eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
426 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️ ☄ ⭕️چرا با مخالف است و این ضدیت چه تأثیری در معادلات سیاسی دارد؟ (بخش دوم و پایانی) 🔶 رژیمی است وابسته به جریانی که سالیان سال دغدغه تأسیس آن را داشته است. این جریان که ریشه در اندیشه‌های برخی دارد، تحت عنوان مشهور است. بر این اساس آرمان اندیشمندان صهیونیسم در طول تاریخ بوده است، تاریخی که ریشه‌های آن را می‌توان در جستجو نمود. 🔷بخشی از سؤال به این مطلب ارتباط داشت که با چه تأثیری در معادلات سیاسی دارد. این بخش ممکن است دو مفهوم داشته باشد، اول این‌که این امر چه مسائلی را در سر راه جمهوری اسلامی ایران قرار می‌دهد و چه وجه مثبت یا منفی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دارد، و دیگر این‌که این امر چه تأثیری بر نظام جعلی اسرائیل دارد. برای بخش اول می‌توان گفت با هماره این نظام را خاطر نشان خواهد کرد و خطر این تفکر را برای جهان اسلام خاطر نشان خواهد کرد؛ دیگر اینکه به عنوان و آزادی‌خواهان جهان اسلام، یا به تعبیری ملجاء و پناه مظلومان خواهد بود. 🔷اگر چه ممکن است این امر آسیب‌هایی را نیز برای نظام اسلامی ایجاد کند، آسیب‌هایی که ممکن است در هر مخالفت با ظلم، ایجاد شود. به عنوان نمونه می‌توان به سیاست‌های تحریمی که برخی کشورهای تحت سلطه فکری، اقتصادی و سیاسی صهیونیست‌ها،‌ علیه ایران اعمال می‌کنند، یا حتی سازمان‌هایی که به این امر می‌پردازند. که اگر نگوییم در برخی موارد موجب پیشرفت جامعه ایران شده، حداقل در مسیر استقلال ایران در ابعاد مختلف سهم قابل توجهی داشته است. 🔷اما در بخش دیگر که این امر چه تأثیری در داشته است، می‌توان گفت، این مخالفت باعث شده یکی از متحدان اصلی خود در خاورمیانه را از دست بدهد، جدای از اینکه،‌ این مخالفتها، اسرائیل را هماره با مواجه کرده است و نیز توانسته سلطه بلامنازعی را که به دنبال بود بر سراسر جهان، به خصوص جهان اسلام ایجاد کند شکسته و این نظام جعلی را بشکند و به جنبشهای اسلامی القا کند که میتوان با این رژیم مخالفت کرده و این نظام جعلی را به چالش کشید، که نمونه آن را در شکست مفتضحانه اسرائیل از حزب الله و حماس شاهد می باشیم. اگر نگوییم علت اصلی پایداری و موفقیت گروه‌های مقاومت فلسطینی و لبنانی علیه اسرائیل، پایداری ملت ایران در مخالفت با اسرائیل بوده، حداقل باید گفت یکی از عمده‌ترین این دلائل بوده است. منبع: پرسمان @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️علمای شيعه حافظان دين (بخش اول) 🔷 به آن دسته از دانشمندان گفته ميشود كه پس از امام دوازدهم شيعه، به اشاره آن حضرت را انجام داده و از اصول و ارزشها و احكام دين اسلام پاسداری می‌نمايند. اگر چه در دوران حضور امامت (تمام ائمه) عده‌ای به نام اصحاب و شاگردان ائمه، گروهی از علمای شيعه را تشكيل ميدهند، افرادی چون كميل بن زياد، و ابی حمزه ثمالی و زرارة بن اعين و ابن ابی‌عمير، بكير بن اعين، علی بن يقطين، جابر بن يزيد الجعفی، فضيل بن يسار...، [۱] و اصحاب ائمه ديگر كه در حفظ و تبليغ دين نقش داشته‌اند، طبقه‌ای از علمای شيعه دين محسوب ميشوند. چون در حفظ دين در عصر ائمه اطهار ـ عليهم السّلام ـ نقش داشته و از طرف ائمه ـ عليهم السّلام ـ نيابت و مأموريت تبليغ را داشته‌اند. [۲] امّا در اين نوشتار منظور از علمای شيعه، ،  است، كه در نقش بسيار اساسی و برجسته‌ای را ايفاء نموده‌اند.  در اين دوره در رده‌های مختلف، به همت نموده‌اند كه به اختصار به برخی از اين موارد اشاره مي‌نماييم. بنابر نص (عج)  بطور عموم، از طرف آن حضرت عهده‌دار مسئوليت و بوده و هستند، «و امّا الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة احاديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجة الله عليهم...»؛ [۳]  🔷با اين توقيع، و اصالت آن، كه در نهفته است به عهده  قرار گرفت. طبقه‌ای از  كه در حفظ دين مسئوليت داشته و ايفای نقش نموده‌اند، طبقه‌ای بوده‌اند كه با و ، ، و به همت نموده‌اند؛ علمايی همچون ابن هشام، خواجه نصير طوسى، ميرداماد، ميرفندرسكي، ملاصدرا، علامه طباطبايى، شهيد مطهری و... [۴]  نيز با ايفای نقش در تكاپو كرده و دين اسلام و احكام آن را، در نسل‌های مختلف زنده داشته‌اند، كه كار اينها از دو طبقه فوق سخت‌تر بوده است، چون تمام دستاوردهای طبقات پيشين، اعم از مراجع تقليد و محققان و مؤلفان، توسط اين طبقه به زبان عاميانه و عرفی و كارآمد به مردم منتقل شده است. اينها مروجين و حافظان شريعت اسلامی بوده‌اند. دين ارزش‌محوری و ارزش‌مداری است، يعنى همواره آنچه را كه در دين ملاك و معيار عملكرد است هستند، ارزشهای اخلاقی، و ارزشهای درونی و بيرونی، مانند و ، و و دوری از معاصی كبيره و صغيره، به تصريح قرآن ملاك برتری انسانها در پيشگاه خداوند فقط تقواست [۵] و  با توانسته‌اند كاركرد مثبت داشته باشند. 🔷 و به عنوان تكليف فردی و حقوق اجتماعی كه اجزای پديدآورنده و اركان و ساختار تقوا هستند، توسط  و طبقات مختلف از تا حال حاضر، به مردم و رگه‌های اجتماعی، مانند واكسن‌هایی تزريق شده و در فرآيند فرهنگ سازی، فرهنگ غالب و چهره و نمای ظاهری، را شكل داده است. برای نمونه عزاداری برای معصومين و سيدالشهداء به صورت يك فرهنگ عمومی در‌آمده است؛ اكنون بايد پرسيد كه اين فرهنگ عمومی چگونه به وجود آمده است؟ چنانكه به تاريخچه عزاداری و فرهنگ آن نگريسته شود، در به وجود آمدن اين ارزش دينی و تبديل آن به عنوان يك فرهنگ عالی شيعه روشن خواهد شد. [۶] ساير امور مذهبی و ارزشی هم اينگونه بوده است، ‌جزئيات زندگی يك فرد كه در آن نمادهای فرهنگ شيعه به عنوان ارزش مطرح میباشد، توسط علمای شيعه در فرهنگ مردم جای گرفته است. سلام گفتن و آغاز كردن ديدار و ملاقات با واژه سلام، يك فرهنگ دينی ارزشمند است، چنانكه روايات وارده و آيات قرآنی مربوط به اين جزئيات فرهنگی را بررسی كنيم، به اين حقيقت ميرسيم كه نقش آنان كه اينگونه فرهنگ‌ها را در زندگي روزمره مردم جاری كرده‌اند چه مقدار برجسته است. ... پی نوشت‌ها: [۱] شيخ مفيد، الاختصاص، چ ششم، جامعه مدرسين، ۱۴۱۸، ص ۸ [۲] دكتر ابوالقاسم گرجی، تاريخ فقه و فقهاء، چ اول، سمت، ۱۳۷۵، ص ۱۱۸، ۱۱۹، ۱۲۰ ـ ۱۲۷ [۳] شيخ صدوق، اكمال الدين، چ سوم، مدرسين ۱۴۱۶، ج ۲، ص ۴۸۴ [۴] ر.ك: شهيد مطهری، پيشين، ص ۴۱۸ [۵] ان اكرمكم عند الله اتقاكم...؛ حجرات، ۲۱ [۶] ر.ك: رضا مختاری، سيمای فرزانگان، چ چهارم، ناشر دفتر تبليغات، ۱۳۷۱، ص ۳۱، كه به تفصيل داستانهايی از پرهيزكاری و اخلاص علما در راه حفظ و ترويج دين بيان شده است. ✍امیرعلی حسنلو منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم @tabyinchannel
⭕️ امام على عليه السلام: 🔸مَنْ طَلَبَ عِزّا بِظُلْمٍ وَ باطِلٍ أَوْرَثَهُ اللهُ ذُلاًّ بِإِنْصافٍ وَ حَقٍّ. 🔹هر كس عزّت را با ظلم و باطل طلب كند، خداوند به انصاف و حق، ذلّت نصيبش نمايد. 📕شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد، ج ۲۰، ص ۳۰۹، ح ۵۳۶ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مدیون همدیگر نباشیم؛ والله بعد از مرگ پشیمان می‌شویم ... به یاد عالم ربانی مرحوم آیت الله علوی گرگانی 🆔 @qomirib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️جامعيت و رشد متوازن شخصيتی (بخش اول) 💠تعريف شخصيت 🔷 ، مجموعه سازمان يافته ای از خصوصيات جنبه های مختلف وجودی انسان (بدنی، عقلی، عاطفی اخلاقی، اجتماعی و دينی) است؛ [۱] البته تجارب شخصی، تفاوت های فردی و برخی عوامل ديگر باعث ميشود که افراد نسبت به هم متمايز باشند. عوامل تحريک و تکوُّن شخصيت: [۲] عوامل مؤثر در شکل‌گيری و تحول شخصيت فرد به شرح ذيل است: ۱) فطريات (ادراکات) شناخت های فطری که شامل تحريکات و گرايش های فطری، ميل های غريزی (جنبه حيوانی انسانی) و فطری (جنبه انسانی انسان) است. ۲) وراثت و غدد درون ريز و هورمون ها؛ ۳) محيط و تربيت و تغذيه (محيط جغرافيايی، محيط زندگی و معاشرتی، محيط آموزشی، محيط مذهبی)؛ ۴) گذشت زمان (سن)؛ ۵) اختيار و اراده آزاد (که مهم‌ترين جزء به حساب می آيد). 💠اسلام و توازن و عامل اصلی عدم توازن 🔷يکی از مزايايی که در از اهميت و ارزش خاصی برخوردار است و ميتوان آن را به عنوان يک شعار و و نمايی برای اين آئين آسمانی تلقی کرد، مسئله توصيه به ، و اقتصاد و در تمام امور است [۳] و اين امر مورد تأييد و تأکيد قرآن، احاديث و گفتارهای فرزانگان دين و دانش است، که با واژه های قسط، عدل، وسط، اقتصاد، وزن و استقامت در روايات و آيات ما آمده است و ، رشد سرطانی يک بعد شخصيت را به همراه دارد. عامل اصلی عدم تعادل شخصيت و نابهنجاری رفتاری، بيگانگی از خود فطری (ملکوتی) و تمرکز قوای روحی و عقلی برای اشباع و ارضاء تمايلات غريزی (ناسوتی، نفس اماره) میباشد. [۴] 💠تربيت و پرورش دينی برنامه تعادل ساز 🔷تنها راه رسيدن به و در تمام ابعاد شخصيت، پذيرش و تن دادن به و است. همان چيزى که انبياء عليهم السّلام به خاطر آن مبعوث شده اند، و همان چيزى که خطر يک بعدی بودنش را بارها و بارها بزرگان دين به مسلمانان گوشزد کرده اند؛ مثلاً زمانی که مردم گوشه گيری اختيار کردند و مشغول عبادت شدند، (ص) سريع مردم را به مسجد فراخواندند و آنان را با اين انحراف (تک بعدی بودن) آگاه ساختند و فرمودند من گوشه گيری را دوست ندارم؛ ازدواج ميکنم، در جامعه حاضر ميشوم، غذا ميخورم و... ... پی نوشت‌ها: [۱] اشرف جودت، تقی علی، نقش عادت در تربيت اسلامی، موسسه انتشارات امير کبير، ۱۳۷۸، ص ۹۱ [۲] مصباح يزدی، محمد تقی، جامعه و تاريخ، نشر سازمان تبليغات اسلامی، ۱۳۷۲، ص ۱۷۲، با کمی تغيير [۳] حجتی، سيد محمد باقر، مسائل تربيتي اسلام، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۶۷، ص ۱۸۴ [۴] هاشمی، سيد مجتبی، تربيت و شخصيت انسانی، مرکز انتشارات دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه، ۱۳۷۲، ج ۱، ص ۲۰۵ با کمی تغيير نویسنده: محمدحسین قدیری منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم @tabyinchannel
⭕️معجزه جاوید 🔹از مختصات اسلام این است که دارای معجزه خالده (قرآن) است که در همه‌ وقت و همه‌ جا و در دسترس همگان است، به خلاف معجزه حضرت موسی و حضرت عیسی علیهماالسلام که به دست خود آنها و در زمان آنها بود، و اکنون در دست پیروان آنها هم نیست. 📕در محضر بهجت، ج۲، ص۳۵۱ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️از مدگرايی تا نابودی جامعه 🔷 و را به صورتهای گوناگون ميتوان مورد بررسی قرار داد، ولی سعی شده است كه در سير خطی مشخص، كه در بالا به آن اشاره شده است مورد بررسی قرار گیرد. شكل گيری طبقات جديد اجتماعی و اقتصادی در كشورمان، به همراه جداسازی طبقاتی، فرهنگی، مصرف گرايی، رفاه زدگی و ، و رويكرد به آنچه كه طی ساليان آغازين انقلاب اسلامی مذموم شمرده ميشد، در جامعه رشد و نمو يافت و در اشكال مختلف بروز كرد. رشد بی رويه واردات خارجی و تبليغات لجام گسيخته برای مصرف آنها، جوی را در كشور حاكم ساخت كه ما را فرسنگها از آرمانها و اهداف انقلاب اسلامی دور ساخت. در هر حال رشد قارچ گونه و به دنبال آن تجمل پرستى و در جامعه و نمود عينی آن در همه سطوح اجتماعی را، ميتوان يكی از آثار و عليه انقلاب اسلامی دانست و به پديده مد و ، متاثر از اين امر است. 🔷توليد و عرضه انواع لباسهای وارداتی و داخلی با عكسهای مبتذل، جملات مستهجن، شكلهای نامانوس با فرهنگ پوششی ما، همراه با مدلهای موی عجيب و غريب، به يكباره بازار داخلی و بوتيكها را اشباع كرد و و مقلد، با پوشيدن اين قبيل لباسها، و هويت خويش را به بازی گرفتند. در اينجا اين سؤال به ذهن ميرسد كه آيا فروشندگان كالاها هر نوع كالا و لباسی را ميتوانند وارد كنند؟ تاسيس مناطق آزاد تجاری، رواج آنتن های ماهواره و انواع فيلم های مبتذل و همراهی بسياری از نشريات، عملا نقش مهمی در ترويج مدپرستی داشته است. مد و را ميتوان در منازل، شركتها، ادارات و وزارتخانه ها و در وسايل و ابزارهايشان مشاهده كرد كه اين باعث و توجه بيش از حد به زرق و برق دنيا ميشود. اين عمل، تحريك شهوات، خيالبافی، در روِيا زندگی كردن، اسراف، بی عاطفه بودن و ظلم و خيانت را به همراه دارد. 🔷با رواج اين فرهنگ، عده ای به درآمد بالا دست می يابند و هر روز زندگی و وضع مالی خود را بهتر و مجلل تر ميكنند و عده ای تنها در آرزوی آن ميمانند و اين باعث فاصله گرفتن افراد جامعه از هم و بيشتر شدن ميشوند و فاصله طبقاتی، را رو به زوال و نابودی ميكشاند. بنابراين يكی از مواردی كه ميتواند و ارزشهای مسخ شده جامعه را دوباره كند، پشت كردن به فرهنگ مدگرايی و تجمل گرايی است. توجه به اين نكته لازم است كه روح و نفس انسان، تنوع طلب است، و اگر بخواهيم اين را رها كنيم، مسلما به سويی ميرويم كه با بينش الهی و معنوی - كه انسان را به سوی صلاح و رستگاری هدايت ميكند - منافات دارد. از اين رو آگاه سازی و به آنان، يك وظيفه عمومی است و بايستی در جامعه ما جدی گرفته شود. نویسنده: زهرا اكبری نژاد منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️جامعيت و رشد متوازن شخصيتی (بخش دوم) 💠برنامه رشد متوازن ابعاد شخصيت (۱) 1⃣ : [۱] روح علمی، بعد حقيقت جویی فطری انسان (بی غرضی، بی تعصبی و پذيرش حق) را در انسان پرورش ميدهد. علمی را که مانع رشد و کمال شود، و حجاب از شناخت و معرفت خدا و نفس شود را مانع پرورش نفس ميشمارد. 2⃣ : [۲] باعث شکوفايی عقل ميشود، در به مسأله بسيار سفارش شده است؛ ميفرمايد: وقتی از می‌پرسيم که چه چيز شما را به اينجا کشانيد، ميگويند: ما درِ را به روی خود بستيم. (تفکر در خلقت، در تاريخ، در خود و پرهيز از تقليد کورکورانه) 3⃣ و : [۳] باعث پرورش و تقويت اراده انسان ميشود. انسانی که دنبال هوا باشد، به فرمايش امام علی عليه السلام همانند اسب سواری است که اسبش چموشی ميکند و اختيار را از دست او گرفته، و را به اسب رام که سوارکار اختيارش را دارد تشبيه کرده اند. و حيوان به است و نظام پاداش و تنبيه و وعده و وعيد الهی هم اينجاست که مفهوم پيدا ميکند و هر چه قدر قدرت اراده قوی باشد، انسان در اختيار طرف خير محکم تر است. 4⃣ : [۴] باعث تقويت عشق و علاقه معنوی و ايجاد حرارت ايمانی در انسان ميشود. مثلا به ابعاد سازندگی دقت کنيد (درس مسالمت جويی، هدفداری، رعايت حقوق، ضبط و کنترل نفس و کنترل احساسات، توجه به نظم و دقت و...). 5⃣ : [۵] عامل اصلاح اخلاق و نفس است. مثل ازدواج، عامل جايگزين برای پرورش بعدی از انسان ندارد؛ آدم جهاد رفته و جهاد نديده از نظر روحيه يکسان نيستند. پيامبر اکرم (ص) در حديثى ميفرمايند: عامل اصلاح و اخلاق و نفس است. ايشان فرمود که: جهاد نکرده يا کسی که آرزوی جهاد را در سر نپرورانيده باشد، در روحش شعبه ای از نفاق است. 6⃣ با ديگران: [۶] بعد عاطفی انسان را تقويت ميکند که در معاشرت انسان از ديگران مخصوصاً محبوبان بيشتر اثر ميگيرد و صفات محبوب و کسی که مورد علاقه فرد است را کسب ميکند. اين علاقه بالاترين و بزرگترين عامل در تغيير انسان است. (تقويت بعد عاطفی، اجتماعی و...) 7⃣ : [۷] قوه خيال را تمرکز ميدهد، ذهن را منطقی ميکند، کار اگر مورد علاقه انسان باشد استعداد، ابتکار و خلاقيت را نيرومند ميکند و تأثير فراوانی بر شخصيت فرد ميگذارد. ولی متأسفانه به اهميت آن کم توجه شده است، کار، به قلب خشوع ميدهد، حرمت اجتماعی به انسان می بخشد، کار ميتواند بر تربيت انسان (ابعاد وجودی او) اثر بگذارد و انسان هم ميتواند بر کار اثرگذار باشد. (رابطه دو طرفه بين پرورش استعدادها و کار وجود دارد) پيامبر اكرم (ص) به کسی که بی جهت بيکار بود فرمودند: از چشم من افتادی. ... پی نوشت ها: [۱] مطهری، مرتضی، جلوه های معلمی، انتشارات مدرسه، وزارت آموزش و پرورش [۲] همان، ص ۲۸۵ ـ ۲۸۷، با تغيير و اضافه [۳] همان [۴] همان [۵] همان [۶] همان [۷] همان نویسنده: محمدحسین قدیری منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم @tabyinchannel
⭕️معرفت و اعتقاد به امام غایب 💠به مناسبت ولادت با سعادت قطب عالم امکان، عجّل‌ الله‌ تعالی‌ فرجه‌ الشریف 🔷حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: معرفت و علم به اینکه [حضرت حجت علیه‌السلام] سخن مرا پیش از شما می‌شنود؛ «لَا فَرقَ بَینَکَ وَ بَینَها، إلّا أنَّهُم عِبادُکَ؛ میان تو [ای خدا ] و آن بندگانت [اهل‌بیت علیهم‌ السلام] فرقی نیست، جز آن که آنان بندۀ تواند»؛ [۱]. اگر کسی به چنین اعتقادی برسد، دیگر امام، نسبت به او غایب نیست! [۲] پی نوشت ها: [۱] مفاتیح الجنان، اعمال مشترکه ماه رجب [۲] اهل بیت علیهم السلام به دلیل شدت اتصال و تقرب به خداوند مظهر صفات و اراده الهی‌اند. از این رو با اذن و خواست خداوند، همه اوصاف الهی جز اوصاف مربوط به مقام الوهیت در ایشان متجلی شده است. 📕زمزم عرفان، ص٣٩٧ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️علمای شيعه حافظان دين (بخش دوم) 🔶 به آن دسته از دانشمندان گفته ميشود كه پس از امام دوازدهم شيعه، به اشاره آن حضرت را انجام داده و از اصول و ارزشها و احكام دين اسلام پاسداری می‌نمايند. 💠معنويت 🔷 در و در انديشه علمای شيعه كه از ائمه الهام گرفته‌اند با ارزشترين حالات انسانی است. بر محور دينداری و دين محوری و دين‌مداری، را از راه‌های مختلف به مردم آموخته و در فرصت‌های به دست آمده القاء نموده‌اند. و سير سلوك  بسيار خواندنی است و حالات روحی و معنوی مردم تحت تأثير معنويت آنها، اگر بازگويی شود، شيرين‌ترين و جذاب‌ترين داستانهاست كه بازگو كردن آنها خود به لحاظ برخورداری از بار عظيم معنوی، تحولی عظيم در باطن و روح انسان به وجود می‌آورد. حالات عرفانی فقها و عرفای شيعه جذابيتی خاص دارد و نیز حالات عرفانی كه به عرفا دست ميدهد.  با حاصله از سلوك الهی كرامات زيادی داشته‌اند، چنانكه در حالات بزرگانی چون علامه مجلسى، مقدس اردبيلی، فيض كاشانی، سيدعلی قاضی، آخوند همدانی، نخودكی اصفهانی، علامه طباطبايى و امام خمينی (رضوان الله عليهم اجمعين) كراماتی بسيار معنوی وجود دارد كه بعضاً از رموز عرفان محسوب شده و قابل عرضه در بين خواص ميباشد. [۱] 🔷بنابراين  به تمام معنا و با تمام همت خويش از حفاظت نموده‌اند و هويت شيعه را از هر گزندی پاسداری نموده‌اند. هر جا احساس ميشد، شبهه‌ای نسبت به و اصول مسلم آن مانند: امامت وارد ميشود،  علما دست به قلم شده و يا زبان به سخن گشاده و گاهی اگر نياز بوده است دست به سلاح برده و از هويت و اساس دين دفاع نموده‌اند. نمونه‌های برجسته از اين حركتها كه در راستای دفاع و اهتمام برای حفظ دين و دينداری و دين محوری بوده است در تاريخ بيشمار است. [۲] اگر اين سلسله از علمای اسلام و شيعه را از صفحه تاريخ اسلام حذف كنيم، و تمام آثار به جای مانده از آنها را نيز حذف كنيم، با خلأ عظيم فكرى و فرهنگى روبرو خواهيم شد، و علاوه بر اين اگر اين تلاش‌های بی‌منت علمای اسلام از آغاز غيبت كبری تا عصر حاضر نبود، تمام دستاوردهای امامت از بين ميرفت؛ و اگر ما تلاش را برای نابودی تشيع در نظر بگيريم، و تشيع را بدون سلاح و دفاع علماء در برابر اين تهاجمات گسترده ملاحظه كنيم، جايگاه كاركرد علمای اسلام برای ما روشن خواهد شد. 🔷مجاهدت‌های شيخ مفيد در مقابل دشمنان سرسخت اهل بيت، مبارزات شهيد اول و شهيد ثانی و آزار و اذيت‌هايى كه آنها تحمل كردند و زحمات خواجه نصيرالدين طوسى و زحمات طاقت فرسای علامه حلی و حضورش در دربار ايلخانان و دفاع از ماهيت شيعه و تأليفات گرانسنگ تمام علما كه هر يك از اين تأليفات در جاى خود يك خلأ اساسی و يك شبهه گسترده را از دامن شيعه زدوده و تشيع را كه ميرفت در عرصه تاريخ به نابودی كشيده شود، نجات داده است. كتابهايی چون النقض و اكمال الدين در دفاع از شيعه و امامت نوشته شده است. [۳] مجموعه‌ای با ارزش و دائرة المعارف عظيم شيعه توسط علمای عاليقدری چون علامه مجلسى تأليف شده است (بحارالانوار)؛ به فرمايش حضرت آيت الله شبيری، مجلسى از نوادر بسيار برجسته و اَعلم علمای شيعه ميباشد.[۴] اگر فقدان اين همه را در نظر بگيريم و امروز جامعه خويش را عاری از اين ثروت‌های غنی فرهنگی و خدمات خالصانه فرض كنيم، جايگاه و وجود ، در عرصه فرهنگ و تاريخ تشيع برای ما روشن خواهد شد. ... پی نوشت ها [۱] ر.ك: علی مقدادی اصفهانی، نشان از بی‌نشانها، چ پنجم، مشهد، آداب، ۱۳۷۳، ص ۱۴؛ و ر.ك: حسينعلی راشد، فضيلت‌های فراموش شده، چ پنجم، تهران، اطلاعات، ۱۳۷۲، ص ۳۱؛ نظر امام خمينی درباره تربتی و ر.ك: سيد محمدحسين تهرانی، روح مجرد، چ اول، تهران، انتشارات حكمت، ۱۴۱۴ ق، ص ۳۲؛ و سيد محمدحسين تهرانی، مهر تابان، (شرح حال علامه طباطبايى)؛ و محمد رضا اكبری، قصه‌های معنوی، چ اول، تهران، پيام آزادی، ۸۰، ص ۳۴ ـ ۴۴؛ و ر.ك: صادق حسن زاده، طبيب دلها، درباره ميرزا جواد آقا ملكی تبريزی، چ اول، قم، آل علی، ۷۹، ص ۹ ـ ۲۱۲ [۲] ر.ك: خوانساری، روضات الجنات، و ر.ك: شيخ عباس قمی، فوائد الرضويه و ر.ك: تنكابنی، قصص العلماء، و ر.ك: مدرسی تبريزی، ريحانة الادب و ر.ك: سيدمحسن امين، اعيان الشيعه. [۳] اقتباس از سخنرانی رهبر انقلاب كه در مدرسه فيضيه در جمع فضلا و اساتيد حوزه در سال ۷۴ ايراد فرمودند و در آن به نقش علمای شيعه در پيشبرد اهداف عاليه اسلام اشاره فرمودند [۴] اقتباس از فرمايشات حضرت آيت الله شبيری در مباحثات علمی‌شان ✍امیرعلی حسنلو منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️جامعيت و رشد متوازن شخصيتی (بخش سوم) 💠برنامه رشد متوازن ابعاد شخصيت (۲) 8⃣ و : [۱] در مکاتب غير الهی اساساً اين امر مطرح نيست، مثل اين است که با خود مانند شريکی که به او اطمينان نداريم معامله کنيم، و هميشه مراقب باشيم که سرمان کلاه نگذارد. اهميت آن به قدرى است که عليه السلام فرمودند: کسی که شبانه روز يک بار از خود نکند، از ما نيست. برای پرورش روح خود از اين دستور استفاده ميکردند. ايشان ميفرمايند: انسان اول صبح بايد شرط کند با خود، که بگيرد و نافرمانی حق (گناه) نکند (مشارطه)، در مرحله بعد بايد اين شرط خود را در عمل پياده کند و مراقب باشد خلاف اين شرط عمل نکند (مراقبه). مرحله سوم اين که در آخر روز، از نفس خود حساب کشی کند، چرا که آنجا که خدا می خواسته نبودی، چرا کار امروز را به فردا انداختی، چرا... (محاسبه) و در آخر اگر از دستور سير و سلوکی خود منحرف شده باشد، او را تنبيه ميکند (معاتبه). اين مراحل را ميتوانيم در کل برنامه روزانه خود اجرا کنيم. 9⃣ : کار پسنديده ای است، ولی نبايد اشتباه کرد که نقش واسطه و ابزاری و يا مرکب روح را دارد. به تطهير جسم، پرورش و ورزش آن اهميت داده و ، شهوتی است که جسم را فرسوده و مريض ميکند و اسلام مخالف آن است؛ پس ما نبايد تمام همت خود را به پرورش اين بُعد صرف کنيم، درست است پرورش اين بعد در حد خود مفيد است و بر ديگر ابعاد شخصيتی انسان اثر مطلوب دارد (عقل سالم در بدن سالم است). 🔟تعادل در تغذيه بعد روحی (عقل و دل) و جسمانی (غرايز): [۲] در سفارش شده است که انسان بايد به تغذيه دو بعد خودش رسيدگى کند، تغذيه به بعد روحانی (به نماز، دعا، نيايش، حق طلبی و...) است و تغذيه بعد جسمانی و غريزی (به ازدواج، آب، غذا، پوشاک و...) است که البته بايد از راه مشروع برآورده گردد، و البته مرز حيوان و انسان همين اختيار و تکليف به گزينش قسمت حلال و مشروع است. ناگفته نماند که چون به اوست، بايد به اين بعد اهميت بيشتری دهيم و آن را بر بعد حيوانی غلبه دهيم، و آنگاه است که هم تقويت ميشود و به تبع آن قدرت اختيار و گزينش نيرومندتر ميگردد. ... پی نوشت ها: [۱] مطهری، مرتضی، جلوه های معلمی، انتشارات مدرسه، وزارت آموزش و پرورش [۲] مظاهری، حسين، عوامل کنترل غرايز، تهران، موسسه نشر و تحقيقات ذکر، ۱۳۷۸، ص ۶۸ با کمی تغيير نویسنده: محمدحسین قدیری منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم @tabyinchannel
⭕️ امام‌ على‌ عليه‌ السلام:  💠كُلُّ يَومٍ لا يُعصَى اللهُ فيهِ فَهُوَ عِيدٌ. 🔷هر روزى كه در آن خداوند نافرمانى نشود، است. 📕نهج البلاغه، حكمت ۴۲۸ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹💫🌹💫🌹💫🌹💫🌹 💫 ⭕️نشاط و معنويت (بخش اول) 🔶هر كس ممكن است برداشت خاصی از مفهوم داشته باشد و متناسب با آن برای تحصيل و فراهم سازی مقدمات آن تلاش كند، امّا تعريفی كه با رويكرد دينی از «نشاط» سازگاری داشته باشد، اين است كه فرد در زندگی خود و داشته و از برخوردار باشد. 🔷طبق اين تعريف، سؤال در واقع برمی‎گردد به اينكه چه كار كنيم تا در زندگی، احساس رضايت و سعادتمندی داشته و سلامت روانی خود را حفظ كنيم. عمده‎ترين عواملی كه را در زندگی از وی سلب می‎كند و باعث ، و انواع اختلالات روانی در فرد می‎شود، افتادن در ، و بی‎معنايی و درماندگی در برابر حوادث و بحرانهای زندگی است. [۱] بنابراين خود را در زندگی بايد در مسائلی جستجو كنيد كه بتوانيد اين را كنترل كند. به اعتقاد بسيارى از روانشناسان ‎ترين_عاملی كه می‎تواند عوامل بحران‎زای زندگی را كنترل كند و و را در انسان به وجود آورد، چيزى جز و اعمال و نيست. پس بايد برای كسب و و افسردگی به سوى و مذهب روی آوريم و با و انجام اعمال و رفتار مذهبی به احساس نشاط بيشتر دست يابيم. 💠اسلام دين شادی و نشاط 🔷چه و چه ، همگی براساس ، ، ‌ و است. دقت در اين احكام، جدا از عنصر رضايت كه شادمانی هميشگی را تضمين ميكند، نشان‌دهنده رفتارها و و نشاط‌ آور است. مانند عيد فطر، عيد قربان، عيد غدير، رفتارها و انديشه‌های شادمانه زيستن را القاء ميكنند. با صحه‌ گذاشتن بر و تأييد و تكميل آن، نيز تاكيد بر رفتارها و لحظه‌های شادی كردن برای انسان‌ها است. برای خدمت به جامعه و خلق خدا، جدا از فلسفه بندگی و اطاعت، خدا موجب ، ، و بين انسانها ميشود. وقتی انسانها به همديگر خدمت ميكنند، جو محبت و رضايت و شادمانگی در جامعه حاكم ميشود و افراد آن جامعه از لحظه لحظه زندگی خود در آن جامعه، لذت می‌برند. 💠مؤمن، شادترين انسان 🔷از نظر و ، شادترين انسان است. چون هر گونه از سختی روزگار گلايه و شكوه و ناله نميكند. را محل ماندن نميداند، و يك به حساب می آورد. را تحمل ميكند و در انتظار ، لحظه‌ها را با و شادمانی سپری ميكند و خداوند تبارك و تعالی نيز به خاطر اين رضايت و شادمانگی ، عاشقانه او را دعوت به ميكند، و لحظه‌های شادمانگی را برای او رقم ميزند؛ «يا ايتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربك راضيه مرضيه فادخلی فی عبادی و ادخلی جنتی». [فجر، آيه ۲۷ الی آخر]. ... پی نوشت: [۱] محمود ميرنسب، بررسی رابطه توكل به خدا... با اضطراب و افسردگی، پايان نامه كارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، ۱۳۷۹، ص ۲۰-۵۷ منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم @tabyinchannel
