فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
↙️ به مناسبت برگزاری سی و پنجمین نشست انجمن فارغ التحصیلان موسسه امام خمینی (ره)
#بالاترین_نعمت
هدایت شده از مصباح دوستان
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بازنشر
کسانی که از تهدید ترامپ می ترسند گوش کنند
@mesbahedustan
هدایت شده از مصباح دوستان
علامه مصباح در 19 فروردین 95: چقدر احمق است کسی که به دشمن اعتماد می کند
حتي به جمعيت و تجهيزات خود نبايد اعتماد کنيم؛ چه برسد به اينکه بخواهيم به دشمن اعتماد کنيم! چه قدر ناداني و حماقت لازم است تا انسان به دشمن خودش اعتماد کرده، به وعدههاي او دل خوش کند!
#خدا_از_تقصیراتش_بگذرد
@mesbahedustan
#آخرین_اخبار_علامه_مصباح
↙️ علامه مصباح در جمع اساتید طرح ولایت:
طرح ولایت، نظام مندی معارف و اجزاء دینی را تبیین می کند
عزیزان من! آنچه بنده در بیش از 70 سال طلبگي از بزرگان و منابع دینی آموختهام، این است که باید شناخت صحیح، معرفت و آگاهی به حقایق در اولویت قرار گیرد.
شناخت بايد به حدی باشد که فرد قلباً آن را باور کند، و بعد از شناخت با توکل بر خدا، بر اساس آنچه فهمیده، عمل کند؛ اصلاح جامعه نیز در گرو شناخت و معرفت صحیح است.
🔹 ذهن بشر طالب نظم، و شناخت ارتباط بين اجزای یک مجموعه است؛ بر همين اساس هر فرد حقيقتجو در پي آن است كه بداند دین از کجا سرچشمه ميگيرد، به کجا ختم میشود، و ارتباط اجزای آن چگونه است.
🔸 این که بگوییم اصول دین پنجتا است و فروع دین دوازدهتا، و انتظار داشته باشيم که افراد تعبداً آن را بپذیرند، فایدهای ندارد؛ لازم است ارتباط منطقی بين اجزا و آموزههای دین مشخص شود.
🔹 تا قبل از اجرای «طرح ولایت» بنده مجموعهای كه اين چنين مطالب دین را به صورت منطقي و حلقات به هم پیوسته ارائه دهد، نديده بودم؛ این از ویژگیهای این طرح است.
18 اردیبهشت 97
@mesbahedustan
@yabyinir
آیت الله مصباح در دیدار با اساتید مدرسه رشد:
طبق روایت اگر کسانی حق را به بهترین وجه توصیف کنند، و در عمل هم به آن پایبند باشند، اما واقعاً به آن باور و ایمان نداشته باشند، کارهایشان ارزشی نخواهد داشت.
مهمترین عناصر سازنده شخصیت يك انسان، رفتار والدین، استاد، و کسانی است که فرد با آنها معاشرت میکند.
امام راحل هنگام راه رفتن بسیار باوقار و متین بودند. برخی از شاگردانشان هم از شدت علاقه به ایشان، ناخودآگاه شبیه امام(ره) راه میرفتند و حتی گاهی لحن و نوع تعبیراتشان هم مثل لحن و تعبیرات امام(ره) بود. این امر نشان میدهد رفتار استاد به شدت در ساختن شخصیت شاگرد تأثیرگذار است.
@mesbahedustan
@tabyinir
کلیپ های پخش شده در سی و پنجمین نشست انجمن فارغ التحصیلان مؤسسه امام خمینی (ره) بلا موضوع نقش ولی فقیه در مدیریت حامعه👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامه مصباح:
اگر رهبری نبود ...
@tabyinir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر شبانه روز سجده شکر به جا بیاورم فقط به خاطر این نعمت، باز هم نمی توانم حق شکرش را ادا کنم
@tabyinir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
حتی حسودان و دشمنان ناچارند اعتراف کنند که ...
@tabyinir
↙️ برای اولین بار در تاریخ برگزاری نشست های انجمن فارغ التحصیلان، یکی از خواهران، از سخنرانان این نشست یبود.
↙️ برای اولین بار از فارغ التحصیلان دعوت شده بود تا در صورت تمایل در نشست سخنرانی کنند؛ 18 نفر اعلام آمادگی کرده بودند که تنها به 3 نفر از آنها فرصت سخنرانی داده شد.
↙️خانم عارفی نیا از فارغ التحصیلان این مؤسسه یکی از این فارغ التحصیلان بود که درخواست امکان ادامه تحصیل خواهران در دوره غیر حضوری را داشت.
↙️وی همچنین به لزوم هم اندیشی برای تدوین راهکارهایی برای اجرای صحیح امر به معروف و نهی از منکر در نهادهای تصمیم گیر شد.
↙️حجت الاسلام گودرزی و حجت الاسلام دکتر روانبخش از دیگر فارغ التحصیلان سخنرانی کننده در این نشست بودند
@tabyinir
↙️حجت الاسلام گودرزی: گاهی جملات قصار حکیمانه، اثری بیش از سخنرانی طولانی دارد
🔸گاهی جملات قصار حکیمانه می تواند تأثیری بیش از یک سخنرانی طولانی در جامعه داشته باشد. امروز توئیتر، در ایران فیلتر است، در حالی که برخی فضاهای مجازی مانند اینستاگرام و تلگرام که از نظر فساد و عدم تعهد، وضع نامناسبتری دارند، فعالیت می کنند.
🔹 به نظر می رسد ظرفیت تبلیغی حوزه، کمتر برای خواص و نخبگان جامعه اختصاص پیدا کرده است، در حالی که آنها در جامعه تأثیرگذارند.
🔸امروز شورای عالی امنیت ملی، جایگاه خود را در جامعه دارد و همه مسئولان، سیادت و جایگاه این شورا را پذیرفته اند؛ اما متأسفانه شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور، علیرغم اهمیت فراوانش،نمی تواند در جایگاه حقیقی خودش نقش ایفا کند. می توان با پاسخگو کردن نهادهای فرهنگی در مقابل شورای عالی انقلاب فرهنگی و یا قرار دادن بودجه فرهنگی در اختیار شورای فرهنگی برای تفسیم آن بین نهادهای مختلف فرهنگی با توجه به میزان کارکردشان، جایگاه این شورای مهم را ارتقا داد.
@tabyinir
🔷 روانبخش: نوک تخریب ها سمت ولی فقیه و شخ رهبر است
🔻ولایت فقیه به نوعی رهبری مستضعفین جهان را بر عهده دارد
🔹 لذا ایشان در بعد هدایت انسان ها، تلاش کرده و همواره اسلام ناب را به جهانیان عرضه کرده است؛ نامه های ایشان به جوانان اروپایی و آمریکایی نشان می دهد که ایشان حتی به فکر جوانان ملحد اروپایی و آمریکایی نیز هستند. همچنین اهتمام ایشان در حمایت از جامعه المصطفی،سبب شده تا تشیع در سراسر جهان، تبلیغ شود و مثلا چندمیلیون نفر در نیجریه شیعه شوند.
🔸 پوتین در دیدار با وزیر نفت ایران می گوید من در جمع بندی سوریه به این نتیجه رسیده ام که تنها گروهی که مال و جان و ناموس مردم برایش اهمیت دارد، شیعه است و من به مرام شیعه علاقمند شده ام.
🔻 رهبری، ولی امر مسلمانان جهان هستند
🔹 ایشان با تشکیل مجمع تقریب مذاهب، مال و جان بسیاری از مسلمانان را حفظ کردند؛ این مجمع با ارتباط گرفتن با علمای اهل سنت و با تأکید بر خطرات جریانات تکفیری، سبب شد تا جریانات تکفیری، دارای پشتوانه ای از سوی علما نباشند و لذا تضعیف شود
🔻 امام خامنه ای رهبر شیعیان جهان است
🔸 حفظ تفکر شیعی در کنار جریانات لیبرالی و سکولاریستی لبنان، از جمله آثار مدیریت ایشان است.
🔻 ایشان رهبر جمهوری اسلامی ایران هستند
🔹 ایشان در ابعاد مختلف و با وجود بحران های مختلف در کشور و با وجود دولت های مختلف با تفکرات مختلف، توانسته اند مدیریت بسیارخوبی داشته باشند. در بحث رشد علمی، تولید علم و جنبش نرم افزاری ایشان خودشان دائما گفتند تا کم کم تبدیل به گفتمان شد؛ سپس تبدیل به مطالبه شد و به جایی رسید که رشد علمی کشور به 11 برابر رشد متوسط علمی در دنیا رسید. امروز در بسیار از مسائل علمی و تکنولوژی جزء کشورهای برتر دنیا هستیم و با وضعیت علمی کشورهای م نطقه قابل مقایسه نیستیم.
🔸 در زمینه نظامی نیز ایشان با حمایت خود، سطح توان و آموزش نظامی را بالا برده و بهترین تصمیمات را گرفته اند. امروز ایران در کنار مدیترانه مستقر است و برد موشک های ایران به اروپا نیز هشدار می دهد که دوران بزن و در رو تمام شده است. اگر مسئولی تابع رهبری بودند، این پیشرفت، بسیار بیش از این می بود.
@tabyinir
گزارش تصویری از نشست سی و پنجمن انجمن فارغ التحصیلان👇👇👇
🔰 فحش، تهمت، ناسزا و قلت یاران و کثرت دشمنان نباید مانع انجام تکلیف باشد
🔻 علامه مصباح یزدی در جمع فارغ التحصیلان موسسه امام (ره):
🔹طبق روایات علما وارثان هستند اما وارثان انبیا چه وظیفهای بر عهده دارند؛ به عبارت بهتر انبیا چه وظیفهای داشته اند که وارثان انبیا نیز از آنها ارث ببرند؟
🔸شارع، دو نوع حکم دارد؛ احکام امضائی و احکام تعبدی و آنچه که عقل بشر نمیتواند به آن دست یابد، احکام امضائی است، وگرنه مستقلات عقلیه را میتوان با عقل درک کرد؛ لذا برخی معتقدند تنها وظیفه انبیا، بیان احکام شرعی تعبدی است و بر همین اساس وظیفه وارثان انبیا نیز یاد گرفتن مسائل شرعی و بیان آنها برای مردم است.
🔹بر اساس این نگاه، تنها وظیفه عالمان، نوشتن رساله و آگاه کردن مردم از تکالیف شرعی تعبدی است؛شاید بسیاری از افراد کمابیش چنین تفکری را قبول دارند، اما طبق آیات قرآن کریم و روایات، وظیفه انبیا تنها بیان احکام شرعی نیست؛ انبیا تنها به خاطر بیان احکام فقهی مورد آزار و اذیت قرار نمیگرفتند؛ سیدالشهدا علیهالسلام هم تنها به خاطر فتوا به احکام تعبدی، به شهادت نرسید.
🔸اولین وظیفه پیامبران، یادآوری و مطالبه فطرت خداپرستی از مردم است؛ وظیفه دوم آنها، یادآوری نعمتهای الهی برای مردم است تا آنها لزوم شکر خداوند را درک کنند؛ وظیفه دیگر انبیا بیان احکام و تبلیغ است و در آخر انبیا وظیفه دارند تا عقلهایی را که زیر حجابها و غبارها دفن شده اند را زنده کنند. از این رو وارثان انبیا نیز چنین وظیفه هایی دارند.
🔹عقل، همیشه کارآمد نیست؛ عقل زمانی میتواند کارآیی داشته باشد که اولا مبتلا به غفلت نباشد، ثانیا دچار نسیان و فراموشی نشده باشد و ثالثا حجاب هوای نفس روی آن حائل نشود و فرد تسلیم شیطان نشود.
🔸هیچ فرد عاقلی سکه طلا را با یک هزارتومانی – هر چقدر هم که نو و زیبا باشد – عوض نمیکند و کسی هم که چنین کند، از نگاه مردم کم عقل است. اما اگر به زندگی خودمان نگاه کنیم شاید شبیه چنین کاری را زیاد انجام داده باشیم؛ مثلا یک ساعت از عمر که میتوان در آن کاری انجام داد تا اجر بی نهایت نصیبمان گردد را در مقابل لذتهای زودگذر دنیایی از دست داده ایم. این کارها نیز بچه گانه و کم عقلی است، اما گاهی مرتکب میشویم.
🔹زیانکارترین مردم کسانی هستند که در مسیر گمراهی تلاش میکنند و در عین حال گمان میکنند که در مسیر رستگاری هستند؛ مبادا ما گمان کنیم که وارثان انبیا هستیم و کارمان، بهترین کارهاست، اما هدفمان، تنها دنیا باشد! در این صورت مصداق همین آیه خواهیم بود.
🔸هر کسی فقط دنیا را بخواهد، خدا به او خواهد داد؛ اما در آخرت از عذاب الهی، ایمن نخواهد بود.
🔹هر کدام از ما باید منصفانه خودمان را ارزیابی کنیم؛ ببینیم زمانی که از خواب بیدار میشویم با انگیزه مادی کار میکنیم و یا انگیزه الهی؟ اگر قرار باشد انگیزه ما، مادی باشد، با کافران چه تفاوتی خواهیم کرد؟
🔸همه پیامبران، اگر چه در قلت و ضعف بودهاند، اما این سبب نشد تا به وظیفه خود عمل نکنند؛ آنها نگفتند که من تنها هستم و نمیتوانم در مقابل همه مردم، کاری از پیش ببرم.
🔹اگر ما وارث انبیا هستیم، نباید از تنها بودن و قلت نفرات بترسیم، باید ببینیم خدا چه میپسندد و به دنبال آن باشیم؛ در این مسیر نیز خودمان را برای تحمل انواع تهمت ها، فحش ها، ناملایمات، شکنجهها و حتی کشته شدن نیز آماده کنیم.
@tabyinir
🔰🔸جلسه اول درس اخلاق رمضان 1439
↙️ایمان چیست؟
🔷دو شرط ایجابی و سه شرط سلبی برای ایمان
🔆 علامه مصباح:
🔹 معرفت و محبت اسباب ایجابی تحقق ایمان هستند، اما التزام به لوازم آن، یک شرط سلبی هم دارد. ما در کارها و زندگیمان همیشه با عوامل سلبی سروکار داریم.
🔸 فرض بفرمایید که میخواهیم آتشی را روشن کنیم. روشن است که باید هیزمی فراهم کنیم و کبریتی به آن بزنیم تا روشن شود و آتش بگیرد. این را همه میدانیم که شرط وجود آتش است، اما اگر اتفاقا باران آمده بود و هیزمها خیس بود، هرچه کبریت بزنیم، هیزمها آتش نمیگیرد؛ زیرا رطوبت داشتن هیزم مانع آتش گرفتن آن است.
↙️ اولین شرط سلبی برای ایمان: مخالفت با هوای نفس
🔹برای اینکه پدیدهای تحقق پیدا کند، افزون بر وجود شرطهای ایجابی، باید موانع و شرطهای سلبی آن نیز نباشند. ما باید افزون بر داشتن معرفت و محبت، از هوای نفس مخالف با آن محبت، خالی باشیم و اگر هوای نفسی داشته باشیم که چیز دیگری را برای ما زیباتر و لذتبخشتر جلوه دهد، دنبال آن میرویم.
↙️ دومین شرط سلبی برای ایمان: فریب نخوردن از دنیا
🔸 عامل دوم «دنیا»ست. خداوند در قرآن میفرماید: فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَلَا يَغُرَّنَّكُم بِاللَّهِ الْغَرُورُ. دنیا نیز از مسائلی است که در فرهنگ عمومی مسلمانها شایع است. همه این حدیث را میدانند که حب الدنيا رأس کل خطيئة. اساس هر گناهی حب دنیاست.
↙️ شرط سلبی سوم: شیطان
🔹 عامل سوم نیز شیطان است. قرآن میگوید: شیطان شما را گمراه و جهنمی میکند؛ از او پیروی نکنید؛ أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ. این خطاب خداوند خطاب به همه انسانهاست و کلمه بنیآدم شامل پیغمبران و معصومان نیز میشود.
🔸 وجود این سه عامل مانع میشود که انسان آنچه را میداند جدی بگیرد و به آن عمل کند. اگر میخواهیم موفق شویم و به سعادت برسیم، باید با این سه عامل مبارزه کنیم.
مشروح:
http://mesbahyazdi.ir/node/6793
🔰🔸جلسه دوم درس اخلاق رمضان 1439
↙️ جنگ عقل و نفس
🔹 نفس معنای مختلفی دارد؛ خود، شخص و روح سه معنا برای نفس هستند که البته بار ارزشی منفی یا مثبت ندارند. اما آن نفس در معنای دیگری به کار می رود که یکی از معانی آن غالبا در مقابل عقل قرار می گیرد و بار ارزشی منفی دارد.
🔸 عقل است که میاندیشد که این کار در همین جا، در خانوادهام، در محیط، در شهر، در زندگی تا دم مرگ، حتی بعد از آن تا روز قیامت چه لوازمی دارد و و بالاخره آیا باعث میشود که من به بهشت بروم یا به جهنم. عقل باید همه اینها را حساب کند تا بگوید این کار را بکن یا نکن.
🔹 اما حکم نفس ( در معنا با بار ارزشی منفی ) فقط برخاسته از غرایز است؛ همان غرایزی که در حیوانات نیز وجود دارد. این است که این دو غالبا با هم سازگار نیستند. غالبا آن چیزی که انسان بر اساس غریزه میخواهد، همان چیزی نیست که عقل میگوید؛
🔸 انسان روزه میگیرد، غریزه میگوید: غذا بخور، اما عقل میگوید: نخور! وقتی انسان به سن بلوغ میرسد، غرایز حیوانیاش تقویت میشود و آن غریزه میگوید: هر جایی که شد به هر وسیلهای اعمال غریزه کن؛ شرطی ندارد! اما عقل میگوید: حساب کن که اگر این طور عمل کردی چه نتایجی بر آن بار میشود و فکر آن را هم باید کرد.
🔹 این دو غالبا با هم نمیسازند؛ البته گاهی اتفاق میافتد که با هم در یک سو باشند.
🔸 برای مثال، ازدواج چیزی است که هم غریزه انسان به آن تمایل دارد، هم عقل به آن حکم میکند و هم دستور شرع است. البته فرض ما این است که عقل و شرع با هم همراه هستند.
🔹 جنگ بین نفس و عقل به این معناست که غرایز انسان اقتضائاتی دارد که همیشه با حکم عقل موافق نیست. پیروی از هوای نفس یعنی پیروی از غرایزی که در ما وجود دارد، بدون اینکه به حکم عقل و حکم شرع نظر داشته باشیم.
🔸 البته نفس معانی دیگری هم دارد که دارای بار ارزشی مثبت است مانند لفس لوامه و نفس مطمئنه.
@mesbahedustan
@tabyinir
مشروح در :
http://mesbahyazdi.ir/node/6794
🔰🔸جلسه سوم درس اخلاق رمضان 1439 (قسمت اول)
↙️ جایگاه عقل و دین در شناخت ارزش ها
🔹 آیا هر چیزی که مقتضای غرایز ما باشد، عاملی سلبی است و باید از آن اجتناب کرد یا اینگونه نیست؟هر چند گاهی مقتضای غرایز ما با آن چه در رسیدن ما به کمالات مؤثر است، همسو میشوند؛ مانند ازدواج.
🔸 پاسخ اجمالی این پرسش آن است که در برخی از مسایل خداوند متعال از راه عقلی که به ما داده است، به ما میفهماند که اشباع این غریزه در این شکل، در این حد، در این مکان و در این زمان مانع سعادت انسان میشود. کمابیش همه انسانها نیز این چیزها را قبول دارند و هر خواستهای را در هر جایی اشباع نمیکنند. برای مثال حیایی که انسان دارد باعث میشود که در بعضی جاها اصلا بعضی غرایزش را مطرح نکند و درصدد اشباعش برنیاید. هیچ کس وسط خیابان هر کاری که در اتاق خلوتش انجام میدهد، انجام نمیدهد. اینها ریشهای عقلایی دارد. کودک یتیمی را فرض کنید که یک شیرینی دارد و دلش به آن خوش است. در اینجا عقل بدی گرفتن این شیرینی از دست این کودک را میفهمد؛ اگرچه ممکن است با گرفتن آن غریزه انسان اشباع شده و گرسنگیاش برطرف شود.
🔹 ولی همهجا این طور نیست و به خصوص برای کسانیکه به دین و احکام دینی و واجبات و محرمات معتقد هستند، بسیاری از موارد وجود دارد که دین به آنها میگوید، این کار بد است و نباید آن را انجام داد یا خوب است و باید انجام داد، ولی عقل آن را نمیفهمد. اصلا فایده دین همین است. دین آمده است تا به عقل در جایی کمک کند که نمیتواند ما را به آنچه موجب سعادتمان است هدایت کند. به این ترتیب برای ما از راه عقل و وحی ثابت میشود که این پیروی از هوای نفس با سعادت ابدی ما منافات دارد و نباید انجام دهیم. اگر این احکام شرع نبود ما بسیاری از مسایل را نمیتوانستیم اثبات کنیم. اما همه مکاتب فلسفه اخلاق اینگونه نیستند.
@mesbahedustan
@tabyinir
مشروح :
http://mesbahyazdi.ir/node/6796