eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
426 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️دستاوردهای انقلاب اسلامی (بخش چهارم) 🔸 را بی شک بايد يکی از مهم ترين و تاثيرگذار ترين انقلاب های جهان دانست، که آثار آن هم در درون مرزها و هم فراتر از مرزها بسيار عميق بوده است؛ به گونه ای که با توجه به اين تحولات و دستاوردهايی که به صورت مستقيم يا غير مستقيم از اين انقلاب ناشی شده است، می توان آن را انقلاب به معنای واقعی کلمه دانست؛ يکی از ويژگى هاى اين تحولات و دستاوردها اين است که در اکثر زمينه ها حاصل شده است، به گونه ای که شاهد يک تحول عظيم و فراگير در کل ساختارهای کشور بوده ايم. هدف اصلی در اين مقاله اين است که برخی از را مورد تحليل و ارزيابی قرار دهيم. 💠دستاوردهای سياسی 4⃣ «تحقق آزادیهای مشروع منطبق با ارزش ها و بنيان های بومی» 🔹اين در حالى است که تا پيش از تنها آزادی که وجود داشت، آزادی در مسير هر چه نزديکتر شدن به از نظر بود و فراتر از آن چيزى به نام آزادی به ويژه از نظر سياسی، اقتصادی و اجتماعی حتی با معنای غربی آن وجود نداشت، و تنها روزنه های به وجود آمده در مقاطعی از تاريخ همچون مشروطه و يا تحولات شهريور ۲۰،  برای آزادی های سياسی نيز بلافاصله با روی کار آمدن ديکتاتوری جديد بسته می شد و به اين ترتيب تبديل به آرزوی دست نایافتنی ملت ايران شده بود و به همين دليل بود که يکی از شعارهای اصلی مردم در راهپيمايی های پيش از انقلاب اسلامی عبارت بود از «استقلال، ، جمهوری اسلامی »؛ 🔹شعاری که آن را عصاره خواست های ملت در جريان انقلاب اسلامی دانسته اند و عنصر در آن نقش برجسته ای دارد، به همين دليل است که دادن و منطبق با ارزش های بومی که آزادی توام با مسئوليت در برابر خدا، [۱] پس از پيروزى انقلاب اسلامی به يکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی تبديل شد و دولت جمهوری اسلامی ايران موظف به «تأمين‏ آزادی های سياسی و اجتماعی در حدود قانون» [۲] گرديد. بر همين اساس آزادی های متعدد در عرصه های سياسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... در قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران به رسميت شناخته شده است که محدوده آن ها را ارزش های بنيادين و مصالح ملی تعيين می کند. 5⃣ «تغيير در سياست خارجی کشور، استقلال در تصميم سازی های ديپلماتيک و نزديک شدن به ملت های مظلوم و مستضعف» 🔹اين در حالى است که تا پيش از پيروزى انقلاب اسلامی، سياست خارجی کشورمان تابعی از سياست های قدرت‌های سلطه گر جهانی بود و رژيم شاه به گونه ای به تدوين و اجرای سياست خارجی خود می پرداخت که گويی مسئوليت وی، نه حفظ و تامين منافع ملی، بلکه حفظ منافع غربی هاست و حتی از تصريح به اين مساله نيز ابايی نداشت، چنانکه شاه در پاسخ در زمينه مطرح شدن ايران به عنوان ژاندارم منطقه صريحا اين ماموريت خود را به منظور حفاظت از منافع غرب عنوان کرده و می گويد: «ارتش ما در واقع قادر بود در اين ناحيه كه براى اهميت استراتژيك فوق العاده‌ای دارد، هرگونه ناآرامی محلی را متوقف يا در نطفه خفه كند». [۳] نتيجه چنين سياست هايى اين بود که علاوه بر خدشه دار شدن حيثيت بزرگترين کشور شيعه جهان بابت ارتباطات پيدا و پنهان آن با رژيم صهيونيستی، و عدم استقلال در تصميم گيری های سياست خارجه، ملت ايران نيز هزينه های هنگفتی را در اثر اين سياست ها مجبور بودند متحمل شوند، همچون دخالت های بی دليل ايران در ظفار. ... پی نوشت‌ها؛ [۱] ر.ک: بند ۶ اصل ۲ قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران [۲] اصل ۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران [۳] پهلوی، محمدرضا؛ پاسخ به تاريخ، ترجمه­ حسين ترابيان، تهران، بی‌نا، ۱۳۷۱، چ اول، ص ۲۶۶، نقل از محمدعلی زندی، ايران ژاندارم منطقه، سايت پژوهشکده باقر العلوم (ع) نویسنده؛ سید روح الله لطیفی منبع؛ وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم @tabyinchannel
⭕️بدترین بیماری روحی و عقلی 🔹بدترین بیماری روحی و عقلی - که بدتر از آن بیماری ای نیست‌ - شرک است... این است که کسی در وجوب وجود، یا در آفرینش جهان، یا در تدبیر و اداره آن، یا در تشریع دین، یا در استحقاق عبادت و طاعت، شریک یا همتایی برای خداوند متعال قائل باشد.   📕 (تلخیص و تحریر کتاب معراج‌السعادة)، ص ۸۱ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️عشق به امام زمان چگونه تحصيل ميشود؟ (بخش سوم و پایانی) 🔸در خصوص اينکه چگونه عشق (عج) را در دل خود ايجاد کنيم و اين شعله را در قلب خود فروزانتر از پيش گردانيم، توجه به اهميت و جايگاه محبت و عشق نسبت به امام زمان و اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام خالی از لطف نيست. ما شيعيان معتقديم که ارتباط ما با اهل بيت تنها از نوع ارتباط هادی و هدايت شونده منهای هر گونه پيوند و رابطه عاطفی و قلبی نيست، بلکه ارتباط با ائمه طاهرين و خاندان مطهرشان از جنس محبت، مودت و عشق ورزی است، تا آنجا که امام صادق (ع) ميفرمايد: «هل الدين الا الحب؛ آيا دين چيزى غير از محبت است؟». 🔹اين طبيعت انسان است که سعی در برقراری ارتباط با کسانی دارد که برای او مفيد باشند و گره ای از مشکلات او باز کنند؛ حال اگر بدانيم که عليهم السلام به ملاحظه جايگاه رفيع خويش می توانند در مشکلات دنيا و در مواقف سخت عالم آخرت به فرياد ما برسند، و دوستی و محبت ايشان دارای آثار فوق العاده اينچنينی است، بيش از پيش مجذوب گوهر محبت ايشان ميشويم. به عنوان مثال رسول خدا (ص) ميفرمايند: «حبی و حب اهل بيتی نافع فی سبعة مواطن اهوالهن عظيمة: عند الوفاة و فی القبر و عند النشور و عند الکتاب و عند الحساب و عند الميزان و عند الصراط؛ محبت من و خاندانم در هفت جا که هول و هراس آنها عظيم اند، سودمند است: هنگام مرگ، در قبر، هنگام رستاخيز، هنگام گرفتن نامه اعمال، هنگام محاسبه اعمال، در کنار ميزان اعمال و هنگام عبور از صراط». [۱] 🔹نکته ديگر در مورد معرفت و شناخت نسبت به (عج) اين است که تحصيل آن تنها در زمينه دستيابى به محبت و عشق ايشان اهميت پيدا نميکند، بلکه تحقق امور بسيار مهم ديگرى نيز در گرو شناخت و معرفت امام معصوم (ع) است، که از جمله مهم‌ترين آنها نجات از مرگ در جاهليت و کفر است. در روايات فراوانی از شيعه و سنی، مرگ همراه با عدم شناخت (عج) مساوی با مرگ جاهليت قرار داده شده است. پيامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند: «من مات و هو لا يعرف امامه مات ميتة جاهلية؛ هر کس بميرد در حالی که امام خويش را نمی‌شناسد، به مرگ جاهليت مرده است». [۲] از بحث معرفت و (عج) به عنوان راه اصلی تحصيل عشق حضرت که بگذريم، توجه فراوان ما به و التزام جدی و عملی ما به و و در يک کلمه ، راه ديگر تحصيل محبت حضرت است. 🔹آرى برای اينکه محبت امام زمان (عج) در دل ما بيشتر شود و ارتباط قلبی و عاطفی ما با حضرت محکمتر گردد، بايد به خود با جديت عمل نمائيم؛ واجبات خود را با دقت انجام دهيم و محرمات و گناهان را ترک کنيم، با اين توضيح که نامه اعمال ما به حضرت عرضه ميگردد و ما نبايد با ترک وظايف دينى خود و با انجام گناه، حضرت را آزار دهيم و از خود ناراضی کنيم. بديهى است کسی که امام عصر (عج) را با اعمال ناشايست خود بيازارد، نبايد توقع داشته باشد که عشق و محبت حضرت روز به روز در دل او بيشتر گردد. بين ما و امام زمان‌مان حجاب ميگردد و راه ارتباط عاطفی و قلبی ما را با ايشان مسدود ميکند. گناه شايد در ظاهر و البته به طور موقت، شيرينی و حلاوتی به همراه داشته باشد، امّا در حقيقت بسيار تلخ است، چرا که ما را از امام زمان (عج) دور و دور تر ميکند؛ و در نقطه مقابل آن، ما را به حضرت نزديک ميکند و موجبات رضايت حضرت از ما را فراهم می آورد. بنابراين در مسير تحصيل عشق به امام زمان (عج)، در کنار تلاش برای کسب معرفت و شناخت نسبت به حضرت از اهميت بسيارى برخوردار است. پی نوشت‌ها؛ [۱] محمدی ری شهری، میزان الحکمه، ج ۱، ص ۵۱۸ [۲] همان منبع؛ وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم @tabyinchannel
⭕️مخالفت روحانیت با تمدن دروغین 🔹 با ترقی مخالف نیست؛ با ترقی محمدرضایی مخالف است. با این تمدن «دروازه تمدن» مخالف است، این «دروازه تمدنی» که همه چیز ما را به باد داد. با این آزادی «آزاد زنان و آزاد مردانی» که ایشان می‌گویند مخالفند؛ نه با . آزادی سر جای خودش، اما بی‌بند و باری؟ آزادی یعنی هر که دلش می‌خواهد هر کاری بکند! می‌خواهم هروئین بکشم، به شما چه! می‌خواهم قمار کنم! می‌خواهم کارهای زشت بکنم! با این مخالف است روحانیت؛ نه با آزادی بیان؛ نه با آزادی قلم؛ نه با آزادی گفتار؛ نه با روشنگریها؛ نه با صنعت... 📕صحیفه امام، ج ۱۰، ص ۷ منبع: وبسایت روح الله @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️ آثار حجاب (بخش سوم و پایانی) 🔸 ، قوانينی است از آفريدگار، برای بهترين آفريده، که با احاطه کامل بر ابعاد وجودی انسان و ارزيابی همه‌جانبه و همسو با سير تکامل هستی وضع ميگردد، و را تامين مينمايد. مسلماً پيروی از قوانين الهی فوايد بی‌شماری را برای جامعه به ارمغان خواهد آورد و ناديده گرفتن هريک از آنها زيانهای بی‌شماری را به دنبال خواهد داشت. يکی از اين قوانين، است که از ميباشد و فقهای‌ شيعه آن را از شمرده اند. در اين نوشتار به بعضی از فوائد و می‌پردازيم؛ 💠آثار اجتماعی 🔹«برچيدن زمينه فساد»؛ در ، آتش هوس را در اندرون می‌افروزد و مردان کم‌اراده و سست‌عقيده را به ، که خود منشا بسياری از مفاسد است، وا ميدارد، چنانکه امام صادق (ع) ميفرمايند: «نگاه، تيری از تيرهای زهرآگين شيطان است، چه بسا يک نگاه که حسرتی‌ طولانی در پی دارد»؛ بنابراين زمينه بسياری از مفاسد را برمی‌چيند. 🔹«افزايش بهره‌وری و فعاليتهای اجتماعی»؛ اگر زنان و مردانی که در محيط‌های جداگانه‌ای مشغول تحصيل، کار و يا هر نوع فعاليتی باشند و يا اگر فرضاً در يک محیط مشغول هستند، شوونات‌ اسلامی را مراعات کنند، اين امر از توقف و رکود کارآيی مردان از سویی، و از سوی ديگر از ايجاد مانع در پرداختن زن به کار و فعاليت اجتماعی جلوگيری ميکند. مطالعات‌ دانشمندان‌ تربيتی نشان میدهد در محیط‌ هایی که دختر و پسر با هم درس ميخوانند، کم‌کاری، عقب‌افتادگی و عدم مسئوليت به خوبی قابل مشاهده است. 🔹«اختصاص‌يافتن التذاذهای ‌جنسی به محيط‌ خانواده»؛ ، جامعه را از بی‌بندوباری‌ها پاک نگاه میدارد و التذاذهای‌جنسی را به نهان‌خانه زناشويی و محيط خانواده می‌برد و به اين ترتيب از بسياري از ناهنجاريهای‌ اجتماعي از قبيل افزايش ميزان طلاق، بی‌علاقگی به ازدواج و... که مشکلات زيادی را برای جامعه فراهم ميکنند، جلوگيری به عمل می‌آورد. منبع: وبسایت‌ مركز مطالعات‌ و پژوهشهای ‌فرهنگی‌ حوزه‌ علميه @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️عفت در گفتار (بخش چهارم) 🔸نحوه­‌ سخن گفتن افراد نشان­ دهنده­ شخصیت آنان بوده، مردم براساس آن درباره­‌ آن­ها قضاوت خواهند کرد. از این رو امام علی (ع) فرمود: «قولوا الخیر فتعرفوا به؛ تا به ­خوبی معروف شوید». در ادامه، زیرمجموعه و مصادیق محتوا را می­‌شناسید. 🔹قرآن کریم در مذمت افرادی که بدون علم و آگاهی سخن می­گویند فرموده است: «إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَ تَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُمْ مَا لَيْسَ لَكُمْ بِهِ عِلْمٌ وَ تَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَ هُوَ عِنْدَ اللهِ عَظِيمٌ؛ آنگاه كه آن [بهتان‌] را از زبان يكديگر مى‌گرفتيد و با زبانهاى خود چيزى را كه بدان علم نداشتيد، مى‌گفتيد و مى‌پنداشتيد كه كارى سهل و ساده است با اينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود.». [نور، ۱۵] 🔹 ، تنها عضوى است كه در طول عمر انسان، از حرف زدن، نه درد مى‌گيرد و نه خسته مى‌شود. شكل و اندازه‌ى آن كوچك، امّا جرم و گناه آن بزرگ است. چه بسيارند كافرانى كه با گفتن يك جمله (شهادت به يگانگى خداوند) مسلمان و پاك مى‌شوند و مسلمانانى كه با گفتن كفر به خدا، يا انكار احكام دين، كافر و نجس مى‌شوند. ، از يك سو مى‌تواند با راستگويى، ذكر و دعا و نصيحت ديگران، صفا بيافريند، و از سوى ديگر قادر است با نيش زدن به اين و آن، كدورت ايجاد كند. ، كليد عقل و چراغ علم و ساده‌ترين و ارزان‌ترين وسيله انتقال علوم و تجربيات است. علماى اخلاق درباره‌ى زبان مطالب بسيارى نوشته‌اند. [۱] 🔹در روایات اسلامی نیز به­ شدت از نهی شده است. چنان که امام علی (ع) می­فرماید: «بر تو باد به دوری از سخن گفتن درباره­ چیزی که راه و روش آن را نمی­‌شناسی و حقیقت آن را نمی­دانی، زیرا قول تو دلیل بر عقل تو است و عبادت­هایی که انجام می­دهی، حاکی از میزان شناخت تو؛ بنابراین زبانت را از درازی آن چنان که در امان باشی نگهدار، و سخنت را تا آن جا که نیکو می­‌شماری کوتاه کن، که برای تو زیباتر و بر مقام فضل تو دلالت کننده­‌تر خواهد بود». [۲] براساس این بیان نورانی سخن گفتن بدون آگاهی و علم باعث می­گردد که گوینده به عنوان فردی کم­ عقل معرفی شود، زیرا ، انسان­ها و نشان­ دهنده­ میزان آگاهی آن­هاست. از آنجا که گفتار بدون علم و آگاهی به طور معمول از استحکام و اتقان کافی برخوردار نیست، از ضعف عقل گوینده حکایت می­کند. 🔹علاوه­ بر آن، گفتار بدون علم و آگاهی انسان را از اعتبار ساقط کرده، اعتماد مردم را به او کاهش می­دهد. در نتیجه مردم به حرف­هایی که او از روی علم و آگاهی می­گوید نیز اعتماد نخواهند کرد. امام علی (ع) می­فرماید: «آن چه را نمی­دانی مگو که در مورد دانسته­ های خود نیز متهم به ندانستن می­شوی». [۳] براساس روایات اهل بیت علیهم السلام و آگاهی انسان، و سخن گفتن در محدوده­‌ا­ی که علم و آگاهی دارد، بیان­گر کمال ایمان او است. چنان که امام صادق (ع) فرمود: «از جمله­ حقیقت ایمان آن است که گفتارت از علمت بیشتر و فزون­تر نباشد». [۴] ... پی نوشت‌ها؛ [۱] تفسیر نور، محسن قرائتی، نکته های آیه، ذیل آیه ۱۵ سوره نور [۲] محمدحسین طباطبایی، تفسیر المیزان، ترجمه­ محمدباقر مجلسی، ج ۱۵، ص ۱۳۳ [۳] عبدالواحد آمدی، تصنیف غرر الحکم، ص ۲۰۲ [۴] وسایل الشیعه، ج ۱۸، ص ۱۶ برگرفته از ماهنامه پیام زن، ش ۲۳۵ منبع؛ وبسایت راسخون @tabyinchannel
⭕️این اغتشاش برنامه‌ریزی شده بود... 🔹در این حادثه‌ای که پیش آمد، دختر جوانی درگذشت؛ خب حادثه‌ی تلخی بود، دل ما هم سوخت، ولی واکنش به این حادثه بدون اینکه تحقیقی شده باشد، بدون اینکه هیچ گونه امر مسلّمی وجود داشته باشد، این نبود که یک عدّه‌ای بیایند خیابان را ناامن کنند، را برای مردم به وجود بیاورند، امنیّت را به هم بزنند، قرآن را آتش بزنند، حجاب از روی سر زن محجّبه بکشند، مسجد و حسینیّه را به آتش بکشند، بانک را به آتش بکشند، ماشین‌های مردم را آتش بزنند. واکنش به یک قضیّه‌ای که حالا تأسّف‌آور هم هست، موجب نمیشود که یک چنین حرکاتی انجام بگیرد؛ 🔹این حرکات عادّی نبود، طبیعی نبود. این برنامه‌ریزی داشت؛‌ این اغتشاش برنامه‌ریزی‌ شده بود. اگر قضیّه‌ی این دختر جوان هم نبود، یک بهانه‌ی دیگری درست میکردند برای اینکه امسال در اوّل مهر در کشور ناامنی درست کنند، اغتشاش درست کنند. چه کسی این را برنامه‌ریزی کرده؟ بنده به صراحت میگویم این برنامه‌ریزی کار ، کار و جعلی و دنباله‌ روهای آنها است؛ نشسته‌اند برنامه‌ریزی کرده‌اند. عَمَله و مزدوران و حقوق‌بگیران آنها، بعضی از هم که در بیرون از کشور هستند، به اینها کمک کردند. بیانات مقام معظم رهبری در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ۱۴۰۱/۰۷/۱۱ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️آغاز امامت حضرت ولیعصر (عج) - (بخش سوم) 🔸اندیشه پیروزی حق بر باطل که برگرفته از متن قرآن کریم است، بارقه ای از نور امید در دل ها تابانده است و همگان منتظر کسی هستند که منادی حق و سفیر نور و کشتی بان هدایت است. قافله سالار رهایی، این شخصیت بزرگ را در روایات اسلامی (عج) می نامد. چنین انتظاری، افضل عبادات شمرده شده است. منتظران واقعی، در حال مهیای جامعه مطلوب هستند. از این رو، برای حضور حضرت شرایطی لازم است که زمینه ساز قدومش باشد و پذیرای حکومت عدل او. 💠خانواده مهدوی 🔹یکی از جذاب‌ترین مباحث مربوط به خانواده و مهدویت، آشنایی با معارف مشترک قرآنی بین خانواده و مبحث مهدویت است. در این باره، سوره نور، در ابتدا با ظرافت و زیبایی خاصی به مباحث خانواده اشاره کرده و در پایان به بحث منجی و تشکیل حکومت مهدوی پرداخته است. با دقت در مضامین این سوره درمی‌یابیم بیشترین حجم آیات آن به آسیب شناسی خانه و خانواده و راهکارهای حقوقی و اخلاقی انسجام بخشی و حفظ نظام خانواده مربوط است. البته نکته بسیار مهم این است که خداوند پس از تبیین احکام خانواده، به طرح «مسئله مهدویت» می پردازد. 🔹خداوند در آيه ۵۵ این سوره ميفرمايد: «وَعَدَ اللهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیسْتَخْلِفَنَّهُم فِی الْأَرْضِ کمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَیمَکنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضَی لَهُمْ وَلَیبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا یعْبُدُونَنِی لَا یشْرِکونَ بی شَیئًا وَ مَن کفَرَ بَعْدَ ذَلِک فَأُوْلَئِک هُمُ الْفَاسِقُونَ؛ خدا به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند، وعده داده است که حتماً آنان را در این سرزمین، جانشین [خود] قرار دهد؛ همانگونه که کسانی را که پیش از آنان بودند جانشین [خود] قرار داد و آن دینی را که برایشان پسندیده است، به سودشان مستقر کند و بیمشان را به ایمنی مبدل گرداند [تا] مرا عبادت کنند و چیزی را با من شریک نگردانند و هر کس پس از آن به کفر گراید، آنانند که نافرمانند». 🔹در روایات، در تفسیر این آیه آمده است: «نَزَلَتْ فی المَهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف؛ این آیه درباره عجل الله تعالی فرجه الشریف نازل شده است». همچنین در زیارتی که از امام صادق (ع) درباره روز عاشورا وارد شده است، حضرت با اقتباس از این آیه درباره زمان عدالت گستری امام زمان (عج) می فرماید: «وَاجْعَل لهم أیاماً مشهوره وَ أیاماً مَعلومه کما ضَمِنتَ لِأولیاءِک فی کتابِک المُنزَل فَإنَّک قُلت: وَعَدَ الله الّذین آمَنُوا مِنکم… أللّهمَّ أعلِ کلِمَتَهُم یا لا إله الّا أنتَ، یا لا إله الّا انتَ، یا لا إله الّا أنتَ یا أرحم الراحمین؛ خداوندا! برای ایشان (اهل بیت علیهم السلام) روزگاری معلوم و آشکار قرار بده، همانگونه که آن را در کتابت برای اولیائت تضمین کرده و فرموده ای: «خداوند به مؤمنین از شما وعده داد… ، خدایا! ای آنکه جز تو معبودی نیست، امر ایشان را برتری بخش، ای مهربان ترین مهربانان». [بحارالانوار، ج ۹۸، ۳۱۱] امتزاج و تربیت مباحث خانواده و طرح آیه مهدویت در این سوره، بیانگر ارتباط تنگاتنگ فرهنگ انتظار و مهدویت، با اصالت خانوادگی و استحکام بیان خانواده و توجه به «بیت» است. 🔹انسان های صالح و تربیت یافته در خانواده های اصیل، شایستگی پذیرش ولایت و امامت پیشوای آسمانی ای چون (عج) را دارند. به همین دلیل، در نظام سیاسی و فرهنگ علوی، یکی از ملاک های گزینش افراد شایسته، تربیت یافتن و برخاستن آنان از «بیوت صالحه» است. چنان که امام علی (ع) در نامه ای به مالک اشتر فرمود: «در انتخاب کارگزاران خود با آنان که خانواده دارترند و شخصیت حساب شده دارند و از خاندانی پارسا و صالح و با سوابقی درخشانند، ارتباطی نزدیک تر برقرار کن [و آنان را برگزین]». [نهج البلاغه، نامه ۵۳] به عبارتی می توان نتیجه گرفت که و رعایت احکام خانواده، چون ازدواج، کنترل چشم، روابط سالم خانوادگی، حیا و عفت، زمینه تحقق وعده الهی و تشکیل حکومت جهانی آخرین ذخیره الهی را فراهم می کند و کسانی که لیاقت و توانایی پاک زیستی و اداره یک خانواده را داشته باشند، لیاقت مشارکت در اداره جهانی پاک و عاری از هر نوع ستم و تباهی را نیز خواهند داشت. ... نویسنده: سید علی محمدی متکازینی منبع؛ حوزه نت به نقل از مجله  اشارات ایام (اشارات) شماره۱۴۹ @tabyinchannel
⭕️مهدویت 🔹آری، تشنگان را جرعه وصال و شیفتگان جمال را آب حیات و معرفت می‌دهند. آیا ما تشنه معرفت و طالب دیدار هستیم و آن حضرت آب حیات نمی‌دهد؟! با آنکه کارش دادرسی به همه است و به مضطرین عالم رسیدگی می‌کند. 📕در محضر بهجت، ج٢، ص۳۶۹ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️نکته مهم در جنگ روانی - اشتباه راهبردی برخی از خواص و مسئولین چیست؟ 🔹در اینکه باید با تبیین و بیان حقایق و مستندات، عملیات رسانه ای، تحریف، تخریب و تبلیغات دشمن را خنثی کرد در آن شکی نیست، اما این، تنها بخشی از مقابله با است؛ تجربه نشان داده است که چنین چیزی به تنهایی کفایت نمی کند. در نگاه کلان، که می تواند به دنبال داشته باشد، بیش از جنگ سخت است، زیرا در جنگ سخت، با جسم انسان ها طرف هستیم اما در جنگ روانی یا به عبارتی همان جنگ نرم، روح، افکار و ادراک - که به آن جسم، معنا و مفهوم داده و آن را هدایت می کند - است که مورد تهاجم قرار می گیرد. از طرفی، اثرات تخریبی جنگ سخت و حمله دشمن، ملموس و دردآور است و بالأخره دیر یا زود این جنگ خاتمه پیدا میکند؛ اما در ، خزنده و مستمر است و اگر جلوی خود سدی نبیند، تا اعماق یک جامعه و از بین بردن اصل و ریشه آن از پای نمی نشیند.   🔹نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که در میان خواص و مسئولین کسی نیست که بگوید با جنگ روانی نباید مقابله کرد؛ مشکل اینجاست که بعضی از خواص و مسئولین به ابعاد جنگ روانی و شیوه های خنثی سازی این جنگ اشراف کافی ندارند. با یک مثال، کمی بیشتر این موضوع را باز میکنیم؛ در ایامی که داعش در حال جولان دادن در منطقه غرب آسیا بود و تعدادی از نیروهای داعشی در استان دیاله عراق حضور داشتند، جانشین وقت فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی به این مضمون گفته بود: «اگر نیروهای داعش، به ۴۰ کیلومتری مرز ما نزدیک شوند، استراتژی نیروهای مسلح این است که قبل از رسیدن به مرز نابود شوند». بعدها، فرمانده نزاجا نیز در مراسمی گفت: «ما در زمان مقابله با داعش نیز به کردستان عراق رفتیم و قرارگاهی تشکیل دادیم تا ۴۰ کیلومتر قبل از ورود داعش به ایران با آن‌ها مقابله کنیم». 🔹در هر صورت این نمونه ای از اقدامات موفق ما در زمینه جنگ سخت بود که نگذاشتیم حتی به مرزمان نزدیک شود؛ حتی بالاتر از آن، رزمندگان ما به کشور سوریه رفتند تا علاوه بر دفاع از مقدسات دینی، از همان جا جلوی دشمن بایستند و جنگ به کوچه و خیابان کشورمان کشیده نشود. حال بیاییم همین موضوع را در جنگ نرم و در و پیاده کنیم. در فضای مجازی همان دشمن در فضای بیرونی و جنگ سخت است. هم با ظاهر شیک و اتو کشیده و از طریق شایعات و شبه تحلیل ها، شبانه روز مشغول فعالیت و حمله هستند. حال باید از مسئولین پرسید که آیا برای این جنگ روانی همه جانبه که دشمن در حال بمباران مردم، اعتقادات آنها و دستاوردهای انقلاب اسلامی و از بین بردن هویت ملی ماست، مانند جنگ سخت، دغدغه دارند؟ 🔹با توجه به آنچه که گفته شد، در سالهای گذشته مشاهده کرده ایم که متأسفانه هنوز ابعاد جنگ روانی همه جانبه و شیوه های مقابله با آن به خوبی درک نشده است. در شرایطی که دشمن از هر راهی استفاده می کند تا نفوذ کرده و زهر خود را بریزد و مردم و کشور را درگیر ظواهر، شبهات و نزاعات فرسایشی کند، آیا عاقلانه است که با عدم مدیریت فضای مجازی و رها کردن آن، انگشت در چشمان خود فروکنیم و اجازه دهیم که مردم و کشورمان با خمپاره ها و بمب های روانی دشمن آسیب ببینند و بعد به دنبال راه علاج بگردیم؟ در فضای حقیقی، هیچگاه نمیگوییم که چون داروی بیماری را تولید میکنیم، بنابراین اشکالی ندارد که ده ها میلیون نفر از مردم خود را در معرض انواع ویروس ها و عوامل بیماری زا قرار دهیم؛ یا در جنگ سخت، هیچگاه نمیگوییم که چون مجهز به سلاحهای پیشرفته و فوق پیشرفته نظامی هستیم، بنابراین اشکال ندارد که داعش و یا آمریکاییها از مرز ما عبور کنند، زیرا ما آنها را شکست میدهیم! یا معقولانه نیست که بگوییم: زمین بدهیم و زمان بخریم! 🔹اقدام هوشمندانه و عاقلانه این است که جلوی ورود دشمن، چه در فضای حقیقی و چه فضای مجازی - که در حقیقت آن هم حقیقی است - از همان ابتدا بایستیم، تا هم تلفات و آسیب ها کمتر شود و هم جنگ به داخل خانه های مردم کشانده نشود و همه درگیر نشوند. اگر در جنگ سخت آن تدابیر را داریم، چرا در جنگ نرم و در و ، که به مراتب از جنگ سخت، سختتر و با اهمیت تر است اینگونه و مانند کشورهای عقب افتاده رفتار می کنیم؟! بله، اگر هم به هر دلیلی ترکشهای روانی و فضاسازی های دشمن، به داخل کشور رسید، باید در جای خود از طریق و ، و حمله دشمن را خنثی کرد. اما این موضوع بدیهی، غیر از این است که فضای مجازی خود را استاندارد نکنیم و اتوبان عریض و طویل در اختیار قرار دهیم تا سرزمین مجازی ما را به خاک و خون کشیده و بعض از مردم را به غل و زنجیر خود در آورد! منبع: جهان نیوز @tabyinchannel
⭕️درس عاشورا 🔹«کُلُّ یَوْمٍ عَاشوُرا وَ کُلُّ أَرْضٍ کَرْبَلا» این یک عبارت آموزنده است. نه معنایش این است که هر روز کربلاست، هر روز بنشینید گریه بکنید. ببینید چه کرده، کربلا چه صحنه‌ای بوده، هر روز این صحنه باید باشد: مقابله اسلام با کفر؛ مقابله عدل با ظلم؛ مقابله عدد کم با ایمان زیاد، در مقابل عدد زیاد با بی‌ایمانی. نه از جمعیت کم بترسید؛ و نه از شکست بترسید، شکستی در کار نیست. وقتی کار برای خدا باشد، شکست تویش نیست... 📕صحیفه امام، ج ۱۰، ص ۸ منبع: وبسایت روح الله @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️عفت در گفتار (بخش پنجم) 🔸نحوه­‌ سخن گفتن افراد نشان­ دهنده­ شخصیت آنان بوده، مردم براساس آن درباره­‌ آن­ها قضاوت خواهند کرد. از این رو امام علی (ع) فرمود: «قولوا الخیر فتعرفوا به؛ تا به ­خوبی معروف شوید». در ادامه، زیرمجموعه و مصادیق محتوا را می­‌شناسید. 🔹انسان مسلمان وظیفه دارد بر خود کنترل داشته و هر چه دل او خواست نگوید. امام موسی بن جعفر (ع) در این رابطه فرمود: «لیس لک لان الله عز و جل یقول "لا تقف ما لیس لک به علم"؛ تو نمی­توانی هر چه می­خواهی بگویی، زیرا خداوند می­فرماید: «از آن چه علم نداری پیروی نکن». [۱] براساس آموزه­ های دینی اعضا و جوارح انسان هر کدام وظایفی دارد و انسان باید آن­ها را در همان محدوده بکار ببرد. از این رو لازم است خود باشد، و نه تنها سخن بدون علم و آگاهی نگوید، بلکه نسبت به آن چه می­داند نیز با احتیاط رفتار نماید. امام علی (ع) می­فرماید: «چیزی را که نمی­دانی مگو، بلکه همه­ آنچه را می­دانی نیز مگو، زیرا خداوند بر همه­ اعضا و جوارح تو واجباتی قرار داده که در قیامت از تو بازخواست خواهد کرد». [۲] 🔹در روایات اسلامی گفتار بدون آگاهی و گفتن تمام آنچه انسان می­داند نشانه­ نادانی معرفی شده است؛ چنان که امام علی (ع) فرمود: «تمام آنچه را می­دانی مگو، چرا که آن نشان­ دهنده­ جهل و نادانی تو خواهد بود». [۳] در نقطه­ مقابل نگفتن همه­ آنچه انسان می­داند، نشانه­­ کمال عقل انسان معرفی شده است. چنان که امام علی (ع) می­فرماید: «از نشانه­ های عقل انسان این است که همه­ آنچه را می­داند، صحبت نکند». [۴] گفتار بدون آگاهی و علم گاه باعث می­گردد که انسان در برابر حق قرار بگیرد، و حق بر خلاف گفته­ او باشد. چنان که امیرالمؤمنین امام علی (ع) می­فرماید: «پس آنچه را نمی­‌دانید مگویید، چرا که بسیاری از حقایق در چیزهایی است که انکار می­‌کنید». [۵] 🔹به دلیل اهمیت این دستور اخلاقی اسلام، امیرالمومنین (ع) فرزندش امام مجتبی (ع) را نیز از سخن گفتن بدون آگاهی نهی کرده و به او توصیه است که بدون اطلاع از چیزی، درباره­ آن اظهار نظر نکند. «درباره­ چیزی که به آن آگاهی نداری سخن مگو». [۶] از آنچه بیان گردید به این حقیقت پی می­‌بریم که از دیدگاه قرآن کریم و پیشوایان معصوم (ع)، یگانه معیار و مجوز سخن گفتن و است. سخنانی که بر پایه­ و اساس، گمان، شک، شایعه، و قضاوت کورکورانه باشد، فاقد اعتبار و ارزش بوده، از نظر دین ناپسند و مذموم است؛ به­ ویژه اگر پای مسائل دینی و آبروی مسلمانان در میان باشد. بر این اساس یکی از جلوه­ های عفت در گفتار، سخن گفتن براساس علم و آگاهی و اظهار نظر نمودن بر مبنای تخصص و اطلاع کافی در موضوع سخن است. ... پی نوشت‌ها؛ [۱] وسائل الشيعة، ج ۱۸، ص ۱۷ [۲] نهج البلاغه، حکمت ۱۸۲ [۳] حسین شیخ الاسلام، گفتار امیر مومنان، ج ۲، ص ۱۲۲۲ [۴] تصنیف غرر الحکم، ص ۲۱۳ [۵] نهج البلاغه، خ ۸۷ [۶] همان، نامه­ ۳۱ برگرفته از ماهنامه پیام زن، ش ۲۳۵ منبع؛ وبسایت راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️بصیرت؛ چیستی و چگونگی (بخش اول) 💠معنای بصیرت 🔹« این است که انسان بداند این حقایق (نقاط ضعف و قوت خودش و دشمن) را درک کند، جایگاه خودش را، جایگاه کشورش را، جایگاه ملتش را، جایگاه منطق انقلاب را، جایگاه ان خط مستقیم و صراط مستقیمی که امام در کشور ترسیم کرد، جایگاه اینها را بداند؛ این، بصیرت است». [۱] 🔹از نگاه رهبر معظم انقلاب را در دو سطح می توانیم تعریف کنیم: نخست، سطح اصولی و لایه زیرین: «انسان در جهان‌بینی و فهم اساسی مفاهیم توحیدی، با به جهان طبیعت، یک پیدا می کند... با نگاه توحیدی، هرگونه تلاش و مجاهدتی در راه هدف، انسان را قطعاً به نتیجه می رساند... در حقیقت زمینه همه تلاشها و مبارزات انسانی جامعه است. به جز این سطح وسیع بصیرت و لایه عمیق بصیرت، در حوادث گوناگون هم ممکن است بصیرت و بی بصیرتی عارض انسان شود... انسان در حوادثی که پیرامون او می گذرد و در حوادثی که پیش روی اوست و به او ارتباط پیدا می کند، تدبر کند، سعی کند از حوادث به شکل عامیانه و سطحی عبور نکند... حوادث را درست نگاه کردن، درست سنجیدن، در انها تدبر کردن، در انسان ایجاد می کند». [۲] 🔹واژه های قرانی و با عنایت بر روایات اسلامی و تفاسیر، به بینایی ظاهری و باطنی تفسیر شده اند. گاهی مقصود از دیدن، مشاهده کردن با چشم ظاهر است، و گاه در آیات شریفه قران، مقصود روشنی دل و درکِ معارف با تفکر، تعقل و همچنین دیده قلب می باشد. مانند واژه «اولی الابصار؛ [۳] صاحبان بصیرت و اندیشه». خداوند آنجا را که درک تبدیل و تحول شب و روز، عبرتی برای صاحبان خرد و اندیشه شمرده، می فرماید: «یُقَلِّبُ اللهُ اللَّیلَ وَالنَّهَارَ اِنَّ فِی ذَلِک لَعِبْرَه لِّاُولِی الْاَبْصَارِ؛ [نور، ۴۴] خداوند شب و روز را دگرگون (و جا به جا) می کند؛ به یقین در این عبرتی برای صاحبان بصیرت است». یا به پیامبرش دستور می دهد: «قُلْ هَذِهِ سَبِیلِی اَدْعو اِلَی اللهِ عَلَی بَصِیرَه اَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِی وَ سُبْحَانَ اللهِ وَ مَا اَنَا مِنَ الْمُشْرِکینَ؛ [یوسف، ۱۰۸] بگو: این طریقه و راه من است که من و هر کس پیرو من است بر پایه و بینایی به سوی خدا دعوت می کنیم، و خدا از هر عیب و نقصی منزّه است و من از مشرکان نیستم»‌. ... پی نوشت‌ها؛ [۱] بیانات مقام معظم رهبری ۹۴/۰۹/۰۴ [۲] بیانات مقام معظم رهبری ۹۲/۰۸/۰۴ [۳] ترکیب (اولی الابصار) به معنای صاحبان بینش و پندگیری در آیات: ۱۳ آل عمران، ۴۴ نور و ۲ حشر ذکر شده است. منبع: حوزه نت، به نقل از مبلغان، شماره ۲۲۲، محمدعلی محمدی @tabyinchannel
⭕️دشمن شناسی 🔹هم را باید شناخت، هم شیوه‌های‌ دشمنی را. راه‌‌‌ و رسم‌ها و سمت‌ و سوهایی را که اینها برای دشمنی در نظر گرفته‌اند، [همه] باید بدانند؛ مسئولین باید بدانند، مردم هم باید بدانند. بیانات مقام معظم رهبری ۹۵/۱۰/۱۹ منبع: وبسایت‌ دفتر حفظ‌ ونشر آثار معظم له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️دستاوردهای انقلاب اسلامی (بخش پنجم) 🔸 را بی شک بايد يکی از مهم ترين و تاثيرگذار ترين انقلاب های جهان دانست، که آثار آن هم در درون مرزها و هم فراتر از مرزها بسيار عميق بوده است؛ به گونه ای که با توجه به اين تحولات و دستاوردهايی که به صورت مستقيم يا غير مستقيم از اين انقلاب ناشی شده است، می توان آن را انقلاب به معنای واقعی کلمه دانست؛ يکی از ويژگى هاى اين تحولات و دستاوردها اين است که در اکثر زمينه ها حاصل شده است، به گونه ای که شاهد يک تحول عظيم و فراگير در کل ساختارهای کشور بوده ايم. هدف اصلی در اين مقاله اين است که برخی از را مورد تحليل و ارزيابی قرار دهيم. 💠دستاوردهای سياسی 6⃣پيوند ميان مردم و مسئولان نظام و احساس همدلی و همراهی مردم با مسئولان 🔹چنين مساله ای برای نخستين بار در طول تاريخ کشور ما رخ می داد، چرا که نظام های سلطنتی همواره خود را فراتر از مردم می دانستند، و به همين جهت کليه اعضای سلطنتی به همراه مسئولين کشور سعی می کردند تا با پناه بردن به کاخ های مجلل خود، به هر ميزان که می توانند از مردم فاصله بگيرند، همچنين همين اعتقاد، مهم ترين منشا اين تصور غلط در نظام شاهنشاهی بود که اساسا مردم حق دخالت در سياست و حکومت ندارند. با تمام اين احوال با که نقش اصلی و اساسی در پيروزى آن داشتند، رهبران انقلاب نه تنها خود را از مردم متمايز نکردند، بلکه همچنان همدلی و پیوستگی ميان مردم و مسئولان برقرار ماند، 🔹به ويژه همدلی ميان مردم و مسئولان ارشد نظام، که تجلی اين همدلی را می توان در استقبال از مسئولان عالی نظام به ويژه مقام معظم رهبری در سفرهای استانی سال‌های قبل، مشارکت در مراسم سالگرد بنيانگذار انقلاب اسلامی، مشارکت گسترده مردم در نمازجمعه های برگزار شده به امامت رهبر انقلاب و... به راحتی مشاهده کرد، که يکی از دلايل آن تداوم ساده زیستی رهبران نظام و نيز تداوم ارتباط با ميباشد که هر چند به دليل مسائل و مشکلات امنيتی اين ارتباطات به صورت محدود ميباشد، اما آنچه مهم است اصل اين ارتباط و ارادت متقابل مردم و رهبران نظام ميباشد که عليرغم گذشت بيش از چهل سال از پيروزى انقلاب اسلامی همچنان ادامه دارد. ... نویسنده؛ سید روح الله لطیفی منبع؛ وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم @tabyinchannel
⭕️ایجاد تفرقه 🔹آن‌چنان بین امت واحده‌ی اسلامی تفرقه ایجاد نموده‌اند که خدا می‌داند؛ هر کدام نسبت به دیگری اجنبی و بیگانه، و تبعه‌ی هر دولت در کشور دیگر اجنبی و نیازمند به گذرنامه و یا اجازه‌ی اقامت است. و همه‌ی این کارها برای تحکیم سیطره‌ی کفار بر ممالک اسلامی است.   📕در محضر بهجت، ج٣، ص۱۴۵ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel