⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️
🌹
⭕️ #تاثیر_ورزش در زندگی دنیوی و اخروی انسان (بخش دوم و پایانی)
🔶امام علی(ع) در تفسیر آیه شریفه «وَ لا تَنْسَ نَصِیبَکَ مِنَ الدُّنْیا» فرمودند: «لَا تَنْسَ صِحَّتَکَ وَ قُوَّتَکَ وَ فَرَاغَکَ وَ شَبَابَکَ وَ نَشَاطَکَ؛ #تندرستی و توانایی، و آسایش خاطر، و جوانی، و نشاط خویش را فراموش مکن و با این ها #آخرت را به دست آور».
🔷 #ورزش علاوه بر این که مزایای زیادی برای سلامت بدن دارد، آفاتی نیز دارد. یکی از آفاتش این است که در حالی که ما ورزش را برای سلامت جسم انجام میدهیم، بعضی ها میروند سراغ ورزش که جسم را سالم کنند، اما #روح را خراب میکنند. گاهی حرص و جوش هاى مسابقات، امور خیالى و وهمى هستند که گریبانگیر افراد میشوند و سلامت جسم و روح شان را به خطر می اندازند. در مسابقات مى بینیم که فرد به خاطر ورزش و بُردن یک مسابقه، از مرز اخلاق خارج میشود و حتی تا مرز خودکشى هم پیش میرود. پس بنا نیست ما به هر قیمتی ورزش کنیم.
🔷اگر بنا باشد ورزش، #بهداشت_روانی مان را از بین ببرد، این ورزش عاقلانه نیست. عصبانیت هایى که در ورزشها سراغ مان مى آید، بد اخلاقى ها، فحاشى ها، قطع ارتباطات، بدبین شدن به افراد، از بین رفتن وحدت و صفاى بین دوستان و برادران، همه اینها چه از لحاظ دنیایى و چه از لحاظ آخرتى برای ما گران تمام مى شود. بعضی ها در این مسابقات و بُرد و باخت ها دشمن خونی همدیگر می شوند. اینها کارهای جاهلانه، منیت ها و خودخواهی هایی است که هدف ما از ورزش را زیر سؤال می برد. #ورزش نباید سوژه ای برای انحراف اخلاقی افراد شود.
🔷امروزه اعتبار ورزش را با مسایل مبتذل خراب کرده اند. از ورزش بهره بردارى سیاسى مى کنند. قدیم ها اینگونه نبود، به خصوص ورزش هاى بومى مثل کُشتى که در آن اخلاق، معرفت، جوانمردى، صبر و گذشت، سرلوحه ی کار ورزشکاران بود. یک نفر که وارد گود مى شد، #از_نظر_دینى با امام على (ع)، با خدا، نماز اول وقت، نماز جماعت و با قرآن پیوند برقرار میکرد. توجه به پیشکسوت، ادب به پیرمرد، توجه به زیردست و ضعفا، حامى مستضعفین بودن، مسائل مهمی بود که به ورزشکار آموزش میدادند. ورزشکار یکپارچه ادب میشد. مثل پوریای ولی که داستانش را همه میدانند.
🔷امام حسین(ع) نیز در خصوص #اهمیت_ورزش میفرمایند: «بادروا فی مدته الاعمار بصحه الاجسام؛ در تمام مدت عمرتان مبادرت کنید به این که #بدنتان را سالم نگه دارید». «مبادرت کردن» یعنى اقدام عملی کردن؛ نه اینکه بخواهید و بگویید؛ بلکه باید عملاً #اقدام کنید. رابطه با جسم، قانون دارد؛ با قانون نمیشود هر طورى که دلت میخواهد برخورد کنی. زیرا بازتاب خوبی نخواهد داشت. به خصوص قوانین الهى که تخلف ناپذیر است.
🔷قوانینی برای حفظ سلامت بدن وجود دارد، مثلاً بعد از حمام باید مدتی سر را بپوشانیم. به خصوص در فصل پاییز و زمستان. گوش خیلی حساس است. زیرا مجرای غذای روح است. (آدمی فربه شود از راه گوش). آدمیت آدم از راه گوش تأمین میشود. اولین عضو از نظر اهمیت که قرآن هم از آن اسم می برد، گوش است. «إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُولَئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا؛ انسان در مورد گوش و چشم و قلب مسوول است».[اسراء،۳۶] پس به سلامت گوش خیلی اهمیت بدهید، اگر خوب نشنویم، نمى توانیم درست رشد انسانى کنیم. نباید فکر کنیم که این ضرب المثل که می گوید: «عقل سالم در بدن سالم است»، یک شعار است.
#منبع: راسخون به نقل از وبسایت منتظران منجی
#ورزش
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️ #دشمنی_های_آمریکا علیه ملت ایران (بخش ششم)
🔶تاریخ معاصر کشور ما سندی گویا بر توطئه ها، اقدامات خصمانه و دخالت های #آمریکا می باشد که نگاهی گذرا به آنها کافی است تا #خوی_استکباری این کشور را به نمایش بگذارد و نقاب فریب از چهره آن کنار زند، از مهمترین توطئه ها و دشمنیهای آمریکا بر علیه کشور ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی تهاجم فرهنگی و جنگ نرم است.
💠تهاجم فرهنگی و جنگ نرم
🔷ابعاد توطئه های آمریکا علیه نظام جمهوری اسلامی تنها به جنگ سخت علیه نظام جمهوری اسلامی محدود نبوده، بلکه گستره آن ریشه های فرهنگی و فکری نظام جمهوری اسلامی را به عنوان پایه های اصلی انقلاب اسلامی در برگرفته و شاهد تهاجم گسترده فرهنگی و #جنگ_نرم این کشور بر علیه نظام جمهوری اسلامی میباشیم. ادوارد شرلی نظریه پرداز آمریکایی میگوید: «کلید اصلی برای ایجاد یک تغییر بنیادین در سیاست های ایران از بین بردن خصوصیات انقلابی ایران است و باید عقاید انقلاب را از درون تهی کرد». (نفوذ و استحاله -معاونت سیاسی نمایندگی ولی فقیه در قرارگاه ثارالله-، ص۹۶) دیوید کیو مأمور وقت سازمان سیا و رابط آن با برخی گروههای و عناصر ضد انقلاب میگوید: «مهم ترین حرکت در جهت براندازی جمهوری اسلامی تغییر فرهنگ جامعه فعلی ایران است و ما مصمم به آن هستیم». (هویت دینی و انقطاع فرهنگی -حمید نگارش- نمایندگی ولی فقیه در سپاه ص ۱۸۰)
🔷ابعاد جنگ نرم بر علیه نظام جمهوری اسلامی به گونه ای است که بیش از شصت بنیاد و مؤسسه در زمینه جنگ نرم بر علیه نظام جمهوری اسلامی فعالیت داشته و یا دارند که از جمله میتوان به بنیاد سوروس یا بنیاد جامعه باز، مرکز وودرو ویلسون، خانه آزادی، صندوق اعانه ملی برای دموکراسی، مؤسسه دموکراتیک ملی، مؤسسه جمهوری خواه ملی، بنیاد فورد، بنیاد برادران راکفلر، بنیاد کارنگی، مؤسسه آمریکن اینترپرایز، بنیاد دموکراسی در ایران، انستیتو آلبرت انشتین، کمیته خطر حاضر، انستیتو بروکینگز، مرکز سابان وابسته به بروکینگز، دیده بان حقوق بشر، موسسه کاتو، مرکز هیستینگز، مرکز بین المللی تحقیقات بر روی زنان، و... اشاره نمود.(کانون های فکری استکبار (معرفی و بررسی عملکردهای بنیادهای جنگ نرم)، فاطمه مرسلی، ص۸۶)
🔷فعالیت شبکه های فارسی زبان از جمله بی بی سی، وی او ای، رادیو فردا، رادیو زمانه، رادیو رژیم صهیونیستی، شبکههای ماهوارهای ضدانقلاب مانند منافقین، گروههای سلطنتطلب، پارس، رنگارنگ، فیس بوک، توئیتر و... بیانگر تلاش همه جانبه دنیای استکبار و به ویژه #آمریکا و جنگ نرم این کشور به منظور براندازی نظام جمهوری اسلامی است. اینها تنها نمونه هایی از فهرست بلند توطئه ها و اقدامات خصمانه آمریکا بر علیه نظام جمهوری اسلامی میباشد که به خوبی بیانگر #عمق_کینه و دشمنی این کشور با نظام جمهوری اسلامی است.
🔶«دلایل دشمنی و خصومت آمریکا با ایران»
در بررسی مهمترین دلایل و عوامل دشمنی دشمنان انقلاب اسلامی با نظام جمهوری اسلامی و استمرار و دست برنداشتن از این دشمنی و عناد، میتوان به این موارد به طور گذرا اشاره نمود:
💠اسلامی بودن نظام جمهوری اسلامی
🔷یکی از مهمترین عوامل دشمنی استکبار جهانی و در رأس آنها آمریکا با نظام جمهوری اسلامی، بلکه ریشه اصلی تمامی دشمنیها، #اسلامی_بودن انقلاب و شکل گیری انقلاب بر پایه اسلام ناب است. انقلاب اسلامی که بر پایه فرهنگ غنی اسلام شکل گرفت، فرهنگ غرب و مبانی آن را به چالش کشیده و زیر سوال برد. ریچارد نیکسون رئیس جمهور اسبق آمریکا میگوید: «جهان اسلام در قرن بیست و یکم یکی از مهمترین میدانهای زور آزمایی سیاست خارجی آمریکاست». هانتینگتون نظریه پرداز مشهور آمریکایی میگوید: «تقابل اصلی آینده جوامع بشری برخورد فرهنگ اسلامی و فرهنگ غربی است».
🔷مقام معظم رهبری در این باره فرمودند: «امروز دشمنی اردوگاه استکبار با ایران اسلامی به خاطر اسلام است. آن ها با #اسلام دشمن هستند که بر جمهوری اسلامی ایران فشار وارد میکنند. والله که آمریکا از ملت ایران، از هیچ چیز شان به قدر مسلمان بودن و پایبند به اسلام ناب محمدی بودن ناراحت نیست، او میخواهد شما از این پایبندی دست بردارید».
#منبع: وبسایت پرسمان
#آمریکا
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️
☄
⭕️تعیین وقت برای ظهور از آسیب های مهدویت
🔶تعیین وقت برای #ظهور جایز نیست و براساس روایات معصومین علیهم السلام ما وظیفه داریم کسانی را که به تعیین وقت برای ظهور می پردازند تکذیب کنیم.
💠اثرات پرهیز از تعیین وقت برای ظهور
🔷 #انتظار_منجی از سویی عاملی برای پایداری و شکیبایی در برابر سختی ها و مشکلات عصر غیبت و از سوی دیگر عاملی برای پویایی و تحرک شیعیان و آماده باش همیشگی آنان است. بر اساس تعالیم ائمه معصومین علیهم السلام، #منتظر باید هر لحظه #آماده_ظهور باشد و زندگی خود را چنان سامان دهد که هر زمان اراده خدا به ظهور تعلق گرفت، بتواند با سربلندی در پیشگاه حجت خدا ظاهر شود.
🔷به عبارت دیگر انتظار ظهور حجت در آینده ای نامشخص، هم بیم دهنده و هم نوید بخش است. #بیم_دهنده است؛ زیرا منتظر با خود میگوید شاید همین سال، همین ماه و یا همین روز ظهور رخ دهد، پس باید آماده حضور در پیشگاه حجت خدا و ارائه اعمال خود به آن حضرت باشیم؛ و #امیدبخش است؛ چرا که منتظر، می اندیشد شاید در آینده ای نزدیک ظهور رخ دهد و سختی ها و مشکلات او به پایان برسد و لذا باید پایداری و مقاومت ورزید و تسلیم جریان هایی نشد که در پی غارت سرمایه های ایمانی و اعتقادی اند.
🔷با توجه به مطالب یاد شده، میتوان گفت که تعیین زمان برای ظهور بر خلاف مفهوم و #فلسفه_انتظار است و چه بسا منتظر را به سستی یا ناامیدی بکشد؛ زیرا وقتی گفته شد که تا فلان زمان مشخص، هر چند آینده ای نه چندان دور، ظهور به وقوع نخواهد پیوست، ما به طور طبیعی دچار سکون و رکود میشویم و به این بهانه که هنوز تا ظهور فاصله داریم، از به دست آوردن آمادگی لازم برای ظهور خودداری میکنیم. از سویی دیگر اگر ظهور به هر دلیل در زمانی که به ما وعده داده شده رخ ندهد، ما دچار ناامیدی و یأس میشویم و چه بسا که در اصل اعتقاد به ظهور منجی آخرالزمان نیز دچار تردید شویم. این نکته ای است که در روایات نیز مورد توجه قرار گرفته است.
🔷از جمله در روایتی که فضیل بن یسار از امام محمد باقر(ع) نقل کرده، آن حضرت در پاسخ به این پرسش که «آیا برای این امر (برخاستن قائم علیه السلام)، وقت (مشخص) وجود دارد، فرمودند: کسانی که برای این امر وقت تعیین میکنند، دروغ میگویند (آن حضرت سه مرتبه این سخن را تکرار کرد و آنگاه فرمود:) زمانی که موسی(ع) قومش را برای رفتن به قراری که با پروردگارش داشت ترک کرد، به آن ها وعده داد که تا سی روز دیگر برمی گردد، اما زمانی که خداوند ده روز دیگر بر آن سی روز افزود، قومش گفتند: موسی خلاف وعده کرد پس آن کردند که کردند.[۱] داستان ارتداد قوم یهود و گوساله پرست شدن آن ها در پی تأخیر ده روزه موسی در تاریخ مشهور است و این هشداری است به همه کسانی که در پی تعیین وقت برای ظهورند.
🔷آنچه در روایات امام باقر(ع) در مورد فلسفه تعیین نشدن وقت ظهور آمده بود، به بیانی دیگر در روایتی که از امام موسی کاظم(ع) نقل شده، آمده است. آن حضرت در این زمینه می فرمایند: اگر به ما گفته می شد: این امر [ظهور قائم] تا دویست سال یا سیصد سال دیگر واقع نمی شود، دل ها سخت می شد و بیشتر مردم از اسلام برمی گشتند. اما گفته اند: این امر چه با شتاب پیش می آید و چه نزدیک است! تا دل های مردم الفت گیرد و فرج نزدیک احساس شود.[۲]
بنابراین همه باید تلاش خود را متوجه اصل قضیه انتظار فرج، منتظر نگهداشتن مردم، حفظ شادابی و سرزندگی انتظار در آنها و یادآوری وظایف منتظران کنند و از تعیین وقت برای ظهور خودداری نمایند.[۳]
پی نوشت ها :
[۱] محمد بن یعقوب الکلینی، ج۱، ص ۳۶۸-۳۶۹
[۲] همان، ص۳۶۹، ح ۶
[۳] برای مطالعه بیشتر در این زمینه ر.ک: ابراهیم شفیعی سروستانی، «زمزمه های ظهور»
#منبع: راسخون به نقل از وبسایت وعده صادق
#امام_عصر
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⭕️ #اهميت_توحيد تا چه حدّ است؟
🔷جواب اين سؤال را میتوان با تأمل در آيه ۱۰۸ سوره انبياء به دست آورد. از آنجا كه مهم ترين مظهر رحمت و محكمترين پايه و اساس آن، #توحيد و جلوه هاى آن است، خداوند چنين میفرماید: «قُلْ إنّما يُوحى اِلىَّ انّما اِلهُكُمْ اِلهٌ واحدٌ؛ به آنها بگو تنها چيزى كه به من وحى میشود اين است كه معبود شما معبود واحدى است».[۱]
💠در واقع در اين آيه ۳ نكته بنيادى مطرح شده است:
🔷نخست اين كه پايه اصلى توحيد است و به راستى هر چه بيشتر بينديشيد وجود اين رابطه نيرومند روشنتر میشود، توحيد در اعتقاد، در عمل، توحيد در كلمه، توحيد در صفوف و توحيد در قانون و در همه چيز. نكته ديگر اينكه به مقتضاى كلمه «انّما» كه دليل به حصر است، تمام دعوت پيامبر اسلام(ص) در اصل توحيد خلاصه میشود؛ مطالعات دقيق نيز نشان میدهد: اصول حتى فروع و احكام نيز، در پايان به #اصل_توحيد باز میگردد و به همين دليل توحيد تنها يك اصل از اصول نيست، بلكه بعنوان #رشته_محكمى است كه دانه هاى يك تسبيح را به هم پيوند میدهد و يا روحى است كه در كالبد دين دميده شده.
🔷و آخرين نكته اينكه مشكل اصلى تمام جوامع و ملل، آلودگى به شرك در اشكال مختلف است زيرا جمله «فَهَل انتُم مُسلِمُونَ؛ آيا تسليم در برابر اين اصل میشويد»، كه در ادامه آيه است میرساند كه مشكل اصلى بيرون آمدن از شرك و مظاهر آن و بالا زدن آستين براى شكستن بتها است، نه فقط بتهاى سنگى و چوبى، كه بتها از هر نوع مخصوصاً طاغوتهاى انسانى.[۲]
پي نوشتها
۱. سوره انبياء،آيه۱۰۸
۲. تفسير نمونه، ج۱۳،ص۵۷۳
منبع:سایت انوار طاها
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️
⚡️
⭕️ #حجاب_و_عفاف در قرآن کريم (بخش اول)
🔶«يا ايها النبي، قل لازواجک و بنائک و نساء المؤمنين يدنين عليهنّّ من جلابيبهنّ ذلک ادني ان يعرفن فلا يؤذين و کان الله غفوراً رحيماً؛ اي پيامبر به زنان و دختران خود و به زنان مؤمن بگو روسريهای بلند بر خود بيفکنند، اين عمل مناسب تر است، تا (به عفت و پاکدامني) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند و خداوند آمرزنده ی مهربان است».[احزاب،۵۹] [۱] در اين نوشته، بر آنيم که آيه مورد نظر را مورد بررسی قرار داده و برخی از نکات پيرامون آن را که نتيجه مطالعه کتب تفسيری ميباشد، به رشته تحرير درآوريم. شايسته يادآوري است که اين نوشته، قصد تفسير آيه را ندارد و تنها به بيان نکات اجمالی آن بسنده ميکند، اما پيش از طرح نکات، لازم است مفهوم حجاب بررسی گردد.
💠مفهوم حجاب
🔷 #حجاب، در لغت به معنای مانع و پرده و پوشش آمده است. حجاب، به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بعد ايجابی و سلبی است. بعد ايجابی آن، وجوب پوشش بدن و بعد سلبی آن، حرام بودن خودنمايی به نامحرم است و اين دو بعد بايد در کنار يکديگر باشند تا #حجاب_اسلامی محقق شود. گاهی ممکن است يک بعد باشد، ولی ديگری نباشد که در اينصورت، نميتوان گفت که حجاب اسلامی محقق شده است. اگر به معنای عام، هر نوع پوشش و مانع از وصول به گناه را حجاب بناميم، حجاب ميتواند اقسام متفاوتي داشته باشد، از جمله حجاب ذهنی، فکری و روحی، علاوه بر اين، در قرآن از انواع ديگر حجاب که در رفتار خارجی انسان تجلی ميکند، نام برده شده است، مثل حجاب و پوشش در نگاه که به مردان و زنان، در مواجهه با نامحرم توصيه شده است.
🔷«جلابيب» جمع #جلباب، به معنای مقنعه ای است که سر و گردن را ميپوشاند[۲] و يا پارچه بلندی است که تمام بدن و سر و گردن را ميپوشاند.[۳] مرحوم امين الاسلام طبرسی، در «مجمع البيان» در ذيل آيه مينويسد، «جلباب» عبارت از روسری بلند است که هنگام خروج از خانه، زنان به وسيله آن، سر و صورت خود را ميپوشانند... مقصود اين است که با روپوشی که زن بر تن ميکند، محل گريبان و گردن را بپوشاند. با توجه به معانی جلباب و از جمله، اين معنی که پارچه بلندی برای پوشانيدن تمام بدن و سر و گردن است، در معنای امروزی، ميتوان پوشش #چادر را با «جلباب» همانند و مشابه در نظر گرفت و از آنجا که در اين آيه، به طور مشخص به استفاده زنان و دختران از جلباب اشاره شده است، ميتوان نتيجه گرفت که طبق فرموده رهبر معظم انقلاب، چادر به عنوان يک #حجاب_برتر مطرح شده است.
🔷پوشش، معرف شخصيت و عفت زن مؤمن است و موجب ميگردد که افراد لاابالی جرأت نکنند به او جسارت کرده و به ديد شهوت و هوسرانی به او بنگرند. اين آيه، بيان ميدارد: زنان مؤمن برای اين که مورد آزار افراد هرزه قرار نگيرند، به گونه ای خود را بپوشانند که زمينه ای براي بی حرمتی به آنها فراهم نگردد. خداوند در اين فرموده اش، ابتدا #فلسفه_حجاب را تبيين ميکند و با تهديد و زور، دستور حجاب را مطرح نميکند و سپس، به بيان #الگوی_عملی_پوشش، يعنی جلباب که پوشش خاص آن زمان بوده است، اشاره ميکند. در اينجا ميتوان نتيجه گرفت که برای ايجاد فرهنگ حجاب و پوشش مناسب در جامعه، بايد ابتدا پايه های اعتقادی و بينش افراد را نسبت به اين موضوع، محکم کنيم و اين، يعنی نهادينه سازی باورهای درست و فرهنگ سازی دقيق. بنابراين، تهديد و اجبار، هيچگاه به عنوان اولين راهکار، اثر بخش نخواهد بود.
🔷اين آيه، به پيامبر فرموده است که ابتدا، به زنان و دختران خود و بعد، به زنان مؤمن بگو که حجاب را رعايت کنند. يعنی در #امر_به_معروف، اول از خوديها و نزديکان شروع کنيم، سپس به سراغ ديگران برويم. همچنين در احکام الهی تفاوتی ميان همسران و دختران پيامبر، با ديگر زنان وجود ندارد. احکام دينی بايد مورد توجه و استفاده همه قرار گيرد.[۴]
هر پديده اي، آثار و پيامدهايي را به دنبال خواهد داشت. حجاب نيز، به عنوان يک راهکار عملي، آثار فردي و اجتماعي مختلفي را به دنبال خواهد داشت.
💠آثار و پيامدهای رعايت حجاب
🔹الف- آثار فردي: در خصوص آثار فردی رعايت حجاب، ميتوان به موارد ذيل اشاره کرد: ۱- احترام به شخصيت زن، به واسطه رعايت حجاب؛ ۲- مصونيت ارتباطات زن با مردان غريبه؛ ۳- حفظ اعتقادات مذهبی برای افراد؛ ۴- حفظ عفت زن و جلوگيری از فساد و ناهنجاری.
🔹ب - آثار اجتماعی: آثار اجتماعی رعايت حجاب فراوانند که برخی از آنها عبارتند از: ۱- سلامت نسل جديد جامعه؛ ۲- پيشگيری از فساد اخلاقی؛ ۳- مبارزه با مظاهر بی دينی؛ ۴- حفظ کيان خانواده.
پی نوشتها:
۱. تفسير نور، ج ۸
۲. مجمع البيان، ذيل آيه.
۳. تفسير الميزان.
۴. تفسير نور،ج ۸
نويسنده:نفيسه زروندی
برگرفته از نرم افزار درّ وصدف
منبع: وبسایت اهل البیت
#حجاب
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⭕️ تاثیر خانواده بر #تربیت_فرزندان
💠میزان #تاثیرگذاری_والدین بر فرزندان به چه اندازه است؟
🔷یقینا فرزندان آینهی رفتار اطرافیان و خصوصا والدین خود میباشند. #رفتار_والدین در محیط خانه، #نقش_زیادی را در #تربیت_فرزندان دارد و باید توجّه داشت که فرزندان معمولا آنچه را میبینند، آموخته و عمل خواهند کرد. نمیتوان انتظار داشت در خانوادههایی که والدین از آموزههای تربیتی استفاده نکرده و به عنوان مثال الفاظ رکیک، دروغ، تهمت و غیبت و... را بر زبان جاری میکنند و یا اهل دیدن تصاویر و فیلمهای مبتذل هستند، فرزندانی مؤدب و پاک، پرورش یابد.
🔷با توجه به اینکه هرچه سن فرزندان کمتر باشد، تاثیرپذیری آنها بیشتر و عمیقتر خواهد بود، و #والدین اولین الگوهای رفتاری برای کودک به شمار میروند، نقش ایشان در تربیت فرزندان موثرتر است. از اینرو در روایات نیز به مسائل تربیتی در این سنین، بیشتر تاکید شده است؛ چنانکه امام علی(ع) به فرزند خود میفرمایند: «دل نوجوان، مانند زمين كشت نشده است؛ آنچه در آن کاشته شود، مىپذيرد؛ لذا پيش از آن كه دلت سخت و فکرت مشغول شود، به تربيّت تو همّت گماشتم.»[۱]
پینوشت:
[۱]. سیّد رضی، نهج البلاغه(صبحی صالح)، نامه ۳۱
منبع: وبسایت رهروان ولایت
#تربیت_فرزند
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«ماه رمضان»، ماه محاسبه نفس
🔹یکی از گامهای اساسی در مسیر پاکسازی نفس از هواهای نفسانی و شیطانی «محاسبه» است. منظور از محاسبه این است که هر کس در پایان هر سال یا ماه و هفته و حتی در پایان هر روز به محاسبه کارهای خویشتن بپردازد، و عملکرد خود را در زمینه خوبیها و بدی ها، اطاعت و نافرمانی، خداپرستی و هواپرستی دقیقا مورد بررسی قرار دهد، و درست مانند تاجر موشکاف و دقیقی که همه روز و هر هفته و هر ماه و هر سال به حسابرسی تجارت خانه خود میپردازد و سود و زیان خویش را از دفاتر تجاری بیرون میکشد و ترازنامه و بیلان مالی تنظیم میکند، به یک «محاسبه الهی و معنوی» دست زند و اعمال و اخلاق خویش را مورد بررسی قرار دهد.
💠محاسبه در امر دین یا دنیا
🔹پر واضح است «محاسبه» در امر دین یا دنیا، یکی از دو فایده مهم را داراست: اگر صورتحساب، سود کلانی را نشان دهد، دلیل بر صحت عمل و درستی راه است و انسان، همان شیوه و روش را ادامه میدهد؛ و اگر زیان مهمی را نشان دهد دلیل بر وجود بحران و خطر و احتمالا وجود افراد مغرض و دزد و خائن و یا خطاکار و ناآگاه در تجارتخانه یا نفس اوست که باید هر چه زودتر برای اصلاح آن وضع بکوشد. اهمیت این مهم تا جایی است که قرآن مجید یکی از نامهای روز قیامت را نیز «یوم الحساب» معرفی میکند، و در آیات متعددی از حساب دقیق آن روز خبر میدهد. چنان که از زبان لقمان حکیم خطاب به فرزندش چنین نقل میکند: پسرم! اگر به اندازه سنگینی دانه خردلی کار نیک یا بد باشد و آن کار در دل سنگی یا در گوشهای از آسمانها و زمین قرار گیرد، خداوند آن را در «قیامت» برای حساب میآورد؛ خداوند دقیق و آگاه است.
🔹رسول خدا (ص) در یکی از وصایای خود به ابوذر غفاری میفرماید: «ای اباذرا پیش از آنکه مورد محاسبه قرارگیری، به «حساب نفس» خود رسیدگی کن؛ زیرا این کار حساب قیامت تو را آسانتر میکند و قبل از آن که تو را ارزیابی کنند، خود را ارزیابی کن... ای اباذر هیچکس از پرهیزکاران محسوب نمیشود، جز این که نفس خود را محاسبه کند، سختتر از حسابرسی شریک نسبت به شریک خود». همچنین آن حضرت میفرماید: «در روز قیامت هیچ انسانی قدم از قدم برنمیدارد تا از چهار چیز سؤال شود؛ از عمرش که در چه راهی آن را سپری نموده، و از جوانی اش که در چه راهی آن را کهنه کرده، و از مالش که از کجا به دست آورده و در چه راهی مصرف نموده و از محبت ما اهل بیت (علیهم السلام) که آیا حق آن را ادا کرده یا نه. بنابراین انسان در طول عمر خویش سرمایه های مهمی دارد که خواسته یا ناخواسته در حال هزینه کردن آن است.
🔹محاسبه، آن است که مراقب باشد در مقابل هزینه نمودن این سرمایه های مهم چه چیزی به دست میآورد؟ آیا سرمایه های باارزشی همچون عمر، عقل، مذهب، ایمان و مانند آن را خوب به کار میگیرد؟ چقدر به مردم خدمت کرده است؟ چه اندازه از حق و حقوق خود گذشت کرده است؟ آیا حق و حقوقی از دیگران پایمال نموده است؟ آیا به دیگران بدهکار نیست و یا حق الناسی به ذمه ندارد؟ و صدها سؤالی که اگر در این دنیا مورد بررسی قرار نگیرد، در دنیای دیگر مورد حسابرسی قرار خواهد گرفت. امام علی (ع) در بیان آثار محاسبه میفرماید: «کسی که محاسبه نفس خویشتن کند، بر عیوب خویش واقف میشود، و از گناهانش با خبر میگردد و به دنبال آن از گناه توبه میکند، و عیوب را اصلاح مینماید». گرچه محاسبه اعمال منحصر به زمان خاصی نیست، اما «ماه مبارک رمضان»، فرصت مناسبی برای حسابرسی اعمال و عملکرد سالیانه است.
🔹از سید بن طاووس - از علمای قرن ششم و هفتم هجری - نقل شده است که فرمود: «عدهای اول سال شان اول فروردین است، اول سال یک نوجوان نیز، اول فروردین است که تلاش میکند لباس نو بر تن کند؛ اول سال یک کشاورز اول پاییز است که درآمد مزرعه را مورد حسابرسی قرار میدهد؛ یک تاجر، اول سال را در فرصت دیگری تعیین میکند؛ اما آنها که اهل سیر و سلوک اند، اول سال شان، «ماه مبارک رمضان» است؛ حسابها را از ماه مبارک تا ماه مبارک بررسی میکنند که ماه رمضان گذشته، چه درجه ای داشته اند و امسال چه درجه ای دارند؟ چقدر مطلب فهمیده و چقدر مسائل برای آنها حل شده است؟ چقدر در برابر گناه قدرت تمکین داشته و چقدر در برابر دشمن، قدرت تصمیم دارند». خلاصه آنکه اهمیت محاسبه به حدی است، که امام کاظم میفرماید: «کسی که همه روز به حساب خویش نرسد از ما نیست! پس اگر در این محاسبه عمل نیکی انجام داده است، افزودن بر آن عمل را از خداوند طلب نماید، و اگر عمل بدی از او سرزده است از آن گناه استغفار کرده و توبه نماید».
📕فرصتهای از ماه خدا، محمدمهدی فجری، ص ۷۶-۸۱
منبع؛ وبسایت راسخون
#رمضان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️ #دشمنی_های_آمریکا علیه ملت ایران (بخش هفتم)
🔶«دلایل دشمنی و خصومت آمریکا با ایران»
در بررسی مهمترین دلایل و عوامل دشمنی دشمنان انقلاب اسلامی با نظام جمهوری اسلامی و استمرار و دست برنداشتن از این دشمنی و عناد، میتوان به این موارد به طور گذرا اشاره نمود:
💠زیر سؤال بردن نظام استکباری
🔷موجودیت نظام جمهوری اسلامی و حرکت با صلابت و مقتدرانه آن، بنیان نظام استکباری را به خطر انداخته است و همین مسأله از #دلایل_دشمنی استکبار جهانی و آمریکا با انقلاب اسلامی است. ریچارد مورفی معاون پیشین وزیر خارجه آمریکا در گزارشی خطاب به نمایندگان کنگره آمریکا گفت: «اولویتهای آمریکا مبتنی بر حفظ جریان آزاد نفت از خلیج فارس، مهار کردن نفوذ روسیه و جلوگیری از رادیکالیسم اسلامی است. پدیده انقلاب اسلامی ایران دیگر تنها یک مسأله استراتژیک متعارف نیست، مسأله امواجی است که این انقلاب پدید آورده و بنیادهای تمدن معاصر کاپیتالیستی و سوسیالیستی غرب را به لزره انداخته است» (ایران و آمریکا - حسن واعظی - ص ۳۱۴)
🔷مقام معظم رهبری فرمودند: «موضع انقلاب اسلامی موضع هجومی است، هجوم علیه سیستم ظالمانه و ستمگرانه ای که امروز بر دنیای سیاست در سراسر عالم و بر زندگی واقعی مردم حاکم است، یعنی هجوم بر نظام سلطه... انقلاب اسلامی، فریاد و نهیبی است علیه چنین نظام های ظالمانه ای در دنیا. علت این هم که نظام اسلامی و انقلاب اسلامی در چشمها و کامهای ملتها شیرین بوده و همچنان هست، همین است. این هم که می بینید در دنیا سیاستهای گوناگون با شیوه های مختلف مرتب روی جمهوری اسلامی فشار می آورند تا در قضایای گوناگون مثلاً در قضیه فلسطین موضع نگیرد، بعضی ساده لوح ها خیال میکنند که مشکل فقط این است که جمهوری اسلامی در فلان قضیه موضع تندی دارد، لذا میگویند شما موضع تند نگیرید، در صورتی که مسأله این نیست؛ مسأله این است که مواضع اصولی جمهوری اسلامی، اصل سیاستهای سلطه را در دنیا تهدید و ملت ها را امیدوار میکند». (پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری/بیانات معظم له ۸۱/۵/۱۷)
💠به مخاطره انداختن منافع ابرقدرتها در منطقه حساس خاورمیانه
🔷انقلاب اسلامی منافع غرب و به ویژه #آمریکا را در منطقه استراتژیک خاورمیانه به خطر انداخته است و این یکی از عوامل دشمنی با آن است. برژنسکی نظریه پرداز مشهور آمریکایی میگوید: «تجدید حیات اسلام بنیادگرا در سراسر منطقه با سقوط شاه و تشنجات ناشی از ایران (امام) خمینی (ره) یک مخاطره مستمر برای منافع ما در منطقه ای که حیات جهان غرب کاملاً به آن وابسته است ایجاد کرده است. بنیادگرایی اسلامی پدیده ای است که امروزه آشکار نظم و ثبات موجود را تهدید میکند». (ستیز غرب با آنچه بنیادگرایی اسلامی می نامد - محسن داودی - دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی،ص ۸۰)
🔷مقام معظم رهبری فرمودند: «اینکه ملاحظه میکنید بعد از پیروزی انقلاب تاکنون #آمریکاییها از دشمنی با ملت و کشور و نظام جمهوری اسلامی هرگز دست نکشیده اند و یک لحظه از دشمنی باز نایستاده اند، علّت همین است، اینجا پایگاه سیاسی و اقتصادی امن و امان آمریکاییها بود، اما فکر اسلامی و ایمان اسلامی این ملت را بیدار کرد و آنها توانستند به برکت اسلام دست این سلطه طلبِ زیاده خواهِ زورگوی چپاولگر را کوتاه کنند. در حقیقت اسلام در کشور ما بزرگترین ضربه را به #استکبار_آمریکایی زده است، بنابراین آنها هم بزرگترین کینه را دارند و بی مهار اقداماتی میکنند». (پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری/بیانات معظم له ۱۳۸۱/۰۹/۰۱)
#منبع: وبسایت پرسمان
#آمریکا
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️
🌹
⭕️هنر در قرآن (بخش اول)
🔶در #قرآن مطلبی كه مستقيماً به #هنر اشارهاي داشته باشد نيست، ولی با توجّه به سورهها و آيه های آن، قرآن سراسر از هنر است و مصداقاً به هنر ميپردازد و چه بسا به آن جهت ميدهد. مثلاً در مورد شعر كه قرآن «شعر عرب را به عنوان هنر محكوم نميکند، چرا كه همين هنر اگر در اختيار افراد مؤمن و صالح قرار گيرد ارزشمند و به سود جامعه و مورد ستايش و تكريم است»[۱] و در قرآن كريم آن دسته از شاعرانی مورد سرزنش هستند كه پيشوای گمراهی ميباشند و آن شاعراني كه به خدا ايمان آورده و عمل نيكو انجام ميدهند و هميشه به ياد خداوند هستند از آن گروه استثنا ميباشند.[۲] و به همين خاطر است كه اسلام از آغاز در قالب هنر ارائه شد، چون در آن زمان شاعران و سخنوران توانا و قدرتمند، فراوان بودند، #قرآن در بلندترين، عاليترين و كاملترين شكل بيان هنری بر سينه نبی اکرم محمد مصطفی(ص) فرود آمد. قرآن از لحاظ زبان هنری بي نظير و استثنایی است و يكی از وجوه اعجاز و ماندگاری آن همين قالب هنری آن است.[۳]
💠هنر صوت در قرآن
🔷عالیترين هنر در پيوند با صوت و صدا در اسلام تلاوت قرآن است. گرچه هرگز نام موسيقی بر آن اطلاق نشده، تلاوت قرآن با صداي خوش همواره مورد ستايش پيشوايان دين قرار گرفته است.[۴] و در خود قرآن نيز تأكيد شده كه آن را به لحنی خوش و با حالت ترتيل بخوانيد.[مزمل،۴]
💠هنر بيان در قرآن
🔷خداوند در قرآن ميفرمايد: «انسان را آفريد و به او #بيان و سخن گفتن را آموخت.»[الرحمن،۳-۴] علامه طباطبایی در تفسير الميزان در ذيل اين آيه مباركه ميفرمايد: «بيان قدرت بر سخن از اعظم نعمت و آلای ربانی است، كه براي بشر موقف انسانيش را حفظ نموده، به سوی هر خيری هدايش ميکند».[۵]
پی نوشت ها:
۱. مجله فقه، شماره ۴و۵، ويژه هنر، تابستان و پائيز ۷۴، ص۱۳
۲. به سوره شعراء آيات ۲۲۴ تا آخر سوره نگاه شود.
۳. مجله فقه، شماره ۴و۵، ويژه هنر، تابستان و پائيز ۷۴، ص ۱۲
۴. همان، ص ۱۴
۵. ترجمه تفسير الميزان (مترجم سيدمحمد باقر موسوی همدانی)، ناشر دفتر انتشارات اسلامي، ج۱۹، ص۱۵۹، برای اطلاع بيشتر از تفسير آن به صفحه ۱۵۷ و ۱۵۸ همين جلد رجوع شود.
نویسنده: مركز مطالعات و پژوهش هاي فرهنگی حوزه علميه
منبع: وبسایت اندیشه قم
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️
🌸
⭕️سبک زندگی اسلامی در آموزه های #امام_حسن_عسکری علیه السلام (بخش اول)
🔶از آنجا که تمامی امامان معصوم علیهم السلام برترین اسوه صفات عالیه انسانی هستند، رفتار آنان در همه ابعاد میتواند برای پیروانشان درس آموز باشد.
💠سخاوت و بخشندگی امام
🔷 #سخاوت یکی از اخلاق های بارز در ائمه است. در روایت زیر این اخلاق الهی در مورد #امام_حسن_عسکری(ع) بیان میشود: محمد بن علی میگوید: زمانی بر اثر تهیدستی کار زندگی بر ما سخت شد. پدرم گفت: بیا با هم به نزد ابو محمد (امام عسکری علیه السلام) برویم. میگویند او مردی بخشنده است و به جود و سخاوت شهرت دارد. گفتم: او را میشناسی؟ گفت: نه، او را هرگز ندیده ام. با هم به راه افتادیم. در بین راه پدرم گفت: چقدر خوب است که آن بزرگوار دستور دهد به ما ۵۰۰ درهم بپردازند! تا با آن نیازهایمان را برطرف کنیم. دویست درهم برای لباس، دویست درهم برای پرداخت بدهی و صد درهم برای مخارج دیگر! من پیش خود گفتم: کاش برای من هم سیصد درهم دستور دهد که با صد درهم آن یک مرکب بخرم و صد درهم برای مخارج و صد درهم برای پوشاک باشد تا به کوهستان (در اطراف همدان و قزوین) بروم.
🔷هنگامی که به سرای امام رسیدیم، غلام آن حضرت بیرون آمده و گفت: علی بن ابراهیم و پسرش محمد وارد شوند. چون وارد شده و سلام کردیم، امام به پدرم فرمود: «یا علی! ما خلفک عنا الی هذا الوقت؟؛ ای علی! چرا تا کنون نزد ما نیامده ای؟ پدرم گفت: ای آقای من! خجالت میکشیدم با این وضع نزد شما بیایم. وقتی از نزد آن حضرت بیرون آمدیم، غلام آمده و کیسه پولی را به پدرم داد و گفت: این پانصد درهم است، دویست درهم برای پوشاک، دویست درهم برای بدهی و صد درهم برای مخارج دیگر. آنگاه کیسه ای دیگر درآورده و به من داد و گفت: این سیصد درهم است، صد درهم برای خرید مرکب و صد درهم برای پوشاک و صد درهم دیگر برای سایر هزینه ها، اما به کوهستان نرو بلکه به سوراء برو.[۱]
💠ساده زیستی امام
🔷 #ساده_زیستی از ویژگی ها و اخلاق زیبای همه ائمه بوده است. در روایتی که در ادامه می آید این اخلاق در امام حسن عسکری(ع) بیان میشود: از آنجا که تمامی امامان معصوم علیهم السلام برترین اسوه صفات عالیه انسانی بودند، رفتار آنان در همه ابعاد میتواند برای پیروانشان درس آموز باشد. کامل بن ابراهیم مدنی در مورد زهد و ساده زیستی امام حسن عسکری(ع) میگوید: جهت پرسیدن سؤالاتی به محضر آن حضرت شرفیاب شدیم. هنگامی که به حضورش رسیدیم، دیدم آن گرامی لباسی سفید و نرم به تن دارد. پیش خود گفتم: ولی خدا و حجت الهی خودش لباس نرم و لطیف میپوشد و ما را به مواسات و همدردی با برادران دینی فرمان میدهد و از پوشیدن چنین لباسی باز میدارد. امام در این لحظه تبسم نمود و سپس آستینش را بالا زد و من متوجه شدم که آن حضرت پوشاکی سیاه و زبر بر تن نموده است. آنگاه فرمود: «یا کامل! هذا لله و هذا لکم؛ این لباس زبر برای خداست و این لباس نرم که روی آن پوشیده ام برای شماست.[۲]
پی نوشت ها
[۱] اصول کافی، کتاب الحجة، باب مولد ابی محمد الحسن بن علی، ح۳
[۲] مستدرک الوسائل، ج۳، ص۲۴۳. مستدرک سفینة البحار، ج۹، ص۲۲۰
منبع: حوزه نت به نقل از عرفان
#امام_حسن_عسکری
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️
🌸
⭕️سبک زندگی اسلامی در آموزه های #امام_حسن_عسکری (بخش دوم)
🔶از آنجا که تمامی امامان معصوم علیهم السلام برترین اسوه صفات عالیه انسانی بودند، رفتار آنان در همه ابعاد میتواند برای پیروانشان درس آموز باشد.
💠ایجاد روحیه تفکر در پیروان خود
🔷اسحاق کندی فیلسوف عراق بود. او به تالیف کتابی با موضوع تناقضات قرآن همت گماشت. او آن چنان با شور و علاقه مشغول تدوین این کتاب گردید که از مردم کناره گرفته و به تنهایی در خانه خویش به این کار مبادرت میورزید، تا اینکه یکی از شاگردانش به محضر پیشوای یازدهم شرفیاب شد. #امام_حسن_عسکری(ع) به او فرمود: «آیا در میان شما یک مرد رشید پیدا نمیشود که استاد شما را از این کارش منصرف سازد؟!» عرض کرد: ما از شاگردان او هستیم، چگونه میتوانیم در این کار یا کارهای دیگر به او اعتراض کنیم؟ امام فرمودند: «آیا آنچه بگویم به او میرسانی؟» گفت: آری.
🔷فرمود: «نزد او برو با او انس بگیر و او را در کاری که میخواهد انجام دهد یاری نما، آنگاه بگو سؤالی دارم، آیا میتوانم از شما بپرسم؟ به تو اجازه سؤال میدهد. بگو: اگر پدیدآورنده قرآن نزد تو آید، آیا احتمال میدهی که منظور او از گفتارش معانی دیگری غیر از آن باشد که پنداشته ای؟ خواهد گفت: امکان دارد؛ و او اگر به مطلبی توجه کند، میفهمد و درک میکند. هنگامی که جواب مثبت داد، بگو: از کجا اطمینان پیدا کرده ای که مراد و منظور عبارات قرآن همان است که تو میگویی؟ شاید گوینده قرآن منظوری غیر از آنچه تو به آن رسیده ای داشته باشد و تو الفاظ و عبارات را در غیر معانی و مراد متکلم آن به کار می بری؟
🔷آن شخص نزد اسحاق کندی رفت و همانطوری که امام به او آموخته بود، با مهربانی تمام با او انس گرفت، سؤال خود را مطرح کرد و او را به تفکر و اندیشیدن وادار نمود. اسحاق کندی از او خواست سؤال خود را تکرار کند، در این حال به فکر فرو رفت و این احتمال به نظر او ممکن آمده و قابل دقت بود، برای همین شاگردش را قسم داد که منشا این پرسش را برای او بیان کند. او گفت: به ذهنم رسید و پرسیدم. استاد گفت: باور نمیکنم که به ذهن تو و امثال تو این پرسش خطور نماید، راستش را بگو، این سؤال را از کجا آموخته ای؟ شاگرد گفت: ابو محمد عسکری به من یاد داد. استاد گفت: آری، الان حقیقت را گفتی. چنین سؤالی جز از آن خاندان نمیتواند باشد. آنگاه نوشته های خود را در این زمینه در آتش سوزانید.[۱]
💠ترویج فرهنگ صرفه جویی
🔷برنامه ریزی صحیح در زندگی موجب رشد اقتصادی و از زیرساختهای توسعه اجتماعی و بالندگی اقتصادی یک جامعه محسوب میشود. در سیره #امام_حسن_عسکری(ع) در این رابطه نکات قابل توجهی وجود دارد و در ذیل نمونه ای از آن را میخوانیم:
🔷محمد بن حمزه سروری میگوید: توسط ابوهاشم جعفری - که با هم دوست بودیم - نامه ای به محضر #امام_حسن_عسکری(ع) نوشته و درخواست کردم که آن حضرت دعا کند تا خداوند متعال در زندگی من گشایشی ایجاد بفرماید. وقتی که جواب را توسط ابوهاشم دریافت کردم، آن حضرت نوشته بود: «مات ابن عمک یحیی بن حمزة و خلف ماة الف درهم و هی واردة علیک، فاشکرالله و علیک بالاقتصاد و ایاک و الاسراف، فانه من فعل الشیطنة؛ پسر عمویت یحیی بن حمزه از دنیا رفت و مبلغ صد هزار درهم ارث باقی گذاشت و این درهم ها بر تو وارد میشود (به ارث به تو میرسد) پس خدا را سپاسگذاری کن و بر تو باد به میانه روی، و از اسراف بپرهیز که اسراف از رفتارهای شیطانی است.
🔷بعد از چند روزی، پیکی از شهر حران آمده و اسنادی را مربوط به دارایی پسر عمویم به من تحویل داد. من با خواندن نامه ای که بین آن اسناد وجود داشت، متوجه شدم که پسرعمویم یحیی بن حمزه دقیقا همان روزی فوت کرده است که امام(ع) آن خبر را به من داد. به این ترتیب از تنگدستی و فقر رهایی یافته و بعد از ادای حقوق الهی و احسان به برادرهای دینی ام، طبق دستور امام(ع) زندگی خود را بر اساس میانه روی تنظیم نموده و از اسراف و ولخرجی پرهیز نمودم و به این ترتیب زندگی ام سامان یافت در حالی که در گذشته فردی مبذر و اسراف کار بودم.[۲]
[۱] المناقب، ج۴، ص۴۲۴و۴۲۵؛ بحار، ج۵۰، ص۳۱۱ و ج۱۰، ص۳۹۲
[۲] کشف الغمه، ج۲، ص۴۲۴
منبع: حوزه نت به نقل از عرفان
#امام_حسن_عسکری
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️
🌸
⭕️حجاب و عفاف در قرآن کریم (بخش دوم و پایانی)
🔶در بخش نخست اين نوشتار، آيه ۵۹ سوره احزاب و نکات پيرامون آن را بررسي کرديم، اما در مورد #انواع_حجاب، با مطالعه کتب تفسيری و آيات قرآنی ديگر، مشخص ميشود که انواع حجاب در قرآن، به سه بخش تقسيم شده است.
💠حجاب چشم
🔷«قل للمؤمنين يغضّوا من ابصارهم؛ ای رسول، به مردان مؤمن بگو تا چشم ها را از نگاه ناروا بپوشند».[نور،۳۰] «قل للمؤمنات يغضضن من ابصارهنّ؛ ای رسول، به زنان بگو تا چشم ها را از نگاه ناروا بپوشند».[نور،۳۱]
💠حجاب در گفتار
🔷نوع ديگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب گفتاری زنان در مقابل نامحرم است.
«فلا تخضعن بالقول فيطمع الذي في قلبه مرض؛ زنها که نازک و نرم با مردان سخن نگوييد، مبادا آن که دلش بيمار (هوا و هوس) است، به طمع افتد».[احزاب،۳۲]
💠حجاب رفتاری
🔷نوع ديگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب رفتاری زنان در مقابل نامحرم است. به زنان دستور داده شده است به گونه ای راه نروند که با نشان دادن زينت های خود باعث جلب توجه نامحرم شوند. «و لا يضربن بارجلهنّ ليعلم ما يخفين من زينتهنّ؛ و آن طور پاي به زمين نزنند که خلخال و زيور پنهان پاهايشان معلوم شود»[نور،آيه۳۱] [۱]
💢از مجموع اين مباحث، به روشنی استفاده ميشود که مراد از #حجاب_اسلامی، پوشش و حريم قائل شدن در معاشرت زنان با مردان نامحرم، در خلال رفتارهای مختلف آنها، مثل نحوه پوشش، نگاه، حرف زدن و راه رفتن است. بنابراين، حجاب و پوشش زن، به منزله يک حاجب و مانع در مقابل افراد نامحرمی است که قصد نفوذ و تصرف در حريم ناموس ديگران را دارند. در انتها، اين نوشتار را با بيان سخناني از استاد شهيد «مرتضي مطهري» که در تبيين فلسفه حجاب در اسلام، تلاش علمی فراوانی داشت، به پايان ميرسانيم: «عده ای ميگويند: چون حجاب، به معنی پرده است، اسلام خواسته است زن باحجاب باشد، يعنی همواره پشت پرده بوده و در عزلت و گوشه نشينی باشد، اما بايد بدانيم آنچه درباره پوشش زن است کلمه «ستر» به کار ميرود. پوشش زن، در اسلام آن است که در معاشرت با مردان، بدن خود را پوشانده و از جلوه گری، پرهيز کند».[۲]
پي نوشتها:
۱. الميزان، ۱۹
۲. شهيد مطهری، مسأله حجاب، انتشارات صدرا
نويسنده: نفيسه زروندی
برگرفته از نرم افزار درّ وصدف
منبع: وبسایت اهل البیت
#حجاب
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⭕️اهمیت و جایگاه #حیا
💠ارزش حیا
🔷رسول اکرم صلی الله علیه و آله #حیا را زینت آدمی شمرده و میفرمایند: «بی شرمی با هیچ چیز همراه نشد، مگر این که آن را زشت گردانید و #حیا با هیچ چیز همراه نگشت، مگر این که آن را آراست».[امالی، ص ۱۶۷] امام علی علیه السّلام میفرمایند: «حیا پیشه کن که #حیا نشانه نجابت است».[غررالحکم، ح ۶۰۸۲]
💠اهمیت حیا
🔷اهمیت #حیا در حدّی است که امام صادق علیه السّلام میفرمایند: «ایمان ندارد، کسی که #حیا ندارد».[کافی، ج ۲، ص۱۰۶، ح۵]
💠اسباب حیا:
🔷۱. عقل: رسول اکرم صلّی الله علیه و آله در پاسخ راهب مسیحی (شمعون بن لاوی بن یهودا) که از او در باره ماهیت و آثار عقل پرسیده بود، فرمود: عقل موجب پیدایش حلم است و از حلم، علم و از علم، رشد و از رشد، عفاف و از عفاف، خویشتن داری، و از خویشتن داری، #حیا، و از حیا، وقار، و از وقار، مداومت بر عمل خیر و تنفّر از شرّ، و از تنفّر از شر، اطاعت نصیحت گوی، حاصل می گردد».[تحف العقول، ص ۱۹] ۲. ایمان: امام صادق علیه السّلام در روایتی که در بالا هم بدان اشاره گردید، میفرمایند: «ایمان ندارد کسی که حیا ندارد».[کافی، ج ۲، ص ۱۰۶، ح ۵]
#منبع: وبسایت پرسمان
#حیا
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️ #دشمنی_های_آمریکا علیه ملت ایران (بخش هشتم)
🔶دلایل دشمنی و خصومت آمریکا با ایران؛ در بررسی مهمترین دلایل و عوامل دشمنی دشمنان انقلاب اسلامی با نظام جمهوری اسلامی و استمرار و دست برنداشتن از این دشمنی و عناد، میتوان به مورد زیر اشاره نمود:
💠انقلاب اسلامی، کانون بیداری و الگوی سایر ملت ها
🔷تاثیرگذاری و نفوذ انقلاب اسلامی در نهضت های آزادیبخش در سراسر جهان و تبدیل شدن #انقلاب_اسلامی به عنوان #کانون_بیداری_ملتها و الگویی برای مبارزه و مقابله با قدرتهای بزرگ و دمیدن روحیه استکبار ستیزی در میان آنان که امروزه نمونه های آن را در برخی کشورها شاهد هستیم، از دلایل عمده دشمنی #آمریکا با نظام جمهوری اسلامی است. الکساندر هیک وزیر دفاع اسبق آمریکا میگوید: «به نظر من خطرناکتر و مهم تر از این مشکلات بین المللی، عواقب گسترش بنیادگرایی اسلامی است که در #ایران پاگرفته و اکنون عراق و ثبات رژیم های عرب میانه رو را در منطقه تهدید میکند، میباشد. اگر این از کنترل خارج شود #منافع_ابرقدرتها را به خطرناکترین وجه به مخاطره خواهد انداخت». (روزنامه اطلاعات ۶۱/۱۲/۱)
🔷مقام معظم رهبری فرمودند: «آمریکاییها میدانند که اگر ایران اسلامی و ملت ایران برقله رفیع این فناوری بایستد، سخن حق او که دعوت به استقلال و عزت و سرافرازی است در افکار عمومی جهان به ویژه مسلمانان، #نفوذ بیشتری خواهد یافت و دشمنان ملت از همین مسأله ناراحت و نگرانند». (پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری؛ بیانات معظم له ۸۳/۴/۱) همچنین فرمودند: «این موضوع نشأت گرفته از ایستادگی و ثبات ملت ایران و نشانه های خوب پیشرفت در ایران اسلامی است. عزت ملت، سربلندی سیاسی نظام اسلامی، پیشرفتها و نوآوریها در عرصه های مختلف علمی و اقتصادی، و کوتاه نیامدن در مقابل قدرتهای زورگو، تداوم پیدا کرده و اکنون به #الگویی برای ملتهای منطقه تبدیل شده است.» (همان؛ بیانات معظم له ۹۰/۱/۱۴)
#منبع: وبسایت پرسمان
#آمریکا
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️
🌹
⭕️هنر در قرآن (بخش دوم و پایانی)
🔶در #قرآن مطلبی كه مستقيماً به هنر اشارهای داشته باشد نيست، ولی با توجّه به سورهها و آيه های آن، قرآن سراسر از هنر است.
💠هنر نوشتن در قرآن
🔷خداوند در قرآن به #قلم نيز ارزش داده و به آن سوگند ياد كرده است: «سوگند به قلم و آنچه با قلم مينويسند.»[۱] و اين آيه مباركه #اهميت_نوشتن را ميرساند كه چقدر باارزش است. خدای سبحان در اين آيه به #قلم و آنچه با قلم مينويسند، سوگند ياد كرده، و از ظاهر سياق برمیآيد كه منظور از قلم مطلق قلم، و مطلق هر نوشتهای است كه با قلم نوشته ميشود، و از اين جهت اين سوگند را ياد كرده كه قلم و نوشته از #عظيمترين_نعمتهای_الهی است، كه خدای تعالی بشر را به آن هدايت كرده، بوسيله آن حوادث غايب از انظار و معاني نهفته در درون دلها را ضبط ميکند... بنابراين، سوگند خوردن خدای تعالی به قلم، و آنچه مينويسند، سوگند به يكی از نعمتها است.[۲]
💠هنر قصه در قرآن
🔷و يكي از شيوههای جذب مخاطبين و تأثيرگذاری مطالب، بيان مطالب در قالب #داستان است كه در تعاليم انبياء الهی و كتابهای آسمانی و آموزشهای دينی هم از اين #شيوه_مؤثر براي القاء پيام و تأثير تربيتی اجتماعی و فردی، آن مورد توجّه قرار گرفته است.[۳] سيد قطب بصورت مشروح تری به اين تصويرسازی هنری قرآن پرداخته و در زمينه داستانهای قرآن ميگويد: «گاهی اول نمايش فشرده واقعه را ميدهد، سپس بيان تفصيلی آن از اول تا آخر میآيد، مثل داستان اصحاب كهف. گاهی هدف و عاقبت داستان، در اول بيان ميشود و سپس داستان از آغاز، گام به گام و لحظه به لحظه بيان ميگردد. گاهي به طور ناگهانی، انسان در مسير داستان قرار ميگيرد و به همان شكل ادامه می يابد، تا جایی كه راز اين شروع ناگهانی يك مرتبه برای قهرمان داستان يا خواننده و شنونده آشكار ميشود، مثل داستان موسي و خضر و آن مسافرت عجيب و همسفری شگفت آن دو، كه در سوره كهف آمده است. در چنين مواردی هدف در طرح ناگهاني قصه تأمين ميشود.»[۴]
💢دو مثال بالا (و موارد دیگری که در #بخش_اول این مطلب بدان اشاره گردید) نمونهای از جلوههای هنری قرآن بود، كه بدون اينكه به طور مستقيم به مقوله هنر بپردازد، مطالب گهربار خود را در قالب هنرهای گوناگون بيان ميکند، كه اگر بخواهيم درباره جلوههای هنری گوناگون قرآن اعم از داستان، رنگ، حساب و هندسه، بيان، قلم و... صحبت كنيم، بحث طولاني ميشود، به همين جهت تنها به ذكر شماره آيات و نام سوره هايی كه در آنها به نوعی مساله رنگها در آنها مطرح شده است اكتفا ميشود: سوره روم، آيه۲۲ - سوره فاطر، آيه ۲۷ و ۲۸ - سوره نحل، آيه ۱۳ - سوره نحل، آيه ۶۹ - سوره زمر، آيه ۲۱ - سوره بقره، آيه۶۹ - سوره آلعمران، آيه ۱۰۶ و ۱۰۷ - سوره كهف، آيه ۳۱ - سوره دهر، آيه ۲۱ - سوره الرحمن، آيه ۷۶ - سوره فاطر، آيه ۲۷ - سوه زمر، آيه ۶۰ - سوره زخرف، آيه۱۷ - سوره روم، آيه ۵۱
پی نوشتها
[۱] سوره قلم، آيه ۱
[۲] ترجمه تفسير الميزان، ج ۱۹، ص ۶۱۶
[۳] هنر در قلمرو مكتب(جواد محدثی) انتشارات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ص۱۵۸
[۴] همان، ص ۱۵۹
نویسنده: مركز مطالعات و پژوهشهای فرهنگی حوزه علميه
منبع: وبسایت اندیشه قم
#قرآن
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد