⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️همه چيز درباره پديده «مد و مدگرايی» (بخش دوم)
🔶يکی از پديدههای رايج اجتماعی معاصر، مسأله #مد و #مُدگرايی است، شايد کمتر خانوادهای باشد که با اين پديده درگير نباشد؛ در اين نوشتار به بررسی چند وجهی اين پديده پرداخته میشود و مشخصاً برای پرسشهای پیرامون این موضوع پاسخ مبسوط ارائه میگردد.
💠گستره مد
🔷 #گستره_مد به اندازهى گستره زندگی انسان است و تمامی شئونات آن را در بر میگيرد. به طور کلی هر کجا که پای جنبه زيباشناختی در ميان باشد، #مد هم آنجا حضور دارد. عرصه پوشش، آرايش، محيط آرايی، مدل ماشين، مدل کيف، لوازم منزل، حتی ادبيات سياسی، شيوه احوالپرسی، و خلاصه جنبههای زيبا شناختی همه متاعها و کالاهای دنيوی، گستره #مد و #مدگرايی هستند. اما با وجود آن که «مد و مدگرايی» کل گستره زندگی را در بر میگيرد، پوشاک و سبک و شيوهى آرايش، شاخصترين کالای مد شونده محسوب میشوند.
🔷هر چند #مد همواره در بين همه نسلها و عصرها وجود داشته است، اما آهنگ رشد آن تا دوره معاصر بسيار کند بوده است. در #دوره_معاصر به ويژه در چند دهه اخير، در واقع «مد و مد گرايی» به افراطیترين حد خود رسيده است. شکی نيست که گسترش وسايل ارتباط جمعی، همانند ماهواره و اينترنت از يک طرف، و ارتقای سطح زندگی و رفاه و افزايش نقدينگی موجود در جوامع، از علل اصلی آن هستند.
🔷از طرف ديگر معمولاً #مدها در بيشتر فرهنگها ظهور پيدا کرده و امری اجتناب ناپذيرند. هيچ فرهنگی يافت نميشود که کلمه #مد در آن ناآشنا باشد، لکن در فرهنگهای مختلف ظهور و بروز «مد و مدگرايی» نسبی و متفاوت است. معمولاً جوامع دينی که هنوز به سنتهای دينی خود پايبند هستند، پديده «مد و مدگرايی» در آنها کند و ضعيف است. #ادامهدارد...
✍حجتالاسلاموالمسلمين حسين هاشمنژاد، عضو هيئت علمی دانشگاه
منبع: مشرقنیوز
#مدگرایی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨
✨
⭕️ضرورت تربیت دینی (بخش سوم)
🔶یکی از #حقوق_فرزندان بر والدین این است که آنها را با خدا و اهل بیت علیهم السلام و #مسائل_اعتقادی و #عبادی آشنا سازند. #کودک با فطرتی پاک متولد میشود و این پدر و مادر هستند که باید فطرت او را در مرحلهی عمل و رفتار نیز هدایت کنند و به فعلیت تبدیل نمایند.
💠ایمان به آفریدگار
🔷 #کودک، #فطرت_توحیدی و عواطف اخلاقی و برای پذیرش تربیت آمادگی دارد؛ بنابراین، از همان ابتدای کودکی باید #فضای_معنوی و توجه به پروردگار در اطراف کودک حاکم باشد تا این حسّ فطری شکوفا گردد. #نخستین_اصلی که والدین باید به کودک بیاموزند، این است که خالق و رازقی چون #آفریدگار_یکتا وجود دارد.
🔷تکرار نام خدا و اینکه او ما را آفریده است، و او قدرت بیانتها دارد، اندک اندک در ذهن کودک جا میگیرد. این که اهل بیت علیهم السلام تأکید میکنند، نخستین کلمهای که به کودک میآموزند، کلمه #توحید باشد، از اهمیت و تقدم آموزش ایمان به خدا را نشان میدهد.
🔷اینکار تا آنجا ارزشمند است که عبدالرحمن سلمی به فرزند امام حسین علیه السلام سورهی حمد را آموخت؛ زمانی که کودک در حضور پدر سوره حمد را قرائت کرد؛ امام حسین علیه السلام علاوه بر پول نقد و پارچهای که به او دادند، دهان او را از دُرّ پر کردند؛ اطرافیان از اینکار و این همه بخشش تعجب کردند و از آن حضرت پرسش نمودند؛
🔷امام حسین علیه السلام در پاسخ فرمودند: کجا این مال با آنچه که آموزگار به فرزند من آموخته است برابری میکند. [۱] #کودکانی که از همان اوان کودکی، #باایمانبهخدا تربیت میشوند، #ارادهای_قوی و نیرومند دارند؛ رشید و با شهامت رشد میکنند و در مشکلات خود را نمیبازند و با #نیروی_ایمان تمام گردنههای جاده دنیا را به سلامت میپیمایند. #ادامهدارد...
پینوشت
[۱] مستدرک الوسائل، ج ۱۵، ص ۱۶۴
📕دورانطلاییتربیت (محمدعلیقاسمی)
منبع: وبسایتراسخون
#تربیت_دینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ #امیرالمومنین امامعلى عليهالسلام:
💠ألا إنَّ الذُّلَّ فِي طاعَةِ اللّه ِ أقرَبُ إلَى العِزِّ مِنَ التَّعاوُنِ بِمَعصِيَةِ اللّه ِ
🔷آگاه باشيد كه خوارى در راه اطاعت خدا به عزّت نزديكتر است، از يارى كردن يكديگر براى نافرمانى خدا.
📕تحف العقول، ص ۲۱۷
#اطاعت
#نافرمانی
#امام_علی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
☀️☄☀️☄☀️☄☀️☄☀️
☄
⭕️راز خوشبختی و اعجاز ازدواج در جوانی (بخش دوم)
🔷یکی از مهمترین و زیباترین نیازهای خدادادی که همه انسانها آن را در وجود خود احساس می کنند، میل به #تشکیل_خانواده و #ازدواج است. نیاز طبیعی که نوعاً با وارد شدن در برهه بلوغ جسمی و عقلی نمایان می شود
💠بهترین و زیباترین فرصت برای ازدواج و تشکیل خانواده
🔷اگر تنها به چند دهه قبلتر بازگردیم و یا اینکه آلبوم خاطرات پدر و مادر خود را ورق بزنیم، متوجه خواهیم شد، بسیاری از نزدیکان و آشنایان ما در بهترین سنین عمر خود مبادرت به ازدواج و تشکیل خانواده کرده اند. در واقع در آن دوره بسیاری از جوانان تلاش داشتند، با نشان دادن ظرفیت و قابلیت های فردی و اجتماعی، خود را آماده و مهیای تشکیل خانواده نمایند.
🔷بدون شک اوضاع معیشتی و اقتصادی آنها بهتر از اوضاع کنونی نبود، ولی با این حال یک نیروی درونی و اکتسابی به نام #عزّت_نفس و خودباوری موجب شده بود، هر گونه مانع را با قدرت هر چه بیشتر، از جلوی خود بردارند. سؤال مهمی که در این خصوص مطرح می باشد این است که ازدواج به موقع و آسان چه آثار رضایتبخش و مفرحی را می تواند برای افراد به دنبال داشته باشد.
💠آرامش و راحتی قوه خیال با اکسیر ازدواج
🔷 #دوره_جوانی دوره بلوغ عاطفه ها و خروج امیال متضاد در وجود آدمی است. بسیاری از افراد در این دوره یک گم شده واحد دارند، ولی راه رسیدن به آن را به خوبی نشناخته، و یا به دنبال نسخه های باطل و زهر آلود میروند. در این سن برخی به گزاف این چنین می پندارند که ارتباط های پنهانی و پر خطر با جنس مخالف می تواند دارو و اکسیر آرامش آنها باشد،
🔷و این در حالی است که تجربه ثابت کرده است بسیاری از این ارتباطات بدون مرز و پر خطر، چیزی جز شکست عشقی و عاطفی، یأس و سرخوردگی، حس بی اعتمادی و اضطراب و نگرانی را برای آنها به دنبال نمی آورد؛ در این بین بسیاری از جوانان باهوش و زیرک با اعتماد به یاری و مدد الهی و با تکیه بر توان و قدرت و ظرفیت خود، بهترین راه، برای رسیدن به آرامش خود را در پیدا کردن نیمه گمشده خود و #برگزیدنهمسرمناسب میدانند.
🔷در واقع این دسته افراد بهترین اوقات عمر خود را با شیرینی و آرامش آغاز می کنند و طعم شیرین #آرامش را از ابتدای جوانی به زندگی خود وارد می کنند. اکسیر و معجون شگفت انگیزی که تأثیر آن را برای آرامش روح و خاطر، این چنین در آیات رحمانی منعکس شده است: «وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ؛[روم،۲۱] و از نشانه هاى او اینکه از [نوع] خودتان همسرانى براى شما آفرید تا بدانها آرام گیرید، و میانتان دوستى و رحمت نهاد. آرى، در این [نعمت] براى مردمى که مى اندیشند قطعاً نشانه هایى است».
🔷محققان و مفسران قرآن کریم در ذیل این آیه شریفه به #اثراعجازآورازدواج این چنین اشاره کرده اند: «این آرامش از اینجا ناشى مىشود که این دو جنس #مکمل_یکدیگر و مایه شکوفایى و نشاط و پرورش یکدیگر مى باشند، بطورى که هر یک بدون دیگرى ناقص است، و طبیعى است که میان یک موجود، و مکمل وجود او چنین جاذبه نیرومندى وجود داشته باشد.» [۱] #ادامهدارد...
پینوشت
[۱] تفسیر نمونه، ج۱۶، ص۳۹۱
منبع: وبسایت راسخون
#ازدواج
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸
☄
⭕️ويژگیهای #حكومت_مهدوی (عج) (بخش پانزدهم)
🔶در اين مقاله نگاهی گذرا به ابعاد و زوايای گوناگون زندگی اجتماعی در جامعه نبوی #امام_مهدی (عج) داريم و از آنجا كه اين مساله نقلی، و مستند به خبرهای آسمانی و وحی است (وگرنه بر اساس محاسبات ديگر، آينده بشريت تاريك است) طبعاً با استفاده از آيات و روايات بايد مورد مطالعه قرار گيرد و نگارنده در اين مقاله از همين زاويه، وضع دنيا در عصر #امام_مهدی (عج) را ترسيم نموده است.
💠بی نيازی عمومی (۱)
🔷در حكومت جهانی #امام_مهدی (عج) همه انسانها از لحاظ زندگی اقتصادی، بی نياز میشوند و همگان در رفاه خواهند بود، بدبخت و گرسنه و بی خانمان نخواهد بود، هيچكس ديگران را استثمار نمی كند و از آنها بهره كشی نمی كند؛ که در اين باب روايات فراوانی وجود دارد: « ... يتنعم امتی فی زمانه نعيما لم يتنعموا مثله قط البر و الفاجر؛[۱] امت من در زمان امام مهدی آن قدر از نعمتهای الهی برخوردار باشند، كه هرگز نظير آن را در عالم متنعم نشده اند، و اين نعمتها فقط برای نيكان نيست، بلكه نيك و بد، همه از اين نعمتهای بی پايان و خان گسترده مهدوی استفاده ميكنند.
🔷« ...و يجعل الله الغنی فی قلوب هذه الامه؛[۲] در آن زمان خداوند غنا و #بینيازی را در #دلهایاينامت قرار میدهد، و قلباً احساس بی نيازی ميكنند. « ...و المال يومئذٍ كدوس يقوم الرجل فيقول يا مهدی اعطنی، فيقول: خذ؛[۳] اموال در زمان امام عصر كدوس (مجمع طعام و هر آنچه از درهمها و دینارها كه يكجا جمع شود) است، يعنی كوه كوه درهم و دينار و طعام و خوراكی وجود دارد، و در اختيار امام زمان است و مردی بر میخيزد و ميگويد: يا مهدی (عج) به من كمك كن، امام ميفرمايد: بگير، و اصلاً سخن از مبلغ و عدد نيست، يعنی هر چه بخواهد به او ميدهد، تا خود احساس بی نيازی كند و بگويد: بس است.
🔷خداوند در زمان امام عصر (عج) دلهای امت پيامبر (ص) را از غنا و بی نيازی مالامال میكند، و #عدالت #امام_مهدی (عج) همه امت را فرا ميگيرد، تا آنجا كه حضرت به شخصی امر ميكند، كه در ميان مردم اعلان كند چه كسی نياز مالی دارد؟ از ميان همه انسانها تنها يك نفر مراجعه ميكند و ميگويد: من. امام ميفرمايد: برو نزد خزانه دار و به او بگو: مهدی (عج) تو را امر ميكند كه به من مبلغی بپردازی؛ خزانه دار آنقدر به او عطا ميكند، كه وی پشيمان ميشود و ميگويد: من نياز مالی ندارم و نمیخواهم! ولی خزانه دار پس نميگيرد و قبول نميكند و ميگويد: ما آنچه كه عطا كرديم باز پس نمی گيريم. [۴] #ادامهدارد...
پینوشتها
[۱] بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۷۸
[۲] همان، ص ۸۴
[۳] همان، ص ۸۸
[۴] همان، ص ۹۲
نویسنده: علیمحمدیخراسانی (مجموعه مقالات(۱) بررسی ابعاد وجودی حضرت مهدی عج)
منبع: وبسایتمرکزمطالعات وپاسخگوییبهشبهات
#امام_زمان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️همه چيز درباره پديده «مد و مدگرايی» (بخش سوم)
🔶يکی از پديدههای رايج اجتماعی معاصر، مسأله #مد و #مُدگرايی است، شايد کمتر خانوادهای باشد که با اين پديده درگير نباشد؛ در اين نوشتار به بررسی چند وجهی اين پديده پرداخته میشود و مشخصاً برای پرسشهای پیرامون این موضوع پاسخ مبسوط ارائه میگردد.
💠علل و عوامل پيدايش مد (۱)
🔷علاوه بر زير ساختهای تاريخی و اجتماعی، #مدگرايی در بين جوانان از يک سری اصول و سازههای روانشناختی نيز تبعيت ميکند و با انگيزهها و نيازهای چندی در ارتباط است.
1⃣تنوع طلبی و نوگرايی
🔷انسانها فطرتاً تنوع طلب هستند. در اين ميان جوانی، فصل تازهای در زندگی و سرآغاز ورود انسان به جهان پرشور و رنگارنگ است، که غرايز طبيعی در شکلدهی آن، نقش اصلی را بر عهده دارند. تنوّع دوستی و نوگرايی در دوره جوانی به اوج خودش میرسد. تنوعطلبی، بيشتر در جنبههاي زيباشناختی زندگی جاری است. از اين رو #تنوعطلبی از علل و #منشاءهایاصلی #مد به حساب میآيد.
2⃣همانند سازی
🔷 #همانندسازی در مکتب روانتحليلگری، به فرايندی ناهشيار اطلاق میشود که فرد، طی آن، #ويژگیها، #نگرشها و #الگوهای_رفتاری فرد ديگری را برای خود #سرمشق قرار ميدهد، و با #تقليد از نگرش ها و ويژگیهای رفتاری وی، احساس ميکند که مقداری از قدرت و کفايت او را نيز به دست آورده است. منبع اصلی همانند سازی در #دوران_کودکی #والدين هستند؛ زيرا کودک، اولين و بيشترين برخورد را در زندگی با والدين خود دارد. اما در #دوران_نوجوانی، بسته به ساختار و فضای خانه و خانواده، گاهی فرد از الگوهايی که خود را به آنها شبيه کرده است، یعنی والدین، مقداری فاصله میگیرد و سعی میکند، این خلاء را از طریق همانندسازی های جديد، پر کند.
🔷به اعتقاد روانشناسان، همين خلأ و احساس ناامنی ناشی از آن، باعث میشود که #نوجوان در مسير خود، به راه حلهايی متوسّل شود، که اين راه حلها از طريق همانند سازی با شخصيتهايی است، که #الگوی_نوجوان قرار ميگيرند. اين شخصيتها میتوانند، سلبریتیها، شامل افراد معروف گذشته، هنر پيشههای سينما، نوازندگان، و يا گروههای مختلفی مانند هيپیهای قدیم و... باشند که فرد، خود را از نظر ظاهری شبيه آنها ساخته، و در شيوه لباس پوشيدن و طرز رفتار، با آنان #همانندسازی کند. بنابراین به محض اينکه الگوی رفتاری فرد، بطور مثال لباسی را بپوشد و در صحنهای ظاهر شود، نوجوان و جوان با وی همانندسازی نموده، سعی میکند به عنوان #مد، آن را در جامعه طرح کند. #ادامهدارد...
✍حجتالاسلاموالمسلمين حسين هاشمنژاد، عضو هيئت علمی دانشگاه
منبع: مشرقنیوز
#مدگرایی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨
✨
⭕️اسراف و تبذير در قرآن (بخش پانزدهم)
💠ب) زيانهای اجتماعی اسراف (۱)
🔷البته از نظر اسلام، #هركس_مالك #حاصل كار و #دسترنج_خود - با رعايت حدود شرعی - ميباشد، ولی انسان نميتواند به بهانه اينكه مالك مالی است، هرطور كه بخواهد آن را صرف و خرج كند؛ بلكه #دوشرطاساسی دارد: ۱) #بهرهگیری #برایخود؛ ۲) #بهرهدادن به #ديگران، و تعطيل اينها دو صورت ميتواند داشته باشد: ۱) #ثروت_اندوزی و تكاثر كه نه خود از آن بهرهمند شود و نه ديگران؛ ۲) صرف مال در راه هوا و هوس و #اسرافكاری، كه هر دو ممنوع و دارای پيامدهايی به شرح زير ميباشند:
1⃣ #حق_ناشناسی؛ وجدان هر انسانی اين مطلب را پذيراست، كه در برابر هر احسانی بايد تشكر كرد، و اخلاق اجتماعی نيز حكم ميكند كه در مقابل هر نيكی، بايد #حق_شناس و سپاسگزار باشيم، از احسان و نيكی پدر و مادر، استاد و معلم تا خالق مهربان. «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لأزِيدَنَّكُمْ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ؛ [ابراهیم، ۷] اگر #شكر_نعمت را بجا آوريد، #فزونی دهيم، و اگر كفران نعمت كنيد، مجازاتم شديد است».
2⃣ #تزلزلوسستی؛ انسانهای معتدل در فراز و نشيب های زندگی هرگز نمیلغزند، ولی #افراد_اسرافكار كه #ولخرجی و مصرفزدگی، تمام ابعاد زندگيشان را فراگرفته، چون #روحيه_مقاومت ندارند، شكستخورده و متزلزل خواهند بود.
3⃣ #كاهش_توليد؛ جامعه مصرفی رفتهرفته #قدرت_توليد را از دست ميدهد، و برای تامين مايحتاج خود به بيگانه روی میآورد. اين مطلبی است كه در دوران حكومت طاغوت برای همه ثابت شده و نياز به توضيح ندارد. #ادامهدارد...
نویسنده: محمدرضاعطايی - مجله مشكاه، ش ۵۵
منبع: وبسایتمرکزمطالعات و پاسخگویی به شبهات
#اسراف
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ #امام_باقر (ع) چه آثاری در فرهنگ و دانش اسلامی شيعی از خود به يادگار گذاشته است؟ (بخش اول)
🔷با نگاهی کوتاه به مسانید فقهی و تفسیری شیعه، به خوبی میتوان دریافت که بخش زیادی از #روایات_فقهی، #اخلاقی و #تفسیری شیعه از #امام_باقر (ع) نقل شده است. «وسائل الشیعة» و کتب تفسیری مانند «البرهان» از بحرانی و «صافی» از فیض کاشانی، حاوی روایات زیادی در زمینه تبیین #مسائل_فقهی و #توضیحآیاتقرآن و #شأن_نزول آنهاست که از آن حضرت روایت شده است. علاوه بر اینها مقدار زیادی #اخبار_تاریخی درباره امیرالمؤمنین (ع) و جنگ صفین نیز از آن حضرت نقل شده است.[۱] همچنین در زمینه #اخلاقیات، جملات گهربار و پرمغزی از #امام_باقر (ع) روایت گردیده است؛ جملات قصاری که در نهایت زیبایی و برخاسته از روح عصمت و کمالات درونی امام(ع) است.