⭕️ امام خمینی (ره): 🔷این تقلیب قلوب که قلب ها از آمال دنیوی و از چیزهایی که در طبیعت است بریده بشود و به حق تعالی پیوسته بشود و بصیرت ها روشن بشود و صلاح و فساد خودشان را به وسیله بصیرت بفهمند، در ملت ما بحمدالله تا حدود چشمگیری حاصل شده است و من امیدوارم که در این سال جدید به اعلا مرتبت خودش برسد. 📕صحیفه امام، ج ۱۶، ص ۱۲۹ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️علمای شيعه حافظان دين (بخش سوم و پایانی) 🔶 به آن دسته از دانشمندان گفته ميشود كه پس از امام دوازدهم شيعه، به اشاره آن حضرت را انجام داده و از اصول و ارزشها و احكام دين اسلام پاسداری می‌نمايند. 💠رسالت دينی 🔷 منحصر در يك بعد از ابعاد مختلف دين نيست، بلكه رسالت آنها همه جانبه است، اختيارات  و رسالت آنها دقيقاً در طول رسالت و مسئوليت ائمه اطهار علیهم السّلام است، امروز همه علمای اسلام نسبت به رسالت خويش در راه حفظ دين و در قبال مردم و تشيع مسئوليت دارند و هر كس در اندازه توان خود مسئول حفظ دين اسلام است، بر اساس همين احساس مسئوليت است كه (ره) قائد بی‌نظير دوران غيبت كبری، در برابر بدعتها مبارزه عظيم با تمام مظاهر كفر و طاغوت را در سرلوحه وظايف خويش قرار داد. مبارزه با بدعتها اساسی ترين جبهه‌ای است كه در مقابل بدعتگران ميتوان تشكيل داد، و يكی از وظايف مهم علمای اسلام است. چنان كه پيامبر اكرم (ص) ميفرمايد: «هر گاه در ميان امت من ظاهر شود، بر عهده است كه علم خود را آشكار كنند و با بدعتها به مبارزه برخيزند، تا مردم از بدعتها آگاهی يافته و اغفال نشوند». [۱] در اين روايت بر  واجب شده است كه با بدعتها مبارزه كنند. در راه مبارزه با بدعتها و امر به معروف و نهی از منكر علمای شيعه از جان خويش گذشته و در راه زدودن بدعتها جهاد نموده و حكم جهاد داده‌اند. [۲] علما و فقهای بزرگ شيعه از آغاز غيبت كبری در راه مبارزه با بدعتها از جان خويش گذشته‌اند و در اين راه شهيد شده‌اند و شكنجه‌ها و آزارها را به جان خريده‌اند. [۳]  🔷علمای اسلام (تشيع) مبارزه با بدعتها و خرافات را در صدر برنامه و سرلوحه زندگی خود قرار داده بودند، چنانكه (ص) آنها را وارث خويش ميداند و (ع) آنها را خود در مطرح ميكند، همانطوری كه رسول خدا (ص) با بدعتها و خرافات جاهلی در عصر خويش مبارزه كرد و در طول ۲۳ سال، دين الهی را مستقر نمود، و جانشينان خويش را برای حفظ دين از آلوده شدن به خرافات و بدعتها مسئول نمود، آخرين جانشين پيامبر اكرم (ص) در آغاز غيبت كبری اين وظيفه مهم را به عهده نهاده و از آنها خواسته است كه مدافع دين ناب محمدی باشند و  نيز بر اساس پيمانی كه خداوند از آنها گرفته بر اين عهد وفادارند. [۴] بحمدالله در عصر كنونی هم، علما و كه از افتخارات مذهب و حافظان شريعت هستند، همچون علمای گذشته، اين امانت گرانبهای دين و ارزشهای مقدس و غنی شريعت، كه با رنج و تحمل مشقت‌های گذشتگان به آنها رسيده است را با تمام وجود و نگهبان هستند. اين نوشتار را با كلامی ارزشمند از بنيانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت (ره) به پايان می بريم: «اگر نبودند، معلوم نبود امروز چه علومی را به عنوان علوم قرآن و اسلام و اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ به خورد توده‌ها داده بودند... صدها سال است كه ، ‌تكيه گاه محرومان بوده است، هميشه مستضعفان از كوثر زلال معرفت فقهای بزرگوار سيراب شده‌اند. [۵] پی نوشت‌ها: [۱] بحارالانوار، اسلاميه، ۱۳۶۲، ج ۲، ص ۷۲؛ و دكتر محمد باقر حجتی، آداب تعليم و تعلم در اسلام، ترجمه منية‌المريد شهيد ثانی، چ دوازدهم، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۶۴، ص ۲۴۷ [۲] شهيد مطهری، گفتار معنوی، پييشن، ص ۲۴۰؛ در عصر صفويه و پيش از آن علما در خط مقدم جهاد بودند و در كشور عراق برای رهايی اين مركز شيعه علمای اسلام جهاد نمودند. [۳] ر.ك: علامه امينی، شهداء راه فضيلت، انتشارات روزبه، تهران، از ص ۲۴-۴۰۵؛ و ر.ك: شهيد مطهری، گفتارهاى معنوی، چ دوم، تهران صدرا، ۶۳، ص ۲۴۰ [۴] ر.ك: نهج البلاغه، خطبه ۳ [۵] صحيفه نور، ج ۲۱، ص ۸۸ ✍امیرعلی حسنلو منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️جامعيت و رشد متوازن شخصيتی (بخش چهارم و پایانی) 💠موانع رشد هماهنگ در قرآن 🔷موانع رشد هماهنگ در يک کلام، پيروی از و تن ندادن به است که زيرشاخه‌های آن بدين قرار است: خود پرستى، دنيا زدگی، غفلت، تکبر، خودبرتربينی، شخصيت زدگی، تقليد، کثرت زدگی، سخن بدون علم، پيروی از گمان، کتمان حق، مجادله با حق، تزيين و خوب جلوه دادن بدی ها توسط نفس، قساوت قلب، از خودبيگانگی، عناد جويی، خودستایی، دوست بد؛ هر يک از اين موانع به يک يا چند بعد از ما لطمه ميزند. مثلاً شخصيت زدگی و تقليد کورکورانه، بعد عقلی شخصيت ما را آسيب ميرساند. 💠روش های رشد هماهنگ [۱] 🔷 ۱) سرمشق و نمونه عملی: ، يعنی را الگوی ما قرار داده است. کلام، رفتار و سکوت (ع) ميتواند معيار خوبی در کارها و حرکات و سکناتمان باشد. بعد از معصوم (ع)، ما در هر عصر داشته ايم که به معصوم نزديک بوده اند و به خاطر مبارزه با نفس و تزکيه آن، قابليت الگو بودن را برای ما در تمام ابعاد شخصيتی دارا می‌باشند. نمونه بارز آن (ره) است. ۲) پند و اندرز: قرآن، کلمات معصوم و ادعيه پر است از مفاهيم خيرخواهانه و انسان‌ساز. ۳) کيفر و پاداش: دو نظام روانشناسانه تعليم و تربيتی هستند (تشويق و تنبيه). ۴) داستان، امثال، تاريخ گذشتگان: قرآن و معصوم با توجه دادن به آن ها سير انحرافی برخی از ظالمين و مشرکين و منحرفين را به ما گوشزد ميکنند، مثل پول پرستى و دنيا خواهی قارون و... ۵) امر به معروف و نهی از منکر. ۶) توبه. ۷) دعا و نيايش. ۸) تمرين و تکرار. ۹) روش محبت به گنهکار و مردم برای هدايت. ۱۰) روش ابتلاء و امتحان الهی. ۱۱) عادت مثبت، و بعد ملکه کردن صفات خوب با تمرين پيوسته. ۱۲) عنايت های الهی. ۱۳) تربيت و توجه عوامل مؤثر در تحول شخصيت (محيط زندگی، شغلی، آموزشی) اراده، سن. 💠خطر تک بعدی بودن 🔷 تحت تأثير تفکرات مادی و انحرافی قرار نميگيرد، و هستی شخصيت او نیز در معرض آشوب و اضطراب قرار نميگيرد. [۲] آری همان گونه که معيوب بودن يک چرخ خودرو بر کل وضعیت خودرو تأثير دارد، رشد تک بعدی يا سرطانی و کاريکاتوری نیز و اسلامی فرد را معيوب ميکند، چرا که اين فرد در ابعاد ديگر شخصيت، پرورش نيافته است. انحراف ها و فسادها از اين شکل ها ناشی ميشود. مثلا فرد به بعد حيوانی خود فقط توجه نموده و از بعد عقلی، دل و يا روحانی خود غافل بوده است. پس ميتوانيم بگوييم ، با همديگر در تعامل هستند؛ مثلا بعد عقلی بر اراده مؤثر است، اراده بر تلاش فرد، و آن بر بعد اجتماعی و...؛ 🔷در آخر با توجه به مطالب بخش‌های قبلی و این بخشِ نوشتار نتيجه ميگيريم که و را بايد در تن دادن به يافت، انسان ميتواند در اين زمينه مطالعه کند، خود را با الگوهای زنده و صالح تطبيق دهد. برای خود دوستانی پيدا کند که تک بعدی رشد نکرده باشند. خود را به الگوی نيکوی کامل، یعنی (عج) نزديک کند. در برنامه ای کتبی ابعاد شخصيت را يادداشت کند و روزانه آن را تغذيه نماید، و با استفاده از برنامه ريزی زيبای ، ، ، ، هر روز حساب خود را رسيدگى نمايد. از جمله کارهای مفيد در اين زمينه انس گرفتن با ادعيه است؛ بطور مثال ما در صحيفه سجاديه رشد هماهنگ اين ابعاد را در قالب دعا می بينيم، و يا در خطبه متقين امیرالمؤمنین (ع) (خطبه همام) ترسيمی از يک انسان و و الهی را به ما ارائه داده اند. نکته مهم ديگر اين که برای رشد هماهنگ شخصيت بايد به کل بحث، ديدی کلی نگر داشت، يعنى با توجه به کل مباحث، انسان کند، و ديگر اينکه همه اين مباحث فرع بر اين است که ما را موجودی با کرامت، خليفه الله، امانتدار الهی ميدانيم، موجودی که سرشار از است و انبياء و ائمه عليهم السلام برای آنها تلاش و تبليغ ها کرده اند و امکان پرورش آن را به ما گوشزد نموده‌اند. پی نوشت ها: [۱] احمدی، سيد احمد، اصول و روش های تربيت در اسلام، ص ۱۵۰، با تغيير و اضافه [۲] شخصيت اسلامی، ترجمه محمد سپهری، مرکز چاپ و نشر سازمان تبليغات اسلامی، ص ۸۲ نویسنده: محمدحسین قدیری منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم @tabyinchannel