eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
426 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️ و مراجع تقلید مدرن! 🔷قریب به یک دهه است که اصطلاح  در جامعه ایرانی رواج پیدا کرده و بر مبنای آن، به یکی از زندگی بسیاری از اقشار مختلف جامعه تبدیل می شوند. آن ها ، و حتی چگونگی صحبت کردن در اجتماع می شوند. 🔷به بیان دیگر، از آنجایی که افراد مشهور از چهره ای محبوب در جامعه برخوردار هستند، معمولاً عموم مردم تمایل دارند که آنها را به عنوان دوستان خود (تقلید) کنند و نسبت به همه جنبه های شخصی زندگی خود اعم از امور شخصی آنها گرفته تا موارد کم اهمیت همچون لباسی که می پوشند، نوع و سبک صحبت کردن، نوع لوازم آرایشی که استفاده می کنند، مکان هایی که بازدید می کنند و... کنجکاو می شوند و با استفاده از انواع شبکه های اجتماعی و رسانه های آنلاین به نمونه برداری می پردازند. 🔷از ظهور و تسلط سایت ها و رسانه های اجتماعی مانند  و بزرگنمایی و تجلیل از افراد مشهور همچون ورزشکاران، مانکن ها، بازیگران و خواننده ها بسیاری یافت. این روند تا آنجا پیش رفت که انجمن روانشناسی انگلیس اعلام کرد؛ متخصصان هشدار داده اند که جوانان با مشاهده تصاویری که در آن از اندام افراد تجلیل می شود، استقبال می کنند، اما تدریجا با قیاس خود و این تصاویر خویش را از دست داده و بسیاری می شوند، چرا که همگان امکان تقلید از این افراد را نداشته، بنابراین در جمع دوستان و هم سالان مورد تمسخر قرار می گیرند. 🔷باید توجه داشت که  از آن جایی منشا گرفت که این قبیل افراد پا را فراتر از چارچوب های کاری خود گذاشته و در مورد هر موضوع و مسئله ای چه سیاسی و چه اقتصادی به دور از هر گونه تخصصی اظهار نظر کرده و حتی صاحب سبک و نظر شدند! آنها با این رویه های بسیاری را ایجاد کرده و حتی تا آنجا پیش رفتند که اکثریت مردم برای رای دادن چشم به دهان آنها دوختند و سپس با پشیمانی آن ها پشیمان از رای خود شدند! اما چنان بتی از سلبریتی ها در جامعه کنونی ما ساخته شده است که نه تنها خُرده ای بر این قبیل افراد گرفته نشد، بلکه آنها را «هنرمندان دغدغه مند» و «هنرمندان مردمی» لقب دادند! 🔷سلبریتی ها با روی کار آمدن شبکه اجتماعی ، وارد مرحله جدیدی از شهرت شدند چرا که این فضا، جولان گاهی وسیع و لایتناهی برای این قبیل افراد محسوب می شود. سلبریتی ها با راه اندازی صفحات مختص به خود در عقاید، آرمان ها و حتی سبک زندگی و نوع پوشش خود را در این صفحات به نمایش میگذارند. 🔷اکثر آنها به صورت روزانه تصاویر و کلیپ هایی از خود را به اشتراک می گذارند که گواه زندگی خاص و لاکچری آنها است و با این روند، سبک زندگی لوکس و لاکچری در جامعه هستند یا به عبارتی دیگر، به افراد جامعه القا می کنند که زندگی شما نیز باید اینچنین باشد! اتومبیل های گران قیمت، خانه های لوکس، مسافرت های خارج از کشور و حتی جشن تولدهای خاص و پُر هزینه تنها گوشه و نمونه هایی که این نوع زندگی محسوب می شود. 🔗متن کامل را اینجا 👈 rasekhoon.net/article/show/1485866 بخوانید @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳 🏴 ⭕️ علیه السلام 🔶حضرت علی علیه السلام در واپسین لحظات زندگی تمام مسلمانان چنین : شما را به سفارش می‌کنم و به اینکه کارهای خود را کنید و اینکه همواره در فکر بین مسلمانان باشید. 🔷مشهور در میان علماى شیعه این است که امام در سحرگاه نوزدهم ماه مبارک رمضان سال چهلم هجری ضربت خورد، و در شب بیست و یکم وقتی یک سوم از شب گذشته بود به شهادت رسید. در این شب امام علیه السلام فرزندان و اهل بیت خود علیهم السلام را جمع کرد و با ایشان وداع فرمود که : «خداوند پس از من نگهدار شما باشد. نیکو وکیلی است خداوند و همو مرا کفایت خواهد کرد» 🔷امام علی علیه السلام سپس فرزندان و اهلبیتش علیهم السلام را به نیکی‌ها وصیت فرمود. آن شب اثر زهر بر بدن امام علیه السلام ظاهر شده بود و هر خوردنی که برای امام آوردن تناول نفرمود و لب‌هایش فقط به ذکر خداوند مشغول بود و عرق از جبین مبارکش مثل مروارید مى‏ ریخت. 👇👇👇👇👇
امام با دست مبارکش عرق پیشانی را پاک کرد و فرمود: «شنیدم از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلّم که چون نزدیک وفات مؤمن مى ‏شود، عرق مى ‏کند جبین او مانند مروارید تر، و ناله او ساکن مى ‏شود». همه به گریه افتادند.   🔷امام حسن علیه السّلام گفت: «اى پدر به گونه ای سخن مى ‏گوئى که گویا از خود ناامید شده‏ اى» امام فرمود: «اى فرزند گرامى یک شب پیش از آنکه این واقعه بشود جدّت رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلّم را در خواب دیدم، از آزارهاى این امّت به او شکایت کردم، گفت: نفرین کن بر ایشان، پس گفتم: خداوندا بدل من بدان را بر ایشان مسلّط گردان، و بدل ایشان بهتر از ایشان به من روزى کن، پس حضرت رسول فرمود که: خدا دعاى تو را مستجاب کرد، بعد از سه شب تو را به نزد من خواهد آورد، و اکنون سه شب گذشته است». 🔷سپس امام فرمود: «اى حسن! تو را وصیّت مى‏ کنم به برادرت حسین. شماها از منید و من از شمایم» سپس امام رو کرد به فرزندان دیگر که از همسران دیگر امام غیر فاطمه بودند وایشان را وصیّت فرمود که با حسن و حسین علیهما السلام مخالفت نکنند، پس فرمود: «حق تعالى شما را صبر نیکو کرامت کند، امشب از میان شما مى ‏روم و به حبیب خود محمّد مصطفى صلّى اللّه علیه و آله و سلّم ملحق مى‏ شوم، چنانچه مرا وعده داده است». 👇👇👇👇👇
💠وصیت امام درباره تجهیز و تدفین 🔷سپس امام به فرزندشان امام حسن علیه السلام فرمود: اى حسن! وقتی از دنیا رفتم، مرا غسل ده و کفن کن و با بقیّه حنوط رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلّم که از کافور بهشت است و جبرئیل براى آن حضرت آورده بود حنوط کن. هنگامی که مرا برای تدفین روى تخت گذاشتید جلوی آن را رها کنید و فقط پشت تخت را بگیرید. ملائکه جلوی آن را خواهند گرفت و تخت حرکت خواهد کرد. به هر سو که تخت روان شد شما هم به همان سو حرکت کنید و جایی که توقف نمود همانجا محل قبر من است. ... پس از اینکه بر من نماز خواندی جنازه را از موضع خود بردار و خاک را از آن موضع کنار بزن.   🔷در آنجا قبر کنده شده و لحد ساخته ای خواهی یافت که پدرم حضرت نوح علیه السّلام براى من ساخته در آنجا گذاشته است، پس مرا بر روى آن تخته دفن کن، و هفت خشت ساخته در آنجا خواهى یافت از خشت‌هاى بزرگ، آن‌ها را بر روى من بچین، پس اندکى صبر کن و یک خشت را بردار و به قبر نگاه کن، مرا در آنجا نخواهى دید زیرا به جدّ تو رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلّم ملحق خواهم شد، بدان که هر پیغمبرى بمیرد اگر چه در مشرق مدفون شده باشد و وصىّ او در مغرب باشد، حق تعالى روح و جسد او را با روح و جسد وصىّ او خواهد پیوست، بعد از آن جدا مى ‏شوند، باز هر یک به قبرهاى خود برمى ‏گردند. سپس قبر مرا از خاک پر کن و محل قبر مرا پنهان کن. هنگام صبح تابوتى بر ناقه ‏اى ببند، و سر آن ناقه را به کسى بده که به جانب مدینه بکشد تا آنکه مردم ندانند که من در کجا مدفون شده‏‌ام. 👇👇👇👇👇
🔷در بعضى از روایات معتبر از امام جعفر صادق علیه السّلام روایت شده که حضرت امیر المؤمنین علیه السّلام فرزند خود امام حسین علیه السّلام را امر کرد که برای ایشان چهار قبر در چهار محل ایجاد نماید: در مسجد کوفه و در رحبه و در نجف و در خانه جعدة بن هبیره، تا دشمنان امام از خوارج و بنى امیّه محل قبر ایشان را نشناسند مبادا که اراده کنند جسد مطهر امام را خارج نمایند.   🔷عامل عمده ای که ابن ملجم را وادار به شهادت امام علی علیه السلام کرد، انحراف فکری و اعتقادی او بود؛ چون خوارج، حضرت را عامل نابسامانی‌های مسلمانان، جایز القتل می‌دانستند که ابن ملجم جزو این گروه بود؛ از این رو به عبدالرحمان در مکه تصمیم به کشتن امام گرفت و به همین منظور روانه کوفه، مرکز حکومت علی علیه السلام گردید. آنچه علاوه بر ناآگاهی و انحراف فکری ابن ملجم، او را به اجرای این تصمیم تشویق و ترغیب نمود، پیشنهادات و تحریکات قطام بود.   🔷قطام که دختر جوان و زیبایی بود، با خوارج همفکر بود. وی با ابن ملجم به خاطر عقیده باطل و تفکر خارجی گری و در اثر تحریک قطام، حضرت علی علیه السلام را به شهادت رساند. 👇👇👇👇👇
او شخصی را به قتل رساند که رسول خدا صلی الله علیه و آله بارها درباره‌اش فرمود: «علیّ مع الحق و الحق مع علی و لن یفترقا حتی یردا علیّ الحوض یوم القیامه» یعنی علی با حق است و حق با علی است و این دو هرگز از یکدیگر جدا نمی‌شوند تا این که در روز قیامت در کنار حوض کوثر با من ملاقات کنند.   💠آخرین وصایای حضرت علی علیه السلام به فرزندانش علیهم السلام 🔷امام علی علیه السلام در واپسین لحظات زندگی نیز به فکر صلاح و سعادت مردم بود و به فرزندان و بستگان و تمام مسلمانان چنین وصیت فرمود: شما را به پرهیزکاری سفارش می‌کنم و به اینکه کارهای خود را منظم کنید و اینکه همواره در فکر اصلاح بین مسلمانان باشید. نماز را بسیار گرامی بدارید که ستون دین شماست. یتیمان را فراموش نکنید، حقوق همسایگان را مراعات کنید. قرآن را برنامه عملی خود قرار دهید.   🔷منابع: ۱. دانشنامه اسلامی/ شهادت امام علی علیه السلام ۲. حوزه نیوز/ دلیل اصلی شهادت امام علی (علیه السلام) به دست ابن ملجم مرادی چه بود؟ ۳. نمناک/ داستان شهادت حضرت علی(علیه السلام) و دوران زندگی ایشان |وبسایت راسخون @tabyinchannel
⭕️ ۴۱ سال خدمت، يک اشتباه 🔶متأسفانه عده ای منتظرند تا از بخشي از نظام اتفاق می افتد، آن را به رخ بکشند! 🔷اين جماعت غافل،‌ هيچ گاه از های و در جنگ موشکی و سايبری و... نمیکنند، ولی همين که خطايی اتفاق میافتد و مثلا هواپيمايی اشتباهی زده میشود يا بر اثر خطای انسانی، حادثه می بيند، بلند میشود و به تحقير ارتش و سپاه میپردازند. 🔷اين در حالی است که نيز در پرونده خود دارند. 🔺به هرحال به برادرانمان در ارتش و خانواده های داغدارشان تسليت می گوييم. |روانبخش @tabyinchannel
✨🔶✨🔶✨🔶✨🔶✨ 🔶 ⭕️ 🔶تقسیم ده‌گانه مهارتهای زندگی از سوی سازمان جهانی بهداشت انجام شده و اغلب شامل مهارت‌های زیر می‌شود: 🔷توانایی تصمیم‌گیری 💠توانایی حل مسئله 🔷توانایی تفکر خلاق 💠توانایی تفکر نقادانه 🔷توانایی برقراری رابطه مؤثر با دیگران 💠توانایی برقراری روابط بین فردی سازگارانه 🔷توانایی خودآگاهی 💠توانایی همدلی با دیگران 🔷توانایی رویارویی با هیجان‌ها (غم، خشم، شادی، …) 💠توانایی رویارویی با استرس‌ها @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ⭕️با شنیدن این مظلومیت‌های ناخودآگاه اشک‌ها جاری می‌شود 🔶مگر می‌شود فقط چند روز بعد از پیامبر اکرم (ص) جامعه‌ به دختر رسول خدا و همسر وصی‌اش جسارت کند؟ @tabyinchannel
⭕️امیرالمؤمنین(ع) در سخن دانشمندان 💠نویسیان (دانشمند مسیحی): 🔷اگر امام علی(ع) این خطیب با عظمت و این گوینده‌ی زبر دست، امروز در همین عصر بر منبر کوفه می‌نشست، شما می‌دیدید که مسجد کوفه با آن همه وسعت، از مردم مغرب زمین و دانشمندان جهان برای استفاده از دریای خروشان علم علی(ع) موج می‌زد." 💠دکتر بولس سلامه (ادیب و حقوق دان بزرگ مسیحی): 🔷علی(ع) به مقامی رسیده است که یک دانشمند او را ستاره درخشان آسمان علم و ادب می‌بیند، و یک نویسنده برجسته از شیوه نگارش او پیروی می‌کند، و یک فقیه همیشه بر تحقیقات و ابتکارات او تکیه دارد. علی(ع) در قضاوت‌های خود استثنایی قایل نمی‌شد و به طور مساوی آنچه را که شایسته بود حکم می‌کرد و تفاوتی میان ارباب و بنده نمی‌گذاشت. 💠لامنس (خاورشناس معروف بلژیکی): 🔷برای علی(ع) این بس که تمام اخبار و معارف اسلامی از او سرچشمه می‌گیرد. همه علما و دانشمندان اخبار و احادیث خود را برای اعتبار به او می‌رسانند. علمای اسلام از مخالف و موافق مفتخرند که گفتار خود را به علی(ع) مستند کنند؛ چه گفتار او حجیت قطعی داشت و او دروازه‌ی شهر علم بود. @tabyinchannel
⭕️ (ع) 🔶 معروف به از سخنرانی‌های (ع) است. ایشان این خطبه را بالبداهه ایراد کردند. در این خطبه، از حرف «الف» استفاده نشده است. این خطبه در نهج البلاغه نقل نشده است؛ همچنین در مصباح کفعمی و بحارالانوار علامه مجلسی نیز آمده است. 🔷کفعمی در مصباح، از هشام بن سایب کلبی و او از ابی صالح روایت می کند که: روزی جمعی از اصحاب پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله بحث می نمودند، در اطراف این موضوع که کدام حرف است در میان حروف که از همه بیشتر در سخن و کلام موجود است؟ 🔷معلوم شد حرف «الف» از همه بیشتر است و هیچکس نمیتواند کلامی بگوید که حرف «الف» در آن نباشد. 🔷حضرت مولای متقیان امام علی علیه السّلام که در این جلسه حضور داشتند، بدون تأمّل و فی البداهه خطبه ای ایراد فرمودند که در آن حرف «الف» به کارنرفته است، چنانکه عقل ها حیران ماند و حضار متحیر. نام این خطبه را مونقه گذاشتند؛ یعنی در حسن و نیکویی و بلاغت، شگفت آور است.   ⭕️متن و ترجمه ی خطبه ی بدون «الف» امام علی علیه السلام را اینجا 👈 rasekhoon.net/article/show/1470749 بخوانید @tabyinchannel
✨🔶✨🔶✨🔶✨🔶✨ 🔶 ⭕️ 🔷«روزه، فقط به خودداری از خوردن و آشامیدن نیست. لذا هر وقت خواستی روزه بگیری علاوه بر این‌که باید شکمت روزه‌دار باشد، گوشَت هم باید روزه‌دار باشد؛ یعنی صداهای حرام و غیبت‌ها را گوش نده. اگر به موسیقی لَهو و لَعِب گوش می‌دادی، در این ماه دیگر گوش نده. 🔷هم‌چنین چشمت هم باید روزه‌دار باشد. چشم روزه‌دار به حرام نگاه نمی‌کند. اگر سابقاً در خیابان به نامحرم نگاه می‌کرد، این ماه بنا را بر این بگذارد که دیگر این کار را نکند. چشمت را عادت بده تا مرتکب معصیت نشود. 🔷زبانت هم باید روزه‌دار باشد. اگر پیش‌تر غیبت می‌کردی، یا دروغ می‌گفتی، یا خُلفِ وعده می‌کردی، ماه رمضان، این کارها را نکن. در ماه رمضان بنا را بگذار بر این‌که دیگر دروغ نمی‌گویی. یک ماه رمضان بنا را بر این بگذار که دیگر غیبت نمی‌کنم، تهمت نمی‌زنم، فحش نمی‌دهم، بداخلاقی نمی‌کنم...» 🔺مرحوم آیت الله امینی @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️علی (ع) را چه کُشت؟! 🔷یک وقت می‌گوییم علی(ع) را "که" کُشت و یک وقت می‌گوییم "چه" کُشت؟ اگر بگوییم علی را "که" کُشت؟! البته عبدالرحمن ابن ملجم، و اگر بگوییم علی را "چه" کُشت، باید بگوییم ، و ؛ همین هایی که آمده بودند علی را بکشند، از سر شب تا صبح عبادت می‏ کردند، واقعاً خیلی تأثّرآور است... 🔷علی به جهالت و نادانی این ها ترحّم می‌کرد، تا آخر هم حقوق این ها را از بیت المال می‌داد و به این ها آزادی فکری می‌داد... ابن ابی الحدید می‌گوید، اگر می‌خواهید بفهمید که و چیست، به این نکته توجه کنید که این ها وقتی که قرار گذاشتند این کار را بکنند، مخصوصاً شب‏ نوزدهم رمضان را انتخاب کردند و گفتند: "ما می‌خواهیم خدا را عبادت بکنیم و چون می‌خواهیم امر خیری را انجام بدهیم، پس بهتر این است که این کار را در یکی از شب های عزیز قرار بدهیم که اجر بیشتری ببریم...!" 📕 اسلام و نیازهای زمان، ج ١ / شهید مطهری @tabyinchannel
✨🔶✨🔶✨🔶✨🔶✨ 🔶 ⭕️ 🔷 یک عبادت عمومی و جهانی است و آن چیزی که ما اطمینان داریم این است که در یهود و نصارا بوده ولی مسلّماً در امّت‌های دیگر نیز بوده است؛ چرا که روزه جنبه دنیوی دارد که دستگاه گوارش ۱۱ ماه کار کرده و غذای زائد در اطراف معده‌ها و روده‌ها جمع شده و روزه آنها را از بین می‌برد. 🔷 این است که انسان از خبردار می‌شود و زندگی آنهایی که نمی‌توانند وضعیت خوبی داشته باشند را عملاً لمس می‌کند و همچنین در مورد فواید اخروی روزه‌داری در روایات داریم با گرسنگی و تشنگی در این ماه به یاد جوع و عطش روز قیامت می‌افتیم.» |آیت الله العظمی جعفر سبحانی @tabyinchannel
💥⭐️💥⭐️💥⭐️💥⭐️💥 ⭐️ ⭕️ در 🔷در دنیای مدرن و رو به پیشرفت امروزی هر چند صنعت و تکنولوژی و علم سرعت تندی به خود گرفته است، ولی با این حال در هیاهوی و پیشرفت صنعتی، و های پاک و جایگاه والای خود را در این جوامع از دست داده اند، چرا که تمام تلاش خود را مصروف لذت های آنی و زودگذر کرده و تمام سعی خود را بر آن داشته که با و حرمت ها، راهی بیشتر به سوی لذت های غیر انسانی برای خود هموار سازد. قوت گرفتن های_ناپایدار و بی اساس ، و رها کردن بنیاد خانواده و و و اخلاقی به موضوع ازدواج و پایبندی به آن گواه بر این توحش و قرن ۲۱ میلادی است.   💠ویروسی خطرناک به نام 🔷اگر بخواهیم را در یک عبارت ساده معرفی کنیم، باید بگوییم که ازدواج سفید، آغاز و تشکیل بین یک زن و مرد چارچوب قانونی، حقوقی، شرعی و عرفی، و اخلاقی است. در اینچنین ازدواجی به خاطر رعایت نکردن بسیاری از قوانین عرفی و دینی تعهدات و الزامات در آن جایگاهی ندارد؛ چرا که بر پایه بی قانونی شکل گرفته است، از این رو بیش از سایر پیوندها در معرض فروپاشی و از بین رفتن است. پیشینه و تاریخ شوم ازدواج سفید ریشه در و دارد. ناهنجاری وارداتی که بنیاد خانه و خانواده جایگاه مقدس و ارزشمند آن را مورد هدف قرار داده است. 💠 از ناهنجاری ازدواج سفید 🔷بدون شک برای مقابله و جلوگیری از شیوع ازدواج سفید راهکارهای مناسب و ارزشمندی در دین مبین اسلام طراحی و پیشنهاد شده است. البته بدون شک برای شناخت عوامل تأثیرگذار در بروز ازدواج سفید ابتدا می بایست و عواملی که موجب از ازدواج رسمی و عرفی شده را مورد توجه قرار دهیم: 1⃣ و هزینه های اضافی ازدواج 2⃣ از چشم و هم چشمی و 3⃣ تقویت و با فرزندان 🔗متن کامل را اینجا 👈 rasekhoon.net/article/show/1422754 بخوانید @tabyinchannel
⚡️💥⚡️💥⚡️💥⚡️💥⚡️ 💥 ⭕️ 🔶 همان عليه السلام بودند که بر اثر و و ناداني، در مساله موضع گرفتند و سرانجام همه آنها ـ جز اندکي در يک جنگ شديد (جنگ نهروان) به دست سپاه امیرالمومنین عليه السلام کشته شدند. 🔷قبل از جنگ، از راه هاي گوناگون با آنها تماس گرفت تا با مذاکره و مناظره گردد و کار به جنگ نکشد، ولي آنها گوش به نصايح امام علي عليه السلام ندادند و آتش جنگ را شعله ور ساختند. 🔷يکي از راهها اين بود که امام، پسر عمويش را، که به خوبي آنها را ميشناخت، چندين بار بين خود و آنها قرار داد، ولي از آنجا که آنها در حصار و خود محبوس بودند، گاهي قبل از آن که با ابن عباس سخن بگويند، به ذکر مسائل جزئي مي پرداختند، مثلاً در حالي که ريختن خون بهترين بندگان خدا مانند «عبدالله بن خَبّاب» و همسر باردار او را جايز مي دانستند[۱] به ابن عباس که براي مناظره نزد آنها مي آمد، ميگفتند: «اين لباس زيبا چيست که پوشيده اي؟!...». 🔷امام به ابن عباس فرمود: «لَا تُخَاصِمْهُمْ بِالْقُرْآنِ فَإِنَّ الْقُرْآنَ حَمَّالٌ ذُو وُجُوهٍ تَقُولُ وَ يَقُولُونَ وَ لَكِنْ خَاصِمْهُمْ بِالسُّنَّةِ فَإِنَّهُمْ لَنْ يَجِدُوا عَنْهَا مَحِيصاً؛ به وسيله با خوارج ، زيرا قرآن کتابي است که مي توان آياتش را با احتمالات و توجيهات گوناگون معني کرد، تو چيزي ميگويي و آنها چيز ديگر (و سخن به جايي نميرسد) ولي با (ص) با آنها بحث کن که در برابر آن پاسخي نخواهند يافت».[۲] 💠توضيح اين که: مثلاً ابن عباس، شاگرد هوشيار و آگاه امام علي عليه السلام ميخواست از آيات قرآن، صحت اصل حکميت را (صرف نظر از کيفيت آن) براي آنان ثابت کند، ولي آنها بر اثر و کوته فکري و و مفاهيم قرآن، با و سخن ابن عباس را رد ميکردند و مي پنداشتند که بايد براي هر موضوعي، آيه بخصوصي باشد و چون قرآن درباره «حکميت سياسي دو گروه» چيزي نگفته است، پس حکميت دو گروه مسلمانان باطل است. 🔷دانشمند معتزلي، ابن ابي الحديد ميگويد: سخن فوق (که امام، به ابن عباس فرمود) در جاي خود بي نظير است و مفهوم بسيار عالي دارد...؛ سپس ميگويد: اگر سئوال شود که پس ابن عباس با کدام سنت بايد با خوارج گفتگو کند، در پاسخ گوييم: منظور امام، (و توجيه ناپذير) (ص) است مانند اين که پيامبر اکرم فرمود: «علي مع الحق و الحق مع علي، يدور معه حيثما دار؛ با است و حق با علي است و هر جا که باشد، علي نيز همراه و به هم پيوسته با حق است». 🔷و يا مانند که پيامبر (ص) فرمود: «اللهم وال من والاه و عاد من عاداه، و انصر من نصره و اخذل من خذله؛ خداوندا، دوست بدار آن که علي را دوست بدارد، و دشمن بدار آن که علي را دشمن بدارد، و ياري کن آن که علي را ياري کند، و واگذار آن کس را که علي را واگذارد». 🔷و امثال اين گونه روايات را که اصحاب از پيامبر اکرم (ص) شنيده بودند و مورد قبول همه بود، و اگر حتي در مقابل اين نيز سرباز ميزدند، براي امام علي علیه السلام ثابت ميشد که خوارج هدف ديگري دارند، نه اينکه حسن نيت داشته ولي نميفهمند. هر چقدر علي (ع) در اين مورد کوشش کرد و نمود، آنها بر خود افزودند، سرانجام علي امام ناگزير شد با آنها پيکار کند و آن چنان با آنها بجنگد که همه آنها ـ جز اندکي ـ را به هلاکت رسانده و سر به نيست نمايد.[۳] [۱]. شرح نهج البلاغه خويي، ج ۴، ص ۱۲۸ [۲]. نگاه کنيد به نهج البلاغه نامه ۷۷ [۳]. شرح نهج البلاغه ابن ابي الحديد، ج ۱۸، ص ۷۲ ـ در نامه ۷۸ نهج البلاغه نيز مطالبي در مورد خوارج آمده است. منبع: وبسایت اندیشه ی قم @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ⭕️فلسفه گرفتن در اسلام 🔶یکى از این است که کسى را که پیرو این آیین گردند، چنان که در آیه ۲۵۶ از سوره بقره فرموده است: «لاَ اِکْرَاهَ فِى الدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَىِّ»؛ در قبول دین اکراهى نیست. (زیرا) راه درست از راه انحرافى روشن شده است. هم است؛ زیرا اسلام از روز نخست خود را و دلیل نهاده و در راه مبارزه با خرافات و موهومات، یگانه سلاحش همان و روشن نمودن افکار عمومى بوده است. با داشتن چنین که افراد بیدار و فهمیده را به خود جلب مى کند، چه نیازى به زور و اجبار دارد؟ 🔷اساساً و واقعى احتیاج به مقدّمات و مبانى مخصوصى دارد که تا در انسان از روى و و حاصل نشود، محال است در دل جاى گیرد؛ و اگر روزى با جبر و فشار تحمیل شود، از محیط زبان بیرون نمى رود و راهى به قلب پیدا نخواهد کرد؛ و البتّه با برطرف شدن عوامل جبر، فوراً به صورت نخست باز خواهد گشت. 👇👇👇👇👇
🔷ایمان یک چنین افرادى در اسلام بى ارزش است. مى خواهد افرادى را تربیت کند که تا آخرین نفس، پایبند به اصول مقدّس اسلام بوده و آنى از آن غفلت نورزند. این چنین ایمانى جز با منطق و دلیل و تنویر افکار، میسّر نمى شود. هدف جهاد در اسلام، و مبارزه در برابر تهاجم دشمن، خود بحثى است جداگانه. 💠 : جزیه اى بود که آن را در هر سال، به مى پرداختند؛ و علّت قرار دادن چنین مالیاتى این بود که چون کشورهاى آنان اداره مى شد و یا به صورت یک اقلّیّت در جوامع اسلامى زندگى مى کردند، دولت اسلامى مجبور بود که و و آنها را به عهده بگیرد؛ از این لحاظ لازم بود اى از هر فردى که اسلام را نپذیرفته است دریافت کند و در راه تأمین وسایل زندگى و حفظ جان و مال آنان مصرف نماید. 🔷ناگفته پیداست، نیروهایى که دولت اسلامى مجبور بود در نقاط مختلف کشور متمرکز سازد تا جان و مال آنها را از هرگونه تجاوز احتمالى مصون دارد، احتیاج به داشت که یگانه راه تأمین آن این بود که از خود مردم گرفته و در طریق رفاه خودشان مصرف نماید - هرگز در جنگ هایى که با دشمنان اسلام روى مى داد، نفراتى به میدان نمى فرستادند. 👇👇👇👇👇
💢شواهد تاریخى گواهى مى دهند مبلغى که از اهل ذمّه دریافت مى کردند، عنوان جریمه و فشار نداشت؛ بلکه صرف آن در تأمین آسایش آنان بوده است. اینک نمونه هایى را یادآور مى شویم: 🔺هنگامى که فرمانروایان مصر و سایر قبطیان را به مى کرد، به آنان چنین گفت: با شماست، خواستید آیین اسلام را با کمال آزادى اختیار کند و اگر نمیخواهید مسلمان شوید، مى توانید بدهید و تحت فرمان باشید و تا ما باشیم و شما باشید، همه ساله رفتارى با شما خواهیم نمود که طرفین از هم خشنود باشیم؛ ما با شما هم پیمان مى شویم، و شما را مى کنیم و هرکس به اموال شما تجاوز کند با او مى جنگیم! 🔺پس از آن که مسلمانان در نبرد با رومیان فاتح شدند و قسمت هاى زیادى از «شامات» به دست آنان افتاد، مردم حاضر شدند بپردازند؛ سپس مسلمانان به عللى صلاح دیدند پیمانى که بین خود و مردم مسیحى «حِمص» بسته بودند با رضایت طریفین ملغى سازند؛ از این لحاظ سردار بزرگ مسلمانان در یک مجمع عمومى به مردم «حِمص» چنین خطاب کرد: 👇👇👇👇👇
آنچه به ما داده اید از ما پس بگیرید و ما را از هم پیمانى خود آزاد سازید. مردم «حمص» در پاسخ گفتند: هرگز ما از شما جدا نمى شویم، دادگسترى و پرهیزکارى شما به مراتب بهتر از رفتار رومیان است، ما حاضریم - اگر شما بپذیرید - همراه نیروهاى اسلامى با ارتش رومیان بجنگیم! 🔺مقدار هایى را که رسول اکرم (ص) براى معیّن نموده، درستی مطلب ما را روشن مى سازد؛ زیرا قرار شد که مردم آن جا سالى سه هزار «حُلّه» که بهاى هر حله چهل درهم بود، بطور تدریج در دو وقت بدهند؛ دو هزار آن را در ماه صفر و هزار دیگر را در ماه رجب و همچنین رسول اکرم (ص) با اهل «اذرح» صلح نموده که سالى صد دینار بدهند. 👈بطور مسلّم این رقم پول ها در برابر نگهبانى و حفظ جان و مال آنها در برابر دشمن، چندان قابل توجّه نبود. 📕پاسخ به پرسش های مذهبی، آیات عظام مکارم شیرازی و جعفر سبحانی ص ۳۲۹ |کانال پرسمان @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا