💥🌷💥🌷💥🌷💥🌷💥
🌷
⭕️آشنایی با شیوه های #تربیت_دینی (بخش هفتم و پایانی)
🔶در #آموزش_دینی شیوه ها و فنونی برای #تربیت مطرح است که اهم آنها عبارت اند از: بحث کردن در مورد جهان و طبیعت و آفاق و انفس، دادن تذکر در موارد ضروری، توجه دادن به خود و ابعاد وجودی خود ، واداشتن به تفکر و تدبر در امور، تعقل و استدلال.
💠روش تربیت عملی
🔷همانگونه که در روش الگویی گفته شد، یکی از مهمترین روشهای مطلوب تربیتی #روش_عملی است و متاسفانه ما کمتر به آن عمل می کنیم. خدای بزرگ در قرآن کریم میفرماید: «آیا مردم را به کار نیک فرمان میدهید و حال آن که خویشتن را فراموش میکنید»؛ همچنین امام صادق (ع) میفرمایند: «مردم را با اعمالتان، نه (فقط) با زبان های تان (به سوی خدا) فرا بخوانید.» [۱]
🔷طبق آماری که برخی از روانشناسان ارائه کرده اند، حدود ۸۰ درصد یادگیری، از راه چشم و ۱۳ درصد از راه گوش انجام میشود. در ضرب المثلی آورده اند: «یک تصویر، گویاتر از هزار کلمه است»، و مولانا نیز چه دُر سفته که گفته است: آن که یک دیدن کند ادراک آن/ سال ها نتوان نمودن از زبان
🔷پس، #عمل و رفتار #مربی که زیر ذره بین چشم و دستگاه تصویربرداری متربی است، میتواند تاثیر ژرف و شگرفی در تعلیم و تربیت او داشته باشد؛ زیرا متربی گفته های مربی را پیش از آن که بخواهد از وی بشنود، می خواهد در #اعمال و رفتار او ببیند و این درس بزرگی است که از مربی خود فرا می گیرد: بزرگی سراسر به گفتار نیست/ دو صد گفته چون نیم کردار نیست
🔷از سوی دیگر، اگر #متربیان بین گفتار و رفتار #مربیان تناقض و تعارض را مشاهده کنند، همین امر باعث می شود تا نسبت به همهی گفته ها و نظام فکری - عملی مربیان بی اعتماد گردند و در نتیجه، در نظام فکری - عملی خود نیز دچار اختلال و سردرگمی شوند و در دل یا بر زبان بگویند: سعدیا گر چه سخن دان و مصالح گویی/ به عمل کار برآید به سخندانی نیست
🔷اصولا باید توجه داشته باشیم که پیروزی با شکست یک دین و یا یک مکتب، غالبا در گرو اعمال و رفتار گروندگان به آن است، تا آموزش های نظری آنان. به همین دلیل، معمولا کسانی که با خودِ دین مخالفت دارند بسیار نیستند، بلکه برخی اعمال و کردار دینگرایان است که موجب بی رغبتی آنان به آن دین می شود: اسلام به ذات خود ندارد عیبی/ هر عیب که هست در مسلمانی ماست
🔴بنابراین: الف) همهی ما از خداوند بزرگ بخواهیم که به آنچه میگوییم عمل کنیم، تا مورد سرزنش او در آیات ۲ و ۳ سورهی صف قرار نگیریم. ب) اگر به آنچه خودمان میگوییم خودمان عمل نکنیم، چگونه میتوانیم عمل به گفته های مان را از دیگران بخواهیم؟ «رطب خورده، منع رطب چون کند؟» آری، به گفته ی خواجه شیراز: ای بی خبر بکوش که صاحب خبر شوی/ تا راهرو نباشی کی راهبر شوی!
🔶ج) خطر بسیار بزرگی که اکنون ما و انقلاب ما و دین ما را به شدت تهدید میکند و متاسفانه کمتر به آن توجه می نماییم، این است که شماری از ما و بزرگتر از ما به آموزه های دینی و آرمان های انقلابی خویش عمل نمیکنیم و چه بسا همین امر در دراز مدت، آثار نامطلوبی در درون جامعه، و در بیرون از آن بر جای نهد، که امیدواریم به خواست خدا این چنین نشود.
پینوشت
[۱] بحار الانوار، ج۵، ص۱۹۸
منبع: وبسایتراسخونبه نقل ازمرکزمطالعاتشیعه
#تربیت_دینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸
☄
⭕️ويژگیهای #حكومت_مهدوی (عج) (بخش چهاردهم)
🔶در اين مقاله نگاهی گذرا به ابعاد و زوايای گوناگون زندگی اجتماعی در جامعه نبوی #امام_مهدی(عج) داريم و از آنجا كه اين مساله نقلی، و مستند به خبرهای آسمانی و وحی است (وگرنه بر اساس محاسبات ديگر، آينده بشريت تاريك است) طبعاً با استفاده از آيات و روايات بايد مورد مطالعه قرار گيرد و نگارنده در اين مقاله از همين زاويه، وضع دنيا در عصر #امام_مهدی(عج) را ترسيم نموده است.
💠عدالت اقتصادی (۲)
🔷ثروت برای همه، زندگی برای همه، رفاه برای همه و در عصر #امام_مهدی (عج) اين #عدل و حد اعلی پياده ميشود، اما منظور از #مال كدام است؟ آيا #امام_زمان (عج) اموال شخصی حلال مردم را از صاحبانش ميگيرد و در ميان آحاد انسانها تقسيم ميكند؟ و مالكيت فردی و شخصی را الغاء [۱] ميكند؟ هرگز، و قطعاً مراد اين نيست، زيرا #اسلام مالكيت فردی را امضاء كرده، و برای اموال خصوصی مردم احترام قائل شده و #حرمت_مال او را مثل حرمت خون او دانسته، و همانطور كه ريختن خون مسلمان حرام است، بردن و گرفتن مال مسلمان هم، با بودن طيب نفس او حرام است،
🔷و معقول نيست كه #امام_عصر (عج) به مردم اعلان كند، هر چه از دارايی داريد بياوريد، و بايد ميان همه تقسيم شود، كه هزار و يك تالی فاسد دارد. مدت دهها سال كمونيستم در جهان، شعار الغاء مالكيت خصوصی و فردی داد، و مالكيت را دولتی عمومی و اشتراكی دانست و ديديم كه چگونه فرو پاشيد و نابود شد؛ پس منظور چيست؟ منظور #اموال_عمومی است از منابع زيرزمينی و اخماس و زكوات و... كه بيت المال مسلمين است و در اختيار #امام_مهدی (عج) است، ولی در آن زمان به قدری بيت المال، سرشار از اموال عمومی است و خزانه های دنيا در دست #امام_زمان (عج) است، كه هر چه بدهد، پايان ندارد،
🔷و اينها را در ميان مردم تقسيم ميكند و به طور مساوی به اشخاص ميدهد، و علی القاعده بايد غير از اجرت و مزد و حقوق افراد و اشخاص و كاركنان مراكز مختلف باشد، كه آن بر حسب استحقاق به افراد داده ميشود و يك فرد متخصص با يك فرد عادی و بی سواد يكسان نخواهد بود، و گرنه افراد رغبت به كار نميكنند، و اين طرز حقوق دادن كه عدالت نيست، بلكه ظلم است، زيرا با قابليت های مختلف، اگر مزايای مادی يكسان باشد، ظلم است و #عدل آن است كه #استحقاقها مراعات شود، و هر صاحب حقی به حقش برسد، تا تلاشها و كوششها حرمت نهاده شود. بلكه منظور از اموال، اموال عمومی و #بيت_المال است،
🔷و علاوه بر پرداخت حقوق و استحقاقها، به همه انسانها به طور مساوی تقسيم ميشود و مال همه است، البته اگر ثروت بيت المال محدود باشد، باز عدالت ايجاب ميكند كه به مناطق محرومتر، زودتر و بيشتر رسيدگی شود، ولی با فرض اينكه در آن زمان ثروت دنيا در اختيار #امام_مهدی (عج) است و كم نمی آورد، لذا تقسيم بالسويه (بطور یکسان و برابر) در اين بخش قابل قبول است. و در حديثی وارد است: «و يفيض المال فيضا؛ [۱] و مال (امکانات اقتصادی و سرمایه) را به نحوی خاص زیاد میگرداند. (به گونهای که همگان میتوانند از آن بهره ببرند و نیازهایشان را برآورند».
پینوشت
[۱] به معنای لغو کردن، بیهوده شمردن
[۲] بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۸۰
نویسنده: علیمحمدیخراسانی (مجموعه مقالات(۱) بررسی ابعاد وجودی حضرت مهدی عج)
منبع: وبسایتمرکزمطالعات وپاسخگوییبهشبهات
#امام_زمان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️همه چيز درباره پديده «مد و مدگرايی» (بخش اول)
🔶يکی از پديدههای رايج اجتماعی معاصر، مسأله #مد و #مُدگرايی است. شايد کمتر خانوادهای باشد که با اين پديده درگير نباشد. در اين نوشتار به بررسی چند وجهی اين پديده پرداخته میشود و مشخصاً برای پرسشهای زير پاسخ مبسوط ارائه میگردد؛
🔴۱) مُد چيست؟ ۲) منشاء پيدايش مُد چيست؟ ۳) حکم ارزشی مُد و مدگرايی چيست؟ ۴) نقش فخر و فخر فروشی در مدگرایی افراطی چيست؟ ۵) راه های درمان مدگرايی افراطی چيست؟
💠تعريف مد و مدگرايی
🔷تعاريف گوناگونی برای #مد و #مدگرايی ارائه شده است. مانند:
🔶۱) #مدها الگوهای فرهنگیای هستند، که توسط بخشی از جامعه، پذيرفته ميشوند و دارای يک دوره زمانی نسبتاً کوتاه اند، سپس فراموش ميشوند.
🔶۲) #مدگرايی آن است که فرد، سبک لباس پوشيدن و طرز زندگی و رفتار خود را طبق آخرين الگوها تنظيم کند و به محض آن که الگوی جديدی در جامعه رواج يافت، از آن يکی پيروی نمايد.
🔶۳) #مد، رايج شدن شيوهای از زينت در ابعاد مختلف زندگی است، مانند طرز لباس پوشيدن، طرز آرايش، طرز چيدمان دکور خانه، شيوه نما سازی ساختمان و مدل ماشين.
🔷با اندکی دقت پی میبريم که #مد به جنبه زينت و تجمّل زندگی يا به عبارت ديگر به جنبه زيباشناختی زندگی انسان مربوط ميشود. برای مثال لباس کارکردهای گوناگون دارد، از جمله حفظ از سرما و گرما و... که يکی از آنها جنبه زينت بودن آن است. #مد دقيقاً به اين بُعد مربوط میشود. يا نماسازی برای ساختمان جنبه حفاظتی هم دارد، اما #مد به جنبه زيباشناختی آن مربوط میشود. #ادامهدارد...
✍حجتالاسلاموالمسلمين حسين هاشمنژاد، عضو هيئت علمی دانشگاه
منبع: مشرقنیوز
#مدگرایی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️
☄
⭕️ #حجاب و حرمت نگاه به نامحرم در قرآن (بخش چهارم و پایانی)
🔶«مفهوم حجاب»؛ #حجاب در لغت به معنای مانع، پرده و پوشش آمده است. استعمال این کلمه بیشتر به معنی پرده است. این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش میدهد که پرده، #وسیله_پوشش است، ولی هر پوششی حجاب نیست؛ بلکه آن پوششی حجاب نامیده میشود که از طریق پشت پرده واقع شدن، صورت گیرد.
💠آیا #حجاب مانع همه بزهکاری های اجتماعی است؟
🔷با توجه به همین نکته، پاسخ این اشکال و شبههی افرادی که برای ناکارآمد جلوه دادن حجاب و پوشش ظاهری، تخلفات بعضی از زنان با حجاب را بهانه قرار میدهند آشکار میگردد؛ زیرا مشکل این عده از زنان، ضعف در #حجاب_باطنی و فقدان ایمان و اعتقاد قوی به #آثارمثبتحجاب و پوشش ظاهری است، و قبلاً گذشت که #حجاب_اسلامی ابعادی گسترده دارد و یکی از مهمترین و اساسیترین ابعاد آن، #حجاب_درونی و باطنی و ذهنی است، که فرد را در مواجهه با گناه و فساد، از عقاید و ایمان راسخ درونی برخوردار میکند؛
🔷و اساساً این #حجاب_ذهنی و عقیدتی، به منزلهی سنگ بنای دیگر حجابها، از جمله حجاب و پوشش ظاهری است؛ زیرا افکار و عقاید انسان، شکل دهندهی رفتارهای اوست. البته، همانگونه که حجاب و پوشش ظاهری، لزوماً به معنای برخورداری از همهی مراتب عفاف نیست، #عفاف بدون رعایت پوشش ظاهری نیز قابل تصور نیست. نمیتوان زن یا مردی را که عریان یا نیمه عریان در انظار عمومی ظاهر میشود عفیف دانست؛
🔷زیرا گفتیم که #پوشش_ظاهری یکی از علامتها و نشانههای عفاف است، و بین مقدار #عفاف و #حجاب، رابطهی تأثیر و تأثّر متقابل وجود دارد. بعضی نیز رابطهی عفاف و حجاب را از نوع رابطهی ریشه و میوه دانستهاند؛ با این تعبیر که حجاب، میوهی عفاف، و عفاف، ریشهی حجاب است. برخی افراد ممکن است حجاب ظاهری داشته باشند، ولی عفاف و طهارت باطنی را در خویش ایجاد نکرده باشند. این حجاب، تنها پوسته و ظاهری است.
🔷از سوی دیگر، افرادی ادعای عفاف کرده و با تعابیری، مثل «من قلب پاک دارم، خدا با قلبها کار دارد»، خود را سرگرم میکنند؛ چنین انسانهایی باید در قاموس اندیشهی خود این نکتهی اساسی را بنگارند که #درون_پاک، بیرونی پاک میپروراند و هرگز #قلب_پاک، موجب بارور شدن میوهی ناپاکِ بیحجابی نخواهد شد.
تنظیم: رهنما (گروه دین و اندیشه تبیان)
منبع: تبیانبهنقلاز پایگاهاینترنتیانهار
#حجاب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 شهادت بابالحوائج حضرت جوادالائمه تسلیت باد
@TasnimNews
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️رونمایی از کالا با جلوهگری زنان (بخش چهارم و پایانی)
🔶اگر #غرب در جهت #منافع_سرمایهداری و لیبرالیسم از زیبایی و فریبندگی #زن برای #عرضهمحصولاتتجاری خود بهره ببرد، جای تعجب نیست، اما نگاه شیء انگارانه به زن از سوی صاحبان سرمایه و شرکتهای تبلیغاتی در #ایران چه توجیهی دارد؟
💠خشونت علیه زنان
🔷براساس اصل شرطی شدن روانشناختی، جامعهای که هر روز تصاویر #زن را در کنار کالاهای تبلیغاتی ببیند، کمکم #زن را به عنوان کالا تلقی کرده و بر اثر تکرار این موضوع، زنان گمان خواهند کرد که همواره در حاشیه زندگی هستند، و در اصل آن تأثیری ندارند. این دیدگاه مصداقی از به کارگیری خشونت علیه شان و منزلت اجتماعی #زنان است.
💠تعالی روح زنان از بین میرود
🔷 #استفاده_ابزاری از #زنان در آگهیها، آنها را به دنبال آراستگی و زیبایی و جلوههای ظاهری سوق میدهد، و به جای اینکه به #تعالی_روح و درون و انسانیت خود بپردازند، و به تشکیل خانواده و وظایف اصلی یک زن توجه کنند، آنها را به خود مشغول کرده و باعث تربیت نادرست یک نسل میشوند.
💠تهاجم دشمن را جدی بگیریم
🔷برای اینکه نگاه #کرامت و #عزت به #زن، جایگزین نگاه سخیف فعلی شود، جامعه ما باید باور کند تا با #تهاجم_فرهنگی #دشمنی مواجه است، که #زن سوژه ابزار تبلیغی او شده و کیان خانواده و اصالت فرهنگی مردم ایران را نشانه گرفته است.
🔷بنابراین جا دارد تا دستگاههای مسئول، در امر #تبلیغات کالاهای ایرانی ورود جدی کنند، و با توجه به قوانین مدونی که برای انتشار آگهیها وضعشده، اجازه ندهند تا با استفاده ابزاری از زن، فرهنگ مبتنی بر عزت و #کرامتانسانیزنان در جامعه، مخدوش شود.
نویسنده: صدیقه شریفی
منبع: تبیان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨
✨
⭕️ضرورت تربیت دینی (بخش دوم)
🔶یکی از #حقوق_فرزندان بر والدین این است که آنها را با خدا و اهل بیت علیهم السلام و #مسائل_اعتقادی و #عبادی آشنا سازند. #کودک با فطرتی پاک متولد میشود و این پدر و مادر هستند که باید فطرت او را در مرحلهی عمل و رفتار نیز هدایت کنند و به فعلیت تبدیل نمایند.
💠آغاز آموزههای دینی
🔷به نظر میرسد، ایجاد زمینههای #تربیت_دینی، از همان #ابتدای_تولد بلکه، قبل از آن، آغاز میشود؛ زیرا، اذان گفتن در گوش راست کودک و اقامه گفتن در گوش چپ او، کام برداشتن با خاک کربلا یا آب فرات به صورت غیر مستقیم، آموزش توحید، نبوت، امامت و ولایت است، که در ضمیر ناخودآگاه او تأثیر فراوان دارد. دستور به پرهیز از همبستری در حضور نوزاد، از فهم و درک وی حکایت دارد و تجربهی بشری نیز فهم نوزاد را اثبات میکند.
🔷زن فرانسوی تحت عمل جراحی مغز و اعصاب قرار گرفت؛ هنگامی که جرّاح تیغ را بر عصبی از اعصاب او گذاشت، در حالت بیهوشی مطلق، شروع به خواندن سرودی با زبان آلمانی کرد؛ تیم جراحی بسیار شگفت زده شدند و شگفتی آنان زمانی فزونی یافت که بعد از عمل جراحی فهمیدند که این خانم اصلاً زبان آلمانی را فرا نگرفته است؛
🔷پس از تحقیق و پژوهش در این زمینه روشن شد هنگام نوزادی وی، که سربازان آلمانی به فرانسه حمله کرده بودند، در آن هنگام سربازان آلمانی آن سرود را میخواندند که در ضمیر ناخودآگاه وی نقش بسته و اکنون آشکار گشته است. [۱] از نگاه نویسنده، آموزشها و تربیت غیرمستقیم از قبل از تولد تا ۲ سالگی شروع میشود و از ۲ سالگی آموزشهای مستقیم آغاز میگردد که در هر مرحله باید بخشی از #آموزههای_دینی را به کودک آموزش داد.
🔷امیرالمومنین امام علی (ع) دربارهی آغاز تربیت به امام حسن (ع) میفرمایند: «هنگامی که کودک و دارای نیت سالم و پاک بودی، بر ادب آموختن تو همّت گماشتم». [۲] باز در سخن دیگری میفرماید: «من قبل از آن که دلت سخت و فکرت مشغول شود به تربیت تو پرداختم». [۳] #ادامهدارد...
پینوشتها
[۱] الگوهای تربیت کودکان و نوجوانان، ص ۴۰ - ۴۱
[۲] نهج البلاغه، نامه۳۱، ص۳۳۸؛ روضة المتقین، ج۱۳، ص۸۲
[۳] همان
📕دورانطلاییتربیت (محمدعلیقاسمی)
منبع: وبسایتراسخون
#تربیت_دینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸
☄
⭕️سعادت و لذت در قرآن (بخش چهارم و پایانی)
🔶يكی از مباحث مهم علم اخلاق مقوله #سعادت و #لذت است، و اينكه سعادت چيست؟ و لذت كدام است؟ مقوله ای است كه ذهن علمای اخلاق را به خود مشغول داشته است. در اين نوشتار به تعريف #سعادت و #لذت از منظر #قرآن_کریم پرداخته ميشود.
🔷گمشده انسان در دنيا، #زندگی_ابدی و #لذت_جاودانی است، و مشكلات موقت را برای رسيدن به آن تحمل ميكند، و هنگامی كه به آن زندگی ابدی و لذت هميشگی رسيد، كامياب شده و به #فوز و #فلاح رسيده است. قرآن كريم در آياتی واژه #فوز را با تعابير مختلف بكار برده است.
🔷در جايی ميفرمايد: «لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الأنْهَارُ ذَلِكَ الْفَوْزُ الْكَبِيرُ؛ [بروج،۱۱] برای كسانی كه ايمان آورده اند و كارهای شايسته انجام دادهاند، بهشت هایی است، كه در آن نهرهايی جاريست و آن #كاميابی_بزرگی است»؛ و در آيه ديگری چنين میفرماید: «رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ؛ [مائده، ۱۱۹] خدا از آنان راضی و آنان نيز از خدا راضی هستند و اين #كاميابی_بزرگی است».
🔷و در برخی ديگر از آيات، تعبيری متفاوت با تعبير فوق را مورد استفاده قرار داده و ميفرمايد: «الَّذِينَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَّهِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ يُبَشِّرُهُمْ رَبُّهُمْ بِرَحْمَةٍ مِنْهُ وَرِضْوَانٍ وَجَنَّاتٍ لَهُمْ فِيهَا نَعِيمٌ مُقِيمٌ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا... [توبه، ۲۰،۲۱و۲۲] كسانی كه ايمان آوردند و در راه خدا هجرت و با اموال و جان هایشان، جهاد كردند، منزلت شان در پيشگاه خدا بزرگتر و برتر است، و آنان خود رستگارانند؛ پروردگارشان آنان را نزد خود به رحمت و خوشنودی، و بهشت هایی كه برای آنان در آنها نعمت های ماندگار است، مژده میدهد؛ همواره در ان جاودانه اند...
نویسنده: آیتاللهمصباحيزدی (اخلاق در قرآن)
منبع: وبسایتمرکزمطالعات و پاسخگوییبهشبهات
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
☀️☄☀️☄☀️☄☀️☄☀️
☄
⭕️راز خوشبختی و اعجاز ازدواج در جوانی (بخش اول)
🔶خدای متعال در وجود انسان، نیازهای مادی و معنوی فراوانی به ودیعه گذاشته است. نیازهای ریز و درشتی که حیات و بقای جامعه انسانی به آن وابسته است.
🔷یکی از مهمترین و زیباترین نیازهای خدادادی که همه انسانها آن را در وجود خود احساس می کنند، میل به #تشکیل_خانواده و #ازدواج است. نیاز طبیعی که نوعاً با وارد شدن در برهه بلوغ جسمی و عقلی نمایان می شود. در واقع انسان در برهه ای از عمر خود، همواره به دنبال #نیمهگمشدهخود می گردد، و احساس نیاز او به تشکیل خانواده آن چنان اهمیت پیدا می کند که بسیاری از لذت ها و شادی های زندگی را نیز تحت پوشش و تأثیر خود قرار می دهد.
🔷نیاز به ازدواج و #تشکیلزندگیمشترک، آثار و برکات مادی و معنوی فراوانی را برای انسان به ارمغان می آورد، ولی با این وجود، علل و عوامل مختلفی در حیات انسانی موجب می شود، برخی از افراد در زمان مناسب، به این نیاز و میل طبیعی و آرزوی خود دست نیابند، و آن را با چالش جدی مواجه نمایند. در این نوشتار علاوه بر بیان آثار و برکات ازدواج آسان و مناسب برخی از موانع و آسیب های مخرب این مسأله را مورد بررسی و واکاوی قرار دهیم.
💠راز خوشبختی و اعجاز ازدواج در جوانی
🔷اگر حساب معدود افرادی که رویکرد متفاوتی از سایر افراد جامعه دارند را کنار بگذاریم، اذعان خواهیم داشت که به طور کلی آرزوی درجه یک بسیاری از افراد در دوران زندگی و ابتدای جوانی، رسیدن به نیمه گمشده خود و #تشکیلزندگیمشترک است. در واقع بسیاری از تلاش های علمی و عملی افراد در دوران نوجوانی و جوانی برای برطرف کردن موانع تشکیل خانواده و زندگی مشترک است. گام نهادن در مسیر تحصیل و یا وارد شدن در بازار کار و سرمایه و تجارت، همه و همه مقدمه و بهانه ای برای رسیدن به این آرزو و نیاز انکار ناپذیر است.
🔷میل به این نیاز طبیعی و تلاش برای برطرف کردن موانع آن، امید به زندگی را در حیات انسانی تقویت می کند. در اهمیت و ارزش این اکسیر خوشبختی در منابع روایی، مطالب بیشماری بیان شده است. ولی زیباترین و دلنشین ترین سخنی که منابع روایی در خصوص ازدواج مطرح کرده اند را می توان در منظومه روایات نبوی مشاهده کرد: «مَا بَنَی فِی الإِسلاَمِ بَنَاءً أَحَبَّ إِلَی اللهِ مِنَ التَّزوِیجِ؛[۱] در اسلام هیچ بنایی محبوبتر از #ازدواج نزد خداوند نیست». #ادامهدارد...
پینوشت
[۱] بحارالانوار، ج۱۰۰، ص۲۲۲
منبع: وبسایت راسخون
#ازدواج
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد