eitaa logo
تبیین؛ انجمن فارغ التحصیلان مؤسسه امام خمینی ره
1.2هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
982 ویدیو
54 فایل
مرجع اخبار، سخنان و کلیپ از مؤسسه وعلامه مصباح و شاگردانشان ادمین @omid123 @tabyin1 گروه بصیرتی اساتید انقلابی http://eitaa.com/joinchat/577372176C9f907ab122 کانال دوستان مصباح http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d .
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 فحش، تهمت، ناسزا و قلت یاران و کثرت دشمنان نباید مانع انجام تکلیف باشد 🔻 علامه مصباح یزدی در جمع فارغ التحصیلان موسسه امام (ره): 🔹طبق روایات علما وارثان هستند اما وارثان انبیا چه وظیفه‌ای بر عهده دارند؛ به عبارت بهتر انبیا چه وظیفه‌ای داشته اند که وارثان انبیا نیز از آن‌ها ارث ببرند؟ 🔸شارع، دو نوع حکم دارد؛ احکام امضائی و احکام تعبدی و آنچه که عقل بشر نمی‌تواند به آن دست یابد، احکام امضائی است، وگرنه مستقلات عقلیه را می‌توان با عقل درک کرد؛ لذا برخی معتقدند تنها وظیفه انبیا، بیان احکام شرعی تعبدی است و بر همین اساس وظیفه وارثان انبیا نیز یاد گرفتن مسائل شرعی و بیان آن‌ها برای مردم است. 🔹بر اساس این نگاه، تنها وظیفه عالمان، نوشتن رساله و آگاه کردن مردم از تکالیف شرعی تعبدی است؛شاید بسیاری از افراد کمابیش چنین تفکری را قبول دارند، اما طبق آیات قرآن کریم و روایات، وظیفه انبیا تنها بیان احکام شرعی نیست؛ انبیا تنها به خاطر بیان احکام فقهی مورد آزار و اذیت قرار نمی‌گرفتند؛ سیدالشهدا علیه‌السلام هم تنها به خاطر فتوا به احکام تعبدی، به شهادت نرسید. 🔸اولین وظیفه پیامبران، یادآوری و مطالبه فطرت خداپرستی از مردم است؛ وظیفه دوم آنها، یادآوری نعمت‌های الهی برای مردم است تا آنها لزوم شکر خداوند را درک کنند؛ وظیفه دیگر انبیا بیان احکام و تبلیغ است و در آخر انبیا وظیفه دارند تا عقل‌هایی را که زیر حجاب‌ها و غبارها دفن شده اند را زنده کنند. از این رو وارثان انبیا نیز چنین وظیفه هایی دارند. 🔹عقل، همیشه کارآمد نیست؛ عقل زمانی می‌تواند کارآیی داشته باشد که اولا مبتلا به غفلت نباشد، ثانیا دچار نسیان و فراموشی نشده باشد و ثالثا حجاب هوای نفس روی آن حائل نشود و فرد تسلیم شیطان نشود. 🔸هیچ فرد عاقلی سکه طلا را با یک هزارتومانی – هر چقدر هم که نو و زیبا باشد – عوض نمی‌کند و کسی هم که چنین کند، از نگاه مردم کم عقل است. اما اگر به زندگی خودمان نگاه کنیم شاید شبیه چنین کاری را زیاد انجام داده باشیم؛ مثلا یک ساعت از عمر که می‌توان در آن کاری انجام داد تا اجر بی نهایت نصیبمان گردد را در مقابل لذت‌های زودگذر دنیایی از دست داده ایم. این کارها نیز بچه گانه و کم عقلی است، اما گاهی مرتکب می‌شویم. 🔹زیانکارترین مردم کسانی هستند که در مسیر گمراهی تلاش می‌کنند و در عین حال گمان می‌کنند که در مسیر رستگاری هستند؛ مبادا ما گمان کنیم که وارثان انبیا هستیم و کارمان، بهترین کارهاست، اما هدفمان، تنها دنیا باشد! در این صورت مصداق همین آیه خواهیم بود. 🔸هر کسی فقط دنیا را بخواهد، خدا به او خواهد داد؛ اما در آخرت از عذاب الهی، ایمن نخواهد بود. 🔹هر کدام از ما باید منصفانه خودمان را ارزیابی کنیم؛ ببینیم زمانی که از خواب بیدار می‌شویم با انگیزه مادی کار می‌کنیم و یا انگیزه الهی؟ اگر قرار باشد انگیزه ما، مادی باشد، با کافران چه تفاوتی خواهیم کرد؟ 🔸همه پیامبران، اگر چه در قلت و ضعف بوده‌اند، اما این سبب نشد تا به وظیفه خود عمل نکنند؛ آن‌ها نگفتند که من تنها هستم و نمی‌توانم در مقابل همه مردم، کاری از پیش ببرم. 🔹اگر ما وارث انبیا هستیم، نباید از تنها بودن و قلت نفرات بترسیم، باید ببینیم خدا چه می‌پسندد و به دنبال آن باشیم؛ در این مسیر نیز خودمان را برای تحمل انواع تهمت ها، فحش ها، ناملایمات، شکنجه‌ها و حتی کشته شدن نیز آماده کنیم. @tabyinir
🔰🔸جلسه اول درس اخلاق رمضان 1439 ↙️ایمان چیست؟ 🔷دو شرط ایجابی و سه شرط سلبی برای ایمان 🔆 علامه مصباح: 🔹 معرفت و محبت اسباب ایجابی تحقق ایمان هستند، اما التزام به لوازم آن، یک شرط سلبی هم دارد. ما در کارها و زندگی‌مان همیشه با عوامل سلبی سروکار داریم. 🔸 فرض بفرمایید که می‌خواهیم آتشی را روشن کنیم. روشن است که باید هیزمی فراهم کنیم و کبریتی به آن بزنیم تا روشن شود و آتش بگیرد. این را همه می‌دانیم که شرط وجود آتش است، اما اگر اتفاقا باران آمده بود و هیزم‌ها خیس بود، هرچه کبریت بزنیم، هیزم‌ها آتش نمی‌گیرد؛ زیرا رطوبت داشتن هیزم مانع آتش گرفتن آن است. ↙️ اولین شرط سلبی برای ایمان: مخالفت با هوای نفس 🔹برای این‌که پدیده‌ای تحقق پیدا کند، افزون بر وجود شرط‌های ایجابی‌، باید موانع و شرط‌های سلبی آن نیز نباشند. ما باید افزون بر داشتن معرفت و محبت، از هوای نفس مخالف با آن محبت، خالی باشیم و اگر هوای نفسی داشته باشیم که چیز دیگری را برای ما زیباتر و لذت‌بخش‌تر جلوه دهد، دنبال آن می‌رویم. ↙️ دومین شرط سلبی برای ایمان: فریب نخوردن از دنیا 🔸 عامل دوم «دنیا»ست. خداوند در قرآن می‌فرماید: فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَلَا يَغُرَّنَّكُم بِاللَّهِ الْغَرُورُ. دنیا نیز از مسائلی است که در فرهنگ عمومی مسلمان‌ها شایع است. همه این حدیث را می‌دانند که حب الدنيا رأس کل خطيئة. اساس هر گناهی حب دنیاست. ↙️ شرط سلبی سوم: شیطان 🔹 عامل سوم نیز شیطان است. قرآن می‌گوید: شیطان شما را گمراه و جهنمی می‌کند؛ از او پیروی نکنید؛ أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ. این خطاب خداوند خطاب به همه انسان‌هاست و کلمه بنی‌آدم شامل پیغمبران و معصومان نیز می‌شود. 🔸 وجود این سه عامل مانع می‌شود که انسان آن‌چه را می‌داند جدی بگیرد و به آن عمل کند. اگر می‌خواهیم موفق شویم و به سعادت برسیم، باید با این سه عامل مبارزه کنیم. مشروح: http://mesbahyazdi.ir/node/6793
🔰🔸جلسه دوم درس اخلاق رمضان 1439 ↙️ جنگ عقل و نفس 🔹 نفس معنای مختلفی دارد؛ خود، شخص و روح سه معنا برای نفس هستند که البته بار ارزشی منفی یا مثبت ندارند. اما آن نفس در معنای دیگری به کار می رود که یکی از معانی آن غالبا در مقابل عقل قرار می گیرد و بار ارزشی منفی دارد. 🔸 عقل است که می‌اندیشد که این کار در همین جا، در خانواده‌ام، در محیط، در شهر، در زندگی تا دم مرگ، حتی بعد از آن تا روز قیامت چه لوازمی دارد و و بالاخره آیا باعث می‌شود که من به بهشت بروم یا به جهنم. عقل باید همه این‌ها را حساب کند تا بگوید این کار را بکن یا نکن. 🔹 اما حکم نفس ( در معنا با بار ارزشی منفی ) فقط برخاسته از غرایز است؛ همان غرایزی که در حیوانات نیز وجود دارد. این است که این دو غالبا با هم سازگار نیستند. غالبا آن چیزی که انسان بر اساس غریزه می‌خواهد، همان چیزی نیست که عقل می‌گوید؛ 🔸 انسان روزه می‌گیرد، غریزه می‌گوید: غذا بخور، اما عقل می‌گوید: نخور! وقتی انسان به سن بلوغ می‌رسد، غرایز حیوانی‌اش تقویت می‌شود و آن غریزه می‌گوید: هر جایی که شد به هر وسیله‌ای اعمال غریزه کن؛ شرطی ندارد! اما عقل می‌گوید: حساب کن که اگر این طور عمل کردی چه نتایجی بر آن بار می‌شود و فکر آن را هم باید کرد. 🔹 این دو غالبا با هم نمی‌سازند؛ البته گاهی اتفاق می‌افتد که با هم در یک سو باشند. 🔸 برای مثال، ازدواج چیزی است که هم غریزه انسان به آن تمایل دارد، هم عقل به آن حکم می‌کند و هم دستور شرع است. البته فرض ما این است که عقل و شرع با هم همراه هستند. 🔹 جنگ بین نفس و عقل به این معناست که غرایز انسان اقتضائاتی دارد که همیشه با حکم عقل موافق نیست. پیروی از هوای نفس یعنی پیروی از غرایزی که در ما وجود دارد، بدون این‌که به حکم عقل و حکم شرع نظر داشته باشیم. 🔸 البته نفس معانی دیگری هم دارد که دارای بار ارزشی مثبت است مانند لفس لوامه و نفس مطمئنه. @mesbahedustan @tabyinir مشروح در : http://mesbahyazdi.ir/node/6794
🔰🔸جلسه سوم درس اخلاق رمضان 1439 (قسمت اول) ↙️ جایگاه عقل و دین در شناخت ارزش ها 🔹 آیا هر چیزی که مقتضای غرایز ما باشد، عاملی سلبی است و باید از آن اجتناب کرد یا این‌گونه نیست؟هر چند گاهی مقتضای غرایز ما با آن چه در رسیدن ما به کمالات مؤثر است، هم‌سو می‌شوند؛ مانند ازدواج. 🔸 پاسخ اجمالی این پرسش آن است که در برخی از مسایل خداوند متعال از راه عقلی که به ما داده است، به ما می‌فهماند که اشباع این غریزه در این شکل، در این حد، در این مکان و در این زمان مانع سعادت انسان می‌شود. کمابیش همه انسان‌ها نیز این چیزها را قبول دارند و هر خواسته‌ای را در هر جایی اشباع نمی‌کنند. برای مثال حیایی که انسان دارد باعث می‌شود که در بعضی جاها اصلا بعضی غرایزش را مطرح نکند و درصدد اشباعش برنیاید. هیچ کس وسط خیابان هر کاری که در اتاق خلوتش انجام می‌دهد، انجام نمی‌دهد. این‌ها ریشه‌ای عقلایی دارد. کودک یتیمی را فرض کنید که یک شیرینی دارد و دلش به آن خوش است. در این‌جا عقل بدی گرفتن این شیرینی از دست این کودک را می‌فهمد؛ اگرچه ممکن است با گرفتن آن غریزه انسان اشباع شده و گرسنگی‌اش برطرف شود. 🔹 ولی همه‌جا این طور نیست و به خصوص برای کسانی‌که به دین و احکام دینی و واجبات و محرمات معتقد هستند، بسیاری از موارد وجود دارد که دین به آن‌ها می‌گوید، این کار بد است و نباید آن را انجام داد یا خوب است و باید انجام داد، ولی عقل آن را نمی‌فهمد. اصلا فایده دین همین است. دین آمده است تا به عقل در جایی کمک کند که نمی‌تواند ما را به آن‌چه موجب سعادت‌مان است هدایت کند. به این ترتیب برای ما از راه عقل و وحی ثابت می‌شود که این پیروی از هوای نفس با سعادت ابدی ما منافات دارد و نباید انجام دهیم. اگر این احکام شرع نبود ما بسیاری از مسایل را نمی‌توانستیم اثبات کنیم. اما همه مکاتب فلسفه اخلاق این‌گونه نیستند. @mesbahedustan @tabyinir مشروح : http://mesbahyazdi.ir/node/6796
🔰🔸جلسه سوم درس اخلاق رمضان 1439 (قسمت دوم) ↙️ ارزش مطلق آزادی در فرهنگ الحادی 🔹 متأسفانه علی‌رغم پیشرفت‌هایی که انسان در جهات علمی و عقلانی کرده است، در جهات اخلاقی بیش از نود درصد تنزل کرده است. امروز همه محافل علمی و دانشگاه‌های دنیا یک چیز را ارزش مطلق می‌دانند که فقط استثنائاتی می‌تواند داشته باشد؛ و آن ارزش هم این است که به هر چه دلت می‌خواهد، عمل کن؛ آزادی به معنای عام آن! این یکی از ارزش‌هایی است که امروز در همه دنیا شناخته شده و مورد قبول است. 🔸 بزرگان کشورهایی که به عنوان پیشرفته‌ترین کشورها شناخته می‌شوند، گاهی می‌گویند: ما افتخار می‌کنیم که در کشور ما طوری است که هر کس می‌تواند هر طور دلش می‌خواهد زندگی کند. ما هم در سفرهایی که به این کشورها داشته‌ایم با این صحنه و منطق مواجه بوده‌ایم؛ صحنه‌هایی که بیان آن واقعا شرم‌آور است. 🔹 این‌که انسان هر طور دلش می‌خواهد رفتار کند، به معنای بی‌بند و باری اخلاقی است، اما امروز خود این مسئله به عنوان یک ارزش مهم شناخته می‌شود و در بحث‌ها، سخنرانی‌ها، کتاب‌ها ونوشته‌هایشان، و حتی در کلاس‌هایی که برای بحث‌های اخلاقی برگزار می‌شود و در آن درباره فلسفه ارزش‌ها صحبت می‌کنند، آن را جزو مسلمات می‌دانند. می‌گویند: اصل آزادی است و هیچ چیزی از این آزادی بالاتر نیست. ↙️ ارزش آزادی در چارچوب سعادت انسان 🔹 به هر حال این یک اختلاف مبنایی بین همه ادیان (به‌خصوص دین اسلام) با فرهنگ الحادی است که امروز سراسر دنیا را فراگرفته است. در این فرهنگ بالاترین ارزشی که دیگر در مقابل آن نمی‌شود سخن گفت، این است که «دلم می‌خواهد و دوست می‌دارم»، واگر کسی با این مخالفت کند، بزرگ‌ترین جنایت را به بشریت کرده و نماد خشونت است، و باید هرگونه فحش و تهمتی را نثارش کرد تا دیگر سخنش خریدار نداشته باشد. 🔸 این‌که ما می‌گوییم هوای نفس عاملی منفی برای سعادت است و شرط تأثیر عوامل سعادت در رساندن انسان به سعادت حقیقی این است که انسان تابع هوای نفس نباشد، براساس ارزش‌های اسلامی است؛ وگرنه براساس ارزش‌های الحادی که دنیای امروز می‌پسندد، عکس این مطلب صادق است. برای آن‌ها اصل هوای نفس است. 🔹 به نظر آنها نه تنها هوای نفس بد نیست که یک ارزش مثبت و فوق همه ارزش‌هاست. این یک مسئله، که ما از ابتدا باید بدانیم اگر در ارزش‌های اخلاقی مبنای اسلام را حاکم قرار بدهیم، به معنای محدود کردن غرایز و خواست‌های انسان در چارچوبی است که متناسب با سعادت ابدی انسان است، و هر جا که این غرایز با آن سعادت تزاحم پیدا کند، ارزش منفی خواهد داشت. @mesbahedustan @tabyinir مشروح : http://mesbahyazdi.ir/node/6796
هدایت شده از مصباح دوستان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 وقتی همه در روز قیامت وانفسا می گویند، پیامبر ما، واامتا می گوید اما چه میشود که رحمه للعالمین بااین دلسوزی، از امتش آن هم در سخت ترین شرایط که نیاز به کمک او دارند،شکایت می کند؟ #قرآن @mesbahedustan
هدایت شده از مصباح دوستان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 وقتی همه در روز قیامت وانفسا می گویند، پیامبر ما، واامتا می گوید اما چه میشود که رحمه للعالمین بااین دلسوزی، از امتش آن هم در سخت ترین شرایط که نیاز به کمک او دارند،شکایت می کند؟ #قرآن @mesbahedustan
🔷 سخنان مهم علامه مصباح یزدی در جلسه چهارم درس اخلاق ماه مبارک رمضان ↙️ پیروی از هوای نفس سبب می شود تا انسان بخواهد به وسیله مذاکره با آمریکا، به مردمش کمک کند 🔹شاید شدیدترین لحن قرآن در این زمینه ( پیروی از هوای نفس ) مربوط به این آیه باشد که می‌فرماید: أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ؛کسی‌که دلخواه خودش را می‌پرستد و او را به جای خدا اخذ کرده است. 🔸به جای این‌که در هر کاری ببیند خدا اجازه می‌دهد یا نمی‌دهد، می‌بیند دلش می‌خواهد یا نمی‌خواهد. این همان فرهنگی است که امروز در جهان الحادی حکم‌فرماست. نتیجه این رویکرد نیز این است؛ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ؛ ما به زحمت می‌توانیم این جمله را معنا کنیم! می‌فرماید: با این‌که علم داشت، خداوند او را گمراه کرد. گمراه یعنی انسان راه را نداند و آن را گم کند، ولی خداوند می‌فرماید با این‌که می‌دانند، خدا گمراه‌شان کرده است. مصیبت بسیار بزرگی است! 🔹 انسان وقتی جاهل است، اگر راه خطایی هم برود، ممکن است از کسی بپرسد یا کسی راهنمایی‌اش کند و برگردد، اما وقتی آگاهانه راه خطا را انتخاب کند، چگونه هدایت می‌شود؟ ممکن است نسبت به این انتخاب خیلی هم خوشحال باشد؛ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا. 🔸ممکن است انسان شب که می‌خوابد، در ذهنش این باشد که من فردا می‌خواهم فلان کار را به نفع کشورم انجام بدهم و مردم را از فقر نجات بدهم. برای این منظور باید کاری کنم که آمریکا تحریم‌ها را بردارد. در این صورت اقتصاد کشور رواج پیدا می‌کند، مردم سود می‌برند، زندگی و درآمد‌شان خوب می‌شود و از فقر نجات پیدا می‌کنند، اما توجه ندارد که سیاست‌های خودش باعث ایجاد فقر شده است، و او کسانی را سر کار آورده که با رشوه و رانت‌خواری و... منافع مردم را به خطر انداخته‌اند. 🔹فراموش می‌کند که برای چه فلان وزیر را انتخاب کرده است. فراموش می‌کند که او را چون میلیاردر بود و ریزه‌کاری‌های تجارت خارجی را می‌دانست، سر کار آورده بود، تا با او همکاری بکند و هر استفاده‌ای که می‌خواهد ببرد، حتی اگر به ضرر چند میلیون خلق کشور باشد. با این وصف، می‌گوید: برای این‌که مردم را از فقر نجات بدهم، باید با آمریکا بسازیم؛ یعنی تسلیم شویم و عذرخواهی کنیم تا تحریم‌‌ها را بردارند، تا کمی اقتصاد رواج پیدا کند. 🔸ممکن است در سطحی از آگاهی، باورش این باشد که می‌خواهد فقر مردم را برطرف کند، غافل از این‌که هم خودش، هم مردمش، هم دینش و هم خون‌های شهدا را پایمال کرده است، ریشه انقلاب را کنده است و تا روز قیامت هر چه فساد بر این کار مترتب شود، به گردن اوست. أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ؛ انسان کودنی نیست. این‌گونه نیست که مسائل سرش نشود، علم دارد، تجربه دارد، سیاست و اقتصاد سرش می‌شود، به مردم هم می‌خواهد خدمت کند، اما باورش نمی‌شود که می‌شود با آمریکا درافتاد. می‌گوید: مگر می‌شود؟ امریکا کدخدای عالم است. . 🔹 یک امامی باید باشد که بگوید آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. با خدا باش! وقتی انسان خدا را فراموش کرد این‌گونه می‌شود. اگر خدا را کنار بگذاریم، همه حساب‌ها درست است؛ واقعا در مقابل ثروت، تکنولوژی، سیاست‌مداران، تجربه‌های سیاسی وجنگی آن‌ها کم می‌آوریم، اما ما چیزی داریم که آن‌ها ندارند؛ وَلَقَدْ نَصَرَكُمُ اللّهُ بِبَدْرٍ وَأَنتُمْ أَذِلَّةٌ؛ ما خدا را داریم. وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَى سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ؛ کسی‌که خدا را فراموش کند، دیگر قوای اداراکی‌اش درست کار نمی‌کند و نمی‌تواند حقیقت را بشناسد. خداوند بر دلش (همان قوه‌ای که باید حق و باطل را تشخیص بدهد) مهری می‌زند که باز نمی‌شود. فَمَن يَهْدِي مَنْ أَضَلَّ اللَّهُ؛ کسی را که خدا گمراه کند، چه کسی می‌تواند هدایت کند؟ آیا قدرتی بالاتر از خدا برای هدایت او هست؟! این نتیجه پیروی از هوای نفس است. 31 اردیبهشت 97 مشروح : http://mesbahyazdi.ir/node/6798 @mesbahedustan
دشمن ترین دشمنان ما، در درون خودمان است ... ↙️ هوای نفس؛ دشمنی همیشگی 🔹در روایت دیگری می‌فرماید: الْمُؤْمِنَ لَا يُصْبِحُ وَ لَا يُمْسِي إِلَّا وَ نَفْسُهُ ظَنُونٌ عِنْدَهُ؛ هیچ صبح و شامی بر مؤمن نمی‌گذرد، مگر این‌که نسبت به خودش بدگمان است؛ یعنی همیشه به مکر نفسش توجه دارد؛ مثل این‌که با دشمنی روبه‌رو است که می‌خواهد او را فریب دهد، بنابراین هیچ‌گاه به نفسش اطمینان نمی‌کند. 🔸همیشه با سوءظن به خواسته‌های نفس نگاه می‌کند. هر صبح و شام نفس خودش را متهم می‌داند، نه این‌که گاهی، سالی، ماهی، ماه رمضانی، توجه پیدا کند. 🔹از پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله نقل شده است که فرمود: أَعْدَى عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِي بَيْنَ جَنْبَيْك 🔸 همه ما معنای دشمن را می‌فهمیم و می‌دانیم دشمن، خیر ما را نمی‌خواهد. دشمن می‌خواهد از ما سوءاستفاده کند و حتی به ما ضرر برساند. این‌ها را می‌دانیم. ‌کمابیش دشمن‌هایی را نیز در اطراف خودمان می‌شناسیم. از بین انسان‌ها نیز کمتر کسی است که در زندگی هیچ دشمنی نداشته باشد، اما... 🔹 اما هیچ وقت باور نمی‌کنیم که دشمن‌ترین دشمنان انسان در درون خودش، حضور دارد و بیش از همه می‌خواهد به او ضرر بزند. 🔸حضرت می‌فرماید: هیچ دشمن بیرونی به این اندازه نسبت به انسان، دشمن نیست و این اندازه توان ندارد که به او ضرر بزند. 🔹 تمایلات نفسانی که انسان را وادار به ارضا می‌کند، بیشترین ضررها را به انسان می‌زند؛ از خوردن و خوابیدن گرفته تا مسائل خانوادگی، معاشرتی، مالی، اقتصادی ،سیاسی و بین‌المللی. 🔸 اگر دشمن خارجی نیز بخواهد به انسان ضرر بزند، از راه همین گرایش‌های درونی‌ وارد می‌شود و همین‌ها را تحریک می‌کند تا او را فریب دهد و به هلاکت برساند. @mesbahedustan🔷
🔷 آثار تضمین شده برای ترجیح خواست خدا بر هوی نفس ↙️ آیت الله مصباح در جلسه پنجم درس اخلاق در ماه مبارک رمضان: 🔹 يقُولُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ: وَعِزَّتِي وَجَلَالِي وَعَظَمَتِي وَكِبْرِيَائِي وَنُورِي وَعُلُوِّي وَارْتِفَاعِ مَكَانِي؛ 🔸 خداوند در شب معراج برای پیغمبرش این قسم‌ها را خورده است و این مطالب را فرموده است و حضرت پس از بازگشت برخی از آن‌ها برای مردم نقل کردند. یکی از آن‌ مطالب این است؛ 🔹 ...لَا يُؤْثِرُ عَبْدٌ هَوَايَ عَلَى هَوَاهُ إِلَّا اسْتَحْفَظْتُهُ مَلَائِكَتِي وَكَفَّلْتُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرَضِينَ رِزْقَهُ وَكُنْتُ لَهُ مِنْ وَرَاءِ تِجَارَةِ كُلِّ تَاجِرٍ وَأَتَتْهُ الدُّنْيَا وَهِيَ رَاغِمَةٌ؛ 🔸خداوند دو طایفه را با هم مقایسه می‌کند. چند قسم یاد می‌کند و می‌فرماید: بنده من گاهی طوری است که میل من را بر میل خودش مقدم می‌دارد. در این صورت این کارها را برایش انجام می‌دهم. 1⃣اول این‌که فرشتگان را مأمور حفاظت و نگاهبانی او می‌کنم. اگر انسان بخواهد محافظی برای خودش استخدام کند که تمام وقت شب و روز مراقب او باشد، چقدر پول باید خرج کند؟ اما خداوند این تیم قوی را برای حفاظت کسی که خواسته خدا را برخواسته خودش مقدم می‌دارد، گمارده است. 2⃣ دوم: آسمان‌ها و زمین را کفیل رزق او قرار می‌دهم که رزقش هرجا باشد به آسانی به دستش برسد؛ در هر معامله‌ای که انجام می‌دهد، من پشتیبان نفع او هستم. آن‌چنان کارها را تنظیم می‌کنم که هر کاری به نفع او تمام شود. 3⃣سوم : این دنیایی که این همه مردم به دنبال آن هستند و شبانه‌روز برای آن می‌دوند و برایش خودکشی می‌کنند، با نرمی و آرامی در اختیارش قرار می‌گیرد، بدون این که هیچ زحمتی بکشد. این برای کسانی است که میل من را بر میل خودشان مقدم می‌دارند. 🔷 مجازات های ترجیح هوی نفس بر خواست خدا اکنون ببینیم مجازات و گوشمالی‌های کوچک خدا نسبت به کسی که خواست خودش را بر خواست خدا مقدم می‌دارد، چیست. می‌فرماید: لَا يُؤْثِرُ عَبْدٌ هَوَاهُ عَلَى هَوَايَ إِلَّا شَتَّتُّ عَلَيْهِ أَمْرَهُ وَلَبَّسْتُ عَلَيْهِ دُنْيَاهُ وَشَغَلْتُ قَلْبَهُ بِهَا وَلَمْ أُؤْتِهِ مِنْهَا إِلَّا مَا قَدَّرْتُ لَهُ؛ 1⃣ اول: نظم و سامان را از کارش برمی‌دارم و کارش پراکنده می‌شود؛ هر کاری می‌کند به آن نتیجه مطلوب نمی‌رسد، و از هر راهی می‌رود به بن‌بست می‌رسد. 2⃣ دوم: در کار دنیایش نیز نمی‌تواند تشخیص دهد که مصلحت و مفسده‌اش چیست. خیال می‌کند خیلی سیاست‌مدار است و چیزهایی می‌فهمد که هیچ کس نمی‌فهمد، ولی غافل است که اصلا نمی‌فهمد که مصلحت و مفسده‌اش چیست. آن چنان امر برایش مشتبه می‌شود که خیر و شر خودش را هم نمی‌تواند تشخیص دهد. 3⃣سوم: آن‌چنان مشغول دنیایش می‌کنم که به کلی فکر آخرت، خدا و ارزش‌ها از ذهنش برود. آن چنان سرگرم می‌شود که فرصتی پیدا نمی‌کند که ببیند در چه حال است و از خودش حساب بکشد و چیزی برای آخرتش بفرستد. 4⃣ چهارم: در آخر نیز با همه دغل‌بازی، غیر از آن روزی‌ای که من برایش مقدر کرده‌ام، به چیز دیگری نخواهد رسید. 🔷🔷البته این کار که انسان در همه کارها بنا بگذارد خواست خدا را بر خواست خودش مقدم بدارد، آسان نیست. @mesbahedustan
بسمه تعالي ↙️ بيانيه انجمن فارغ التحصيلان مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) به مناسبت روز جهاني قدس 🔹هفتاد سالگی اشغال قدس و سرزمین فلسطین توسط صهیونیست‌ها، یادآور یکی از بزرگتر‌ین ظلم‌هایی است که در تاریخ بشریت بر این ملت مسلمان و مظلوم رفته است. قصة‌ پرغصّة لگدکوب کردن عدالت و انسانیت با طراحی و حمایت استکبار جهانی، در عین حال، قصه‌ای پرعبرت است برای همه کسانی که به لبخند مستکبران چشم دوخته و به وعده‌های آنان دل خوش‌کرده‌اند. 🔸هر روز که بر این ستم بی‌نظیر تاریخ می‌گذرد،‌ زوایای بیشتری از این توطئة پیچیده آشکار می‌گردد، و پردة نفاق از چهرة تعداد بیشتری از حکام و دولت‌های نامشروع جهان و منطقه فرومی‌افتد. امروز دیگر کمتر کسی است که نداند مذاکرات صلح و سازش و قول‌های شیاطین آمریکایی و اروپایی چیزی جز یک بازی خسارت‌بار به تمام معنا نیست. 🔹 همان‌گونه که امام خميني رضوان‌الله‌ تعالي‌علیه فرمود: راه قدس از کربلا می‌گذرد، و مقاومت و مبارزه‌ای حسینی با یزیدیان زمان تنها راه نجات فلسطین از چنگال خون‌چکان رژیم کودک‌کش اسرائیل است. چنین مقاومتی البته جز با تمسک به عروة‌الوثقای اسلام ناب محمدی (ص) و آموزه‌های حیات‌بخش آن امکان‌پذیر نیست؛ اسلامی که امروز پرچمدار آن امام خامنه‌ای ادام‌الله‌ظله، و نماد آن جمهوری اسلامی است. 🔸امروز رژيم صهيونيستي در حصار سخت مقاومت ناچار به عقب‌نشيني گرديده، مذبوحانه تلاش می‌کند با حرکت‌های نمایشی چون انتقال سفارتخانة برخی کشورهای بدنام یا بی‌اراده به قدس، یا موشک‌باران مواضع مقاومت در سوریه، خود را زنده و توان‌مند جلوه دهد. این درحالی است که نشانه‌های زوال این رژیم جعلی بیش از پیش آشکار شده، و پيش‌بيني مقام معظم رهبري در نابودي قریب‌الوقوع آن، مرحله به مرحله در حال تحقق است. 🔹 تحقق این وعده الهی البته مشروط به تقویت بصیرت، همت، و وحدت امت اسلام بر محور توحید و آموزه‌های اسلامی است. 🔸روز جهاني قدس روز جلوة حقیقی اتحاد و انسجام دنیای اسلام دربرابر ظلم و زیاده‌خواهی استكبار جهاني به سردمداري شيطان بزرگ آمريكا است. این روز آزمایشی بزرگ برای ملت‌های مسلمان است که موضع خود را در صف ‌بندی حق دربرابر باطل، و عدل در مقابل ظلم مشخص سازند، و حقانیت اسلام را در صحنة بین‌الملل به منصة ظهور برسانند. 🔹انجمن فارغ التحصيلان مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) از امت اسلامي، به ويژه ملت شهيدپرور ايران ميخواهد با حضور تماشايي خود بار دیگر كيد دشمنان را خنثي کرده، پرشورتر از گذشته، مرگ صهیونیسم را فریاد زنند، و عظمت اسلام و مسلمين را به رخ جهانیان بکشانند. @tabyinir
⭕️ علامه مصباح یزدی : مسئولین تسلیم قدرت ظاهری دشمن نشوند ⬅️ به یاد داشته باشیم وقتی که ما از لحاظ اسباب ظاهری در نهایت ضعف بودیم، امام می‌فرمود: آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. این سخن از باب اعتمادی بود که او به خدا داشت. اين را به یاد داشته باشیم و در مقاطع مختلف زندگی‌‌مان به کار بگیریم. این طور نشود که اگر احساس ضعف کردیم، تسلیم شویم؛ این شأن مؤمن نیست. خدا نیز دوست ندارد که مؤمن در مقابل کافر و دشمن خدا سر تسلیم فرود بیاورد و با آن‌ها پنهانی‌ قرارداد ببندد. ان شاء ‌الله مسئولین ما توجه داشته باشند و به این آفات مبتلا نشوند. 💐درس‌های‌اخلاق سال‌تحصيلی‌95-96؛ جلسه هفدهم: فینظر کیف تعملون💐 @tabyinir
بیانیه انجمن فارغ التحصیلان موسسه امام خمینی ره در خبرگزاری فارس👇 http://yon.ir/fLHvJ
هدایت شده از مصباح دوستان
🔰 رابطه شب قدر و امام زمان (عج) ↙️ توصیه های علامه مصباح در مورد شب قدر 🔹 شب قدر همچون بار عامي است كه بزرگان و سلاطين براي زيردستان، رعايا و بندگان خود، داده و هدايايي را مي‌بخشيدند. 🔸خداي متعال كه ارحم الراحمين است و رحمت او قابل مقايسه با هيچ رحمت و فضلي نيست، بر امت اسلامي منت گذاشته و شب قدر را همچون بار عام، شب بخشش قرار داده است. شبي كه عبادت آن نيز از عبادت هزار ماه برتر است. 🔷شب قدر سند حقانیت تشیع! 🔸 بيشتر علماي اهل تسنن و همه علما و محدثين شيعه بر اين باورند كه شب قدر در ماه رمضان هر سال تكرار شده، و در هر سال شبي وجود دارد كه از هزار ماه برتر است و ملائكه و روح در آن شب نازل ميشوند. اما نزول ملائكه و روح براي چيست؟ 🔸 «تَنَزَّلُ»؛ فعل مضارع است به معني نازل ميشود. خدا درباره نزول قرآن در شب قدر قرآن مي‌گويد «إِنّا أَنْزَلْناهُ»؛ ، كلمه «أَنْزَلْنا» فعل ماضي است، يعني قرآن را در شب قدر نازل كرديم. 🔹 اين نزول يك بار بود و تمام شد. به تعبير مرحوم علامه طباطبايي نزول نور قرآن بر قلب مقدس پيغمبر اكرم(ص) در اين شب بود. امّا وقتي گفته مي‌شود: «تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ،»؛ كلمه تَنَزَّلُ؛ مضارع و به معني آن است كه نازل ميشوند و اين نزول استمرار دارد. علاوه بر اين در آينده نيز استمرار خواهد داشت. 🔷 اثبات ولايت ائمه با سوره قدر 🔹 در اينجا اين سؤال مطرح ميشود اكنون كه ديگر نزول قرآني وجود ندارد كه ملائكه بر پيغمبر نازل شوند، پس در شب قدر ملائكه براي چه كاري و بر چه كسي نازل ميشوند؟ 🔸 در اصول كافي در باب حجت، روايتي از امام معصوم(ع) آمده است كه خطاب به شخصي فرمودند: «براي اثبات ولايت ما براي مخالفين، با سوره قدر احتجاج كنيد. چرا كه يكي از دلايل لزوم امام بعد از پيغمبر اكرم(ص) اين سوره است.»؛ اين شخص با تعجب ميگويد در اين سوره از امامت و ولايت سخني گفته نشده است. پس چگونه مي‌توان از اين سوره براي اثبات مسئله امامت احتجاج نمود؟ 🔸حضرت فرمودند: از مخالفان بپرسيد در شب قدر ملائكه بر چه كسي نازل ميشوند؟ آيا تاكنون كسي ادعا كرده است كه در شب قدر، ملائكه بر او نازل شده باشند؟ هيچ كس نمي‌تواند ادعا كند كه نزول ملائكه را در شب قدر درك كرده است. تاكنون نيز كسي در اين باره مدعي نشده است. 🔹 قرآن نيز مي‌گويد «تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ»؛ فرشتگان با روح در شب قدر نازل ميشوند. بنابراين حتماً بايد پس از پيغمبر(ص) كسي وجود داشته باشد تا ملائكه بر او نازل شوند. او كسي جز حجت خدا و امام زمان صلوات الله عليه نخواهد بود. 🔷 ملائکه خدمت امام زمان چه می کنند؟ 🔹 امّا وقتي ملائكه بر امام زمان نازل ميشوند، چه كاري خواهند كرد؟ قرآن مي‌فرمايد: «سَلامٌ هِيَ حَتّي مَطْلَعِ الْفَجْرِ»؛ از شب تا صبح، فرشتگان فوج فوج به خدمت امام عصر(عج) رسيده و به ايشان عرض سلام مي‌گويند. براي ملائكه توفيق و شرافتي است كه در شب قدر اجازه ‌يابند تا به خدمت امام زمان(عج) رسيده و به ايشان اداي احترام كنند. 🔸 اما نكته دوم كه در روايات شيعه از حد خبر واحد فراتر است، آن است كه ملائكه نازل ميشوند تا مقدرات سال را بر امام زمان(عج) عرضه نمايند. به ويژه در شب بيست و سوم كه مقدرات عالم به امضاء رسيده و قطعي شده است را به حضور امام زمان صلوات الله عليه ارايه داده و ايشان از تمام مقدرات امت تا پايان سال بعد و شب قدر ديگر، آگاه مي‌شوند. 👈 برای یافت پاسخ به این پرسش که امام زمان (عج) چه نیازی به علم ملائکه دارند؟ آیا خودشان نمی دانند؟ مراجعه شود به مشروح سخنرانی در 👇👇 http://mesbahyazdi.ir/node/306 @mesbahedustan
🔰 تأثیرگذاری شیطان در بعد معرفتی برای از بین بردن ایمان 🔹یکی از کارهای شیطان برای از بین‌بردن ایمان، این است که سعی می‌کند حق و باطل را با هم مخلوط کند. یک خوشه از حق و یک خوشه از باطل را می‌گیرد و با هم مخلوط می‌کند. 🔸 این جاست که شیطان قدرت پیدا می‌کند. او در چنین صحنه‌ای وارد می‌شود، با زبان حق سخن می‌گوید و آن بخش باطل را ترویج می‌کند. چنین وانمود می‌کند که این دو از هم انفکاک‌ناپذیرند. از همین جا آن مطلب باطل را در ذهن طرف جا می‌دهد. این نقش مهم شیطان در باب معرفت است. ↙️ درس‌های اخلاق ماه مبارک رمضان 1439، جلسه بیست‌وپنجم @mesbahedustan
هدایت شده از مصباح دوستان
🔰عید فطر، مکمل یک ماه روزه داری است 🔹 مسلمانان در ماه رمضان يک ماه روزه مي‌گيرند و از خداوند انتظار پاداش دارند. ايشان براي تتميم عبادت يک‌ماهه، عيد مي‌گيرند و در آن روز نماز مي‌خوانند. در واقع عيد فطر مکمل يک ماه روزه‌داري است. http://mesbahyazdi.ir/node/3136
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹روایت علامه مصباح از نقش آیت الله خرازی در شکل گیری مؤسسه امام خمینی (ره) 🔹خاطره گویی علامه مصباح از روندی که به تأسیس مؤسسه امام خمینی (ره) انجامید @tabyinir
هدایت شده از مصباح دوستان
🔷 علامه مصباح: وظیفه کمیته امداد، همان وظیفه دولت است 🔹 از روزی که کمیته امداد به فرمان امام راحل(ره) تشکیل شد و کار خود را در مقیاس کوچک آغاز کرد، بنده به نظرم آمد که این، یکی از بهترین کارهایی است که می‌تواند انجام شود. 🔸 هر حكومتی سعی می‌کند مردم خود را راضی نگه دارد و دولت‌ها در سراسر جهان مي‌كوشند با ارائه خدمات به شهروندان، رضایت آن‌ها را کسب کنند. از همين‌رو همه دولت‌ها، از جمله دولت اسلامی کارهای زیادی را انجام می‌دهند و دستگاه‌های مختلفي را ایجاد کرده‌اند تا فقر از جامعه برطرف شود؛ لذا نهادی مانند کمیته امداد که مستقیماً در پي فقرزدائی است، کار دولت را انجام می‌دهد.در واقع کاری که دولت با چندین واسطه در پی اجرای آن است، کمیته امداد آن را مستقیماً انجام می‌دهد. 🔹 این در حالی است که بسیاری از فعالیت‌های دولت به جاي فقرزدائي، به فربه‌تر شدن ثروتمندان و فقیرتر شدن فقرا می‌انجامد و به سود برخی رانت‌خواران تمام می‌شود. 🔸 طبیعتاً کسانی که در نهاد کمیته امداد امام خمینی(ره) مشغول به کار می‌شوند، از پاک‌ترین افراد هستند برخی اقشار محروم جامعه با مشکلات و سختی‌های زیادی، دست و پنجه نرم می‌کنند؛ این افراد علیرغم فشارهای زندگی، بر اساس ایماني كه به خداوند دارند، ناشکری نمی‌کنند؛ این نشان از عظمت روحی آنها دارد؛ طبیعتاً خدمت به چنین کسانی بدون طمع رسیدن به پست و مقام، اجری فراوان دارد. @mesbahedustan مشروح: http://mesbahyazdi.ir/node/6849
هدایت شده از مصباح دوستان
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 به خاطر تکنولوژی، ثروت و کاخ های دشمنان، خودباخته نشوید و از موضع خود کوتاه نیایید 🔹اسلام « فقط » دین رحمت نیست ... @mesbahedustan
هدایت شده از مصباح دوستان
🔷 علامه در دیدار با : 🔹 در رسانه ملی به دو گروه علمی و فنی اسلامی نیاز داریم؛ گروه اول باید افرادی باشند که محتواهای صحیح و مفید و ارزنده را استخراج کرده و مطابق با قشرهای مختلف جامعه، محتوای متین و مؤثر آماده کنند و گروه دوم باید عهده دار کار فنی شوند و قالب های جذاب، زیبا و متناسب با علائق و سلائق مختلف مردم در گروه های سنی مختلف آماده کنند. 🔸 این مسأله، یک حرف نو و جدید نیست،بلکه هر عاقلی این مطلب را می داند؛ اما سخن در این است که صدا و سیما در این دو بعد در حد مطلوب و ایده آل کار کرده است یا خیر؟ بنده فکر می کنم در حد ایده آل نیست؛ هم در محتوا نقص وجود دارد و هم در شیوه ارائه. 🔹گاهی کسانی عهده دار ساخت برخی برنامه ها می شوند که صلاحیت ساخت آن را ندارند و مطالبی در آن بیان می شود که مغایر با هدف هاست. 🔸اگر فکر می کنید این دو مؤلفه در حد کامل در برنامه های صدا و سیما اجرا می شود، که باید خدا را شکر کرد 🔹 اما اگر باور دارید، ضعف هایی وجود دارد، نمی توان از کنار آن بی خیال گذشت؛ چرا که ما مسئولیم؛ روزی باید در مقابل خدا، پیامبر(ص)، ائمه(ع)، شهدا و خانواده های آن ها پاسخگو باشیم که در مقابل این همه نعمت و این همه فداکاری آن ها برای اسلام، چه کرده ایم؟ 🔸 آیا می توانیم بگوییم ما برای این که مردم جذب شبکه ماهواره ای نشوند، مجبور شدیم چنین برنامه هایی بسازیم؟ آیا شما برای برنامه هایی با محتوای مفید، تا حدامکان برای جذابیت آن تلاش کردید و نتیجه نگرفتید یا خیر؟ اگر در حدامکان تلاش نکرده اید، نمی توانید بگویید برای این که مردم جذب شبکه های خارجی نشوند مجبور به ساخت فلان برنامه شدیم! 🔹 اگر در «حدامکان» برای جذاب سازی برنامه با محتوای غنی تلاش کردید، دیگر ناراحت نباشید که عده ای از برنامه های شما خوششان نمی آید؛ چرا که قرآن با آن همه زیبایی اش وقتی به گوش عده ای می رسید، نه تنها به پیامبر(ص) ایمان نمی آوردند بلکه پیامبر را ساحر و شاعری مجنون می نامیدند! 🔸عامه مردم که توقع بجایی دارند، دوست دارند مطالب سودمند البته به صورت جذاب ارائه شود تا برای آنها مفید باشد. لذا توصیه بنده این است که اگر ضعفی در این دو رکن وجود دارد، جبران شود. مشروح خبر به زودی... @mesbahedustan
💢داستان عجیب این روزها کم کاری با شما، خوردنش به پای امام و انقلاب! سفر های خارجی و بستن با غربی ها برای شما، با رهبر! سود کلان ارزی برای شما، پاسخ آن بازاری که زیر قیمت دلار قد خم کرده با انقلاب! وعده های توخالی از لیبرال مسلک، جبران وعده ها با انقلاب! زمان انتخابات اوج دغدغه سازی ها در کنسرت و رفتن زنان به استادیوم، حالا همه ناراحت از قیمت دلار! چرا با کم کاری و کار نادرست مردم را مقابل هم قرار میدهید!؟
روایت استاد باقرزاده از دو گله رهبری نسبت به حوزه و دانشگاه @tabyinir مشروح در: http://tabyin.ir/node/80482
دو گله رهبری از حوزه و دانشگاه / لزوم برگزاری کرسی های آزاد اندیشی تبیین: عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) تصریح کرد: اگر کرسی های آزاد اندیشی برگزار شود و یک عالم و دانشمندی جواب مطالب اشتباه بدهد، دیگر اینقدر سریع افراد طرفدار و جذب مطالب و نظریات باطل نخواهند شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی تبیین، حجت الاسلام دکتر باقرزاده در جمع تعدادی از اساتید و کارمندان موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به درخواست رهبری برای برپایی کرسی های آزاد اندیشی ، گفت: با توجه به تزاحم و مخالفت قدرت ها با آزاد اندیشی، در جمهوری اسلامی ایران، رهبر انقلاب بیشترین حمایت و درخواست از برگزاری کرسی های آزاد اندیشی دارند. عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) به برگزاری جلسه ها و نشست های علمی ترویجی در این چند ساله اشاره وتصریح کرد: در دوره کنونی رهبر انقلاب از دوچیز گله مند هستند، یکی نبود آزاد اندیشی در این نشست ها و دیگری عدم برپایی کرسی های آزاد اندیشی در حوزه های علمیه می باشد. وی در پاسخ به سوال «آزاد اندیشی چرا؟»گفت: دریچه و دالان تولیدعلم آزاد اندیشی است و ترس اساتید و محققین از تبیین نظریات و حرف های خود، سبب توقف رشد علم در یک جامعه علمی، خواهد شد. دکتر باقرزاده نبودن خط قرمز در بیان نظریات منافی با رعایات مصالح اجتماعی ندانست و بیان داشت: همانگونه که رهبر انقلاب فرمودند، بایدکرسی های آزاد اندیشی را مدیریت کرد و با جهت دهی کردن این کرسی ها نظریات را به سمت مصالح جامعه سوق داد. وی در تبیین «فایده کرسی های آزاد اندیشی»، گفت: برخلاف تفکر بعضی افراد که فکر میکنند هدف از تشکیل این کرسی ها جلوگیری از زیرزمینی شدن نظریات است، طبق نظر رهبر انقلاب این کرسی ها مقدمه تشکیل علم و از ضروریات محیط علمی می باشد. استاد حوزه، یکی از چالش های موجود در حوزه علمیه را تبیین نظریات و ایده ها با مخاطب عام دانست و افزود: اگر کرسی های آزاد اندیشی در حوزه های علمیه تشکیل شود افراد باید نظریات خود را در برابر داور و ناقدان و متخصصین بیان کند و مخاطبین به راحتی صحت یا بطلان این ایده را می فهمند. وی در پاسخ به این سوال که « چرا کرسی های آزاد اندیشی در حوزه ضرورت دارد؟»گفت: اصالت حوزه های علمیه به حرف آزاد زدن می باشد، و امروز یک خطری که حوزه ها را تهدید میکند این است که یک سری حرف ها زیرزمینی زده می شود. استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نظریات سکولاریستی حوزه، تصریح کرد: در صورت برگزار نکردن کرسی های آزاد اندیشی جهت تبیین و نقد این نظریات، این مباحث در مجالس خصوصی و فضاهای مجازی مطرح خواهد شد و با تحمیل نظریات باطل به افراد ضعیف از لحاظ علمی، افرادی جذب و مروجین این نظریات خواهند شد. وی ادامه داد: اگر کرسی های آزاد اندیشی برگزار شود و یک عالم و دانشمندی جواب مطالب اشتباه بدهد، دیگر اینقدر سریع افراد طرفدار و جذب مطالب و نظریات باطل نخواهند شد. @tayinir