💥🌹💥🌹💥🌹💥🌹💥
🌹
⭕️نور و ظلمت در قرآن کریم (بخش پنجم)
🔶«مصادیق نور در قرآن»؛ از آنجا که همه چیز و همه کس نیاز به هدایت و راهنمایی دارد و از مفاهیم والای #نور، هدایت و دادن تشخیص به اشیاء دیگر است، خداوند سبحان برای #نور مصادیق گوناگونی را معرفی نموده که در بخش قبلی این نوشتار به ذکر دو مورد از آنان پرداختیم؛ در این بخش نیز به دو مورد دیگر میپردازیم:
💠ج) پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)؛
🔷از چهرههای معروف و شناخته شده نور، وجود پربرکت #رسول_گرامی_اسلام (صلی الله علیه و آله) است. خداوند قبل از خلقت هر چیز حتی آب، عرش، کرسی، آسمانها، زمین، لوح و قلم، بهشت و جهنم و فرشتگان… نور حبیبش #محمد (ص) را آفرید و برای خود برگزید، او برای نجات بشریت، رسولش را در حجابهای مختلف، نوری قرار داد که نتیجهاش سوق دادن بشریت به سوی نور و هدایت است. خود آن حضرت فرمود: «خلقنی من نور و خلق ذلک النور قبل آدم بألفی ألف سنة؛ خداوند مرا از نور (خود) آفرید که این آفرینش قبل از خلقت آدم انجام شد و مدّت آن دو میلیون سال پیش بوده است». [۱] و در برخی تفاسیر در ذیل آیه شریفه: «قَدْ جاءَکُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَ کِتابٌ مُبِینٌ؛ هر آینه از سوی خداوند برای شما نور و کتاب مبین آمده است»، گفته شده نور وجود گرامی محمد بن عبدالله (ص) است و کتاب هم قرآن میباشد. [۲]
💠د) اهل بیت پیامبر خدا (علیهم السلام)؛
🔷واژه #نور بر #علی_بن_ابیطالب (ع) و دیگر #معصومان_پاک اطلاق گردیده است. در همه زیارتهای مأثوره آنان، این جمله را به وضوح میبینیم و میخوانیم: «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا نُورَ اللَّهِ فِی ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ؛ درود خدا بر تو ای #نور_الهی که در تاریکیهای زمین جلوه میکنی و نورافشانی مینمایی». و در برخی بصورت جمع آمده است: «السَّلَامُ عَلَیْکم یَا نُورَ اللَّهِ فِی ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ». و در آیات بسیاری از ائمه اهل بیت تعبیر به #نور گردیده همانطوری که در ذیل آیه «یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ» [۳] چنین تفسیر شده است: «طاغوتیان مردم را از وادی نور که همان اطاعت و پیروی آل محمد است خارج میکنند و به وادی ظلمت که حاکمیت خویش است، سوق میدهند. امام صادق (ع) در ذیل این آیه چنین فرمود: «#نور، #آل_محمد (علیهم السلام) است و ظلمات دشمنان آنان هستند. [۴] #ادامه_دارد...
پی نوشتها:
[۱] بحار الانوار، ج ۵۷، ص ۱۹۸
[۲] بحار الانوار، ج ۱۶، ص ۴۰۶، ح ۱
[۳] بقره، ۲۵۷
[۴] تفسیر صافی، ج ۱، ص ۲۸۵
منبع: وبسایت رشد
#قرآن #نور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
☀️☄☀️☄☀️☄☀️☄☀️
☄
⭕️آثار بیتقوايی در زندگی اجتماعی (بخش سوم)
🔶درباره #تقوا و آثار و پيامدهای آن، بسيار گفته و نوشته شده است، ولی درباره #بیتقوايی و تاثير آن در زندگی، كمتر تحليلی ارائه شده است. مسلماً بررسی و تحليل آن ميتواند راهگشای خوبی در زمينه بازسازی هنجارهای اجتماعی و جامعه پذيری باشد. نويسنده در اين مطلب با بررسی آيات قرآنی، نگاهی گذرا به #آثار_بیتقوايی در زندگی اجتماعی دارد.
💠پيمانشكنی، نشانه بیتقوايی
🔷از ديگر آثار و پيامدهای #بیتقوايی ميتوان به #عهدشكنی و پيمان شكنی افراد اشاره كرد. با اين رفتار ناهنجار، سرمايه اجتماعی از ميان ميرود و جامعه دچار بحرانی ميشود كه نميتوان از آن به سادگی گذشت. جامعهای كه شهروندان آن نسبت به يكديگر اعتماد نداشته باشند، نميتوانند در كنار هم رابطه سالمی داشته باشند. #فقدان_اعتماد_اجتماعی، آثار خود را در همه حوزه ها، از جمله اقتصادی بجا ميگذارد؛ در نتيجه #جامعه فرصت رشد و شكوفايی تمدنی را از دست ميدهد. در #حوزه_خانواده، ميان زن و شوهر نيز اين اطمينان و اعتماد از ميان ميرود؛ زيرا خانواده بر نوعی پيمان و عهد برپا شده است و #پيمانشكنی در انسانهای بیتقوا موجب ميشود، تا هسته اوليه اجتماعی يعنی خانواده سست شود.
🔷خداوند در آيه ۵۶ سوره انفال، #پيمان_شكنی مداوم در همه امور زندگی را به عنوان يكی از #آثار_مهم_بیتقوايی برميشمارد؛ زيرا آنچه موجب ميشود تا اشخاص به قول و قرارهای خويش پایبند باشند، #تقواست. #بیتقوايی حتی موجب ميشود تا شخص نسبت به پيمانها و عهدهای مكتوب و اسناد نيز بیتوجه باشد و به اشكال مختلف، قانون و اسناد قانونی و مكتوب را دور بزند. از ديگر پيامدهای زيانبار بیتقوايی ميتوان به اختلافات و #تفرقه در #حوزه_اجتماعی اشاره كرد.
🔷اين اختلافات ميتواند در حوزههای مختلف دينی و فرهنگی و اجتماعی و سياسی اتفاق بيفتد. خداوند در آيات ۵۲ و ۵۳ سوره مؤمنون به اين اختلافات اشاره ميكند و به #بیتقوايی، بعنوان #عامل_پيدايش_تفرقهها توجه ميدهد. گرانفروشی و كمفروشی و عدم مراعات قوانين عرفی و قانونی از سوی برخی مردم، از ديگر پيامدهای بیتقوايی در جامعه است. «اصحاب ايكه» و «جامعه شعيب» به سبب همين بیتقوايی نسبت به يكديگر ظلم ميكردند و با كمفروشی و گرانفروشی، از يكديگر به اشكال مختلف میدزديدند. [سوره شعراء آيات ۱۷۶ و ۱۷۷] #ادامه_دارد...
نويسنده: سلمان عزيزی
منبع: فارس
#تقوا #بیتقوایی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️ #جنگ_نرم و ابزارهای تغییر فرهنگی (بخش چهارم)
🔶اگر افرادی تا اواخر قرن بیستم وجود داشتند که گسترش قدرت نظامی را تنها راه افزایش توان یک کشور قلمداد می کردند، امروز کسی در غلط بودن این نظریه شکی ندارد. رخدادهای چند دهه گذشته اثبات کرده که داشتن تانک مهم نیست؛ مهم این است که چه کسی و با چه درجه ای از #ایمان، پشت تانک نشسته است.
💠در مورد فرهنگ دو نکته قابل ذکر است (در بخش قبلی نوشتار به نکته اول پرداخته شد)؛
2⃣ «ابزارهای برونی»
🔷 «ارتباط فرهنگی»: #جوامع در محیط سترون شده فرهنگی حضور ندارند، بلکه دائما در معرض دریافت و ارسال پیامهای فرهنگی از محیط جهانی هستند که #فرهنگ آنها را دچار تغییر و تحول مداوم مینماید. «اگر عضوی از یک فرهنگ، پیامی را برای دریافت توسط عضوی از فرهنگ دیگر ایجاد نماید، #ارتباط_بین_فرهنگی رخ داده است. این ارتباط میان آن دسته از مردم که ادراکات فرهنگی و سیستم های نمادینشان به اندازه کافی مجزا هستند، انجام میگیرد». [سامووار ۱۳۷۹: ۹۸] #ارتباط_فرهنگی از گذشته وجود داشته است و موجب اعتلای فرهنگها میگردد. جوامع، در ارتباطهای فرهنگی، آسیبپذیری خود را کشف و ترمیم مینمایند؛ مثلا حمام، قهوه و چای از شرق به غرب منتقل شد و مردم شرق، به کارگیری دوش حمام و سیگار را از جهان غرب فرا گرفتند.
🔷بسیاری از هنرهای بومی و جهانسومی اساسا نتیجه ارتباط فرهنگی هستند، و از ترکیب عناصر گوناگون جهانی از جمله غربی حاصل شدهاند. چاقوی فلزی همچون موهبتی به یاری سنن کندهکاری و مجسمه سازی جهان سوم آمد. نقاشی روغن و اکریلیک فقط در اثر تماس با غرب بود که رواج پیدا کرد. هنر اندوبله در جنوب آفریقا از مهره و منجوق به عنوان وسیله اصلی برای تزیین لباس و منسوجات استفاده میکند. این دانهها و مهرهها چیزی نیستند که بومی آفریقا باشند، بلکه در اوایل قرن ۱۹ از فرهنگ چکسلواکی به آنجا میرود. [کاوین ۱۳۸۷: ۱۹] در #ارتباط_فرهنگی، هیچ فشاری در کار نیست و #مردم، خود، #عناصر_فرهنگی را پسندیده و استفاده مینمایند. در ضمن، به فرهنگ بومی نیز آسیبی نمیرسد و نوعی انطباق و سازگاری میان عناصر جدید و کهن فرهنگی حاصل میگردد. #ادامه_دارد...
منبع: حوزه نت به نقل از فصلنامه رهآورد نور، شماره ۳۲، ص ۲
#جنگ_نرم #قدرت_نرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
تبیین
⭕️بصیرت
🔹یکی از کارهای #دشمن این است که محاسبات مسئولان کشور و مؤثّران فکری کشور و در درجهی بعد آحاد ملّت را تغییر بدهد و در محاسبات اینها اثر بگذارد؛ مثل اینکه شما فرض بفرمایید بتوانید در رایانهی یک شخصی یک بدافزار را وارد کنید که همهی چیزهایی را که این رایانه به شما خواهد داد، عوضی بدهد، غلط بدهد؛ در رایانهی عمومی و کلّی مدیریّت یک کشور، در اندیشهی آنها، در محاسبات آنها گاهی دشمن تأثیر می گذارد.
🔹یک ملّت آزاد آن ملّتی است که این تأثیر را نپذیرد، به معنای واقعی کلمه آزادانه بیندیشد، آزادانه فکر کند و با شجاعت عمل کند و دنبال منافع ملّی خودش برود. خب، این به چه چیزی احتیاج دارد؟ به #بصیرت. اگر ما بصیرت نداشته باشیم، اگر ما بینش درست، چشم باز، #هوشیاری لازم نداشته باشیم، نه درست منافع حقیقی مان را تشخیص می دهیم، نه درست راه رسیدن به این منافع را تشخیص می دهیم، نه درست آدمی را که باید این بار بزرگ را بر دوش بگیرد، می شناسیم.
🔹وقتی #بصیرت نبود مثل انسانی است که چشم ندارد، راه را نمی بیند؛ بصیرت برای یک کشور، یک ملّت و آحاد یک مجموعه، به این اهمّیّت است. اگر چنانچه این مختصّات در یک کشوری، در یک ملّتی وجود داشت، آن وقت آن ملّت به نتایج مطلوب خود خواهد رسید؛ البتّه این یک الزاماتی را برای همهی مجموعهها به وجود میآورد؛ در نظام اسلامی یکایک شماها باید ببینید، بیندیشید، فکر کنید، بشناسید، تشخیص بدهید و عمل کنید؛ احساس تکلیف بکنید و مراقب باشید که در محاسبات فکری شما، #دشمن تأثیر نگذارد.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۸/۰۸/۰۸
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثارمعظمله
#بصیرت #امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥🌹💥🌹💥🌹💥🌹💥
🌹
⭕️نور و ظلمت در قرآن کریم (بخش ششم)
💠جامعه نورانی، آرمان انبیاء
🔹درهم ریختن جامعه ظلمانی و حاکمیت ستمکاران و طواغیت، و #جایگزینی_جامعه_نورانی و #حاکمیت_صالحان از جمله آرمانهای اساسی انبیاء و پیامبران و مردان الهی بوده است و گویا مهمترین مأموریت آنان محسوب گردیده که باید همه عوامل دست به دست یکدیگر دهد، تا این آرمان الهی تحقق یابد و در سایه این مدینه فاضله، استعدادها شکوفا شود و #عدالت در همه جا اجرا گردد و دست جنایتکاران و زورگویان کوتاه شود و محرومان از نعمتهای الهی بهرهمند گردند. حال به دو آیه ذیل توجه فرمایید: «وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسى بِآیاتِنا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَکَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ...؛ [ابراهیم، ۵] و همانا موسی را با نشانه های خود فرستادیم [و به او وحی کردیم] که قوم خود را از تاریکیها به سوی #روشنایی بیرون آور...».
🔹آیه فوق مأموریت نهایی و غایی موسی بن عمران (ع) را با صراحت کامل و شفاف مطرح میکند و تأکید زیادی هم نموده است. «الر کِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَیْکَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلى صِراطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ؛ [ابراهیم، ۱] الف، لام، راء، این کتابی است که بر تو نازل کردیم تا مردم را از تاریکیها (ی شرک و ستم و جهل) به سوی #روشنایی (ایمان، عدل، آگاهی) به فرمان پروردگارشان درآوری و بسوی راه خداوند توانا و ستوده راهیشان سازی». در این آیه هدف نهایی نزول کتاب آسمانی همانند #قرآن چیزی جز تحول و دگرگونی از #جامعه_ظلمانی به #وادی_نور نخواهد بود، زیرا سعادت در تشکیل و تحقق #جامعه_نورانی است.
💠ویژگیهای جامعه نورانی در قرآن
🔶از خلال آیات گوناگونی که درباره #جامعه_نورانی بحث میکند و آن را مطرح مینماید، اوصاف و ویژگیهای برجستهای به چشم میخورد که میتوان آنها را صفات ممتاز جامعه نورانی شمرد تا در تحقق آن تلاش بیشتر شود و مردم بدان توجّه کنند.
◽️الف) ولایت الهیه در جامعه نورانی
🔹در رأس جامعه دینی، حاکمیت از آن خداست و نظارت و اشراف کلی بر امور مردم در چارچوب قانون الهی برنامهریزی شده است، خالق هستی با حاکمیت خویش مردم را از دامهای گوناگون و رنگارنگ شیطانی میرهاند و آنان را به وادی #نور سوق میدهد و سعادت دنیوی و اخروی آنان را تضمین مینماید، چنانچه خود در قرآن کریم فرموده است: «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ...؛ [بقره، ۲۵۷] خداوند ولی و حاکم آنانی است که به او ایمان آوردهاند، او آنان را از وادی تاریکیها بسوی #نور و هدایت سوق میدهد...». #ادامه_دارد...
منبع: وبسایت رشد
#قرآن #نور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️ #جنگ_نرم و ابزارهای تغییر فرهنگی (بخش پنجم)
🔶اگر افرادی تا اواخر قرن بیستم وجود داشتند که گسترش قدرت نظامی را تنها راه افزایش توان یک کشور قلمداد میکردند، امروز کسی در غلط بودن این نظریه شکی ندارد. رخدادهای چند دهه گذشته اثبات کرده که داشتن تانک مهم نیست؛ مهم این است که چه کسی و با چه درجه ای از #ایمان، پشت تانک نشسته است.
💠«هجوم فرهنگی» (۱)
🔷آیا وضعیت برابر در عصر جدید، میان #فرهنگ های #غربی و #غیر_غربی ادامه یافته است؟ یعنی میان فرهنگ ها یک ارتباط سالم و عادلانه برقرار است؟ آیا عرضه عناصر فرهنگی، فارغ از تمایلات سیاسی انجام می گیرد؟ آیا #کشورهای_غیر_اروپایی در #ارائه_فرهنگ خود از امکانات و توانایی های غرب برخوردارند؟ برخی معتقدند هنوز هم این وضعیت ادامه دارد و غرب فقط به عرضه فرهنگی میپردازد و مردم شرق این عناصر فرهنگی را انتخاب میکنند، هیچ فشاری در کار نیست و غرب فقط به نیازهای مردم شرق، پاسخ مناسبتری میدهد و به همین دلیل است که اقبال بیشتری به آن میشود. صاحبان صنایع فرهنگی و شرکت های چندملیتی به طور قطع و یقین طرفدار چنین پاسخی هستند.
🔷اما برخی دیگر از منظر متفاوتی به این قضیه نگاه میکنند. به نظر آنها اکنون #غرب و #شرق از جایگاه برابر به #تبادل_فرهنگ نمیپردازند. به نظر این افراد تصور نوعی «میدان بازی برابر» افسانه ای بیش نیست و هرگز نیز در عمل مشاهده نخواهد شد. [کاوین ۱۳۸۷: ۱۸] توانایی #کشورهای_غیر_غربی برای #عرضه_فرهنگ، بسیار پایین است و این به جهت دلایل کاملا غیر فرهنگی است؛ به عبارت دیگر، شرق از فرهنگ ضعیفتری برخوردار نیست، اما #سلطه اقتصادی سیاسی، و نظامی #غرب مانع از این میشود که بتواند #فرهنگ خود را طی یک روند عادلانه ارائه نماید.
🔷به عنوان مثال، رسانههای جمعی با تبلیغات، یک نیاز کاذب ایجاد میکنند و شرکتهای بزرگ، تولیدات خود را برای ارضای این نیازها به مردم میفروشند و در ضمن، یک عنصر فرهنگی وارد کشور مینمایند. از وضعیت جدید به #هجوم_فرهنگی_غرب تعبیر میگردد و هجوم فرهنگی، از مهمترین #ابزارهای_جنگ_نرم میباشد. ناچاریم که میان ارتباط فرهنگی و هجوم فرهنگی تفاوت قائل شویم. #ادامه_دارد...
منبع: حوزه نت به نقل از فصلنامه رهآورد نور، شماره ۳۲، ص ۲
#جنگ_نرم #قدرت_نرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 صحن پر ستاره
◽️هشتم شوال سالروز تخریب قبور ائمه بقیع(ع) به دست آلسعود تسلیت باد.
@Farsna
⭕️ما باید امروز تلاشمان را مصروف تربیت دینی و تربیت انقلابی جوانها بکنیم
🔹سفارش بکنم، آقایانی که دستی در کار ارشاد و مسائل فرهنگی و مانند اینها دارند به این نکته توجّه کنند، که امروز مهمترین وظیفهی ما تقویت این روحیّه در جوانها و در نسل جوان است. ما اگر طرفدار اخلاقیم، باید همین روحیّه انقلابی را در اینها تقویت کنیم. #اخلاق را هم به برکت روحیّهی دینی و انقلابی می شود در جوانها تأمین کرد؛ اخلاقِ بدون دین، اخلاقِ بدون تقوا، اخلاقِ بدون روحیّهی انقلابی و حرکت جهادی و میل به جهاد در راه خدا، نه پدید میآید و نه منعقد میشود، اگر هم منعقد بشود عمقی ندارد. ما باید امروز تلاشمان را مصروف #تربیت_دینی و #تربیت_انقلابی جوانها بکنیم و این جریان عظیم نیروی انقلاب را هم که در بین جوانها خوشبختانه هست، تقویت بکنیم؛ بهشان امید بدهیم، بهشان پشتیبانی بدهیم و تقویت بکنیم این جریان را. اینجور نباشد که جریان انقلابی تضعیف بشود، جریان مقابل آنها تقویت بشود؛ این نباید اتّفاق بیفتد؛ نه در محیط دانشگاه، نه در محیط تبلیغات دینی، نه در محیط فرهنگی و امثال اینها.
بیاناتمقاممعظمرهبری ۹۶/۵/۳۰
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثارمعظمله
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ويژگی های دين و شريعت خاتم (بخش سوم)
💠با دقت و تتبع در آثار بزرگان ميتوان در مجموع شش ويژگی را برای #دين_اسلام استقصا كرد و برشمرد:
4⃣«كامل و جامع بودن»؛ آيين اسلام در مقايسه با شرايع پيشين از دو جهت كاملتر است:
🔷ب) «از نظر جامعيت و همه جانبه نگری»: (۲)
در #دين_اسلام هم به دعا و عبادت و زهد و تقوا و تهذيب نفس و صفای درون و در يك كلمه به روح و معنای زندگی توجه و اهتمام شده است، و هم به مظاهر مختلف زندگی، مانند كار و تحصيل دانش و ازدواج و جهاد و حقوق اجتماعی افراد. از اين رو است كه #قرآن_كريم، امت واقعی اسلام را #امت_وسط توصيف ميكند؛ آنجا كه ميفرمايد: «وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ وَيَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا...؛ [بقره، ۱۴۳] و بدين سان شما را #امتی_ميانه قرار داديم تا بر مردم گواه باشيد و پيامبر بر شما گواه باشد...». بدون شك #امت_وسط و متعادل، دست پرورده تعاليم وسط و متعادل است. [۱] تكامل و ارتقاء سطح تعاليم پيامبران از نظر كمّی نيز سزاوار طرح است. اگرچه نياز انسان به هدايت وحی در ابعاد گوناگون، اعم از معارف دينی، آداب و شعائر و دستورهای اخلاقی و اجتماعی، نيازى نامحدود و پايان ناپذير نيست [۲]، ولی با اين حال، #تشريع_آيين_الهی - چنان كه از آيات قرآن استفاده ميشود - يكباره انجام نشده است، بلكه در طول تاريخ #سير_تكاملی_تدريجی داشته است، به اين معنا كه در مقاطع مختلف به تناسب حال و استعداد امتها (و نه به حسب درجه تمدن)، آن مقدار از دين و شريعت كه در توان آنها بوده، توسط #پيامبران بر ايشان عرضه شده است، تا اينكه در نهايت، در آيين و #شريعت #رسول_گرامی_اسلام (ص)، شكل كامل و نهايی خود را يافته است.
🔷آيه «وَ تَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ صِدْقًا وَ عَدْلًا ۚ لَا مُبَدِّلَ لِكَلِمَاتِهِ ۚ وَ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ؛ [انعام، ۱۱۵] کلام خدای تو از روی راستی و عدالت #به_حد_کمال رسید و هیچ کس تبدیل و تغییر آن کلمات نتواند کرد و او خدای شنوا و داناست»، بنابر تفسير علامه طباطبايى ناظر به همين حقيقت است. [۳] همچنين در حديثى شريف، پيامبر اكرم (ص) بر اين معنا اشاره كرده ميفرمايد: «انّ مَثَلي و مَثَل الانبياء من قبل، كمثل رجل بنی بيتاً، فأحسنه و أجمله، الّا موضع لبنة من زاوية، فجعل الناس يطوفون به و يعجبون له و يقولون: هلّا وضعت هذه اللبنة؟ قال: فأنا اللبنة و انا خاتم النبيين؛ همانا مثل من و مثل انبياء پيشين، همانند مثل كسى است كه خانهای را بنا نهاد و آن را نيكو داشت و زيبا نمود، مگر جای يك آجر از گوشهای را؛ مردم گرد آن میچرخيدند و از آن در تعجب بودند و ميگفتند: چرا اين آجر سر جای خود گذاشته نشده است؟! فرمود: من همان آجرم و من #خاتم_پيامبرانم». [۴] از آنچه گفته شد ميتوان به اين نكته راه يافت كه مراد از كامل بودن دين اسلام، #كمال_نفسی است، و نه كمال نسبی [۵]؛ به اين معنا كه مجموعه معارف دينی، دستورهای اخلاقی و احكام فقهی آن از هر گونه نقص و كاستی به دور است، و در مقايسه با ديگر اديان كامل به شمار میآيد؛ به عبارتی، آنچه بايد از طريق وحی برای هدايت بشر در اختيار او قرار گيرد، در اين دين فروگذار نشده است. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] ر.ش به: مرتضی مطهری، شش مقاله، صص ۸۵-۸۸
[۲] ر.ش به: مرتضی مطهری، اسلام و مقتضيات زمان، ج ۱، ص ۳۶۵ و ۳۶۶؛ هم او، خاتميت، ص ۷۲ و ۷۳
[۳] ر.ش به: محمد حسين طباطبايى، الميزان، ج ۷، ص ۳۲۹. همچنين ر.ش به: مرتضی مطهری، شش مقاله، ص ۹۳ و ۹۴
[۴] ر.ش به: جعفر سبحانی، الهيات، ج ۲، ص ۴۷۷؛ هم او، مفاهيم القرآن، ج ۳، ۱۴۲؛ (و مطابق نقل ديگر:) مرتضی مطهری، شش مقاله، ص ۹۴
[۵] ر.ش به: عبدالله جوادی آملی، شريعت در آينه معرفت، ص ۱۹۴ و هم او، ولايت فقيه، ولايت فقاهت و عدالت، ص ۶۳. شايان ذكر است آيت الله جوادی آملی (حفظه الله) جامع بودن دين اسلام را به معناى گستردهتر از آنچه در متن آورده شده، تفسير ميكنند. ر.ش به: شريعت در آينه معرفت، ص ۱۶۳
نویسنده: مركز مطالعات و پژوهش های فرهنگی حوزه علميه
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
#اسلام
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
☀️☄☀️☄☀️☄☀️☄☀️
☄
⭕️آثار بیتقوايی در زندگی اجتماعی (بخش چهارم و پایانی)
🔶درباره #تقوا و آثار و پيامدهای آن، بسيار گفته و نوشته شده است، ولی درباره #بیتقوايی و تاثير آن در زندگی، كمتر تحليلی ارائه شده است. مسلماً بررسی و تحليل آن ميتواند راهگشای خوبی در زمينه بازسازی هنجارهای اجتماعی و جامعه پذيری باشد. نويسنده در اين مطلب با بررسی آيات قرآنی، نگاهی گذرا به #آثار_بیتقوايی در زندگی اجتماعی دارد.
🔷 #بیتقوايی در حوزه سیاسی نیز شخص و دولت را به سوی استكبار ميكشاند و زمينه ظلم و ستم فراگير را فراهم میآورد. از اينرو خداوند درباره رفتارهای فرعون به #بیتقوايی وی اشاره ميكند، كه عامل مهم در ظلم كردن به جامعه يهوديان بود. [شعراء، ۱۰ و ۱۱] رفتارهای هنجار شكنانهای چون #قتل را هم میبايست در #بیتقوايی افراد جست. قرآن به اين مسئله در آيه ۲۷ سوره مائده اشاره ميكند؛ زيرا در يك نمونه چون قتل هابيل، بیتقوايی قابيل موجب شد تا وی نسبت به هابيل حسادت ورزد و زمينه برای قتل برادر در او فراهم شود.
💠تقوا، مهاركننده هواهای نفسانی
🔷 #تقوا، لباسی است كه آدمی را از هرگونه عيب و نقصی ميپوشاند؛ زيرا شهوت و هواهای نفسانی، آدمی را به سوی بسياری از ناهنجاريها ميكشاند. #تقوا موجب ميشود تا شهوت و هواهای نفسانی مهار شود و در حفاظ قرار گيرد و انسان را نيز از گناه و انجام كارهای زشت و پليد نگه دارد. [اعراف، ۲۶] بسياری از انسانها به سبب #غرور بيجا و اعتماد به نفس بالا به خود، #زمينه_بیتقوايی را در خويش افزايش ميدهد و در مسير #گناه گام برميدارند. [بقره، ۲۰۶]
💠سخن آخر
🔷مواردی که در طی این بخش و بخشهای قبلی این نوشتار بدان ها پرداخته شد، نمونههايی از پيامدهای اجتماعی #بیتقوايی در هر جامعهای است، بنابراين مسئولان و اوليای امور برای اينكه جامعهای دارای #شهروندان_قانونگرا باشد، بايد بر #تقوا به عنوان #مهمترين_بنياد_اخلاق، قانونگرايی و رفتارهای هنجاری تأكيد كنند. هرگونه بیتوجهی به اين بنياد، ميتواند آثار زيانباری به دنبال داشته باشد، كه عذابهای الهی و مكر خداوند از جمله آنهاست. باشد که با تقويت #تقوای_اجتماعی و #نظارت_وجدانی در افراد، شهروندانی پاك و سالم و جامعه قرآنی داشته باشيم؛ ان شاء الله تعالی.
نويسنده: سلمان عزيزی
منبع: فارس
#تقوا #بی_تقوایی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ امام خمینی(ره)
🔷در #نظام_جمهوری_اسلامی، هر مسئولی که نگاه آخرالزمانی نداشته باشد، خائن و خطرساز است.
📕صحیفه ی نور ، ج ۱۸
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️
🌸
⭕️روشهای نهادینه کردن حجاب در فرزندان (بخش اول)
🔶 #حجاب به معنای رهایی از دام شیطان و فرار از هر پلیدی است. #حجاب یعنی از زشتی ها گذشتن، و درون را پاک کردن؛ دژ مستحکم زن و مرد است در برابر هزاران تیر زهر آلود دشمن.
💠چگونه انگیزهی حجاب را در دختران ایجاد کنیم؟
🔷 #تربیت_دینی و نهادینه کردن آموزههای دینی در کودکان و نوجوانان سبب #مصونیت آنان از آسیبهای اخلاقی و اجتماعی میشود. چرا که دلیل بروز بسیاری از رفتارهای ناهنجار، بیبهرگی از تربیت دینی و اخلاقی است. در #نظام_تربیتی_اسلام، آغاز تعلیم و تربیت با روششناسی و بررسی شیوههای صحیح تربیتی، جایگاه ویژهای دارد. بر این اساس میتوان یکی از دلایل مهم آسیبهای فردی و اجتماعی آیندهی افراد را بی توجّهی و #غفلت در تربیت دینی در دورهی کودکی و نوجوانی دانست، با این استدلال که امام علی (ع) دربارهی تربیت پذیر بودن کودک و نوجوان به امام حسن مجتبی (ع) میفرمایند: «قلب نونهال مانند زمین خالی است که هر تخمی که در آن افشانده شود، میپذیرد». [۱] حال برای شروع چه باید کرد؟ از چه روشهایی میتوان استفاده کرد؟ مؤثرترین روشها و عوامل کدامند؟ پاسخ به این پرسشها، موضوع و محتوای این سلسله نوشتار میباشد.
1⃣ «ارائهی الگو»
🔷یکی از روشهای مؤثّر در نهادینه کردن حجاب و عفاف بین فرزندان، #روش_الگویی است؛ یعنی استفاده از فرد یا افراد دیگر به عنوان سرمشق و الگو؛ زیرا #غریزه_تقلید یکی از غرایز نیرومند و ریشهدار در انسان است. همزمان با گذر از دوران کودکی، به موازات اینکه #دختران، توانایی درک معانی رفتار و حرکات بیشتری را پیدا میکند، احساس نیاز بر همانندسازی با دوستان و #الگوهای_شایسته در آنها بیشتر میشود. اوّلین و بهترین همجنس دختران، #مادران پرعاطفه و با محبّت آنها هستند، که بیشترین علاقه را به رشد و تکامل فرزندانشان دارند. مادری که توانمندی برقراری رابطهی صمیمی با فرزند خویش را داشته باشد، رفتار و حرکات و حتّی طرز لباس پوشیدن و نگاه کردن او بر رفتار، احساس و عقاید دخترش تأثیر خواهد داشت. [۲] #ادامه_دارد...
پی نوشتها
[۱] نهج البلاغه، نامهی ۳۱
[۲] مسعودی معصومی (احکام مربوط به زن و مرد)، ص ۸۳
منبع: وبسایت راسخون به نقل سایت شمیم نرجس
#حجاب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥🌹💥🌹💥🌹💥🌹💥
🌹
⭕️نور و ظلمت در قرآن کریم (بخش هفتم)
💠ویژگیهای جامعه نورانی در قرآن
🔶از خلال آیات گوناگونی که درباره #جامعه_نورانی بحث میکند و آن را مطرح مینماید، اوصاف و ویژگیهای برجستهای به چشم میخورد که میتوان آنها را صفات ممتاز جامعه نورانی شمرد تا در تحقق آن تلاش بیشتر شود و مردم بدان توجّه کنند.
◽️ب) «سازماندهی، انسجام و وحدت»
🔹از دیگر ویژگیهای جامعه نوری، #سازماندهی و #انسجام و #وحدت_روحی و معنوی نیروهای مؤمن است. اینان خود را در لوای نور الهی و رهبر آگاه، دلسوز باتقوا و فقیه و مجتهد الهام گرفته از انوار الهی #جبهه_واحدی میدانند که تفکیک و جدایی و بر هم زدن این انسجام بسیار دشوار و سخت خواهد بود و هزینه سنگینی را به دنبال خواهد داشت. #قرآن_کریم با ظرافتی وصفناپذیر فرموده است: «فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى لاَ انْفِصامَ لَها وَ اللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ؛ [بقره، ۲۵۶] پس کسی که به طاغوت (بت و شیطان و هر موجود طغیانگر) کافر گردد و او را منکر شود و به خدا ایمان آورد به دستگیره محکمی چنگ زده است که گسستن و از هم ریختن برای آن نخواهد بود و خداوند شنوا و داناست».
🔹در جای دیگر به تک تک افراد جامعه دینی و غیر دینی فرمان میدهد: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا؛ [آل عمران، ۱۰۳] به ریسمان الهی چنگ زنید و #وحدت_کلمه داشته باشید و از یکدیگر جدا نشوید». و در میدانهای رزم و دفاع در برابر دشمنان خدا بویژه آنگاه که درگیری سخت میشود و بعضی فرار را بر قرار ترجیح میدهند که از آن تعبیر به ساعته العسره میشود، رزمندگان مؤمن و خداجو جملگی یک هدف (و آن پیروزی حق بر باطل) را دنبال میکنند و همگی #همانند_تَن_واحد میجنگند و میخروشند. قرآن کریم میفرماید: «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذِینَ یُقاتِلُونَ فِی سَبِیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُمْ بُنْیانٌ مَرْصُوصٌ؛ [صف، ۴] همانا خداوند دوست دارد کسانی (جبههای) را که در راه خدا میجنگند، آنان (به هنگام سختی مبارزه) همانند دژ آهنین پایدارند».
🔹 #دشمنان_اسلام برای ایجاد تفرقه و جدایی، ترفندهای گوناگونی را انجام دادهاند و از همه توان خود کمک گرفتهاند تا این پیوند زیبای قلبی و روحی را از جامعه اسلامی بگیرند. گاهی کتاب خدا را هدف قرار دادهاند، ترجمههای غلط و ناروا و طرح باورهای نادرست تحت عنوان شبهات و... همه از این قبیل است. اینان گاهی اقدام به ترور شخص و شخصیت چهرههای نورانی پیامبر اکرم (ص) و اوصیای طاهرینش علیهم السلام مینمایند و در این راه از هیچگونه تلاشی خودداری نمینمایند: «یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ؛ [توبه، ۳۲] دشمنان خدا میخواهند انوار مقدسه الهی را با تبلیغات و ترفندهای مختلف خویش خاموش نمایند، و لکن خداوند (عز و جل) نور خویش را کمال خواهد بخشید گرچه مشرکان را ناخوشایند آید».
🔹خداوند سبحان جهت تحقق این آرمان بلند (انسجام امت اسلامی) در رأس هرم جامعه نورانی، خود و سپس پیامبرش و جانشینان معصوم را مطرح نموده، بطوری که هرکس در دائره حاکمیت الهی و جامعه نورانی است باید در اطراف این محورها بچرخد که در آن صورت خوشبختی و سعادت برای افراد و جامعه تضمین شده است. «إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ؛ [مائده، ۵۵] همانا ولایت و حاکمیت شما از آن خدا و پیامبر اوست و نیز کسانی که ایمان آوردهاند، اینان نماز را به پا میدارند و در حالت رکوع به فقرا صدقه میدهند». آیه کریمه فوق #سه_محور_انسجام را جهت مردم معرفی میکند: خدا، پیامبر، اولوالامر. در محور اول و دوم هیچگونه بحثی وجود ندارد، و لکن نسبت به #اولوالامر که بعد از رسول خدا (ص) مطرح است، شأن نزول آیه فوق و روایات فراوان دالّ بر آن است که شخصیت معصوم و منحصر بفرد #علی_بن_ابیطالب (ع) مقصود میباشد که میتوان به کتاب «شواهد التنزیل» مراجعه نمود. #ادامه_دارد...
منبع: وبسایت رشد
#قرآن #نور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد