eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
426 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
️ دو صفحۀ حادثه عاشورا اوج جنایت و نهایت انسانیت تاریخچه عاشورا تاریخچه اى است که دو صفحه دارد. یک صفحه آن صفحه اى است سیاه و تاریک، نمایشى است از جنایت بشریت، جنایت بسیار بسیار عظیمى، یک داستان جنایى و یک ظلم بى حد و حساب است و بنابراین، داستان جنایى ما قهرمانانى دارد که قهرمانان جنایتند. پسر معاویه، پسر زیاد، پسر سعد و یک عده افراد دیگر، قهرمان این داستان جنایى هستند. اما تمام این داستان جنایت نیست؛ یعنى داستان ما یک صفحه ندارد، دو صفحه دارد. تنها این نیست که یک عده جنایتکار بر یک عده مردم پاک و بیگناه جنایت وارد کردند. بله، داستانهایى هست که فقط و فقط جنایى است، یک صفحه بیشتر ندارد و آن هم مملوّ از جنایت است. اما داستان کربلا اینطور نیست؛ یک داستان دو صفحه اى است که از نظر آن صفحه دیگر بیشتر قابل مطالعه است. از نظر آن صفحه، جنبه مثبت دارد، صورت فعالى دارد، نمایشگاهى است از عظمت و علوّ بشریت، از رفعت بشریت، نمایشگاه معالى و مکارم انسانیت است، سراسر حماسه است، عظمت و شجاعت و حق خواهى و حق پرستى در آن موج مى زند. از این نظر، دیگر قهرمان داستان ما پسر معاویه و پسر زیاد و پسر سعد و دیگران نیستند. از این نظر قهرمان داستان پسران على هستند، حسین بن على است، عباس بن على است، دختر على زینب است، یک عده از مردان فداکار درجه اوّلى هستند که خود حسین که حاضر نیست یک کلمه مبالغه و گزاف در سخنش باشد آنها را ستایش مى کند. امام حسین در شب عاشورا اصحاب خودش را ستایش کرد؛ نگفت یک عده مردم بیگناه و بیچاره فردا کشته مى شوید و به عمر شما خاتمه داده مى شود، بلکه آنها را ستایش کرد و فرمود: «فَانّى لا اعْلَمُ اصْحاباً اوْفى وَلا خَیراً مِنْ اصْحابى» « ارشاد شیخ مفید، ص231» من یارانى در جهان بهتر از یاران خودم سراغ ندارم؛ یعنى من شما را بر یاران «بدر» (که یاران پیغمبر بودند) ترجیح مى دهم، بر یاران پدرم على ترجیح مى دهم، بر یارانى که قرآن کریم براى انبیاء ذکر مى کند (وَ کاینْ مِنْ نَبِىٍّ قاتَلَ مَعَهُ رِبِّیونَ کثیرٌ فَما وَهَنوا لِما اصابَهُمْ فى سَبیلِ اللَّهِ وَ ما ضَعُفوا وَ مَا اسْتَکانوا وَاللَّهُ یحِبُّ الصّابِرینَ) «آل عمران/ 146» ترجیح مى دهم، یعنى اعتراف مى کنم که همه شما قهرمان هستید. سخنش اینطور آغاز مى شود: «مرحبا، مرحبا به گروه قهرمانان!». بنابراین حالا که فهمیدیم این داستان دو صفحه دارد، مى خواهیم صفحه دوم آن را هم مورد مطالعه قرار دهیم و اعتراف کنیم که ما در گذشته این اشتباه را مرتکب شده ایم که این داستان را فقط از یک طرف آن مطالعه کرده ایم و غالباً آن طرف دیگر داستان را مسکوتٌ عنه گذاشته ایم (حماسه حسینی ص25-26). @tabyinchannel
🔞اعدام های اول انقلاب 💠 درباره چرایی و تعداد اعدام های آیت الله خلخالی، بحث های فراوانی مطرح شده است. توهم های طرفداران رژیم ساواک به حدی است که وقتی اعداد واقعی را می شنوند شوکه می شوند❗️ خانم نیکی کدی در کتاب نتایج انقلاب ایران از«صدها اعدامی» توسط آقای خلخالی خبر می دهد همچنانکه خود آقای خلخالی هم در خاطراتش به حدود 500 اعدامی تصریح می کند. 🔻 اعدام فقط 500 نفر از بازماندگان رژیمی که دهها هزار ساواکی و صدها هزار ارتشی و صدها هزار کارمند دولت داشت، واقعا عدد بالایی است❓ ⛔️ راستی اگر سلطنت طلبها همین امروز انقلاب کنند، چند میلیون نفر را اعدام می کنند❗️❓ @tabyinchannel
▪️ هر چی به انتخابات نزدیک می‌شیم، دوقطبی‌سازی با تمرکز رو حجاب و زنان بیشتر میشه؛ بعد از جنجال همایش دولت، امروز اجرای مختلطِ حرکات ورزشی تو همایش ملی ایروپامپ کرج خبرساز شد. به حاشیه بردن دردهای مردم، سیاسی‌کاری کثیفیه؛ سوءاستفاده از زنان برای این کار، کثیف‌تر و غیراخلاقی‌تر ! @tabyinchannel
⚫️ ✅ منبر باید آدم‌ساز و فکرساز باشد . ▪️فهمیدن قضیه عاشورا فقط در تاریخ نیست ، در هر زمانی باید دید عناصر تشکیل‌دهنده کجا پیدا میشود ، آنگاه در مقابلش باید عناصر تشکیل دهنده را به میدان آورد ... ▪️ ____ ⚫️ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚩 عزاداری برای شهیدی که همه چیز را در راه اسلام داد، است 🔺 همیشه دشمن برای از بین بردن عزم و اراده جبهه حق به شبهه‌افکنی و ایجاد رخنه در باورها و اعتقادات می‌کند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز دشمنان و ایادی آنها که می‌دانستند نهضت امام خمینی(ره) الگوبرداری از قیام امام حسین(ع) است، شروع به شبهه‌پراکنی در این زمینه کردند. 🔺 حضرت امام(ره) در مقابل این شبهات موضع گرفتند و فرمودند: ««امروز دیگر ما انقلاب کرده‌ایم، روضه دیگر لازم نیست» از غلط‌هایی است که تو دهن‌ها انداخته‌اند؛ مثل این است که بگوییم امروز ما انقلاب کرده‌ایم، دیگر لازم نیست که نماز بخوانیم. انقلاب برای این است. انقلاب کردیم که شعائر اسلام را زنده کنیم، نه انقلاب کردیم که شعایر اسلام را بمیرانیم. 🔸 زنده نگه داشتن عاشورا یک مسئله بسیار مهم است. عزاداری کردن برای شهیدی که همه چیز را در راه اسلام داد [ه‌]، یک مسئله سیاسی است؛ یک مسئله‌ای است که در پیشبرد انقلاب اثر بسزا دارد. 🔸 ما از این اجتماعات استفاده می‌کنیم. ما از آن «الله اکبر» ها، ملت ما از آن «الله اکبر» ها استفاده کرد. آن «الله اکبر» ها را باید حفظ بکنیم. این مظاهر و شعائر و اموری که در اسلام در آن سفارش شده باید فکر کنید که اینها یک مساله سطحی نبوده است که می‌خواستند جمع بشوند و گریه کنند، خیر. 🔸 ما ملت هستیم، ما ملتی هستیم که با همین اشک‌ها سیل جریان می‌دهیم و خرد می‌کنیم سدهایی را که در مقابل اسلام ایستاده است.» @tabyinchannel
⁉️میزان در👈 ماه‌های حرام چقدر است؟ 🔵دیه زن و مرد در ۴ ماه محرم، ذی القعده، ذی الحجه و رجب که از ماه‌های حرام هستند، تغییر پیدا می‌کند و میزان آن 👈بیشتر می‌شود. 🔹در ماه‌های حرام دیه زن و مرد به شرط در همان ماه حرام با افزایش روبه رو می‌شود. 🔹افزایش دیه در منوط به فوت شخص است ◀️میزان دیه در ۴ ماه حرام محرم، ذی القعده، ذی الحجه و رجب به میزان یک سوم افزایش پیدا می‌کند. ⏪البته افزایش یک سوم دیه در ماه‌های حرام به شرط آن است که حادثه 👈حتما منجر به فوت شخص شود، یعنی میزان دیه در صورت شکستگی یکی از اعضای بدن افزایش پیدا نمی‌کند.👉 🔹یکی از نکاتی که هنگام افزایش دیه باید به آن توجه شود، این است که حتما شخص در ماه حرام فوت کند، برای مثال اگر طی یک 👈سانحه رانندگی به شخص آسیب برسد و او در ماه حرام فوت کند، در این صورت میزان یک سوم به دیه او افزوده می‌شود، اما اگر فوت شخص در ماهی غیر از ماه‌های حرام باشد، یک سوم افزایش دیه انجام نمی‌پذیرد. ⭕️بنابراین درسال 1398 مبلغ دیه برای ماه 👈غیر حرام مبلغ 270 میلیون تومان و برای ماه‌های 👈حرام و 360 میلیون تومان (محرم، رجب، ذی القعده و ذی الحجه) می‌باشد. ─═ঊ❥❥⚖️⚖️❥❥ঊ═─ @Sadat6191
هر رهگذری محرم اسرار نگردد صحرای نمکزار چمن زار نگردد هرجا که رسیدی طرح رفاقت مکش ای دوست هربی سر وپا یار وفادار نگردد... #شبتون_سرشار_از_آرامش 💞
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✏️💥 حسین را کشتند که به دنبال بودند. اسلام و قعود. اسلام بنی اسرائیلی. اسلام که ریختن به گلوی امیرمؤمنان را برای خود افتخار می دانستند. که در رکاب امیرمؤمنان تا سر حد پیش رفتند، اما عاقبت امامشان را با اکثریت آرا کردند و پس از آن سجده شکر به جا آوردند. 🔻به ما بگویید جسم مهمتر است یا روح؟؟ دنیا مهمتر است یا آخرت؟؟ 💠 آن تروریست که با سرنیزه گلوی را می‌برد گناهش بزرگتر است، یا آن که با پنبه سر یک ملت و یک انقلاب را می برد؟؟ ♦️ آن تروریست به جسم آسیب می زند و فقط دنیای آن مقتول مظلوم را از او می گیرد. اما این، با گمراه کردن نفر، آخرت آنها را تباه می کند. ♦️ مگر چه فرقی است بین ابن زیادی که با تهدید کوفیان و آنها و گسترده، اهل کوفه را از دور مسلم بن عقیل، نماینده امام حسین علیه السلام پراکنده کرد، با آن کسانی که از بیت المال به زید و عَمر دارند، مردم را از جنگ با دشمن می ترسانند و دهها دکان زنجیره ای برای آنها تبلیغات می کنند؟؟ ♦️ مگر چه فرقی است بین که سردمداران را باهوش و با ادب می داند و با آنها قهقهه مستانه می زند با اسلام اموی که یزید ملعون را امیرالمؤمنین خطاب می کند؟؟ 🎯 راستی امیر خیمه انقلاب کیست؟؟ مگر نمی گوییم امیری حسینٌ و نعم الأمیر؟؟ پس چرا برخی به جای فرمان بردن از علمدار خیمه حسین زمان، می خواهند از اطاعت کنند؟؟ 👈 آگاه باشید، آخرین نبرد و ، تکرار کربلاست. نبرد انقلاب حسین زمان با پیروان اسلام اموی-آمریکایی... نبرد قاسمها و علی اکبرها با دربار یزید زمانه... نبرد مستضعفان پابرهنه با ... خودمان را آماده کنیم...👇👇👇👇 @tabyinchannel
⛔️ نفوذ، از مجرای تحریف دين اسرائیل به اسم دین به جنگ دین می‌آید، آل سعود به اسم دین و به اصطلاح خادم حرمین شریفین به جنگ دین می‌آید، داعش به نام دین این جنایات را مرتکب می‌شود، خوارج با شعار قرآنی علی را زدند، منافقین با آیه‌ی «فضل الله المجاهدین ...» به جنگ اسلام آمدند. تمام جریان‌های التقاطی دینی چپ و راست می‌گفتند ما برای احیای دین و نجات آن وارد عمل شده‌ایم، همه شان ادعاهای اینچنینی داشتند. بارزترین و خطرناکترین منفذ برای نفوذ، همین منفذ دینی است؛ یعنی تحریف دین. @tabyinchannel #کانال_تبیین #کانالی_متفاوت_برای_ارائه_ی_اندیشه_ها #رصد_بهترین_تحلیل_های_روز
👇👇👇
♻️جامعه شناسی کوفه ی سال 61 هجری در سال 61 هجری، همه چیز به ظاهر درست و طبیعی بود و توده مردم و افکار عمومی، اوضاع را چندان غیرطبیعی نمی دیدند. شهر، شهر اسلام بود و نبود. مردم، مسلمان بودند و نبودند. حکومت، دینی بود و نبود. «بود»، به این معنا که در مجالس، حرف از دین و پیغمبر و قرآن بود؛ «نبود»، به این معنا که بیشتر احکام حکومتی اسلام و در رأس آن، اجرای عدالت اسلامی و اجرای بدون تبعیض حدود الهی و قوانین حکومتی، ترک شده بود. در حاشیه همین شهر اسلامی بود که گردن حسین بن علی (ع) را زدند و دختران بنیانگذار و مؤسس مدینه دینی و جامعه اسلامی را بدون حجاب به زنجیر کشیدند. ⁉️مسئله شما و ما این است که چه شد شهر اسلامی، جامعه دینی و حکومت دینی تا این حد منحط شد؟ ⁉️آیا فرهنگ کوفه سال 40 هجری یکباره به فرهنگ کوفه سال 61 هجری بدل شد؟ ❇️ «با عقل در عاشورا» @tabyinchannel 👇👇👇
🔴سیدالشهدا؛ قربانی تحریف اسلام سیدالشهدا در کربلا قربانی تحریف اسلام شد. این روند مسخ مذهب، تفکیک مذهب از حکومت، تفکیک اخلاق از سیاست، حذف «محتوا» و «حفظ شکل» بود که مبهم و مجهول الهویه کردن اسلام، هزار قرائتی کردنش، تفسیر به رأی قرآن، تحریف دین و منحط کردن اسلام انجامید و همین، هدف آنهاست؛ نه از صحنه روزگار برانداختن اسلام، که می دانند ممکن نیست. آنان نمی خواستند اسلام را محو کنند؛ می خواستند اسلام را مات کنند. اسلامی می خواستند و می خواهند بسازند که دیگر با گنج قارون و تخت فرعون، کاری نداشته باشد. یک اسلام بی طرف که با سیاست و اجتماعیات و حکومت و عدالت و حقوق بشر، کاری نداشته باشد. ❇️ «با عقل در عاشورا» @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⛔️نفاق بنی امیه در ترویج دین و ضد دین امام صادق (ع) فرمود: بنی امیه این طور بودند که دین را اجازه می‌دادند آموزش داده شود اما اجازه نمی‌دادند که شرک را به مردم آموزش بدهند. برای این که می‌خواستند جامعه ی دینی، جامعه‌ای باشد؛ حکومت دینی، حکومتی باشد که: 🔹هم دینی باشد و هم ضد دین عمل کند؛ 🔸هم بگوید ما هم دینی‌ایم، ما هم مسلمانیم، ما هم متدینیم؛ و هم خلاف دین عمل کند. 🔹هم از حقوق مردم حرف بزند و هم حقوق مردم را پایمال کند. 🔸هم بگوید آزادی، هم آزادی را سلب کند؛ 🔹هم بگوید عدالت، هم دزدی کند؛ 🔸هم بگوید پیشرفت، هم کشور را عقب بیاندازد؛ 🔹هم بگوید عزت، هم ذلت را تئوریزه کند. اجازه می‌دهند شما از عزت حرف بزنی، اما اجازه نمی‌دهند که تو بگویی ذلت چیه تا تو بفهمی که از کجا به بعد دیگه عزیز نیستی، ذلیلی. ✅ «کربلا، طرحی برای همیشه تاریخ» @tabyinchannel
🔴 غرب سالهاست با ساخت بازی وفیلمهای زامبی،به کودکان ومردم دنیا القا میکند که همان زامبی های خون آشامند امابرای اثبات نیازبه مدرک دارد، و مامور تهیه این مدارک است ➖➖➖➖➖ @tabyinchannel
⬅️ به بچّه‌هاتون یاد بدهید... 🌷 از بی‌یاری سر بریده شد، نه از بی‌آبی... عباس از و و و برای تشنه لب، بی‌دست شد نه بخاطر آب.. اونجا که حسین فریاد زد هَل مِن ناصِر یَنصُرُنی؟ میخواست نه ... به بچّه‌هاتون اول از حسین(ع) بگوئید، بعد از لبهای ... خیلی ها لب تشنه از دنیا رفتن اما حسین(ع) نشدن! 🚩حسین یعنی مردانگی، آزادگی، غیرت، شجاعت و شهامت 🏴 یعنی جوانمردی، معرفت، حیا، غیرت 🏴 عباس یعنی پشت برادر حتی بدون دست... 🚩حسین یعنی آزادگی حتی لحظه‌ای که گلوی نوزادت دریده شد... ⚠️ به بچّه‌هاتون یاد بدهید... شب 🚩 علیه‌السلام به یارانش فرمود: هر کس از شما حق الناسی به گردن دارد برود! او به جهانیان فهماند که حتی کشته شدن در هم از بین برنده حق الناس نیست... ◽️به بچه‌هاتون، @tabyinchannel
🏴🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳🏴 🏳 ✅آشنايي با حقيقت دين و نشر آن ♦️يكي ديگر از و اين است كه مردم در سايه مراسم به آشنا شده و بر اثر و گسترده اي كه همراه با اين مراسم انجام ميگيرد، آگاهي توده مردم بيشتر شده و با محكمتر و قويتر ميگردد. چه اينكه و دو وزنه نفيسي هستند كه هرگز از يكديگر جدا نميشوند و اين آگاهي در اقامه ماتم و مراسم سوگواري صلي الله عليه و آله به خصوص  به آحاد مردم داده خواهد شد. ☆منبع مطلب: وبسایت اندیشه قم @tabyinchannel
💞ڪوفـيان بـا «ظهور» حسيـن(ع) و مـا بـا «غـيبـت» تـو #امـتحـان شـديــم، 💞بـہ راستے ڪداميڪ سخـت تـر اسـٺ!!! ظهور.... يـا غيــبـٺ؟! امید غریب های تنها کجایی؟!😔 🍃🌹🍃🌹
[ Photo ] 💠 در خصوص هدف اصلی امام حسین علیه السلام از حرکت به سوی کربلا و قیام عاشورا در بین برخی از علمای اسلام اختلاف نظرهایی وجود دارد. 🔘 ما در اینجا سعی کرده‌ایم که 10 هدفی را که در میان علمای اسلام، اصلی برشمرده شده‌اند را فهرست نماییم که به شرح زیر می‌باشد. 1️⃣ اصلاح امت 2️⃣ امر به معروف و نهی از منکر 3️⃣ تشکیل حکومت اسلامی 4️⃣ حمایت از حق و مبارزه با باطل 5️⃣ مقام شفاعت عظما 6️⃣ مبارزه با جهل 7️⃣ اجرای عدالت 8️⃣ احیای سنت پیامبر اکرم (ص) 9️⃣ افشای چهره منافقان 🔟 امتحان گسترده مسلمین ✍️ نکته جالب توجه این است که بهترین بستر برای اجرا و تحقق بخشیدن به هفت مورد از این ده مورد (به جز موارد 5 و 10) همان گزینه سوم یعنی تشکیل حکومت اسلامی است. ♦️ به عبارت دیگر انگار تمام آن هفت مورد (به جز مورد 5 و 10) مهر تاییدی بر مورد سوم است، چون با تحقق مورد سوم است که مسیر برای تحقق سایر هفت مورد هموار‌ می‌شود. @tabyinchannel
💢 ملی‌گرایی در قالب باستان‌گرایی در برابر اسلام‌گرایی 🔺 ناسيوناليسم برگرفته از ناسيون يعنى ملت و به معناى «ملّى‌گرايى» و «ملت‌باوری» است. تفکر ملی‌گرايی در تاريخ دو دوره دارد: دوره اول: ملّى‌گرايى به معناى اعتقاد به برترى قوم و نژاد خاصى از انسان‌ها، بر اقوام و نژادهاى ديگر. 🔸 دوره دوم: ملی‌گرايی مدرن که به معني حق حاکميت ملت‌هاست. اين ملي‌گرايی همان ليبرال دموکراسی است. آن‌چه در کشور تحت عنوان جريان ملی‌گرايی وجود دارد، همان معناي اول است که امروزه با پيشوند يونانی «پان»(به معنای همه) مطرح می‌شود. 🔺 اين تفکر در بردارنده نوعی نژادپرستی است؛ زيرا يک قوم يا ملت را برتر از ديگر اقوام و مليت‌ها می‌داند و در پیِ گسترش سلطه آن قوم بر قوم ديگر است. ملی‌گرايی بدين معنی، ريشه در اموری مانند: جهل، نژادپرستی، آپارتايد و جداگري و تحريکات استعماری دارد. 🔺 قالب‌های ترويج ملی‌گرايی 1️⃣ قالب باستان‌گرايی 🔸 سردمداران اين تفکر، در پی تجديد هويت ايرانيان باستان و احياء سنت‌های ملی آنان در دوران باستان هستند و اسلام را به عنوان عامل عقب‌ماندگی ايران معرفی می‌کنند. البته ملی‌گرايی در قالب باستان‌گرايی، در تاريخ ايران امری تازه نيست و به کمی قبل از مشروطه بر می‌گردد. 🔸 اوج تفکر باستان‌گرايی را بايد مربوط به دوران حکومت پهلوی، به خصوص رضاشاه دانست که افرادی همانند محمدعلی فروغی به آن دامن می‌زدند. ادامه دارد ...
🔺 قالب‌های ترويج ملی‌گرايی 2️⃣ قوم‌گرایی 🔸 کلیه گروه‌هایی که با پیشوند «پان» شناخته می‌شوند، در این مقوله می‌گُنجند؛ یعنی معتقد به برتری یک قوم بر اقوام دیگر هستند. 🔸 البته این تفکر در بین اقوام ایرانی، جایگاه چندانی ندارد، زیرا مردم ایران، مسلمان هستند و به برتری قومی و نژادی اعتقادی ندارند، اما در عین حال این تفکر، حیات کم‌رمق خود را تحت عناوین زیر ادامه می‌دهد. 🔹الف) پان ایرانیسم 🔸 تفکر «پان ایرانیسم» در بین فارس‌زبانان، تحت عنوان «حزب پان‌ ایرانیست»، از قدیم در ایران فعال بود و الان به خارج از کشور نقل مکان کرده و عمدتاً در فضای مجازی به تبلیغ افکار خود مبادرت می‌کند. 🔸این تفکر ابتدا در برابر سلطه مسلمانان بر ایران و در برابر ملی‌گرایی عربی شکل گرفت و منجر به قیام شعوبیه شد و در زمان بابک خرمدین در ایران به اوج رسید، اما مدتی بعد افول کرد و از رونق افتاد. 🔸 رشد مجدد این تفکر در فضای ایران، به زمان رضاشاه بر‌می‌گردد. در این زمان کسانی مانند محمدعلی فروغی و علی اکبر داور در ترویج این تفکر نقش عمده‌ای دارند. پهلوی دوم نیز تنور این تفکر را داغ‌تر کرد، اما انقلاب سبب افول این تفکر شد. 🔸 در سال‌های اخیر، گروهی به این تفکر دامن می‌زنند. نمونه این مسأله را می‌توان در تجلیل از بابک خرمدین در سال‌های اخیر مشاهده کرد که از زمان دولت اصلاحات به وجود آمد. 🔸 چند سالی است که در ۱۲ تیرماه به مناسبت سالروز تولد بابک خرمدین در قلعه «بذ» در اطراف کلیبر جمع شده و به رقص و پایکوبی می‌پردازند و مراکز خبری بیگانه نیز آن را ترویج می‌کنند. 🔸 ملی‌گرایی فارسی، عمدتاً علیه عرب‌ها و گاهی نیز علیه برخی قومیت‌های داخل ایران موضع دارد. نمونه آن، دعوا بر سر تعلق بابک خرمدین، به فارس یا ترک است. 👇👇👇👇👇
🔹 ب) پان‌ترکیسم 🔸 «پان‌ترکسیم» ‌ایدئولوژی ملی‌گرایانه () و توسعه‌خواهانه‌ای است که بر پایه آن، همه مردمانی که به زبانی ترکی‌ سخن می‌گویند، ملت واحدی هستند که باید تحت رهبری دولتی واحد متحد شوند. 🔸 اندیشه پان‌ترکیسم، نخستین بار از سوی یک خاورشناس مجارستانی یهودی‌تبار، به نام آرمینیوس وامبری در دهه ۱۸۶۰ ساخته و مطرح گشت. وامبری رایزن سلطان عثمانی شده ‌بود ولی در نهان، برای لرد پالمرستون و دفتر امور خارجه بریتانیا کار می‌کرد. در اوائل سده بیستم، ترکان جوان در امپراطوری عثمانی این ایده را انتخاب و ترویج کردند. 🔸 پس از فروپاشی شوروی در اوایل نیمه اول دهه ۱۹۹۰، تمایلات فروخورده پان‌ترکیستی، به شکلی نه‌چندان چشمگیر، در جمهوری آذربایجان فرصت ظهور یافته و حتی احزابی با نام‌های «حزب گرگ خاکستری آذربایجان» (به ترکی: آذربایجان بوزقورت پارتیاسی) و «حزب توران معاصر آذربایجان» (به ترکی: آذربایجان چاغداش توران پارتیاسی) در آنجا تشکیل شده است. 🔸 هم اکنون این تفکر در مناطقی مانند آذربایجان، فعال است و حتی شعار مشهور مردم آذربایجان، «آذربایجان اویاخدی، انقلابا دایاخدی» (آذربایجان بیدار است و پاسدار انقلاب است) را به «آذربایجان اویاخدی، اوز دیلینه دایاخدی» (آذربایجان بیدار است و پاسدار زبان مادری خود(ترکی) است) تغییر دادند. 🔸 پیشینه‌ای از این تفکر را می‌توان در آراء و نظرات سیدکاظم ، مؤسس ، در سال ۵۸ دید که با همکاری با سرویس‌های بیگانه و عواملی چون صادق قطب‌زاده، درصدد در جمهوری اسلامی ایران و استقلال آذربایجان بود که با هوشیاری ملت و رهبری امام خمینی(ره) خنثی شد. 🔸 البته پان‌ترکیسم در ایران، به عللی همچون: تدین مردم ترک زبان، اختلاف مذهبی بین آذربایجان و ترکیه، جنگ‌های طولانی بین ایران و عثمانی و تجارب تلخ اشغال آذربایجان از سوی نیروهای عثمانی، مجالی برای رشد قابل ملاحظه نیافته و به‌طور کلی بیش از آن‌که درون‌جوش باشد، پدیده وارداتی ناپایداری بوده است. @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا