✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️نماز چه جایگاهی در بین اعمال دارد و چرا باید نماز بخوانیم؟ (بخش سوم)
💠اهمیت نماز در متون دینی
🔹از آنجا که برای #نماز اهمیت زیادی در #آیات و #روایات بیان شده است، پاسخ به این سؤال که «چرا باید #نماز بخوانیم؟» نیز اهمیت زیادی دارد. در اینکه هر #انسانی لازم است #ساعاتی از شبانه روز را با #پروردگار خود #رازونیاز داشته باشد شکی نیست؛ اما ما معتقدیم بهترین روش راز و نیاز با خداوند #نماز است.
💠فلسفه نماز چیست؟
🔹ما معتقدیم مراتب عالی #نماز به خاطر #حکمتها و #فلسفه های بسیار مهم و ذی قیمت مستتر در پس این عبادت است. #نماز چيزى نيست كه #فلسفهاش بر كسى مخفى باشد، ولى دقت در متون #آيات و #روايات اسلامى ما را به ريزه كاری هاى بيشترى در اين زمينه رهنمون مى گردد:
6⃣«تکامل معنوی و اخلاقی»:
🔹 #نماز وسيله #پرورش، #فضائل_اخلاق و #تكامل_معنوى انسان است؛ چرا كه انسان را از جهان محدود ماده و چهار ديوار عالم طبيعت بيرون مى برد، به #ملكوت_آسمانها دعوت مى كند، و با #فرشتگان همصدا و همراز مى سازد. #نمازگزار خود را بدون نياز به هيچ واسطه در برابر #خدا مى بيند، و با او به گفتگو برمى خيزد.
🔹همچنین تكرار اين عمل در شبانه روز آن هم با تكيه روى صفات خدا، #رحمانيت و #رحيميت و #عظمت او اثر قابل ملاحظه اى در پرورش #فضائل_اخلاقى در وجود انسان دارد. مخصوصا با كمك گرفتن از سوره هاى مختلف #قرآن بعد از حمد كه بهترين دعوت كننده به سوى #نيكیها و #پاكیها است. لذا در حديثى از امير مؤمنان #امام_على (علیه السلام) مى خوانيم كه در فلسفه نماز فرمود: «الصَّلَاةُ قُرْبَانُ كُلِّ تَقِي»؛ [۱] (#نماز وسيله #تقرب هر پرهيزكارى به خدا است). [۲]
7⃣«تقویت روح اخلاص»:
🔹 #نماز به #سایر_اعمال انسان #ارزش و روح مى دهد، چرا كه #نماز روح اخلاص را زنده مى كند، زيرا #نماز مجموعه اى است از #نيت_خالص و #گفتار_پاك و #اعمال_خالصانه. تكرار اين مجموع در شبانه روز بذر ساير #اعمال_نيك را در جان انسان مى پاشد و روح #اخلاص را تقويت مى كند. لذا در حديث معروفى مى خوانيم كه #امام_على (علیه السلام) در وصاياى خود بعد از آن كه فرق مباركش با شمشير ابن ملجم جنايتكار شكافته شد فرمود: «اللهَ اللهَ فِی الصَّلَاةِ فَإِنَّهَا عَمُودُ دِينِكُمْ»؛ [۳] (خدا را خدا را درباره #نماز، چرا كه #ستون_دين شما است).
🔹هنگامى كه ارتباط بندگان با خدا از طريق #نماز از ميان برود، اعمال ديگر اثر خود را از دست خواهد داد؛ چنان که در حديثى از #امام_صادق (علیه السلام) مى خوانيم: «أَوَّلُ مَا يُحَاسَبُ بِهِ الْعَبْدُ الصَّلَاةُ فَإِنْ قُبِلَتْ قُبِلَ سَائِرُ عَمَلِهِ وَ إِذَا رُدَّتْ رُدَّ عَلَيْهِ سَائِرُ عَمَلِه»؛ [۴] (نخستين چيزى كه در #قيامت از بندگان حساب مى شود #نماز است، اگر مقبول افتاد سایر اعمال شان قبول مى شود، و اگر مردود شد ساير اعمال نيز مردود مى شود). شايد دليل اين سخن آن باشد كه #نماز رمز ارتباط خلق و خالق است، اگر به طور صحيح انجام گردد #قصد_قربت و #اخلاص كه وسيله قبولى سایر اعمال است در او زنده مى شود؛ و گرنه بقيه اعمال او مشوب و آلوده مى گردد و از درجه اعتبار ساقط مى شود. [۵]
8⃣«پاکسازی جان و جسم»:
🔹 #نماز، قطع نظر از محتواى خودش، با توجه به شرایط صحت، دعوت به #پاكسازی_زندگى مى كند، چرا كه مى دانيم مكان نمازگزار، لباس نمازگزار، فرشى كه بر آن نماز مى خواند، آبى كه با آن وضو مى گيرد و غسل مى كند، محلى كه در آن غسل و وضو انجام مى شود بايد از هر گونه غصب و تجاوز به حقوق ديگران پاك باشد. كسى كه آلوده به تجاوز و ظلم، ربا، غصب، كم فروشى، رشوه خوارى و كسب اموال حرام باشد چگونه مى تواند #مقدمات_نماز را فراهم سازد؟ بنا بر اين تكرار #نماز در #پنج_نوبت در شبانه روز خود دعوتى است به رعايت #حقوق_ديگران. [۶] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] نهج البلاغه، صالح، صبحی، انتشارات هجرت، قم، ۱۴۱۴ق، چ اول، ص ۴۹۴، كلمات قصار ۱۳۶؛ [۲] تفسير نمونه، مکارم شیرازی، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، ۱۳۷۴ش، چ ۱۶، ج ۱۶، ص ۲۹۲؛ [۳] نهج البلاغه، همان، ص ۴۲۲، نامه ۴۷؛ [۴] وسائل الشيعه، مؤسسة آل البيت (ع) لإحياء التراث، ج ۴، ص ۳۴؛ [۵] تفسير نمونه، همان، ج ۱۶، ص ۲۹۳؛ [۶] همان
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#نماز
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️حاضر نیستم امضا کنم!
🔹البته #محرّمات، تنها زنا و قمار و شُرب خمر نیست. گاهی یک #امضای_بیجا که مقدمات و زمینه آن را هم دیگران زحمت کشیده و به دست انسان میدهند، موجب از بین رفتن اَعراض و #نفوس میشود و به مراتب از آن بالاتر است.
🔹از ما انتظار نمیرود که گناهانی از قبیل شرب خمر را در خیابان مرتکب شویم، چون این کار، گذشته از ترس خدا، یک نوع جنون و بیعقلی است و لذا از ما صادر نخواهد شد.
🔹 #کاردار_بریتانیا در اطاق خصوصی و شخصی #آقاسیدمحمدکاظمیزدی رحمة الله وارد شد تا از او #امضا بگیرد که مردم بر لَه #انگلیس و عَلیهِ #دولت_عثمانی جنگ کنند، و #هفتتیر خود را هم به ایشان نشان داد و او را #تهدید نمود.
🔹ایشان چون زبان انگلیسی نمیدانست، با اشاره، دست به گلوی خود برد و کشید و به او فهماند که: اگر گردن مرا هم بزنید، حاضر نیستم #امضا کنم! #کاردار دید که کشتن و ترور کردن ایشان، برای او امضا نمیشود، لذا ایشان را رها کرد و از منزلشان بیرون آمد.
📕در محضر بهجت، ج۱، ص ۳۱۹
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️قرآن چگونه «غرور» قوم یهود را نکوهش می کند؟
🔹قوم يهود بر اثر #غرور و #خودبينى امتيازات نامعقولى براى خود قائل بودند، و همين #تفكّر_غلط سبب #گمراهى و #طغيان آنها شد. #خداوند در #قرآن_کریم مى فرمايد: «ذَلِكَ بِاَنَّهُمْ قَالُوا لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ اِلّا اَيَّاماً مَعْدُودَاتٍ وَ غَرَّهُمْ فِى دِينِهِمْ مَا كَانُوا يَفْتَرُونَ»؛ [۱] (اين [اعراض و رویگردانى آنها از آيات الهى] به خاطر آن است كه مى گفتند: جز چند روزى #آتش_دوزخ به ما نمى رسد [و مجازات ما به خاطر گناهان سنگين مان بسيار كم است چون قوم برترى هستيم!] اين افترا و دروغ [ى كه به خدا] بسته بودند آنها را در دينشان #مغرور ساخته بود).
🔹تاريخ #بنىاسرائيل نشان مى دهد كه آنها از #گناهكارترين و #سركشترين اقوام بودهاند، و يكى از دلايل عمده آن همان #غرور و نخوت آنها بوده است. متأسّفانه هنوز گروهى از آنها به نام #صهيونيستها از باده #غرور سرمستند، و هر روز مرتكب #جنايات تازه اى مى شوند كه چهره تاريخشان را سياه تر از سابق مى كند. آنها همه چيز را براى خودشان مى خواهند و براى ديگران حقّى قائل نيستند خود را #قوم_برتر مى شمرند و ديگران را با ديده حقارت مى نگرند.
پی نوشت:
[۱] سوره آل عمران، آیه ۲۴
📕اخلاق در قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، مدرسه امام على بن ابیطالب (ع)، قم، ۱۳۷۷ش، چ اول، ج ۲، ص ۱۵۸
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#یهود #صهیونیستم #یهود
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️پيامبر اكرم (صلی الله عليه و آله):
🔸«حُبّى و حُبُّ اَهْلِ بَيْتى نافِعٌ فى سَبْعَةِ مَواطِنَ اَهْوالُـهُنَّ عَظيـمَةٌ: عِنْـدَ الوَفـاةِ و فِى الْقـَبْـرِ وَ عِنْدَالنُّشُورِ وَ عِنْدَالِكتابِ وَ عِنْدَالحِسابِ وَ عِنْدَ المـيزانِ وَ عِنْدَالصِّراطِ».
🔹 #محبّت_من و #محبّتاهلبيـت من در هـفت جا كـه هراس آنها بسيار بزرگ است، سودمند است: هنگام #مرگ، در #قــبر، هنگام #برانگيختهشدن، هنگام دريافت #نامه_اعمال، هنگام #حسابرسى، هنگام #سنجش_اعمال، و هنگام عبور از #صراط.
📕امالى صدوق، ص ۱۸
#پيامبر_اكرم #حديث
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️منظومه امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و خورشید جهان (بخش دوم و پایانی)
💠افرینش با مهدی موعود (عج) پابرجاست
🔹شباهتی بین #منظومه_شمسی و خورشید، با #مقام_امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در عالم آفرينش وجود دارد. #خورشید منبع استقامت و انرژی منظومه شمسی است؛ اگر خورشید نباشد سیارهای وجود ندارد؛ حرکت منظم سیارهها در یک مدار به دور خورشید وابسته به وجود آن است؛ #خورشید برکت دارد؛ وجود #خورشید سبب توان و سکون عالم است؛
🔹اگر خورشید نباشد کرات از بین میرود؛ روز و شب، گرمای زمین، حاصلخیزی خاک، بارش باران و... از وجود خورشید است؛ #خورشید برکات زیادی دارد، و تنها زمانی که پشت ابر است به ظاهر اثرش کم میشود، ولی در حقیقت حتی پشت ابر نیز وجود دارد، ولی احساس نمیشود. #وجود_امام و #حجت_عصر نیز مانند #خورشید است؛ تایید عالم به دست #امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است؛ ثبات عالم، بارش باران، روز و شب، برکت و روزی و... به وسیله #حضرت_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است.
💠خورشید هیچ وقت پشت ابر نمی ماند
🔹 #عالم_آفرینش وابسته به حضور و ظهور امام (علیه السلام) است؛ زمین یک لحظه بدون #حجت باقی نمیماند؛ اگر #امام و حجت نباشد، #قیامت برپا میشود؛ بالاخره روزی فرا میرسد و #امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) #ظهور خواهند کرد و جهان از برکت ایشان مسرور خواهد شد؛ همانطور که عالم به گرمای #خورشید نیاز دارد و هیچ وقت پشت ابر نخواهد ماند، #امام نیز از پشت ابر #غیبت بیرون خواهد آمد؛ و خورشید هیچ وقت پشت ابر نمیماند...
💠اعمال ما چگونه ثبت می شود؟
🔹حجت الاسلام و المسلمین صادقی واعظ در خصوص چگونگی #ثبت_اعمال ما می گوید: #اعمال ما غیر از اینکه در #قیامت برابر خداوند ارائه میشود، #زمان و #مکان اعمال توسط #فرشتگان، #پیامبر (صلی الله علیه و آله) و #امامان_معصوم (علیهم السلام) به ویژه #امام_زمان ثبت میشود؛ امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) #حجت_خداست. هر آنچه در عالم انجام میگردد، به #امام به عنوان #شاهد_اعمال تحویل داده میشود؛
🔹اعمال و رفتار زننده، میان ما و #امام سدی قرار میدهد. این کارشناس مذهبی با اشاره به #نقش_اعمال بر ارتباط ما با امام می افزاید: #کیفیت_اعمال، تعیین کننده ارتباط ما با حجت خدا و امام است؛ #اعمال_خوب صدها برکت دارد و یکی از آن، دیدن #امام است؛ اعمال چه خوب و چه بد ارائه میگردد و #آثارش شامل حال ما میشود؛ ابر #گناهان مانع تابش ظهور #حجت_خدا بر امت است و تنها راه دیدار امام، پرهیز از #گناه است. ابر اعمال ماست که بین ما و امام فاصله انداخته است.
💠حسرت منتظران در اخرت و قیامت برای غافل بودن از حضور امام زمان (عج)
🔹 #مردم در زمانهای مختلف آنقدر مشغول امور زندگی، #مادیات و به دنبال گذراندن بیهودهی وقت خود هستند که از #حضور_امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) #غافل میشوند؛ توجه به مادیات و وابستگی به #دنیا، و افزایش #گناهان ما را از وجود با برکت #امام_مهدی محروم میسازد؛ #امام در میان ماست؛ با ما مینشیند، میایستد؛ #ناظر اعمال ماست؛ در شادی و غم ما حضور دارد؛ این ما هستیم که او را نمیبينيم. نامه اعمال و سرنوشت در شبهای قدر نیز به دست مبارک و امضای #امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) رقم میخورد و ایشان حاضر، شاهد و ناظر بر اعمال ماست؛ وظیفهی ما دوری از #گناهان برای سعادت دیدار امام زمان و #حجت_خداست.
منبع: حوزه نت به نقل از پایگاه وارث
#امام_زمان #امام_مهدی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️دشمن شناسی
🔹شناخت درست از #دشمن داشته باشیم. #دشمن یک #جبهه است؛ دشمن یک فرد که نیست، یک دولت خاص که نیست، یک جبهه است؛ ما باید این #جبهه را بشناسیم و ببینیم چه کسی #وابستهی به این جبهه است و از کجا این جبهه، جوری حرکت می کند که می تواند ما را نسبت به خودش مشتبه کند.
🔹 #جبهه_دشمن را بشناسیم، #شیوههای_دشمنی را هم بشناسیم؛ بدانیم [دشمن] چه جوری #دشمنی می کند. گاهی هست که #دشمن وارد می شود، یک کاری را شروع می کند، به قصد یک #هدفخباثتآمیز، و ما درست نمی دانیم آن هدف چیست؛ #ظاهر کار را نگاه می کنیم، می بینیم کار خوبی است و از آن استقبال می کنیم؛ در حالی که او دارد آن هدف [خودش] را دنبال می کند.
