در مقابل آنها ناتوان و حقیر می‌دیدند. این حرف تکرار شده‌یی است از طرف روشنفکرهای صدر مشروطه، که ما فقط و فقط باید دنبال غربی‌ها راه بیفتیم و به هرچه آنها می‌گویند، در همه‌ی شؤون زندگی‌مان عمل کنیم؛ ❌ این حرفی که از تقی‌زاده و دیگران نقل شده و واقعیت هم دارد. اینها می‌گفتند ما باید صددرصد به نسخه‌ی آنها عمل کنیم تا پیش برویم؛ ⁉️ یعنی مجال ابتکار، ابداع، خلاقیت و نگاه بومی به مسائل علمی و صنعتی مطلقاً در محاسبه‌ی اینها نمی‌گنجید. ۱۳۸۳/۱۲/۰۵ ▪️ دیدار جمعی از مهندسان و محققان فنی و صنعتی کشور @tabyin_mashrote ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r
🦋 تجربه مشروطه و 🦋تلاش برای نگه داشتن حصارها سال‌ها این ملت در سختی‌های ناشی از سلطه‌ی بیگانه گذراند تا این‌که زمینه برای انقلاب اسلامی آماده شد. ♦️رهبری حکیم، پرقدرت، با اراده و عزم راسخ و نافذ در همه‌ی دل‌ها، در میان مردم به‌وجود آمد و وارد میدان شد؛ ملت هم تجربه پیدا کرده بودند؛ 📣لذا انقلاب اسلامی شکل گرفت و این دفعه ترفند دشمن بی‌اثر ماند؛ ✅چون ملت و رهبران در انقلاب اسلامی تجربه پیدا کرده بودند. 📣 در دوره‌ی مشروطه، رهبران و مردم نمی‌دانستند کمین بیگانگان با آمادگی‌های قبلی چقدر خطرناک است؛ لذا حصارهای خودشان را برچیدند و مهیای قبول حمله‌ی دشمن شدند؛ دشمن هم آمد و هر کار خواست، در این کشور کرد. 📌 این دفعه در انقلاب اسلامی، با استفاده‌ی از تجربه‌ی مشروطیت، ♦️ هم ملت ما، ♦️هم رهبران روحانی ما ♦️و هم روشنفکران صادق ما 📌فهمیدند که باید حصار معنوی - یعنی حصار ایمان، ارزش‌های انقلابی و حصار بیداری - را در مقابل توطئه‌های دشمن محکم نگه دارند. 🦋دیدار اعضای اتحادیه‌ی انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان 🦋۱۳۸۳/۱۲/۲۴ @tabyin_mashrote ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r
🏆آنچه خود داشت یکروز در آغاز گشایش دروازه‌ی زندگی غربی به روی ایران - که پیشرفت بود، علم بود، ماشین بود و ایرانی‌ها هیچ چیز نداشتند - 🖍 سیاستمداران و متفکران و نخبگان آن روز ما به جای این‌که وقتی آن پیشرفت‌ها را دیدند، 📣به فکر جوشش از درون باشند - کاری که امیرکبیر در زمان ناصرالدین شاه کرد و می‌خواست بکند - شصت سال، هفتاد سال بعد از زمان امیرکبیر، آقایی در دوره‌ی مشروطه پیدا شد که گفت راه نجات کشور ایران این است که جسما، روحا، ظاهرا و باطنا فرنگی شود! 📣 به جای این‌که برای جبران عقب‌افتادگی‌ها به درون مراجعه کنند و گوهر خویش را جستجو کنند، به جای این‌که خویش را در خویش پیدا کنند، رفتند سراغ این‌که خود را در راه طی شده‌ی اروپا پیدا کنند! 📣آنها این اشتباه را کردند. ◀️بعد هم رژیم پهلوی به‌وسیله‌ی خود انگلیسی‌ها روی کار آمد و پس از آن، امریکایی‌ها جای انگلیسی‌ها را گرفتند. بهترین انتخاب برای امریکا و انگلیس، رضاخان و محمدرضا بودند؛ چون همان نقشه‌ها، همان فرهنگ، همان وابستگی، همان عقب‌افتادگی و همان سرپوش گذاشتن بر روی استعدادهای درونی که غرب مایل بود، در کشور به دست کسانی اجرا می‌شد که بظاهر ایرانی بودند. 📣 امروز خطاست که جوان ما بخواهد آن راه را طی کند. آن راه، راه خطایی است. 🦋دیدار دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های استان کرمان 🦋۱۳۸۴/۲/۱۹ @tabyin_mashrote ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r
