✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️عفت در گفتار (بخش چهارم)
🔸نحوه سخن گفتن افراد نشان دهنده شخصیت آنان بوده، مردم براساس آن درباره آنها قضاوت خواهند کرد. از این رو امام علی (ع) فرمود: «قولوا الخیر فتعرفوا به؛ #خوب_بگویید تا به خوبی معروف شوید». در ادامه، زیرمجموعه و مصادیق محتوا را میشناسید.
🔹قرآن کریم در مذمت افرادی که بدون علم و آگاهی سخن میگویند فرموده است: «إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَ تَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُمْ مَا لَيْسَ لَكُمْ بِهِ عِلْمٌ وَ تَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَ هُوَ عِنْدَ اللهِ عَظِيمٌ؛ آنگاه كه آن [بهتان] را از زبان يكديگر مىگرفتيد و با زبانهاى خود چيزى را كه بدان علم نداشتيد، مىگفتيد و مىپنداشتيد كه كارى سهل و ساده است با اينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود.». [نور، ۱۵]
🔹 #زبان، تنها عضوى است كه در طول عمر انسان، از حرف زدن، نه درد مىگيرد و نه خسته مىشود. شكل و اندازهى آن كوچك، امّا جرم و گناه آن بزرگ است. چه بسيارند كافرانى كه با گفتن يك جمله (شهادت به يگانگى خداوند) مسلمان و پاك مىشوند و مسلمانانى كه با گفتن كفر به خدا، يا انكار احكام دين، كافر و نجس مىشوند. #زبان، از يك سو مىتواند با راستگويى، ذكر و دعا و نصيحت ديگران، صفا بيافريند، و از سوى ديگر قادر است با نيش زدن به اين و آن، كدورت ايجاد كند. #زبان، كليد عقل و چراغ علم و سادهترين و ارزانترين وسيله انتقال علوم و تجربيات است. علماى اخلاق دربارهى زبان مطالب بسيارى نوشتهاند. [۱]
🔹در روایات اسلامی نیز به شدت از #صحبت #بدون_آگاهی نهی شده است. چنان که امام علی (ع) میفرماید: «بر تو باد به دوری از سخن گفتن درباره چیزی که راه و روش آن را نمیشناسی و حقیقت آن را نمیدانی، زیرا قول تو دلیل بر عقل تو است و عبادتهایی که انجام میدهی، حاکی از میزان شناخت تو؛ بنابراین زبانت را از درازی آن چنان که در امان باشی نگهدار، و سخنت را تا آن جا که نیکو میشماری کوتاه کن، که برای تو زیباتر و بر مقام فضل تو دلالت کنندهتر خواهد بود». [۲] براساس این بیان نورانی سخن گفتن بدون آگاهی و علم باعث میگردد که گوینده به عنوان فردی کم عقل معرفی شود، زیرا #کلام، #بیانگر_عقل انسانها و نشان دهنده میزان آگاهی آنهاست. از آنجا که گفتار بدون علم و آگاهی به طور معمول از استحکام و اتقان کافی برخوردار نیست، از ضعف عقل گوینده حکایت میکند.
🔹علاوه بر آن، گفتار بدون علم و آگاهی انسان را از اعتبار ساقط کرده، اعتماد مردم را به او کاهش میدهد. در نتیجه مردم به حرفهایی که او از روی علم و آگاهی میگوید نیز اعتماد نخواهند کرد. امام علی (ع) میفرماید: «آن چه را نمیدانی مگو که در مورد دانسته های خود نیز متهم به ندانستن میشوی». [۳] براساس روایات اهل بیت علیهم السلام #گفتار_بدون_علم و آگاهی #نشانه_ضعف_ایمان انسان، و سخن گفتن در محدودهای که علم و آگاهی دارد، بیانگر کمال ایمان او است. چنان که امام صادق (ع) فرمود: «از جمله حقیقت ایمان آن است که گفتارت از علمت بیشتر و فزونتر نباشد». [۴] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] تفسیر نور، محسن قرائتی، نکته های آیه، ذیل آیه ۱۵ سوره نور
[۲] محمدحسین طباطبایی، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر مجلسی، ج ۱۵، ص ۱۳۳
[۳] عبدالواحد آمدی، تصنیف غرر الحکم، ص ۲۰۲
[۴] وسایل الشیعه، ج ۱۸، ص ۱۶
برگرفته از ماهنامه پیام زن، ش ۲۳۵
منبع؛ وبسایت راسخون
#عفت #عفت_گفتار
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️این اغتشاش برنامهریزی شده بود...
🔹در این حادثهای که پیش آمد، دختر جوانی درگذشت؛ خب حادثهی تلخی بود، دل ما هم سوخت، ولی واکنش به این حادثه بدون اینکه تحقیقی شده باشد، بدون اینکه هیچ گونه امر مسلّمی وجود داشته باشد، این نبود که یک عدّهای بیایند خیابان را ناامن کنند، #ناامنی را برای مردم به وجود بیاورند، امنیّت را به هم بزنند، قرآن را آتش بزنند، حجاب از روی سر زن محجّبه بکشند، مسجد و حسینیّه را به آتش بکشند، بانک را به آتش بکشند، ماشینهای مردم را آتش بزنند. واکنش به یک قضیّهای که حالا تأسّفآور هم هست، موجب نمیشود که یک چنین حرکاتی انجام بگیرد؛
🔹این حرکات عادّی نبود، طبیعی نبود. این #اغتشاش برنامهریزی داشت؛ این اغتشاش برنامهریزی شده بود. اگر قضیّهی این دختر جوان هم نبود، یک بهانهی دیگری درست میکردند برای اینکه امسال در اوّل مهر در کشور ناامنی درست کنند، اغتشاش درست کنند. چه کسی این را برنامهریزی کرده؟ بنده به صراحت میگویم این برنامهریزی کار #آمریکا، کار #رژیم_غاصب و جعلی #صهیونیستی و دنباله روهای آنها است؛ نشستهاند برنامهریزی کردهاند. عَمَله و مزدوران و حقوقبگیران آنها، بعضی از #ایرانیهای_خائن هم که در بیرون از کشور هستند، به اینها کمک کردند.
بیانات مقام معظم رهبری در مراسم دانشآموختگی دانشجویان دانشگاههای افسری ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آغاز امامت حضرت ولیعصر (عج) - (بخش سوم)
🔸اندیشه پیروزی حق بر باطل که برگرفته از متن قرآن کریم است، بارقه ای از نور امید در دل ها تابانده است و همگان منتظر کسی هستند که منادی حق و سفیر نور و کشتی بان هدایت است. قافله سالار رهایی، این شخصیت بزرگ را در روایات اسلامی #مهدی (عج) می نامد. چنین انتظاری، افضل عبادات شمرده شده است. منتظران واقعی، در حال مهیای جامعه مطلوب هستند. از این رو، برای حضور حضرت شرایطی لازم است که زمینه ساز قدومش باشد و پذیرای حکومت عدل او.
💠خانواده مهدوی
🔹یکی از جذابترین مباحث مربوط به خانواده و مهدویت، آشنایی با معارف مشترک قرآنی بین خانواده و مبحث مهدویت است. در این باره، سوره نور، در ابتدا با ظرافت و زیبایی خاصی به مباحث خانواده اشاره کرده و در پایان به بحث منجی و تشکیل حکومت مهدوی پرداخته است. با دقت در مضامین این سوره درمییابیم بیشترین حجم آیات آن به آسیب شناسی خانه و خانواده و راهکارهای حقوقی و اخلاقی انسجام بخشی و حفظ نظام خانواده مربوط است. البته نکته بسیار مهم این است که خداوند پس از تبیین احکام خانواده، به طرح «مسئله مهدویت» می پردازد.
🔹خداوند در آيه ۵۵ این سوره ميفرمايد: «وَعَدَ اللهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیسْتَخْلِفَنَّهُم فِی الْأَرْضِ کمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَیمَکنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضَی لَهُمْ وَلَیبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا یعْبُدُونَنِی لَا یشْرِکونَ بی شَیئًا وَ مَن کفَرَ بَعْدَ ذَلِک فَأُوْلَئِک هُمُ الْفَاسِقُونَ؛ خدا به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند، وعده داده است که حتماً آنان را در این سرزمین، جانشین [خود] قرار دهد؛ همانگونه که کسانی را که پیش از آنان بودند جانشین [خود] قرار داد و آن دینی را که برایشان پسندیده است، به سودشان مستقر کند و بیمشان را به ایمنی مبدل گرداند [تا] مرا عبادت کنند و چیزی را با من شریک نگردانند و هر کس پس از آن به کفر گراید، آنانند که نافرمانند».
🔹در روایات، در تفسیر این آیه آمده است: «نَزَلَتْ فی المَهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف؛ این آیه درباره #مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نازل شده است». همچنین در زیارتی که از امام صادق (ع) درباره روز عاشورا وارد شده است، حضرت با اقتباس از این آیه درباره زمان عدالت گستری امام زمان (عج) می فرماید: «وَاجْعَل لهم أیاماً مشهوره وَ أیاماً مَعلومه کما ضَمِنتَ لِأولیاءِک فی کتابِک المُنزَل فَإنَّک قُلت: وَعَدَ الله الّذین آمَنُوا مِنکم… أللّهمَّ أعلِ کلِمَتَهُم یا لا إله الّا أنتَ، یا لا إله الّا انتَ، یا لا إله الّا أنتَ یا أرحم الراحمین؛ خداوندا! برای ایشان (اهل بیت علیهم السلام) روزگاری معلوم و آشکار قرار بده، همانگونه که آن را در کتابت برای اولیائت تضمین کرده و فرموده ای: «خداوند به مؤمنین از شما وعده داد… ، خدایا! ای آنکه جز تو معبودی نیست، امر ایشان را برتری بخش، ای مهربان ترین مهربانان». [بحارالانوار، ج ۹۸، ۳۱۱] امتزاج و تربیت مباحث خانواده و طرح آیه مهدویت در این سوره، بیانگر ارتباط تنگاتنگ فرهنگ انتظار و مهدویت، با اصالت خانوادگی و استحکام بیان خانواده و توجه به «بیت» است.
🔹انسان های صالح و تربیت یافته در خانواده های اصیل، شایستگی پذیرش ولایت و امامت پیشوای آسمانی ای چون #حضرت_مهدی (عج) را دارند. به همین دلیل، در نظام سیاسی و فرهنگ علوی، یکی از ملاک های گزینش افراد شایسته، تربیت یافتن و برخاستن آنان از «بیوت صالحه» است. چنان که امام علی (ع) در نامه ای به مالک اشتر فرمود: «در انتخاب کارگزاران خود با آنان که خانواده دارترند و شخصیت حساب شده دارند و از خاندانی پارسا و صالح و با سوابقی درخشانند، ارتباطی نزدیک تر برقرار کن [و آنان را برگزین]». [نهج البلاغه، نامه ۵۳] به عبارتی می توان نتیجه گرفت که #اصالتهای_خانوادگی و رعایت احکام خانواده، چون ازدواج، کنترل چشم، روابط سالم خانوادگی، حیا و عفت، زمینه تحقق وعده الهی و تشکیل حکومت جهانی آخرین ذخیره الهی را فراهم می کند و کسانی که لیاقت و توانایی پاک زیستی و اداره یک خانواده را داشته باشند، لیاقت مشارکت در اداره جهانی پاک و عاری از هر نوع ستم و تباهی را نیز خواهند داشت. #ادامه_دارد...
نویسنده: سید علی محمدی متکازینی
منبع؛ حوزه نت به نقل از مجله اشارات ایام (اشارات) شماره۱۴۹
#امام_زمان #امام_مهدی #قائم #غیبت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️مهدویت
🔹آری، تشنگان را جرعه وصال و شیفتگان جمال را آب حیات و معرفت میدهند. آیا ما تشنه معرفت و طالب دیدار هستیم و آن حضرت آب حیات نمیدهد؟! با آنکه کارش دادرسی به همه است و به مضطرین عالم رسیدگی میکند.
📕در محضر بهجت، ج٢، ص۳۶۹
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️نکته مهم در جنگ روانی - اشتباه راهبردی برخی از خواص و مسئولین چیست؟
🔹در اینکه باید با تبیین و بیان حقایق و مستندات، عملیات رسانه ای، تحریف، تخریب و تبلیغات دشمن را خنثی کرد در آن شکی نیست، اما این، تنها بخشی از مقابله با #جنگ_روانی_دشمن است؛ تجربه نشان داده است که چنین چیزی به تنهایی کفایت نمی کند. در نگاه کلان، #اثرات_تخریبیای که #جنگ_روانی می تواند به دنبال داشته باشد، بیش از جنگ سخت است، زیرا در جنگ سخت، با جسم انسان ها طرف هستیم اما در جنگ روانی یا به عبارتی همان جنگ نرم، روح، افکار و ادراک - که به آن جسم، معنا و مفهوم داده و آن را هدایت می کند - است که مورد تهاجم قرار می گیرد. از طرفی، اثرات تخریبی جنگ سخت و حمله دشمن، ملموس و دردآور است و بالأخره دیر یا زود این جنگ خاتمه پیدا میکند؛ اما در #جنگ_نرم #حمله_های_دشمن، خزنده و مستمر است و اگر جلوی خود سدی نبیند، تا اعماق یک جامعه و از بین بردن اصل و ریشه آن از پای نمی نشیند.
🔹نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که در میان خواص و مسئولین کسی نیست که بگوید با جنگ روانی نباید مقابله کرد؛ مشکل اینجاست که بعضی از خواص و مسئولین به ابعاد جنگ روانی و شیوه های خنثی سازی این جنگ اشراف کافی ندارند. با یک مثال، کمی بیشتر این موضوع را باز میکنیم؛ در ایامی که داعش در حال جولان دادن در منطقه غرب آسیا بود و تعدادی از نیروهای داعشی در استان دیاله عراق حضور داشتند، جانشین وقت فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی به این مضمون گفته بود: «اگر نیروهای داعش، به ۴۰ کیلومتری مرز ما نزدیک شوند، استراتژی نیروهای مسلح این است که قبل از رسیدن به مرز نابود شوند». بعدها، فرمانده نزاجا نیز در مراسمی گفت: «ما در زمان مقابله با داعش نیز به کردستان عراق رفتیم و قرارگاهی تشکیل دادیم تا ۴۰ کیلومتر قبل از ورود داعش به ایران با آنها مقابله کنیم».
🔹در هر صورت این نمونه ای از اقدامات موفق ما در زمینه جنگ سخت بود که نگذاشتیم #دشمن حتی به مرزمان نزدیک شود؛ حتی بالاتر از آن، رزمندگان ما به کشور سوریه رفتند تا علاوه بر دفاع از مقدسات دینی، از همان جا جلوی دشمن بایستند و جنگ به کوچه و خیابان کشورمان کشیده نشود. حال بیاییم همین موضوع را در جنگ نرم و در #عرصه_رسانه و #فضای_مجازی پیاده کنیم. #دشمن در فضای مجازی همان دشمن در فضای بیرونی و جنگ سخت است. #تروریستهای_رسانهای هم با ظاهر شیک و اتو کشیده و از طریق شایعات و شبه تحلیل ها، شبانه روز مشغول فعالیت و حمله هستند. حال باید از مسئولین پرسید که آیا برای این جنگ روانی همه جانبه که دشمن در حال بمباران مردم، اعتقادات آنها و دستاوردهای انقلاب اسلامی و از بین بردن هویت ملی ماست، مانند جنگ سخت، دغدغه دارند؟
🔹با توجه به آنچه که گفته شد، در سالهای گذشته مشاهده کرده ایم که متأسفانه هنوز ابعاد جنگ روانی همه جانبه و شیوه های مقابله با آن به خوبی درک نشده است. در شرایطی که دشمن از هر راهی استفاده می کند تا نفوذ کرده و زهر خود را بریزد و مردم و کشور را درگیر ظواهر، شبهات و نزاعات فرسایشی کند، آیا عاقلانه است که با عدم مدیریت فضای مجازی و رها کردن آن، انگشت در چشمان خود فروکنیم و اجازه دهیم که مردم و کشورمان با خمپاره ها و بمب های روانی دشمن آسیب ببینند و بعد به دنبال راه علاج بگردیم؟ در فضای حقیقی، هیچگاه نمیگوییم که چون داروی بیماری را تولید میکنیم، بنابراین اشکالی ندارد که ده ها میلیون نفر از مردم خود را در معرض انواع ویروس ها و عوامل بیماری زا قرار دهیم؛ یا در جنگ سخت، هیچگاه نمیگوییم که چون مجهز به سلاحهای پیشرفته و فوق پیشرفته نظامی هستیم، بنابراین اشکال ندارد که داعش و یا آمریکاییها از مرز ما عبور کنند، زیرا ما آنها را شکست میدهیم! یا معقولانه نیست که بگوییم: زمین بدهیم و زمان بخریم!
🔹اقدام هوشمندانه و عاقلانه این است که جلوی ورود دشمن، چه در فضای حقیقی و چه فضای مجازی - که در حقیقت آن هم حقیقی است - از همان ابتدا بایستیم، تا هم تلفات و آسیب ها کمتر شود و هم جنگ به داخل خانه های مردم کشانده نشود و همه درگیر نشوند. اگر در جنگ سخت آن تدابیر را داریم، چرا در جنگ نرم و در #عرصه_فضای_مجازی و #رسانه، که به مراتب از جنگ سخت، سختتر و با اهمیت تر است اینگونه و مانند کشورهای عقب افتاده رفتار می کنیم؟! بله، اگر هم به هر دلیلی ترکشهای روانی و فضاسازی های دشمن، به داخل کشور رسید، باید در جای خود از طریق #تولید_محتوا و #تبیین_حقایق، #روشنگری و حمله دشمن را خنثی کرد. اما این موضوع بدیهی، غیر از این است که فضای مجازی خود را استاندارد نکنیم و اتوبان عریض و طویل در اختیار #دشمن قرار دهیم تا سرزمین مجازی ما را به خاک و خون کشیده و بعض از مردم را به غل و زنجیر خود در آورد!
منبع: جهان نیوز
#جنگ_روانی #جنگ_رسانه_ای #جنگ_نرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️درس عاشورا
🔹«کُلُّ یَوْمٍ عَاشوُرا وَ کُلُّ أَرْضٍ کَرْبَلا» این یک عبارت آموزنده است. نه معنایش این است که هر روز کربلاست، هر روز بنشینید گریه بکنید. ببینید چه کرده، کربلا چه صحنهای بوده، هر روز این صحنه باید باشد: مقابله اسلام با کفر؛ مقابله عدل با ظلم؛ مقابله عدد کم با ایمان زیاد، در مقابل عدد زیاد با بیایمانی. نه از جمعیت کم بترسید؛ و نه از شکست بترسید، شکستی در کار نیست. وقتی کار برای خدا باشد، شکست تویش نیست...
📕صحیفه امام، ج ۱۰، ص ۸
منبع: وبسایت روح الله
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️عفت در گفتار (بخش پنجم)
🔸نحوه سخن گفتن افراد نشان دهنده شخصیت آنان بوده، مردم براساس آن درباره آنها قضاوت خواهند کرد. از این رو امام علی (ع) فرمود: «قولوا الخیر فتعرفوا به؛ #خوب_بگویید تا به خوبی معروف شوید». در ادامه، زیرمجموعه و مصادیق محتوا را میشناسید.
🔹انسان مسلمان وظیفه دارد بر #زبان خود کنترل داشته و هر چه دل او خواست نگوید. امام موسی بن جعفر (ع) در این رابطه فرمود: «لیس لک لان الله عز و جل یقول "لا تقف ما لیس لک به علم"؛ تو نمیتوانی هر چه میخواهی بگویی، زیرا خداوند میفرماید: «از آن چه علم نداری پیروی نکن». [۱] براساس آموزه های دینی اعضا و جوارح انسان هر کدام وظایفی دارد و انسان باید آنها را در همان محدوده بکار ببرد. از این رو لازم است #مواظب_زبان خود باشد، و نه تنها سخن بدون علم و آگاهی نگوید، بلکه نسبت به آن چه میداند نیز با احتیاط رفتار نماید. امام علی (ع) میفرماید: «چیزی را که نمیدانی مگو، بلکه همه آنچه را میدانی نیز مگو، زیرا خداوند بر همه اعضا و جوارح تو واجباتی قرار داده که در قیامت از تو بازخواست خواهد کرد». [۲]
🔹در روایات اسلامی گفتار بدون آگاهی و گفتن تمام آنچه انسان میداند نشانه نادانی معرفی شده است؛ چنان که امام علی (ع) فرمود: «تمام آنچه را میدانی مگو، چرا که آن نشان دهنده جهل و نادانی تو خواهد بود». [۳] در نقطه مقابل نگفتن همه آنچه انسان میداند، نشانه کمال عقل انسان معرفی شده است. چنان که امام علی (ع) میفرماید: «از نشانه های عقل انسان این است که همه آنچه را میداند، صحبت نکند». [۴] گفتار بدون آگاهی و علم گاه باعث میگردد که انسان در برابر حق قرار بگیرد، و حق بر خلاف گفته او باشد. چنان که امیرالمؤمنین امام علی (ع) میفرماید: «پس آنچه را نمیدانید مگویید، چرا که بسیاری از حقایق در چیزهایی است که انکار میکنید». [۵]
🔹به دلیل اهمیت این دستور اخلاقی اسلام، امیرالمومنین (ع) فرزندش امام مجتبی (ع) را نیز از سخن گفتن بدون آگاهی نهی کرده و به او توصیه است که بدون اطلاع از چیزی، درباره آن اظهار نظر نکند. «درباره چیزی که به آن آگاهی نداری سخن مگو». [۶] از آنچه بیان گردید به این حقیقت پی میبریم که از دیدگاه قرآن کریم و پیشوایان معصوم (ع)، یگانه معیار و مجوز سخن گفتن #علم و #یقین است. سخنانی که بر پایه و اساس، گمان، شک، شایعه، و قضاوت کورکورانه باشد، فاقد اعتبار و ارزش بوده، از نظر دین ناپسند و مذموم است؛ به ویژه اگر پای مسائل دینی و آبروی مسلمانان در میان باشد. بر این اساس یکی از جلوه های عفت در گفتار، سخن گفتن براساس علم و آگاهی و اظهار نظر نمودن بر مبنای تخصص و اطلاع کافی در موضوع سخن است. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] وسائل الشيعة، ج ۱۸، ص ۱۷
[۲] نهج البلاغه، حکمت ۱۸۲
[۳] حسین شیخ الاسلام، گفتار امیر مومنان، ج ۲، ص ۱۲۲۲
[۴] تصنیف غرر الحکم، ص ۲۱۳
[۵] نهج البلاغه، خ ۸۷
[۶] همان، نامه ۳۱
برگرفته از ماهنامه پیام زن، ش ۲۳۵
منبع؛ وبسایت راسخون
#عفت #عفت_گفتار
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️بصیرت؛ چیستی و چگونگی (بخش اول)
💠معنای بصیرت
🔹«#بصیرت این است که انسان بداند این حقایق (نقاط ضعف و قوت خودش و دشمن) را درک کند، جایگاه خودش را، جایگاه کشورش را، جایگاه ملتش را، جایگاه منطق انقلاب را، جایگاه ان خط مستقیم و صراط مستقیمی که امام در کشور ترسیم کرد، جایگاه اینها را بداند؛ این، بصیرت است». [۱]
🔹از نگاه رهبر معظم انقلاب #بصیرت را در دو سطح می توانیم تعریف کنیم: نخست، سطح اصولی و لایه زیرین: «انسان در جهانبینی و فهم اساسی مفاهیم توحیدی، با #نگاه_توحیدی به جهان طبیعت، یک #بصیرتی پیدا می کند... با نگاه توحیدی، هرگونه تلاش و مجاهدتی در راه هدف، انسان را قطعاً به نتیجه می رساند... #بصیرت در حقیقت زمینه همه تلاشها و مبارزات انسانی جامعه است. به جز این سطح وسیع بصیرت و لایه عمیق بصیرت، در حوادث گوناگون هم ممکن است بصیرت و بی بصیرتی عارض انسان شود... انسان در حوادثی که پیرامون او می گذرد و در حوادثی که پیش روی اوست و به او ارتباط پیدا می کند، تدبر کند، سعی کند از حوادث به شکل عامیانه و سطحی عبور نکند... حوادث را درست نگاه کردن، درست سنجیدن، در انها تدبر کردن، در انسان #بصیرت ایجاد می کند». [۲]
🔹واژه های قرانی #بصر و #بصیرت با عنایت بر روایات اسلامی و تفاسیر، به بینایی ظاهری و باطنی تفسیر شده اند. گاهی مقصود از دیدن، مشاهده کردن با چشم ظاهر است، و گاه در آیات شریفه قران، مقصود روشنی دل و درکِ معارف با تفکر، تعقل و همچنین دیده قلب می باشد. مانند واژه «اولی الابصار؛ [۳] صاحبان بصیرت و اندیشه». خداوند آنجا را که درک تبدیل و تحول شب و روز، عبرتی برای صاحبان خرد و اندیشه شمرده، می فرماید: «یُقَلِّبُ اللهُ اللَّیلَ وَالنَّهَارَ اِنَّ فِی ذَلِک لَعِبْرَه لِّاُولِی الْاَبْصَارِ؛ [نور، ۴۴] خداوند شب و روز را دگرگون (و جا به جا) می کند؛ به یقین در این عبرتی برای صاحبان بصیرت است». یا به پیامبرش دستور می دهد: «قُلْ هَذِهِ سَبِیلِی اَدْعو اِلَی اللهِ عَلَی بَصِیرَه اَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِی وَ سُبْحَانَ اللهِ وَ مَا اَنَا مِنَ الْمُشْرِکینَ؛ [یوسف، ۱۰۸] بگو: این طریقه و راه من است که من و هر کس پیرو من است بر پایه #بصیرت و بینایی به سوی خدا دعوت می کنیم، و خدا از هر عیب و نقصی منزّه است و من از مشرکان نیستم». #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] بیانات مقام معظم رهبری ۹۴/۰۹/۰۴
[۲] بیانات مقام معظم رهبری ۹۲/۰۸/۰۴
[۳] ترکیب (اولی الابصار) به معنای صاحبان بینش و پندگیری در آیات: ۱۳ آل عمران، ۴۴ نور و ۲ حشر ذکر شده است.
منبع: حوزه نت، به نقل از مبلغان، شماره ۲۲۲، محمدعلی محمدی
#بصیرت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️دشمن شناسی
🔹هم #دشمن را باید شناخت، هم شیوههای دشمنی را. راه و رسمها و سمت و سوهایی را که اینها برای دشمنی در نظر گرفتهاند، [همه] باید بدانند؛ مسئولین باید بدانند، مردم هم باید بدانند.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۵/۱۰/۱۹
منبع: وبسایت دفتر حفظ ونشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️دستاوردهای انقلاب اسلامی (بخش پنجم)
🔸 #انقلاب_اسلامی_ايران را بی شک بايد يکی از مهم ترين و تاثيرگذار ترين انقلاب های جهان دانست، که آثار آن هم در درون مرزها و هم فراتر از مرزها بسيار عميق بوده است؛ به گونه ای که با توجه به اين تحولات و دستاوردهايی که به صورت مستقيم يا غير مستقيم از اين انقلاب ناشی شده است، می توان آن را انقلاب به معنای واقعی کلمه دانست؛ يکی از ويژگى هاى اين تحولات و دستاوردها اين است که در اکثر زمينه ها حاصل شده است، به گونه ای که شاهد يک تحول عظيم و فراگير در کل ساختارهای کشور بوده ايم. هدف اصلی در اين مقاله اين است که برخی از #مهمترين_دستاوردها را مورد تحليل و ارزيابی قرار دهيم.
💠دستاوردهای سياسی
6⃣پيوند ميان مردم و مسئولان نظام و احساس همدلی و همراهی مردم با مسئولان
🔹چنين مساله ای برای نخستين بار در طول تاريخ کشور ما رخ می داد، چرا که نظام های سلطنتی همواره خود را فراتر از مردم می دانستند، و به همين جهت کليه اعضای سلطنتی به همراه مسئولين کشور سعی می کردند تا با پناه بردن به کاخ های مجلل خود، به هر ميزان که می توانند از مردم فاصله بگيرند، همچنين همين اعتقاد، مهم ترين منشا اين تصور غلط در نظام شاهنشاهی بود که اساسا مردم حق دخالت در سياست و حکومت ندارند. با تمام اين احوال با #پيروزی_انقلاب_اسلامی که #مردم نقش اصلی و اساسی در پيروزى آن داشتند، رهبران انقلاب نه تنها خود را از مردم متمايز نکردند، بلکه همچنان همدلی و پیوستگی ميان مردم و مسئولان برقرار ماند،
🔹به ويژه همدلی ميان مردم و مسئولان ارشد نظام، که تجلی اين همدلی را می توان در استقبال از مسئولان عالی نظام به ويژه مقام معظم رهبری در سفرهای استانی سالهای قبل، مشارکت در مراسم سالگرد بنيانگذار انقلاب اسلامی، مشارکت گسترده مردم در نمازجمعه های برگزار شده به امامت رهبر انقلاب و... به راحتی مشاهده کرد، که يکی از دلايل آن تداوم ساده زیستی رهبران نظام و نيز تداوم ارتباط با #مردم ميباشد که هر چند به دليل مسائل و مشکلات امنيتی اين ارتباطات به صورت محدود ميباشد، اما آنچه مهم است اصل اين ارتباط و ارادت متقابل مردم و رهبران نظام ميباشد که عليرغم گذشت بيش از چهل سال از پيروزى انقلاب اسلامی همچنان ادامه دارد. #ادامه_دارد...
نویسنده؛ سید روح الله لطیفی
منبع؛ وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
#انقلاب #انقلاب_اسلامی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ایجاد تفرقه
🔹آنچنان بین امت واحدهی اسلامی تفرقه ایجاد نمودهاند که خدا میداند؛ هر کدام نسبت به دیگری اجنبی و بیگانه، و تبعهی هر دولت در کشور دیگر اجنبی و نیازمند به گذرنامه و یا اجازهی اقامت است. و همهی این کارها برای تحکیم سیطرهی کفار بر ممالک اسلامی است.
📕در محضر بهجت، ج٣، ص۱۴۵
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آغاز امامت حضرت ولیعصر (عج) - (بخش چهارم)
🔸اندیشه پیروزی حق بر باطل که برگرفته از متن قرآن کریم است، بارقه ای از نور امید در دل ها تابانده است و همگان منتظر کسی هستند که منادی حق و سفیر نور و کشتی بان هدایت است. قافله سالار رهایی، این شخصیت بزرگ را در روایات اسلامی #مهدی (عج) می نامد. چنین انتظاری، افضل عبادات شمرده شده است. منتظران واقعی، در حال مهیای جامعه مطلوب هستند. از این رو، برای حضور حضرت شرایطی لازم است که زمینه ساز قدومش باشد و پذیرای حکومت عدل او. در ادامه این مقاله، به سیره حکومتی آن حضرت به صورت کوتاه اشاره میشود.
💠سیره حکومتی مهدوی
🔹 #ظهور_حضرت_ولیعصر (عج)، شکوفاترین فصل تاریخ انسانیت است؛ دورانی که وعده های خداوند درباره خلافت مؤمنان و امامت مستضعفان و وارث صالحان تحقق می یابد و جهان با قدرت الهی آخرین پرچمدار عدالت و توحید، صحنه شکوه مندترین جلوه های عبادت پروردگار می شود. در احادیث گوناگون، گوشه هایی از عظمت آن دوران به تصویر کشیده شده است. پس از ظهور #امام_زمان (عج) گروهی بر ضد حضرت وارد جنگ میشوند و می کوشند از تشکیل حکومت عدل الهی بر روی زمین ـ که وعده آن، از سوی انبیا و امامان علیهم السلام داده شده است ـ جلوگیری کنند. #امام_مهدی (عج) ابتدا آنان را به راه حق دعوت می کند و اگر قبول نکردند، با آنان وارد کارزار می شود و هرگونه فساد و کژی را نابود می کند.
🔹امام باقر علیه السلام در تفسیر آیه «وَ قاتِلُوهُمْ حتی لا تَکونَ فِتْنَهٌ وَ یکونَ الدِّینُ کلُّهُ للهِ»، [انفال، ۳۹] می فرماید: «تأویل این آیه هنوز نیامده است. پس زمانی که تأویل آن فرا رسد، مشرکان کشته می شوند، مگر موحّد شوند و شرکی باقی نماند». [بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۷۸] در حدیث دیگری می فرماید: «با مشرکان جنگ می کنند تا اینکه موحّد شوند و شریکی برای خدا قرار ندهند. چنان (امنیتی حاصل) می شود که پیرزن کهنسال، از مشرق به مغرب می رود، بدون آنکه کسی جلوی او را بگیرد». [همان، ص ۳۴۳] امام صادق علیه السلام نیز می فرماید: «زمانی که #قائم (عج) قیام کند، هیچ سرزمینی نمی ماند، مگر اینکه ندای شهادتین لا إله إلّا الله و محمّد رسول الله در آن طنین اندازد. [همان، ص ۳۴۰] #ادامه_دارد...
نویسنده: سید علی محمدی متکازینی
منبع؛ حوزه نت به نقل از مجله اشارات ایام (اشارات) شماره۱۴۹
#امام_زمان #امام_مهدی #قائم #غیبت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️جمهوری اسلامی حامی و پناهگاه مسلمانان آزاده جهان
🔹ما باید خود را آماده کنیم تا در برابر جبهه متحد شرق و غرب، جبهه قدرتمند اسلامی - انسانی با همان نام و نشان اسلام و انقلاب ما تشکیل شود؛ و آقایی و سروری محرومین و پابرهنگان جهان جشن گرفته شود. مطمئن باشید قدرت های شرق و غرب همان مظاهر بیمحتوای دنیای مادیاند که در برابر خلود و جاودانگی دنیای ارزشهای معنوی قابل ذکر نمیباشند.
🔹من به صراحت اعلام میکنم که جمهوری اسلامی ایران با تمام وجود برای احیای هویت اسلامی مسلمانان در سراسر جهان سرمایه گذاری میکند. و دلیلی هم ندارد که مسلمانان جهان را به پیروی از اصول تصاحب قدرت در جهان دعوت نکند و جلوی جاه طلبی و فزون طلبی صاحبان قدرت و پول و فریب را نگیرد. ما باید برای پیشبرد اهداف و منافع ملت محروم ایران برنامه ریزی کنیم.
🔹ما باید در ارتباط با مردم جهان و رسیدگی به مشکلات و مسائل مسلمانان و حمایت از مبارزان و گرسنگان و محرومان با تمام وجود تلاش نماییم. و این را باید از اصول سیاست خارجی خود بدانیم. ما اعلام میکنیم که جمهوری اسلامی ایران برای همیشه حامی و پناهگاه مسلمانان آزاده جهان است. و کشور ایران به عنوان یک دژ نظامی و آسیب ناپذیر نیاز سربازان اسلام را تأمین و آنان را به مبانی عقیدتی و تربیتی اسلام و همچنین به اصول و روشهای مبارزه علیه نظامهای کفر و شرک آشنا میسازد.
📕صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۹۱
منبع: وبسایت روح الله (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️حیا در فرهنگ دینی (بخش اول)
🔹در قرآن کریم در مواردی به مفهوم «حیا» تصریح شده از جمله در سوره بقره میفرماید: «خداوند شرم نمیکند از آنکه به پشه (کوچک) و #چیزی بزرگتر از آن (عنکبوت) مثال بزند». در اینجا منظور #بیان_حقیقت در مقابل دشمنان و معاندان و شرم نداشتن از تمثیلی ابتدایی برای بیان مفاهیمی عالی است. در آیه دیگری از سوره قصص به بُعد کاربردی #حیا توجه شده و راهکاری عملی برای انسانهای خدا ترس ارائه می گردد و آن مربوط به #رعایت_حیا از جانب #دختران_شعیب (ع) در دیدار با حضرت موسی است: «فَجَاءَتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِي عَلَى اسْتِحْيَاءٍ قَالَتْ إِنَّ أَبِي يَدْعُوكَ؛ [قصص، ۲۵] یکی از آن دو [زن] که با کمال #حیا راه می رفت، باز آمد و خطاب به موسی گفت: پدرم تو را خوانده است».
🔹در این آیه برای نشان دادن حالت #حیا نزد دختر شعیب نبی (ع)، کلمه #استحیاء به صورت نکره آمده که منظور، #تجلی_عفت و نجابت و دوری از هرگونه دلبری در راه رفتن و عینی شدن حیاست، که وجه #شرم_دختران از نامحرم و پرهیز از کوچکترین خطای اخلاقی مدنظر می باشد. علاوه بر قرآن، در منابع غنی روایی به تعریف و کاربرد ویژگی #حیا برای مسلمانان پرداخته شده و سنت پیشوایان دین در این زمینه بهترین الگو می باشد. رسول خدا (ص) که خود باحیاترین مردم روزگار می باشد، میفرماید: «ایمان، پیکری است برهنه که لباسش #حیاست». [۱]
🔹مطمئناً اگر #حیا از بین افراد جامعه رخت بربندد، ایمانشان دستخوش دگرگونی و بی ثباتی می شود و آثار زیانبارش روابط سالم انسانی و خانوادگی را متزلزل میسازد. #حیا منشأ هر چیزی است و به فرموده امام صادق (ع): «اگر #حیا نباشد، هیچ مهمانی احترام نمیشود و به هیچ وعده ای وفا نمیشود و هیچ حاجتی برآورده نمیگردد». پس باید در نهادینه شدن این عنصر و حالت درونی کوشید و سعی کرد #فرهنگ_جامعه را به سوی فضای عاری از زشتی ها هدایت کرد؛ طوری که حالت #شرم و حیا سبب شود انسانها به دلیل کرامت خدادادی، نظارت الهی و ثبت اعمالشان، از ارتکاب هر زشتی و گناهی بپرهیزند و صفت حیا را بیش از پیش زنده و پویا نگه دارند. #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] مشکاة الانوار، طبرسی،ح ۱۳۹۱
نویسنده: زهرا نساجی زواره
منبع: راسخون
#حیا #شرم #عفت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️عفت در گفتار (بخش ششم)
🔸نحوه سخن گفتن افراد نشان دهنده شخصیت آنان بوده، مردم براساس آن درباره آنها قضاوت خواهند کرد. از این رو امام علی (ع) فرمود: «قولوا الخیر فتعرفوا به؛ #خوب_بگویید تا به خوبی معروف شوید». در ادامه، زیرمجموعه و مصادیق محتوا را میشناسید.
💠سخن بی ارتباط (۱)
🔹یکی از نشانه های #عفت_در_گفتار از نظر اسلام سخن نگفتن در باره چیزهایی است که ارتباطی به انسان ندارد. اولیای گرامی دین به مسلمانان توصیه کرده اند که از این کار بپرهیزند، زیرا #مشکلات_اجتماعی را در پی خواهد داشت. گاه افراد در مسایل اظهار نظر میکنند که به آنها ارتباطی ندارد. از آن بالاتر گاه افرادی خارج از مسئولیت و صلاحیتهای علمی خود در باره مسائل دینی سخن گفته و فتوا میدهند. مشکل دیگری که دامنگیر بسیاری از افراد است، سخن گفتن درباره اموری است که مربوط به زندگی دیگران بوده، و پیامدهای منفی، زیانها و خسارتهای زیادی را متوجه جامعه میسازد. با توجه به پیامدهای منفی اینگونه سخن گفتن، اولیای گرامی اسلام به شدت پیروان خود را از این کار نهی کرده اند. امام علی (ع) فرمود: «سخن گفتن در آن چه به تو ارتباطی نداشته و جای آن نیست را ترک کن، چرا که ممکن است یک کلمه باعث سلب نعمت و زمینه ساز درگیری و اختلاف گردد». [۱] از لقمان حکیم پرسیده شد: نشانه حکمت تو چیست؟ او در پاسخ گفت: «از چیزی که ضرورت ندارد سوال نمیکنم و در کار و سخنی که به من ارتباط ندارد خود را به زحمت نمیاندازم». [۲]
🔹سخن نگفتن درباره چیزهایی که به انسان مربوط نیست از ویژگیهای افراد بهشتی است. روزی پیامبر اکرم (ص) فرمود: «نخستین فردی که از این در وارد میشود، مردی بهشتی است. پس از لحظه ای مردی به نام عبدالله وارد شد. از یاران پیامبر (ص) برخاسته به طرف او رفتند و جریان را به او خبر دادند. گفتند: ما را از مطمئن ترین کاری که انجام میدهی و به آن امیدوار هستی خبر بده. آن مرد گفت: من مردی ضعیف هستم و مطمئن ترین عملی که از آن به خدا امیدوارم، سلامتی سینه از اندیشه بد و ترک سخنی که به من ارتباطی ندارد، است». [۳] پرهیز از سخنی که به انسان ارتباط ندارد، باعث سنگین شدن میزان انسان در قیامت گردیده، باعث سعادت و خوشبختی اش را رقم میزند. چنان که از ابوذر نقل شده که گفت: «قال لی رسول الله: آلا أعلمک بعمل خفیف علی البدن ثقیل فی المیزان قلت: بلی یا رسول الله. قال: هو الصمت و حسن الخلق و ترک ما لایعنیک؛ رسول خدا به من فرمود: آیا دوست داری به تو عملی را بیاموزم که برای بدن سبک و در میزان عمل سنگین است. گفتم بله ای رسول خدا؛ فرمود: سکوت، اخلاق نیک و ترک سخنی بی ربط». [۴] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] تصنیف غرر الحکم، ص۲۱۳
[۲] همان، ص۲۰۲
[۳] محجه البیضا، ح۵، ص۳۰۱
[۴] همان، ص۲۰۱
برگرفته از ماهنامه پیام زن، ش ۲۳۵
منبع؛ وبسایت راسخون
#عفت #عفت_گفتار
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد