✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️سیری کوتاه در #نهج_البلاغه (بخش ششم)
🔶 #نهج_البلاغه که مجموعه سخنرانی ها و نامه ها و کلمات قصار پر مغز #امیرالمومنین #امام_علی(ع) است که از زمان تدوین آن تا امروز بیش از صد شرح بر آن نوشته شده است. این سخنرانی های سطح بالا که علمای بزرگ و متفکران عالم اندیشه از شیعه و سنی، در حاشیه و شرح و تفسیر آن کتاب ها نوشته اند، و هنوز هم فهم و درک آن برای جامعه علمی دشوار است.
💠 #جاذبه_نهجالبلاغه
🔷 #نهج_البلاغه مرهمى است بر دردهاى جانکاه بشریت. #نهج_البلاغه داروى موثر براى تلطیف روح انسانها و مبارزه با خوشونتها. نهجالبلاغه درختى است بى خزان که بر شاخسار آن هر گونه میوهاى در هر وقت و زمان وجود دارد. #نهج_البلاغه اثرى است به درخشندگى آفتاب، به لطافت گل، به قاطعیت صاعقه، به غرش طوفان و برق، به تحرک امواج، و به بلندى ستارگان دور دست بر اوج آسمانها!
🔷سخن از #نهج_البلاغه و برترى آن، پس از قرآن و سخنان پیامبر (ص) بر سایر گفتهها و اندیشهها، سخنى است در ردیف توضیح واضحات، و موضوعى است که هیچ محقق اسلامى و غیر اسلامى، در شرایط کنونى خود را نیازمند به بحث پیرامون آن نمى بیند. کلمات #امیرالمؤمنین (ع) از قدیمترین ایام با دو امتیاز همراه بوده است، و با این دو امتیاز شناخته مى شده است: یکى #فصاحت و #بلاغت، و دیگر #چندجانبهبودن و به اصطلاح امروز چند بعدى بودن.
🔷هر یک از این دو امتیاز به تنهایى کافى است که به کلمات #امام_على (ع) ارزش فراوان بدهد، ولى توأم شدن این دو با یکدیگر، یعنى اینکه سخنى در مسیرها و میدانهاى مختلف و احیانا متضاد رفته، و در عین حال کمال فصاحت و بلاغت خود را در همه آنها حفظ کرده باشد، سخن #امیرالمؤمنین (ع) در حد وسط کلام مخلوق، و کلام خالق قرار گرفته است، و دربارهاش گفتهاند: «فوق کلام المخلوق و دون کلام الخالق». [۱] #ادامهدارد...
پینوشت
[۱] فصلنامه نهجالبلاغه (مرتضی مطهری)، ش ۱
منبع:وبسایتراسخونبهنقلاز سایتسراجاندیشه
#امام_علی #امیرالمؤمنین #نهج_البلاغه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸
☄
⭕️ويژگیهای #حكومت_مهدوی (عج) (بخش هجدهم)
🔶در اين مقاله نگاهی گذرا به ابعاد و زوايای گوناگون زندگی اجتماعی در جامعه نبوی #امام_مهدی(عج) داريم و از آنجا كه اين مساله نقلی، و مستند به خبرهای آسمانی و وحی است (وگرنه بر اساس محاسبات ديگر، آينده بشريت تاريك است) طبعاً با استفاده از آيات و روايات بايد مورد مطالعه قرار گيرد و نگارنده در اين مقاله از همين زاويه، وضع دنيا در عصر امام مهدی(عج) را ترسيم نموده است.
💠امنيت عمومی
🔷 #امنيت از امن و امان، و به معنای سلامتی است، و ريشه اصلی آن سكون و آرامش خاطر است، و در اهميت آن همين بس كه ابراهيم خليل (ع) وقتی درباره مكه دعا ميكند ميگويد: "رب اجعل هذا بلداً آمناً" [بقره، ۱۲۶]؛ يا ميگويد: "رب اجعل هذا البلد آمناً" [ابراهیم، ۳۵] خدايا شهر مكه را شهر #امنی قرار ده، و خداوند دعای او را مستجاب كرده و ميفرمايد: "و من دخله كان امناً" [آل عمران، ۹۷]؛ و نيز در اهميت #امنيت، اين بس كه وقتی روز قيامت فرشتگاه به بهشتيان ميگويند: بفرماييد وارد بهشت شوید، و به آنان خوش آمد ميگويند، ميگويند: "ادخلـوها بسلام آمنين" [حجر، ۴۶]؛ داخل اين باغها شويد با سلامت و امنيت، سلامت از هر گونه رنج و بيماری و ناراحتی، و #امنيت از هر گونه خطر،
🔷و پس از بشارت سلامت و امنيت، سخن از شسته شدن كينه ها از سينه ها، و برطرف شدن صفات زشت و ناپسندی، همچون حسد و خيانت و مانند آن است، كه روح اخوت و برادری را به هم ميزند، و نيز سخن از حذف تشريفات غلط و امتيازات نابجا است، كه آرامش فكر و جان را در هم ميريزد، و نكته مهم اين است كه #سلامت و #امنيت، نه تنها سرآغاز نعمتهای بهشتی است، بلكه #پايه و اساس هر نعمتی است، و بدون آن دو هيچ نعمتی قابل بهره گيری نيست، و مع الاسف به تعبير معروف "نعمتان مجهولتان، الصحه و الامان" همين دو نعمت، معمولاً مورد غفلت انسان واقع ميشود، و تا انسان از #نعمت_سلامتی برخوردار است، قدر نميداند، و نيز تا از #نعمت_امنيت برخوردار است قدردان نيست.
🔷با حفظ اين مقدمه، يكی از جهات بسيار مهمی كه در #جامعه_جهانی #امام_مهدی (عج) بسیار روی آن تأكيد شده، همين مسآله #امنيت است. در آن زمان #امنيت از جميع جهات در حد اعلا تأمين خواهد بود: امنيت مالی، امنيت جانی، امنيت آبرويی، امنيت فكری و فرهنگی، امنيت اقتصادی، امنيت اعتقادی، امنيت نظامی، امنيت روحی و روانی، امنيت اجتماعی و... آرامش خاطر بر آن جامعه حكم فرما است، و مرزهای امنيت انسانها، مورد تهديد واقع نميشود، بطوری که بشریت، در كمال آرامش و صلح به زندگی انسانی مشغول هستند.
🔷قرآن وقتی مساله #حكومت_صالحان را مطرح میكند، ميفرمايد: "خداوند به كسانی از شما که ايمان آورده، و عمل صالح انجام داده اند، وعده داده است كه حتما آنان را جانشین [دیگران] کند، همانگونه كه پيشينيان را جانشین [دیگران] کرد، و دين و آئينی را كه برای آنها پسنديده، به سودشان استوار و محکم نماید، و یقیناً خوف و ترس آنها را به #امنيت و آرامش مبدل ميكند، آنچنان كه تنها مرا بپرستند [و] هیچ چيزی را برای من شريك نگیرند... [نور، ترجمه آیه ۵۵]
🔷در اين آيه با تأكيد بسيار، سخن از تبديل خوف مومنان و نگرانی آنان، به #امنيت است، كه در سايه حكومت و #خلافت_صالحان اين #امنيت_مطلق تأمين ميشود، البته امنيت هدف نيست، بلكه مقدمه ای است برای اينكه انسانها با خاطری آسوده، خدای يكتا را بپرستند و هيچ چيز را شريك او در عبادت قرار ندهند. در اين باره روايات عجيبی در باب #جامعه_جهانی #امام_مهدی (عج) وارد شده كه در بخش بعدی فرازهايی از آنها را نقل خواهیم کرد. #ادامهدارد...
نویسنده: علیمحمدیخراسانی (مجموعه مقالات(۱) بررسی ابعاد وجودی حضرت مهدی عج)
منبع: وبسایتمرکزمطالعات وپاسخگوییبهشبهات
#امام_زمان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️استراتژی #امام_کاظم و هژمونی حاکمان عباسی (بخش سوم)
🔶با اندکی بررسی و پژوهش حول تاریخ و سرگذشت #پیشوایان_مظلوم و مقتدر شیعه، متوجه می شویم که این ذوات مقدسه، برای دستیابی به اهداف و آرمان های وحیانی و آسمانی خود، با چه مخاطرات و سختی های طاقت فرسایی مواجه بودند. در ادامه به یک مورد دیگر از تاکتیک های مبارزاتی و فرهنگی حضرت اشاره خواهیم کرد.
💠شبکهسازی و سیاست فعال فکری و فرهنگی
🔷یکی دیگر از کارها و فعالیتهای #امامموسیکاظم (ع) در سازماندهی و فرهنگ سازی جامعه شیعی، تقویت و مدیریت شبکه سرّی نواب و وکالت بود. شبکه ای سرّی و اطلاعاتی، که به طور مخفیانه و به دور از چشم جاسوسان عباسی، به نوعی سفیر فکری، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی #امام_کاظم (ع) به شمار می آمدند، و رفع نیازهای مختلف جامعه شیعی، اعم از نیاز اقتصادی، نیاز فکری و فرهنگی را، در دور ترین نقاط جغرافیایی بر عهده گرفته بودند.
🔷با توجه به جو خفقان و سرکوب گرایانهی عباسی، به طور گسترده و روشن فرصت ارتباط گیری حضرت، با شیعیان و محبان به حداقل رسیده بود. در این میان #امامموسیکاظم (ع)، برای اینکه ارتباط جامعه شیعی، که در نقاط پراکنده از جامعه اسلامی حضور داشتند، با حضرتشان قطع نشود، سازمان وکالت را مدیریت می کردند. به طور خلاصه می توان وظیفه سازمان وکالت را این چنین برشمرد: استفاده از نیروهای توانمند علمی، اخلاقی و متعهد برای تحقق اهدف بسیار مهم و در جهت زمینه سازی و آماده سازی جامعه برای عصر غیبت صغرا... [۱] #ادامهدارد...
پینوشت
[۱] سیره و زمانه امام موسی کاظم، مجموعه مقالات همایش، انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه قم، ص ۳۸۲
منبع: وبسایت راسخون
#امام_موسی_کاظم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️همه چيز درباره پديده «مد و مدگرايی» (بخش یازدهم)
🔶يکی از پديدههای رايج اجتماعی معاصر، مسأله #مد و #مُدگرايی است، شايد کمتر خانوادهای باشد که با اين پديده درگير نباشد؛ در اين نوشتار به بررسی چند وجهی اين پديده پرداخته میشود و مشخصاً برای پرسشهای پیرامون این موضوع پاسخ مبسوط ارائه میگردد.
💠تعريف فخر
🔷 #فخر يک حالت روحی و ذهنی است که باعث ميشود فرد در حضور ديگری، يا ديگران چنين وانمود کند که به خاطر داشتن مزيتی يا متاعی که ديگران حاضر فاقد آن هستند، نسبت به آنها برتر و بهتر است. توجه به اين نکته ضروری است که زبانفروشی اکثراً زبان حال است نه زبان قال، يعنی #فخرفروشان بيشتر با طرز رفتار و قيافه گرفتن خود، #اظهار_فخر ميکنند، نه با زبان و سخن، اگر چه گاهی هم با زبان و سخن اين کار را ميکنند. توجه به اين نکته مهم است، که هرچه قدر سطح فکر آدمها پايينتر باشد، امور مورد تفاخر آنها هم نازل و کم ارزشتر ميشود.
🔷حتی ديده شده است که برخی افراد به خاطر سنگ قبر والدين يا کمّ و کيف مراسم کفن و دفن #فخرفروشی ميکنند. همینطور خواص و انسانهای سطح بالا هم دچار فخر و تفاخر ميشوند؛ گاهی به سبب دانش، گاهی به خاطر هنر، زمانی به خاطر اوصاف اخلاقی و...
با اندکی دقت متوجه ميشويم که همه ما انسانها در معرض فخر و تفاخر هستيم. نظر به اهميت بحث فخر و تفاخر و نقش آن در #مدگرايی_منفی، آن را از ديدگاه قرآن کريم و احاديث هم مورد بررسی قرار میديم.
🔷#قرآن_کریم میفرماید: «اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زِينَةٌ وَ تَفَاخُرٌ بَيْنَکُمْ وَ تَکَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ کَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْکُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَکُونُ حُطَامًا وَ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَ مَغْفِرَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَ رِضْوَانٌ وَ مَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ؛ بدانيد که زندگى دنيا در حقيقت بازى و سرگرمى و آرايش و #فخرفروشى شما به يکديگر و فزونجويى در اموال و فرزندان است [مَثل آنها] چون مَثل بارانى است که کشاورزان را رستنى آن [باران] به شگفتى اندازد سپس [آن کشت] خشک شود و آن را زرد بينى آنگاه خاشاک شود و در آخرت [دنيا پرستان را] عذابى سخت است و [مؤمنان را] از جانب خدا آمرزش و خشنودى است و زندگانى دنيا جز کالاى فريبنده نيست]». [حدید، ۲۰]
🔷#رسول_اکرم (ص) نیز میفرمایند: «من لبس ثوباً يباهی به، ليراه الناسُ لم ينظر الله اليه حتي ينزعه؛ هر فردی که برای مباهات و #فخرفروشی و به خاطر #خودنمايی لباس بپوشد، خداوند تا زمانيکه آن لباس را پوشيده است، به او نگاه نميکند [کنايه از اينکه توجّه نميکند، به او اعتناء و عنايت نميکند]». [کنزالعمال، ۴۱۱۴۳] همچنین #امام_علی (ع) میفرمایند: «أهلک الناسَ اثنان، خوفُ الفقر و طلبُ الفخر؛ دو چيز مردم را هلاک کرده است: يکی ترس از فقر، و ديگری به دنبال #فخر بودن». [بحارالأنوار، ج ۷۳، ص ۲۹۰]
🔷حضرت در روایت دیگری میفرمایند: «لاحُمقَ اعظمُ منَ الفخر؛ حماقتی بزرگتر از #فخرفروشی نيست». امیرالمؤمنین (ع) در حدیث دیگری چنین میفرمایند: «من صنع شيئاً للمفاخرة حشره الله يوم القيامة اسود؛ هر کس برای #فخرفروشی زمينهای فراهم کند، (سبب و وسيلهای فراهم کند) خداوند او در روز قيامت رو سياه محشور ميکند». [بحارالانوار، ج ۷۳، ص ۲۹۲] و نیز اینکه #فخرفروشی #صفتی_شيطانی است. #امام_علی (ع) در این رابطه میفرمایند: «فی صفة الشيطان، فافتخر علی آدم بخلقه». #شيطان به سبب آفرينش خود به آدم #فخرفروشی کرد. #ادامهدارد...
✍حجتالاسلاموالمسلمين حسين هاشمنژاد، عضو هيئت علمی دانشگاه
منبع: مشرقنیوز
#مدگرایی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ #امام_سجاد عليه السلام:
💠اللّهُمَّ ومَتى وَقَفنا بَينَ نَقصَينِ في دينٍ أو دُنيا فَأَوقِعِ النَّقصَ بِأَسرَعِهِما فَناءً، وَاجعَلِ التَّوبَةَ في أطوَلِهِما بَقاءً. و إذا هَمَمنا بِهَمَّينِ يُرضيكَ أحَدُهُما عَنّا ويُسخِطُكَ الآخَرُ عَلَينا، فَمِل بِنا إلى ما يُرضيكَ عَنّا، وأوهِن قُوَّتَنا عَمّا يُسخِطُكَ عَلَينا، ولا تُخَلِّ في ذلِكَ بَينَ نُفوسِنا وَاختِيارِها؛ فَإِنَّها مُختارَةٌ لِلباطِلِ إلاّ ما وَفَّقتَ، أمّارَةٌ بِالسُّوءِ إلاّ ما رَحِمتَ.
🔷بار خدايا! هر گاه ميان دو نقصان، يكى در دين و يكى در دنيا، قرار گرفتيم، نقصان را در همانى قرار بده كه زودگذرتر است، و توبه را در همانى قرار بده كه ماندگارتر است؛ و هر گاه ميان دو خواست قرار گرفتيم، كه يكى از آن دو، تو را از ما خشنود مى سازد و آن ديگرى، تو را بر ما خشمگين مى نمايد، ما را به آنى متمايل گردان كه تو را از ما خشنود مى سازد، و نيروى ما را به آن يك كه تو را بر ما خشمگين مى نمايد، سست بگردان و در آن، ما را به اختيار خودمان وا مگذار؛ زيرا كه نفْس هاى ما، اگر توفيق خود را يارشان نگردانى، باطل را برمى گزينند و در صورتى كه تو رحم نكنى، به بدى فرمان مى دهند.
📕الصحيفة السجّاديّة، ص ۴۷، الدعاء ۹
#امام_سجاد
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨
✨
⭕️ضرورت تربیت دینی (بخش نهم)
🔶یکی از #حقوق_فرزندان بر والدین این است که آنها را با خدا و اهل بیت علیهم السلام و #مسائل_اعتقادی و #عبادی آشنا سازند. #کودک با فطرتی پاک متولد میشود و این پدر و مادر هستند که باید فطرت او را در مرحلهی عمل و رفتار نیز هدایت کنند و به فعلیت تبدیل نمایند.
💠آشنایی با مجالس عزای امام حسین (ع)
🔷یاد کربلا و زنده نگهداشتن یاد #امام_حسین (ع)، آثاری بیبدیل دارد. از همان ابتدا باید با کام گرفتن با تربت سیدالشهداء (ع)، شیرینی عشقش را در دل فرزند نشاند. امامان علیهم السلام به پیروان خود آموخته اند که #فرزندان را نیز به #مجالس_عزای #سیدالشهداء (ع) ببرند. آری! بیآن که #کودکان سختی و دشواری ببینند و یا از مجالس دینی زده شوند، باید برای آنان خاطره خوش معنوی ایجاد کرد، تا اندک اندک #محبتاهلبیت علیهم السلام در جان ایشان عمیقتر گردد و سعادت دنیا و آخرتشان فراهم آید.
💠آموزش شعرهای مذهبی
🔷از آن جایی که شعر دارای آهنگ است، کودکان علاقهی خاصی به آن دارند؛ بنابراین، در قاب شعرهای ساده و آهنگین میتوان بسیاری از معارف را به آنها منتقل کرد. #اهل_بیت علیهم السلام بر آموختن برخی اشعار به کودکان تأکید ویژه کردهاند. در همین رابطه شخصی به نام عبدی، اشعار زیبا و بلیغی در رسای اهل بیت علیهم السلام سروده بود؛ از این رو، امام صادق (ع) به شیعیان دستور میدهد و میفرماید: ای شیعیان! اشعار عبدی را به فرزندان خود بیاموزید؛ زیرا، او بر دین خدا بوده است. [۱]
🔷توجه به این نکته ضروری است، که اینگونه اشعار از باب نمونه است، لذا میتوان، شعرهای زیبا و پرمعنا را که با زبان مادری گفته شده است، به کودکان آموزش داد، تا همانند کلمات که در ذهن و حافظهی کودک جای میگیرند، روح و معنای اشعار نیز در روح آنان دلنشین گردد. #ادامهدارد...
پینوشت
[۱] بحارالانوار، ج ۷۶، ص ۲۹۳؛ «یا معشر الشیعة، علموا اولادکم شعر العبدی، فانه علی دین الله» .
📕دورانطلاییتربیت (محمدعلیقاسمی)
منبع: وبسایتراسخون
#تربیت_دینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳
🏴
⭕️ #امام_حسین (ع) زینت آسمان ها و زمین (بخش اول)
🔷حضرت #سیدالشهداء (ع) ۱۰ سال امامت کردند و آخرین سال امامت ایشان مصادف شد با مرگ #معاویه بن ابی سفیان، و روی کار آمدن فرزندش #یزید. چهره يزيد با پدرش معاويه بسيار متفاوت بود، او اصلا به دين و ديانت و حتی ظاهر شريعت اهميتی نمیداد و تنها به فکر شهوترانی و عيش و نوش خود بود؛ او مردی سگباز، ميمونباز، شرابخور، بسيار شهوتران و... بود که اصلا به دين و شريعت اهميتی نمیداد، پس با وجود او و خليفه بودن او، حتی ظواهر دين و #اسلام در خطر عظيمی قرار میگرفت؛
🔷به همين خاطر است که #امام_حسین (ع)، بعد از اينکه #يزيد به خلافت رسيد فرمود: «وَ عَلَى الاِسْلَامِ السّلَامُ اِذْ قَدْ بَلِيَتِ الْاُمَّةُ بِرَاعٍ مِثْل يَزِِيد؛ آنگاه كه امت، گرفتار حاکمی چون #يزيد گردد، بايد فاتحه اسلام را خواند». [۱] با اين اوصاف، ديگر درنگ جايز نبود و حرکت امام (ع) شروع شد؛ اتفاقا به خاطر جايگاه رفيع حضرت در ميان مردم، حرکت ايشان، حال يا بيعت کنند يا قيام، از اهميت ويژهای برخوردار بود، بنابراين اين قيام يا بيعت، بازتاب بسيار گستردهای در ميان مردم داشت و به منزله تاييد يا عدم تاييد تلقی میشد، که حضرت #سیدالشهداء #قیام را انتخاب کرد و در نهایت به شهادت ایشان در سال ۶۱ قمری انجامید.
🔷در شان و جایگاه حضرت همین بس که نقل شده: روزی پیامبر اکرم(ص) به #امام_حسین(ع) که از در وارد شدند فرمودند: «خوش آمدی ای #زینتآسمانهاوزمین» یکی از حاضران به نام اُبیّ بن کعب [با تعجب] عرض کرد: یا رسول اللّه، آیا جز شما کسی دیگر هم زینت آسمانها و زمین محسوب میشود؟ حضرت فرمودند: «ای ابیّ بن کعب، سوگند به خدا، همانا #حسین_بن_علی(ع) در #آسمانها از روی زمین بیشتر شناخته شده است. نام او در #عرش_الهی این گونه نوشته شده: «اِنّ الحُسینَ مِصباحُ الهُدی و سفینةُ النّجاة» همانا #حسین مشعل هدایت و کشتی نجات است». [۲] همچنین پیامبر اکرم(ص) بارها در مورد امام حسن مجتبی و امام حسین علیهم السلام فرمودند: «الْحَسَنَ وَ الْحُسَيْنَ سَيِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّة: حسن و حسین سرور جوانان اهل بهشتند». [۳] #ادامهدارد...
پینوشتها
[۱] اللهوف على قتلى الطفوف، ترجمه فهرى، ص ۲۴
[۲] بحرانى، مدينة معاجز الأئمة الإثني عشر و دلائل الحجج على البشر، ج۴، ص۵۲
[۳] من لا يحضره الفقيه (۴جلد) ج۴، ص۱۷۹
نویسنده: محمد فرضی پوریان
منبع: وبسایترهروانولایت
#امام_حسین
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳
🏴
⭕️ #امام_حسین (ع) زینت آسمان ها و زمین (بخش دوم)
💠 #امام_حسین (ع) از زبان اهل سنت
🔷اگر به منابع اهل سنت هم مراجعه کنیم، علمای آنان در وصف سیدالشهداء (ع) جملات زیبایی دارند که در مورد کمتر کسی چنین سخنانی گفته اند، از جمله اینکه: خالد محمّد خالد، از علمای اهل سنت مصر مینویسند: «#امام_حسین(ع) برای حفظ دین دست به فداکاری زد... بنابراین موضوعِ #قیام_عاشورا نیز حفظ دین بود؛ چرا که در آن زمان نیاز زیادی به حفظ دین احساس میشد».
🔷محمدعلی جناح، رهبر فقید پاکستان، می گوید: «هیچ نمونهای از شجاعت، بهتر از آنچه #امام_حسین(ع) نشان داد در عالم پیدا نمیشود. به عقیده من تمام مسلمین باید از شهیدی که خود را در سرزمین عراق قربانی کرد، پیروی کنند». عباس محمود العقّاد نویسنده و ادیب بزرگ مصری، مینویسد: «جنبش #حسین(ع) از بینظیرترین جنبشهای تاریخی است که تاکنون در زمینه دعوتهای دینی یا نهضتهای سیاسی پدیدار گشته است».
🔷سید قطب مینویسد: «هیچ شهیدی در سراسر زمین مانند #حسین(ع) نیست که احساسات و قلبها را قبضه کند و نسلها را به غیرت و فداکاری بکشاند. چه بسیار از کسانیکه اگر هزار سال هم می زیستند امکان نداشت عقیده و دعوتشان را گسترش دهند. ولی #حسین(ع) عقیده و دعوتش را با شهادتش به کرسی نشاند. #هیچ_خطابهای نتوانست قلب ها را به سوی خود سوق دهد و میلیون ها نفر را به سوی اعمال بزرگ بکشاند، مگر خطبه آخرِ #حسین(ع) که با خون خود آن را امضا کرد و برای همیشه موجب حرکت و تحول مردم در خط طولانی تاریخ گردید».
🔷محمد اقبال لاهوری فلسفه #عاشورا را در حریّت بخشی می داند. از دید اقبال، #قیامامامحسین (ع) و یارانش برای حفظ آزادگی و گریز از بندگی طاغوت و غیر خدا و اثبات بندگی نسبت به خدا و برخوردار ساختن دیگران از آزادی در سایه تعبد الهی بود. [۱] #ادامهدارد...
پینوشت
[۱] منبع سایت حوزه
نویسنده: محمد فرضی پوریان
منبع: وبسایترهروانولایت
#امام_حسین
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳
🏴
⭕️ #امام_حسین (ع) زینت آسمان ها و زمین (بخش سوم و پایانی)
💠 #امام_حسین (ع) از زبان دشمنان حضرت
🔷 #معاویه به یزید سفارش می کند: «مبادا خدا را در حالی ملاقات کنی که خون #حسین بر گردن تو باشد». نقل شده است وقتی هنگام مرگ معاویه شد، چنین گفت: «خون و گوشت #حسین از خون و گوشت پیامبر است». در حادثه کربلا #عمر_سعد خطاب به #شمر بن ذی الجوشن میگوید: «به خدا سوگند، #حسین با #یزید بیعت نخواهد کرد؛ چون روح پدرش علی بر وجود او حکم فرماست».
🔷 #شمربنذیالجوشن می گوید: «فَلَعُمری لَهُوَ کُفوٌ کریمٌ؛ به جان خودم سوگند، #حسینبنعلی همآوردی آزادمنش و کریم است». همچنین نقل میکنند وقتی شمر شروع به بریدن سر مقدس #امام_حسین(ع) نمود، چنین می گفت: «به خدا سوگند، من در حالی سرت را از تنت جدا میکنم که میدانم تو #آقایی #عظیم_الشأن و #فرزندرسولخدایی و از نظر پدر و مادر بهترین مردم به شمار می آیی».
🔷 #شَبث_بن_رِبْعی - فرماندهِ نیروهای پیاده عمر سعد در کربلا - گفت: «خدا به اهل این شهر (کوفه) هرگز خیر ندهد و آنها را از رشد و استقامت محروم سازد! آیا تعجب آور نیست که ما با علی بن ابیطالب و بعد از او با پسرش حسن برای یاری آل ابی سفیان پنج سال نبرد کردیم، و پس از آن در کنار آل معاویه و ابن زیاد با #پسر_علی ـ که بهترینِ روی زمین بود ـ جنگ کردیم؟» #مرجانه مادر عبیدالله بن زیاد پس از ماجرای عاشورا به پسر خود گفت: «ای خبیث! پسر رسول خدا را کشتی؛ به خدا قسم، هرگز بهشت را نخواهی دید». [۱]
پینوشت
[۱] منبع سایت حوزه
نویسنده: محمد فرضی پوریان
منبع: وبسایترهروانولایت
#امام_حسین
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد