⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️
🌸
⭕️روشهای نهادینه کردن حجاب در فرزندان (بخش دوم)
🔶 #حجاب به معنای رهایی از دام شیطان و فرار از هر پلیدی است. #حجاب یعنی از زشتی ها گذشتن، و درون را پاک کردن؛ دژ مستحکم زن و مرد است در برابر هزاران تیر زهر آلود دشمن.
💠از سه سالگی تربیت آموزههای دینی را درفرزندان تقویت کنید
🔹از آنجا که #فطرت_کودک از همین سنّ کم، پذیرای نکات مثبت و منفی میباشد، پس #نهادینه_کردن_حجاب در کودکان امری مهم است. از اینرو ابتدا با تهیّهی یک #چادر یا #روسری او را به این امر تشویق کنید. #عبارات_محبّتآمیز و تشویق در این مسئله بسیار نتیجه بخش میباشد. #عادت_دادن کودک به حجاب، بسیار مهم است، ما نمیتوانیم #حجاب را به صورت فشرده اعمال کنیم. ملایمت و لطافت و عادت دادن او بسیار اهمیّت دارد.
💠روش محبّت
🔹در #دین_مبین_اسلام #محبّت به عنوان اساس و رکن در جذب و #هدایت_انسانها مطرح است. یکی از ابزارهایی که میتواند در نهادینه کردن این مسئله، مؤثّر باشد، محبّت است. امام علی (ع) میفرمایند: «دوستی ورزیدن، پیوند با مردم را فراهم میآورد». [۱] #نیروی_محبّت از نظر تربیتی، #نیرویی_عظیم و کارساز است و #بهترین_تربیت آن است که بدین روش تحقّق یابد؛ زیرا محبّت با فطرت و سرشت آدمی سازگاری زیادی دارد و پذیرش، درونی و بدون هیچ تحمیلی است.
🔹ضرورت و اهمیّت به کارگیری روش محبّت از اینرو است که #محبّت اطاعت آور است و سبب همسانی و همراهی فرزند با والدین و مربّی میشود. از امام علی (ع) نقل شده که: «از رسول خدا (ص) دربارهی سنّت و روش آن حضرت پرسیدم، فرمود: #محبّت، بنیاد و اساس(روش و سنت) من است». [۲] #ادامه_دارد...
پی نوشتها:
[۱] نهج البلاغه، نامه ۳۱، حکمت ۲۱۱
[۲] المستدرک الوسایل و مستنبط المسایل، ج۱۱، ص۱۷۳
منبع: راسخون به نقل سایت شمیم نرجس
#حجاب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥🌹💥🌹💥🌹💥🌹💥
🌹
⭕️نور و ظلمت در قرآن کریم (بخش هشتم)
💠ویژگیهای جامعه نورانی در قرآن
🔶از خلال آیات گوناگونی که درباره #جامعه_نورانی بحث میکند و آن را مطرح مینماید، اوصاف و ویژگیهای برجستهای به چشم میخورد که میتوان آنها را صفات ممتاز جامعه نورانی شمرد تا در تحقق آن تلاش بیشتر شود و مردم بدان توجّه کنند.
◽️ج) گسترش علم و آگاهی
🔹در #جامعه_نورانی #علم و دانش، جایگاه بسیار رفیعی دارد و برای استادان و دانشجویان آن منزلت والایی در نظر گرفته شده است، بویژه آنکه علم و دانشی باشد که آثار مثبت در امور مادی و معنوی مردم ایجاد کند. در سیره عملی پیامبر گرامی اسلام (ص) آمده است: یک سوم از تمام وقت خویش را در منزل برای عبادت و استراحت و اهل و عیال و دیدارهای خصوصی قرار داده بود، در این ملاقاتهای خصوصی چنانچه ملاقات کننده عالم و دانشمندی بود برای او وقت بیشتری قرار میداد و احترام بیشتری میگذاشت. [سنن النبی (ص)، علامه طباطبایی، ص ۲۵]
🔹#قرآن_کریم در دیدگاه خود برای #عالمان و دانشمندان فرهیختهای که روشنیبخش اجتماع خود هستند، فضایل زیادی را مطرح می کند و برای آنان حقوق حساب شده را قائل است که مردم وظیفه دارند آنها را ادا کنند و به هنگام ورود آنان در مجالس و محافل عمومی مناسبترین جایگاه را جهت آنان در نظر بگیرند و همانند پدر خویش احترام نمایند. قرآن میفرماید: «یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ وَاللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ؛ [مجادله، ۱۱] خداوند آنانی را که ایمان آوردهاند و نیز آنانی را که عالم شدهاند مراتب (والایی) و فضائلی عنایت کرده است، و خدا به کارهایی که میکنید آگاه است». و نیز در جهت تشویق و ترغیب جامعه به علم و آگاهی و دانشاندوزی میفرماید: «یُؤْتِی الْحِکْمَةَ مَنْ یَشاءُ وَ مَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْراً کَثِیراً وَ ما یَذَّکَّرُ إِلاَّ أُولُوا الأَْلْبابِ؛ [بقره، ۲۶۹] (خدا) #دانش و #حکمت را به هر کس بخواهد (و شایسته بداند) میدهد؛ و به هر کس #دانش داده شود، #خیر_فراوانی داده شده است. و جز خردمندان، (این حقایق را درک نمیکنند، و) متذکر نمیگردند».
◽️د) امیدواری به آیندهای درخشان و پرتوان
🔹حاکمیت و #فرهنگ زیبای #جامعه_نورانی، استعدادها را شکوفا میکند و به آنان برای آیندهای بهتر امید و نوید میبخشد و در آن، آرمانهای انسانهای فرهیخته و پاک را محقق میداند. در آن جامعه نورانی #صالحان و #شایستگان بر دل و گل انسانها حاکم خواهند بود و #عدالت همه جا را فرا خواهد گرفت، چنانچه در کتاب سراسر حکمت خود فرمود: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الأَْرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضى لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً… ؛ [نور، ۵۵] خدا به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند، وعده داده است که حتماً آنان را در زمین جانشین [دیگران] کند، همان گونه که پیشینیان آنان را جانشین [دیگران] کرد، و قطعاً دینشان را که برای آنان پسندیده به سودشان استوار و محکم نماید، و یقیناً ترس و بیمشان را تبدیل به امنیت کند...». #ادامه_دارد...
منبع: وبسایت رشد
#قرآن #نور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️رابطه تقوا و بصیرت (بخش سوم)
🔹#شیطان برای گمراه ساختن هر گروه از انسان ها از آنچه در نظرشان ارزش محسوب می شود، استفاده می كند. برای اینكه #انسانهای_دیندار را نیز گمراه سازد، از دین آن ها استفاده می كند. شیطان، لباس دین را بر تن مصادیق باطل می پوشاند، تا آسان تر بتواند #انسانهای_دیندار را #فریب دهد. اگر فرد دیندار نتواند #چهره_منفور_باطل را در پس این لباس ببیند، قطعا فریب خورده و در #دام_شیطان گرفتار میشود. اینجاست كه #ضرورت_بصیرت در زندگی انسان دوچندان احساس میشود. بسیاری از بلاهایی كه بر سر مسلمانان، چه در زندگی فردی و چه در زندگی اجتماعی، وارد میشود، به دلیل #بیبصیرتی آنها در این مواقع است.
🔹ضربه ای كه از این طریق به اسلام وارد می شود، گاهی صدها برابر ضرباتی است كه كفار به اسلام وارد میكنند. دردناكترین و خونین ترین حادثه تاریخ، یعنی #جریان_كربلا، #مصداق_بارز همین #بیبصیرتی است. سی هزار نفری كه از كوفه و اطراف آن، برای جنگ با #حضرت_سیدالشهداء (ع) آمده بودند، همان هایی بودند كه سالیان متمادی پای منبر امام علی (ع) نشسته بودند. اینان به زعم خود، برای رضای خدا آمدند، فقط سران آنها كه میدانستند چه خبر است، برای حكومت ری و امثال آن آمده بودند، وگرنه این جمعیت عظیم، فقط برای رضای خدا و رفتن به بهشت! #مصداق_بارز_حق را به شهادت رساندند. اینها واقعاً #قدرت_تشخیص #حق از #باطل را از دست داده بودند. [قسمتی از بیانات آیه الله جوادی آملی، ره توشه راهیان نور ویژه تابستان ۸۱]
🔹در این واقعه سران باطل خوب توانسته بودند اهداف و #نقشه_های_شوم و باطل خویش را در لباس دین به مسلمانان عرضه كنند. مسلمانان هم، با #بیبصیرتی حادثه ای دردناك آفریدند، كه تا به حال هیچ گروه كافر یا مشركی نظیر آن را به وجود نیاورده است. #شیطان سوگند خورده كه تا روز قیامت، همه انسانها را #گمراه میكند. او تا انسان را گمراه نكند و دین را از او نگیرد، دست بردار نیست، به همین دلیل، حتی به مسلمانان هم سفارش شده كه همیشه مراقب دشمنان درونی و بیرونی باشید. گستره وسیع حق و باطل و ظاهر شدن باطل در لباس حق، نه تنها #ضرورت_بصیرت را در زندگی انسان آشكار میكند، بلكه به وضوح نشان می دهد، #مهمترین_اثر_تقوا #بصیرت است، زیرا اولا #بصیرت، منشأ به وجود آمدن دیگر آثار تقواست. ثانیاً سایر آثار تقوا، تنها برای بخشی از زندگی انسان مثمرثمر هستند، ولی #بصیرت اثری است كه فایده آن تمام ابعاد زندگی انسان را دربرمیگیرد. #ادامه_دارد...
تنظیم: جهرمی زاده، گروه دین و اندیشه تبیان
منبع: تبیان به نقل از رادیو قرآن
#بصیرت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️قدر دل نورانی و پاکیزه جوانی را دانستن
🔹این دل نورانی و پاکیزه را که در شما هست، قدر بدانید. نه اینکه من بخواهم برای خوشامد شما حرف بزنم؛ نه، جوان های عالَم که فقط شما نیستید؛ #جوان خاصیتش این است. دلتان پاکیزه است. حالا چون برای شما قابل مقایسه نیست، نمی توانید این موضوع را احساس کنید. در طول زمان، گرفتاری ها، غبارها، لجنها و زنگارها دل را می پوشاند. در روایت دارد که وقتی گناهی می کنید، یک نقطه سیاهی در قلب شما به وجود می آید - البته اینها زبان نمادین است، زبان سمبلیک است - گناه دوم را که می کنید، این نقطهی سیاه دو برابر می شود.
🔹هرچه #گناه بکنید، این نقطهها هی اضافه می شود، تا اینکه همهی قلب را سیاهی می گیرد. ترجمهی مفهوم عرفیاش همین است که من گفتم؛ یعنی شما الان دل و جان و روح آمادهای دارید، به مرور گناهان، گرفتاریها و مشکلات فراوانی که در مسیر مبارزات زندگی انسان به وجود میآید - در سیاست، در اقتصاد، در یک لقمه نان، در به دست آوردن امکانات زندگی - چنانچه انسان از حالا تمرین نکرده باشد، اینها گرفتاری ها را زیاد می کند، دل را تاریک می کند. پس عرض اول ما و حرف اصلی ما این است. شما مثل فرزندان من هستید. من اگر بخواهم به بچه های صلبی و نسبیِ خودم بهترین سفارشها را بکنم، همینی که به شما عرض کردم، به آنها خواهم گفت.
بیاناتمقاممعظمرهبری ۸۹/۵/۳۱
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثارمعظمله
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️
🌸
⭕️روشهای نهادینه کردن حجاب در فرزندان (بخش سوم)
🔶 #حجاب به معنای رهایی از دام شیطان و فرار از هر پلیدی است. #حجاب یعنی از زشتی ها گذشتن، و درون را پاک کردن؛ دژ مستحکم زن و مرد است در برابر هزاران تیر زهر آلود دشمن.
💠روش قصّهگویی
🔷قصّهی غیر مستقیم میتواند در روح کودک و نوجوان تأثیرگذار باشد. افلاطون که ارزش و اهمیّت داستانها و افسانهها را در تربیت کودک دریافته، میگوید: «پس باید پرستاران و مادران را وادار کنیم که فقط حکایاتی را که پذیرفتهایم، برای کودکان نقل کنند و متوجّه باشند، پرورشی که روح اطفال به وسیلهی حکایت حاصل میکند، به مراتب بیشتر از تربیتی است که جسم آنها به وسیله ورزش پیدا میکند». [۱]
🔷 #والدین و #مربیّان میتوانند با بیان داستانهای مربوط به امام زمان (عج) و یاورانش، زمینهی رشد و شناخت کودک را فراهم سازند. با #قصّههای_آموزنده و جذّاب به ساخت #الگوی_معنوی_ذهنی آنان بپردازند و زمینهی علاقه و انگیزهی آنان را در انجام مسائل معنوی فراهم آورند. در این صورت، نوعی #اشتیاق در او ایجاد میشود و در نتیجه از #انجام_اعمال_دینی احساس رضایت میکند، که این رضایت باعث درونی شدن عمل اخلاقی در وجودش میشود.
💠ارائهی حجاب در قالبی زیبا
🔷همزمان با تکلیف دختران، بلوغ جسمانی هم اتّفاق میافتد. این امر او را درگیر ظاهرش خواهد کرد. #والدین_آگاه باید با لباسهای شاد و متفاوت در رنگهای متنّوع و استفاده از خلاّقیت به او بفهمانند که حجاب، زیباییهای او را کم نکرده است.
💠شناساندن الگوهای والا
🔷متأسّفانه دختران مسلمان آنچنان که بایسته و شایسته با چهرههای بلند تاریخ اسلام آشنا نیستند. زندگی #حضرت_زهرا و #حضرت_زینب سلام الله علیهما و دیگر چهرههای والای تاریخ گذشته و معاصر باید برای دختران ما نشان داده شود، تا بدانند چگونه با #حفظ_حجاب و #هویت و متانت میتوانند در جامعه حضور داشته و ایفای نقش نمایند. #ادامه_دارد...
پی نوشت:
[۱] محمدرضا عطاران، آرای مربیان بزرگ مسلمان در باره کودک، ۱۳۸۳، ص ۱۲۳
منبع: راسخون به نقل سایت شمیم نرجس
#حجاب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️جنگی نامرئی با بینهایت سناریو
🔷دو مؤلفه «نامرئی بودن» و «نداشتن محدودیت در طراحی سناریو» از امتیازات ویژه #جنگ_شناختی است. جنگ شناختی #جنگی_نامرئی است، نه نقشه آن معلوم است و نه آرایش نیروها در آن قابل مشاهده عینی است. شوالیهها و سربازان این عرصه بدون هیچ محدودیتی وارد بخشهای مختلف #ذهن_حریف خود میشوند و #مرکز_فرماندهی #اعمال و رفتارهای او را #تحت_اشغال و کنترل خود درمیآورند. تا جایی که حتی کنشهای او را به نفع خود مصادره کرده و #حریف خود را به مکمل بخشی از پازل خود تبدیل میکنند.
🔷بسیاری از کشورها امروز به دلیل نداشتن درک درستی از مفهوم #جنگ_شناختی و قلمرو آن، به فراهم کردن زیرساختها و مستقر کردن سامانه های دفاعی و پدافندی در مرزها و نقاط استراتژیک این قلمرو بیتوجهاند. همین امر موجب میشود #دشمن بتواند بهراحتی و بدون مواجه شدن و مقابله با هیچ مرزبانی، وارد این قلمرو شود و به راحتی کنترل مراکز فرماندهی و مراکز استراتژیک که همان قلمرو شناخت باشد را به دست گیرد.
🔷علاوه بر نامرئی بودن، امتیاز دیگر #جنگ_شناختی داشتن #بینهایت_سناریو و عدم محدودیت از این لحاظ است. در هر جنگی سناریوها و عملیاتهای احتمالی آن جنگ تقریبا مشخص و قابل پیشبینی است. به عنوان مثال در جنگ نظامی سه نیروی زمینی، هوایی و دریایی و در کنار اینها یگانهای سایبری و جنگ الکترونیک و نهایتا عملیاتهای روانی پشتیبانیکننده عملیاتهای جنگی، عرصه جنگ را به طور کلی تشکیل میدهند و یگانها و تیپهای انسانی، زرهی، الکترونیک و... نیز تقریباً مشخص و قابل شناسایی هستند. در نهایت ترکیبی از این نیروهای مشخص، عملیاتها و سناریوهای جنگی را انجام میدهند.
🔷اما در عرصه شناخت، #بینهایت_سناریو توسط بینهایت کنشگر میتواند اتفاق بیفتد که به هیچ عنوان قابل پیشبینی و تخمین نیست. به هیچ وجه نمیتوان پیشبینی کرد که چه اقداماتی، توسط کدام کنشگران، در چه زمانی و برای تکمیل پازلهای چه سناریویی قرار است انجام پذیرد، بلکه تنها بعد از انجام عملیات میتوان آن را تحلیل کرد و متوجه شد که چه سناریوی شناختیای در دستور کار بوده است.
منبع: کانالعصرهوشمندی
#جنگ_شناختی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥🌹💥🌹💥🌹💥🌹💥
🌹
⭕️نور و ظلمت در قرآن کریم (بخش نهم)
💠ویژگیهای جامعه نورانی در قرآن
🔶از خلال آیات گوناگونی که درباره #جامعه_نورانی بحث میکند و آن را مطرح مینماید، اوصاف و ویژگیهای برجستهای به چشم میخورد که میتوان آنها را صفات ممتاز جامعه نورانی شمرد تا در تحقق آن تلاش بیشتر شود و مردم بدان توجّه کنند.
◽️هـ) دوری از تهمت، منکرات، فحشاء و…
🔹در #جامعه_نورانی پیشگیری از جرم و تنبیه مجرم و گناهکاری که جامعه را فاسد میکند، در سرلوحه برنامههای آن قرار دارد، از این رو تهمت، غیبت، زنا، فحشا، بدبینی، دروغ، برهم زدن امنیت جامعه، خیانت و بر هم زدن تعهدها و قراردادها، تخلف و مراعات ننمودن #قوانین_اجتماعی، نه تنها ممنوع است، بلکه برای برخی از آنها #حدودی_خاص تعیین شده که در صورت وقوع آن، تشکیلات قضایی و حاکمیت ملزم به اجرای آنهاست. قوانین در #دین_مبین_اسلام و سایر #ادیان_الهی همانند حدود، دیات، قصاص، تعزیر و… برای همین هدف والا تدوین گردیده و پیامبر اسلام و امامان معصوم (علیهم صلوات الله) بدان اهمیت میدادند تا جایی که فرمود: «برکات و ثمرات اجرا و #پیاده_کردن یک حد از #حدود_الهی (همانند اجرای ۱۰۰ تازیانه برای مرد و زن زناکار و یا اجرای قصاص و…) بیشتر از چهل روز بارانی است که زمینها را سرسبز میکند و مواد اولیه مردم همانند گندم، جو و میوه و… میرویاند».
🔹جالب توجه اینکه بسیاری از احکام همانند قصاص در اعضاء و جوارح و اجرای حدود در میان ادیان مشترک است. جهت تأیید مطالب فوق به دو آیه از قرآن کریم توجه کنید: «وَالَّذِینَ یَرْمُونَ الْمُحْصَناتِ ثُمَّ لَمْ یَأْتُوا بِأَرْبَعَةِ شُهَداءَ فَاجْلِدُوهُمْ ثَمانِینَ جَلْدَةً وَ لا تَقْبَلُوا لَهُمْ شَهادَةً أَبَداً وَ أُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ؛ [نور، ۴] کسانی که زنان پاکدامن و عفیف را به زنا متهم میکنند و چهار شاهد نمیآورند هشتاد ضربه شلاق بزنید و از آن به بعد هرگز شهادت و گواهی آنان را نپذیرید، آنان مردمی فاسق (بیاعتبار) هستند». «وَ کَتَبْنا عَلَیْهِمْ فِیها أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَ الْعَیْنَ بِالْعَیْنِ وَالأَْنْفَ بِالأَْنْفِ وَ الأُْذُنَ بِالأُْذُنِ وَ السِّنَّ بِالسِّنِّ وَ الْجُرُوحَ قِصاصٌ فَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ کَفَّارَةٌ لَهُ وَ مَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ؛ [مائده، ۴۵] و ما در تورات بر بنی اسرائیل لازم و مقرّر داشتیم که [در قانون قصاص] جان در برابر جان، و چشم در مقابل چشم، و بینی به عوض بینی، و گوش به جای گوش، و دندان در برابر دندان، و زخم ها را قصاصی است. و هر که از آن قصاص گذشت کند، پس آن گذشت کفّاره ای برای [خطاها و معاصیِ] اوست. و آنان که بر طبق آنچه خدا نازل کرده داوری نکنند، هم اینانند که ستمکارند». #ادامه_دارد...
منبع: وبسایت رشد
#قرآن #نور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️رابطه تقوا و بصیرت (بخش چهارم)
💠رابطه تقوا و بصیرت
🔹یكی از #اصول_مسلم_قرآن این است كه #تقوا #موجب_بصیرت میشود. حال ممكن است این سؤال پیش آید كه چگونه ممكن است #تقوا كه یك فضیلت اخلاقی است و به عمل انسان مربوط میشود، در دستگاه عقل و قوه قضاوت انسان تأثیر داشته باشد و این امر سبب شود كه انسان به دریافت حكمت هایی نائل گردد كه بدون داشتن تقوا موفق به دریافت آن حكمت ها نمیشد. در پاسخ به این سؤال ابتدا باید بگوییم كه ارتباط میان تقوا و بصیرت یكی از اصول مسلم قرآن است. اصول قرآن نیز همگی عین حقیقت هستند. علاوه بر این، با سه روش دیگر نیز میتوان این اصل مسلم را ثابت كرد. این سه روش عبارتند از: روایات، علم - فلسفه و تجربه.
1⃣روایات
🔹از جمله قرائن قطعی كه آیات قرآن را تفسیر می كند، #روایات_معتبر است. احادیث معتبر بسیاری در منابع روایی وجود دارد كه همگی ارتباط میان #تقوا و #بصیرت را تأیید میكند. این احادیث گاهی به شكل مستقیم، تقوا و پاكی از گناه را در #بصیرت و روشن بینی روح مؤثر دانسته اند. در این باره میتوان به حدیثی از #پیامبر_اکرم (ص) اشاره كرد كه میفرمایند: «لولا أنَّ الشَّياطينَ يَحُومونَ على قُلوبِ بَني آدمَ لَنَظَروا إلى مَلَكوتِ السَّماءِ؛ اگر نبود كه #شيطانها بر گرد دل هاى آدميان مى چرخند، هر آينه آنان ملكوت آسمانها را مى ديدند». [۱]
🔹گاهی نیز احادیث به طور غیرمستقیم این مطلب را بیان می كند. مثل این كه #هواپرستی و از كف دادن زمام تقوا را در #تاریك_شدن_روح، تیرگی دل و خاموش شدن نور عقل موثر دانسته اند. در این باره می توان به حدیثی از امام علی (ع) اشاره كرد كه می فرماید: «هركس از #هوای_نفسش پیروی كند، او را كور و كر می كند و ذلیل و گمراه می سازد». در حقیقت ارتباط میان #تقوا و #بصیرت، #یك_منطق_مسلم در #معارف_اسلامی است؛ حتی ادیبان مسلمان هم این حقیقت آشكار را از معارف اسلامی اقتباس كرده و در آثار خود به كار برده اند. نظیر آنجا كه حافظ میگوید: جمال یار ندارد نقاب و پرده، ولی غبار ره بنشان تا نظر توانی كرد. #ادامه_دارد...
پی نوشتها:
[۱] المحجّة البيضاء: ۲/۱۲۵، و فی هامشه: أخرجه أحمد عن أبي هريرة باختلاف، و قوله: «يحومون»: حامَ الطائرُ حولَ الشيء حوما إذا دار (مجمع البحرين: ۱/۴۷۷)
[۲] عبدالواحد تمیمی آمدی، تصنیف غررالحكم و دررالكلم
تنظیم: جهرمی زاده، گروه دین و اندیشه تبیان
منبع: تبیان به نقل از رادیو قرآن
#بصیرت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ امام خمینی (رضوان الله علیه):
🔹اکیداً توصیه می کنم که به بوق های تبلیغاتی مخالفان اسلام و جمهوری اسلامی گوش فرا ندهید، که همه کوشش دارند که اسلام را از صحنه بیرون کنند که منافع ابرقدرت ها تأمین شود.
📕صحیفه نور، ج ۲۱، ص ۱۸۲
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️
🌸
⭕️روشهای نهادینه کردن حجاب در فرزندان (بخش چهارم و پایانی)
🔶 #حجاب به معنای رهایی از دام شیطان و فرار از هر پلیدی است. #حجاب یعنی از زشتی ها گذشتن، و درون را پاک کردن؛ دژ مستحکم زن و مرد است در برابر هزاران تیر زهر آلود دشمن.
💠آشنایی با پیامدهای شوم بیحجابی و بدحجابی
🔷شناخت و آگاهی کافی از جنبههای مختلف #ارزش_اخلاقی_حجاب میتواند #آثار_اجتماعی و تأثیرات معنوی زیادی در رشد شخصیت فردی داشته باشد. با شناساندن برخی از پیامدهای #بیحجابی و #بدحجابی، از جمله: سقوط شخصیت انسانی زن، انحطاط اخلاقی، فروپاشی نظام خانواده، عقوبت اخروی بیحجاب و... در قالب روایات و داستانهای زیبا، میتوانیم دخترانمان را از آسیبهای این پدیدهی اجتماعی آگاه کنیم. ایفای این نقش توسّط #خانواده، #محیط_آموزشی و #رسانههای_ارتباطی میسّر میباشد.
💠گسترش حجاب توسّط مساجد و نهادهای مذهبی
🔷 #گسترش_حجاب باید در برنامهریزی مسئولان مساجد و نهادهای مذهبی گنجانده شود؛ چرا که حجاب و عفاف به عنوان دو نماد فرهنگی و منادی گویا و صادق، از تعهّد و اعتقادات افراد نسبت به فرهنگ عمومی جامعه است و از نتایج و #مظاهر_ایمان محسوب میشود. بنابراین در درجهی اوّل باید بر #تحکیم_ایمان و تقویت باورهای دینی افراد جامعه توجّه کنیم و به همین دلیل باید آگاهیها را بالا ببریم. در این راستا اگر جوانان، به گونهای برنامهریزی شده و مفید در مساجد و نهادهای مذهبی، از نظر آموزش مورد نیاز جوانان، کارهای فرهنگی و اقتصادی و... پرورش یابند، میتوان امیدوار بود که هیچ تبلیغات منفیای نتواند آنان را از دین دور کند.
منبع: راسخون به نقل سایت شمیم نرجس
#حجاب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️زن در حصار جاهلیت مدرن (بخش اول)
🔸با مطالعه تاریخ و نگاهی به تحولات متعددی که در دوره های متفاوت و در مکانهای مختلف به وقوع پیوسته، میتوان دریافت، #زن و جایگاه او همواره در تمامی این تحول ها ـ چه از نوع اصلاحی و چه از نوع انقلابی آن ـ یکی از ویژگی های مهم تغییرهاست. در اروپایی که مدرنیته در آن به ظهور رسید، یکی از کلیدی ترین ویژگی های آن، تحول در موقعیت و #جایگاه_زنان بود. این شرایط تا جایی پیش رفت که #نقش_زنان در جامعه، اغلب، معیاری برای سنجش مدرن یا سنتی بودن آن جامعه بوده است. با همه آزادیهای زن در جوامع غربی، آنها با مقوله #جاهلیت_مدرن مواجه شدند. بر آنیم تا نشان دهیم چگونه #زن در فرهنگ مدرن غربی، مجدد زنده به گور شد و ریشه های این مسئله کدام اند؟ نحوه این زنده به گوری چیست؟ پیامدهای آن کدام است؟
💠بهره کشی از زنان با شعار پیشرفت زنان
🔹غرب تحول هایی را پیمود که ریشه در #رویکرد_سرمایه_داری دارد. سرمایه داری باعث صنعتی شدن یا همان #انقلاب_صنعتی شد. انقلاب صنعتی نیاز به کارگر داشت و مردها پاسخگوی این نیاز نبودند، لذا در انقلاب صنعتی #زنان و کودکان نیز در بدترین شرایط به کار گرفته شدند. طبق این ویژگی، #زن دیگر موجودی محصور در خانه نبود، و این حق را داشت که به اندازه مردان، پا به عرصه اجتماع بگذرد. در این میان، نقشهای سنتی مرتبط با جنسیت از میان برداشته و تلاشهایی شد تا با دورکردن #زنان از فضای سنتی، و وارد کردن آنها از فضای خانه به فضای اجتماع، هویتی به اصطلاح مدرن به آن ها بدهند.
🔹در همین رابطه روشنفکران غربی، ایده استقلال زنان را طرح کردند و این باور را گسترش دادند که اگر جامعه ای بخواهد مستقل باشد، ابتدا باید زنان آن مستقل شوند و سرنوشت جامعه را به سرنوشت زنان گره زدند. از سوی دیگر، انقلاب صنعتی به قدرتمند شدن کشورهای غربی انجامید، که نتیجه این افزایش قدرت، جنگ های جهانی اول و دوم بود که در مجموع بیش از پنجاه میلیون کشته داشت که غالب آن ها، مردهای سربازی بودند که در نبرد حضور داشتند و #زنان در این دوره، افراد بی پناهی شدند که ناچار بودند خودشان، زندگی خود را اداره کنند و #جامعه_غربی نیز دچار بحرانی جدی شد؛ بنابراین، در دنیای مدرن و صنعتی شده، که شعار اصلی آن پیشرفت بود، اتفاق هایی شکل گرفت که اگر در جوامع دیگر رخ میداد، به عقب ماندگی و مدرن نبودن آن جوامع نسبت داده میشد. #ادامه_دارد...
#زن #زنان
منبع: حوزه نت، به نقل از مجله پیام زن، شماره ۲۷۳، فضه خاتمی نیا
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥🌹💥🌹💥🌹💥🌹💥
🌹
⭕️نور و ظلمت در قرآن کریم (بخش دهم)
💠ویژگیهای جامعه نورانی در قرآن
🔶از خلال آیات گوناگونی که درباره #جامعه_نورانی بحث میکند و آن را مطرح مینماید، اوصاف و ویژگیهای برجستهای به چشم میخورد که میتوان آنها را صفات ممتاز جامعه نورانی شمرد تا در تحقق آن تلاش بیشتر شود و مردم بدان توجّه کنند.
◽️و) تعاون عمومی و دستگیری فقرا
🔹در #جامعه_نورانی هر یک از افراد جامعه وظیفه دارند به یکدیگر #کمک کنند و چنانچه یکی و یا چند نفر گرفتار شدهاند، بقیه در نجات آنان بکوشند و شاهد بدبختی و سوختن آنان در منجلاب نباشند؛ زیرا در جامعه نورانی همگی به منزله جسم واحد خواهند بود، چنانچه عضوی گرفتار شود و به درد آید، به همه اعضا سرایت میکند پس در ترمیم و بهبود آن عضو کوشا بودن امر طبیعی و اخلاقی است. حال به یک روایت و دو آیه قرآن کریم در این محور توجه نماییم. رسول خدا (ص) راجع به این امر مهم در مواضع مختلف میفرمایند: «الْمُؤْمِنُ أَخُو الْمُؤْمِنِ کَالْجَسَدِ الْوَاحِدِ إِنِ اشْتَکَى شَیْئاً مِنْهُ وَجَدَ أَلَمَ ذَلِکَ فِی سَائِرِ جَسَدِهِ وَ أَرْوَاحُهُمَا مِنْ رُوحٍ وَاحِدَةٍ وَ إِنَّ رُوحَ الْمُؤْمِنِ لَأَشَدُّ اتِّصَالًا بِرُوحِ اللَّهِ مِنِ اتِّصَالِ شُعَاعِ الشَّمْسِ بِهَا؛ مؤمنین (در جامعه نورانی) برادر یکدیگرند، آنان همانند #جسم_واحدی هستند، چنانچه عضوی را درد آید درد آن به سایر اعضای بدن سرایت میکند، گویا همه جسم مریض شده است و گرفتار است. آنگاه فرمود: روح و روان دو مؤمن (انسانهای مؤمن) از روح واحدی آفریده شده است و همانا این ارواح بالاترین اتصال و پیوستگی را با روح خدا دارند که این پیوستگی از اتصال اشعه خورشید به یکدیگر و به خود خورشید بالاتر و بیشتر است». [۱]
🔹 #قرآن_کریم در آیات ۱ و ۲ سوره مائده درباره هدایت عملی در جامعه نورانی ابتدا میفرماید: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ… ؛ ای کسانی که ایمان آوردهاید به آنچه قرار و پیمان بستهاید وفا کنید... »، سپس در آیه بعدی میفرماید: «... وَ تَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ وَ لَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُوا اللهَ... ؛ ...و (همواره) در راه نیکی و پرهیزگاری با هم #تعاون کنید! و (هرگز) در راه گناه و تعدّی همکاری ننمایید! و از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید...». و آنجا که احساس میشود درماندگان و گرفتاران نیازمند به #کمک هستند، به توانمندان جامعه دستور میدهد و زکات و مالیات را اختصاص به آنان میدهد و در این کمک پافشاری مینماید. «إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاكِينِ وَالْعَامِلِينَ عَلَيْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِي الرِّقَابِ وَالْغَارِمِينَ وَفِي سَبِيلِ اللَّهِ وَابْنِ السَّبِيلِ ۖ فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ؛ [توبه، ۶۰] #صدقات، فقط ویژه نیازمندان و تهیدستان [زمین گیر] و کارگزاران [جمع و پخش آن] و آنانکه باید [به خاطر تمایل به اسلام] قلوبشان را به دست آورد، و برای [آزادی] بردگان و [پرداخت بدهی] بدهکاران و [هزینه کردن] در راه خدا [که شامل هر کار خیر و عام المنفعه می باشد] و در راه ماندگان است؛ [این احکام] #فریضهای از سوی خداست، و خدا دانا و حکیم است».
🔹این بود برخی از ویژگیهای جامعه نورانی که میتواند آرامش، پرورش استعدادها، آیندهای زیبا و مدینه فاضله ایجاد کند، گرچه با نگاهی عمیقتر معیارهای اساسی دیگری را میتوان برشمرد و در هر کدام بحث کاملی را ارائه نمود که ما به همین مقدار بسنده میکنیم. در بخش بعدی و پایانی این نوشتار به صورت کلی برخی از صفات جامعه ظلمانی را نیز برخواهیم شمرد. #ادامه_دارد...
پی نوشت:
[۱] اصول کافی، ج ۲، ص ۱۶۷
منبع: وبسایت رشد
#قرآن #نور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️هجوم نیاوردن شبهات به کسی که عالم به زمان خود است
🔹اینهایى که #بصیرت ندارند - مثل این بیچاره هایى که در فتنه گرفتار شدند - مثل کسانى اند که در تاریکى شب، در مه غلیظ، در غبار می خواهند مخالفى را، دشمنى را بزنند؛ خب. نمیداند #دشمن کجا است؛ یکى از اوّلین شرایط جنگ هاى نظامى، اطّلاعات است؛ بروید اطّلاع کسب کنید و ببینید دشمن کجا است؛ اگر بدون اطّلاع رفتید، شما ممکن است جایى را بزنید که دوست آنجا است؛ کسى را بزنید که با شما دشمن نیست و به دشمن کمک کنید؛ گاهى اینجورى می شود. اگر #بصیرت نبود، می شود این؛ که [امام صادق عليه السلام] فرمود: العالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِس؛ شبهات و نادانىها و نفهمىها به کسى که عالم به زمان خود است، هجوم نمىآورند، [۱] می فهمد چکار باید بکند. اگر این نبود، مشکل به وجود خواهد آمد، حتّى اگر آن احساس مسئولیّت هم باشد.
پینوشت؛
[۱] الكافی، ج ۱، ص ۲۶
بیانات مقام معظم رهبری ۹۳/۹/۶
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای #بصیرت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸
☄
⭕️پاداش حجاب
🔸 سوال و پاسخ: #حجاب و رعایت آن از وظایف یک #زن_مسلمان است، اما برای زنان زحماتی را ایجاد میکند؛ آیا تحمل این زحمات در پیشگاه خداوند اجر و پاداشی دارد؟
🔹 #حکم_حجاب مانند دیگر احکام الهی برای #سعادت_زندگی_انسان وضع شده و برای بهتر شدن زندگی خود بندگان است، و در واقع این حکم، آرامشی برای زندگی زن و مرد ایجاد میکند، و این خود نوعی #پاداش است؛ اما در مقابل زحماتی که فرد در انجام احکام و دستورات الهی تحمل میکند، باید توجه داشته باشیم که #پاداشهای_الهی #لطف_خداوند است و نه استحقاق بنده! یعنی وظیفه عبد و بنده در برابر مولا، اطاعت است، اما خداوند اینقدر کریم و مهربان است که ما با وسایلی که خود او در اختیار ما قرار داده، با دست، با فکر و با زبانی که او در اختیار ما قرار داده تلاش میکنیم، عبادت و اطاعت میکنیم، و او به ما اجر و پاداش میدهد و این #نهایت_لطف_الهی را نسبت به بندگانش نشان میدهد.
🔹 #شخص_باحجاب هم، دستورات الهی را رعایت کرده و این جزیی از #تقوای_عام است که دستور داده شده؛ زیرا تقوا، حداقل مراتبش این است که انسان گناه انجام ندهد، و واجبات الهی را انجام دهد، پاداش چنین شخص باتقوایی بهشت خواهد بود، بنابراین از کلیات مفاهیم قرآنی و روح قرآن برداشت میشود: افرادی که #حجاب دارند و #عفت_عمومی را رعایت میکنند جزو افراد با تقوا هستند، در نتیجه آن پاداشهایی را که برای افراد با تقوا گفته شده برای آنها نیز خواهد بود.
🔹امام صادق (ع) میفرمایند: «رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً عَفَّ وَ تَعَفَّفَ؛ [۱] رحمت خداوند شامل حال هر #عفیف، عفت پیشه ای باشد». امام رضا (ع) از پیامبر اکرم (ص) نقل میکنند: «أَوَّلُ مَنْ یَدْخُلُ الْجَنَّةَ شَهِیدٌ وَ عَبْدٌ مَمْلُوكٌ أَحْسَنَ عِبَادَةَ رَبِّهِ وَ نَصَحَ لِسَیِّدِهِ وَ رَجُلٌ عَفِیفٌ مُتَعَفِّفٌ ذُو عِبَادَةٍ؛ [۲] اولین کسانی که وارد بهشت میشوند سه گروه هستند: اول؛ شهداء، دوم؛ بنده ای که عبادت پروردگارش را نیکو انجام بدهد و برای آقایش خیرخواه باشد، سوم؛ #انسانِ_عفیفِ عفت پیشه ای که بندگی خداوند را انجام دهد». پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «خداوند انسانِ آبرومندِ بردبارِ با عفّتِ عفّت پیشه را دوست دارد». [۳]
پی نوشت:
[۱] ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ۱۸۳
[۲] بحار الأنوار، ج ۶۸، ص ۲۷۲
[۳] كافى، ج ۲، ص ۱۱۲، ح ۸
منبع: وبسایت تبیان به نقل از پرسمان (حقوق زن)
#حجاب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد