✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️خدا و نظم جهان (بخش دوم)
🔸برهان نظم چیست و چگونه از طریق آن بر وجود خدا استدلال میشود؟
💠تعریف نظم
🔹برای روشن تر شدن موضوع ابتدا باید تعریف #نظم را بررسی و سپس دلالتش بر وجود خدا را کاوید. آیت الله سبحانى در تعریف نظم آورده اند: «نظم عبارت است از نوعى پیوند و همکارى بین اجزاى یک مجموعه، در راستاى تحقق هدفى معین، به گونه اى که هر جزئى از اجزاء، مکمل دیگرى بوده و فقدان هر جزء موجب می شود که مجموعه اثر مطلوب و هدف مورد نظر را فاقد باشد». [جعفر سبحانی، مدخل مسائل جدید در علم کلام، ص ۷۳] ایشان همچنین آورده است: «واقعیت نظم در یک پدیده طبیعى، جز این نیست که اجزاى مختلفى از نظر کیفیت و کمیت دور هم گرد آیند، تا در پرتو همکارى اجزاى آن، هدف مشخص تحقق یابد». [همان] واکاوى مفهوم نظم و تعاریف آن نشان می دهد که تحقق نظم در گرو چند رکن اساسى است: ۱) وجود اشیاء یا اجزاى مختلف با کمیت و کیفیت مناسب؛ ۲) چینش، آرایش و ترتیب ویژه بین آنها؛ ۳) وجود عامل ربط دهنده و برقرار کننده پیوند خاص بین آنها؛ ۴) وجود هدفى معین؛ ۵) تأثیر نسبى هر یک از اجزاء در تحقق هدف و وابستگى تحقق هدف به اجتماع آنها.
💠تقریر برهان
🔹بر اساس آنچه گذشت «سامانمندی» و «هدفداری» دو رکن اساسی #برهان_نظم است. در این نگرش، جهان یک واحد نظاممند و هدفدار است. استاد مطهرى در این باره آورده است: « ...نوعى هماهنگى در هدف در میان اجزاى جهان مشاهده می شود؛ مثلاً در قسمتى از جهان که ما زندگى می کنیم، اوضاع و احوال نشان می دهد که زمین، گازهاى مجاور آن، آب هاى آن، گیاه ها، حیوانات، ماه که به دور زمین می گردد، خورشید که زمین به دور آن می گردد، با یکدیگر نوعى هماهنگى و انطباق دارند و مجموعاً هدف یا هدف هایى مشخص را تأمین می کنند». [طباطبایى، محمد حسین (علامه) و مطهرى، مرتضى، اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج ۵، ص ۹۲، پاورقى]
🔹مقدمه دیگر برهان نظم این است که هر مجموعه منظمى، معلول علتى آگاه، حکیم و دلیل بر وجود ناظمى با شعور، مدبر و هدفدار است؛ به عبارت دیگر گزینش اشیاء یا اجزاى مختلف، با کمیت و کیفیت مناسب، ایجاد ترتیب و آرایش و پیوند مناسب بین آنها در راستاى تأمین هدفى معین، عین تدبیر است و استناد آن به غیرفاعل هوشمند چیزى جز تصادف گروى و یا تناقض گویى نیست. نتیجه آنکه رابطه نظم جهان با ناظمى باشعور و هدفدار امرى قطعى و انکارناپذیر است. آیت الله سبحانى در تلازم منطقى نظم و شعور می نویسد: «عقل و خرد به روشنى درک می کند که یک نوع رابطه منطقى میان نظم و دخالت عقل و یا هماهنگى و آگاهى و نیز هدفدارى و شعور وجود دارد، و هرگز معقول نیست که بخش نخست از هر یک از این سه معادله بدون دومى پدید آید». [جعفر سبحانى، مدخل مسائل جدید در علم کلام، ص ۷۵و۷۶]
🔹ایشان راز چنین تلازمى را وجود فرایند محاسبه و اندازه گیرى کمى و کیفى در جهت ایجاد تناسب و هماهنگى بین پدیده ها دانسته که بدون آن نظم از اساس منتفى است. محاسبه و اندازه گیرى نیز به هیچ روى از عنصر ناآگاه ساخته نیست. «به دیگر سخن، عقل و خرد، در هر پدیده منظمى سه عنصر را لمس می کند: ۱) برنامه ریزى. ۲) سازماندهى. ۳) هدفدارى. از طرف دیگر عینیت بخشیدن به هر یک از این سه عنصر، به محاسبه و اندازه گیرى و انتخاب اجزاى پدیده ها از نظر کمیت و کیفیت و بینش صحیح و هماهنگ نیاز دارد، به گونه اى که اگر یکى از این عملیات درست انجام نگیرد، نظم دچار خلل می گردد، ماهیت چنین عملیاتى جدا از علم و آگاهى نیست و هرگز نمی توان چنین عملیاتى را از طریق عامل ناآگاه که درست نقطه مقابل این نوع عملیات است تفسیر کرد». [همان، ص ۷۶]. به گفته نیوتون: "این زیباترین سیستم خورشید و سیّارات و ستارگان تنها می تواند از تدبیر و حاکمیت یک موجود دانا و توانا نتیجه شود". #ادامه_دارد...
📕دفتر اول پرسش ها و پاسخ ها «خدا شناسی»، محمدرضا کاشفی
منبع؛ پرسمان
#الله #خدا #خداشناسی #نظم #برهان_نظم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️تمام ادیان الهی یک هدف را تعقیب میکنند!
🔹تمام #ادیان_الهی یک هدف را تعقیب میکنند، منتهی یکی کاملتر از دیگری، و #دین_اسلام از همه ادیان کاملتر و ناسخ آنهاست، وگرنه وجهی نداشت که این همه در قرآن از انبیای گذشته علیهمالسلام تجلیل به عمل آورده شود.
📕در محضر بهجت، ج۲، ص۲۵۴
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️عقل و شرع و محکومیت ترور بیگناهان (بخش دوم و پایانی)
💠محکومیت ترور از منظر فقه اسلامی
🔹مطالعه در آثار فقهی به روشنی حکایت از مخالفت فقهای شیعه و اهل تسنن با #ترور دارد و با توجه به آن هیچ یک از منابع و ادله فقهی ترور را تجویز نمیکند، آن را #حرام شمردند. بر اساس متون دینی و قوانین اسلامی، هر آنکس که با استفاده از سلاحهای گرم و سرد، خود را در معرکه تعضیف عملی و ناامن ساختن جامعه و کشتار مردم بیگناه قرار دهد، #محارب شمرده شده و لازم است با #شدیدترین_مجازاتها روبرو شوند. [۱] ناگفته پیداست که #دین_اسلام صرف به دست گرفتن سلاح به هدف ترساندن مردم را گناهی نابخشودنی عنوان کرده و قطعا ترور انسانهای بیگناه را جایز نمیداند. همچنین احادیث متعددی پیرامون نکوهش ترورهای ناجوانمردانه و فریبکارانه نقل شده است؛ خاتم الانبیاء حضرت محمد مصطفی (ص) فرمودند: «إِنَّ الْإِسْلَامَ قَيَّدَ الْفَتْكَ؛ [۲] به راستی که #اسلام کشتن غافلگیرانه را ممنوع کرده است». از همین روست که دشمنان آرزوی کشتن رودرروی امیرالمومنین امام علی (ع) را با خود به گور بردند و ناچار شدند ایشان را ناجوانمردانه و در حال نماز شمشیر بزنند. [۳]
💠دیدگاه فقه اهل تسنن پیرامون ترور
🔹فقیهان سرشناس اهل تسنن نسبت به قتل انسانها با شیوههایی همچون فریبدادن و غافلگیری موضع سرسختانهای گرفتند؛ شارح کتاب موطأ مالک بن انس تصریح میکند: «اگر قتل به شیوه غیله و فریب باشد، نمیتوان قاتل را مورد بخشش قرار داد، زیرا حکمش همانند محارب بوده و باید او را به قتل رساند». [۴]
ابن عثیمین یکی از دیگر از فقهیان اهل تسنن با نقل دیدگاه ابن تیمیة میگوید: «ابن تیمیة، در مورد کسی که دیگران را با حالت فریب کشته، فتوای قصاص و اعدام صادر کرده است، زیرا چنین فردی مرتکب فساد و شر شده و حتی اگر بازماندگان مقتول حاضر به بخشش شوند، سخنشان پذیرفته نمیشود و باید قاتل را کشت».[۵]
💠مبارزه امت اسلامی با وهابیت و داعش
🔹 #فرقه_انحرافی_وهابیت با حمایتهای سیاسی و مالی محورهای غربی، عربی، عِبری و با ایجاد #فقه_تکفیری، درصدد ایجاد شکاف میان امت اسلام و نشان دادن چهرهای خشن از اسلام واقعی میباشد و در این راه، از کشتن مردم بیگناه به ویژه زنان و کودکان هیچ واهمهای ندارد. مقتضی است که مسلمانان با پیروی از عالمان اسلامی، درک بهتری از این موقعیت حساس در تاریخ اسلام داشته باشند و تمام نقشههای دشمن منحوس را خنثی کنند.
پی نوشتها؛
[۱] رجوع کنید به سوره مائده، آیه ۳۳
[۲] کلینی، الكافی، ج ۷، ص ۳۷۵
[۳] بحار الأنوار، ج ۲۹، ص ۴۷۲
[۴] الباجی، ابوولید، المنتقى شرح الموطإ، اولی، مطبعة السعادة، ج ۷، ص ۷۴
[۵] ابن عثیمین، محمد، شرح رياض الصالحين، دار الوطن، ج ۲، ص ۵۴۷
نویسنده؛ عبد آبق
منبع؛ وبسایت اندیشه برتر
#ترور #تروریسم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ عدم وابستگی به غرب و شرق
🔹من باز میگويم همه مسوولان نظام و مردم ايران بايد بدانند كه غرب و شرق تا شما را از هويت اسلامیتان - به خيال خام خودشان - بيرون نبرند، آرام نخواهند نشست؛ نه از ارتباط با متجاوزان خشنود شويد و نه از قطع ارتباط با آنان رنجور. هميشه با #بصيرت و با چشمانی باز به #دشمنان خيره شويد و آنان را آرام نگذاريد، كه اگر آرام گذاريد، لحظهای آرامتان نميگذارند.
📕صحیفه امام خمینی (ره)، ج ۲۱، ص ۳۲۹
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️همّ و غمّ روزی، بدتر از زحمت کار است
🔸حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔹خدا کند یقین برای انسان روزی شود!... چه قدر خوب است انسان از ناحیۀ امر روزی، راحت باشد؛ زیرا همّ و غمّ روزی، بدتر از زحمت کار است. کسی که به همّ و غمّ روزی مبتلا است، شب و روز کار می کند، و پیوسته غصّۀ روزی را می خورد!
📕در محضر بهجت، ج٢، ص ۱۱۳
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️بداء در لغت و اصطلاح به چه معناست؟
🔹معنای بداء در لغت: #بداء به فتح باء و الفِ کشیده، اسم مصدر از ماده «بدو» [۱] است. اگر چه لغت شناسان معانی لغوی متعددی برای این واژه برشمرده اند، اما اصلی ترین معنای لغوی آن ظهور و انکشاف (آشکار شدن) پس از خفا است. برای مثال گفته می شود: «بدا إلی البادیه» بدین معنا که: در بیابان نمایان گشت. یا مثلا گفته می شود: «بدا له فی الأمر» بدین معنا که: آنچه برای او آشکار نبود، آشکار گشت. [۲] معانی دیگری که لغت شناسان برای این واژه برشمرده اند عبارت اند از: ظهور چیزی از عدم [۳]، تغییر در قصد [۴] و استصواب. [۵]
🔹معنای بداء در اصطلاح: برای فهم معنای اصطلاحی بداء، ابتدا باید آراء علماء و متکلمین را درباره این موضوع بررسی کرد. به نظر شیخ صدوق، #بداء در حق تعالى به معنى ندامت در فعل نيست، بلکه به معنای ابتدا به خلقت يك شئ بعد از شئ، يا امر به يك شئ بعد از نهى از آن و يا بالعكس است. یعنی ظهور تدریجی اراده خداوند برای بندگان. [۶] به عقیده شیخ مفید، #بداء همان ظهور و انکشاف افعال الهی است که در گمان و حساب نمی آمد، نه تبدیل رأی و ایجاد علم جدیدی که قبلاً نبوده است. [۷] شیخ طوسی #بداء را به معنای ظهور اراده خداوند بر مکلفین، بر اساس شرایطی خاص می داند، نه به معنای علم بعد از جهل. [۸] در نظر علامه مجلسی نیز تغییر ظهور تحقق اعمال در لوح محو و اثبات، #بداء معرفی می شود. این تغییر ظهورها نیز بر اساس تحقق یا عدم تحقق برخی شرایط است. [۹]
🔹علامه طباطبایی نیز درباره اصطلاح بداء در فرهنگ اسلامی و ادبیات امامیه می فرماید: #بداء عبارت است از آشکار شدن امری از ناحیه خداوند برخلاف آنچه ظاهر بوده است، که در واقع اولی را محو و دومی را اثبات کرده و خدا به هر دو حادثه آگاه است. [۱۰] آیت الله خویی نیز #بَداء در مورد خداوند را به معنای ظهور اراده خداوند می داند؛ اراده ای که بر خلاف گمان مردم و برای آنان پنهان بوده است. [۱۱] آنچه از جمع بندی همه این اقوال راجع به معنای اصطلاحی بداء به نظر می آید این است که #بداء آشکار کردن و پدید آوردن چیزی و حکم به هستی آن، به سبب تقدیری جدید و تعلق اراده ای جدید به چیزی برحسب شرایط و مصالح است.
؛
🔹مثلا خداوند بر اساس مصالح و شرایطی این گونه مقدر کرده که بنده ای ۵۰ سال عمر کند، اما آن بنده با انجام اموری همچون دعا و پرداخت صدقه یا صله ارحام، موجب ظاهر شدن تقدیر و اراده جدید خداوند می گردد. اراده و تقدیری که این بنده بر حسب آن، ۷۰ سال عمر خواهد کرد. #بداء در علم ذاتی و مطلق خدا رخ نمی دهد تا با رخ دادن آن و از باب تغییر یافتن علم ازلی ابدی خدا، اشکالی پدید آید، بلکه #بداء در #لوح_تقدیرات است که علم فعلی و مخلوق است. به بیان دیگر، خداوند بر اساس وضعیت موجود یک انسان، برای او تقدیری در لوح تقدیرات ثبت می کند. پس از مدتی این شخص کارهایی مثل دعا، صدقه، صله رحم و کمک به فقرا انجام می دهد. در نتیجه خداوند تقدیر قبلی وی را عوض کرده #تقدیر_جدیدی را برای او ثبت می کند. این تغییر در تقدیر، #بداء نام دارد. البته خداوند با علم ذاتی و مطلق خود از همه این تقدیراتِ گذشته و آینده آگاه است و حتّی آنها را در لوح دیگری که مکنون است و «امّ الکتاب» نامیده می شود، ثبت کرده است.
💠برداشت اشتباه مخالفین بداء از معنای آن
🔹همانطور که بیان شد #بداء با علم ذاتی خدواند منافات ندارد و خداوند از همه تقدیرات گذشته و آینده خبر دارد؛ همچنین باید توجه داشت که رخ دادن تغییر در دستورات الهی یا مقدرات او به دلیل پشیمانی نیست، و بیان اینگونه سخنان از مقایسه خالق با خودمان است. چون تغییر اراده های ما در بسیاری از موارد ناشی از اشتباه و پشیمانی است، تصور می کنیم که تغییرهای الهی نیز چنین است. بنابراین ادعای مخالفین که به خاطر اعتقاد شیعیان به بداء، آنها را متهم به نسبت دادن جهل به خدا می دانند، بی اساس و باطل است.
پی نوشتها؛
[۱] مجمع البحرین، طریحی، ج۱، ص۴۵؛ التمهید فی علوم القرآن، معرفت، ج۲، ص۲۷۶؛
[۲] لسان العرب، ابن منظور، ج۱۴، ص۶۵
[۳] مفرداتالفاظالقرآن، راغبأصفهانى، ص۱۱۳
[۴] خلاصه علم الکلام، فضلی، ص۱۰۵
[۵] معجممقاییساللغه،احمدبنفارسج۱ص۲۱۲
[۶] نبراس الضياء، ميرمحمدباقر داماد، ص۲۹
[۷] همان، ص۳۱
[۸] همان، ص ۳۸ و ۳۹
[۹] همان، ص ۴۵
[۱۰]المیزانفیتفسیرالقرآن،طباطباییج۱۱ص۳۸۱
[۱۱] رسالتانفیعلمالکلام، بلاغیوخویی،ص۲۰
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#بداء
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️نقش و منزلت بسیج
🔹 #تشکیل_بسیج در نظام جمهوری اسلامی ایران یقیناً از برکات و الطاف جلیه خداوند تعالی بود که بر ملت عزیز و انقلاب اسلامی ایران ارزانی شد. در حوادث گوناگون پس از پیروزی انقلاب خصوصاً جنگ، بودند نهادها و گروههای فراوانی که با ایثار و خلوص و فداکاری و شهادت طلبی، کشور و انقلاب اسلامی را بیمه کردند. ولی حقیقتاً اگر بخواهیم مصداق کاملی از ایثار و خلوص و فداکاری و عشق به ذات مقدس حق و اسلام را ارائه دهیم، چه کسی سزاوارتر از #بسیج و بسیجیان خواهند بود!
🔹 #بسیج شجره طیبه و درخت تناور و پرثمری است که شکوفههای آن بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق میدهد. #بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گلدستههای رفیع آن، اذان شهادت و رشادت سر دادهاند. #بسیج میقات پابرهنگان و معراج اندیشه پاک اسلامی است که تربیت یافتگان آن، نام و نشان در گمنامی و بینشانی گرفتهاند. #بسیج لشکر مخلص خداست که دفتر تشکل آن را همه مجاهدان از اولین تا آخرین امضا نمودهاند. من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه میخورم و از خدا میخواهم تا با بسیجیانم محشور گرداند، چرا که در این دنیا افتخارم این است که خود بسیجیام.
بیانات حضرت امام ۶۷/۰۹/۰۲
منبع: وبسایت روح الله (ره)
#امام_خمینی #بسیج
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️روش های شیطانی در جنگ نرم (بخش ششم و پایانی)
🔸براساس گزارشهای قرآنی، جنگ نخست میان #ابلیس و #آدم (ع) #جنگ_نرم بود. بنابراین باید #ابلیس را به عنوان مبتکر و #مبدع_جنگ_نرم دانست. از آن جایی که براساس آموزههای قرآنی، اولیای جنی و انسی ابلیس، به عنوان شیاطین در جنگ میان حق و باطل و ایمان و کفر شراکت مستقیم و جدی دارند، بازخوانی روشها و #شیوههای_شیطانی در #جنگ_نرم میتواند مومنان را ضمن آگاهی بخشی از وضعیت و روشهای دشمن، مهیای شناسایی راههای مقابله نماید.
🔹در بخش پیشین این نوشتار بیان شد که در #جنگ_نرم تلاش بر آن است تا چیزها در چشم، چنان #آراسته شود که دلها و جانها مجذوب گردد و همدلی و همراهی مخاطب با پیام و دشمن به دست آید. این همان تغییر بینشها و نگرشها و تحریک و تهییج عواطف و احساسات از طریق #آراستن_باطل است که در آیات بسیاری بیان شده است. یکی از شیوهها در این جنگ نرم این است که در دل مخاطب #سوءظن و بدگمانی ایجاد کنند. #دشمن در جنگ نرم با استفاده از این شیوه میتواند دلهای مومنان ضعیف الایمان را سست نماید و بیمار دلان را همراه خود سازد. خداوند در آیات ۱۱ و ۱۲ سوره فتح به افراد متخلفی اشاره میکند که با رخنه #بدگمانی در دل هایشان نسبت به فرجام فعالیتهای اسلام و دولت اسلامی دچار تردید شدند و به سبب #تبلیغات_سوء_دشمنان، با آنان همراه و همدل گردیدند.
🔹روش شیطانی #تزیین و #تسویل (فریبکاری)، روشی کارآمد است که در طول تاریخ از سوی ابلیس و شیاطین جنی و انسی به کار رفته است و در جهان امروز از طریق #رسانههای_گوناگون دنبال میشود. (سوره نمل، آیات ۲۴ و نیز سوره انعام، آیه ۴۳ و سوره عنکبوت، آیه ۲۸ و آیات بسیار دیگر) از آن جایی که #زنان در اندیشه تجملات هستند، بیشترین تسویل که از سوی شیاطین نسبت به آنان انجام میشود، در این حوزه است. این روش از سوی شیطانهای انسانی و غیرانسانی، بسیار به کار گرفته شده و میشود. تاثیر این روش تا آن اندازه است که حتی برخی از زنان پیامبر (ص) نیز در این دام افتادند و با پیامبر (ص) برای دستیابی به تجملات دنیایی درگیر شدند، به گونهای که خداوند آنان را تهدید کرد و به پیامبر (ص) فرمان داد تا به آنها هشدار دهد و آنان را مخیر به طلاق و یا ادامه زندگی به دور از تجملات نماید. (سوره احزاب، آیات ۲۸ و ۲۹)
🔹 #تزیین و آراستن #شیطان به گونهای است که شخص هنگامی که با خود فکر میکند، بطلان آن را در می یابد، ولی چنان فضای جامعه علیه حق و ایمان تغییر میکند که شخص نمیتواند از تاثیر گفتمان غالب اجتماعی و فرهنگی بیرون رود. از این رو بت پرستان عصر ابراهیمی با آنکه با برهان و استدلال قوی حضرت ابراهیم (ع) به بطلان باورهای خویش رسیدند، ولی در عمل با آنچه حق یافته بودند مخالفت میکنند؛ چرا که گفتمان غالب اجازه نمی دهد. (سوره انبیاء، آیات ۶۳ تا ۶۵) در این میان #گرایش_نفسانی در انسان نیز به یاری شیاطین میآید و با تسویل و تزیین و آراستن زشت و باطل اجازه نمیدهد تا آدمی در مسیر درست قرار گیرد و در نهایت شکست خورده و با بردگی نفس به بندگی شیطان میرسد و او را ولی خود قرار میدهد.
🔹به سخن دیگر، انسانی که گرفتار #هواهای_نفسانی است، هر چند که مدعی آزادی است، در حقیقت در مقام بردگی نفس میباشد که در نهایت به بندگی شیطان میرسد، (سوره یوسف، آیات ۱۸ و ۸۳ و طه، آیه ۹۶) در حالی که پیامبران در تلاش هستند تا ایشان را از بردگی نفس و بندگی شیطان رها سازند و به آزادی واقعی برسانند. (سوره اعراف، آیه ۱۵۷) به هر حال با نگاهی گذرا به شیوههای شیطانی در جنگ نرم میتوان دریافت که جامعه در چه جاها و از کدام نقطه بیشتر در معرض خطر و آسیب است و میبایست نسبت به پیشگیری و تقویت این نقاط کوشید و اجازه نداد تا #دشمن از این طریق در #جنگ_نرم پیروز شود و بر جانها و دلها و قلوب مردم سلطه یابد.
نویسنده: خلیل منصوری
منبع؛ وبسایت پژوهشکده باقرالعلوم (ع)
#جنگ_نرم #شیطان #دشمن #باطل #سوءظن #رسانه #نفس #هوای_نفس
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️تروریسم بینالمللی
🔹امروز در دنیا همه دارند مشاهده میکنند که آن قدرت و آن دولتی که از خبیثترین تروریستها - یعنی از همین #داعش و امثال اینها - حمایت کرده است و اینها را به وجود آورده و هنوز هم علیرغم اینکه به ظاهر میگوید در مقابل اینها است، دست از حمایت اینها برنمیدارد، #آمریکا است و همپیمانان آمریکا.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۳/۱۲/۲۱
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای #آمریکا #داعش
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️دشمن شناسی - سیاست مبارزه با دشمن (بخش دوم)
🔸در مورد #دشمن_شناسی معیار کلی برخاسته از متون دینی ما این است که کسی و یا مجموعه ای که سد راه تکامل انسان بسوی قلل رفیع «شدن» و موجب دوری از خدا و خسران در زندگی گردد، #دشمن_انسان محسوب می شود. طبق آیات و روایات انسان دو گونه دشمن دارد: ۱) #دشمن_درونی یا دشمن نزدیک؛ ۲) #دشمن_بیرونی یا دشمن دور عبارتند از شیطان های جن و انس.
💠دشمن بیرونی
🔹الف) شیاطینِ جن: اما #دشمن_بیرونی و دور، #شیطان است. شیطان موجودی حقیقی است که با وسوسه و دگرگون ساختن واقعیت امور و زینت بخشیدن به زشتی ها و گناهان، و ناگوار جلوه دادن نیکی ها و طاعات، سعی در اغوا و انحراف انسان دارد. در واقع حوزه اصلی فعالیت شیطان در حالات روانی انسان و جنبه تخیل و توهم او است، که حقایق را وارونه و بر خلاف واقعیت آنها جلوه می دهد و انسان را به خیال و توهم در مورد واقعیات وادار می سازد. از منظر #قرآن_کریم #شیطان تنها وسوسه می کند و در قوه خیال و وهم انسان تصرف می کند و حقایق را دگرگون می سازد.
🔹«فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّیْطانُ لِیُبْدِیَ لَهُما ما وُرِیَ عَنْهُما...» [اعراف، ۲۰]؛ و «فَوَسْوَسَ إِلَیْهِ الشَّیْطانُ قالَ یا آدَمُ هَلْ أَدُلُّکَ عَلى شَجَرَةِ الْخُلْدِ...» [طه، ۱۲۰]. #شیطان زشتی ها را زیبا جلوه می دهد و اعمال ناپسند را زینت و آرایش کرده و آن را پسندیده و درست در اذهان ظهور می دهد: «...وَ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ ما کانُوا یَعْمَلُونَ» [انعام، ۴۳]؛ و «وَ إِذْ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ أَعْمالَهُمْ وَ قالَ لا غالِبَ لَکُمُ الْیَوْمَ مِنَ النّاسِ...» [انفال، ۴۸]. بت پرستی ها و تکبرها و ایستادن در برابر حق و حقیقت، نمونه هایی از اعمال نفوذ و تصرف #شیطان در وهم و خیال انسان است که بخشی از حوزه فعالیتهای روانی انسان هستند. #ادامه_دارد...
منبع: وبسایت پرسمان
#دشمن #دشمن_شناسی #شیطان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آغاز امامت حضرت ولیعصر (عج) - (بخش سیزدهم)
🔸اندیشه پیروزی حق بر باطل که برگرفته از متن قرآن کریم است، بارقه ای از نور امید در دل ها تابانده است و همگان منتظر کسی هستند که منادی حق و سفیر نور و کشتی بان هدایت است. قافله سالار رهایی، این شخصیت بزرگ را در روایات اسلامی #مهدی (عج) می نامد. چنین انتظاری، افضل عبادات شمرده شده است. منتظران واقعی، در حال مهیای جامعه مطلوب هستند. از این رو، برای حضور حضرت شرایطی لازم است که زمینه ساز قدومش باشد و پذیرای حکومت عدل او.
💠فضیلت انتظار
🔹 #انتظار_قائم (عج) برابر با شهادت در راه خداست. امام صادق (ع) می فرماید: «کسی که در حال انتظار ظهور بمیرد، همانند فردی است که با قائم (عج) در خیمه اوست»؛ پس از این سخن، امام قدری درنگ کردند و فرمودند: «نه، بلکه مانند فردی است که در رکاب مهدی (عج) شمشیر زده باشد»، سپس فرمود: «نه، به خدا سوگند همانند کسی است که در رکاب پیامبر اکرم (ص) شهید شده باشد». [بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۲۶]
💠وظایف منتظران مهدوی
🔹«شناخت امام»؛ اهمیت #شناخت_امام_زمان (عج) به گونه ای است که در برخی روایات، کسب نکردن معرفت لازم درباره امام، مساوی با کفر و بی ایمانی است. پیامبر اکرم (ص) در این زمینه می فرماید: «کسی که بمیرد و امام زمان خودش را نشناسد، به #مرگ_جاهلیت از دنیا رفته است». [اصول کافی، ج ۱، ص ۳۷۷] یا در ادعیه به این مسئله اشاره شده است: «پروردگارا حجت خودت را به من بشناسان؛ چرا که اگر حجتت را به من نشناسانی، من از دین و آیینم گمراه می شوم». [کلینی، ج ۱، ص ۳۷۷]
🔹«پیروی از نائب امام»؛ در دوره غیبت کبرا، فقهای جامع الشرایط مسئولیت نمایندگی عام امام و پاسداری از احکام و مقررات اسلامی را بر عهده دارند. امام صادق (ع) می فرماید: «صاحب الامر (عج) غیبتی خواهد داشت، اگر کسی در آن دوره ـ آخرالزمان ـ بخواهد دیندار بماند، سخت در مشقت خواهد بود، بنده خالص خدا در آن شرایط باید #تقوای_الهی پیشه کند و دو دستی به دین خود بچسبد». در این باره وقتی از حضرت مهدی (عج) سؤال کردند، در دوران غیبت کبرا که به شما دسترسی نداریم، پاسخ احکام و مسائلی را که با آنها مواجه می شویم، چگونه به دست آوریم؟ حضرت فرمود: «در پیشامدها و حوادثی که رخ می دهد، به آشنایان با احادیث ما (مجتهدان جامع الشرایط که متخصصان متون دینی و احادیث اهل بیت علیهم السلام هستند) مراجعه کنید. آنها حجت من برای شما و من حجت خدا بر آنان هستم». [بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۸۱]
🔹«خودسازی»؛ بنابراین، یکی از وظایف منتظران، تلاش در راه خودسازی و #تهذیب_نفس است. بر این اساس، امام صادق (ع) می فرماید: «هر کس دوست دارد از یاران قائم (عج) باشد، باید در انتظار ظهور آن حضرت باشد و در این حال، به پرهیزکاری و اخلاق نیکو رفتار کند». حتی در توقیعی که امام زمان (عج) آن را برای شیخ مفید نوشته، چنین آمده است که اعمال ناشایست و گناهانی که از شیعیان سر می زند، یکی از عوامل طولانی شدن دوره غیبت و محرومیت آنها از دیدار امام است.
🔹«جامعه سازی»؛ یکی از شرایط مهم رشد ارزش های الهی، مبارزه با نارسایی های اجتماعی از طریق #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر است، به گونه ای که در روایات اهل بیت علیهم السلام آمده که تا آمادگی های لازم فکری و فرهنگی در جامعه برای پذیرش و یاری امام زمان (عج) پدید نیاید، ظهور حضرت محقق نخواهد شد. از سوی دیگر، آمادگی های لازم نیازمند بسترسازی است که افراد برای بدست آوردن مهارت ها و کمالات لازم، در پاک سازی فضای عمومی جامعه بیشتر بکوشند تا شرایط لازم برای ظهور آن حضرت فراهم شود.
🔹«دعا برای تعجیل فرج»؛ با توجه به نقش و جایگاه مهمی که دعا در تفکر اسلامی دارد، اگر دعا با شرایط لازم انجام گیرد، همچون دیگر علل و عوامل مؤثر در نظام هستی، می تواند امور تکوینی را تغییر دهد. در بخشی از روایات پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار علیهم السلام سفارش شده است که برای فرج امام زمان (عج) زیاد دعا کنید. #ادامه_دارد...
نویسنده: سید علی محمدی متکازینی
منبع؛ حوزه نت به نقل از مجله اشارات ایام (اشارات) شماره۱۴۹
#امام_زمان #امام_مهدی #قائم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️لحظهای نباید از کید دشمنان غافل بمانیم...
🔹من مجدداً به همه ملت بزرگوار ایران و مسئولین عرض میکنم چه در جنگ و چه در صلح بزرگترین ساده اندیشی این است که تصور کنیم جهانخواران خصوصاً #آمریکا و شوروی از ما و اسلام عزیز دست برداشتهاند؛ لحظهای نباید از #کید_دشمنان غافل بمانیم. در نهاد و سرشت آمریکا و شوروی کینه و دشمنی با اسلام ناب محمدی - صلی الله علیه و آله و سلم - موج میزند. باید برای شکستن امواج طوفانها و فتنهها و جلوگیری از سیل آفتها به سلاح پولادین #صبر و #ایمان مسلح شویم.
🔹ملتی که در خط اسلام ناب محمدی - صلی الله علیه و آله - و مخالف با استکبار و پول پرستی و تحجرگرایی و مقدس نمایی است، باید همه افرادش #بسیجی باشند و فنون نظامی و دفاعی لازم را بدانند، چرا که در هنگامه خطر ملتی سربلند و جاوید است که اکثریت آن آمادگی لازم رزمی را داشته باشد. خلاصه کلام، اگر بر کشوری نوای دلنشین تفکر بسیجی طنین انداز شد، چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گردید و الّا هر لحظه باید منتظر حادثه ماند.
بیانات حضرت امام ۶۷/۰۹/۰۲
منبع: وبسایت روح الله (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️وضعیت سیاسی در عصر امام عسکری (ع) و ولادت حضرت مهدی (عج) چگونه بوده است؟
🔹درباره وضعیت سیاسی عصر #امام_حسن_عسکری (ع) و ولادت حضرت مهدی (عج) بايد گفت: امام حسن عسكرى (ع) در ماه ربيع الاول سال ۲۳۲ هجرى متولد شد و دوران او معاصر با حكومت سه نفر از حاكمان بنى عباس يعنى معتز، مهتدى و معتمد بوده است. معتمد عباسى تعصب و كينه خاصى نسبت به اهل بيت عليهم السلام نشان ميداد، از جمله كارهاى او اين بود كه بعد از شهادت امام عسكرى (ع) دستور داد خانه حضرت را تفتيش كرده تا از وجود فرزند حضرت آگاه شود و اين به جهت سعايتى بود كه جعفر به دستگاه حاكم كرده بود.
🔹داوود بن اسود مى گويد: امام عسكرى (ع) عصايى به من داد و فرمود: اين را به عمروى برسان. در بين راه عصا شكست، ناگهان مشاهده كردم كه در ميان آن نامه اى است؛ خدمت امام كه رسيدم جريان را بازگو كردم. حضرت فرمود: « ... وَ إِذَا سَمِعْتَ لَنَا شَاتِماً فَامْضِ لِسَبِيلِكَ الَّتِي أُمِرْتَ بِهَا وَ إِيَّاكَ أَنْ تُجَاوِبَ مَنْ يَشْتِمُنَا أَوْ تُعَرِّفَهُ مَنْ أَنْتَ فَإِنَّا بِبَلَدِ سَوْءٍ وَ مِصْرَ سَوْءٍ وَ امْضِ فِی طَرِيقِكَ فَإِنَّ أَخْبَارَكَ وَ أَحْوَالَكَ تُرَدُّ إِلَيْنَا فَاعْلَمْ ذَلِكَ؛ [۱] هر گاه مشاهده كردى كه كسى ما را دشنام مى دهد تو به دنبال مأموريتى كه فرستاده شدى برو و مبادا در صدد پاسخ او برآيى يا خودت را به او معرفى كنى؛ زيرا ما در بد شهرى قرار داريم، تو به راه خودت ادامه بده، اخبار و احوال تو به ما مى رسد، اين را به خوبى بدان».
🔹و حتى مشاهده مى كنيم كه امام (ع) به اصحاب خود دستور مى دهد تا هيچ كس به او سلام نكند و با دست به او اشاره ننمايد؛ زيرا در غير اين صورت جانش در امان نخواهد بود. [۲] حضرت #امام_عسکری (ع) براى ملاقات با شيعيان خود مكانى را معين مى كرد و مى فرمود: «صِيرُوا إِلَى مَوْضِعِ كَذَا وَ كَذَا وَ إِلَى دَارِ فُلَانِ بْنِ فُلَانٍ الْعِشَاءَ وَ الْعَتَمَةَ فِي لَيْلَةِ كَذَا فَإِنَّكُمْ تَجِدُونِي هُنَاكَ ...؛ [۳] در فلان مكان و فلان خانه شب هنگام مراجعه كنيد كه مرا در آنجا خواهيد يافت...».
🔹محمد بن عبدالعزيز بلخى مى گويد: «صبح هنگامى در خيابان گوسفندفروشان نشسته بودم كه ناگهان مشاهده كردم امام عسكرى (ع) از منزل خود خارج شده و به سوى خانه عمومى مى رود در دلم گفتم: اگر فرياد زنم كه اين مرد حجت خداست بر شما باد كه او را بشناسيد، مرا خواهند كشت، هنگامى كه حضرت به من نزديك شد با انگشت سبابه خود بر دهان خود اشاره فرمود كه ساكت باش. همان شب حضرت را ملاقات كردم فرمود: «إِنَّهُ هُوَ الْكِتْمَانُ أَوِ الْقَتْلُ فَاتَّقِ اللَّهَ عَلَى نَفْسِكَ؛ [۴] يا بايد كتمان كنى و يا اينكه به قتل خواهى رسيد، در مورد حفظ جانت از دستورات الهی پیروی کن». به همين جهت است كه مرحوم مقدس اردبيلى مى فرمايد: «هر گاه حديثى از «رجل» نقل شد، مقصود امام حسن عسكرى (ع) است».
🔹اين قضايا وضعيت بس دشوار سياسى #عصر_امام_عسكرى (ع) و زمان ولادت امام مهدی (عج) را مى رساند و به همين جهت است كه ولادت آن حضرت در اختفاى تام صورت پذيرفت. در اين بين امام عسكرى (ع) دو وظيفه را دنبال مى كرده است: يكى اينكه حضرت در صدد اثبات ولادت و وجود فرزندش بوده است و ديگر اينكه طورى بايد فرزندش را معرفى كند كه جانش در خطر نيفتد.
پی نوشتها؛
[۱] بحارالأنوار، ج ۵۰، ص ۲۸۳، باب ۳، ح ۶۰
[۲] همان، ص ۲۶۹، باب ۳، ح ۳۴
[۳] همان، ص ۳۰۴، باب ۳، ح ۸۰
[۴] همان، ص ۲۹۰، باب ۳، ح ۶۳
📕موعود شناسی و پاسخ به شبهات، رضوانی، علی اصغر، مسجد مقدس جمکران، چ هفتم، ص ۱۹۷
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_حسن_عسکری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️نفوذ پنهان شیطان
🔸«امام خمینی» (ره) به عنوان بنیانگذار مکتب انقلاب اسلامی، دارای اندیشه و آرمان هایی است که بدلیل گسترش روزافزون این اندیشه اسلامی نو و بی بدیل در جهان، حساسیت مخالفان این تفکر را بر آن داشت تا با براندازی نظام تشکیل یافته، به مقابله با آن در آیند، اما زمانی که پروژه #براندازی بصورت پی در پی با شکست مواجه میشد، پروژه #نفوذ کلید خورد. یعنی نفوذ در انقلاب، به گونه ای که «انقلاب را استحاله کنند؛ یعنى صورت انقلاب باقى بماند، اما باطن انقلاب، سیرت انقلاب، روح انقلاب از بین برود». [۱] و در مرحله بعد با ناکارآمد جلوه دادن این تفکر در ابعاد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی همراه با تحریف بنیانگذار آن، پایه های نظام را از درون سست کنند و ریشه این مکتب اسلامی را بخشکانند.
💠نفوذ
🔹اولین قدم #دشمن در مورد «نفوذ»، تحریف شخصیت امام خمینی (ره) به عنوان بنیانگذار مکتب انقلاب اسلامی است، به این معنا «که ارکان اصلی شخصیّت آن انسان بزرگ، یا مجهول بماند، یا غلط معنا شود، یا بصورت انحرافی و سطحی معنا شود» [۲] و قطعا تحریف شخصیتی که به عنوان رهبر و الگوی جامعه اسلامی است، منجر به تغییر و شبهه در افکار یک ملت خواهد شد و زیان بزرگی در پی خواهد داشت. مقام معظم رهبری در این باره میفرماید: «بعضی اینجور میخواهند: امام یک شخصیّت محترمی است، در تاریخ این کشور که روزگاری بود، فعّال بود، مفید بود، بعد هم از میان جمعیّت رفت و روزگار او تمام شد؛ احترامش میکنیم، نامش را با تجلیل میآوریم، صرفاً همین؛ بعضی میخواهند امام را اینجور بشناسند و بشناسانند و اینجور تلقّی کنند؛ این غلط است» [۳] در صورتی که ایشان با داشتن زمینه های برجستهی علمی و اخلاقی با اصول و مبانی فکری انقلابی، وارد میدان مجاهدت فیسبیلالله شد و سلطنت ظالمانه و موروثی چند هزار ساله را در ایران براندازی کرده و با ایجاد و تشکیل یک نظام جمهوری اسلامی، کار را بدست مردم سپرد، «که این هم در تاریخ کشور ما بلکه بعد از صدر اسلام در تاریخ کلّ اسلام بیسابقه بود» که قطعا مصداق بارز این فرمایش خداوند میباشد که: «وَ جاهِدُوا فِی اللهِ حَقَّ جِهادِهِ؛ [حج، ۷۸] و در (راه) خدا بگونه ای که شایسته اوست جهاد کنید».
🔹امروزه بحث «نفوذ» به عنوان موثرترین روش در تغییر افکار و عقاید مردم یک ملت و با هدف همسو کردن آنها با اهداف شوم خود بوده، که در زمینه های سیاسی و فرهنگی پررنگتر میباشد. نباید گذاشت این فکر و این امید شیطانی در دل دشمن پا بگیرد، زیرا خداوند سرنوشت «نفوذ دشمن» را از دست رفتن دین و دنیا دانسته، و در مورد یهودیان و مسیحیان به این نکته اشاره میکند که تا جامعه مسلمانان، دست از اسلامشان برندارند، اینها راضی نمیشوند: «یهود و نصاری هرگز از تو راضی نمی شوند تا آنکه از آیینشان پیروی کنی...» [ترجمه بخشی از آیه ۱۲۰ بقره]؛ همچنین در جای دیگر در مورد شرارت یهودیان حتی در حالت قرابت و دوستی میفرمايد: «...آنها از هرگونه شرّ و فسادی درباره شما کوتاهی نمیکنند. آنها دوست دارند شما در رنج و زحمت باشید. (نشانه های) دشمنی از دهان (و کلام) شان آشکار شده...». [ترجمه بخشی از آیه ۱۱۸ آل عمران]. در موردشان نزول این آیه از ابن عباس نقل شده اين آيات هنگامى نازل شده كه عده اى از مسلمانان با يهوديان، به سبب قرابت، يا همسايگى، يا حق رضاع، و يا پيمانى كه پيش از اسلام بسته بودند، دوستى داشتند و به قدرى با آنها صميمى بودند كه اسرار مسلمانان را به آنان میگفتند. بدينوسيله قوم يهود كه دشمن سرسخت اسلام و مسلمين بودند و به ظاهر خود را دوست مسلمانان قلمداد میكردند، از اسرار مسلمانان مطلع میشدند. آيه نازل شد و به آن عده از مسلمانان هشدار داد كه چون آنان در دين شما نيستند، نبايد آنها را محرم اسرار خود قرار دهيد، زيرا آنان درباره شما از هيچ شر و فسادى كوتاهى نمیكنند، آنان میخواهند شما هميشه در رنج و عذاب باشيد. [۴]
🔹بی شک دفاع از این سنگر اسلامی درصورتی امکان پذیر است که معرفت و #بصیرت لازم نسبت به این تفکر اسلامی و بنیانگذار آن حاصل شود و طبق فرمایش امام علی(ع) علمداران این عرصه کسانی هستند که با بصیرت و با معرفت باشند، یعنی قدرت تشخیص حق از باطل را داشته باشند: «ِاین پرچم را تنها کسانی میتوانند بر دوش بگیرند که اهل بینش، پایداری و آگاه به مواضع حق باشند». [۵] و تنها راه کسب بصیرت طبق فرمایش قرآن کریم #اخلاص در نیت و انجام عمل برای خداست: «اگر خداترس و پرهیزکار شوید خدا به شما فرقان میبخشد...». [ترجمه بخشی از آیه ۲۹ انفال] یعنی دیده #بصیرت میدهد تا به نور باطن، حق را از باطل فرق گذارید».
پی نوشتها؛
[۱] بیانات رهبری ۸۹/۱۱/۱۵
[۲] همان ۹۴/۳/۱۴
[۳] همان
[۴] مجمع البیان، ذیل آیه۱۱۸همین سوره
[۵] بحارالانوار،ج۶۹، ص۴۷
منبع وبسایت رهروان ولایت
#نفوذ #دشمن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد