دلخوش به پیکان رعیت
آقای روحانی از ابتدای ریاست جمهوری با این تفکر وارد میدان شد که می توان با آمریکا کنار آمد و کنار آمدن با آمریکا، یعنی کنار آمدن با کدخدا و حل همه مشکلات کشور.
روحانی در مناظرات انتخابات ریاست جمهوری در سال 92 نیز خطاب به حدادعادل که از او پرسیده بود آیا شما آمریکا را کدخدا می دانید، بیان کرده بود که مرادش از کدخدا خطاب کردن آمریکا، این است که آمریکا کدخدای اروپایی هاست. در واقع روحانی از سلطه آمریکا بر کشورهای اروپایی خبر داد که بدون خواست آمریکا، نمی توانند کاری کنند و لذا اگر بتوان با کدخدا بست، آن رعیت ها هم می پذیرند.
البته این تفکر، از قبل نیز در ایشان وجود داشته است؛ ایشان در کتاب خود کشورهای اروپایی را ضعیف وغیر قابل اطمینان عنوان کرده بود که در هدف، با آمریکا وحدت دارند. وی همچنین می گوید:
« من با بیانی در یک مصاحبه مطبوعاتی در سال 1383 گفتم که ما بین دوچرخه و پیکان مخیر بودیم. دوچرخه غیرمتعدها و پیکان، همان انگلیس به اضافه فرانسه و آلمان بودند. بنز هم، (آمریکا) بود، ولی ما اجازه نداشتیم از آن استفاده کنیم. پس، ناچار شدیم بین آن دو، پیکان را انتخاب کنیم. در این حالت، دیگر نباید توقع بنز از ما داشته باشید، البته اروپاییها از این مصاحبه کمی مکدر شده بودند.» [1]
اما امروز حسن روحانی در واکنش به تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از برجام اعلام می کند که اگر 5 کشور دیگر ، پایبند به توافق باشند و منافع کامل ایران در برجام را تضمین کنند، توافق را بدون آمریکا ادامه خواهد داد.
سئوال این است که اگر این قدر حضور امریکا در برجام، بی اثر بوده است که بدون او نیز می تواند به تمام منافع ادعایی برجام رسید، این همه تأکید برای مذاکرات دو جانبه با آمریکا و قدم زدن با جان کری برای چه بود؟
آقای روحانی همچنین گفته است: «خوشحال هستم که یک فرد مزاحم از برجام خارج شده است». گویا آقای روحانی فراموش کرده است که این فرد مزاحم، همان کدخدای بنز سوار ست و پیکان اروپایی که بقای برجام، منوط به همکاری آنها دانسته شده است، همان رعیت هستند.
اما به نظر می رسد دلخوش کردن به پیکان رعیت، همانند اعتماد به بنزکدخدا، ساده لوحی است.
امروز هیچ عاقل منصفی، شکی ندارد، دلواپسی دلواپسانی که با همین عنوان مورد طعنه و تمسخر و گاهی اهانت قرار می گرفتند، بیجا نبود، بلکه ساده اندیشی کسانی که امضاء کری را تضمین می دانستند، مذموم بود. متأسفانه، دلواپسان عزت و منفعت جمهوری اسلامی، تندرو لقب گرفته و مورد تمسخر واقع شدند و ساده لوحان، امیرکبیر زمان و سرداران دیپلماسی معرفی شدند.
http://tabyin.ir/node/79131
@tabyinir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
↙️ به مناسبت برگزاری سی و پنجمین نشست انجمن فارغ التحصیلان موسسه امام خمینی (ره)
#بالاترین_نعمت
هدایت شده از مصباح دوستان
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بازنشر
کسانی که از تهدید ترامپ می ترسند گوش کنند
@mesbahedustan
هدایت شده از مصباح دوستان
علامه مصباح در 19 فروردین 95: چقدر احمق است کسی که به دشمن اعتماد می کند
حتي به جمعيت و تجهيزات خود نبايد اعتماد کنيم؛ چه برسد به اينکه بخواهيم به دشمن اعتماد کنيم! چه قدر ناداني و حماقت لازم است تا انسان به دشمن خودش اعتماد کرده، به وعدههاي او دل خوش کند!
#خدا_از_تقصیراتش_بگذرد
@mesbahedustan
#آخرین_اخبار_علامه_مصباح
↙️ علامه مصباح در جمع اساتید طرح ولایت:
طرح ولایت، نظام مندی معارف و اجزاء دینی را تبیین می کند
عزیزان من! آنچه بنده در بیش از 70 سال طلبگي از بزرگان و منابع دینی آموختهام، این است که باید شناخت صحیح، معرفت و آگاهی به حقایق در اولویت قرار گیرد.
شناخت بايد به حدی باشد که فرد قلباً آن را باور کند، و بعد از شناخت با توکل بر خدا، بر اساس آنچه فهمیده، عمل کند؛ اصلاح جامعه نیز در گرو شناخت و معرفت صحیح است.
🔹 ذهن بشر طالب نظم، و شناخت ارتباط بين اجزای یک مجموعه است؛ بر همين اساس هر فرد حقيقتجو در پي آن است كه بداند دین از کجا سرچشمه ميگيرد، به کجا ختم میشود، و ارتباط اجزای آن چگونه است.
🔸 این که بگوییم اصول دین پنجتا است و فروع دین دوازدهتا، و انتظار داشته باشيم که افراد تعبداً آن را بپذیرند، فایدهای ندارد؛ لازم است ارتباط منطقی بين اجزا و آموزههای دین مشخص شود.
🔹 تا قبل از اجرای «طرح ولایت» بنده مجموعهای كه اين چنين مطالب دین را به صورت منطقي و حلقات به هم پیوسته ارائه دهد، نديده بودم؛ این از ویژگیهای این طرح است.
18 اردیبهشت 97
@mesbahedustan
@yabyinir
آیت الله مصباح در دیدار با اساتید مدرسه رشد:
طبق روایت اگر کسانی حق را به بهترین وجه توصیف کنند، و در عمل هم به آن پایبند باشند، اما واقعاً به آن باور و ایمان نداشته باشند، کارهایشان ارزشی نخواهد داشت.
مهمترین عناصر سازنده شخصیت يك انسان، رفتار والدین، استاد، و کسانی است که فرد با آنها معاشرت میکند.
امام راحل هنگام راه رفتن بسیار باوقار و متین بودند. برخی از شاگردانشان هم از شدت علاقه به ایشان، ناخودآگاه شبیه امام(ره) راه میرفتند و حتی گاهی لحن و نوع تعبیراتشان هم مثل لحن و تعبیرات امام(ره) بود. این امر نشان میدهد رفتار استاد به شدت در ساختن شخصیت شاگرد تأثیرگذار است.
@mesbahedustan
@tabyinir
کلیپ های پخش شده در سی و پنجمین نشست انجمن فارغ التحصیلان مؤسسه امام خمینی (ره) بلا موضوع نقش ولی فقیه در مدیریت حامعه👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامه مصباح:
اگر رهبری نبود ...
@tabyinir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر شبانه روز سجده شکر به جا بیاورم فقط به خاطر این نعمت، باز هم نمی توانم حق شکرش را ادا کنم
@tabyinir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
حتی حسودان و دشمنان ناچارند اعتراف کنند که ...
@tabyinir
↙️ برای اولین بار در تاریخ برگزاری نشست های انجمن فارغ التحصیلان، یکی از خواهران، از سخنرانان این نشست یبود.
↙️ برای اولین بار از فارغ التحصیلان دعوت شده بود تا در صورت تمایل در نشست سخنرانی کنند؛ 18 نفر اعلام آمادگی کرده بودند که تنها به 3 نفر از آنها فرصت سخنرانی داده شد.
↙️خانم عارفی نیا از فارغ التحصیلان این مؤسسه یکی از این فارغ التحصیلان بود که درخواست امکان ادامه تحصیل خواهران در دوره غیر حضوری را داشت.
↙️وی همچنین به لزوم هم اندیشی برای تدوین راهکارهایی برای اجرای صحیح امر به معروف و نهی از منکر در نهادهای تصمیم گیر شد.
↙️حجت الاسلام گودرزی و حجت الاسلام دکتر روانبخش از دیگر فارغ التحصیلان سخنرانی کننده در این نشست بودند
@tabyinir
↙️حجت الاسلام گودرزی: گاهی جملات قصار حکیمانه، اثری بیش از سخنرانی طولانی دارد
🔸گاهی جملات قصار حکیمانه می تواند تأثیری بیش از یک سخنرانی طولانی در جامعه داشته باشد. امروز توئیتر، در ایران فیلتر است، در حالی که برخی فضاهای مجازی مانند اینستاگرام و تلگرام که از نظر فساد و عدم تعهد، وضع نامناسبتری دارند، فعالیت می کنند.
🔹 به نظر می رسد ظرفیت تبلیغی حوزه، کمتر برای خواص و نخبگان جامعه اختصاص پیدا کرده است، در حالی که آنها در جامعه تأثیرگذارند.
🔸امروز شورای عالی امنیت ملی، جایگاه خود را در جامعه دارد و همه مسئولان، سیادت و جایگاه این شورا را پذیرفته اند؛ اما متأسفانه شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور، علیرغم اهمیت فراوانش،نمی تواند در جایگاه حقیقی خودش نقش ایفا کند. می توان با پاسخگو کردن نهادهای فرهنگی در مقابل شورای عالی انقلاب فرهنگی و یا قرار دادن بودجه فرهنگی در اختیار شورای فرهنگی برای تفسیم آن بین نهادهای مختلف فرهنگی با توجه به میزان کارکردشان، جایگاه این شورای مهم را ارتقا داد.
@tabyinir
🔷 روانبخش: نوک تخریب ها سمت ولی فقیه و شخ رهبر است
🔻ولایت فقیه به نوعی رهبری مستضعفین جهان را بر عهده دارد
🔹 لذا ایشان در بعد هدایت انسان ها، تلاش کرده و همواره اسلام ناب را به جهانیان عرضه کرده است؛ نامه های ایشان به جوانان اروپایی و آمریکایی نشان می دهد که ایشان حتی به فکر جوانان ملحد اروپایی و آمریکایی نیز هستند. همچنین اهتمام ایشان در حمایت از جامعه المصطفی،سبب شده تا تشیع در سراسر جهان، تبلیغ شود و مثلا چندمیلیون نفر در نیجریه شیعه شوند.
🔸 پوتین در دیدار با وزیر نفت ایران می گوید من در جمع بندی سوریه به این نتیجه رسیده ام که تنها گروهی که مال و جان و ناموس مردم برایش اهمیت دارد، شیعه است و من به مرام شیعه علاقمند شده ام.
🔻 رهبری، ولی امر مسلمانان جهان هستند
🔹 ایشان با تشکیل مجمع تقریب مذاهب، مال و جان بسیاری از مسلمانان را حفظ کردند؛ این مجمع با ارتباط گرفتن با علمای اهل سنت و با تأکید بر خطرات جریانات تکفیری، سبب شد تا جریانات تکفیری، دارای پشتوانه ای از سوی علما نباشند و لذا تضعیف شود
🔻 امام خامنه ای رهبر شیعیان جهان است
🔸 حفظ تفکر شیعی در کنار جریانات لیبرالی و سکولاریستی لبنان، از جمله آثار مدیریت ایشان است.
🔻 ایشان رهبر جمهوری اسلامی ایران هستند
🔹 ایشان در ابعاد مختلف و با وجود بحران های مختلف در کشور و با وجود دولت های مختلف با تفکرات مختلف، توانسته اند مدیریت بسیارخوبی داشته باشند. در بحث رشد علمی، تولید علم و جنبش نرم افزاری ایشان خودشان دائما گفتند تا کم کم تبدیل به گفتمان شد؛ سپس تبدیل به مطالبه شد و به جایی رسید که رشد علمی کشور به 11 برابر رشد متوسط علمی در دنیا رسید. امروز در بسیار از مسائل علمی و تکنولوژی جزء کشورهای برتر دنیا هستیم و با وضعیت علمی کشورهای م نطقه قابل مقایسه نیستیم.
🔸 در زمینه نظامی نیز ایشان با حمایت خود، سطح توان و آموزش نظامی را بالا برده و بهترین تصمیمات را گرفته اند. امروز ایران در کنار مدیترانه مستقر است و برد موشک های ایران به اروپا نیز هشدار می دهد که دوران بزن و در رو تمام شده است. اگر مسئولی تابع رهبری بودند، این پیشرفت، بسیار بیش از این می بود.
@tabyinir
گزارش تصویری از نشست سی و پنجمن انجمن فارغ التحصیلان👇👇👇
🔰 فحش، تهمت، ناسزا و قلت یاران و کثرت دشمنان نباید مانع انجام تکلیف باشد
🔻 علامه مصباح یزدی در جمع فارغ التحصیلان موسسه امام (ره):
🔹طبق روایات علما وارثان هستند اما وارثان انبیا چه وظیفهای بر عهده دارند؛ به عبارت بهتر انبیا چه وظیفهای داشته اند که وارثان انبیا نیز از آنها ارث ببرند؟
🔸شارع، دو نوع حکم دارد؛ احکام امضائی و احکام تعبدی و آنچه که عقل بشر نمیتواند به آن دست یابد، احکام امضائی است، وگرنه مستقلات عقلیه را میتوان با عقل درک کرد؛ لذا برخی معتقدند تنها وظیفه انبیا، بیان احکام شرعی تعبدی است و بر همین اساس وظیفه وارثان انبیا نیز یاد گرفتن مسائل شرعی و بیان آنها برای مردم است.
🔹بر اساس این نگاه، تنها وظیفه عالمان، نوشتن رساله و آگاه کردن مردم از تکالیف شرعی تعبدی است؛شاید بسیاری از افراد کمابیش چنین تفکری را قبول دارند، اما طبق آیات قرآن کریم و روایات، وظیفه انبیا تنها بیان احکام شرعی نیست؛ انبیا تنها به خاطر بیان احکام فقهی مورد آزار و اذیت قرار نمیگرفتند؛ سیدالشهدا علیهالسلام هم تنها به خاطر فتوا به احکام تعبدی، به شهادت نرسید.
🔸اولین وظیفه پیامبران، یادآوری و مطالبه فطرت خداپرستی از مردم است؛ وظیفه دوم آنها، یادآوری نعمتهای الهی برای مردم است تا آنها لزوم شکر خداوند را درک کنند؛ وظیفه دیگر انبیا بیان احکام و تبلیغ است و در آخر انبیا وظیفه دارند تا عقلهایی را که زیر حجابها و غبارها دفن شده اند را زنده کنند. از این رو وارثان انبیا نیز چنین وظیفه هایی دارند.
🔹عقل، همیشه کارآمد نیست؛ عقل زمانی میتواند کارآیی داشته باشد که اولا مبتلا به غفلت نباشد، ثانیا دچار نسیان و فراموشی نشده باشد و ثالثا حجاب هوای نفس روی آن حائل نشود و فرد تسلیم شیطان نشود.
🔸هیچ فرد عاقلی سکه طلا را با یک هزارتومانی – هر چقدر هم که نو و زیبا باشد – عوض نمیکند و کسی هم که چنین کند، از نگاه مردم کم عقل است. اما اگر به زندگی خودمان نگاه کنیم شاید شبیه چنین کاری را زیاد انجام داده باشیم؛ مثلا یک ساعت از عمر که میتوان در آن کاری انجام داد تا اجر بی نهایت نصیبمان گردد را در مقابل لذتهای زودگذر دنیایی از دست داده ایم. این کارها نیز بچه گانه و کم عقلی است، اما گاهی مرتکب میشویم.
🔹زیانکارترین مردم کسانی هستند که در مسیر گمراهی تلاش میکنند و در عین حال گمان میکنند که در مسیر رستگاری هستند؛ مبادا ما گمان کنیم که وارثان انبیا هستیم و کارمان، بهترین کارهاست، اما هدفمان، تنها دنیا باشد! در این صورت مصداق همین آیه خواهیم بود.
🔸هر کسی فقط دنیا را بخواهد، خدا به او خواهد داد؛ اما در آخرت از عذاب الهی، ایمن نخواهد بود.
🔹هر کدام از ما باید منصفانه خودمان را ارزیابی کنیم؛ ببینیم زمانی که از خواب بیدار میشویم با انگیزه مادی کار میکنیم و یا انگیزه الهی؟ اگر قرار باشد انگیزه ما، مادی باشد، با کافران چه تفاوتی خواهیم کرد؟
🔸همه پیامبران، اگر چه در قلت و ضعف بودهاند، اما این سبب نشد تا به وظیفه خود عمل نکنند؛ آنها نگفتند که من تنها هستم و نمیتوانم در مقابل همه مردم، کاری از پیش ببرم.
🔹اگر ما وارث انبیا هستیم، نباید از تنها بودن و قلت نفرات بترسیم، باید ببینیم خدا چه میپسندد و به دنبال آن باشیم؛ در این مسیر نیز خودمان را برای تحمل انواع تهمت ها، فحش ها، ناملایمات، شکنجهها و حتی کشته شدن نیز آماده کنیم.
@tabyinir
🔰🔸جلسه اول درس اخلاق رمضان 1439
↙️ایمان چیست؟
🔷دو شرط ایجابی و سه شرط سلبی برای ایمان
🔆 علامه مصباح:
🔹 معرفت و محبت اسباب ایجابی تحقق ایمان هستند، اما التزام به لوازم آن، یک شرط سلبی هم دارد. ما در کارها و زندگیمان همیشه با عوامل سلبی سروکار داریم.
🔸 فرض بفرمایید که میخواهیم آتشی را روشن کنیم. روشن است که باید هیزمی فراهم کنیم و کبریتی به آن بزنیم تا روشن شود و آتش بگیرد. این را همه میدانیم که شرط وجود آتش است، اما اگر اتفاقا باران آمده بود و هیزمها خیس بود، هرچه کبریت بزنیم، هیزمها آتش نمیگیرد؛ زیرا رطوبت داشتن هیزم مانع آتش گرفتن آن است.
↙️ اولین شرط سلبی برای ایمان: مخالفت با هوای نفس
🔹برای اینکه پدیدهای تحقق پیدا کند، افزون بر وجود شرطهای ایجابی، باید موانع و شرطهای سلبی آن نیز نباشند. ما باید افزون بر داشتن معرفت و محبت، از هوای نفس مخالف با آن محبت، خالی باشیم و اگر هوای نفسی داشته باشیم که چیز دیگری را برای ما زیباتر و لذتبخشتر جلوه دهد، دنبال آن میرویم.
↙️ دومین شرط سلبی برای ایمان: فریب نخوردن از دنیا
🔸 عامل دوم «دنیا»ست. خداوند در قرآن میفرماید: فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَلَا يَغُرَّنَّكُم بِاللَّهِ الْغَرُورُ. دنیا نیز از مسائلی است که در فرهنگ عمومی مسلمانها شایع است. همه این حدیث را میدانند که حب الدنيا رأس کل خطيئة. اساس هر گناهی حب دنیاست.
↙️ شرط سلبی سوم: شیطان
🔹 عامل سوم نیز شیطان است. قرآن میگوید: شیطان شما را گمراه و جهنمی میکند؛ از او پیروی نکنید؛ أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ. این خطاب خداوند خطاب به همه انسانهاست و کلمه بنیآدم شامل پیغمبران و معصومان نیز میشود.
🔸 وجود این سه عامل مانع میشود که انسان آنچه را میداند جدی بگیرد و به آن عمل کند. اگر میخواهیم موفق شویم و به سعادت برسیم، باید با این سه عامل مبارزه کنیم.
مشروح:
http://mesbahyazdi.ir/node/6793
🔰🔸جلسه دوم درس اخلاق رمضان 1439
↙️ جنگ عقل و نفس
🔹 نفس معنای مختلفی دارد؛ خود، شخص و روح سه معنا برای نفس هستند که البته بار ارزشی منفی یا مثبت ندارند. اما آن نفس در معنای دیگری به کار می رود که یکی از معانی آن غالبا در مقابل عقل قرار می گیرد و بار ارزشی منفی دارد.
🔸 عقل است که میاندیشد که این کار در همین جا، در خانوادهام، در محیط، در شهر، در زندگی تا دم مرگ، حتی بعد از آن تا روز قیامت چه لوازمی دارد و و بالاخره آیا باعث میشود که من به بهشت بروم یا به جهنم. عقل باید همه اینها را حساب کند تا بگوید این کار را بکن یا نکن.
🔹 اما حکم نفس ( در معنا با بار ارزشی منفی ) فقط برخاسته از غرایز است؛ همان غرایزی که در حیوانات نیز وجود دارد. این است که این دو غالبا با هم سازگار نیستند. غالبا آن چیزی که انسان بر اساس غریزه میخواهد، همان چیزی نیست که عقل میگوید؛
🔸 انسان روزه میگیرد، غریزه میگوید: غذا بخور، اما عقل میگوید: نخور! وقتی انسان به سن بلوغ میرسد، غرایز حیوانیاش تقویت میشود و آن غریزه میگوید: هر جایی که شد به هر وسیلهای اعمال غریزه کن؛ شرطی ندارد! اما عقل میگوید: حساب کن که اگر این طور عمل کردی چه نتایجی بر آن بار میشود و فکر آن را هم باید کرد.
🔹 این دو غالبا با هم نمیسازند؛ البته گاهی اتفاق میافتد که با هم در یک سو باشند.
🔸 برای مثال، ازدواج چیزی است که هم غریزه انسان به آن تمایل دارد، هم عقل به آن حکم میکند و هم دستور شرع است. البته فرض ما این است که عقل و شرع با هم همراه هستند.
🔹 جنگ بین نفس و عقل به این معناست که غرایز انسان اقتضائاتی دارد که همیشه با حکم عقل موافق نیست. پیروی از هوای نفس یعنی پیروی از غرایزی که در ما وجود دارد، بدون اینکه به حکم عقل و حکم شرع نظر داشته باشیم.
🔸 البته نفس معانی دیگری هم دارد که دارای بار ارزشی مثبت است مانند لفس لوامه و نفس مطمئنه.
@mesbahedustan
@tabyinir
مشروح در :
http://mesbahyazdi.ir/node/6794
🔰🔸جلسه سوم درس اخلاق رمضان 1439 (قسمت اول)
↙️ جایگاه عقل و دین در شناخت ارزش ها
🔹 آیا هر چیزی که مقتضای غرایز ما باشد، عاملی سلبی است و باید از آن اجتناب کرد یا اینگونه نیست؟هر چند گاهی مقتضای غرایز ما با آن چه در رسیدن ما به کمالات مؤثر است، همسو میشوند؛ مانند ازدواج.
🔸 پاسخ اجمالی این پرسش آن است که در برخی از مسایل خداوند متعال از راه عقلی که به ما داده است، به ما میفهماند که اشباع این غریزه در این شکل، در این حد، در این مکان و در این زمان مانع سعادت انسان میشود. کمابیش همه انسانها نیز این چیزها را قبول دارند و هر خواستهای را در هر جایی اشباع نمیکنند. برای مثال حیایی که انسان دارد باعث میشود که در بعضی جاها اصلا بعضی غرایزش را مطرح نکند و درصدد اشباعش برنیاید. هیچ کس وسط خیابان هر کاری که در اتاق خلوتش انجام میدهد، انجام نمیدهد. اینها ریشهای عقلایی دارد. کودک یتیمی را فرض کنید که یک شیرینی دارد و دلش به آن خوش است. در اینجا عقل بدی گرفتن این شیرینی از دست این کودک را میفهمد؛ اگرچه ممکن است با گرفتن آن غریزه انسان اشباع شده و گرسنگیاش برطرف شود.
🔹 ولی همهجا این طور نیست و به خصوص برای کسانیکه به دین و احکام دینی و واجبات و محرمات معتقد هستند، بسیاری از موارد وجود دارد که دین به آنها میگوید، این کار بد است و نباید آن را انجام داد یا خوب است و باید انجام داد، ولی عقل آن را نمیفهمد. اصلا فایده دین همین است. دین آمده است تا به عقل در جایی کمک کند که نمیتواند ما را به آنچه موجب سعادتمان است هدایت کند. به این ترتیب برای ما از راه عقل و وحی ثابت میشود که این پیروی از هوای نفس با سعادت ابدی ما منافات دارد و نباید انجام دهیم. اگر این احکام شرع نبود ما بسیاری از مسایل را نمیتوانستیم اثبات کنیم. اما همه مکاتب فلسفه اخلاق اینگونه نیستند.
@mesbahedustan
@tabyinir
مشروح :
http://mesbahyazdi.ir/node/6796
🔰🔸جلسه سوم درس اخلاق رمضان 1439 (قسمت دوم)
↙️ ارزش مطلق آزادی در فرهنگ الحادی
🔹 متأسفانه علیرغم پیشرفتهایی که انسان در جهات علمی و عقلانی کرده است، در جهات اخلاقی بیش از نود درصد تنزل کرده است. امروز همه محافل علمی و دانشگاههای دنیا یک چیز را ارزش مطلق میدانند که فقط استثنائاتی میتواند داشته باشد؛ و آن ارزش هم این است که به هر چه دلت میخواهد، عمل کن؛ آزادی به معنای عام آن! این یکی از ارزشهایی است که امروز در همه دنیا شناخته شده و مورد قبول است.
🔸 بزرگان کشورهایی که به عنوان پیشرفتهترین کشورها شناخته میشوند، گاهی میگویند: ما افتخار میکنیم که در کشور ما طوری است که هر کس میتواند هر طور دلش میخواهد زندگی کند. ما هم در سفرهایی که به این کشورها داشتهایم با این صحنه و منطق مواجه بودهایم؛ صحنههایی که بیان آن واقعا شرمآور است.
🔹 اینکه انسان هر طور دلش میخواهد رفتار کند، به معنای بیبند و باری اخلاقی است، اما امروز خود این مسئله به عنوان یک ارزش مهم شناخته میشود و در بحثها، سخنرانیها، کتابها ونوشتههایشان، و حتی در کلاسهایی که برای بحثهای اخلاقی برگزار میشود و در آن درباره فلسفه ارزشها صحبت میکنند، آن را جزو مسلمات میدانند. میگویند: اصل آزادی است و هیچ چیزی از این آزادی بالاتر نیست.
↙️ ارزش آزادی در چارچوب سعادت انسان
🔹 به هر حال این یک اختلاف مبنایی بین همه ادیان (بهخصوص دین اسلام) با فرهنگ الحادی است که امروز سراسر دنیا را فراگرفته است. در این فرهنگ بالاترین ارزشی که دیگر در مقابل آن نمیشود سخن گفت، این است که «دلم میخواهد و دوست میدارم»، واگر کسی با این مخالفت کند، بزرگترین جنایت را به بشریت کرده و نماد خشونت است، و باید هرگونه فحش و تهمتی را نثارش کرد تا دیگر سخنش خریدار نداشته باشد.
🔸 اینکه ما میگوییم هوای نفس عاملی منفی برای سعادت است و شرط تأثیر عوامل سعادت در رساندن انسان به سعادت حقیقی این است که انسان تابع هوای نفس نباشد، براساس ارزشهای اسلامی است؛ وگرنه براساس ارزشهای الحادی که دنیای امروز میپسندد، عکس این مطلب صادق است. برای آنها اصل هوای نفس است.
🔹 به نظر آنها نه تنها هوای نفس بد نیست که یک ارزش مثبت و فوق همه ارزشهاست. این یک مسئله، که ما از ابتدا باید بدانیم اگر در ارزشهای اخلاقی مبنای اسلام را حاکم قرار بدهیم، به معنای محدود کردن غرایز و خواستهای انسان در چارچوبی است که متناسب با سعادت ابدی انسان است، و هر جا که این غرایز با آن سعادت تزاحم پیدا کند، ارزش منفی خواهد داشت.
@mesbahedustan
@tabyinir
مشروح :
http://mesbahyazdi.ir/node/6796
هدایت شده از مصباح دوستان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 وقتی همه در روز قیامت وانفسا می گویند، پیامبر ما، واامتا می گوید
اما چه میشود که رحمه للعالمین بااین دلسوزی، از امتش آن هم در سخت ترین شرایط که نیاز به کمک او دارند،شکایت می کند؟
#قرآن
@mesbahedustan
هدایت شده از مصباح دوستان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 وقتی همه در روز قیامت وانفسا می گویند، پیامبر ما، واامتا می گوید
اما چه میشود که رحمه للعالمین بااین دلسوزی، از امتش آن هم در سخت ترین شرایط که نیاز به کمک او دارند،شکایت می کند؟
#قرآن
@mesbahedustan
🔷 سخنان مهم علامه مصباح یزدی در جلسه چهارم درس اخلاق ماه مبارک رمضان
↙️ پیروی از هوای نفس سبب می شود تا انسان بخواهد به وسیله مذاکره با آمریکا، به مردمش کمک کند
🔹شاید شدیدترین لحن قرآن در این زمینه ( پیروی از هوای نفس ) مربوط به این آیه باشد که میفرماید: أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ؛کسیکه دلخواه خودش را میپرستد و او را به جای خدا اخذ کرده است.
🔸به جای اینکه در هر کاری ببیند خدا اجازه میدهد یا نمیدهد، میبیند دلش میخواهد یا نمیخواهد. این همان فرهنگی است که امروز در جهان الحادی حکمفرماست. نتیجه این رویکرد نیز این است؛ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ؛ ما به زحمت میتوانیم این جمله را معنا کنیم! میفرماید: با اینکه علم داشت، خداوند او را گمراه کرد. گمراه یعنی انسان راه را نداند و آن را گم کند، ولی خداوند میفرماید با اینکه میدانند، خدا گمراهشان کرده است. مصیبت بسیار بزرگی است!
🔹 انسان وقتی جاهل است، اگر راه خطایی هم برود، ممکن است از کسی بپرسد یا کسی راهنماییاش کند و برگردد، اما وقتی آگاهانه راه خطا را انتخاب کند، چگونه هدایت میشود؟ ممکن است نسبت به این انتخاب خیلی هم خوشحال باشد؛ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا.
🔸ممکن است انسان شب که میخوابد، در ذهنش این باشد که من فردا میخواهم فلان کار را به نفع کشورم انجام بدهم و مردم را از فقر نجات بدهم. برای این منظور باید کاری کنم که آمریکا تحریمها را بردارد. در این صورت اقتصاد کشور رواج پیدا میکند، مردم سود میبرند، زندگی و درآمدشان خوب میشود و از فقر نجات پیدا میکنند، اما توجه ندارد که سیاستهای خودش باعث ایجاد فقر شده است، و او کسانی را سر کار آورده که با رشوه و رانتخواری و... منافع مردم را به خطر انداختهاند.
🔹فراموش میکند که برای چه فلان وزیر را انتخاب کرده است. فراموش میکند که او را چون میلیاردر بود و ریزهکاریهای تجارت خارجی را میدانست، سر کار آورده بود، تا با او همکاری بکند و هر استفادهای که میخواهد ببرد، حتی اگر به ضرر چند میلیون خلق کشور باشد. با این وصف، میگوید: برای اینکه مردم را از فقر نجات بدهم، باید با آمریکا بسازیم؛ یعنی تسلیم شویم و عذرخواهی کنیم تا تحریمها را بردارند، تا کمی اقتصاد رواج پیدا کند.
🔸ممکن است در سطحی از آگاهی، باورش این باشد که میخواهد فقر مردم را برطرف کند، غافل از اینکه هم خودش، هم مردمش، هم دینش و هم خونهای شهدا را پایمال کرده است، ریشه انقلاب را کنده است و تا روز قیامت هر چه فساد بر این کار مترتب شود، به گردن اوست. أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ؛ انسان کودنی نیست. اینگونه نیست که مسائل سرش نشود، علم دارد، تجربه دارد، سیاست و اقتصاد سرش میشود، به مردم هم میخواهد خدمت کند، اما باورش نمیشود که میشود با آمریکا درافتاد. میگوید: مگر میشود؟ امریکا کدخدای عالم است.
.
🔹 یک امامی باید باشد که بگوید آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند. با خدا باش! وقتی انسان خدا را فراموش کرد اینگونه میشود. اگر خدا را کنار بگذاریم، همه حسابها درست است؛ واقعا در مقابل ثروت، تکنولوژی، سیاستمداران، تجربههای سیاسی وجنگی آنها کم میآوریم، اما ما چیزی داریم که آنها ندارند؛ وَلَقَدْ نَصَرَكُمُ اللّهُ بِبَدْرٍ وَأَنتُمْ أَذِلَّةٌ؛ ما خدا را داریم. وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَى سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ؛ کسیکه خدا را فراموش کند، دیگر قوای اداراکیاش درست کار نمیکند و نمیتواند حقیقت را بشناسد. خداوند بر دلش (همان قوهای که باید حق و باطل را تشخیص بدهد) مهری میزند که باز نمیشود. فَمَن يَهْدِي مَنْ أَضَلَّ اللَّهُ؛ کسی را که خدا گمراه کند، چه کسی میتواند هدایت کند؟ آیا قدرتی بالاتر از خدا برای هدایت او هست؟! این نتیجه پیروی از هوای نفس است.
31 اردیبهشت 97
مشروح :
http://mesbahyazdi.ir/node/6798
@mesbahedustan