🔹داشتهایم؛ از این قبیل در کشور داشتهایم و داریم مواردی را که آنها یک کاری را شروع کردند با یک هدفی، ما هم #ظواهر_کار را نگاه کردیم، گفتیم عجب! خب اینکه کار خوبی است، اینکه اشکالی ندارد؛ در حالیکه اگر #بصیرت داشته باشیم، اگر #اهداف_دشمن را بشناسیم، اینجوری گول نمی خوریم.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۵/۰۳/۰۶
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای #دشمن_شناسی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (علیه السلام) در خطبه ۳۲۷ نهج البلاغه، چه راهکاری برای مهار نفس سرکش ارائه می دهند؟
🔹 #امام_علی (علیه السلام) در خطبه ۳۲۷ #نهج_البلاغه می فرماید: «امْرُؤٌ أَلْجَمَ نَفْسَهُ بِلِجَامِهَا، وَ زَمَّهَا بِزِمَامِهَا، فَأَمْسَكَهَا بِلِجَامِهَا عَنْ مَعَاصِی اللهِ، وَ قَادَهَا بِزِمَامِهَا إِلَى طَاعَةِ اللهِ»؛ (انسان بايد #نفس_سركش را با لگام [تقوا] مهار كند و #افسار آن را در اختيار گيرد، و به وسيله اين لگام او را از #معصيت خدا باز دارد، و با اين زمام به سوى #اطاعت فرمان حق رهبرى كند».
🔹 #امیرالمؤمنین (علیه السلام) در این جملات، #نفس_انسانى را به #مركب_سركشى تشبيه كرده، كه اگر #لجام مناسبى نداشته باشد، انسان را به #پرتگاه هاى #گناه مى كشاند و از مسير #طاعت منحرف مى كند. معمولاً براى مهار كردن مركب هاى سركش از دو وسيله استفاده مى شود: يكى #لجام كه طناب يا فلزى است كه در دهان حيوان گذارده مى شود و با طنابى بسته شده و در دست كسى كه سوار مركب است قرار مى گيرد؛
🔹و #زمام آن ريسمانى است كه از سوراخى كه در بينى حيوان است مى گذرانند، و به وسيله طنابى به دست سواركار مى دهند؛ و از آنجايى كه هم دهان حيوان و هم بينى حيوان جاى حساسى است، با كشيدن اين مهار مى توان #حيوان را از حركت باز داشت و با كشيدن به يك سو مى توان آن را به همان سو هدايت كرد.
🔹تعبير به «لجامها» و «زمامها» اشاره به اين است كه بايد #لجام و #زمام مناسبى در خور #نفس_سركش تهيه شود، كه هم بتوان به وسيله آن او را از #گناهان باز داشت و هم به سوى #طاعت_پروردگار هدايت نمود. بسيارند كسانى كه #نفس خود را به لجام و #زمام نامناسب و #سستى مهار مى كنند، و به هنگام هيجان #شهوات، اين مهار از دست مى رود و آلوده #انواع_گناهان مى شوند.
🔹امّا با چه وسيله اى مى توان #نفس را مهار زد؟ در سخنان ديگرى كه از #امام_علی (علیه السلام) در غررالحكم و بحارالانوار نقل شده، پاسخ اين سخن را مى توان يافت. در حديثى، حضرت #قناعت را عامل #اصلاح_نفس مى شمرد و مى فرمايد: «اَعْوَنُ شَىْء عَلى صَلاحِ النَّفْسِ الْقَناعَةُ». [۱] در جاى ديگر #سخت_گرفتن بر #نفس را وسيله مهار او مى شمرد و مى فرمايد: «إذا صَعِبَتْ عَلَيْكَ نَفْسُكَ فَاصْعَبْ لَها تَذِلُّ لَكَ»؛ [۲] (هنگامى كه #نفس بر تو سخت گيرد تو هم [در طعام و استراحت و...] بر او سخت بگير تا رام تو شود). [۲]
پی نوشت:
[۱] غرر الحكم و درر الكلم، تميمى آمدى، دار الكتاب الإسلامی، چ دوم، ص ۲۰۴، ح ۳۶۷
[۲] همان، ص ۲۸۸، ح ۱۳۳
📕پيام امام امير المومنين (ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، چ اول، ج ۸، ص ۵۷۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#نفس #طاعت #معصيت #گناه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️امید به شفاعت عامل اشتیاق به طاعت، نه معصیت
🔹آیاتی در #قرآن_کریم درباره #شفاعت وارد شده است که با توجه به آنها نمیتوان برای انسان آرامش پیدا شود؛ خداوند میفرماید: «مَنْ ذَا الَّذی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلّا بِإِذْنِه» و میفرماید: «وَ لا یَشْفَعُونَ الّا لِمَنِ ارْتَضی» و امثال آن،
🔹که در عین حال که #شفاعت ثابت است، لکن #نصیب چه #اشخاصی و چه #گروهی و با چه #شرایطی و در چه #وقت شامل حال میشود، امری است که نمیتوان #انسان را #مغرور و #جری کند. امید به #شفاعت داریم، لکن این #امید باید ما را به سوی #اطاعتحقتعالی کشاند، نه #معصیت.
بخشی از نامه اخلاقی و عرفانی حضرت امام به حاج سیداحمد خمینی ۶۱/۰۲/۰۸
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چگونه «ریا» را از وجودمان ریشه کن کنیم؟
🔹راه مبارزه با #ريا_كارى، مانند همه اخلاق و #اعمال_مذموم و ناپسند، دو چيز است: نخست توجّه به #علل و #ريشه هاى آن براى #خشكانيدن و نابود كردن آنها، و سپس مطالعه در پيامدهاى آن براى آگاه شدن از #عواقب_دردناكى كه در انتظار آلودگان به اين اخلاق مذموم است. ريشه #ريا همان #شرك_افعالى و عدم توجّه به #حقيقت_توحيد است.
🔹اگر پايه هاى «توحيد افعالى» در درون جان ما محكم شود و بدانيم #عزّت و #ذلّت و #روزى و #نعمت به دست #خداست، و #دلهاى_مردم نيز در #اراده و اختيار اوست، هرگز به خاطر جلب رضاى اين و آن اعمال خود را آلوده به #ريا نمى كنيم! اگر به يقين بدانيم كسى كه با #خداست همه چيز دارد، و كسى كه از او جداست فاقد همه چيز است؛
🔹و به مصداق آيه شريفه «إِنْ يَنْصُرْكُمُ اللهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَ إِنْ يَخْذُلْكُمْ فَمَنْ ذَا الَّذِی يَنْصُرُكُمْ مِنْ بَعْدِهِ ۗ وَ عَلَى اللهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ»؛ [۱] (اگر #خدا شما را یاری کند، هیچ کس بر شما #چیره و غالب نخواهد شد، و اگر شما را #واگذارد، #چهکسی بعد از او شما را یاری خواهد داد؟ و #مؤمنان باید فقط بر خدا #توکل کنند)؛
🔹و اگر به اين #حقيقت_قرآنى توجّه كنيم كه تمام #عزّت نزد #خدا و به دست خداست: «الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاء مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَ يَبْتَغُونَ عِندَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ العِزَّةَ للهِ جَمِيعًا»؛ [۲] (آيا كسانى كه با #دشمنان_خدا طرح دوستى مى ريزند مى خواهند #عزّت و آبرو نزد آنها كسب كنند، با اين كه همه #عزّتها از آن #خداست». آرى! اگر #ايمان به اين امور در اعماق جان مستقر شود دليلى ندارد كه #انسان براى #جلبتوجّهمردم و كسب وجاهت و آبرو يا جلب اعتماد آنها خود را آلوده به #اعمالنفاقآلود كند!
🔹بعضى از #علماى_اخلاق گفته اند ريشه اصلى #رياكارى حبّ جاه و #مقام است، كه اگر آن را تشريح كنيم به سه اصل باز مى گردد: علاقه به #ستايش_مردم، فرار از مذّمت و #نكوهش_آنها، و #طمع ورزيدن به آنچه در دست #مردم است. سپس مثالى براى آن در مورد #جهاد فى سبيل الله مى زنند كه #انسان گاه به جهاد مى رود براى اينكه #مردم از #شجاعت و قهرمانى او سخن بگويند، و گاه به جهاد مى رود تا او را به #ترس و جُبن متّهم نسازند، و گاه به خاطر به چنگ آوردن #غنائم_جنگى قدم در ميدان مى گذارد!
🔹تنها كسى مى تواند از #جهادش بهره بگيرد كه براى عظمت آئين حق و #دفاع از #دين خدا پيكار كند. اين از يكسو، و از سوى ديگر، هنگامى كه انسان به «آثار مرگبار #رياكارى» بينديشد كه: #ريا همچون آتش سوزانى است كه در خرمن #اعمال_انسان مى افتد و همه را خاكستر مى كند؛ نه تنها #عبادات و طاعات انسان را بر باد مى دهد، بلكه #گناه_عظيمى است كه مايه #روسياهى صاحب آن در #دنيا و #آخرت است.
🔹 #ريا همچون موريانه اى است كه ستون هاى كاخ #سعادت_انسان را از درون تهى مى كند و بر سر صاحبش ويران مى سازد. #رياكارى نوعى #كفر و #نفاق و #شرك است. #رياكارى شخصيّت انسان را در هم مى كوبد و آزادگى و حريّت و #كرامت_انسانى را از او مى گيرد و «بدبختترين مردم در #قيامت #رياكارانند»! توجّه به اين حقايق، اثر باز دارنده مهمّى بر #رياكاران دارد.
🔹اين نكته نيز قابل توجّه است كه پنهان كردن نيّت هاى آلوده به #ريا، براى مدّت طولانى ممكن نيست، و #رياكاران غالباً در همين دنيا شناخته و #رسوا مى شوند، و از لابهلاى #سخنان و #رفتار آنها #آلودگى_نيّت آنها فاش مى شود، و ارزش خود را نزد خاصّ و عام از دست مى دهند؛ توجّه به اين معنى نيز اثر باز دارنده مهمّى دارد. لذّتى كه از #عمل_خالص و نيّت پاك به انسان دست مى دهد، با هيچ چيز قابل مقايسه نيست، و همين امر براى #خلوص_نيّت كافى است.
🔹بعضى از علماى اخلاق گفته اند: يكى از طرق #درمان عمل #ريا اين است كه انسان تلاش براى پنهان نگاه داشتن #عبادات و #حسنات خود كند، و به هنگام #عبادت در را بر روى خود ببندد، و هنگام #انفاق و كارهاى خير ديگر سعى بر #كتمان آن نمايد تا تدريجاً به اين كار عادت كند. ولى اين به آن معنا نيست كه از شركت در جمعه و جماعت و مراسم حج و اعمال دسته جمعى ديگر خوددارى نمايد كه آن نيز ضايعه اى است بزرگ!
پی نوشتها؛
[۱] قرآن کریم، سوره آل عمران، آيه ۱۶۰
[۲] همان، سوره نساء، آیه ۱۳۹
📕اخلاق در قرآن، آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى، مدرسه الامام على بن أبیطالب(ع)، قم، چ اول، ۱۳۷۷ه.ش، ج ۱، ص ۲۹۳
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#ريا #ریاکار #ریاکاری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️امام موسی كاظم (عليه السلام):
🔸«كانَ لُقمانُ عليه السلام يَقولُ لاِبنِهِ: «...يا بُنَيَّ، خُذ مِنَ الدُّنيا بُلغَةً، و لا تَدخُل فيها دُخولاً يَضُرُّ بِآخِرَتِكَ، و لا تَرفُضها فَتَكونَ عِيالاً عَلَى النّاسِ».
🔹#لقمان همواره به پسرش میگفت: «...پسرم! از #دنيا به اندازه كفايت (نياز) برگير، و آنچنان در #دنيا فرو نرو كه به #آخرتت زيان رسانَد، و چنان هم رهايش مكن كه #سربار_مردم گردى».
📕بحارالأنوار، ج ۱۳، ص ۴۱۶ ح ۱۰
#امام_كاظم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️نماز چه جایگاهی در بین اعمال دارد و چرا باید نماز بخوانیم؟ (بخش چهارم و پایانی)
💠اهمیت نماز در متون دینی
🔹از آنجا که برای #نماز اهمیت زیادی در #آیات و #روایات بیان شده است، پاسخ به این سؤال که «چرا باید #نماز بخوانیم؟» نیز اهمیت زیادی دارد. در اینکه هر #انسانی لازم است #ساعاتی از شبانه روز را با #پروردگار خود #رازونیاز داشته باشد شکی نیست؛ اما ما معتقدیم بهترین روش راز و نیاز با خداوند #نماز است.
💠فلسفه نماز چیست؟
🔹ما معتقدیم مراتب عالی #نماز به خاطر #حکمتها و #فلسفه های بسیار مهم و ذی قیمت مستتر در پس این عبادت است. #نماز چيزى نيست كه #فلسفهاش بر كسى مخفى باشد، ولى دقت در متون #آيات و #روايات اسلامى ما را به ريزه كاری هاى بيشترى در اين زمينه رهنمون مى گردد:
9⃣«انگیزه مواظبت بر سایر اعمال»:
🔹 #نماز علاوه بر شرایط صحت، شرايط قبول، يا به تعبير ديگر #شرايط_كمال دارد كه رعايت آنها نيز يك عامل مؤثر ديگر براى ترك بسيارى از #گناهان است. در #كتب_فقهى و #منابع_حديث، امور زيادى به عنوان #موانع #قبول_نماز ذكر شده است؛ از جمله مساله #شرب_خمر است كه در روايات آمده: «نماز #شرابخوار تا چهل روز مقبول نخواهد شد مگر اينكه توبه كند». [۱] و در روايات متعددى مى خوانيم: «از جمله كسانى كه نماز آنها قبول نخواهد شد #پيشواى_ستمگر است». [۲] و در بعضى از روايات نیز تصريح شده است كه #نماز كسى كه #زكات نمى پردازد، یا #غذای_حرام می خورد و... قبول نخواهد شد. پيدا است كه فراهم كردن اين شرايط قبولى تا چه حد #سازنده است؟ [۳]
🔟«تقویت رو ح نظم و انضباط در انسان»:
🔹 #نماز روح #انضباط را در انسان تقويت مى كند؛ چرا كه دقيقا بايد در #اوقات_معينى انجام گيرد كه تاخير و تقديم آن هر دو موجب بطلان نماز است؛ همچنين #آداب و #احكام ديگر در مورد نيت و قيام و قعود و ركوع و سجود و مانند آن كه رعايت آنها، پذيرش #انضباط را در برنامه هاى زندگى كاملا آسان مى سازد. همه اينها فوایدى است كه در #نماز، قطع نظر از مساله جماعت وجود دارد، و اگر ويژگى #جماعت را بر آن بيفزائيم - كه #روح_نماز همان #جماعت است - بركات بى شمار ديگرى دارد كه اينجا جاى شرح آن نيست، بعلاوه كم و بيش همه از آن آگاهيم. [۴]
💠کلامی از امام رضا (علیه السلام) راجع به فلسفه نماز
🔹در زمينه فلسفه و اسرار #نماز حديث جامعى از #امام_رضا (علیه السلام) نیز نقل شده که به تنهایی می تواند پاسخ دقیقی برای سؤال مورد بحث ما باشد: #امام (علیه السلام) در پاسخ نامه اى كه از فلسفه نماز و علت تشریع آن سؤال شده بود چنين فرمود: «علت #تشريع_نماز اين است كه توجه و اقرار به #ربوبيت_پروردگار است، و مبارزه با #شرك و بت پرستى، و #قيام در #پيشگاه_پروردگار در نهايت #خضوع و نهايت #تواضع، و اعتراف به #گناهان و #تقاضاى_بخشش از معاصى گذشته،
🔹و نهادن پيشانى بر زمين همه روز براى #تعظيم_پروردگار؛ و نيز هدف اين است كه انسان همواره #هشيار و #متذكر باشد، گرد و غبار #فراموشكارى بر دل او ننشيند، مست و #مغرور نشود، #خاشع و #خاضع باشد، طالب و علاقمند افزونى در #مواهب دين و دنيا گردد. علاوه بر اينكه مداومت #ذكر_خداوند در شب و روز كه در پرتو #نماز حاصل مى گردد، سبب مى شود كه #انسان، #مولا و مدبر و #خالق خود را فراموش نكند، روح سركشى و #طغيانگرى بر او غلبه ننمايد؛ و همين توجه به خداوند و قيام در برابر او، انسان را از #معاصى باز مى دارد و از انواع #فساد جلوگيرى مى كند». [۵]
پی نوشتها؛
[۱] بحار الانوار، دار احیاء التراث العربی، ج ۸۴، ص ۳۱۷ و ۳۲۰؛ [۲] همان، ص ۳۱۸؛ [۳] تفسير نمونه، مکارم شیرازی، ناصر، دار الكتب الاسلامية، ۱۳۷۴ش، چ ۱۶، ج ۱۶، ص۲۹۲؛ [۴] همان، ج ۱۶، ص ۲۹۴؛ [۵] وسائل الشيعه، مؤسسة آل البيت(ع) لاحیاء التراث، ج ۳، ص ۴
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#نماز
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️دو مرحله لازم در اعتقاد به امامت ائمه علیهم السلام
🔹مرتبه اول در اعتقاد به #امامت #ائمه علیهم السلام، #التزام_قلبی به #وصایت و #خلافت #ائمه_اطهار علیهم السلام و سفارش #رسول_خدا صلی الله علیه و آله و سلم به آنها به نامهایشان و نام پدران بزرگوارشان، و #مرجعیت ایشان است.
🔹مرحله بعد، #التزام_عملی به #متابعت از آنان است، نه اینکه #نماز بخوانیم و آنها و #امامت آنان را قبول نداشته باشیم، بلکه باید بدانیم که #نماز را به ترتیب دستور آنها باید انجام دهیم. این #التزام_قلبی بر اصل #نماز مقدم است؛ زیرا فاسق تارک الصلاة (نه کافر) اگر در #راه_ائمه علیهم السلام باشد، در راه نجات است؛
🔹برعکس کسی که به آنها #اعتقاد نداشته باشد و از #امامت انحراف داشته باشد، #هلاک است، اگر چه #نماز بخواند، چون #اعتقادش خراب است. وای بر کسانی که #مدعی_قرب به خدا هستند، اما #ولیّ او را نمیشناسند!
📕در محضر بهجت، ج۱، ص۵۷
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️از ديدگاه قرآن، «اسرافكاران» و «تبذير كنندگان» چگونه مجازات می شوند؟
🔹 #اسراف و #تبذير به معناى وسيع كلمه از #گناهان_بزرگ است كه #قرآن_مجيد با اهمّيّت زياد از آنها ياد كرده و مى فرمايد: «وَ أَنَّ الْمُسْرِفِينَ هُمْ اَصْحَابُ النَّار»؛ [۱] (#مسرفان، اهل آتش اند). گرچه اين سخن در «سوره غافر» از زبان مؤمن آل فرعون نقل شده، ولى قرآن بر آن صحه نهاده است.
🔹همچنين #قرآن_کریم در مورد #تبذير مى فرمايد: «اِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُوا اِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ»؛ [۲] (#تبذيركنندگان هميشه #برادران_شياطين بوده اند). روشن است سرنوشت #شياطين و #برادرانشان، چيزی جز گرفتار شدن در كانونِ قهر و #غضب_الهى يعنى #دوزخ نيست. #اسراف و «سرف» بر وزن «هدف» به گفته بعضى از ارباب لغت به معناى #تجاوز از #حدّ و مرز در هر كارى است، هر چند اين واژه بيشتر در مورد تجاوز از حدّ در هزينه ها اطلاق مى شود. [۳]
🔹به همين دليل #مشركان و #گناهكارانى كه از حدّ و #مرز_الهى تجاوز كرده اند در #آياتِ_قرآن، #مُسرف شمرده شده اند، و حتى كشتار افراد بى گناه نيز نوعى اسراف تلقى شده است. #تبذير از ماده «بذر» در اصل به معناى #پراكنده_ساختن است، و معمولا در مواردى كه #اموال را بدون هدف پراكنده مى سازند و به اصطلاح #ريختوپاش مى كنند كه نتيجه اش #اتلاف و تضييع است اطلاق مى شود. [۴]
🔹اگر دقيقاً در وضع دنياى امروز و #اسراف و #تبذيرى كه بر آن حاكم است كه نه تنها در مواد غذايى و #امكانات_مادّى، بلكه در همه چيز از #حدّ و مرز تجاوز مى شود بينديشيم، مى بينيم اين #اسراف و #تبذيرها، قبل از آنكه موجب #جهنّمِ_آخرت شود، #جهنّمِ_سوزانى را در همين #دنيا فراهم ساخته است كه صغير و كبير در آتش آن مى سوزند و فريادشان به جايى نمى رسد، آنگاه تصديق خواهيم كرد كه مجازات اسراف و تبذير بايد #آتش_دوزخ باشد.
پی نوشتها
[۱] سوره غافر، آيه ۴۳؛ [۲] سوره اسراء، ۲۷؛ [۳] مفردات الفاظ القرآن، راغب اصفهانى، ص ۴۰۷؛ [۴] التحقيق فى كلمات القرآن الكريم، مصطفوى، حسن، ج ۱، ص ۲۳۸
📕پيام قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، دارالکتب الاسلامیه، چ ۹، ج ۶، ص ۲۹۷
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم (بخش آئین رحمت)
#اسراف #تبذیر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️اعتقاد به «امام زمان» (عجل الله تعالی فرجه الشریف) یک بخشی از جهانبینی ادیان است
🔹اعتقاد به #امام_زمان یک بخشى از #جهانبینىِادیان است؛ یعنى #ادیان_الهى همچنان که در جهانبینىِ عمومى خودشان نسبت به عالَم، آدم، منشأ آفرینش و منتهاى سِیر حیات بشر - یعنى دربارهى مبدأ و معاد - نظر می دهند، یکى از بخشهاى این جهانبینى - این مجموعهى عظیمى که زیربناى همهى افکار و تأمّلات و احکام و قوانین و مقرّرات ادیان است - عبارت است از مسئلهى نهایت سِیر کاروان بشر در این دنیا...
🔹تا آنجایى که #ادیان_الهى و ادیانى را که رونویسى از ادیان الهىاند، مىشناسیم - ولو خودشان هم الهى نباشند، امّا پیدا است اصول و قواعد کار را از ادیان الهى گرفتهاند - همه معتقدند که این کاروان در پایان، در آخر راه، به یک #منزلگاه_مطلوب و دلگشا و دلنشین خواهد رسید. خصوصیّت عمدهى این مقصد هم #عدالت است؛
🔹 #عدالت، خواستهى عمومى #بشریّت از اوّل تا امروز و تا آخر است... باید #منتظر بود. این نگاه ادیان به پایانِ راهِ کاروان بشرى، نگاه #بسیار_امیدبخشى است؛ حقیقتاً #روحیّه_انتظار و روحیّهى ارتباط با #ولیعصر ارواحنا فداه و #منتظر #ظهور بودن و منتظر آن روز بودن، یکى از بزرگترین دریچههاى #فرج براى جامعهى اسلامى است.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۳/۰۳/۲۱
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چه اعجازی در بیان مدت خواب «اصحاب کهف» در قرآن وجود دارد؟
🔹خداوند متعال در آيه شريفه ۲۴ و ۲۵ «سوره كهف» در مورد مدّت توقّف #اصحاب_كهف در آن غار مى فرمايد: «وَ لَبِثُوا فی كَهْفِهِمْ ثَلَاثَ مِائَةٍ سِنينَ وَ ازْدَادُوا تِسْعاً - قُلِ اللهُ أَعْلَمُ بِما لَبِثُوا لَهُ غَيْبُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ أَبْصِرْ بِهِ وَ أَسْمِعْ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا يُشْرِكُ في حُكْمِهِ أَحَداً»؛ (آنها در غارشان #سيصد_سال درنگ كردند، و #نُهسال بر آن افزودند - بگو #خداوند از مدّت درنگ آنها آگاه تر است، غيب آسمان ها و زمين از آنِ اوست. #خداوند چه بينا و شنواست! آنها هيچ ولىّ و سرپرستى جز او ندارند. و او هيچ كس را در حكومت خود شركت نمى دهد).
💠اگر سؤال شود: چرا در آيه اوّل، #سيصدونُه سال نفرمود، بلكه فرمود: «#سيصد_سال درنگ كردند، و #نُهسال نيز بر آن افزودند»؟ در جواب بايد گفت: دو علّت براى آن گفته اند:
1⃣اين تعبير با #فصاحت و #بلاغت #قرآن سازگارتر است؛ همان گونه كه در مورد #عمر #حضرت_نوح (عليه السلام) فرموده است: «فَلَبِثَ فِيهِمْ أَلْفَ سَنَةٍ إِلَّا خَمْسِينَ عَاماً»؛ [۱] (او در ميان آنان #نهصدوپنجاهسال درنگ [عمر] كرد) و نفرمود: «تسع مأة و خمسين سنة» بنابراين، تعبير فوق به منظور رعايت #فصاحت و #بلاغت #قرآن است.
2⃣در روايتى از مولاى متّقيان #امام_علی (عليه السلام) مى خوانيم كه: اين تعبير، اشاره به #ماههای #شمسى و #قمرى دارد، خواب #اصحاب_كهف به حساب #سال_شمسى #سیصد_سال، و به حساب #ماههاى_قمرى #سیصدونه سال طول كشيد. چرا كه هر سى و چند سال يك سال تفاوت دارد، و اگر ۳۶۰ سال بود ۱۲ سال تفاوت داشت، امّا چون #سیصد_سال بوده تفاوت آن #نُهسال است. جان عالَم به فداى كلمات نورانى اميرالمؤمنين #امام_علی (عليه السلام) كه #مسائل_علمى را با سرپنجه #علم و #دانش_وافر خود حل مى كند.
پی نوشت:
[۱] سوره عنکبوت، آیه ۱۴
📕داستان ياران، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: عليان نژادى، ابوالقاسم، مدرسه امام على بن ابى طالب(ع)، قم، ۱۳۹۰ش، چ اول، ص ۶۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#قرآن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️دفاع از اسلام و احیای سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله)
🔹امروز همه میدانند جرم واقعی ما از دید #جهانخواران و #متجاوزان، دفاع از #اسلام و رسمیت دادن به حکومت #جمهوری_اسلامی به جای نظام #طاغوت_ستمشاهی است؛ جرم و گناه ما احیای #سنت_پیامبر و عمل به دستورات #قرآن_کریم،
🔹و اعلان #وحدت_مسلمانان اعم از شیعه و سنی، برای مقابله با #توطئهکفرجهانی و پشتیبانی از ملت محروم #فلسطین و افغانستان و لبنان و بستن #سفارت_اسرائیل در ایران و #اعلام_جنگ با این غده سرطانی و #صهیونیسم_جهانی و مبارزه با #نژادپرستی و دفاع از مردم محروم آفریقا،
🔹و #لغو_قراردادهای بردگی رژیم کثیف #پهلوی با #آمریکای_جهانخوار بوده است؛ و نزد جهانخواران و نوکران بی اراده آنان چه گناهی بالاتر از اینکه کسی از #اسلام و #حاکمیت آن سخن بگوید و مسلمانان را به #عزت و #استقلال و #ایستادگی در مقابل ستم #متجاوزان دعوت کند.
بیاناتحضرتامام ۶۶/۰۵/۰۶
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد