✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ #صفات_مومن از نظر امام رضا عليه السلام (بخش سوم و پایانی)
🔶 #امام_رضا (ع) میفرمایند: «#مؤمن حقیقت ایمان را درک نمیکند، مگر آنکه #سه_خصلت را دارا باشد: خصلتى از خداوند، که #کتمان_اسرار_افراد باشد، خصلتى از پیامبر اسلام (ص) که #مداراکردنبامردم باشد، خصلتى از ولىّ خدا که #صبر و شکیبائى در مقابل شدائد و سختیها باشد».
💠ویژگی سوم: صبر و استقامت در مشکلات
🔷 #قرآن_کریم یکی از مدالهای بزرگی را که به #حضرت_ایوب (ع) میدهد، #صبر در مشکلات است؛ قرآن در مورد ایشان میفرماید: «إِنَّا وَجَدْنَاهُ صَابِرًا؛ ما ایوب را #بنده_صابری یافتیم»؛ اما #جایگاه_صبر، در بین عبادات همچون سر به بدن است؛ که اگر سر نباشد، بدن نیز نخواهد بود؛ آیا بدن بدون سر فایده ای دارد؟ همانگونه #صبر، در بین عبادات است که بدون آن دیگر عبادات فایده ای ندارند.
🔷این مطلب در حدیثی از #امام_على (ع) نقل شده که فرمود: «نقش #صبر در کارها همانند نقش سر در بدن است؛ همچنان که اگر سر از بدن جدا شود، بدن از بین میرود، #صبر نیز هرگاه #همراه_کارها نباشد، کارها #تباه میگردند». پس #صبر، جایگاه قدرتمندی در بین عبادات دارد و صد البته که مراتبی دارد که همه عبادات آدمی را شامل میشود؛ #صبر در #طاعت، صبر در #مصیبت و صبر در #معصیت که هر یک اجر و پاداشی بس بزرگ را در پی دارد.
🔷یکی از آثار #صبر در #مشکلات، آنست که صابر، با صبر بر مشکلات یک سوم از حقیقت ایمانش را تکمیل میکند؛ چنانچه #امام_رضا (ع) میفرمایند: «هیچ بنده اى حقیقت ایمانش را کامل نمیکند، مگر اینکه در او سه خصلت باشد: دین شناسى، تدبر نیکو در زندگى، و #شکیبایى در مصیبتها و بلاها». بنابراین، #صابر میتواند با صبر بر مشکلات، پازلهای ایمانی اش را تکمیل کرده و خودش را به جرگه عابدان برساند؛ و اینگونه است که امام رضا (ع) فرمود که #مومن در او سه خصلت باید وجود داشته باشد که یکی از آنها سنتی از امامش است که باید او نیز در مشکلات #صبر پیشه کند.
منبع: راسخون
#مومن #صفات_مومن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️مأیوس کردن نیروهای داخلی، نشانه انحراف و نفاق است
🔷مروری بر تاریخ #جنگ_احزاب در #صدر_اسلام در مییابیم این جنگ، #بسیج تمام دستهجات #دشمنان_اسلام، یعنی کفار و مشرکین #مقابل_پیامبر_اکرم (ص) و سپاه اسلام جهت #براندازی_نظام_اسلامی بود؛ آیات هفده گانهاى که در #سوره_احزاب در این زمینه وارد شده است. از همین رو نام این جنگ به #احزاب شهرت یافت. در این بین #منافقان نیز بر آتش این فتنه دمیدند و با #دشمنان همپیمان شدند. خداوند در این باره در آیه ۱۲ سوره احزاب میفرماید: «وَ إِذْ یَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذینَ فی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ ما وَعَدَنَا اللهُ وَ رَسُولُهُ إِلاَّ غُرُوراً؛ و هنگامى که #منافقان و کسانى که در دلهایشان بیمارى است مىگفتند: خدا و فرستادهاش جز فریب به ما وعدهاى ندادند». در واقع خداوند مىخواست در این میدان، آخرین ضربه بر #پیکر_کفر فرود آید و #صف_منافقان از مسلمین تمیز، و دست #توطئه_گران را رو کند، و #مسلمانان_راستین را سخت در #بوته_آزمایش قرار دهد. آیات هفده گانهاى که در سوره احزاب در این زمینه وارد شده، اهمیت این موقف را به خوبى مجسم مىکند.
🔷حدود سه سال قبل #رهبر_معظم_انقلاب در بخشی از فرمایشات خویش در دیدار رئیس و نمایندگان و جمعی از کارکنان مجلس شورای اسلامی با اشاره به دشمنی همهجانبه با مردم ایران در چهل سال گذشته فرمودند: «چهل سال است که جبهه عظیمی از #دشمنان همچون جنگ احزاب در صدر اسلام، با هر کار ممکن مانند #جنگ و #تحریم و #توطئه_امنیتی، سختترین اقدامات خصمانه را علیه ملت ایران انجام دادهاند، اما امروز علم، اقتدار، پیشرفت، عظمت و حضور بینالمللی ایران روزافزون و غیرقابل مقایسه با روز اول انقلاب است». با توجه به این موضوع گذری بر آیات مربوط به سوره احزاب خواهیم داشت. خداوند در اولین آیه این سوره خطاب به پیامبر اکرم (ص) میفرماید: «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ اتَّقِ اللهَ وَ لَا تُطِعِ الْكَافِرِینَ وَالْمُنَافِقِینَ إِنَّ اللهَ كَانَ عَلِیمًا حَكِیمًا؛ ای پیامبر تقوای الهی پیشه کن و از کافران و منافقان اطاعت نکن زیرا خدا دانا و حکیم است». بر این اساس طبق فراز «الکافِرِینَ وَ الْمُنافِقِینَ» میتوان نتیجه گرفت #کافران و #منافقان در یک خط هستند؛ نیز باید با #احیای_معروف، جلوی منکر را بگیریم؛ زیرا ابتدا #تقوای_الهی سپس دوری از کافران و منافقان مطرح شده است: «إتَّقِ اللّهَ وَ لا تُطِعِ الْکافِرِینَ وَ الْمُنافِقِینَ».
🔷نکته دیگری که میتوان از این آیات برداشت کرد، این است که بر اساس فراز «اتَّقِ اللهَ وَ لا تُطِعِ الْکافِرِینَ وَ الْمُنافِقِینَ» پیروی از کافران و منافقان، بی تقوایی است و نیز طبق فراز «لا تُطِعِ الْکافِرِینَ وَ الْمُنافِقِینَ» کفار و منافقان در نظر دارند به هر نحو ممکن نظر رهبران دینی را به خود جلب کنند. در آیه ۱۲ همین سوره، خداوند از #منافقانی صحبت میکند که در میدان نبرد سعی در #مأیوس_کردن_نیروها را داشتند. «وَ إِذْ یَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ ما وَعَدَنَا اللّهُ وَ رَسُولُهُ إِلاّ غُرُوراً؛ و آنگاه که #منافقان و کسانی که در روحشان بیماری (شکّ و تردید) بود، گفتند: خدا و پیامبرش جز وعده های فریبنده به ما ندادند. سه پیام مهم این آیه از قرار ذیل است: ۱) #تلاشهای_تبلیغاتی_منافقان دائمی است. «یَقُولُ الْمُنافِقُونَ»؛ ۲) #مأیوس_کردن رزمندگان و تضعیف روحیّه آنان، #نشانه_انحراف و #نفاق است. ما وَعَدَنَا اللّهُ... ؛ ۳) در میان یاران پیامبر (ص)، برخی دچار شک و تردید و برخی دچار نفاق و دورویی بودند. «ما وَعَدَنَا اللّهُ وَ رَسُولُهُ إِلاّ غُرُوراً»
📕تفسیر نور حجتالاسلام قرائتی
منبع: تسنیم
#دشمن #نفاق #منافق #منافقین #کافر #کافرین
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️چه اعمالی انجام دهيم تا گنجايش و ظرفيت ذهن و دلمان بالا رود؟
🔷انسان ها به طور فطری به کمال گرایی گرایش دارند و به دنبال آن هستند. فیاضیت و عدالت الهی ایجاب میکند که هر کس قابلیت رسیدن به #کمال را دارد و همه شرایط لازم نیز برای رسیدن به آن فراهم شده است. این مسیر با #علم و #عمل برخواسته و در راستای #ایمان طی می شود. مهمترین عامل افزایش ظرفیت انسان این است که اولا #ایمان داشته باشد، و ثانیا سعی کند #علومی که در #راستای_ایمان است کسب نماید، و ثالثا به هر چه آموخت #عمل کند. این راهبرد و راهکار دائما به او کمک می کند تا #ظرفیت خویش را بیافزاید و به خدای متعال که ظرف بی نهایت هستی است نزدیک شود.
🔷افرادی که تصمیم به کسب سعه ی وجودی دارند، #دستورات_الهی را بر #دستورات_نفس و #شیطان، در عمل ترجیح می دهند. امام سجاد علیه السلام مى فرمایند: «من عمل بما افترض الله علیه فهو من اعبد الناس؛ هر کس به آنچه خدا بر او #واجب کرده عمل کند، از عابدترین مردم مى باشد». بنابراین #انجام_واجبات و #ترک_محرمات بر هر چیزى ترجیح دارد، که هیچ وسیله ای به اندازه انجام واجبات و ترک معاصی، انسان را به خدا نزدیک نمی کند و قلب مومن را پالایش نمی دهد. خداوند متعال در حدیث قدسی فرمود: بنده ام با هیچ وسیله ای دوست داشتنی تر از #فرائض محبوب من نمی شود.
📕میزان الحکمه (محمدی ری شهری، محمد) ج ۲، ص ۶۹۱
#ایمان #علم #اعمال #واجبات #محرمات
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ #امام_جعفر_صادق عليه السلام:
🔸حُرِمَ الْحَريصُ خَصْلَتَيْنِ وَلَزِمَتْهُ خَصْلَتانِ: حُرِمَ القَناعَةَ فَافْتَقَدَ الرّاحَةَ وَ حُرِمَ الرِّضا فَافْتَقَدَ الْيَقينَ؛
🔹 #حريص از دو خصلت محروم و با دو خصلت همراه است: از قناعت محروم است و در نتيجه آسايش را از دست میدهد، از راضى بودن محروم است، در نتيجه يقين را از دست مى دهد.
📕خصال، ص ۶۹
#امام_صادق
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️
☄
⭕️چرا #جمهوری_اسلامی با #حکومت_اسرائیل مخالف است و این ضدیت چه تأثیری در معادلات سیاسی دارد؟ (بخش اول)
🔷 #اسرائیل رژیمی است وابسته به جریانی که سالیان سال دغدغه تأسیس آن را داشته است. این جریان که ریشه در اندیشههای برخی #افراطیون_یهودی دارد، تحت عنوان #اندیشههای_صهیونی مشهور است. بر این اساس #رژیم_جعلی_اسرائیل آرمان اندیشمندان صهیونیسم در طول تاریخ بوده است، تاریخی که ریشههای آن را میتوان در #تشکیلات_فراماسونری جستجو نمود. این اندیشه در دورانی از تاریخ به واسطه ثروت قابل توجه در برخی دربارهای اروپایی نفوذ کرده و به قدرت افزایی هر چه بیشتر توجه کرد. این جریان تنها سد راه خود در دستیابی به اهداف را #اندیشههای_اسلامی میدانست، زیرا #مکتب_اسلام به عنوان تنها اندیشه الهی بود که برای زندگی اجتماعی سیاسی دارای برنامه بود. #جریانهای_افراطی_یهودی، به دنبال ترویج این اعتقاد بودند که یگانه اندیشهای که توانایی اداره جهان را دارد، اندیشههای انسانمحور صهیونی است و دیگر افراد و اندیشهها اگر میخواهند در جهان کنونی حرفی داشته باشند، لازم است به تبعیت از این اندیشه بپردازند.
🔷این در حالی بود که #اندیشههای_اسلامی بر خلاف اندیشههای مسیحی، با این جریان در #تضاد_شدید بوده قائل به این بود که #اندیشه_اسلام به مراتب کاملتر از #اندیشههای_انحرافی و #تحریف_شده #افراطیون_یهودی است. از همین روست که #جریان_صهیونیسم در طول تاریخ هماره در تعارض با #مکتب_اسلام بوده و سعی در از بین بردن آن به هر صورت ممکن داشته است. #صهیونیستها پس از آزمون و خطاهای بسیار در نهایت به این نتیجه رسیدند که باید #رژیمی قدرتمند در دل #جهان_اسلام تأسیس کرد تا در پرتو آن بتواند ضربهای اساسی بر پیکره جهان اسلام وارد کند. تفکر سیطره از #نیل_تا_فرات که در زبان اندیشمندان صهیونسم مطرح میشد، نشانهای از این امر است. البته در این موقعیتیابی، نقطهای استراتژیک در قلب خاورمیانه در نظر گرفته شد و به بهانه کشتار یهودیان در بخشی از اروپا، بخشی دیگر از جهان، یعنی دنیای اسلام باید تاوان پس دهد، که البته همانگونه که ذکر شد این امر #بهانهای بیش نبود؛ زیرا این منطقه از قبل به عنوان منطقهای استراتژیک مورد انتخاب نخبگان اندیشه صهیونی قرار گرفته بود. بنابراین #مخالفت_جمهوری_اسلامی با این #رژیم_جعلی ریشه در همین مسائل مطرح شده دارد.
🔷از همین رو یکی از آموزههای مهم انقلاب اسلامی نیز مخالفت با #اسرائیل بوده و حضرت #امام_خمینی (ره) بارها شاه را به جهت اینکه با اسرائیل ارتباط دارد و مایه سرافکندگی ایران در جهان اسلام شده است، سرزنش میکردند. از دیگر دلائلی که این مخالفت را شدیدتر کرده است اینکه نه تنها ایران، که هیچ ملت آزادهای نمیتواند در برابر حکومتی که در ابتدای تأسیس، اقدام به قتل و غارت انسانهایی دیگر نماید، ساکت باشد. غیر از اینکه این حکومت به دنبال محو #جریان_اصیل_اسلامی در جهان، به عنوان یکی از تمدنهای صاحب نظر در مسائل اجتماعی است. تمدنی که اعتقاد دارد #پایان_تاریخ، نه در دستان سردمداران اومانیستی، که در دستان #صالحان_الهی خواهد بود و در آن جایی برای #جریانهای_ضد_انسانی و جعلی نخواهد بود.
🔷بر این اساس #نهضت و نظامی که آزادیخواه و به دنبال ایجاد بسترهای مناسب برای #حکومت_صالحان است، نخواهد توانست به #نظامی_افراطی و ضد انسانی یا #نژادپرست_صهیونیسم مخالفت نداشته باشد. ارتباط داشته باشد و هماره یکی از اهداف خود را محو این نظام خواهد دانست. در کنار تضادهای ایدئولوژیک، باید به #تهدیدات_مکرری که هماره از گذشته تا کنون از سوی این #رژیم_غاصب نسبت به #منافع_ملی و #امنیت کشورمان وجود داشته و دارد، توجه نمود؛ که نمونه آشکار آن را در نفوذ گسترده صهیونیسم و تشکلهای وابسته به آن را می توان در ابعاد مختلف رژیم پهلوی و تلاش برای وابسته و تضعیف کشور اسلامیمان، مشاهده نمود و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، همچنان شاهد تهدیدات آشکار و نهان آن در ضربه زدن به امنیت، استقلال و خودکفائی کشور در عرصه های مختلف می باشیم. #ادامهدارد...
منبع: پرسمان
#اسرائیل #صهیونیسم #رژيم_صهیونیستی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️فیوضات مشاهد مشرفه
🔸حضرت آیت الله بهجت قدس سره:
🔹این #امامزادهها و #مشاهد_مشرفه و #عتبات_عالیات را که ما شیعیان در اختیار داریم، دیگران از اینگونه فیوضات محرومند. اگر کسی بتواند کرامات و معجزاتی را که از ضرایح آنها صادر شده جمعآوری کند، کتابهایی از کرامت و معجزه تألیف خواهد شد.
📕در محضر بهجت، ج٢، ص۳۰۷
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸
☄
⭕️ علی اکبر (ع) وارث صفات نبوی
🔷 #حضرت_علی_اکبر (ع) #وارث_صفات_نبوی است و صفات خَلق، خُلق و منطق را از پیامبر به ارث برد. #امام_حسین (ع) میفرمود: پسرم؛ تجلی وجود جدم را آنقدر در تو آشکارا میبینم که هرگاه دلم برای او تنگ میشود به تو مینگرم. ۱۱ شعبان سال ۳۳ هجری از راه میرسد و زمین مشتاقانه در انتظار هدیهای الهی است. ملکوتیان بی صبرانه در تدارک برگهای از مصحف وجود پیامبر بر دفتر گیتی هستند. #علی_اکبر (ع) پسر ارشد امامحسین(ع) چشم به جهان میگشاید و عالم را به نور خود روشن میسازد.
🔷در توصیف عظمت او همین بس که #امام_زمان (عج) زائر اوست و در رثای او چنین سخن میگوید: «سلام بر تو ای علیاکبر، اول فدایی از بهترین نسل ابراهیم خلیل. شهادت میدهم که تو از هر کس أولی به خدا و رسولش هستی و خداوند ما را به زیارت تو و رفاقت جد و پدر، عمو، برادر و مادر مظلومهات، موفق بدارد. من از دشمنان و کشندگان تو بیزارم و از خداوند میخواهم با تو در نعیم ابدی بوده و همیشه از دشمنانت دور باشم. سلام و رحمت خدا بر تو باد». [۱] #حضرت_علی_اکبر (ع) تجدید نسخهای از وجود خاتم انبیاء (ص) بر آفاق بود و از اینرو آن حضرت را «أشبَهُ النّاسِ خَلقاً و خُلقا و مَنطِقاً بِرَسولِ؛ [۲] از نظر #صورت، #سیرت و #سخن_گفتن، شبیه ترین مردم به #پیامبر (ص)» دانستهاند. از این کلام در مییابيم که #حضرت_علی_اکبر (ع) از رسول خدا سه ويژگی #خَلق، #خُلق، و #منطق را به ارث بردهاند:
💠علی اکبر (ع) وارث صفت خَلق
🔷بی تردید #پیامبر_اکرم (ص) از نظر جمال و زيبايی، بهترين فرد جامعه بوده است، و زيباترين حسن جمال را دارا بوده است. نقل کردهاند که کسی بهتر و زیباتر از رسول الله (ص) ندیده بود. گویا خورشید در صورت مبارکش نمایان بود. [۳] همچنان که مرحوم طبرسی در معرفی #رسول_خدا از قول هند بن ابی هاله چنين مینگارد: #پيامبر (ص) بسيار بزرگوار و با شخصيت بود، چهره اش چون ماه شب ۱۴ ميدرخشيد، رنگ رخسارش روشن و شاداب و پيشانيش گشاده و بلند بود، ابروانى كمانى و ظريف و پيوسته داشت، محاسنی انبوه داشت و گونه اى صاف، چشمانش سياه و...، دندانهايش سپيد و زيبا و از هم گشاده بود. [۴] #علی_اکبر (ع) نیز حسن جمال و زیبایی را از پدربزرگ خود به ارث برده بود.
💠علیاکبر (ع) وارث صفت خُلق
🔷خداوند متعال که همه چیز در برابر او کوچک و ناچیز است، #خلق و خوی #پیامبر (ص) را در #قرآن_کريم، چنين توصیف ميکند: «وَإِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيمٍ؛ و به راستی تو #اخلاق_عظيم و برجستهای داری». [قلم، ۴] آری، #پیامبر که تربيت يافته ذات ربوبی بوده باید دارای چنین اخلاق پسندیدهای باشد، چنان که امام صادق (ع) فرمود: «خداوند عزوجل پيامبرش را تربيتى نيکو كرد؛ چون تربيت او را تكميل نمود فرمود: و به راستی تو اخلاق عظيم و برجستهای داری». [۵] اگر پیامبر قلههای #اخلاق را فتح نکرده بود هرگز نمیفرمود: «من برای تکميل ارزشهای اخلاقی مبعوث شدم». [۶] وجود مقدس #علی_اکبر (ع) نیز این ویژگی منحصر به فرد را از پدربزرگ خویش به ارث برد و صاحب #خُلق_عظیم گشت.
💠علی اکبر (ع) وارث صفت منطق
🔷رفتار اجتماعی نیکو و برخورد مناسب با اطرافیان، که ثمره تفکر سلیم است، از جمله آموزه های اسلام میباشد و #پیامبر_اکرم (ص) #بهترين_الگوی_عملی در اين مساله مهم هستند. با تأمّل در تاريخ اسلام و روايات، به اين امر مهم در حیات رسول گرامی اسلام (ص) پی میبریم ولی خداوند متعال در قرآن کريم پيرامون منطق نبوی توصیفی دارد که هر کسی را توانایی دستیابی به چنين منطقی نیست: «وَ مَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى؛ و هرگز از روى هواى نفس سخن نمىگويد». [نجم، ۳] علامه طباطبايى در تفسیر اين آيه چنين مینگارد: «مقصود از كلمه «هوى» هواى نفس و رأى و خواسته آن است. جمله «ما ينطق» مطلق است و در آن، نطق، به طور مطلق نفى شده است. مقتضاى اين اطلاق آن است كه #هواى_نفس از مطلق سخنان پيغمبر نفى شده باشد». [۷] #حضرت_علی_اکبر (ع) این صفت ویژه را نیز از #خاتم_الانبیاء (ص) به ارث برده و صاحب نطقی مبرّا از هوای نفسانی بود. این که امام حسین(ع) فرزندش #حضرت_علی_اکبر (ع) را از سه منظر (خَلق، خُلق و منطق) به رسول خدا (ص) تشبيه کردند، حاکی از مقام والای حضرت علی اکبر (ع) است که زبان از توصیف آن لال، قلم از نگارش آن شکسته و کُمیت عقل آدمی از درک حقیقت آن لَنگ است. سلام بر تو ای صدیق و شهید بزرگوار و سید پیشتاز که با سعادت زیستی و با شهادت درگذشتی و از دنیا جز عمل صالح بهرهای نگرفتی و در زندگی جز به سودای پر سود آخرت نپرداختی.
پی نوشتها
[۱] بحارالانوار ج۹۸ ص۲۶۹
[۲] لهوف ص۶۷
[۳] فتح الباری ج۶ ص۵۷۳
[۴] مكارم الأخلاق ص۱۲
[۵] کافی ج۱ ص۲۶۶
[۶] مجمع البيان ج۱ ص۵۰۰
[۷] الميزان ج۱۹ ص۲۷
منبع: وبسایت رهروان ولایت
#حضرت_علی_اکبر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️انزواى معنويت و اخلاق انسانى
🔹امروز اگر در دنيا #ظلم و سلطه وجود دارد و #تمدن_خشن_غربى، دنيا را از فضاى خشونت و ظلم و زورگويى و ناحقگويى - تسلط قدرتها بر ملتها، غارت اموال ملتها به وسيلهى مراكز جهانى - پر كرده است، اينها به خاطر #انزواى_معنويت و اخلاق انسانى است.
بیانات مقام معظم رهبری ۷۶/۱/۱
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️
☄
⭕️چرا #جمهوری_اسلامی با #حکومت_اسرائیل مخالف است و این ضدیت چه تأثیری در معادلات سیاسی دارد؟ (بخش دوم و پایانی)
🔶 #اسرائیل رژیمی است وابسته به جریانی که سالیان سال دغدغه تأسیس آن را داشته است. این جریان که ریشه در اندیشههای برخی #افراطیون_یهودی دارد، تحت عنوان #اندیشههای_صهیونی مشهور است. بر این اساس #رژیم_جعلی_اسرائیل آرمان اندیشمندان صهیونیسم در طول تاریخ بوده است، تاریخی که ریشههای آن را میتوان در #تشکیلات_فراماسونری جستجو نمود.
🔷بخشی از سؤال به این مطلب ارتباط داشت که #مخالفت_ایران با #نظام_جعلی_اسرائیل چه تأثیری در معادلات سیاسی دارد. این بخش ممکن است دو مفهوم داشته باشد، اول اینکه این امر چه مسائلی را در سر راه جمهوری اسلامی ایران قرار میدهد و چه وجه مثبت یا منفی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دارد، و دیگر اینکه این امر چه تأثیری بر نظام جعلی اسرائیل دارد. برای بخش اول میتوان گفت #مخالفت_ایران با #اسرائیل هماره #جعلی_بودن این نظام را خاطر نشان خواهد کرد و خطر این تفکر را برای جهان اسلام خاطر نشان خواهد کرد؛ دیگر اینکه #جمهوری_اسلامی_ایران به عنوان #پرچمداردفاعازمظلومان و آزادیخواهان جهان اسلام، یا به تعبیری ملجاء و پناه مظلومان خواهد بود.
🔷اگر چه ممکن است این امر آسیبهایی را نیز برای نظام اسلامی ایجاد کند، آسیبهایی که ممکن است در هر مخالفت با ظلم، ایجاد شود. به عنوان نمونه میتوان به سیاستهای تحریمی که برخی کشورهای تحت سلطه فکری، اقتصادی و سیاسی صهیونیستها، علیه ایران اعمال میکنند، یا حتی سازمانهایی که به این امر میپردازند. که اگر نگوییم در برخی موارد موجب پیشرفت جامعه ایران شده، حداقل در مسیر استقلال ایران در ابعاد مختلف سهم قابل توجهی داشته است.
🔷اما در بخش دیگر که این امر چه تأثیری در #نظام_جعلی_اسرائیل داشته است، میتوان گفت، این مخالفت باعث شده #رژيم_صهیونیستی یکی از متحدان اصلی خود در خاورمیانه را از دست بدهد، جدای از اینکه، این مخالفتها، اسرائیل را هماره با #بحران_مشروعیت مواجه کرده است و نیز توانسته سلطه بلامنازعی را که #اسرائیل به دنبال بود بر سراسر جهان، به خصوص جهان اسلام ایجاد کند شکسته و #هیمنه_پوشالی این نظام جعلی را بشکند و به جنبشهای اسلامی القا کند که میتوان با این رژیم مخالفت کرده و این نظام جعلی را به چالش کشید، که نمونه آن را در شکست مفتضحانه اسرائیل از حزب الله و حماس شاهد می باشیم. اگر نگوییم علت اصلی پایداری و موفقیت گروههای مقاومت فلسطینی و لبنانی علیه اسرائیل، پایداری ملت ایران در مخالفت با اسرائیل بوده، حداقل باید گفت یکی از عمدهترین این دلائل بوده است.
منبع: پرسمان
#اسرائیل #صهیونیسم #رژيم_صهیونیستی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️علمای شيعه حافظان دين (بخش اول)
🔷 #علمای_شيعه به آن دسته از دانشمندان گفته ميشود كه پس از #غيبت_كبری امام دوازدهم شيعه، به اشاره آن حضرت #وظايف_امامت را انجام داده و از اصول و ارزشها و احكام دين اسلام پاسداری مینمايند. اگر چه در دوران حضور امامت (تمام ائمه) عدهای به نام اصحاب و شاگردان ائمه، گروهی از علمای شيعه را تشكيل ميدهند، افرادی چون كميل بن زياد، و ابی حمزه ثمالی و زرارة بن اعين و ابن ابیعمير، بكير بن اعين، علی بن يقطين، جابر بن يزيد الجعفی، فضيل بن يسار...، [۱] و اصحاب ائمه ديگر كه در حفظ و تبليغ دين نقش داشتهاند، طبقهای از علمای شيعه دين محسوب ميشوند. چون در حفظ دين در عصر ائمه اطهار ـ عليهم السّلام ـ نقش داشته و از طرف ائمه ـ عليهم السّلام ـ نيابت و مأموريت تبليغ را داشتهاند. [۲] امّا در اين نوشتار منظور از علمای شيعه، #حافظان_دين، #علمای #دوران_غيبت_كبری است، كه در #حفظ_تشيع نقش بسيار اساسی و برجستهای را ايفاء نمودهاند. #علمای_شيعه در اين دوره در ردههای مختلف، به #حفظ_دين همت نمودهاند كه به اختصار به برخی از اين موارد اشاره مينماييم. بنابر نص #امام_زمان (عج) #علمای_شيعه بطور عموم، از طرف آن حضرت عهدهدار مسئوليت #حفظ_شريعت و #ارزشهای_دينی بوده و هستند، «و امّا الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة احاديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجة الله عليهم...»؛ [۳]
🔷با اين توقيع، #حفظ_دين و اصالت آن، كه در #مذهب_تشيع نهفته است به عهده #علمای_طراز_اول قرار گرفت. طبقهای از #علمای_اسلام كه در حفظ دين مسئوليت داشته و ايفای نقش نمودهاند، طبقهای بودهاند كه با #ابزارهای_عقلانی و #استدلالی، #فلسفی، #كلامی و #جدلی به #حفظ_دين_اسلام همت نمودهاند؛ علمايی همچون ابن هشام، خواجه نصير طوسى، ميرداماد، ميرفندرسكي، ملاصدرا، علامه طباطبايى، شهيد مطهری و... [۴] #طبقهای_از_علما نيز با ايفای نقش در #عرصه_تبليغ_دين تكاپو كرده و دين اسلام و احكام آن را، در نسلهای مختلف زنده داشتهاند، كه كار اينها از دو طبقه فوق سختتر بوده است، چون تمام دستاوردهای طبقات پيشين، اعم از مراجع تقليد و محققان و مؤلفان، توسط اين طبقه به زبان عاميانه و عرفی و كارآمد به مردم منتقل شده است. اينها مروجين و حافظان شريعت اسلامی بودهاند. #دين_مبین_اسلام دين ارزشمحوری و ارزشمداری است، يعنى همواره آنچه را كه در دين ملاك و معيار عملكرد است #ارزشها هستند، ارزشهای اخلاقی، و ارزشهای درونی و بيرونی، مانند #تقوا و #اخلاص، و #ايمان و دوری از معاصی كبيره و صغيره، به تصريح قرآن ملاك برتری انسانها در پيشگاه خداوند فقط تقواست [۵] و #علمای_اسلام با #تقوامحوری توانستهاند كاركرد مثبت داشته باشند.
🔷 #عمل_به_واجبات و #احكام_شرعی به عنوان تكليف فردی و حقوق اجتماعی كه اجزای پديدآورنده و اركان و ساختار تقوا هستند، توسط #علمای_اسلام و طبقات مختلف #روحانيت از #عصر_غيبت_كبری تا حال حاضر، به مردم و رگههای اجتماعی، مانند واكسنهایی تزريق شده و در فرآيند فرهنگ سازی، فرهنگ غالب و چهره و نمای ظاهری، #فرهنگ_شيعه را شكل داده است. برای نمونه عزاداری برای معصومين و سيدالشهداء به صورت يك فرهنگ عمومی درآمده است؛ اكنون بايد پرسيد كه اين فرهنگ عمومی چگونه به وجود آمده است؟ چنانكه به تاريخچه عزاداری و فرهنگ آن نگريسته شود، #نقش_علمای_شيعه در به وجود آمدن اين ارزش دينی و تبديل آن به عنوان يك فرهنگ عالی شيعه روشن خواهد شد. [۶] ساير امور مذهبی و ارزشی هم اينگونه بوده است، جزئيات زندگی يك فرد كه در آن نمادهای فرهنگ شيعه به عنوان ارزش مطرح میباشد، توسط علمای شيعه در فرهنگ مردم جای گرفته است. سلام گفتن و آغاز كردن ديدار و ملاقات با واژه سلام، يك فرهنگ دينی ارزشمند است، چنانكه روايات وارده و آيات قرآنی مربوط به اين جزئيات فرهنگی را بررسی كنيم، به اين حقيقت ميرسيم كه نقش آنان كه اينگونه فرهنگها را در زندگي روزمره مردم جاری كردهاند چه مقدار برجسته است. #ادامهدارد...
پی نوشتها:
[۱] شيخ مفيد، الاختصاص، چ ششم، جامعه مدرسين، ۱۴۱۸، ص ۸
[۲] دكتر ابوالقاسم گرجی، تاريخ فقه و فقهاء، چ اول، سمت، ۱۳۷۵، ص ۱۱۸، ۱۱۹، ۱۲۰ ـ ۱۲۷
[۳] شيخ صدوق، اكمال الدين، چ سوم، مدرسين ۱۴۱۶، ج ۲، ص ۴۸۴
[۴] ر.ك: شهيد مطهری، پيشين، ص ۴۱۸
[۵] ان اكرمكم عند الله اتقاكم...؛ حجرات، ۲۱
[۶] ر.ك: رضا مختاری، سيمای فرزانگان، چ چهارم، ناشر دفتر تبليغات، ۱۳۷۱، ص ۳۱، كه به تفصيل داستانهايی از پرهيزكاری و اخلاص علما در راه حفظ و ترويج دين بيان شده است.
✍امیرعلی حسنلو
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
#علما #عالم #علمای_شیعه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ #امیرالمؤمنین امام على عليه السلام:
🔸مَنْ طَلَبَ عِزّا بِظُلْمٍ وَ باطِلٍ أَوْرَثَهُ اللهُ ذُلاًّ بِإِنْصافٍ وَ حَقٍّ.
🔹هر كس عزّت را با ظلم و باطل طلب كند، خداوند به انصاف و حق، ذلّت نصيبش نمايد.
📕شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد، ج ۲۰، ص ۳۰۹، ح ۵۳۶
#امام_علی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از صدا و سیمای مرکز قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مدیون همدیگر نباشیم؛
والله بعد از مرگ پشیمان میشویم ...
به یاد عالم ربانی مرحوم آیت الله علوی گرگانی
🆔 @qomirib
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️جامعيت و رشد متوازن شخصيتی (بخش اول)
💠تعريف شخصيت
🔷 #شخصيت، مجموعه سازمان يافته ای از خصوصيات جنبه های مختلف وجودی انسان (بدنی، عقلی، عاطفی اخلاقی، اجتماعی و دينی) است؛ [۱] البته تجارب شخصی، تفاوت های فردی و برخی عوامل ديگر باعث ميشود که افراد نسبت به هم متمايز باشند. عوامل تحريک و تکوُّن شخصيت: [۲] عوامل مؤثر در شکلگيری و تحول شخصيت فرد به شرح ذيل است: ۱) فطريات (ادراکات) شناخت های فطری که شامل تحريکات و گرايش های فطری، ميل های غريزی (جنبه حيوانی انسانی) و فطری (جنبه انسانی انسان) است. ۲) وراثت و غدد درون ريز و هورمون ها؛ ۳) محيط و تربيت و تغذيه (محيط جغرافيايی، محيط زندگی و معاشرتی، محيط آموزشی، محيط مذهبی)؛ ۴) گذشت زمان (سن)؛ ۵) اختيار و اراده آزاد (که مهمترين جزء به حساب می آيد).
💠اسلام و توازن و عامل اصلی عدم توازن
🔷يکی از مزايايی که در #تعاليم_مقدس_اسلام از اهميت و ارزش خاصی برخوردار است و ميتوان آن را به عنوان يک شعار و #شاخص_برجسته و نمايی برای اين آئين آسمانی تلقی کرد، مسئله توصيه به #تعادل، #توازن و اقتصاد و #ميانه_روی در تمام امور است [۳] و اين امر مورد تأييد و تأکيد قرآن، احاديث و گفتارهای فرزانگان دين و دانش است، که با واژه های قسط، عدل، وسط، اقتصاد، وزن و استقامت در روايات و آيات ما آمده است و #عدم_تعادل_شخصيت، رشد سرطانی يک بعد شخصيت را به همراه دارد. عامل اصلی عدم تعادل شخصيت و نابهنجاری رفتاری، بيگانگی از خود فطری (ملکوتی) و تمرکز قوای روحی و عقلی برای اشباع و ارضاء تمايلات غريزی (ناسوتی، نفس اماره) میباشد. [۴]
💠تربيت و پرورش دينی برنامه تعادل ساز
🔷تنها راه رسيدن به #تعادل و #توازن در تمام ابعاد شخصيت، پذيرش و تن دادن به #تربيت و #پرورش_دينی است. همان چيزى که انبياء عليهم السّلام به خاطر آن مبعوث شده اند، و همان چيزى که خطر يک بعدی بودنش را بارها و بارها بزرگان دين به مسلمانان گوشزد کرده اند؛ مثلاً زمانی که مردم گوشه گيری اختيار کردند و مشغول عبادت شدند، #رسول_خدا (ص) سريع مردم را به مسجد فراخواندند و آنان را با اين انحراف (تک بعدی بودن) آگاه ساختند و فرمودند من گوشه گيری را دوست ندارم؛ ازدواج ميکنم، در جامعه حاضر ميشوم، غذا ميخورم و... #ادامهدارد...
پی نوشتها:
[۱] اشرف جودت، تقی علی، نقش عادت در تربيت اسلامی، موسسه انتشارات امير کبير، ۱۳۷۸، ص ۹۱
[۲] مصباح يزدی، محمد تقی، جامعه و تاريخ، نشر سازمان تبليغات اسلامی، ۱۳۷۲، ص ۱۷۲، با کمی تغيير
[۳] حجتی، سيد محمد باقر، مسائل تربيتي اسلام، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۶۷، ص ۱۸۴
[۴] هاشمی، سيد مجتبی، تربيت و شخصيت انسانی، مرکز انتشارات دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه، ۱۳۷۲، ج ۱، ص ۲۰۵ با کمی تغيير
نویسنده: محمدحسین قدیری
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
#شخصيت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️معجزه جاوید
🔹از مختصات اسلام این است که دارای معجزه خالده (قرآن) است که در همه وقت و همه جا و در دسترس همگان است، به خلاف معجزه حضرت موسی و حضرت عیسی علیهماالسلام که به دست خود آنها و در زمان آنها بود، و اکنون در دست پیروان آنها هم نیست.
📕در محضر بهجت، ج۲، ص۳۵۱
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️از مدگرايی تا نابودی جامعه
🔷 #مد و #مدپرستی را به صورتهای گوناگون ميتوان مورد بررسی قرار داد، ولی سعی شده است كه #مدگرايی در سير خطی مشخص، كه در بالا به آن اشاره شده است مورد بررسی قرار گیرد. شكل گيری طبقات جديد اجتماعی و اقتصادی در كشورمان، به همراه جداسازی طبقاتی، فرهنگی، مصرف گرايی، رفاه زدگی و #تجمل_پرستی، و رويكرد به آنچه كه طی ساليان آغازين انقلاب اسلامی مذموم شمرده ميشد، در جامعه رشد و نمو يافت و در اشكال مختلف بروز كرد. رشد بی رويه واردات خارجی و تبليغات لجام گسيخته برای مصرف آنها، جوی را در كشور حاكم ساخت كه ما را فرسنگها از آرمانها و اهداف انقلاب اسلامی دور ساخت. در هر حال رشد قارچ گونه #مدگرايي و به دنبال آن تجمل پرستى و #اشرافيگری در جامعه و نمود عينی آن در همه سطوح اجتماعی را، ميتوان يكی از آثار #شبيخون و #هجمه_فرهنگی عليه انقلاب اسلامی دانست و #گرايش_شديد_جوانان به پديده مد و #مدپرستی، متاثر از اين امر است.
🔷توليد و عرضه انواع لباسهای وارداتی و داخلی با عكسهای مبتذل، جملات مستهجن، شكلهای نامانوس با فرهنگ پوششی ما، همراه با مدلهای موی عجيب و غريب، به يكباره بازار داخلی و بوتيكها را اشباع كرد و #افراد_مدپرست و مقلد، با پوشيدن اين قبيل لباسها، #اصالت و هويت خويش را به بازی گرفتند. در اينجا اين سؤال به ذهن ميرسد كه آيا فروشندگان كالاها هر نوع كالا و لباسی را ميتوانند وارد كنند؟ تاسيس مناطق آزاد تجاری، رواج آنتن های ماهواره و انواع فيلم های مبتذل و همراهی بسياری از نشريات، عملا نقش مهمی در ترويج مدپرستی داشته است. مد و #مدگرايی را ميتوان در منازل، شركتها، ادارات و وزارتخانه ها و در وسايل و ابزارهايشان مشاهده كرد كه اين باعث #تجمل_گرايی و توجه بيش از حد به زرق و برق دنيا ميشود. اين عمل، تحريك شهوات، خيالبافی، در روِيا زندگی كردن، اسراف، بی عاطفه بودن و ظلم و خيانت را به همراه دارد.
🔷با رواج اين فرهنگ، عده ای به درآمد بالا دست می يابند و هر روز زندگی و وضع مالی خود را بهتر و مجلل تر ميكنند و عده ای تنها در آرزوی آن ميمانند و اين باعث فاصله گرفتن افراد جامعه از هم و بيشتر شدن #شكاف_طبقاتی ميشوند و فاصله طبقاتی، #جامعه را رو به زوال و نابودی ميكشاند. بنابراين يكی از مواردی كه ميتواند #جامعه و ارزشهای مسخ شده جامعه را دوباره #احيا كند، پشت كردن به فرهنگ مدگرايی و تجمل گرايی است. توجه به اين نكته لازم است كه روح و نفس انسان، تنوع طلب است، و اگر بخواهيم اين #نفس را رها كنيم، مسلما به سويی ميرويم كه با بينش الهی و معنوی - كه انسان را به سوی صلاح و رستگاری هدايت ميكند - منافات دارد. از اين رو آگاه سازی #نسل_جوان و #دادن_الگوهای_مناسب به آنان، يك وظيفه عمومی است و بايستی در جامعه ما جدی گرفته شود.
نویسنده: زهرا اكبری نژاد
منبع: وبسایت راسخون
#مد #مدگرايی #مدپرستی #تجمل #تجمل_گرایی #تهاجم_فرهنگی #جوان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️جامعيت و رشد متوازن شخصيتی (بخش دوم)
💠برنامه رشد متوازن ابعاد شخصيت (۱)
1⃣ #روح_علمی: [۱] روح علمی، بعد حقيقت جویی فطری انسان (بی غرضی، بی تعصبی و پذيرش حق) را در انسان پرورش ميدهد. #اسلام علمی را که مانع رشد و کمال شود، و حجاب از شناخت و معرفت خدا و نفس شود را مانع پرورش نفس ميشمارد.
2⃣ #تفکر: [۲] باعث شکوفايی عقل ميشود، در #اسلام به مسأله #تفکر بسيار سفارش شده است؛ #قرآن_کریم ميفرمايد: وقتی از #اهل_دوزخ میپرسيم که چه چيز شما را به اينجا کشانيد، ميگويند: ما درِ #عقل را به روی خود بستيم. (تفکر در خلقت، در تاريخ، در خود و پرهيز از تقليد کورکورانه)
3⃣ #تقوا و #تزکيه: [۳] باعث پرورش و تقويت اراده انسان ميشود. انسانی که دنبال هوا باشد، به فرمايش امام علی عليه السلام همانند اسب سواری است که اسبش چموشی ميکند و اختيار را از دست او گرفته، و #تقوا را به اسب رام که سوارکار اختيارش را دارد تشبيه کرده اند. #وجه_امتياز_انسان و حيوان به #اختيار_انسان است و نظام پاداش و تنبيه و وعده و وعيد الهی هم اينجاست که مفهوم پيدا ميکند و هر چه قدر قدرت اراده قوی باشد، انسان در اختيار طرف خير محکم تر است.
4⃣ #عبادت: [۴] باعث تقويت عشق و علاقه معنوی و ايجاد حرارت ايمانی در انسان ميشود. مثلا به ابعاد سازندگی #نماز دقت کنيد (درس مسالمت جويی، هدفداری، رعايت حقوق، ضبط و کنترل نفس و کنترل احساسات، توجه به نظم و دقت و...).
5⃣ #جهاد: [۵] عامل اصلاح اخلاق و نفس است. #جهاد مثل ازدواج، عامل جايگزين برای پرورش بعدی از انسان ندارد؛ آدم جهاد رفته و جهاد نديده از نظر روحيه يکسان نيستند. پيامبر اکرم (ص) در حديثى ميفرمايند: #جهاد عامل اصلاح و اخلاق و نفس است. ايشان فرمود که: جهاد نکرده يا کسی که آرزوی جهاد را در سر نپرورانيده باشد، در روحش شعبه ای از نفاق است.
6⃣ #معاشرت با ديگران: [۶] بعد عاطفی انسان را تقويت ميکند که در معاشرت انسان از ديگران مخصوصاً محبوبان بيشتر اثر ميگيرد و صفات محبوب و کسی که مورد علاقه فرد است را کسب ميکند. اين علاقه بالاترين و بزرگترين عامل در تغيير انسان است. (تقويت بعد عاطفی، اجتماعی و...)
7⃣ #کار: [۷] قوه خيال را تمرکز ميدهد، ذهن را منطقی ميکند، کار اگر مورد علاقه انسان باشد استعداد، ابتکار و خلاقيت را نيرومند ميکند و تأثير فراوانی بر شخصيت فرد ميگذارد. ولی متأسفانه به اهميت آن کم توجه شده است، کار، به قلب خشوع ميدهد، حرمت اجتماعی به انسان می بخشد، کار ميتواند بر تربيت انسان (ابعاد وجودی او) اثر بگذارد و انسان هم ميتواند بر کار اثرگذار باشد. (رابطه دو طرفه بين پرورش استعدادها و کار وجود دارد) پيامبر اكرم (ص) به کسی که بی جهت بيکار بود فرمودند: از چشم من افتادی. #ادامهدارد...
پی نوشت ها:
[۱] مطهری، مرتضی، جلوه های معلمی، انتشارات مدرسه، وزارت آموزش و پرورش
[۲] همان، ص ۲۸۵ ـ ۲۸۷، با تغيير و اضافه
[۳] همان
[۴] همان
[۵] همان
[۶] همان
[۷] همان
نویسنده: محمدحسین قدیری
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
#شخصيت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد