✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آثار صله رحم (بخش چهارم)
🔸 #صله_رحم آثار فراوانی دارد و روايات صله رحم و رسيدگى به #خويشاوندان، متواتر و بسيار زياد است، كه ما فقط به دو روايت اكتفا مى كنيم. امام باقر (ع) فرمودند: «رسيدگى به خويشاوندان و مرتفع ساختن احتياجات آنها، اعمال انسان را رشد و نمو داده [عاملى براى تكثير اعمال نيك است] و موجب زيادى اموال و رفع بلا و مصيبت گشته و محاسبه را آسان و اجل را به تأخير مى اندازد». امام صادق (ع) فرمودند: «رسيدگى به خويشاوندان و رفع احتياجات آنها و رفتار نيكو با همسايگان، شهرها را آباد و عمرها را زياد مى كند».
5⃣ازدياد طول عمر و تأخير افتادن مرگ
🔹چنانكه در خصوصيت سوم اشاره شد، بسيارى از مرگهاى زودرس، معلول اختلالات روانى، اندوهها، غمها و نگرانیهايى است كه بواسطه درد و رنج همنوع، براى وجدان انسان پيش مى آيد. وقتى عضوى از پيكره جامعه در حال درد و غم بسر برد، تأثيرى عميق در تمامى اجزاء جامعه مىگذارد، اگر اين مسئله براى ما واضح شد كه تمامى انسانها اعضاء يك پيكرند، و فشارى در عضوى، به مثابه فشار در ديگر اعضاست، و چه بسا دردى در عضو كوچكى، تمامى ماشين بدن را از حركت باز مى دارد، اگر سعى و تلاش شد تا هرگز دردى حاصل نشود، و يا اگر شد سريعاً برطرف شود، خواهيم ديد كه ماشين بيشتر دوام مى يابد. به قول سعدى: بنى آدم اعضاى يك پيكرند ، كه در آفرينش ز يك گوهرند ، چو عضوى به درد آورد روزگار ، دگر عضوها را نماند قرار؛
🔹اگر چنان كرديم كه اصلا بار فقر بر گُرده فردى از افراد جامعه سنگينى نكرد، و يا اگر نشانه اى از آن ظاهر گرديد سريعاً در زوال آن كوشش كرديم، ديگر مرگ هاىِ ناشى از اين احساس درد و اندوه مرتفع خواهد شد، و انسانها بيشتر عمر كرده و بهتر به زندگى خود ادامه مى دهند. گذشته از اين، خداوند متعال بر حسب مقتضاى حكمت خود، هر چه و هر كس را كه نافعتر براى جامعه باشد، در صورت عدم وجود مانعى، بيشتر ابقاء خواهد نمود، تا هر چه زيادتر مردم از شمع وجودى او نور و حرارت بگيرند. قرآن مجيد مى فرمايد: «وَ أَمَّا مَا يَنفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِى الاَرْضِ؛ و امّا آنچه #نفع مى رساند به #مردم، در زمين باقى مى ماند». [رعد، ۱۷] #ادامه_دارد...
📕اخلاق اسلامى در نهج البلاغه، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: اكبر خادم الذاكرين، نسل جوان، چ اول، ج ۱، ص ۳۳۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#صله_رحم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️پرسش و پاسخ از آیت الله بهجت
🔸سؤال: با چه کاری - غیر تدریس و همت گماردن به کتاب خداوند متعال و تفسیر اهلالبیت علیهمالسلام - میتوان بر #تقوا و سیر به سوی خداوند متعال، قوت پیدا نمود؟
🔹حضرت آیتالله بهجت قدسسره: بسمه تعالی، #تصمیم_همیشگی و دائمی بر #ترک_گناه در #اعتقاد و #عمل.
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امروز جوانان ما به مراتب برای عقب راندن دشمن آماده ترند
🔹آنها (دشمنان) توقّع داشتند و می خواستند که وقتی این نسل، یعنی نسل شماها (جوانان) روی کار میآید و نوبت به شماها میرسد، از #اسلام و از #انقلاب هیچ خبری نباشد در این کشور، و بر #سیاست این کشور، بر #هویّت این ملّت، بر همه چیزِ این #کشور، #آمریکاییها، قدرتمندان عالم و #سرمایهداران_صهیونیست تسلّط داشته باشند؛
🔹توقّعِ آنها این بود؛ با این نیّت مبارزه را شروع کردند، با این نیّت #جنگ را راه انداختند، با این نیّت #حملاتِ_نرم و سخت خودشان را بعد از جنگ ادامه دادند تا امروز. امروز نتیجه چه شده؟ نتیجه این شده که در میان این نسل، کسانی هستند که #استعداد_رشد و شکوفایی شان از نسل اوّل بیشتر است و #اقتدارشان در مقابل #دشمنِ_خبیث و دشمن متعرّض و #متجاوز بیشتر است،
🔹و بلاشک اگر آن روز #جوانان ما توانستند #دشمن را به عقب برانند، امروز جوانان ما به مراتب برای عقب راندن #دشمن آماده ترند. آنها مکر کردند، آنها #نقشه کشیدند، و #اسلام و #جمهوری_اسلامی و #اراده_الهی نقشه های آنها را #باطل کرد، ان شاء الله روز به روز هم بیشتر باطل خواهد کرد.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۶/۱۲/۱۹
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چگونه در جنگ نرم قوی شویم؟ (بخش سوم و پایانی)
🔸 #جنگ_نرم، عرصه جدیدی از مبارزه است که با استفاده از ابزارهای غیر نظامی، برای غلبه بر حریف بکار گرفته میشود. ظاهر این جنگ، عدم بکارگیری ابزارهای غیر خشن در تقابل با دشمن است که در آن، ترکیبی از تاکتیک های روانی، الکترونیکی، اطلاعاتی، سایبری و اطلاعاتی به چشم میخورد، اما به دلیل تغییر دادن نگرشها و دیدگاهها، اثرگذاری تخریبیآن به مراتب بیش از معرکه نظامی است.
💠درباره لزوم قوی شدن در عرصه جنگ نرم، توجه به نکات ذیل ضروری به نظر میرسد:
1⃣ورود نخبگان به مسائل مهم کشور اعم از سیاسی، فرهنگی، اعتقادی و بصیرت بخشی به جوانان. بسیاری از صاحبان قلم و خطابه هستند که ترجیح دادهاند گوشه عزلت برگزینند و به نگارش خاطره و کتاب روی آورند، در حالی که اکنون، وقت نقش آفرینی و بیان استدلال های قوی برای قانع کردن نسل جوان به ادامه راه انقلاب است. تنها در این صورت است که افسران جنگ نرم با بالاترین آمادگی و راسخترین ارادهها وارد میدان شده و رویشهای انقلاب با سرعت بیشتری اتفاق میافتد.
2⃣از آنجا که اسلام و آموزههای دینی، بخش لاینفک انقلاب است، باید به مباحث و موضوعات اخلاقی و معنوی اهمیت وافری داده شود. تنها کسانی میتوانند در مسیر دفاع از انقلاب، محکم و مستحکم گام بردارند، که شاخصه های ایمانی و آموزههای اخلاقی در آنها به اعلا درجه باشد. یکی از بزرگترین نمونههای این حقیقت، سردار آسمانی، حاج قاسم سلیمانی است که در اوج اخلاق و معنویت، پای کار نظام و انقلاب بود و شیوه سلوک او به الگویی برای جوانان در حراست از نظام اسلامی تبدیل شده است. فرمانده شهید سپاه قدس برای صاحبخانه ای که ایشان در جریان عملیات آزادسازی البوکمال، از آن منزل به عنوان مقر استفاده کردند، نامه طلب حلالیت نوشتند و حتی شماره تلفن خود را برای جبران خسارت احتمالی در انتهای آن مرقوم کردند؛ این در حالی است که برخی با امنیت حاصل شده از جانفشانی سلیمانیها، به چپاول اموال عمومی و غارت بیتالمال مشغول بودند! از طرفی، در وصیتنامه ایشان میبینیم که دو بار از کلیدواژه «اهلبیت (ع)» استفاده شده و به این ذوات مقدسه توسل جستهاند. در حقیقت، فرمانده شهید سپاه قدس را باید بزرگترین الگو در جنگ سخت و نرم در عصر حاضر و برای جامعه اسلامی و نسل جوان دانست که تبیین شخصیت ایشان، قویترین آموزش در مواجهه با جنگ نرم به شمار میآید.
3⃣هدفمندی و نظارت بر شبکه های اجتماعی. بدون شک، امروز کلید فضای مجازی و تعیین قواعد آن به دست حریفی است که سالهاست در پشت مرزهای جغرافیایی و عقیدتی متوقف شده و به این ابزار به عنوان مهمترین عامل پیروزی نگاه میکند. از اینرو، یله و رها بودن این فضا، به مفهوم بازی در زمین دشمن و گناهی بزرگ است که تجدیدنظر جدی و ورود نهادهای فرا قوهای همچون شورای عالی فضای مجازی به این عرصه، بسیار ضروری به نظر میرسد. و بالاخره اینکه #جنگ_نرم همچون دفاع مقدس، نیازمند نقشآفرینی مجاهدانی است که حاضر به فداکاری و جانبازی برای ایجاد مقدمات ظهور منجی عالم بشریت (عج) هستند، و این رمزی است که بیتردید، پیروزی قطعی و نهایی را به ارمغان میآورد.
نویسنده: حسین کنعانی مقدم
منبع: خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه حمایت
#جنگ_نرم #عملیات_نرم #جنگ_روانی #دشمن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام هادی عليه السلام:
🔸خَيْرٌ مِنَ الْخَيْرِ فاعِلُهُ، وَ اَجْمَلُ مِنَ الْجَميلِ قائِلُهُ، وَ أرْجَحُ مِنَ الْعِلمِ حامِلُهُ، وَ شَرٌّ مِنَ الشَّرِّ جالِبُهُ، وَ اَهْوَلُ مِنَ الْهَوْلِ راكِبُهُ.
🔹بهتر از كار خير، انجام دهنده آن است؛ و زيباتر از سخن زيبا، گوينده آن است؛ و برتر از دانش، دانشمند است؛ و بدتر از بدى، آورنده آن است؛ و ترسناكتر از وحشت، ترسو است.
📕بحارالانوار، ج ۷۸، ص ۳۷۰
#امام_هادی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️مهدویت؛ کلید آمادگی جهان (بخش دوم و پایانی)
🔸آمادگی برای #ظهور یعنی، اشتیاق مؤمنانه به #موعود_منتظَر و ناامیدی از هرچه غیرخدایی است. اشکالی در قابلیت بینهایت فرستادگان الهی و ائمه معصومین علیهم السلام در هدایت بشریت و سامان دادن به امور جهان نبوده، بلکه عدم آمادگی بشریت مانع از بهرهمندی انسان ها از فیوضات و برکات الهی شده است. بر این اساس، تا زمانی که بشریت آمادگی ظهور و اقامه حکومت اسلامی در سراسر دنیا را نیابد، همچنان در فراق آن دولت کریمه و آرمانی خواهد سوخت.
💠گمشده بزرگ پیش از ظهور
🔹امام صادق (ع) در روایتی دلیل نامگذاری #حضرت_مهدی (عج) را اینگونه بیان میکنند: «إِذَا قَامَ الْقَائِمُ دَعَا النَّاسَ إِلَى الْإِسْلَامِ جَدِيداً وَ هَدَاهُمْ إِلَى أَمْرٍ قَدْ دَثَرَ وَ ضَلَّ عَنْهُ الْجُمْهُورُ وَ إِنَّمَا سُمِّيَ الْمَهْدِيُّ مَهْدِيّاً لِأَنَّهُ يُهْدَى إِلَى أَمْرٍ مَضْلُولٍ عَنْه؛ [۱] هنگامى كه #قائم (عج) قيام كند، مردم را به سوی اسلام جديدى دعوت خواهد كرد و مردم را به امورى میطلبد كه در نزد بسیاری كهنه شده است، و او از آن جهت #مهدى نامیده شده كه مردم را به سوی چیزی که از آن گمراه شده اند هدایت میکند». تفاوت جاهلیت قبل از اسلام، با گمراهیای که قبل از ظهور #امام_زمان (عج) روی میدهد، در این است که جهالت اول، جهالت و دوری از اصل اسلام بود، ولی جهالت قبل از ظهور، جهل در فهم «حقیقت اسلام» است.
🔹به عبارت دیگر، با این که اسلام وجود دارد و بسیاری خود را مسلمان مینامند، اما به دلیل جهالت نسبت به «اسلام ناب»، و چگونگی تحقق همه جانبه آن، عطش بشریت به سوی جهانی عاری از گمراهی، برطرف نشده است. اینجاست که بشر برای درمان پریشانی دنیای خود، منتظر کسی هستند که بتواند انواع معضلات و پیچیدگی های امور جهان را با هدایتی الهی برطرف کرده و به سامان برساند. چرا که تدبیرها برای سامان دادن به مشکلات جهان به در بسته خورده است، و تنها با هدایت الهی و تبعیت از ولی خداست که میتوان بر مشکلات متعدد جهان فائق آمد؛ چنانکه این گونه ندا سر میدهیم: «أَيْنَ الْمُنْتَظَرُ لِإِقامَةِ الْأَمْتِ وَالْعِوَجِ؛ [۲] کجاست آنکه برای راست نمودن انحراف و کجی به انتظار اویند».
💠بلوغ و شکوفایی علم
🔹با اینکه در دوران کنونی، علم به سرعت پیش میرود، اما هنوز زوایای بسیاری از علوم، مخفی مانده است، و همین امر باعث شده با وجود پیشرفت نسبی در حوزه هایی مثل تکنولوژی و صنعت، در حوزه های اساسی مانند دینشناسی و انسان شناسی و مدیریت جهان بشری و رشد روحی، جوامع هنوز اندر خم یک کوچه مانده و با مشکلات فراوانی دست به گریبان باشند. یکی دیگر از زوایای قابلیتها و فیوضات #امام_مهدی (عج)، باز کردن گرههای کور و ناشناخته در مسیر هدایت و تعالی بشر است؛ چنان که امام صادق (ع) دلیل این نامگذاری آن حضرت به «مهدی» را اینگونه بیان میکنند: «لِأَنَّهُ يُهْدَى إِلَى كُلِّ أَمْرٍ خَفِي؛ [۳] زيرا براى هر امر پوشيدهاى راهنمايى شده است». از این روایت نیز اینگونه برمیآید، اموری که بر دیگران پوشیده است و راهکار آن را نمیدانند، #امام_مهدی (عج) با درایت و بصیرتِ برآمده از اسلام، حل خواهد نمود.
💠نزدیکی به افق وجودی حضرت مهدی (عج)
🔹چه از نظر فردی و چه از نظر اجتماعی، بشریت باید سنخیت و مشابهتی با وجود مقدس #حضرت_ولیعصر (عج) بیابد، تا آمادگی کمک به آن حضرت در تشکیل جهان آرمانی را داشته باشد؛ مثل این که لااقل غالب مردم جهان از هرگونه راه حل های بشری، برای رهایی از مشکلات جهان ناامید شوند و به نوعی منتظر راهی الهی برای برون رفت از گرفتاریها باشند. این فضا، در راستای همان چیزی است که همه فرستادگان الهی و ائمه معصومین علیهم السلام برای اقامه حق و دین خدا در پی آن بودند و با اشاره به #ظهور_موعود، در واقع، ایجاد چنین آمادگی در عصر #امام_مهدی (عج) را نوید داده اند.
پی نوشتها؛
[۱]إعلام الورى بأعلام الهدى(فضلبنحسنطبرسی) ص۴۶۱
[۲] مفاتیح الجنان، دعای ندبه
[۳] الغيبة (للطوسی)، كتاب الغيبة للحجة، ص۴۷۱
نویسنده: محسن رفیعی وردنجانی
منبع: وبسایت رهروان ولایت
#امام_زمان #امام_مهدی #قائم #ظهور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️قوای جوانی
🔹شیخ جلیل ما و عارف بزرگوار، #آقایشاهآبادی روحی فداه فرمودند: «تا #قوای_جوانی و #نشاط آن باقی است، بهتر می توان قیام کرد در مقابل #مفاسد_اخلاقی، و خوبتر می توان #وظایف_انسانیه را انجام داد؛ مگذارید این قوا از دست برود و #روزگار_پیری پیش آید، که موفق شدن در آن حال، مشکل است، و بر فرض موفق شدن، زحمت #اصلاح خیلی زیاد است».
از فرمایشات امام خمینی (ره)
منبع: وبسایت شهید آوینی
#امام_خمینی
@tabyinchanne
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️روشن ترين دليل بر ابطال جبر چيست؟
🔹گرچه فلاسفه و دانشمندان الهى پيرامون مسئله آزادى اراده انسان بحث ها و دلايل مختلفى دارند، امّا براى اين كه راه را كوتاه و ميانبُر كنيم، به سراغ روشن ترين دليل طرفداران آزادى اراده میرويم و آن وجدان عمومى انسان ها است.
🔹توضيح اين كه: ما هر چيز را انكار كنيم، اين واقعيّت را نمیتوانيم منكر شويم كه در همه جوامع انسانى، اعم از خداپرست و مادى، شرق و غرب، قديم و جديد، ثروتمند و فقير، توسعه يافته و توسعه نايافته، و داراى هر گونه فرهنگ، همه بدون استثناء در اين مسئله توافق دارند كه بايد #قانون بر جوامع انسانى حكمفرما شود، و افراد در مقابل قوانين #مسئوليّت دارند، و كسانى كه از قانون تخلف كنند بايد به نحوى مجازات گردند.
🔹خلاصه اینکه حاكميت قانون، مسئوليّت افراد در برابر آن، و مجازات متخلّف، از مسائلى است كه مورد اتّفاق همه عقلاى جهان است، و تنها اقوام وحشى بودند كه اين مسائل سه گانه را به رسميت نمیشناختند. اين مسئله كه از آن به #وجدان_عمومى مردم جهان تعبير میكنيم، روشن ترين دليل بر آزادى اراده انسان و دارا بودن #اختيار است. [۱]
پینوشت؛
[۱] ۵۰ درس اصول عقائد برای جوانان، مكارم شيرازى، ص ۱۲۲
منبع: سایت انوار طاها
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️گزیدهای از روایات جهاد با نفس
🔹#امام_صادق علیه السلام فرمود: «الْحَسَبُ الْفِعَالُ وَ الشَّرَفُ الْمَالُ وَ الْكَرَمُ التَّقْوَى»؛ (سرشناسی و #بزرگى [انسان]، #اعمال [نیک] است؛ و #شرافت و ارجمندى، دارايى است؛ و بزرگوارى، #تقوا است)
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#جهاد_با_نفس
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (ع) در خطبه ۱۹۴ نهج البلاغه، چه مشكلاتی را از دوران رسالت پیامبر اكرم (ص) یاد نموده است؟ (بخش اول)
🔹 #امام_علی (ع) در بخشی از خطبه ۱۹۴ #نهج_البلاغه مى فرمايد: «وَ نَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ، خَاضَ إِلَى رِضْوَانِ اللهِ كُلَّ غَمْرَةٍ، وَ تَجَرَّعَ فِيهِ كُلَّ غُصَّةٍ؛ و گواهى مى دهيم كه #محمّد (ص) بنده و فرستاده اوست، همان كسى كه در راه رضاى خدا در درياى مشكلات غوطه ور شد، و جام هر مصيبتى را جرعه جرعه نوشيد». اين دو وصفى كه امام (ع) درباره #پيامبر_اكرم (ص) بيان فرموده، جامع همه اوصاف خير است؛ ايستادن در برابر مشكلات و تحمّل در برابر مصائب؛ تا آن مقاومت و تحمّل نباشد، هيچ كار مهمى به سامان نمى رسد. جمله «تَجَرَّعَ فِيهِ كُلَّ غُصَّةٍ»، نشان مى دهد كه حوادث گلوگير در برابر پيامبر (ص) يكى دو تا نبود، بلكه او جرعه جرعه از جام مصائب مى نوشيد و تحمّل مى كرد؛ جمعى از بهترين يارانش را از او گرفتند صبر كرد، انواع مشكلات و موانع را بر سر راه او ايجاد كردند، ولى از همه آنها عبور نمود و اين در واقع درسى است براى همه كسانى كه مى خواهند با طاغوت ها مبارزه كنند و به اصلاح جامعه خويش بپردازند.
🔹سپس امام علی (ع) بخشى از مشكلات عظيم پيامبر اسلام (ص) در دوران رسالتش را در چند جمله كوتاه و پرمعنا بيان کرده و مى فرمايد: «وَ قَدْ تَلَوَّنَ لَهُ الْأَدْنَوْنَ، وَ تَأَلَّبَ عَلَيْهِ الْأَقْصَوْنَ، وَ خَلَعَتْ إِلَيْهِ الْعَرَبُ أَعِنَّتَهَا، وَ ضَرَبَتْ إِلى مُحَارَبَتِهِ بُطُونَ رَوَاحِلِهَا، حَتَّى أَنْزَلَتْ بِسَاحَتِهِ عَدَاوَتَها، مِنْ أَبْعَدِ الدَّارِ، وَ أَسْحَقِ الْمَزَارِ؛ تا آنجا كه نزديكان او رنگ دگرگون كردند، و دوران بر ضد او گرد آمدند. عربها تا بر او تازند مهارها از سرها برگرفتند و براى تاختن بر او بر شكم مركبها تازيانه زدند تا از دورترين اقامتگاه هاى خود كينه توزى خود را در محل و مأواى او فرود آوردند».
🔹جمله «تَلَوَّنَ لَهُ الْأَدْنَوْنَ» اشاره به اين است كه جمعى از بستگان نزديك پيامبر (ص) مانند عباس كه تمايل به حمايت از او داشتند، در كار خود ثابت قدم نبودند. جمله «تَأَلَّبَ عَلَيْهِ الْأَقْصَوْنَ» اشاره به شاخه هاى دورتر قبيله قريش است كه دست به دست هم دادند و قبايل ديگر را نيز تحريك كردند تا در برابر پيامبر اسلام (ص) بايستند، و در چنين شرايطى كه نه نزديكان جرأت حمايت شجاعانه اى داشته باشند و نه دوران (دشمنان)، در عداوت و دشمنى كوتاهى كنند، مشكلات عظيمى پيدا مى شود كه ايستادگى در برابر آن بسيار سخت است. جمله «خَلَعَتْ إِلَيْهِ الْعَرَبُ أَعِنَّتَهَا، وَ ضَرَبَتْ إِلى مُحَارَبَتِهِ بُطُونَ رَوَاحِلِهَا» اشاره به سرعت و شتاب شديد مخالفان در عداوت و دشمنى با آن حضرت است؛ زيرا هنگامى كه بخواهند مَركب به سرعت پيش برود، افسار آن را سست مى كنند و با شلّاق بر پهلوها و شكم آن مى زنند. #ادامه_دارد...
📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، دار الكتب الاسلامية، چ اول، ج ۷، ص ۶۰۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#پیامبر #پيامبر_اکرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️آموزش تفکر محور
🔹اگر #تعلیم را یک معناى وسیعى بگیریم، این سه عرصه را شامل میشود: «یاد دادن #دانش»، کار دوّم که از این مهمتر است، «یاد دادن #تفکّر» است، سوّم، «رفتار و اخلاق»؛ #آموزش_رفتارى، #آموزش_اخلاقى.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۳/۰۲/۱۷
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اصلاح شخصی و اجتماعی
🔹از جمله تاکیدات دین مبین اسلام، تاکید به #محاسبه_نفس است تا اینکه بدانیم در طول روز چه مقدار موفق در عمل کردن به فرامین الهی بودهایم و چه مقدار در این امر کوتاهی کردهایم. امام کاظم (ع) در مورد محاسبه نفس میفرمایند: «کسى که هر روز به حساب خویش نرسد از ما نیست، اگر کار خوبى انجام داده، از خدا توفیق فزونى طلبد و اگر عمل بدى انجام داده، استغفار کند و به سوى خدا برگردد و توبه کند!» [۱]
🔹این روایت به روشنی به فلسفه و حکمت «محاسبه نفس» اشاره کرده که مایه فزونى حسنات و جلوگیرى از سیئات و جبران آنها میگردد. از طرفی همانطور که در دین به اصلاح نفس و رشد و کمال شخصی تاکید شده، با دستوراتی مانند وجوب امر به معروف و نهی از منکر، نسبت به اصلاح جامعه نیز تاکید شده است، و این نشان از مهم بودن بُعد شخصی و اجتماعی افراد در دین است، که هر فرد همانطور که باید به فکر اصلاح خود باشد، باید به فکر ترقی و رشد اطرافیان و جامعه خود نیز باشد.
🔹پیامبر اکرم (ص) در این مورد می فرمایند: «هرگاه (مردم) امر به معروف و نهى از منكر نكنند، و از نيكان خاندان من پيروى ننمايند، خداوند بَدان آنها را بر آنان مسلّط گرداند». [۲] از اینرو حکومت اسلامی نمی تواند نسبت با مردم و جامعه، بی تفاوت باشد، بلکه یکی از وظایف حکومتها، بسترسازی و ایجاد فضایی برای رشد جامعه است. اگر جامعه ناسالم و فاسد شد، آدمهای فاسد منسب ها و رسانه ها و قدرت را به دست می گیرند و حکومت هم فاسد می شود؛ پس حکومت، هم باید امر به معروف کند و هم امر به معروف بشود.
پی نوشتها؛
[۱] ابن شعبه حرانى، تحف العقول، جامعه مدرسين، چ دوم، ص ۳۹۶
[۲] كلينى، الكافی، دار الكتب الإسلاميه، چ چهارم، ج ۲، ص ۳۷۴
نویسنده: کاظمیان
منبع؛ وبسایت اندیشه برتر حوزه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام حسن عسکری عليه السلام:
🔸«عَلَيْكَ بِالإقْتِصادِ وَ إيّاكَ وَ الإسْرافَ».
🔹بر تو باد به #ميانه_روى و #اعتدال و پرهيز از #ولخرجى و #اسراف.
📕احقاق الحق ۱۲، ص ۴۶۷
#امام_عسکری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️عید نوروز در دین اسلام
🔹به طور کلی #اسلام در برخورد با آداب و رسوم اقوام و ملت ها، آن دسته از آداب و رسوم هایی که خرافی نبوده و با شئون انسانی ناسازگار نبوده را تأیید نموده است، و تنها با آداب ورسوم هایی که خرافی بوده، یا با افکار نامناسب همراه بوده است را مردود شمرده است. در مورد جشن #نوروز نیز از آنجا که این جشن با آداب ورسوم خوبی همچون نظافت و پاکیزگی، لباس نو پوشیدن، هدیه دادن، صله رحم، تفکر و تدبر در آفرینش و... همراه است مورد تأیید اسلام قرار گرفته است، به گونهای که همزمان با ظهور اسلام، بسیاری از سنن غلط همانند آتش پرستی و منع دفن مردگان از بین رفت، ولی «نوروز» به عنوان یک جشن ملی باقی ماند.
🔹حتی پیشوایان دینی آن را حیاتی دوباره بخشیدند و آن را به دعا و نیایش آراستند. دکتر شریعتی در این باره میگوید: #اسلام، «نوروز» را جلای بیشتری داد، شیرازه بست و آن را با پشتوانه ای استوار از خطر زوال در دوران مسلمانی ایرانیان مصون داشت... نوروز که با جان ملیت زنده بود، روح مذهب نیز گرفت. جالب اینکه «ایرانیان» نیز زمانی که با زیبایی های اسلام آشنا شدند، با جان و دل آن را پذیرفتند و خدمات ارزشمندی را به اسلام انجام دادند.
