eitaa logo
تبیین (انجمن فارغ التحصیلان مؤسسه ره
983 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
907 ویدیو
52 فایل
مرجع اخبار، سخنان و کلیپ از مؤسسه وعلامه مصباح و شاگردانشان ادمین @omid123 @tabyin1 گروه بصیرتی اساتید انقلابی http://eitaa.com/joinchat/577372176C9f907ab122 کانال دوستان مصباح http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d .
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 فحش، تهمت، ناسزا و قلت یاران و کثرت دشمنان نباید مانع انجام تکلیف باشد 🔻 علامه مصباح یزدی در جمع فارغ التحصیلان موسسه امام (ره): 🔹طبق روایات علما وارثان هستند اما وارثان انبیا چه وظیفه‌ای بر عهده دارند؛ به عبارت بهتر انبیا چه وظیفه‌ای داشته اند که وارثان انبیا نیز از آن‌ها ارث ببرند؟ 🔸شارع، دو نوع حکم دارد؛ احکام امضائی و احکام تعبدی و آنچه که عقل بشر نمی‌تواند به آن دست یابد، احکام امضائی است، وگرنه مستقلات عقلیه را می‌توان با عقل درک کرد؛ لذا برخی معتقدند تنها وظیفه انبیا، بیان احکام شرعی تعبدی است و بر همین اساس وظیفه وارثان انبیا نیز یاد گرفتن مسائل شرعی و بیان آن‌ها برای مردم است. 🔹بر اساس این نگاه، تنها وظیفه عالمان، نوشتن رساله و آگاه کردن مردم از تکالیف شرعی تعبدی است؛شاید بسیاری از افراد کمابیش چنین تفکری را قبول دارند، اما طبق آیات قرآن کریم و روایات، وظیفه انبیا تنها بیان احکام شرعی نیست؛ انبیا تنها به خاطر بیان احکام فقهی مورد آزار و اذیت قرار نمی‌گرفتند؛ سیدالشهدا علیه‌السلام هم تنها به خاطر فتوا به احکام تعبدی، به شهادت نرسید. 🔸اولین وظیفه پیامبران، یادآوری و مطالبه فطرت خداپرستی از مردم است؛ وظیفه دوم آنها، یادآوری نعمت‌های الهی برای مردم است تا آنها لزوم شکر خداوند را درک کنند؛ وظیفه دیگر انبیا بیان احکام و تبلیغ است و در آخر انبیا وظیفه دارند تا عقل‌هایی را که زیر حجاب‌ها و غبارها دفن شده اند را زنده کنند. از این رو وارثان انبیا نیز چنین وظیفه هایی دارند. 🔹عقل، همیشه کارآمد نیست؛ عقل زمانی می‌تواند کارآیی داشته باشد که اولا مبتلا به غفلت نباشد، ثانیا دچار نسیان و فراموشی نشده باشد و ثالثا حجاب هوای نفس روی آن حائل نشود و فرد تسلیم شیطان نشود. 🔸هیچ فرد عاقلی سکه طلا را با یک هزارتومانی – هر چقدر هم که نو و زیبا باشد – عوض نمی‌کند و کسی هم که چنین کند، از نگاه مردم کم عقل است. اما اگر به زندگی خودمان نگاه کنیم شاید شبیه چنین کاری را زیاد انجام داده باشیم؛ مثلا یک ساعت از عمر که می‌توان در آن کاری انجام داد تا اجر بی نهایت نصیبمان گردد را در مقابل لذت‌های زودگذر دنیایی از دست داده ایم. این کارها نیز بچه گانه و کم عقلی است، اما گاهی مرتکب می‌شویم. 🔹زیانکارترین مردم کسانی هستند که در مسیر گمراهی تلاش می‌کنند و در عین حال گمان می‌کنند که در مسیر رستگاری هستند؛ مبادا ما گمان کنیم که وارثان انبیا هستیم و کارمان، بهترین کارهاست، اما هدفمان، تنها دنیا باشد! در این صورت مصداق همین آیه خواهیم بود. 🔸هر کسی فقط دنیا را بخواهد، خدا به او خواهد داد؛ اما در آخرت از عذاب الهی، ایمن نخواهد بود. 🔹هر کدام از ما باید منصفانه خودمان را ارزیابی کنیم؛ ببینیم زمانی که از خواب بیدار می‌شویم با انگیزه مادی کار می‌کنیم و یا انگیزه الهی؟ اگر قرار باشد انگیزه ما، مادی باشد، با کافران چه تفاوتی خواهیم کرد؟ 🔸همه پیامبران، اگر چه در قلت و ضعف بوده‌اند، اما این سبب نشد تا به وظیفه خود عمل نکنند؛ آن‌ها نگفتند که من تنها هستم و نمی‌توانم در مقابل همه مردم، کاری از پیش ببرم. 🔹اگر ما وارث انبیا هستیم، نباید از تنها بودن و قلت نفرات بترسیم، باید ببینیم خدا چه می‌پسندد و به دنبال آن باشیم؛ در این مسیر نیز خودمان را برای تحمل انواع تهمت ها، فحش ها، ناملایمات، شکنجه‌ها و حتی کشته شدن نیز آماده کنیم. @tabyinir
🔰🔸جلسه اول درس اخلاق رمضان 1439 ↙️ایمان چیست؟ 🔷دو شرط ایجابی و سه شرط سلبی برای ایمان 🔆 علامه مصباح: 🔹 معرفت و محبت اسباب ایجابی تحقق ایمان هستند، اما التزام به لوازم آن، یک شرط سلبی هم دارد. ما در کارها و زندگی‌مان همیشه با عوامل سلبی سروکار داریم. 🔸 فرض بفرمایید که می‌خواهیم آتشی را روشن کنیم. روشن است که باید هیزمی فراهم کنیم و کبریتی به آن بزنیم تا روشن شود و آتش بگیرد. این را همه می‌دانیم که شرط وجود آتش است، اما اگر اتفاقا باران آمده بود و هیزم‌ها خیس بود، هرچه کبریت بزنیم، هیزم‌ها آتش نمی‌گیرد؛ زیرا رطوبت داشتن هیزم مانع آتش گرفتن آن است. ↙️ اولین شرط سلبی برای ایمان: مخالفت با هوای نفس 🔹برای این‌که پدیده‌ای تحقق پیدا کند، افزون بر وجود شرط‌های ایجابی‌، باید موانع و شرط‌های سلبی آن نیز نباشند. ما باید افزون بر داشتن معرفت و محبت، از هوای نفس مخالف با آن محبت، خالی باشیم و اگر هوای نفسی داشته باشیم که چیز دیگری را برای ما زیباتر و لذت‌بخش‌تر جلوه دهد، دنبال آن می‌رویم. ↙️ دومین شرط سلبی برای ایمان: فریب نخوردن از دنیا 🔸 عامل دوم «دنیا»ست. خداوند در قرآن می‌فرماید: فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَلَا يَغُرَّنَّكُم بِاللَّهِ الْغَرُورُ. دنیا نیز از مسائلی است که در فرهنگ عمومی مسلمان‌ها شایع است. همه این حدیث را می‌دانند که حب الدنيا رأس کل خطيئة. اساس هر گناهی حب دنیاست. ↙️ شرط سلبی سوم: شیطان 🔹 عامل سوم نیز شیطان است. قرآن می‌گوید: شیطان شما را گمراه و جهنمی می‌کند؛ از او پیروی نکنید؛ أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ. این خطاب خداوند خطاب به همه انسان‌هاست و کلمه بنی‌آدم شامل پیغمبران و معصومان نیز می‌شود. 🔸 وجود این سه عامل مانع می‌شود که انسان آن‌چه را می‌داند جدی بگیرد و به آن عمل کند. اگر می‌خواهیم موفق شویم و به سعادت برسیم، باید با این سه عامل مبارزه کنیم. مشروح: http://mesbahyazdi.ir/node/6793
🔰🔸جلسه دوم درس اخلاق رمضان 1439 ↙️ جنگ عقل و نفس 🔹 نفس معنای مختلفی دارد؛ خود، شخص و روح سه معنا برای نفس هستند که البته بار ارزشی منفی یا مثبت ندارند. اما آن نفس در معنای دیگری به کار می رود که یکی از معانی آن غالبا در مقابل عقل قرار می گیرد و بار ارزشی منفی دارد. 🔸 عقل است که می‌اندیشد که این کار در همین جا، در خانواده‌ام، در محیط، در شهر، در زندگی تا دم مرگ، حتی بعد از آن تا روز قیامت چه لوازمی دارد و و بالاخره آیا باعث می‌شود که من به بهشت بروم یا به جهنم. عقل باید همه این‌ها را حساب کند تا بگوید این کار را بکن یا نکن. 🔹 اما حکم نفس ( در معنا با بار ارزشی منفی ) فقط برخاسته از غرایز است؛ همان غرایزی که در حیوانات نیز وجود دارد. این است که این دو غالبا با هم سازگار نیستند. غالبا آن چیزی که انسان بر اساس غریزه می‌خواهد، همان چیزی نیست که عقل می‌گوید؛ 🔸 انسان روزه می‌گیرد، غریزه می‌گوید: غذا بخور، اما عقل می‌گوید: نخور! وقتی انسان به سن بلوغ می‌رسد، غرایز حیوانی‌اش تقویت می‌شود و آن غریزه می‌گوید: هر جایی که شد به هر وسیله‌ای اعمال غریزه کن؛ شرطی ندارد! اما عقل می‌گوید: حساب کن که اگر این طور عمل کردی چه نتایجی بر آن بار می‌شود و فکر آن را هم باید کرد. 🔹 این دو غالبا با هم نمی‌سازند؛ البته گاهی اتفاق می‌افتد که با هم در یک سو باشند. 🔸 برای مثال، ازدواج چیزی است که هم غریزه انسان به آن تمایل دارد، هم عقل به آن حکم می‌کند و هم دستور شرع است. البته فرض ما این است که عقل و شرع با هم همراه هستند. 🔹 جنگ بین نفس و عقل به این معناست که غرایز انسان اقتضائاتی دارد که همیشه با حکم عقل موافق نیست. پیروی از هوای نفس یعنی پیروی از غرایزی که در ما وجود دارد، بدون این‌که به حکم عقل و حکم شرع نظر داشته باشیم. 🔸 البته نفس معانی دیگری هم دارد که دارای بار ارزشی مثبت است مانند لفس لوامه و نفس مطمئنه. @mesbahedustan @tabyinir مشروح در : http://mesbahyazdi.ir/node/6794
🔰🔸جلسه سوم درس اخلاق رمضان 1439 (قسمت اول) ↙️ جایگاه عقل و دین در شناخت ارزش ها 🔹 آیا هر چیزی که مقتضای غرایز ما باشد، عاملی سلبی است و باید از آن اجتناب کرد یا این‌گونه نیست؟هر چند گاهی مقتضای غرایز ما با آن چه در رسیدن ما به کمالات مؤثر است، هم‌سو می‌شوند؛ مانند ازدواج. 🔸 پاسخ اجمالی این پرسش آن است که در برخی از مسایل خداوند متعال از راه عقلی که به ما داده است، به ما می‌فهماند که اشباع این غریزه در این شکل، در این حد، در این مکان و در این زمان مانع سعادت انسان می‌شود. کمابیش همه انسان‌ها نیز این چیزها را قبول دارند و هر خواسته‌ای را در هر جایی اشباع نمی‌کنند. برای مثال حیایی که انسان دارد باعث می‌شود که در بعضی جاها اصلا بعضی غرایزش را مطرح نکند و درصدد اشباعش برنیاید. هیچ کس وسط خیابان هر کاری که در اتاق خلوتش انجام می‌دهد، انجام نمی‌دهد. این‌ها ریشه‌ای عقلایی دارد. کودک یتیمی را فرض کنید که یک شیرینی دارد و دلش به آن خوش است. در این‌جا عقل بدی گرفتن این شیرینی از دست این کودک را می‌فهمد؛ اگرچه ممکن است با گرفتن آن غریزه انسان اشباع شده و گرسنگی‌اش برطرف شود. 🔹 ولی همه‌جا این طور نیست و به خصوص برای کسانی‌که به دین و احکام دینی و واجبات و محرمات معتقد هستند، بسیاری از موارد وجود دارد که دین به آن‌ها می‌گوید، این کار بد است و نباید آن را انجام داد یا خوب است و باید انجام داد، ولی عقل آن را نمی‌فهمد. اصلا فایده دین همین است. دین آمده است تا به عقل در جایی کمک کند که نمی‌تواند ما را به آن‌چه موجب سعادت‌مان است هدایت کند. به این ترتیب برای ما از راه عقل و وحی ثابت می‌شود که این پیروی از هوای نفس با سعادت ابدی ما منافات دارد و نباید انجام دهیم. اگر این احکام شرع نبود ما بسیاری از مسایل را نمی‌توانستیم اثبات کنیم. اما همه مکاتب فلسفه اخلاق این‌گونه نیستند. @mesbahedustan @tabyinir مشروح : http://mesbahyazdi.ir/node/6796
🔰🔸جلسه سوم درس اخلاق رمضان 1439 (قسمت دوم) ↙️ ارزش مطلق آزادی در فرهنگ الحادی 🔹 متأسفانه علی‌رغم پیشرفت‌هایی که انسان در جهات علمی و عقلانی کرده است، در جهات اخلاقی بیش از نود درصد تنزل کرده است. امروز همه محافل علمی و دانشگاه‌های دنیا یک چیز را ارزش مطلق می‌دانند که فقط استثنائاتی می‌تواند داشته باشد؛ و آن ارزش هم این است که به هر چه دلت می‌خواهد، عمل کن؛ آزادی به معنای عام آن! این یکی از ارزش‌هایی است که امروز در همه دنیا شناخته شده و مورد قبول است. 🔸 بزرگان کشورهایی که به عنوان پیشرفته‌ترین کشورها شناخته می‌شوند، گاهی می‌گویند: ما افتخار می‌کنیم که در کشور ما طوری است که هر کس می‌تواند هر طور دلش می‌خواهد زندگی کند. ما هم در سفرهایی که به این کشورها داشته‌ایم با این صحنه و منطق مواجه بوده‌ایم؛ صحنه‌هایی که بیان آن واقعا شرم‌آور است. 🔹 این‌که انسان هر طور دلش می‌خواهد رفتار کند، به معنای بی‌بند و باری اخلاقی است، اما امروز خود این مسئله به عنوان یک ارزش مهم شناخته می‌شود و در بحث‌ها، سخنرانی‌ها، کتاب‌ها ونوشته‌هایشان، و حتی در کلاس‌هایی که برای بحث‌های اخلاقی برگزار می‌شود و در آن درباره فلسفه ارزش‌ها صحبت می‌کنند، آن را جزو مسلمات می‌دانند. می‌گویند: اصل آزادی است و هیچ چیزی از این آزادی بالاتر نیست. ↙️ ارزش آزادی در چارچوب سعادت انسان 🔹 به هر حال این یک اختلاف مبنایی بین همه ادیان (به‌خصوص دین اسلام) با فرهنگ الحادی است که امروز سراسر دنیا را فراگرفته است. در این فرهنگ بالاترین ارزشی که دیگر در مقابل آن نمی‌شود سخن گفت، این است که «دلم می‌خواهد و دوست می‌دارم»، واگر کسی با این مخالفت کند، بزرگ‌ترین جنایت را به بشریت کرده و نماد خشونت است، و باید هرگونه فحش و تهمتی را نثارش کرد تا دیگر سخنش خریدار نداشته باشد. 🔸 این‌که ما می‌گوییم هوای نفس عاملی منفی برای سعادت است و شرط تأثیر عوامل سعادت در رساندن انسان به سعادت حقیقی این است که انسان تابع هوای نفس نباشد، براساس ارزش‌های اسلامی است؛ وگرنه براساس ارزش‌های الحادی که دنیای امروز می‌پسندد، عکس این مطلب صادق است. برای آن‌ها اصل هوای نفس است. 🔹 به نظر آنها نه تنها هوای نفس بد نیست که یک ارزش مثبت و فوق همه ارزش‌هاست. این یک مسئله، که ما از ابتدا باید بدانیم اگر در ارزش‌های اخلاقی مبنای اسلام را حاکم قرار بدهیم، به معنای محدود کردن غرایز و خواست‌های انسان در چارچوبی است که متناسب با سعادت ابدی انسان است، و هر جا که این غرایز با آن سعادت تزاحم پیدا کند، ارزش منفی خواهد داشت. @mesbahedustan @tabyinir مشروح : http://mesbahyazdi.ir/node/6796
هدایت شده از مصباح دوستان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 وقتی همه در روز قیامت وانفسا می گویند، پیامبر ما، واامتا می گوید اما چه میشود که رحمه للعالمین بااین دلسوزی، از امتش آن هم در سخت ترین شرایط که نیاز به کمک او دارند،شکایت می کند؟ #قرآن @mesbahedustan
هدایت شده از مصباح دوستان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 وقتی همه در روز قیامت وانفسا می گویند، پیامبر ما، واامتا می گوید اما چه میشود که رحمه للعالمین بااین دلسوزی، از امتش آن هم در سخت ترین شرایط که نیاز به کمک او دارند،شکایت می کند؟ #قرآن @mesbahedustan
🔷 سخنان مهم علامه مصباح یزدی در جلسه چهارم درس اخلاق ماه مبارک رمضان ↙️ پیروی از هوای نفس سبب می شود تا انسان بخواهد به وسیله مذاکره با آمریکا، به مردمش کمک کند 🔹شاید شدیدترین لحن قرآن در این زمینه ( پیروی از هوای نفس ) مربوط به این آیه باشد که می‌فرماید: أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ؛کسی‌که دلخواه خودش را می‌پرستد و او را به جای خدا اخذ کرده است. 🔸به جای این‌که در هر کاری ببیند خدا اجازه می‌دهد یا نمی‌دهد، می‌بیند دلش می‌خواهد یا نمی‌خواهد. این همان فرهنگی است که امروز در جهان الحادی حکم‌فرماست. نتیجه این رویکرد نیز این است؛ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ؛ ما به زحمت می‌توانیم این جمله را معنا کنیم! می‌فرماید: با این‌که علم داشت، خداوند او را گمراه کرد. گمراه یعنی انسان راه را نداند و آن را گم کند، ولی خداوند می‌فرماید با این‌که می‌دانند، خدا گمراه‌شان کرده است. مصیبت بسیار بزرگی است! 🔹 انسان وقتی جاهل است، اگر راه خطایی هم برود، ممکن است از کسی بپرسد یا کسی راهنمایی‌اش کند و برگردد، اما وقتی آگاهانه راه خطا را انتخاب کند، چگونه هدایت می‌شود؟ ممکن است نسبت به این انتخاب خیلی هم خوشحال باشد؛ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا. 🔸ممکن است انسان شب که می‌خوابد، در ذهنش این باشد که من فردا می‌خواهم فلان کار را به نفع کشورم انجام بدهم و مردم را از فقر نجات بدهم. برای این منظور باید کاری کنم که آمریکا تحریم‌ها را بردارد. در این صورت اقتصاد کشور رواج پیدا می‌کند، مردم سود می‌برند، زندگی و درآمد‌شان خوب می‌شود و از فقر نجات پیدا می‌کنند، اما توجه ندارد که سیاست‌های خودش باعث ایجاد فقر شده است، و او کسانی را سر کار آورده که با رشوه و رانت‌خواری و... منافع مردم را به خطر انداخته‌اند. 🔹فراموش می‌کند که برای چه فلان وزیر را انتخاب کرده است. فراموش می‌کند که او را چون میلیاردر بود و ریزه‌کاری‌های تجارت خارجی را می‌دانست، سر کار آورده بود، تا با او همکاری بکند و هر استفاده‌ای که می‌خواهد ببرد، حتی اگر به ضرر چند میلیون خلق کشور باشد. با این وصف، می‌گوید: برای این‌که مردم را از فقر نجات بدهم، باید با آمریکا بسازیم؛ یعنی تسلیم شویم و عذرخواهی کنیم تا تحریم‌‌ها را بردارند، تا کمی اقتصاد رواج پیدا کند. 🔸ممکن است در سطحی از آگاهی، باورش این باشد که می‌خواهد فقر مردم را برطرف کند، غافل از این‌که هم خودش، هم مردمش، هم دینش و هم خون‌های شهدا را پایمال کرده است، ریشه انقلاب را کنده است و تا روز قیامت هر چه فساد بر این کار مترتب شود، به گردن اوست. أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ؛ انسان کودنی نیست. این‌گونه نیست که مسائل سرش نشود، علم دارد، تجربه دارد، سیاست و اقتصاد سرش می‌شود، به مردم هم می‌خواهد خدمت کند، اما باورش نمی‌شود که می‌شود با آمریکا درافتاد. می‌گوید: مگر می‌شود؟ امریکا کدخدای عالم است. . 🔹 یک امامی باید باشد که بگوید آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. با خدا باش! وقتی انسان خدا را فراموش کرد این‌گونه می‌شود. اگر خدا را کنار بگذاریم، همه حساب‌ها درست است؛ واقعا در مقابل ثروت، تکنولوژی، سیاست‌مداران، تجربه‌های سیاسی وجنگی آن‌ها کم می‌آوریم، اما ما چیزی داریم که آن‌ها ندارند؛ وَلَقَدْ نَصَرَكُمُ اللّهُ بِبَدْرٍ وَأَنتُمْ أَذِلَّةٌ؛ ما خدا را داریم. وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَى سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ؛ کسی‌که خدا را فراموش کند، دیگر قوای اداراکی‌اش درست کار نمی‌کند و نمی‌تواند حقیقت را بشناسد. خداوند بر دلش (همان قوه‌ای که باید حق و باطل را تشخیص بدهد) مهری می‌زند که باز نمی‌شود. فَمَن يَهْدِي مَنْ أَضَلَّ اللَّهُ؛ کسی را که خدا گمراه کند، چه کسی می‌تواند هدایت کند؟ آیا قدرتی بالاتر از خدا برای هدایت او هست؟! این نتیجه پیروی از هوای نفس است. 31 اردیبهشت 97 مشروح : http://mesbahyazdi.ir/node/6798 @mesbahedustan