🔻 پیشگامی روحانیت ... نمونه‌ی دیگرش در شروع مشروطیت بود که روحانیون پیشقدم بودند، ◀️ از نجف تا ادامه‌ی روحانیت در همه‌ی بلاد، و اگر روحانیون نبودند، امکان نداشت استبداد سلطنتی قاجاری از بین برود - تا قضایای بعد از مشروطیت که مخالفت‌های گوناگونی می‌شد. وقتی هم که عوامل روس‌ها و بقیه‌ی دست‌اندازهای سیاسی در شهرها اخلال می‌کردند، 📌باز روحانیون همه جا پیشقدم، حفظ کننده و مهار کننده بودند. 📣📣حتی اگر در یک قضیه‌ی سیاسی مردم هم دو دسته می‌شدند، در رأس این دسته هم روحانی بود و در رأس آن دسته هم روحانی بود؛ یعنی مردم دل به روحانیت می‌دادند. ◀️در قضیه‌ی مشروطیت هم آن کسانی که مخالف مشروطه بودند - البته این را بدانید که از روحانیون کسی مخالف مشروطه نبود، 🛎بلکه مخالفت از وقتی شروع شد که 🔫🔫ظهور و حضور انگلیس‌ها و انگشت پنهانی آنها در مشروطه واضح شد؛ و الا از اول هیچ کس حتی در نجف، که مدارکی وجود دارد، با مشروطه مخالفت نداشت - و در آنجایی که دو دسته شدند، 📌باز مردم به اعتماد روحانی‌ای که در رأس کار بود، سر کار آمدند و دنبال این فکر را گرفتند؛ در مشهد یک جور، در زنجان یک جور، در تهران یک جور، و در مناطق دیگر هم یک جور. 🦋دیدار با روحانیون ۱۳۸۵/۸/۱۷🦋 @tabyin_mashrote ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r
🔻 مجال از دست رفته تنفس ملت ❌یک نکته در باب شناخت این تاریخچه‌ی پرماجرای انقلاب ما این است که توجه کنیم 📣📣 که کشور ما بعد از اینکه سال‌های متمادی دچار استبداد سلطنتی بود تا دوره‌ی مشروطه، 🦋 مشروطیت یک فرصتی بود برای تنفس؛🦋 یعنی انتظار این بود که حادثه‌ی نهضت مشروطیت یک مجال تنفسی برای این ملت به وجود بیاورد، به آنها آزادی بدهد؛ اما اینجور نشد. ◀️مشروطیت از همان اول به وسیله‌ی بیگانگان، به وسیله‌ی قدرت مسلط آن روز دنیا یا یکی از قدرت‌های مسلط آن روز دنیا که دولت انگلیس بود، مصادره شد.😎 ◀️بعد از هرج و مرجی که در اوائل مشروطه به وجود آمد، به فاصله‌ی چند سال، ◀️همان دولت بیگانه‌ی سلطه‌گر خارجی - یعنی انگلیس - 🔫🔫🔫یک دیکتاتور خشن و بیرحم و بسیار خطرناکتر از سلاطین قبل از مشروطه - یعنی مظفرالدین شاه و ناصرالدین شاه - را بر سر کار آورد که او رضا خان بود.😎 دیکتاتوری رضاخان به‌مراتب از دیکتاتوری ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه برای کشور و ملت ما بدتر و خشن‌تر بود که انگلیس‌ها او را سر کار آوردند. 📌 در واقع ما از دوران استبداد، وارد دوران آزادی نشدیم، بلکه وارد دوران استبداد دیگری همراه با وابستگی شدیم؛ یعنی ملت طعم آزادی را نچشید. ❌ لذا وقتی نهضت اسلامی در ایران شروع شد و امام هدف از این نهضت را ریشه‌کن کردن حکومت استبدادی و حکومت سلطه و قطع نفوذ بیگانگان اعلام کرد، خیلی از مبارزین قدیمی و افرادی که دستشان تو کار مبارزه بود، زیاد باورشان نمیآمد؛ نمی‌توانستند درست تصور کنند که چطور ممکن است چنین چیزی! سلطنت را در این کشور انسان از بین ببرد؟! 📌 من یادم است در همان سال‌های آخر مبارزه - که امام بحث‌های اساسی مربوط به حکومت را کرده بودند و این بحث‌ها در بین مردم پخش شده بود و ایشان اعلام کرده بودند که شاه خائن است و شاه باید برود - بعضی از عناصر مبارز، فعال و خوب - که بعد هم در انقلاب فعالیت‌های زیادی داشتند - حتی آنها، می‌گفتند: مگر ممکن است؟! چطور امام مسئله‌ی سلطنت را مطرح می‌کند؟ مگر می‌شود با سلطنت درافتاد؟! باورشان نمی‌آمد. 📣علت این بود که دوران طولانی اختناق و استبداد در این کشور همراه شده بود با نفوذ بیگانه، سلطه‌ی بیگانه و حمایت بیگانگان از نظام سلطنت. ولی این اتفاق افتاد. 🦋دیدار اساتید و دانشجویان در دانشگاه علم و صنعت ۱۳۸۷/۹/۲۴🦋 @tabyin_mashrote ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️ششمین دوره‌ی جامع آموزشی منظومه فکری رهبر انقلاب 🔸این دوره‌ی آموزشی، در ۳بخشِ منظومه معرفتی، منظومه ارزشی و منظومه کنشی برگزار می‌شود و زمان دوره در هر بخش، حدود ۴ماه است. 🔹زمان ثبت‌نام در بخش منظومه معرفتی: یکم تا هفدهم دی‌ماه از طریق لینک زیر🔻 https://www.tabyinmanzome.ir/courses/maaref-enghelab ▫️بعد از اتمام زمان ثبت‌نام، ۶جلسه آموزشی با موضوع: "تبیین مکتب انقلاب اسلامی و شخصیت رهبر انقلاب" برگزار و پس از آن، از محتوای این ۶جلسه آزمون برگزار خواهد شد. پذیرفته شدگان در این آزمون، امکان حضور در بخش منظومه معرفتی را خواهند داشت. @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
دیکتاتوری رضاخان؛ ◀️ نتیجه استحاله سیاسی و فرهنگی مشروطه توسط انگلیس ❌ دأب سیاست‌های مسلّطِ عالم این بوده و هست كه ♦️ جنبش‌های عدالتخواهانه‌ی مردم نقاط مختلف دنیا را در هاضمه‌ی سیاسی و فرهنگی خود بریزند و در واقع هویّت آن جنبش‌ها و حركت‌های مردمی و عدالتخواهانه را از بین ببرند؛ ❌این كار در ایران هم اتّفاق افتاده بود. ♦️ نهضت عدالتخواهی‌ای كه صد سال پیش در مشروطه‌ی ایران پیش آمد، یك حركت مردمی و دینی بود. آن روز جریان سیاسیِ مسلّطِ عالم - یعنی انگلیسی‌ها - این حركت عدالتخواهانه‌ی مبتنی بر اصول اسلامی را در هاضمه‌ی سیاسی و فرهنگی خود ریختند؛ آن را استحاله كردند و از بین بردند و به یك حركت مشروطه از نوع انگلیسی آن تبدیل نمودند. 📌 نتیجه‌ی آن هم این شد كه جنبش مشروطه - كه یك جنبش ضدّ استبدادی بود - آخر كار به دیكتاتوری رضاخانی منتهی شد كه از استبدادهای قاجار، بدتر و شقاوت‌آمیزتر و قساوت‌آمیزتر بود. ۱۳۸۱/۰۳/۱۴ @tabyin_mashrote ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r
کناره گیری علما و متديّنين؛ ◀️یکی از عوامل شکست مشروطیت 📕این جزو تعالیم اسلام است كه با زبان و تبیین باید مردم را با فضایل اخلاقی آشنا كرد و از منكرات دور نگه‌داشت. این به جای خود درست؛ اما با شیوع منكرات و با تظاهرِ به آن باید مقابله كرد. اسلام مرتكبِ منكر را نصیحت و هدایت می‌كند؛ اما حد هم برای او می‌گذارد. با صِرف زبان و توصیه نمی‌شود كاری كرد. 📌قدرت نظام باید جلوِ سیرِ فحشا و فساد را بگیرد. اجازه ندهید كه هوس‌های یك عدّه‌ی معدود و یك گروه كوچك و اندك در داخل جامعه، موجب اغوای ذهن و فكر دختر و پسر جوان و مرد و زن مؤمنی شود كه هیچ انگیزه‌ی فسادی ندارند. شما باید جلوِ آن‌گونه افراد را بگیرید. ♦️همه‌ی مسؤولان بخش‌های مختلف كشور در این زمینه مسؤولند. اجازه ندهید عدّه‌ای با تكیه به نام آزادی - كه واقعاً باید بر عنوان مظلوم آزادی گریست كه چه سوء استفاده‌هایی از این نام می‌شود - منكرات و فحشا و بی‌بندوباری را در جامعه رایج كنند. عكس‌العملِ آن این است كه عدّه‌ای به نظام بدبین شوند؛ مثل اوّل مشروطه. ◀️ یكی از عواملی كه موجب شكست مشروطیت در ایران شد، این بود كه متدیّنین بعد از مدتی احساس كردند كأنّه كار به سمت بی‌دینی پیش می‌رود. ♦️ جنجال زیاد مطبوعاتی كه آن وقت همه‌ی انگیزه‌ی خودشان را این قرار داده بودند كه به مقدّسات دینی حمله كنند - البته كسانی كه در مشروطیت با اساس دین و مظاهر دینی و اعتقادات دینی و روحانیت و با این‌طور چیزها در مجامع به صورت قلمی و شعاری مقابله و اهانت می‌كردند، عدّه‌ی زیادی نبودند، اما جنجال‌شان زیاد بود - موجب شد كه متدیّنین و علما كه در صفوف اول مبارزه‌ی مشروطیت بودند، بتدریج دلسرد شدند و كنار نشستند. 📌 وقتی چنین شد، نهضت شكست می‌خورد؛ و مشروطیت شكست خورد. بعد از پانزده، شانزده سال از عمر مشروطیت، دیكتاتوریِ رضاخانی به وجود آمد. این بسیار عبرت‌انگیز است. ▪️رضاخانِ قلدر و چكمه‌پوش كجا، شعار مشروطیت كجا؛ چقدر اینها با هم فاصله دارند! چرا این‌طور شد؟ ◀️ چون اطمینان و اعتماد مردم مؤمن سلب شد؛ كنار نشستند و از صحنه بیرون رفتند. مسؤولان نباید بگذارند چنین حالتی در مؤمنین به وجود آید. ۱۳۸۰/۰۵/۱۱ @tabyin_mashrote ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r
♦️ مشروطه‌ی اسمی و انتخابات نمایشی ◀️ مشروطه‌ی اسمی و انتخابات نمایشی تاریخ را نگاه کنید - نمی‌گویم تاریخ قرن‌های متمادی را؛ تاریخ همین دوران مشروطه به این طرف را - ♦️مشروطه اسماً در کشور به وجود آمد؛ اما از وقتی که رژیم پهلوی بر سر کار آمد، ▪️ انتخابات به معنای یک حرکت نمایشی محض تلقی شد؛ جز در یک برهه‌ی کوتاهی در دوران نهضت ملی؛ در دوران دو ساله‌ای که یک مقدار اوضاع بهتر بود؛ ولی آن هم اشکالات فراوانی داشت؛ 📌 مجلس را تعطیل کردند، 📌 اختیارات مجلس را به دولت دادند که اینها در زمان مصدق انجام گرفت. در بقیه‌ی این دوران، انتخابات نمایش محض بود. در آن برهه‌ای که بنده و امثالی که در سنین من هستند یادشان هست، همه می‌دانستند که انتخابات مطلقاً به معنای انتخاب مردم نیست. ♦️یک کسانی را دستگاه‌های قدرت، دربار آن روز شاهان در نظر می‌گرفتند، رقابت‌هائی بین خود آنها انجام می‌گرفت، ♦️با همدیگر زد و خورد هم می‌کردند؛ اما آن کسی که می‌خواستند بیاورند توی مجلس بنشانند که ▪️مطیع باشد، ▪️سربه‌زیر باشد، ▪️منافع آنها را تأمین کند، ▪️حق مالی غاصبانه‌ی آنها را بدهد، او را می‌آوردند توی مجلس می‌نشاندند. مردم هم برای خودشان می‌رفتند. در تمام این دوران، کمتر وقتی اتفاق افتاد که مردم احساس کنند حالا باید بروند در این صندوق رأی یک رأیی بیندازند تا در مدیریت کشور تأثیری ببخشد. مطلقاً چنین چیزی نبود. ◀️ماها اسم انتخابات را تو روزنامه‌ها می‌شنفتیم که می‌گویند: حالا انتخابات است. ◀️ نمی‌فهمیدیم روز انتخابات کی هست؛ مردم نمی‌فهمیدند. در وقت انتخابات، چند تا صندوق می‌گذاشتند یک جا، خودهاشان هم گفتگو و هیاهوی مختصری می‌کردند و همان کاری که می‌خواستند، انجام می‌دادند و تمام می‌شد می‌رفت. ❌ مردم نقشی نداشتند. بیانات در دیدار جمعی از معلمان، پرستاران و کارگران ۱۳۸۸/۰۲/۰۹ @tabyin_mashrote ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r