💠نوروز در روایات اسلامی
🔹معلی بن خنیس میگوید: روز نوروز بر امام صادق (ع) وارد شدم به من فرمودند: «آیا این روز را میشناسی؟ گفتم این روزی است که ایرانیان آن را بزرگ میدارند و به یکدیگر هدیه میدهند. حضرت فرمودند: سوگند به آن خانه کهن که در مکه است، این روز یک ریشه کهن دارد که برایت بازگو میکنم تا آن را دریابی. ای معلی، روز نوروز روزی است که خداوند از بندگان خود پیمان گرفت که او را بپرستند و او را شریکی نگیرند و به پیامبران و راهنمایان او بگروند. همان روزی است که آفتاب در آن طلوع کرد و بادها وزیدن گرفت و زمین در آن شکوفا و درخشان شد... هیچ نوروزی نیست مگر این که ما در آن روز منتظر فرج هستیم، زیرا #نوروز از روزهای ما و شیعیان ماست؛ ایرانیان آن را حفظ کردند و شما آن را از دست نهادید...». [۱]
🔹در مفاتیح الجنان از قول امام صادق (ع) آمده است: «چون نوروز شد، غسل کن و پاکیزه ترین جامههای خود را خوشبو گردان و در آن روز، روزه بدار و چون از نماز پیشین فارغ شدی، چهار رکعت نماز بگذار و بعد از نماز، سجده شکر به جای آور...». [۲] بنابراین هر چند «جشن نوروز»، جشن ما ایرانیان است، اما به دلیل هماهنگی آن با اسلام، مورد پذیرش آن قرار گرفته است و به دلیل جایگاه مذهب در نزد ایرانیان، آموزه های زیبای آن نیز در این جشن وارد شده است، مگر نه اینکه ایرانیان سال نوی خود را با دعا و نیایش آغاز مینمودند؛ دعای یا مقلب القلوب و الابصار... صرف نظر از هر آیین و مذهب و قومیتی خاص، دلهای انسانها را به کسی که گرداننده و متحول کننده قلبهاست توجه داده، و جانها را متوجه کسی که تدبیر عالم به دست اوست نموده، و از چنین موجودی تقاضای تحول احوال به بهترین حال میشود.
🔹براستی میتوان دعا و نیایشی کاملتر و جامع تر از این نیایش یافت؟ فصل بهار و زنده شدن دوباره طبیعت یک امر تکوینی و نشانه ای از قدرت خداوند است که پس از دوره خزان و مرگ طبیعت، خداوند متعال به آن جان و حیاتی دوباره بخشیده و عظمت و قدرت خویش را در آن به نمایش گذارده است؛ «اعْلَمُوا أَنَّ اللهَ یُحْیِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها». [حدید، ۱۷] و چنین معبودی شایسته پرستش و ستایش است و در هنگام تحویل سال از چنین پروردگاری درخواست تحول به بهترین حالات میشود. از این رو شایسته است ایرانیان که بهترین زمان را برای جشن انتخاب نموده اند، بهترین و کامل ترین نیایش ها را برگزینند که شایسته آنان باشد و دعای یا مقلب القلوب و الابصار... زیباترین جلوه ها را ترسیم نموده و بهترین درخواست را از خداوند مطرح نموده است.
پی نوشتها؛
[۱] میزانالحکمه، ج۹، ص ۴۲۰۲-۴۲۰۳
[۲] مفاتیح الجنان، ص ۵۹۸-۵۹۹
منبع: وبسایت پرسمان
#نوروز
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️تحویل حال الی احسن الحال این است که ان شاء الله در این سال نو ما تغییرات روحی بدهیم...
🔹«بسم الله الرحمن الرحیم؛ یا مُقَلِّب الْقُلُوبِ و الابْصار یا مُدَبِّر اللیلِ وَ النَّهار، یا مُحَوِّلَ الحَوْلِ و الاحوال، حوّل حالَنا الی احْسَنِ الْحال». تحویل حال الی احسن الحال این است که ان شاء الله در این سال نو ما تغییرات روحی بدهیم، یعنی واقعاً تحول بر ایمان حاصل بشود. و او به این است که همان طوری که سیره انبیاء از اول تا آخر بوده است که جنگ و صلحشان برای خدا بوده است، هیچ پیغمبری جنگ نکرد الّا برای خدا و صلح نکرد الّا برای خدا... و ما امیدواریم که ملت ما در این سال نو به طوری عمل بکند که سیره انبیاء بوده است. به طوری عمل بکند که سیره اولیا بوده است.
🔹و عمده این است که «هواهای نفس» از بین برود. انسان در طول عمر مبتلای به این هوای نفس است که محتاج به ریاضت است؛ و من که گویندهام موفق نشدم به این عمل؛ و من امیدوارم که ملت ایران و همه مسلمانان دنیا یک تحولی پیدا کنند در این سال نو که برای خدا کار کنند؛ برای سلطه خودشان نباشد. برای پیروزی خودشان نباشد؛ برای هواهای نفسانی نباشد؛ و خداوند ان شاء الله همه را توفیق بدهد که در راه خدای تبارک و تعالی مجاهدت کنند، و ان شاء الله این روز بر همه مبارک باشد، و خداوند همه مسلمین را با هم متفق کند در مقابل کفر جهانی. و السلام علیکم و رحمه الله.
آخرین پیام نوروزی (رادیو تلویزیونی) حضرت امام به ملت ایران ۶۸/۰۱/۰۱
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (ع) در خطبه ۱۹۴ نهج البلاغه، چه مشكلاتی را از دوران رسالت پیامبر اكرم (ص) یاد نموده است؟ (بخش دوم و پایانی)
🔸 #امام_علی (ع) در بخشی از خطبه ۱۹۴ #نهج_البلاغه مى فرمايد: «وَ نَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ، خَاضَ إِلَى رِضْوَانِ اللهِ كُلَّ غَمْرَةٍ، وَ تَجَرَّعَ فِيهِ كُلَّ غُصَّةٍ؛ و گواهى مى دهيم كه #محمّد (ص) بنده و فرستاده اوست، همان كسى كه در راه رضاى خدا در درياى مشكلات غوطه ور شد، و جام هر مصيبتى را جرعه جرعه نوشيد».
🔹تاريخ اسلام نيز در همه فصولِ خود به اين حقيقت گواهى مى دهد كه دشمنان از هر كارى كه فكر مى كردند به شكست اسلام و پيامبر (ص) بيانجامد خوددارى نكردند؛ ولى خدا مى خواست اين نور الهى خاموش نشود و روز به روز درخشش بيشترى پيدا كند، لذا نقشه هاى آنها را نقش بر آب كرد و آتش هايى را كه افروخته بودند، با باران لطف و عنايتش خاموش ساخت و #پيامبر_اكرم (ص) از اين معركه هاى خطرناك پيروز و سربلند بيرون آمد و #اسلام، شرق و غرب عالَم را تسخير كرد. ابن ابى الحديد در اينجا نگاهى كوتاه و گذرا به مشكلات و دشوارى هايى كه پيامبر اكرم (ص) در دوران رسالت خود پشت سر گذاشت، افكنده، مى گويد: «كسى كه كتب تاريخ و سيره را مطالعه مى كند، مى داند كه #رسول_الله (ص) در راه خدا چه دشوارى هايى را تحمّل كرد؛
🔹از استهزاء قريش در آغاز دعوت گرفته، تا سنگباران كردن، تا آنجا كه از پشت پاى او خون فرو مى ريخت و كودكان را به مخالفت و آزار او وادار مى كردند. شكمبه شتر بر سر او مى ريختند. لباس آن حضرت را بر گردنش پيچيده و مى فشردند. او را چند سال در شعب بنى هاشم (ابوطالب) محاصره كردند. خريد و فروش با او و مسلمانانِ اندكِ آن زمان را تحريم كردند و از ازدواج با آنان و سخن گفتن خوددارى نمودند، تا آنجا كه نزديك بود مسلمانان از گرسنگى هلاك شوند، و اگر بعضى از ارحام و علاقه مندان پيامبر (صلى الله عليه و آله) مخفيانه كمى آرد و خرما در تاريكى شب به آنها نمى رساندند، از گرسنگى هلاك شده بودند. اصحاب و يارانش را مى گرفتند و مى زدند و در برابر آفتاب به بند مى كشيدند و از خانه خود دور مى ساختند، تا آنجا كه گروهى مجبور شدند به حبشه مهاجرت كنند و خود پيامبر (صلى الله عليه و آله) گاهى به قبيله ثقيف و گاهى به بنى عامر و گاه به ربيعه و غير آنها پناه برد؛ ولى هيچ يك فايده اى نداشت.
🔹سپس همگى تصميم گرفتند كه آن حضرت را شبانه به قتل برسانند و پيامبر (صلى الله عليه و آله) ناچار شد از چنگال آنها فرار كند و به مدينه رود و به طايفه اوس و خزرج بپيوندد؛ در حالى كه همسر و فرزندان خود و تمام وسايل زندگيش را در مكّه رها كرده بود و با زحمت شديد توانست خود را به مدينه برساند. در آنجا نيز آن حضرت را آسوده نگذاشتند، جنگ ها پشت سر يكديگر روى داد و لشكرها پشت سر يكديگر به سوى او حركت كردند، به گونه اى كه هميشه در زحمت بود و جنگ ها يكى پس از ديگرى مسلمانان را در فشار قرار مى داد؛ ولى سرانجام خدا او را يارى كرد و آئينش جهانگير شد و كسى كه آشنا به تاريخ اسلام باشد شرح اين مشكلات را مى داند». اينها همان چيزى است كه #امام_علی (عليه السلام) در جمله هاى كوتاه و پر معناى بالا به آن اشاره كرده است.
پی نوشت؛
[۱] شرح نهج البلاغة، ابن أبي الحديد، مكتبة آية الله المرعشی النجفی، قم، ۱۴۰۴ ق، چ اول، ج ۱۰، ص ۱۶۵
📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، دار الكتب الاسلامية، چ اول، ج ۷، ص ۶۰۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#پیامبر #پيامبر_اکرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد