eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
426 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️قرار گرفتن «امام معصوم» در رأس جامعه 🔹، انسان والایی است که از لحاظ دینی، قلب او آیینه‌ی تابناک انوار هدایت الهی است؛ روح او به سرچشمه‌ی وحی متّصل است؛ هدایت او، هدایت خالص است؛ از لحاظ اخلاق انسانی، رفتار و اخلاق او صددرصد همراه با فضیلت است؛ هوای نفس در او راهی ندارد؛ گناه بر او چیره نمی‌ شود؛ شهوت و تمایلات انسانی، او را مغلوب خود نمی‌ کند؛ خشم و غضب، او را از راه خدا دور نمی‌کند؛ 🔹از لحاظ سیاسی، بینش وسیع او آنچنان است که آرام ترین حرکات و ریزترین حوادث را در صحنه‌ی زندگی جامعه، با چشم تیزبین خود می‌ بیند - که (عليه السلام) فرمود: «والله لا اکون کالضبع تنام علی طول اللدم»؛ یعنی من کسی نیستم که بشود با لالایی او را خواب کرد - در مواجهه‌ی با حوادث زندگی و وقایع کمرشکن، از خود شجاعت و اقتدار روحی و معنوی نشان می‌دهد؛ جانش برای او ارزشی ندارد، اما برای جان انسان ها، حتّی مردم دور دست، حتّی زنانی که جزو پیروان دین او نیستند، ارزش قائل است و می‌ گوید اگر کسی از غصّه دق کند، حق دارد. 🔹 (عليه السلام) در مقابله با خطرها آنچنان شجاعانه عمل می‌کند که می‌گوید کسی نمی‌ توانست با فتنه‌ای که من چشم آن را درآوردم - منظور، فتنه‌ی خوارج است - یا فتنه‌ی ناکثین درافتد. آن معنویّت و دین و اخلاق و فضیلت از یک طرف، آن بینش عمیق و شجاعت و فداکاری و عواطف رقیق انسانی در کنار صلابت و استحکام معنوی و روحی از طرف دیگر؛ همه‌ی اینها ناشی از است؛ چون خدای متعال او را به برگزیده است و گناه و اشتباه در کار او وجود ندارد. اگر چنین کسی در رأس جامعه باشد، اوج مطلوب همه‌ی رسالت هاست... بیانات‌مقام‌‌معظم‌رهبری‌ ۸۰/۱۲/۱۲ منبع: وبسایت‌دفترحفظ‌ونشرآثارمعظم‌له @tabyinchannel
⭕️زندگینامه علما همچون کتاب اخلاق 🔹مراجعه به تراجم ، به‌ منزله مراجعه به کتاب‌ های معتبر اخلاقی است. هر کس که طالب و ترقی در است و می‌ خواهد از و خود چیزی استفاده کند، شایسته است به شرح احوال آنها نگاه کند که چه کارها می‌ کردند. 🔹آقایی می‌ گفت: «یکی از اساتید ما اهل برهان و استدلال بود، به‌ گونه‌ای‌ که هیچ مطلبی را بدون برهان قبول نداشت» ـ به‌ طوری‌ که یکی از شاگردانش درباره او فرمود: «این مطلب را از ایشان یاد گرفتیم که همه‌ جا باید چشم‌مان را باز کنیم. اگر برهانی باشد، قبول کنیم، وگرنه خیر و هیچ مطلبی را از کسی بدون برهان نپذیریم» ـ همان استاد، با اینکه برهانی بود، احوال‌ را بدون پرداختن به استدلال و برهان ذکر می‌کرد. 📕در محضر بهجت، ج۱، ص ۱۰۹ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️«کفران نعمت» چه پيامدهای سوئی به دنبال دارد؟ 🔹 در برابر «نعمت های الهی»، آثار سوء گسترده اى از نظر معنوى و مادى در دارد؛ از يك سو سبب مى شود، زيرا مى دانيم خداوند حكيم است، نه بى حساب و كتاب چيزى به كسى مى بخشد و نه بى جهت چيزى را از كسى مى گيرد. در واقع با زبان حال مى گويند: ما لايق اين نيستيم و ايجاب مى كند كه اين نعمت را از آنها بگيرد، و آنها كه را بجا مى آورند در واقع مى گويند: ما لايق و شايسته ايم، را بر ما افزون كن. 🔹اميرالمؤمنين (عليه السلام) در حديثى می فرمايد: «مَنْ شَكَرَ النِّعَمَ بِجَنانِهِ اِسْتَحَقَّ الْمَزيدَ قَبْلَ اَنْ يَظْهَرَ عَلى لِسانِهِ» [۱] (كسى كه قلباً كند، پيش از آن كه به زبان شكر گويد، لياقت خود را براى ثابت كرده است). حتى‌ در حديثى‌ از (عليه السلام) نقل شده که به مجرد اين كه انسان را بشناسد و را بگويد، بلافاصله از سوى خداوند درباره او صادر مى شود. 🔹آن حضرت مى فرمايد: «ما اَنْعَمَ اللهُ عَلى عَبْد مِنْ نِعْمَة فَعَرَفَها بِقَلْبِهِ وَ حَمِدَ اللهَ ظاهِراً بِلِسانِهِ فَتَمَّ كَلامُهُ حَتّى يُؤْمَرَ لَهُ بِالْمَزيد». [۲] به يقين تأثير در نيز چنين است. ممكن است بر اساس لطف خداوند، مجازات سلب نعمت تأخير بيفتد، ولى به هر حال اگر انسان بيدار نشود و نكند، اين مجازات حتمى است، چرا كه لازمه حكمت خداوندى است. از سوى ديگر سبب مى شود كه انسان از «معرفة الله» دور بماند و اين و زيان است. 🔹بزرگان علم كلام در نخستين گام از بحث انگيزه های معرفة الله، به مسأله می پردازند، و از آن به عنوان نخستين انگيزه شناخت پروردگار نام مى برند، زيرا و سپاسگزارى از يك امر وجدانى است. انسان هنگامى كه خود را غرق نعمت مى بيند و مى داند اين همه در درون و برون وجود خويش از سوی است، به فكر تشكر از بخشنده نعمت مى افتد، و همين امر را براى او هموار مى سازد. 🔹اما ، بی اعتنا به نعمت و بخشنده نعمت، از نيز محروم مى شود. از سوى ديگر در برابر نعمت هاى خالق، سبب ناسپاسى انسان در برابر مى شود، به طوری که نه تنها ارزشى براى محبت ها و خدمات بى شائبه ديگران قائل نمی شود، بلكه خود را آنان می داند، و اين صفت، سبب تنفّر و از چنين افرادی مى شود؛ و به اين ترتيب گرفتار انزواى اجتماعى و نداشتن يار و ياور، در برابر مشكلات زندگى خواهند شد. پی نوشت‌ها؛ [۱] غرر الحكم و درر الكلم‏، تميمى آمدى، دارالكتاب الإسلامی، قم،‏ ۱۴۱۰ق، چ دوم‏، ص ۶۶۱، قصار ۱۴۴۷ [۲] الكافی، كلينى، دار الكتب الإسلامية، تهران، چ ۴، ج ‏۲، ص ۹۵، باب الشكر، ح ۹ 📕اخلاق در قرآن‏، مكارم شيرازى، ناصر، مدرسه الامام على بن ابیطالب(ع)، قم‏، ۱۳۷۷ش،‏ چ ۱، ج ۳، ص ۷۴ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️«کلام نور» 🔹«وَ إِنْ كُنْتُمْ فِی رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُمْ مِنْ دُونِ اللهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ» ﴿٢٣﴾ (و اگر در آنچه ما بر [محمّد (صلی الله علیه و آله)] کرده ایم، شک دارید [که وحی الهی است یا ساخته بشر] پس مانند آن را بیاورید، و [برای این کار] غیر از خدا، شاهدان و گواهان خود را [از فُصحا و بُلغای بزرگ عرب به یاری] فرا خوانید، اگر [در گفتار خود که این قرآن ساخته بشر است نه وحی الهی] راستگویید). 🔹«فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا وَ لَنْ تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِی وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ» ﴿٢٤﴾ (و اگر این کار را انجام ندادید ـ که هرگز نمی توانید انجام دهید ـ بنابراین از که هیزمش مردم و سنگ هایند، بپرهیزید؛ آتشی که برای آماده شده است). 📕قرآن کریم، سوره مبارکه بقره @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️مقصود از «شيطان» در قرآن چيست؟ 🔹كلمه از ماده «شطن» گرفته شده و «شاطن» به معنى و آمده است، و «شيطان» به و متمرّد اطلاق مى شود، اعم از و يا و يا جنبندگان ديگر، و به معنى و دور از حق نيز آمده است كه در حقيقت همه اينها به يك قدر مشترك بازگشت مى كنند. بايد دانست كه اسم عام (اسم جنس) است، در حالى كه اسم خاص (علم) مى باشد و به عبارت ديگر به هر موجود موذى و منحرف كننده و طاغى و سركش، خواه انسانى يا غير انسانى مى گويند؛ 🔹و نام آن شيطانی است كه را فريب داد و اكنون هم با لشكر و جنود خود در است. از موارد استعمال اين كلمه در نيز بر مى آيد كه به و مضر گفته مى شود، موجودى كه از راه راست بركنار بوده و درصدد است، موجودى كه سعى مى كند ايجاد دو دستگى نمايد و و به راه بياندازد، چنانكه مى خوانيم:  «إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَ الْبَغْضَاءَ...» [۱] ( مى خواهد بين شما و و كينه ايجاد كند...). 🔹با توجه به اينكه كلمه «يريد» فعل مضارع است و دلالت بر استمرار دارد، حاكى از اين معنى است كه اين اراده، اراده هميشگى است؛ و از طرفى مى بينيم كه در «قرآن مجید» نيز به موجود خاصى اطلاق نشده، بلكه حتى به و مفسد نيز اطلاق گرديده است؛ آنجا كه مى خوانيم: «وَ كَذَلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوّاً شَيَاطِينَ الْاِنْسِ وَ الْجِنِّ» [۲] (بدينگونه ما براى هر پيامبرى دشمنى از هاى انسانى و يا جن قرار داديم). 🔹و اينكه به هم شيطان اطلاق شده بخاطر و شرارتى است كه در او وجود دارد. علاوه بر اينها گاهى كلمه شيطان بر نيز اطلاق شده است. به عنوان نمونه (علیه السلام) مى فرمايد، «لَاتَشْرَبُوا الْمَاءَ مِنْ ثُلْمَةِ الْإِنَاءِ وَ لَا مِنْ عُرْوَتِهِ؛ فَإِنَّ الشَّيْطَانَ يَقْعُدُ عَلَى الْعُرْوَةِ وَ الثُّلْمَةِ» [۳] (از قسمت شكسته و طرف دستگيره ظرف، آب نخوريد، زيرا بر روى دستگيره و قسمت شكسته شده ظرف مى نشيند). و نيز (علیه السلام) مى فرمايد: «وَ لَا يُشْرَبُ مِنْ أُذُنِ الْكُوزِ وَ لَا مِنْ كَسْرِهِ إِنْ كَانَ فِيهِ فَإِنَّهُ مَشْرَبُ الشَّيَاطِينَ‏» [۴] (از دستگيره و قسمت شكسته كوزه آب مخوريد كه جايگاه آشاميدن است). 🔹از قول (صلی الله علیه و آله و سلم) مى خوانيم: «موهاى [سبيل] خويش را بلند مگذاريد؛ زيرا آنرا محيط امن براى زندگى خويش قرار مى دهد و در آنجا پنهان مى گردد!». [۵] به اين ترتيب روشن شد كه يكى از معانى ، ميكروب هاى زيانبخش و مضر است؛ ولى بديهى است منظور اين نيست كه: در همه جا به اين معنى باشد، بلكه منظور اين است كه: معانى مختلفى دارد كه يكى از مصداق هاى روشن آن و لشكريان و اعوان او است، و مصداق ديگر آن، و منحرف كننده و احيانا در پاره اى از موارد به معنى ميكروب هاى موذى نيز آمده است. (دقت كنيد). [۶] پی نوشت‌ها؛ [۱] سوره مائده، آيه ۹۱. [۲] سوره انعام، آیه ۱۱۲. [۳] الكافی، كلينى، دار الكتب الإسلامية، چ ۴، ج ‏۶، ص ۳۸۵. [۴] الكافی، همان. [۵] الكافی، همان، ص ۴۸۸. [۶] تفسير نمونه، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الإسلامية، تهران، ۱۳۷۴ش، چ ۱، ج ۱، ص ۱۹۱ 📕‌ ۱۸۰ پرسش و پاسخ‏، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: حسينى، سيد حسين، دار الكتب الاسلامية، تهران، ۱۳۸۶ش، ‏چ چهارم‏، ‏ص ۵۴۹ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️طمع اسرائیل بر تمام منطقه است 🔹...اگر جلوی این (اسرائیل) گرفته نشود، طمع او بر تمام منطقه است و او قناعت نمی‌ کند فقط بر و ؛ او همه جا را می‌ خواهد غلبه کند. بر و بر دولت های اسلامی است که با هم متحد بشوند و این جرثومه فساد را از بن و بیخ برکنند و [به‌] کسانی که پشتیبانی آنها را می‌ کنند اجازه ندهند که پشتیبانی کنند. بیانات‌ حضرت‌ امام ۵۸/۰۱/۳۱ منبع: سایت جامع امام خمینی (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️در روایات اسلامی چه کسانی به عنوان هوشیارترین مردم معرفی شده اند؟ 🔹در بعضى از احاديث اسلامى می خوانيم كه: «از رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) پرسيدند: ترين مؤمنان كيست؟ فرمودند: «أَكْيَسُ الْمُؤْمِنِينَ أَكْثَرُهُمْ ذِكْراً لِلْمَوْتِ، وَ أشَدُّهُمْ لَهُ اسْتِعْدَاداً» [۱] ( مردم كسى است كه از همه بيشتر به باشد و خود را براى آن مهيّا كند). 🔹در حديث ديگرى از (صلی الله علیه و آله) اين روايت به عنوان: «أَكْيَسُ النَّاسِ وَ أَحْزَمُهُمْ» ( مردم و دورانديش ترين آنها)، ياد شده، و در آخر همين روايت آمده: «أُولئِكَ الْأَكْياسُ ذَهَبُوا بِشَرَفِ الدُّنْيَا وَ كَرَامَةِ الْآخِرَةِ» [۲] ( واقعى آنها هستند كه هم را براى خود فراهم كرده اند و هم را). 🔹دليل آن هم روشن است، زيرا و پايان زندگى، «عامل بازدارنده مهمّى» در برابر - كه معمولاً از حبّ دنيا سرچشمه مى گيرد - و تلاش هاى بيهوده آميخته با و طمع - كه معمولاً از حاصل مى گردد - محسوب مى شود. 🔹بگذريم از آن گروهى كه به مضمون آيه شريفه: «فَإِذَا رَكِبُوا فِي الْفُلْكِ دَعَوُا اللهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ إذَا هُمْ يُشْرِكُونَ» [۳] (هنگامى كه گرفتار مى شوند به ياد مى افتند، همين كه طوفان نشست همه چيز را فراموش مى كنند)، يقيناً نابخردترين مردم دنيا هستند. 🔹از جمله امورى كه در به مسلمان ها دستور داده شده، است كه از يكسو، احترامى است به ارواح گذشتگان از مؤمنان و از سوى ديگر، يكى از است، چرا كه هركس در آنجا با زبان حال اين شعر را زمزمه مى كند: هر كه باشى و به هر جا برسى - آخرين منزل هستى اين است. پی نوشت: [۱] الكافی، كلينى، دار الكتب الإسلامية، تهران، ‏۱۴۰۷ق، چ ۴، ج ‏۳، ص ۲۵۸ [۲] تنبيه الخواطر و نزهة النواظر (مجموعة ورّام)‏، ورام بن أبی فراس، مكتبة فقيه‏، قم‏، ۱۴۱۰ق، ‏چ اول‏، ج ‏۱، ص ۲۶۹ [۳] قرآن کریم، سوره عنکبوت، آیه ۶۵ 📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)‏، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية‏، تهران‏، ۱۳۸۶ش، چ اول‏، ج ۴، ص ۳۴۹ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️شرارت رژیم صهیونیستی در غزه به پشتوانه آمریکایی‌ها 🔹هر كس دیگری درباره‌ی حرف بزند، حق ندارند درباره‌ی حقوق بشر حرف بزنند؛ [چون‌] بزرگترین نقض‌كننده‌ی حقوق بشر در دنیا است؛ نه [فقط] دیروز، [بلكه] همین امروز، همین حالا؛ اینها كسانی هستند كه رژیم غاصب صهیونیستی به پشتوانه‌ی اینها و پشتگرمی اینها است كه دارد این همه شرارت در این منطقه می كند. در چه وضعی است؟ فلسطینی‌ ها در چه وضعند؟ غزّه در چه حالی است؟ احوال را مردم دنیا نمی دانند؟ 🔹بیمارِ محتاج درمان اضطراری در آن قطعه‌ی مظلومِ زمین، روی زمین مانده است، داروهای ابتدایی در اختیار او قرار نمی گیرد! چرا؟ چون پشت سر غاصب است. یك كشوری را، یك مردم مظلومی را از اطراف محاصره كنند، راهی به بیرون نداشته باشند، هیچ امكانی نداشته باشند، مریض شان هم روی زمین می ماند، گرسنه‌ شان هم گرسنه می ماند، اوّلیّات زندگی هم از آنها دریغ داشته می شود؛ اینها نیست؟ اینها تخلّف از حقوق بشر نیست؟ آن‌ وقت اینها شرم نمی كنند اسم بر زبان می‌آورند؟ بیانات مقام معظم رهبری ۹۲/۱۰/۱۹ منبع: وبسایت‌دفترحفظ‌ونشرآثارمعظم‌له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️یهودیان چه ویژگی هایی دارند و چرا دشمن مسلمانان هستند؟ 🔸برخی‌از ویژگیهای و پیروان آیین که در بدان اشاره شده است عبارتند از: 1⃣برتر دانستن آیین یهود 🔹قرآن می فرماید: «وَ قالَتِ الْیَهُودُ لَیْسَتِ النَّصارى عَلى شَیْ ءٍ وَ قالَتِ النَّصارى لَیْسَتِ الْیَهُودُ عَلى شَیْ ءٍ وَ هُمْ یَتْلُونَ الْکِتابَ کَذلِکَ قالَ الَّذِینَ لا یَعْلَمُونَ مِثْلَ قَوْلِهِمْ فَاللهُ یَحْکُمُ بَیْنَهُمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ فِیما کانُوا فِیهِ یَخْتَلِفُونَ؛ [بقره، ۱۱۳] گفتند: مسیحیان هیچ موقعیتی (نزد خدا) ندارند، و مسیحیان نیز گفتند: یهودیان هیچ موقعیتی ندارند (و بر باطلند)؛ در حالی که هر دو دسته، کتاب آسمانی را می خوانند (و باید از اینگونه تعصبها برکنار باشند) افراد نادان (دیگر، همچون مشرکان) نیز، سخنی همانند سخن آنها داشتند! خداوند، روز قیامت، درباره آنچه در آن اختلاف داشتند، داوری میکند». این آیه به وضوح نشان میدهد که آیین خود را برترین آیین دانسته و ادیان بعد از خود را قبول نمی کردند. البته این امر در میان مسیحیان نیز رواج داشت. 2⃣اعتقاد به تفویض 🔹از باورهای ، اعتقاد به تفویض امور از ناحیه خداوند است. «وَ قالَتِ الْیَهُودُ یَدُ اللهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَیْدِیهِمْ وَ لُعِنُوا بِما قالُوا بَلْ یَداهُ مَبْسُوطَتانِ یُنْفِقُ کَیْفَ یَشاءُ وَ لَیَزِیدَنَّ کَثِیراً مِنْهُمْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ طُغْیاناً وَ کُفْراً وَ أَلْقَیْنا بَیْنَهُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ إِلى یَوْمِ الْقِیامَةِ...؛ [مائده، ۶۴] و گفتند: دست خدا (با زنجیر) بسته است؛ دستهایشان بسته باد! و بخاطر این سخن، از رحمت (الهی) دور شوند! بلکه هر دو دست (قدرت) او، گشاده است؛ هرگونه بخواهد، می‌بخشد! ولی این آیات، که از طرف پروردگارت بر تو نازل شده، بر طغیان و کفر بسیاری از آنها می‌افزاید. و ما در میان آنها تا روز قیامت عداوت و دشمنی افکندیم...». 3⃣فتنه انگیزی و فساد در زمین 🔹قرآن را معرفی کرده می‌ فرماید: «...کُلَّما أَوْقَدُوا ناراً لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللهُ وَ یَسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَساداً وَ اللهُ لا یُحِبُّ الْمُفْسِدِینَ؛ [همان] ...هر زمان آتشی را برای جنگ [با اهل ایمان] افروختند خدا آن را خاموش کرد، و همواره در زمین برای می کوشند، و خدا مفسدان را دوست ندارد». 4⃣دشمنی با مسلمانان 🔹از دیگر ویژگی های یهودیان آنان با است، قرآن کریم در این مورد می فرماید: «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذِینَ آمَنُوا الْیَهُودَ وَ الَّذِینَ أَشْرَکُوا...؛ [مائده، ۸۲] بطور مسلّم، نسبت به مؤمنان را، و مشرکان خواهی یافت...». 5⃣مخالفت با توحید 🔹 جزو اولین گروه‌ هایی بودند که توحید را به شرک آلوده کردند و معتقد شدند «عُزیر» پسر خداوند است. قرآن در توضیح این باور آنان می‌فرماید: «وَ قالَتِ الْیَهُودُ عُزَیْرٌ ابْنُ اللهِ وَ قالَتِ النَّصارى الْمَسِیحُ ابْنُ اللهِ ذلِکَ قَوْلُهُمْ بِأَفْواهِهِمْ یُضاهِؤُنَ قَوْلَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ قَبْلُ قاتَلَهُمُ اللهُ أَنَّى یُؤْفَکُونَ؛ [توبه، ۳۰] گفتند: «عزیر پسر خداست!» و نصاری کفتند: «مسیح پسر خداست!» این سخنی است که با زبان خود می‌گویند، که همانند گفتار کافران پیشین است؛ خدا آنان را بکشد، چگونه از حق انحراف می‌یابند؟!». «(آنها) دانشمندان و راهبان خویش را معبودهایی در برابر خدا قرار دادند، و (همچنین) مسیح فرزند مریم را؛ در حالی که دستور نداشتند جز خداوند یکتائی را که معبودی جز او نیست، بپرستند، او پاک و منزه است از آنچه همتایش قرار می‌دهند!». [ترجمه آیه ۳۱ سوره توبه] 6⃣پیمان‌شکنی و مخالفت با احکام الهی 🔹از دیگر خصوصیات عمل نکردن به اوامر و احکام الهی است. قرآن کریم در این مورد می فرماید: «وَ إِذْ أَخَذْنا مِیثاقَ بَنِی إِسْرائِیلَ لا تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللهَ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً وَ ذِی الْقُرْبى وَ الْیَتامى وَ الْمَساکِینِ وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً وَ أَقِیمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ ثُمَّ تَوَلَّیْتُمْ إِلاَّ قَلِیلاً مِنْکُمْ وَ أَنْتُمْ مُعْرِضُونَ؛ [بقره، ۸۳] و (به یاد آورید) زمانی را که از پیمان گرفتیم که جز خداوند یگانه را پرستش نکنید؛ و به پدر و مادر و نزدیکان و یتیمان و بینوایان نیکی کنید؛ و به مردم نیک بگویید؛ نماز را برپا دارید؛ و زکات بدهید. سپس (با اینکه پیمان بسته بودید) همه شما - جز عده کمی - کردید؛ و (از وفای به پیمان خود) رویگردان شدید». منبع؛ پرسمان @tabyinchannel
⭕️امام‌ هادی‌ عليه‌ السلام: 🔸الدُّنيا سوقٌ، رَبِحَ فيها قَومٌ و خَسِرَ آخَرونَ 🔹 بازارى است كه قومى در آن سود بُردند، و شمارى ديگر زيان كردند. 📕بحارالأنوار، ج ۷۸، ص ۳۶۶، ح ۶ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️منظور از واژه «ظلم» چيست؟ 🔹واژه به گفته «مقاييس اللغة» در اصل داراى دو معناى متفاوت است: يكى به معناى كه از آن تعبير به مى شود، و ديگرى به معناى قرار دادن چيزى در غير محلش (نقطه مقابل عدل كه قرار دادن هر چيزى در محل آن است). اين احتمال وجود دارد كه هر دو به يك حقيقت باز گردند، چرا كه [نقطه مقابل عدالت] سبب ظلمت و تاريكى است در هرجا باشد و شايد به همين دليل «راغب» نیز در «مفردات»، ريشه اصلى اين واژه را مى داند. همچنین در «لسان العرب» آمده است كه اصل همان جور و تجاوز از حدّ است و در تعبير ديگرى مى افزايد: ظلم به معناى انحراف‌ از ميانه‌ روى است. 🔹البتّه اين سه معنی : «قرار دادن چيزى در غير محلِ شايسته آن» و «تجاوز از حدّ» و «انحراف از ميانه روى» همه به يك حقيقت باز مى گردد. بعضى از دانشمندان، را بر سه گونه تقسيم كرده اند: ظلم انسان نسبت به پروردگار، كه مصداق اعظم آن كفر و شرك و نفاق است، و ظلم انسان بر ديگران، و ظلم او به خويشتن، و براى همه اينها شواهدى از قرآن مجيد بيان شده؛ ولى از يك نظر هر سه قسم بازگشت به به خويشتن مى كند؛ چرا كه انسان، اولين لحظه اى كه تصميم بر مى گيرد نخستين ضربه را بر خود وارد مى كند، همان گونه كه قرآن مى فرمايد: «وَ مَا ظَلَمُونَا وَ لَٰكِن كَانُوا أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ» [۱]؛ ([و آنها کفران کردند؛ ولى با این کار] به ما ستم نکردند، بلکه به ستم مى نمودند). پی نوشت: [۱] قرآن کریم، سوره اعراف، آيه ۱۶۰ 📕پيام قرآن‏، مكارم شيرازى، ناصر، با همکاری جمعى از فضلاء، دار الكتب الاسلاميه‏، تهران‏، ۱۳۸۶ش، چاپ نهم، ج ۴، ص ۴۵۲ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️مخالفین ائمه (علیهم‌ السلام)، مخالف علم و عقل هستند 🔹الحمدلله واضح و آشکار است که علیهم‌ السلام و هستند! هر جای دنیا اگر شخصی بود که مانند حضرت علیه‌ السلام هزاران مسأله علمی را در یک مجلس حل می‌ کرد و جواب صحیح می‌ داد، به او جایزه می‌ دادند، نه اینکه به او حسد بورزند و با او دشمنی کنند و سرانجام او را بکشند! 📕در محضر بهجت، ج٢، ص۳۳ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️از ديدگاه امام علی (علیه السلام) مجازات گنهکاران در آخرت چگونه انجام می شود؟ 🔹 (ع) در بخشی از خطبه ۱۰۹ «نهج البلاغه» به شرح درد و رنج هاى در سرايى ديگر پرداخته مى فرمايد: «وَ أَمَّا أَهْلُ الْمَعْصِيَةِ فَأَنْزَلَهُمْ شَرَّ دَارٍ، وَ غَلَّ الْأَيْدِيَ إِلَى الْأَعْنَاقِ، وَ قَرَنَ النَّوَاصِيَ بِالْأَقْدَامِ». (و اما را در بدترين منزلگاه جاى میدهد و دست آنها را با غُل و زنجير به گردنشان مى بندد، آنگونه كه سرهايشان را به پاها نزديك میكند!)؛ اين تعبيرات اشاره به این آیه «قرآن مجيد» است که می فرماید: «إِذِ الْأَغْلَالُ فِى أَعْنَاقِهِمْ وَ السَّلَاسِلُ يُسْحَبُونَ - فِى الْحَمِيمِ ثُمَّ فِی النَّارِ يُسْجَرُونَ» [۱]؛ (در آن هنگام كه بر گردن آنان قرار گرفته و آنها را مى كشند - و در وارد مى كنند، سپس در افروخته ميشوند). 🔹در ادامه اين سخن ميفرمايد: «وَ أَلْبَسَهُمْ سَرَابِيلَ الْقَطِرَانِ، وَ مُقَطَّعَاتِ النِّيرَانِ فِی عَذَابٍ قَدِ اشْتَدَّ حَرُّهُ، وَ بَابٍ قَدْ أُطْبِقَ عَلَى أَهْلِهِ، فِی نَارٍ لَهَا كَلَبٌ [۲] وَ لَجَبٌ [۳]، وَ لَهَبٌ سَاطِعٌ، وَ قَصِيفٌ [۴] هَائِلٌ». (خداوند جامه هايى از موادّ آتش زا و لباس هايى از قطعه هاى آتش بر آنها مى پوشاند؛ در عذابى كه حرارتش بسيار شديد است و درش به روى آنها بسته است! كه می‌ خروشد و زبانه میكشد! شعله هايش فروزان و صدايش هراس انگيز است!). «قَطِران» در اصل به معناى مادّه قابل اشتعالى است شبيه نفت سياه كه سياه و لزج و بدبو است و در قديم به حيواناتى كه مبتلا به جَرَب (نوعى بيمارى كه مو و پشم با آن میريزد) بودند مى ماليدند و معتقد بودند كه اين مادّه، بيمارى را درمان میكند. اين مادّه چنان است كه اگر شعله آتش به آن برسد شعله ور میشود. 🔹امام علی (ع) ميفرمايد: در آن روز پيراهنى از اين مادّه بر مى پوشانند. اوصافى كه براى در اين عبارات كوتاه و تكان دهنده ذكر شده، نشان مى دهد كه آتشى فوق العاده سوزان است. شعله هايش به آسمان زبانه مى كشد و صداى هولناكش گوش را كر مى كند. اميرالمؤمنين (ع) در ادامه سخن ميفرمايد: اضافه بر همه اينها، مشكل عظيم اين است كه: «لَا يَظْعَنُ مُقِيمُهَا، وَ لَا يُفَادَى أَسِيرُهَا، وَ لَا تُفْصَمُ [۵] كُبُولُهَا، [۶] لَا مُدَّةَ لِلدَّارِ فَتَفْنَى، وَ لَا أَجَلَ لِلْقَوْمِ فَيُقْضَى». ( هميشه در آن اقامت دارند و براى آزادى اسيرانش غرامتى پذيرفته نمى شود و زنجيرهايش گسسته نمیگردد؛ مدّتى براى آن سرا تعيين نشده تا پايان گيرد و سرآمدى براى آن قوم وجود ندارد تا به آخر رسد!). اگر انسان يك لحظه اين و شديد را در ذهن خود تصوّر كند، كافى است كه او را از باز دارد و هدف اصلى از شرح اين عذاب هاى الهى نيز همين است! 🔹مخصوصاً در روايات اسلامى تأكيد شده است كه وقتى به آيات پاداشهاى شوق انگيز بهشت ميرسيد، به آن فكر كنيد و هر زمان به آيات هولناك عذاب ميرسيد، توقّف كنيد و در آن بينديشيد. امام علی (ع) در خطبه همّام (خطبه ۱۹۳) در توصيف ميفرمايد: «فَإِذَا مَرُّوا بِآيَةٍ فِيهَا تَشْوِيقٌ رَكَنوُا إِلَيْهَا طَمَعاً، وَ تَطَلَّعَتْ نُفُوسُهُمْ إِلَيْهَا شَوْقاً، وَ ظَنُّوا أَنَّهَا نُصْبَ أَعْيُنِهِمْ، وَ إِذَا مَرُّوا بِآيَةٍ فِيهَا تَخْوِيفٌ أَصْغَوْا إِلَيْهَا مَسَامِعَ قُلُوبِهِمْ، وَ ظَنُّوا أَنَّ زَفِيرَ جَهَنَّمَ وَ شَهِيقَهَا فِی أُصُولِ آذَانِهِمْ»؛ (پرهيزكاران هنگام تلاوت قرآن هرگاه به آيه اى برسند كه در آن تشويق باشد، با علاقه فراوان به آن روى آورند و روح و جانشان با شوق فراوان در آن سر مى كشد و آن را همواره نصب العين خود مى سازند، و هر زمان به آيه اى برسند كه در آن تخويف باشد، گوشِ دلِ خويش را براى شنيدن آن باز مى كنند و گويى صداى زوزه آتش جهنّم را در اعماق گوش خود احساس مى كنند). پی نوشت‌ها؛ [۱] سوره غافر، آيات ۷۱ و ۷۲ [۲] «كلب» از مادّه «كَلْب» (بر وزن جلب) در اصل به معناى فشار آوردن بر اسب به وسيله مهميز است تا به سرعت حركت كند؛ سپس اين واژه به هر نوع شدّتى استعمال شده. [۳] «لجب» (معناى مصدرى و اسم مصدرى دارد) به معناى سر و صداست. [۴] «قصيف» به معناى صداى شديد است. [۵] «تفصم» از مادّه «فصم» (بر وزن نظم) به معناى شكستن چيزى بدون جدا شدن است؛ هر چند گاهى در موارد جدا شدن اجزاء به كار مى رود. [۶] «كُبُول» جمع «كبل» (بر وزن طبل) به معناى قيد و بند است. 📕پيام امام امير المؤمنين(ع)‏، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية‏، تهران‏، ۱۳۸۶ش، چ اول‏، ج ۴، ص ۶۰۲ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️«کلام نور» 🔸«وَ بَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِی رُزِقْنَا مِنْ قَبْلُ وَ أُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَ لَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ» 🔹«به کسانی که آورده، و انجام داده‌اند، بشارت ده که باغ هایی از برای آنهاست که نهرها از زیر درختانش جاری است. هر زمان که میوه‌ای از آن، به آنان داده شود، می‌ گویند: این همان است که قبلا به ما داده شده بود. (ولی اینها چقدر از آنها بهتر و عالی‌تر است.)» و میوه‌ هایی که برای آنها آورده می‌شود، همه (از نظر خوبی و زیبایی) یکسانند؛ و برای آنان و پاکیزه است، و در آن خواهند بود». 📕قرآن کریم، سوره بقره، آیه ۲۵ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️معصومین (عليهم السلام) در تبیین اهمیّت «نماز» چه می فرمایند؟ 🔹 (علیه السّلام) در بخشی از نامه ۴۷ (وصیتنامه حضرت) به سراغ مى رود و براى اهمّيّت آن چنين توصيه مى فرمايد: «اللهَ اللهَ فِي الصَّلاَةِ فَإِنَّهَا عَمُودُ دِينِكُمْ» خدا را خدا را، كه را برپا داريد؛ چرا كه شماست). 🔹تعبير «ستون دين»، به طور گسترده در روايات (عليهم السلام) آمده است از جمله (صلى الله عليه و آله) مى فرمايد: «إِنَّ عَمُودَ الدِّينِ الصَّلاَةُ وَ هِيَ أَوَّلُ مَا يُنْظَرُ فِيهِ مِنْ عَمَلِ ابْنِ آدَمَ فَإِنْ صَحَّتْ نُظِرَ فِي عَمَلِهِ وَ إِنْ لَمْ تَصِحَّ لَمْ يُنْظَرْ فِي بَقِيَّةِ عَمَلِهِ» [۱] ( ستون دين است و آن، نخستين چيزى از است كه [در قيامت] به آن نظر مى شود. اگر صحيح بود به ساير اعمال [خوب او] رسيدگى مى شود و اگر صحيح نبود به ساير اعمال او توجّه نخواهد شد). 🔹 (عليه السلام) اين سخن را به صورت گسترده ترى بيان فرمود: «الصَّلاَةُ عَمُودُ الدِّينِ مَثَلُهَا كَمَثَلِ عَمُودِ الْفُسْطَاطِ إِذَا ثَبَتَ الْعَمُودُ ثَبَتَتِ الاَْوْتَادُ وَ الاَْطْنَابُ وَ إِذَا مَالَ الْعَمُودُ وَ انْكَسَرَ لَمْ يَثْبُتْ وَتِدٌ وَ لا طُنُبٌ» [۲] ( است، مانند «ستون خيمه»؛ هنگامى كه ثابت و برقرار باشد، طناب ها و ميخ ها كارآيى دارند و اگر خيمه كج شود يا بشكند، از ميخ ها و طناب ها كارى ساخته نيست). 🔹دليل آن اين است كه ، انسان را پيوسته به مى اندازد و را در انسان زنده مى كند، لذا او را از فحشا، و باز مى دارد، و به اين ترتيب برپا مى ماند؛ اما ، انسان را به مى كشاند و آن كس كه خدا را فراموش كند آلوده هر كار خلافى مى شود. پی نوشت‌ها؛ [۱] تهذيب الأحكام، طوسى، دار الكتب الإسلامية‏، چ ۴، ج ۲، ص ۲۳۷ [۲] المحاسن‏، برقى، دار الكتب الإسلامية، چ دوم‏، ج ‏۱، ص ۴۴ 📕پيام امام اميرالمومنين(ع)‏، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية‏، چ اول‏، ج ۱۰، ص ۲۷۷ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️ملت ایران فلسطین را به مثابه پاره‌ای از پیکر خود می‌داند 🔹به حق باید گفت که به دست و با همکاری دولت های بزرگ استعماری، برای همه مسلمین و نیز برای مسلمانان ایران فاجعه بود، فاجعه‌ای بسیار دردناک؛ و باید گفت متجاوز اصلی در این فاجعه همان آن زمان بودند که این توطئه را علیه مسلمین در این منطقه طرح‌ریزی کردند، و کشورهای اسلامی از دست ابرقدرت ها مصیبت های زیادی دیده‌اند، و این هم یکی از مصائب بزرگ بود، منتها به دست . ملت ایران به دلیل احساس عمیق اسلامی خود از دست رفتن را به مثابه از دست رفتن پاره‌ای از پیکر خود می‌ دانست... ما همیشه به عنوان یک وظیفه اسلامی تا حد امکان از دفاع کرده‌ایم و به خواست خدا همیشه در کنار سایر مسلمین به این وظیفه الهی عمل خواهیم کرد. بیانات‌ حضرت‌ امام در مصاحبه با خبرگزاری وفا ۵۷/۰۹/۲۴ منبع: سایت جامع امام خمینی (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️تفاوت یهود با صهیونیسم 🔹 یک حزب و تشکیلات سیاسی است که با وسایل و و نامشروع و غاصبانه ای را تعقیب می کند. صهیون نام کوهی است در اورشلیم که بارگاه حضرت داود پیامبر (عليه السلام) در آن قرار دارد و واژه‌ی از آن گرفته شده است. قبل از جنگ جهانی اول، روزنامه نگاری به نام اهل اتریش، یا مجارستان در سال ۱۸۹۶ کتابی به نام «دولت یهود» نوشت و منتشر نمود. او در این کتاب از لزوم تشکیل کشور مستقل برای یهودیان سخن به میان آورد، اما به محل و مرکز تشکیل دولت یهود اصلاً اشاره ای نشد. در این کتاب پیشنهاد نمود که آژانس یهود تشکیل شود تا برنامه مذاکرات و نقشه های حزب را تنظیم نماید و یک شرکت یهودی به وجود آید که احتیاجات اقتصادی نهضت را تأمین کند. اولین کنگره حزب صهیونیسم در شهر بال سوئیس تشکیل گردید که در آن کنگره فلسطین محل تشکیل دولت یهود تعیین شد. 🔹پس از شکست دولت عثمانی و حاکمیت انگلستان بر فلسطین و لبنان و شروع جنگ جهانی اول که دامنه اش به حدود رسیده بود، یکی از به نام یادداشتی به اعضاء کابینه انگلستان و نمایندگان عوام آن کشور تقدیم کرد، و در آن یاداشت پیشنهاد کرد که یک تحت نظارت در ایجاد شود، و از طرفی جمعی دیگر از رهبران یهود و در رأس آن استاد کرسی شیمی دانشگاه منچستر انگلیس که در اثر کشف ماده «اسیتون» که برای مواد منفجره ضروری بود، در جامعه و دستگاه دولتی انگلیس صاحب نفوذ بودند، با مقامات انگلیس و همچنین فرانسه و آمریکا درباره تشکیل دولت یهودی در فلسطین مذاکره کردند، و بالاخره کار به جایی رسید که وزیر خارجه وقت انگلیس وعده تشکیل را در روز دوم نوامبر ۱۹۱۷ میلادی به داد و در نتیجه با حمایت کامل و و دولت خود را تشکیل دادند. 🔹به طور خلاصه عوامل مؤثر در تشکیل دولت صهیونیزم به شرح زیر است: 1⃣پافشاری و برای تشکیل دولت یهود در فلسطین. 2⃣آمادگی حکومت های غرب و شرق برای نجات ملت‌ها از شر یهودیها و مزاحمت های سیاسی و اقتصادی؛ زیرا یهود در هر کشوری که باشد اقتصاد آن کشور را قبضه می کند و به همین دلیل روسیه آن ها اخراج کرد. 3⃣از همه مهم‌تر بر آن بود که یک غدّه سرطانی را در قلب کشور های اسلامی قرار دهد، تا دولت‌های عرب و مسلمان نتوانند به وحدت برسند و دوباره تجربه امپراطوری عثمانی تجدید نشود و اصولاً جامعه مسلمانان گرفتار شوند. 🔹 خود را قوم برگزیده خداوند می‌دانند و بر خلاف مسیحیان و مسلمانان که دینشان را جهانی می‌دانند، یهودیان، رستگاری را منحصر به قوم یهود می‌دانند و پذیرش دین یهود را از طرف دیگران صحیح نمی‌دانند و معتقدند که یهودیت تنها از طریق نسل و پدران منتقل می‌شود. بنابراین نام حزب سیاسی بود که در میان یهودیان تشکیل شد و معتقد به تشکیل کشور مستقل در فلسطین و گسترش آن از نیل تا فرات است، در حالی که همه یهودیان چنین اعتقادی ندارند. همچنین معتقد به برتری نژادی بر دیگران است و به همین خاطر یک اعتقاد را دنبال می کنند و نیز معتقد به پیشبرد اهداف خود با قدرت نظامی و سلطه گری بر دیگران هستند، و این اعتقاد اگر چه در میان بسیاری از یهودیان وجود دارد و غالبا طرفدار صهیونیست هستند، اما تعداد زیادی از یهودیان هستند که با این نوع اعتقادات موافق نیستند و تعداد آنها رو به افزایش است. 🔹به همین خاطر می بینیم که گروههای مخالف صهیونیست در جامعه یهودیان نیز به وجود آمده است و دست به ایجاد تشکیلات مستقل از صهیونیست و اسرائیل زدند و به مخالفت با تشکیل و ادامه کشور اسرائیل پرداختند. این تشکل در جامعه آمریکا وجود دارد و اخیرا در کشور انگلستان نیز به وجود آمده است. اصطلاح صهیونیست مسیحی، اصطلاح جدیدی است که به مسیحیانی گفته می‌شود که تفکر صهیونیستی دارند و همانند یهودیان صهیونیست، معتقد به تسلط یهود بر بیت المقدس و اماکن مقدس مسلمانان می‌باشند تا شرایط ظهور مسیح فراهم گردد! منبع؛ وبسایت اندیشه برتر حوزه به نقل از مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی @tabyinchannel