🔷«اربلی» نوشته است که #اخبار_انبیاء، فراوان از #امام_باقر (ع) نقل شده و مردم اخبار «مغازی» را از ایشان نقل کرده اند، و در احکام و مناسک حج به آنچه ایشان از رسول خدا (ص) نقل کرده استناد کرده اند. آنها همچنین اخباری در تفسیر قرآن از وی نوشته و خاصه و عامه از آن بزرگوار #حدیث نقل کرده اند.[۱] در این مورد «ابوزهره» نیز مینویسد: «آن حضرت مفسر قرآن و مبیّن فقه اسلامی بود و فلسفه اوامر و نواهی را درک میکرد و هدف آن را در حد نهایی آن میفهمید». [۳] همچنین وی در زمینه اندیشه ها و جملات اخلاقی- اجتماعی امام(ع) مینویسد: «به خاطر کمال نفسانی و روشنی قلب و قدرت درکش، خداوند حکمتهای اعجاب انگیزی بر زبان او جاری ساخت و عباراتی درباره اخلاق شخصی و اجتماعی از آن حضرت روایت شده که اگر مرتب شوند یک روش گرانبها و جامعی از آن در زمینه های اخلاقی به وجود می آید». [۴]
🔷نمونه ای از درسهای اخلاق عملی #امام_باقر (ع)، مخالفت آن حضرت با خشک مقدسی بود. آن حضرت در مقام عمل، با نظر آن دسته که گمان میکردند ترک کامل نعمتهای دنیوی، ورع اسلامی و زهد است مقابله میکرد. عده ای نیز فکر میکردند تلاش برای معاش، که نشانه فعالیت برای زندگی بهتر است، درست نیست. «محمد بن منکدر» یکی از حفّاظ قرآن در عصر امام باقر(ع) در ضمن تمجید از آن حضرت میگوید: «میخواستم او را وعظ کنم که او مرا موعظه فرمود. سؤال کردند چگونه؟ گفت: روزی از مدینه بیرون آمدم و در صحرا محمد بن علی بن الحسین(ع) را دیدم. او در کنار دو غلام سیاه کار میکرد، پیش خود گفتم: سبحان الله! پیرمردی از قریش، در چنین ساعتی با این وضعیت برای به دست آوردن دنیا در تلاش است. باید او را موعظه کنم!
🔷نزد او رفته و گفتم: «خداوند تو را حفظ کند، اگر در این حالی که هستی اجل تو برسد چه خواهی کرد؟!» فرمود: «اگر در این حالی که هستم اجلم سر رسد، در حالی که در اطاعت خدا بوده ام از دنیا رفته ام. من با کار کردنم، خودم و عیالم را از محتاج بودن به تو و به مردم حفظ میکنم. وقتی از سر رسیدن اجل هراسناک خواهم بود که اجل مرا در حال نافرمانی خدا دریافته باشد». گفتم: «ای فرزند رسول خدا! راست فرمودی، من میخواستم تو را موعظه کنم که تو مرا موعظه فرمودی». [۵] #امام_باقر (ع) به ویژه درباره #تفسیر، شهرت بسزایی دارد به همین جهت درباره شخصیت علمی او گفته اند: «لَمْ يَظْهَرْ عَنْ أَحَدٍ مِنْ وُلْدِ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ ع مِنَ الْعُلُومِ مَا ظَهَرَ مِنْهُ مِنَ التَّفْسِيرِ وَ الْكَلَامِ وَ الْفُتْيَا وَ الْأَحْكَامِ وَ الْحَلَالِ وَ الْحَرَام؛ این علوم از هیچیک از فرزندان امام حسن (ع) و امام حسین (ع)، آشکار نشده، به اندازه ای که از جانب وی (امام باقر ع) آشکار شده، (و به مردم اعطا شده) از علم تفسیر و کلام و فتوا و احکام و حلال و حرام». [۶]
🔷«مالک ابن اعین جهنی» #امام_باقر (ع) را چنین ستوده است: «اگر مردم در صدد جستجوی علم قرآن برآیند، باید بدانند که قریش اهل و عائله ایشان هستند و اگر فرزند دختر رسول خدا (ص) [امام باقر (ع)] درباره #علوم_قرآن لب به سخن بگشاید، فروع زیادی برای آن ترسیم میکند». [۷] درباره مسائل کلامی نیز #امام_باقر (ع) بسیاری از خطبه های امیر مؤمنان(ع) را در مسائل مربوط به توحید و صفات خدا [۸] روایت کردهاند.
پی نوشت:
[۱] شرحنهجالبلاغه، ابن أبیالحديد، محقق/ مصحح: محمد ابوالفضل ابراهيم، ج۲، ص ۲۱۲، ۲۱۳، ۲۲۹، ۲۳۴، ۲۸۶؛ تاريخ الأمم و الملوك، طبری، تحقيق: محمد أبوالفضل ابراهيم، ج۳، ص۳۷
[۲] كشفالغمةفیمعرفةالأئمة، اربلى، محقق/ مصحح: رسولى محلاتى، هاشم، ج۲، ص۱۲۶
[۳] الامامالصادق(ع)، ابو زهره، ص۲۴
[۴] همان
[۵] کافی، همان، ج۵، ص۷۳ و ج۶، ص۴۴۶
[۶] مناقبآلأبيطالب(ع)، ابن شهر آشوب مازندرانى، ج۳، ص۳۲۷
[۷] إتحاف بحب الأشراف، شبراوى، ص۱۴۴
[۸] حیاةالامامالباقر(ع)، شریف قرشی، باقر، ج۱ص۱۹۰
منبع: وبسایت آیت الله مکارم (بخش آئین رحمت)
#امام_باقر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ #نماهنگ | باقرالعلوم علیهالسلام
🔹نماهنگ #باقرالعلوم، بر اساس سخنانی از رهبر معظم انقلاب دربارهی مبارزهی فرهنگی #امام_باقر علیهالسلام
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثار مقاممعظمرهبری
#امام_باقر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ #امام_باقر (ع) چه آثاری در فرهنگ و دانش اسلامی شيعی از خود به يادگار گذاشته است؟ (بخش دوم و پایانی)
🔷 #امام_باقر (ع) بیانگر بسیاری از نکات دقیق #مسائل_کلامی مورد اختلاف بین شیعه و اهل سنت میباشند. این روایات در اصول کافی به وفور دیده میشوند. «ابن ندیم» در «الفهرست»، کتاب تفسیری به امام باقر (ع) نسبت داده و گفته است که آن را «ابوالجارود زیادبنمنذر» از امام نقل کرده است. [۱] بخش بزرگی از این روایات در تفسیر قمی و تفسیر پر ارج «مجمع البیان» آمده است. تلاشهای خستگی ناپذیر #امام_باقر (ع) و پس از وی تلاشهای امام صادق (ع) سبب شد تا #فقه_شیعه با اتکای به احادیث رسول خدا (ص) و اشراقات و #الهامات_غیبی بر قلوب ائمه اطهار علیهم السّلام، زودتر از اهل سنت و... به مرحله تدوین برسد،
🔷تا جایی که «مصطفی عبدالرازق» می نویسد: «پذیرفتن این که تدوین فقه شیعه زودتر از فرق دیگر اسلامی شروع شده عاقلانه است؛ زیرا اعتقاد آنان به عصمت یا معانی شبیه آن در مورد ائمهشان چنین اقتضا می کرده که قضاوتها و فتاوای آنها به وسیله پیروانشان تدوین گردد». [۲] این #میراثفقهیپیامبر (ص) بود که از طریق #اهلبیت_عصمت بطور مستقل به ما رسیده است. اهل سنت احادیثی را که از امام باقر (ع) نقل میکنند، معمولاً با اتصال سند آن از پدرش از پدرانش به رسول خدا (ص) میرسانند، ولی #شیعه به دلیل اعتقاد به #امامت و عصمت آن حضرت و دیگر ائمه، نیازی به ذکر سند نمیبیند.
🔷از خود #امام_باقر (ع) درباره احادیثی که بدون ذکر سند از پیغمبر نقل می کند، سؤال شد، فرمودند: «وقتی حدیثی را روایت کرده و سند آن را ذکر نمی کنم سند من در چنین مواردی پدرم زین العابدین از پدرش حسین شهید از پدرش علی بن ابیطالب، از رسول خدا(ص) از جبرئیل و پس از آن از خداست». [۳] #امام_باقر (ع) مانند دیگر امامان شیعه برای بیان اهمیت موقعیت اهل بیت از لحاظ دین، #کوشش_بلیغی از خود نشان می داد و در روایتی که در این زمینه از آن حضرت نقل شده، چنین آمده است: «فرزندان رسول خدا، درهای علوم الهی و راه وصول به رضای او و دعوت کنندگان به بهشت و سوق دهندگان مردم بدان هستند». [۴]
🔷و نیز از آن حضرت روایت شده: «هر آن چیزی که از این خانه بیرون نیاید خالی از پیامد سوء نخواهد بود». [۵] در حقیقت آن حضرت علوم پیامبر (ص) را از طریق امام علی (ع) برای مردم روایت می کردند و این در زمانی بود که کسانی چون «مکحول» وقتی حدیثی از امیرالمؤمنین (ع) روایت میکردند از شدت ترس، آن حضرت را با عنوان «ابو زینب» یاد میکردند. بنابراین می بینیم که #شیعه، تنها وارث احادیث رسول خدا (ص) می باشد و دلیل آن این است که این میراث مورد به مورد به #قرآن اتکا دارد، به طوری که #امام_باقر (ع) فرمود: «اِذَا حَدَّثْتُکُمْ بِشَیْءٍ فَسَأَلُونِی عَنْ کِتَابِ الله؛ وقتی حدیثی برای شما نقل میکنم در موضوع مطابقت آن با کتاب خدا، از من سؤال کنید». [۶]
🔷این #میراثامامباقر (ع) است که سبب حفظ و سلامت شیعه از تحریفات حدیثی شده است که به دلیل ننوشتن حدیث و انگیزه های دیگر زمینه های آن ایجاد شده بود. #امام_باقر (ع) با استناد به حدیث: «عَلِیٌّ أَقْضَاکُمْ؛ علی قاضی ترین شماست» که از طرق متعددی از شخص رسول خدا (ص) نقل شده، می کوشید یکی از علمای اهل سنت را به پذیرفتن احکام قضایی امیر مؤمنان(ع) واداشته و عقیده آن عالم را دایر بر جواز عمل به احکام قضایی دیگران باطل سازد. [۷] همچنین آن حضرت در پاره ای از موارد، علومی را که از طریق برخی صحابه نقل شده بود، به صراحت باطل اعلام میکرد، به طوری که یک بار پس از تقسیم احکام به «اسلامی» و «جاهلی» فرمود: «اُشْهِدُکُمْ عَلَی زَیْدِ بْنِ ثَابِتٍ، لَقَدْ حَکَمَ فِی الْفَرَائِضِ بِأَحْکَامِ الْجَاهِلَیَّةِ؛[۸] شما را گواه میگیریم بر زید بن ثابت که در مسأله ارث مطابق احکام جاهلیت حکم کرده است». [۹]
پینوشتها
[۱] تأسیسالشیعةالعلومالاسلام، صدر، سید حسن، ص۳۲۷
[۲] تمهیدلتاریخالفقهالاسلامی، سبحانی جعفر، ص۲۰۳
[۳] إعلامالورىبأعلامالهدى، طبرسى، فضل بن حسن، ص۲۴۶
[۴] كتاب التفسير، عياشى، ج۱، ص۸۶؛ وسائل الشيعة، ج۱۸، ص۹
[۵] الميزان فى تفسير القرآن، طباطبايى، سيد محمد حسين، ج۳، ص۱۷۶
[۶] المیزان، ج۳، ص۱۷۶
[۷] الکافی ج۷، ص۴۰۸
[۸] الکافی، ج۷، ص۴۰۷
[۹] حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، جعفریان، رسول، ص۳۰۲
منبع: وبسایت آیت الله مکارم (بخش آئین رحمت)
#امام_باقر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨
✨
⭕️ضرورت تربیت دینی (بخش چهارم)
🔶یکی از #حقوق_فرزندان بر والدین این است که آنها را با خدا و اهل بیت علیهم السلام و #مسائل_اعتقادی و #عبادی آشنا سازند. #کودک با فطرتی پاک متولد میشود و این پدر و مادر هستند که باید فطرت او را در مرحلهی عمل و رفتار نیز هدایت کنند و به فعلیت تبدیل نمایند.
💠بهره گیری از فرصت پرسش کودکان
🔷زمانی که #کودک بر اساس حسّ کنجکاوی، سؤالاتی را دربارهی خداوند و معارف دینی میپرسد، فرصتی فراهم میآید تا با استفاده از میل درونی او، مطالب ارزندهای در قالب و اندازههای درک وی به او آموخت، از آن جا که او آغازگر و پرسشگر بوده است، آمادگی بیشتری برای شنیدن دارد.
💠نکاتی درباره پاسخ گفتن به پرسشهای کودکان
🔷رعایت نکاتی چند میتواند پاسخگویی را کامل و درک و بهره کودکان را افزون نماید:
1⃣گوش کردن کامل به پرسش کودک
🔶هرگز از شنیدن پرسش فرزندتان دلگیر و درهم نشوید! #گوش_دادن به #پرسشهای_کودک، انس او را با شما بیشتر می نماید. بدین گونه، از افکار و آنچه در ذهن او میگذرد آگاه می شوید و با برنامه ریزی بهتر در تربیت او قدم برمیدارید.
2⃣درک دقیق پرسش
🔶با درک دقیق پرسش میتوانید، سؤال اصلی او را دریابید و پاسخ مناسبتری ارائه نمایید.
3⃣پاسخ «نمیدانم»
🔶امیرالمومنین امام علی (ع) میفرماید: «اگر از شما سؤالی شد که پاسخ آن را نمیدانید، از گفتن «نمیدانم» شرم و حیا نکنید». [۱] شما با این کار به کودک نیز میآموزید که تا هنگامی که از چیزی مطمئن نیست، پاسخ نگوید؛ همچنین بیجهت با پاسخهای اشتباه، او را در مسیر نادرست قرار نمیدهید.
4⃣پاسخگویی با زبانی ساده
🔶باید به گونهای به پرسشهای اعتقادی کودک پاسخ گفت که با سن و سال او تناسب داشته و قابل فهم و درک او باشد؛ بنابراین، باید از به کارگیری کلماتی که خود سؤال برانگیز، دشوار و نامفهوم است، دوری جست.
5⃣پاسخگویی صمیمانه
🔶 #پاسخگویی_صمیمانه والدین و مربیان با کودکان سبب میشود تا #درک آنان و گوش فرا دادن آنها افزایش یابد. امیرالمومنین (ع) در نامه ۳۱ نهج البلاغه به فرزند سی و چند ساله خود، از خطاب «یا بنیّ» استفاده میکند و میگوید: تو را دیدم که پارهای از هستی، من هستی؛ بلکه، جان و تن من هستی؛ هر آسیبی به تو، آسیب به من است...
6⃣پاسخهای عاطفی
🔶با بهره گیری از عاطفه کودک، میتوان روح او را آرامش بخشید و او را در راه شنیدن و درک هر چه بهتر پاسخ دقیق یاری کرد. [۲]
7⃣بهره گیری از مشاور و راهنما
🔶برای پاسخ دادن به پرسشهای کودکان درباره خدا از مشاور و راهنمایان دینی کمک بگیرید و اندک اندک کودکان خود را نیز با کارشناسان مذهبی و انس با آنان آشنا سازید. #ادامهدارد...
پینوشتها
[۱] نهج البلاغة، حکمت ۸۲
[۲] درباره پرسشهای اعتقادی و خداشناسی کودکان ر.ک. خداشناسی قرآنی کودکان، ص ۲۰-۳۱
📕دورانطلاییتربیت (محمدعلیقاسمی)
منبع: وبسایتراسخون
#تربیت_دینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️همه چيز درباره پديده «مد و مدگرايی» (بخش چهارم)
🔶يکی از پديدههای رايج اجتماعی معاصر، مسأله #مد و #مُدگرايی است، شايد کمتر خانوادهای باشد که با اين پديده درگير نباشد؛ در اين نوشتار به بررسی چند وجهی اين پديده پرداخته میشود و مشخصاً برای پرسشهای پیرامون این موضوع پاسخ مبسوط ارائه میگردد.
💠علل و عوامل پيدايش مد (۲)
🔷علاوه بر زير ساختهای تاريخی و اجتماعی، #مدگرايی در بين جوانان از يک سری اصول و سازههای روانشناختی نيز تبعيت ميکند و با انگيزهها و نيازهای چندی در ارتباط است.
3⃣رقابت و چشم و همچشمی با ديگران
🔷انگيزه #رقابت و #چشموهمچشمی با ديگران، از ديگر عوامل پيروی از #مد در بين جوانان و نوجوانان محسوب ميشود. اين انگيزه، در همهى افراد وجود دارد و به گونههای مختلف بروز ميکند. #رقابت اگر در #زمينههای_مثبت جهت داده شود، باعث پيشرفت و رشد و تکامل معنوی فردی ميشود؛ اما اگر جهتگيری آن به سوی امور مادّی و #مدپرستی باشد و فرد، سعی کند از لحاظ ظاهری (و مثلاً در سبک و شيوهى لباس پوشيدن) از ديگران عقب نماند، سرانجام خوبی نخواهد داشت.
4⃣مدگرايی و التزام ناشی از دوستی
🔷يکی از عوامل پيروی از مد در بين جوانان و نوجوانان، ترس و نگرانی از مجازاتهای خصوصاً غير رسمی از سوی دوستان است. لذا تحقير و تمسخر، پوزخند زدن و متلک گفتن اطرافيان و ترس از آن، باعث ميشود که جوانان و نوجوانان از مدهای رايج پيروی کنند.
5⃣مدگرايی و جلب توجه ديگران
🔷افرادی هستند که با تعويض و تغيير هر روزه لباس و آرايش خود و خريدن لباسهای گرانقيمت و مد روز، در صدد جلب توجه ديگران بر می آيند. بعضاً استفاده از پوشش های نامتعارف و نامناسب، از جمله لباسهای تنگ و چسبان، کفشهايی با پاشنههای خيلی بلند، آرايش تند و... باعث جلب توجه ديگران شده، نگاههايی را به خود معطوف ميدارد. #ادامهدارد...
✍حجتالاسلاموالمسلمين حسين هاشمنژاد، عضو هيئت علمی دانشگاه
منبع: مشرقنیوز
#مدگرایی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پرده کعبه تعویض شد
🔹پرده کعبه طی آیینی و به روال سالهای گذشته بامداد امروز تعویض شد.
🔸پرده کعبه هر سال در موسم حج تمتع در نهم ذیالحجه تعویض و پوشش جدید جایگزین آن میشود.
@Farsna
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨
✨
⭕️اسراف و تبذير در قرآن (بخش شانزدهم و پایانی)
💠ب) زيانهای اجتماعی اسراف (۲)
🔷صرف مال در راه هوا و هوس و #اسرافكاری، كه هر دو ممنوع و دارای پيامدهايی به شرح زير ميباشند:
4⃣ #سقوط_اخلاقی؛ ولخرجی و #ريختوپاشها، انسان را از مسير صحيح بيرون آورده، و به ورطه هولناك #فساد و تباهی ميكشاند. انسان #اسرافكار گاهی به مرحلهای ميرسد كه به هر پستی تن ميدهد؛ #رشوه ميگيرد، #دروغ ميگويد، #ربا ميخورد، به عناوين مختلف، عفت و شخصيت خود را از دست داده و سرانجام كارش به #رسوايی ميكشد. كيفر كسانی كه از #حدود_الهی تجاوز كرده، و اوامر و نواهی خدا را ناديده گرفته باشند، تنها #فقر و تنگدستی در دنيا نيست، بلكه #عذاب_اخروی نيز در انتظار آنان است.
5⃣ #ضعف_ايمان؛ #اسرافكاری آدمی را از راه اعتدال خارج ميكند، و به سستی ايمان و ضعف عقيده ميكشاند.
6⃣ #اختلاف_طبقاتی؛ يكی از علل اساسی اختلاف طبقاتی، بطور قطع همين #اسرافكاری ها است، و همچنين وابستگی به بيگانگان، و تضييع حقوق ديگران و غفلت از خدا و حريم شكنی را از ديگر پيامدهای #اسراف بايد شمرد. علاوه بر اينها #دغدغه_خاطر و گرفتاری های روحی، و بيماری های جسمی و روانی، از نتايج مسلم ولخرجی ها و بیبندوباريها است.
🔷در پايان بايد عرض كنيم كه #اسراف و #تبذير دايرهای وسيع دارد و مصاديق آن نيز متعدد است. اسراف در #اموال_عمومی، اسراف در #بيتالمال_مسلمین، اسراف در مواد غذايی، خوراك، مسكن، وسيله نقليه و نظاير اينها، همه از جمله مصاديق #اسراف است. زيانبارتر از همه، اسراف در #بيت_المال است كه اميرالمؤمنين امام علی (ع) فرمود: «ان اعظم الخيانة، خيانة الامة؛ [۱] #بالاترين_خيانت، خيانت به #مردم است». استفاده شخصی از اموال عمومی، علاوه بر اسراف، خيانت است. اسراف در آب و غذا، اسراف در برق و گاز، علاوه بر اسرافكاری، #خيانتبهمردم است.
💠شيوه مبارزه با اسراف
🔷نظارت همگانی يا #امر_به_معروف و #نهی_از_منكر، تبليغات و #ارائهالگویصحيحمصرف، و سرانجام #برخورد عملی و قانونی قاطعانه با #اسرافكاران، ميتواند كارساز باشد و از اين همه خلاف و اختلاف جلوگيری كند.
پینوشت
[۱] نهجالبلاغه (دكتر صبحی صالح)، نامه۲۶
نویسنده: محمدرضاعطايی - مجله مشكاه، ش ۵۵
منبع: وبسایتمرکزمطالعات و پاسخگویی به شبهات
#اسراف
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد