✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨
✨
⭕️ضرورت تربیت دینی (بخش هفتم)
🔶یکی از #حقوق_فرزندان بر والدین این است که آنها را با خدا و اهل بیت علیهم السلام و #مسائل_اعتقادی و #عبادی آشنا سازند. #کودک با فطرتی پاک متولد میشود و این پدر و مادر هستند که باید فطرت او را در مرحلهی عمل و رفتار نیز هدایت کنند و به فعلیت تبدیل نمایند.
💠آموزش نماز
🔷روایات، از ۶ سالگی را برای #نماز و آموزش آن برای کودکان معرفی میکنند و گاه نشانههای دیگری را مطرح کردهاند؛ رسول اکرم (ص) در حدیثی میفرماید: «إذا عَرَفَ الغلامُ یَمینَهُ مِن شمالِهِ، فَمُروهُ بِالصَّلاة؛ اگر پسر دست راست و چپ خود را از هم شناخت، به او بگویید که #نماز بخواند». [۱] و در حدیث دیگری میفرماید: «مُرُوا صِبیانَکُم بِالصَّلاة إذا کانُوا أبناءَ ستّ سنینَ؛ هنگامی که فرزندانتان، به سن ۶ سال رسیدند، آنان را به #نماز خواندن فرمان دهید». [۲] در حدیثی از امام صادق (ع) ۷ سالگی [۳] و در حدیثی از علی (ع) ۸ سالگی [۴] برای نماز خواندن کودکان تعیین شده است.
🔷در این مسیر باید از روش ساده به سخت استفاده کرد و تا جایی که ممکن است، در سنین پایین باید سبک و راحت گرفت. امام سجاد (ع) کودکان را میفرمود تا نماز ظهر و عصر، و مغرب و عشا را با هم بخوانند؛ به آن حضرت اعتراض شد؛ امام (ع) فرمود: این عمل برای آنان سبکتر و بهتر است و باعث میشود تا به خواندن نماز پیشی بگیرند و برای خوابیدن یا سرگرمی به کار دیگری نماز را ضایع نسازند. [۵]
💠آشنایی با روزه
🔷والدین، هیچگاه از عبادتها به عنوان امور سنگین و رنج آور یاد نکنند؛ بلکه، آنها را لذت بخش جلوه دهند و طعم و شیرینی عبادت را به فرزندان خود منتقل سازند. #روزه_گرفتن از دیگر عبادتهایی است که از همان کودکی باید کم کم کودک را با آن آشنا ساخت؛ اگرچه، به صورت کله گنجشکی باشد؛ حلبی از امام صادق (ع) روایت کرده است که فرمود: ما فرزندانمان را از هفت سالگی به اندازهی توانشان به روزه گرفتن تشویق میکنیم؛ گرچه تا وسط روز یا بیش از آن و یا کمتر از آن، و هرگاه تشنگی وگرسنگی بر آنها غلبه کرد، افطار میکنند؛ برای این که با روزه گرفتن انس، عادت و توانایی پیدا کنند... [۶]
🔷روشی را که این حدیث، به ما میآموزد، این است که بر اساس سن کودک کم کم و با شیب ملایم و به بهترین صورت، با خاطرهای خوش اعمال عبادی را به کودکان بیاموزیم. #ادامهدارد...
پینوشتها
[۱] کنزالعمال، ج ۱۶، ص ۴۴۰
[۲] مستدرک الوسائل، ج ۱۳، ص ۱۲
[۳] همان، ج ۱۵، ص ۱۶۰؛ وسائل الشیعة، ج ۱۳، ص ۱۲
[۴] تحف العقول، ص ۱۱۰
[۵] مستدرک الوسائل، ج ۱۵، ص ۱۶۰
[۶] الکافی، ج ۳، ص ۴۰۹
📕دورانطلاییتربیت (محمدعلیقاسمی)
منبع: وبسایتراسخون
#تربیت_دینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️همه چيز درباره پديده «مد و مدگرايی» (بخش نهم)
🔶يکی از پديدههای رايج اجتماعی معاصر، مسأله #مد و #مُدگرايی است، شايد کمتر خانوادهای باشد که با اين پديده درگير نباشد؛ در اين نوشتار به بررسی چند وجهی اين پديده پرداخته میشود و مشخصاً برای پرسشهای پیرامون این موضوع پاسخ مبسوط ارائه میگردد.
💠حال نوبت به بررسی اين پرسش میرسد که آيا #تقليد موجود در مد و #مدگرايی، از نوع منفی و مذموم است يا از نوع مثبت و معقول؟
🔷متأسفانه #تقليد موجود در #مدگرايی_معاصر، اکثراً #منفی و کورکورانه است؛ چون در اکثر مواقع مشاهده میکنيم که شکل و شيوه مورد تقليد، نه با عقل میسازد، و نه با معيارهای علمی و دينی. بعنوان مثال، شيوه اصلاح سر رايج در برخی گروههای موجود در جوامع غربی، با هيچ يک از موازين زيباشناختی سازگار نيست، اما متأسفانه بعضا مورد تقليد در جامعه ما واقع میشوند. يا شيوه برخی از نواها و موسيقیها، که نه تنها با ذائقه فرهنگی ما سازگار نيست، بلکه اساساً با اصول علم موسيقی هم سازگاری ندارد، با این حال از برخی سبکهای رايج در غرب، توسط برخی افراد جامعهی ما تقلید میشود.
🔷نتیجتا اینکه اگر شيوههايی از پوشش و غير پوشش که در جوامع ديگر رايج است، که مورد تأييد عقل و شرع باشد، با حفظ هويت و اصالت فرهنگی، #تقليد و اقتباس از آنها مذموم نخواهد بود. از طرف ديگر گاهی #مد_جديد ناشی از #تقليد نيست، بلکه حاصل ابتکار و خلاقيت يک طراح لباس و... است. در اين صورت هم اگر مطابق با موازين شرع و عقل باشند، موجه و معقول خواهند بود.
🔷نهايتا اینکه اگر #مد و #مدگرايی که غالباً ريشه در زيبايی جويی، و تنوع طلبی دارد، در چهارچوپ موازين شرعی و عرفی باشد، و اگر معقول نیز باشد، ایرادی ندارد، بلکه نيک ارزيابی میشود. اما #مدگرایی اگر ناشی از #تقليد_کورکورانه و ميمونوار از بيگانگان باشد، #بسيار_مذموم و منفی ارزيابی میشود که در شأن انسانهای کمال يافته و فرهيخته نيست. #ادامهدارد...
✍حجتالاسلاموالمسلمين حسين هاشمنژاد، عضو هيئت علمی دانشگاه
منبع: مشرقنیوز
#مدگرايی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸
☄
⭕️جرعه ای از دریای بیکران #امام_شناسی در اندیشه #امام_هادی (ع) - (بخش چهارم)
🔶یکی از مهمترین و اساسی ترین مبانی فکری و اعتقادی جامعه اسلامی بحث #امام_شناسی است؛ موضوعی بسیار مهم و راهبردی که بنیادی ترین مباحث فکری، اخلاقی، اعتقادی، فقهی و اجتماعی در گرو شناخت و آشنایی آن است. در این نوشتار، بطور تیتروار به برخی از ابعاد وجودی علم امام اشاره میشود.
💠امام آخرین درجه حلم و بردباری
🔷یکی دیگر از ابعاد وجودی و خصوصیاتی که در #زیارت_جامعه_کبیره در خصوص #امام، بیان شده، موضوع #بردباری و #صبر ایشان است. در عبارت کلیدی و پر مغز در این خصوص این چنین بیان شده است: «وَ مُنْتَهَی الْحِلْمِ؛ و نهایت بردباری»؛ هیچ انسان عادی نه تنها توانایی و استقامت آن را ندارد #سختیهای_گوناگون و مختلفی که از سوی مردم به #اهل_بیت (ع) وارد شد، تحمل نماید، بلکه یارای تجسم جایگاه کمترین مصیبت هایی که به خاندان عصمت و طهارت (ع) وارد شد، را ندارد، و عنان صبر خود را از دست خواهد داد.
🔷جلوه ای از مصیبت هایی که به این خاندان کرامت وارد شد را می توان در سال ۶۱ هجری در صحرای سوزان کربلا مشاهده کرد که در یک نیم روز چه بلاها و مصیبت هایی بر اهل بیت (ع) وارد شد. در واقع #اهلبیتپیامبراکرم (ص) نمونه عینی #حلم و #صبر_قرآنی به شمار می آیند، که خدای متعال در برابر جامعه بشری قرار داده است: «وَ لْیَعْفُوا وَ لْیَصْفَحُوا أَ لا تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحیمٌ؛ [نور،۲۲] و چشم بپوشند؛ آیا دوست نمى دارید خداوند شما را ببخشد؟! و خداوند آمرزنده و مهربان است.» #ادامهدارد...
منبع: وبسایت راسخون
#امام_هادی
#امام_شناسی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️سیری کوتاه در #نهج_البلاغه (بخش پنجم)
🔶 #نهج_البلاغه که مجموعه سخنرانی ها و نامه ها و کلمات قصار پر مغز #امیرالمومنین #امام_علی(ع) است که از زمان تدوین آن تا امروز بیش از صد شرح بر آن نوشته شده است. این سخنرانی های سطح بالا که علمای بزرگ و متفکران عالم اندیشه از شیعه و سنی، در حاشیه و شرح و تفسیر آن کتاب ها نوشته اند، و هنوز هم فهم و درک آن برای جامعه علمی دشوار است.
💠محتوای نهج البلاغه (۲)
🔷بخش دیگرى از فرمایشات #امام_على (ع) به مسائل سیاسى و حکومتى اختصاص دارد. #امیرالمؤمنین (ع) در این ساحت، به وظایف کارگزاران و استانداران، نویسندگان، سپاه و نیروها و سران نظامى، روشهاى دریافت مالیات و اصول کشوردارى پرداخته است. [۱] ساحت دیگر #نهج_البلاغه، #مسائل_اخلاقى و تربیتى است که #امام_علی (ع) بر مبناى جهانبینى توحیدى، آن را استوار ساخته است.
🔷 #اخلاق_فردى در نهجالبلاغه، دانش اندوزى توأم با عمل، بى اعتنایى به زخارف دنیوى، آزادگى و ظلم ستیزى، نظم و حسابرسى در امور را تبیین نموده است و #اخلاق_اجتماعى نیز به خوش خلقى و انسان دوستى، انصافورزى با مردم و مانند اینها اشاره کرده است. [۲] #مسائل_عبادى و معنوى، مانند سیماى عابدان شب زندهدار، انگیزههاى گوناگون در عبادت، حالات و مقامات عابدان و تأثیر عبادت در زوال گناه نیز در نهجالبلاغه مورد توجه جدى قرار گرفته است. [۳]
🔷رویکرد #امیرالمؤمنین (ع) در سراسر سخنانش بر مبناى #عدالت است؛ همانگونه که فرمود: #عدالت، زندگى است. [۴] #امام_على (ع) از آن بسیار افرادى نبود که در سخن، از #حق دم مى زنند، ولى در عمل از آن سرمى پیچند؛ [۵] زیرا #حق، در #مقام_سخن، گسترده ترین پهنا را داراست، ولى در مقام اجرا و عمل بدان، در تنگنایى بى مانند است؛ [۶] یعنى در مقام سخن، به آسانى مى توان حق و عدل را ستود، و از آن دم زد، ولى عمل کردن بدان، بسیار دشوار و مشکل است،
🔷اما #امیرالمؤمنین (ع) در برابر ستمکاران، چونان تندرى میغرّد، و براى مظلومان پناهى استوار و امیدبخش است. #امام_على (ع) حریم مقدّس #عدالت است، و با انسانیتى والا و شمشیر و قلم، حریم آن را پاس مى دارد. سرزمین هایى را که ستم بر آنها غلبه یافته، و مکانهایى که کابوس فقر بر آنها چیره شده است، چه کسى مى تواند نجات دهد، جز #نهج_البلاغه که برنامهى حاکمیتى عادل است، که بنیاد ستم را در هر مکان و زمان، از ریشه برمى آورد. [۷] #ادامهدارد...
منبع:وبسایتراسخونبهنقلاز سایتسراجاندیشه
#امام_علی #امیرالمؤمنین #عدالت #نهج_البلاغه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️استراتژی #امام_کاظم و هژمونی حاکمان عباسی (بخش دوم)
🔶با اندکی بررسی و پژوهش حول تاریخ و سرگذشت #پیشوایان_مظلوم و مقتدر شیعه، متوجه می شویم که این ذوات مقدسه، برای دستیابی به اهداف و آرمان های وحیانی و آسمانی خود، با چه مخاطرات و سختی های طاقت فرسایی مواجه بودند.
🔴راهبرد و استراتژی امام کاظم (ع) در جامعه غبار آلود عباسی
🔷 #امام_موسی_کاظم (ع) در دوره زعامت و رهبری خود بر جهان اسلام، با مشکلات و فتنه های گوناکون و متنوعی مواجه بود. از یک طرف سیطره و هژمونی ظالمانه #حکومت_عباسی بود، و از طرف دیگر جولان افرادی که تلاش داشتند از فضای فتنه انگیز حکومت عباسی سوء استفاده نموده، جامعه شیعی را فرقه فرقه کرده و انشعابات و بدعت هایی را در آن وارد نمایند. شکل گرفتن و جولان فرقه های نوظهوری همچون اسماعیلیه، فطحیه و ناووسیه از این دست بود. از طرف دیگر غالیان و افراطیونی وجود داشتند که هر یک به نوبه خود تلاش داشتند برخی از باورهای غلط و منحط خود را وارد در شریعت اسلامی نمایند. [۱]
🔷در این میان #امام_موسی_کاظم (ع)، علاوه بر حفظ و نگهداری جامعه شیعه از فتنه های افراطیون و تجزیه طلبان مذهبی، به دنبال انتقال مفاهیم پاک آسمانی به جویندگان هدایت بود. مفاهیمی که #اعتقادات_صحیح را در اختیار محبان راستین قرار دهد، و حکومت طاغوتی عباسی را از حیث سیاسی به رسمیت نشناسد. سؤالی که در این خصوص مطرح می باشد این است که #امام_موسی_کاظم (ع) با چه تکنیک و برنامه ای به جنگ با مشکلات پیش رو رفتند. در ادامه به برخی از تاکتیک های مبارزاتی و فرهنگی حضرت اشاره خواهیم کرد.
💠تقویت جنبش های علمی و تولید دانش و فرهنگ در سایه سار قرآن
🔷در سایه شوم حکومت عباسی و سیطره سیاسی و نظامی آنها، فرصتی برای قیام و نبرد سخت با جبهه طاغوتی وجود نداشت. کما اینکه معدود قیامها و جنبش های مبارزاتی که در زمان این امام همام نیز شکل گرفت (قیامهای علویان، قیام شهید فخ، قیام یحیی بن عبدالله و تشکیل حکومت ادریسیان) نوعاً محکوم به نابودی شدند. از اینرو #امام_کاظم (ع) با درایت و هوشمندی، تنها راه نجات امت از فتنهی عباسیان را، تقویت جنبش علمی و نشر معارف اهل بیت عصمت (ع) می دانستند.
🔷در این خصوص سید بن طاووس این چنین گزارش داده است: «گروه زیادی از یاران و شیعیان خاص #امام_کاظم (ع) و رجال و خاندان هاشمی، در محضر آن امام همام گرد می آمدند، و سخنان گوهربار و پاسخ های آن حضرت را یادداشت می نمودند، و هر حکمی که حضرت در مورد هر موضوعی صادر می نمودند، ضبط می کردند». [۲] البته حضرت برای تقویت این جنبش و تولید علم، خود با شاگردپروری و گسیل سفیران هدایت در این زمینه نیز پیش قدم بودند که در قسمت بعد به آن اشاره خواهیم کرد. #ادامهدارد...
پینوشتها
[۱] نوبختی، فرق الشیعه، ص۶۶-۷۹
[۲]. ر.ک: مهدی پیشوایی، سیره پیشوایان، ص ۴۱۴
منبع: وبسایت راسخون
#امام_موسی_کاظم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ماجرای مباهله چیست؟
🖥 انیمیشن مباهله پيامبر اسلام با مسيحيان نجران
🔻باید داستان مباهله را به کودکان خود بیاموزیم.
🔻اگر غدیر عید ولایت است #مباهله عید فضیلت است. چون بزرگترین فضیلت علی(ع) در روز مباهله و آنهم صریحاً در قرآن کریم بیان شده.
🔻امام رضا(ع) به مأمون فرمودند: بالاترین فضیلت علی(ع) آیۀ مباهله است. چون در این آیه علی(ع) نفس پیامبر(ص) اعلام شده است. باید غربت مباهله برطرف بشود، این خیلی مهمتر از بسیاری دیگر از ایام الله است.
#عید_مباهله
🔴اخبار ویژه سیاسی
@akhbar_vi
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️همه چيز درباره پديده «مد و مدگرايی» (بخش دهم)
🔶يکی از پديدههای رايج اجتماعی معاصر، مسأله #مد و #مُدگرايی است، شايد کمتر خانوادهای باشد که با اين پديده درگير نباشد؛ در اين نوشتار به بررسی چند وجهی اين پديده پرداخته میشود و مشخصاً برای پرسشهای پیرامون این موضوع پاسخ مبسوط ارائه میگردد.
💠موازين و بايدها و نبايدهای شرعی
1⃣مد و #مدگرايی نبايد منجر به #اسراف شود. لباس و غير لباس از وسايل زندگی، هنگامی دور انداخته ميشود، که يا پاره شود، يا مندرس و رنگ و رو رفته، يا تنگ و کوتاه شود و از اين قبيل؛ وگرنه صرفِ به بازار آمدن مد و مدلهای جديدتر، نميتواند مجوز و دليل عقلانی برای دور انداختن يک کالای قابل استفاده باشد. اين کار يکی از مصاديق #اسراف، و اسراف هم از جمله #گناهان_کبيره است. "وَ لاَ تُسْرِفُواْ إِنَّهُ لاَ يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ" [انعام، ۱۴۱] "وَ أَنَّ الْمُسْرِفِينَ هُمْ أَصْحَابُ النَّارِ [غافر، ۴۳] وَ إِنَّ فِرْعَوْنَ لَعَالٍ فِی الأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمِنَ الْمُسْرِفِينَ [يونس، ۸۳]
2⃣مد اقتباس شده بايستی مطابق #حدود_شرعی باشد. يعنی لباس بيرون در خانمها به غير از صورت و دستها، بقيه قسمتهای بدن را بپوشاند و همچنين چسبان، مهيج و تحريک کننده برای نامحرمها نباشد. «وَ قُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لَايُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ ... وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ؛ [نور، ۳۱]
🔷و به زنان با ايمان بگو ديدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو بندند، و پاکدامنى ورزند، و زيورهاى خود را آشکار نگردانند، مگر آنچه که طبعا از آن پيداست و بايد روسرى خود را بر سينه خويش [فرو] اندازند و زيورهايشان را جز براى شوهرانشان و... آشکار نسازند... و پاهاى خود را [به گونهاى به زمين] نکوبند تا آنچه از زينتشان نهفته مىدارند، معلوم گردد، اى مؤمنان همگى [از مرد و زن] به درگاه خدا توبه کنيد، اميد که رستگار شويد». طبق اين آيه پوشاندن گردن و سينه واجب است، چون ميفرمايد: «روسری يا مقنعه را تا سينه فرو بيندازند»، اما متأسفانه اکنون شاهد عدم رعايت این حدود الهی، در بخشی از بانوان جامعه هستیم.
3⃣ #رعايتعرفجامعه؛ برای مثال عرف جامعه ما پوشيدن شلوارک، توسط مردان در سطح جامعه را قبيح و زشت تلقی ميکند.
4⃣پرهيز از مباهات و #فخر_فروشی؛ فراوان ديده شده که وسايل و اثاثیه موجود در منازل، بعضاً از کيفيت قابل قبولی برخوردارند، اما گاهاً به جهت فخرفروشی به اقوام و... و با تحمل هزينههای گزاف تغيير داده ميشوند. بنابراين انگيزه اصلی مدگرايی های افراطی و نامعقول، فخرفروشی، پز دادن و... است، ضمن اینکه این صفت ناپسند و حس برتری نسبت به دیگران داشتن، در دين مذموم شمرده شده است. #ادامهدارد...
✍حجتالاسلاموالمسلمين حسين هاشمنژاد، عضو هيئت علمی دانشگاه
منبع: مشرقنیوز
#مدگرایی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸
☄
⭕️جرعه ای از دریای بیکران #امام_شناسی در اندیشه #امام_هادی (ع) - (بخش پنجم و پایانی)
💠امام اسوه و الگوی تمام نمای بخشش و سخاوتمندی
🔷یکی دیگر از ویژگی های ممتاز #امام_شناسی در #زیارتجامعهکبیره، شاخص و عنصر #سخاوت و گشاده دستی است، که مورد توجه و بیان قرار گرفته است. «وَ أُصُولَ الْکرَمِ؛ و ریشههای کرم»؛ جلوه های ناب گشاده دستی و #سخاوتمندی را به خوبی می توان در صفحات زندگی #اهل_بیت (ع) مشاهده کرد. موضوع بسیار مهمی که خدای متعال نیز به مدح و ستایش آن پرداخته و این چنین از آن یادکرده است:
🔷«وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً؛[انسان، ۸و۹] و غذاى (خود) را با اینکه به آن علاقه (و نیاز) دارند، به «مسکین» و «یتیم» و «اسیر» مى دهند! (و مى گویند:) ما شما را به خاطر خدا اطعام مى کنیم، و هیچ پاداش و سپاسى از شما نمى خواهیم». آیه ای که بنابر نظر بسیاری از مفسران شیعه [۱] و همچنین برخی از مفسرین اهل سنت [۲] در #شأن و #منزلت #اهل_بیت علیهم السلام نازل شده است.
پی نوشت ها:
[۱] بعنوان نمونه نگاه کنید به: طوسی، التبیان فی تفسیر القرآن، ج۱۰، ص۲۱۱؛ طبرسی، مجمع البیان، ۱۳۷۲ش، ج۱۰، ص۶۱۱و۶۱۲.
[۲] به عنوان نمونه نگاه کنید به: حسکانی، شواهد التنزیل، ۱۴۱۱ق، ج۲، ص۴۰۳-۴۰۸؛ فخر رازی، التفسیر الکبیر، ۱۴۲۰ق، ج۳۰، ص۷۴۶
منبع: وبسایت راسخون
#امام_هادی
#امام_شناسی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 واکنش سرلشکر سلامی به تهدیدهای اخیر دشمنان
🔹به دشمنان اخطار میدهیم افکار باطل را از سر خود بیرون کنند. پاسخهای ما ویرانگر، مخرب و پشیمانکننده خواهد بود.
@Farsna
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨
✨
⭕️ضرورت تربیت دینی (بخش هشتم)
🔶یکی از #حقوق_فرزندان بر والدین این است که آنها را با خدا و اهل بیت علیهم السلام و #مسائل_اعتقادی و #عبادی آشنا سازند. #کودک با فطرتی پاک متولد میشود و این پدر و مادر هستند که باید فطرت او را در مرحلهی عمل و رفتار نیز هدایت کنند و به فعلیت تبدیل نمایند.
💠آموزش قرآن
🔷یکی از حقوق فرزند بر والدین این است که به او #قرآن بیاموزند، پیامبر اکرم (ص) میفرمایند: «#حق_فرزند بر پدر این است که به او #قرآن بیاموزد»، [۱] که اگر چنین کنند، پاداشی بس بلند خواهند داشت. معاذ میگوید: شنیدم که رسول خدا (ص) فرمودند: هیچ مردی به فرزند خود #قرآن نمیآموزد، مگر اینکه خداوند روز قیامت پدر و مادر کودک را تاج پادشاهی عنایت فرماید، و دو لباس بهشتی بر آنان میپوشاند که هیچ کس مانند آن را ندیده است. [۲] امام صادق (ع) نیز میفرمایند: هر کس به #فرزند خود #قرآن بیاموزد، روز قیامت پدر و مادرش را فرا میخوانند و دو لباس بهشتی به آنان میپوشانند که بهشتیان از نور آن نور میگیرند و درخشان میشوند. [۳]
🔷البته منظور این نیست که تا سن ۷ سالگی و با سختی و فشار به کودک قرآن آموزش داده شود، بلکه هدف از این تشویقها و بیان فضیلتها این است که از همان نوزادی آوای قرآن را در خانه خود طنین انداز نمایید، تا روح قرآن با گوشت و پوست او آمیخته گردد، و پس از این دوران، بدون آنکه فشاری بر کودک وارد شود، ابتدا سورههای کوچک را به او بیاموزید و او را تشویق نمایید، تا به سوی #قرآن جذب شود و یادگیری قرآن را از مهمترین برنامههای زندگی خود بداند.
💠خانهای قرآنی
🔷 #قرائت_قرآن در خانه، آثار و برکات فراوانی دارد و سبب میشود کودکان نیز با قرآن انس بگیرند و آثار نیک آن همهی اهل خانه را در بر گیرند. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: برای خانههای خودتان، سهمی از قرآن قرار دهید؛ زیرا، در خانهای که #قرآن قرائت میشود، گشایش و وسعت داده میشوند و خیر و برکت آنان افزون میشود؛ افراد آن منزل فزونی مییابند. [۴]
🔷خانهای که در آن #قرآن قرائت میشود، فرشتگان در آنجا رفت و آمد میکنند، و همانند ستارگان آسمان برای زمینیان، برای آسمانیان میدرخشد. [۵] وقتی خانهای #قرآنی شود، #کودکان آن خانه نیز به قرآن علاقه مند میشوند، و کم کم در مسیر قرائت و حفظ قرآن قرار میگیرند و از بهرههای معنوی آن سود میبرند. اندک اندک، کودکان با مفاهیم آیات به صورت ساده آشنا میشوند و زمینهای فراهم میشود تا مفاهیم بلند قرآنی در جان و دل آنان رشد نماید. #ادامهدارد...
پینوشت:
[۱] المتقین، ج ۸، ص ۵۹۸
[۲] وسائل الشیعة، ج ۴، ص ۸۲۵
[۳] عدة الداعی، ص ۷۹
[۴] همان، ص ۲۶۹
[۵] وسائل الشیعة، ج ۴، ۸۵۰
📕دورانطلاییتربیت (محمدعلیقاسمی)
منبع: وبسایتراسخون
#تربیت_دینی #کودک #فرزند #حق_فرزند #والدین #خانه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️سیری کوتاه در #نهج_البلاغه (بخش ششم)
🔶 #نهج_البلاغه که مجموعه سخنرانی ها و نامه ها و کلمات قصار پر مغز #امیرالمومنین #امام_علی(ع) است که از زمان تدوین آن تا امروز بیش از صد شرح بر آن نوشته شده است. این سخنرانی های سطح بالا که علمای بزرگ و متفکران عالم اندیشه از شیعه و سنی، در حاشیه و شرح و تفسیر آن کتاب ها نوشته اند، و هنوز هم فهم و درک آن برای جامعه علمی دشوار است.
💠 #جاذبه_نهجالبلاغه
🔷 #نهج_البلاغه مرهمى است بر دردهاى جانکاه بشریت. #نهج_البلاغه داروى موثر براى تلطیف روح انسانها و مبارزه با خوشونتها. نهجالبلاغه درختى است بى خزان که بر شاخسار آن هر گونه میوهاى در هر وقت و زمان وجود دارد. #نهج_البلاغه اثرى است به درخشندگى آفتاب، به لطافت گل، به قاطعیت صاعقه، به غرش طوفان و برق، به تحرک امواج، و به بلندى ستارگان دور دست بر اوج آسمانها!
🔷سخن از #نهج_البلاغه و برترى آن، پس از قرآن و سخنان پیامبر (ص) بر سایر گفتهها و اندیشهها، سخنى است در ردیف توضیح واضحات، و موضوعى است که هیچ محقق اسلامى و غیر اسلامى، در شرایط کنونى خود را نیازمند به بحث پیرامون آن نمى بیند. کلمات #امیرالمؤمنین (ع) از قدیمترین ایام با دو امتیاز همراه بوده است، و با این دو امتیاز شناخته مى شده است: یکى #فصاحت و #بلاغت، و دیگر #چندجانبهبودن و به اصطلاح امروز چند بعدى بودن.
🔷هر یک از این دو امتیاز به تنهایى کافى است که به کلمات #امام_على (ع) ارزش فراوان بدهد، ولى توأم شدن این دو با یکدیگر، یعنى اینکه سخنى در مسیرها و میدانهاى مختلف و احیانا متضاد رفته، و در عین حال کمال فصاحت و بلاغت خود را در همه آنها حفظ کرده باشد، سخن #امیرالمؤمنین (ع) در حد وسط کلام مخلوق، و کلام خالق قرار گرفته است، و دربارهاش گفتهاند: «فوق کلام المخلوق و دون کلام الخالق». [۱] #ادامهدارد...
پینوشت
[۱] فصلنامه نهجالبلاغه (مرتضی مطهری)، ش ۱
منبع:وبسایتراسخونبهنقلاز سایتسراجاندیشه
#امام_علی #امیرالمؤمنین #نهج_البلاغه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸
☄
⭕️ويژگیهای #حكومت_مهدوی (عج) (بخش هجدهم)
🔶در اين مقاله نگاهی گذرا به ابعاد و زوايای گوناگون زندگی اجتماعی در جامعه نبوی #امام_مهدی(عج) داريم و از آنجا كه اين مساله نقلی، و مستند به خبرهای آسمانی و وحی است (وگرنه بر اساس محاسبات ديگر، آينده بشريت تاريك است) طبعاً با استفاده از آيات و روايات بايد مورد مطالعه قرار گيرد و نگارنده در اين مقاله از همين زاويه، وضع دنيا در عصر امام مهدی(عج) را ترسيم نموده است.
💠امنيت عمومی
🔷 #امنيت از امن و امان، و به معنای سلامتی است، و ريشه اصلی آن سكون و آرامش خاطر است، و در اهميت آن همين بس كه ابراهيم خليل (ع) وقتی درباره مكه دعا ميكند ميگويد: "رب اجعل هذا بلداً آمناً" [بقره، ۱۲۶]؛ يا ميگويد: "رب اجعل هذا البلد آمناً" [ابراهیم، ۳۵] خدايا شهر مكه را شهر #امنی قرار ده، و خداوند دعای او را مستجاب كرده و ميفرمايد: "و من دخله كان امناً" [آل عمران، ۹۷]؛ و نيز در اهميت #امنيت، اين بس كه وقتی روز قيامت فرشتگاه به بهشتيان ميگويند: بفرماييد وارد بهشت شوید، و به آنان خوش آمد ميگويند، ميگويند: "ادخلـوها بسلام آمنين" [حجر، ۴۶]؛ داخل اين باغها شويد با سلامت و امنيت، سلامت از هر گونه رنج و بيماری و ناراحتی، و #امنيت از هر گونه خطر،
🔷و پس از بشارت سلامت و امنيت، سخن از شسته شدن كينه ها از سينه ها، و برطرف شدن صفات زشت و ناپسندی، همچون حسد و خيانت و مانند آن است، كه روح اخوت و برادری را به هم ميزند، و نيز سخن از حذف تشريفات غلط و امتيازات نابجا است، كه آرامش فكر و جان را در هم ميريزد، و نكته مهم اين است كه #سلامت و #امنيت، نه تنها سرآغاز نعمتهای بهشتی است، بلكه #پايه و اساس هر نعمتی است، و بدون آن دو هيچ نعمتی قابل بهره گيری نيست، و مع الاسف به تعبير معروف "نعمتان مجهولتان، الصحه و الامان" همين دو نعمت، معمولاً مورد غفلت انسان واقع ميشود، و تا انسان از #نعمت_سلامتی برخوردار است، قدر نميداند، و نيز تا از #نعمت_امنيت برخوردار است قدردان نيست.
🔷با حفظ اين مقدمه، يكی از جهات بسيار مهمی كه در #جامعه_جهانی #امام_مهدی (عج) بسیار روی آن تأكيد شده، همين مسآله #امنيت است. در آن زمان #امنيت از جميع جهات در حد اعلا تأمين خواهد بود: امنيت مالی، امنيت جانی، امنيت آبرويی، امنيت فكری و فرهنگی، امنيت اقتصادی، امنيت اعتقادی، امنيت نظامی، امنيت روحی و روانی، امنيت اجتماعی و... آرامش خاطر بر آن جامعه حكم فرما است، و مرزهای امنيت انسانها، مورد تهديد واقع نميشود، بطوری که بشریت، در كمال آرامش و صلح به زندگی انسانی مشغول هستند.
🔷قرآن وقتی مساله #حكومت_صالحان را مطرح میكند، ميفرمايد: "خداوند به كسانی از شما که ايمان آورده، و عمل صالح انجام داده اند، وعده داده است كه حتما آنان را جانشین [دیگران] کند، همانگونه كه پيشينيان را جانشین [دیگران] کرد، و دين و آئينی را كه برای آنها پسنديده، به سودشان استوار و محکم نماید، و یقیناً خوف و ترس آنها را به #امنيت و آرامش مبدل ميكند، آنچنان كه تنها مرا بپرستند [و] هیچ چيزی را برای من شريك نگیرند... [نور، ترجمه آیه ۵۵]
🔷در اين آيه با تأكيد بسيار، سخن از تبديل خوف مومنان و نگرانی آنان، به #امنيت است، كه در سايه حكومت و #خلافت_صالحان اين #امنيت_مطلق تأمين ميشود، البته امنيت هدف نيست، بلكه مقدمه ای است برای اينكه انسانها با خاطری آسوده، خدای يكتا را بپرستند و هيچ چيز را شريك او در عبادت قرار ندهند. در اين باره روايات عجيبی در باب #جامعه_جهانی #امام_مهدی (عج) وارد شده كه در بخش بعدی فرازهايی از آنها را نقل خواهیم کرد. #ادامهدارد...
نویسنده: علیمحمدیخراسانی (مجموعه مقالات(۱) بررسی ابعاد وجودی حضرت مهدی عج)
منبع: وبسایتمرکزمطالعات وپاسخگوییبهشبهات
#امام_زمان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️استراتژی #امام_کاظم و هژمونی حاکمان عباسی (بخش سوم)
🔶با اندکی بررسی و پژوهش حول تاریخ و سرگذشت #پیشوایان_مظلوم و مقتدر شیعه، متوجه می شویم که این ذوات مقدسه، برای دستیابی به اهداف و آرمان های وحیانی و آسمانی خود، با چه مخاطرات و سختی های طاقت فرسایی مواجه بودند. در ادامه به یک مورد دیگر از تاکتیک های مبارزاتی و فرهنگی حضرت اشاره خواهیم کرد.
💠شبکهسازی و سیاست فعال فکری و فرهنگی
🔷یکی دیگر از کارها و فعالیتهای #امامموسیکاظم (ع) در سازماندهی و فرهنگ سازی جامعه شیعی، تقویت و مدیریت شبکه سرّی نواب و وکالت بود. شبکه ای سرّی و اطلاعاتی، که به طور مخفیانه و به دور از چشم جاسوسان عباسی، به نوعی سفیر فکری، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی #امام_کاظم (ع) به شمار می آمدند، و رفع نیازهای مختلف جامعه شیعی، اعم از نیاز اقتصادی، نیاز فکری و فرهنگی را، در دور ترین نقاط جغرافیایی بر عهده گرفته بودند.
🔷با توجه به جو خفقان و سرکوب گرایانهی عباسی، به طور گسترده و روشن فرصت ارتباط گیری حضرت، با شیعیان و محبان به حداقل رسیده بود. در این میان #امامموسیکاظم (ع)، برای اینکه ارتباط جامعه شیعی، که در نقاط پراکنده از جامعه اسلامی حضور داشتند، با حضرتشان قطع نشود، سازمان وکالت را مدیریت می کردند. به طور خلاصه می توان وظیفه سازمان وکالت را این چنین برشمرد: استفاده از نیروهای توانمند علمی، اخلاقی و متعهد برای تحقق اهدف بسیار مهم و در جهت زمینه سازی و آماده سازی جامعه برای عصر غیبت صغرا... [۱] #ادامهدارد...
پینوشت
[۱] سیره و زمانه امام موسی کاظم، مجموعه مقالات همایش، انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه قم، ص ۳۸۲
منبع: وبسایت راسخون
#امام_موسی_کاظم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد