eitaa logo
آموزش نظام قرآن | مصطفی دارابی
608 دنبال‌کننده
689 عکس
561 ویدیو
4 فایل
تدبر یعنی فهم منسجم، پیوسته و هماهنگ تدبر ابزار کشف نظام قرآن است که آن تنها راه سعادت انسان و جامعه است در این کانال فهم نظام‌مند قرآن را آموزش می دهیم و مواضعی نسبت به موضوعات جامعه از منظر نظام قرآن مدیر: مصطفی دارابی @mostafadarabi
مشاهده در ایتا
دانلود
7.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 حلقه مفقوده سازوکار اعمال ولایت در نظام اجرایی کشور 🔹 وقتی به سازوکار اعمال ولایت در حکومت نگاهی ساختاری بیافکنیم، یک حلقه مفقوده بزرگ می‌بینیم. زیرا در قانون اساسی سازوکار دقیقی برای آن تعریف نشده است. در واقع مفروض گرفته شده است که وقتی رهبری سیاستی را به قوا ابلاغ کند آنها اجرا خواهند کرد! 🔹اما تجربه قریب نیم قرنه انقلاب نشان می‌دهد قوا می‌توانند بدون نگرانی سیاست های ابلاغی رهبری را به کناری بیندازند و برنامه باب میل خود را پیش ببرند. 🔹 تأسیس مرکز نظارت راهبردی اجرای سیاست های کلی نظام قدمی ست در یک مسیر طولانی جهت پرکردن حلقه مفقوده اعمال ولایت در نظام اجرایی کشور. کانال آموزش تدبر در قرآن بپیوندید🔻 eitaa.com/tadabbor_darabi
18.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 منشأ ایمان و امید کجاست؟ 🔹در سخنرانی مراسم سالگرد رحلت امام خمینی (ره) رهبر معظم انقلاب روی دو عامل ایمان و امید تاکید کردند. سوالی پدید می آید که منشأ ایمان و امید کجاست و این دو عامل مهم را باید در کجا جستجو کنیم؟ 🔹اگر به کلام خدا مراجعه کنیم، منشأ ایمان را در در قرآن باید جستجو کنیم. در تک تک انذارها، استدلال ها، بشارت ها، حکمت‌ها و مثال‌های کلام خدا. فردی که در مسیر این تعلیم الهی قرار داشته باشد به منشأ و حقیقت ایمان می‌رسد و از جمع این افراد جامعه ایمانی ساخته می شود. 🔹امید هم در انسان از ایمان او می جوشد زیرا ایمان به حقایق هستی و مسیر درخشان ایمان می تواند امید به آینده را در انسان زنده کند و پرورش دهد. سپس از جمع این انسان های امیدوار جامعه امیدوار ساخته می‌شود. 🔹پس برای رسیدن به ایمان و امید پیش از همه چیز باید تعلیم کلام خدا در دستور کار باشد. (گزیده جلسه ۶ نظام سوره یاسین) کانال آموزش تدبر در قرآن بپیوندید🔻 eitaa.com/tadabbor_darabi
1402-03-15-یاسین6.mp3
23.14M
💠دوره تدبر در سوره یاسین (۱۴۰۲) 🔹جلسه ششم دور اول سوره (مفاهیم آیات ۶۹ تا آخر) 🎥 فیلم جلسه در آپارات🔻 aparat.com/v/sIfxD 📂 پوشه فیلم جلسات دوره در آپارات🔻 aparat.com/playlist/6119033 به کانال آموزش تدبر در قرآن بپیوندید🔻 eitaa.com/tadabbor_darabi
28.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 مجلس انقلابی و فالوده فولادی 🔹اخیرا کلیپی منتشر شد که اقدامات انقلابی مجلس یازدهم را در سه سال فعالیت خود تشریح می‌کند. این کلیپ بسیار خوب لیستی از قوانین مصوب را که به راستی عنوان انقلابی می‌گیرد تشریح می کند. (لینک کلیپ مورد نظر) مثل تسهیل مجوز کسب و کار، نوسازی نظام مالیاتی، قانون جهش تولید دانش بنیان، قانون جهش تولید مسکن و مالیات خانه های خالی و ... 🔹اما برخی نمایندگان انقلابی همین مجلس اقداماتی دارند که در تناقض آشکار با این مصوبات قرار می‌گیرد. اقداماتی که دقیقا در جهت تحکیم سیاست های نئولیبرالی در اقتصاد است. 🔹وقتی به شیوه انتخاب این نمایندگان دقت می‌کنیم می‌بینیم که این افراد کسانی هستند که از طریق لیست های بسته شده به صورت قبیله‌ای به مجلس رفته اند نه بر اساس یک انتخاب واقعی بر اساس معیارهای انقلابی. 🔹چنین نمایندگانی در صحن مجلس به مصوبات انقلابی رأی می‌دهند اما فالوده خود را با فولادی ها می‌خورند! کانال آپارات ما را دنبال کنید 🔻 aparat.com/v/hg72I به کانال آموزش تدبر در قرآن بپیوندید🔻 eitaa.com/tadabbor_darabi
11.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 آیا حضور در اماکن مذهبی مانع دنیاگرایی میشود؟ 🔹برخی افراد مذهبی گمان می کنند حضور در اماکن مذهبی میتواند روند زندگی را دینی کند و مانع سقوط انسان شود. 🔹اگر بخواهیم با شاخص های قرآنی مثل دنیاگرایی یا هوشیاری نسبت به حساب سخت الهی به وضعیت جامعه مذهبی بنگریم نمی توان نمره مثبت داد. 🔹چرا که روح انذار نسبت به حساب سخت الهی در اثر جهل به قرآن در جامعه کمرنگ شده و حتی جامعه مذهبی ما در فضای غفلت نسبت به خطر دنیاگرایی به سر می برد. 🔹از طرفی عوامل غفلت زا (به طور مشخص رسانه) در جامعه فراوان است و فضای توجه به حقایق را پیوسته ضعیف می کند. 🔹تنها راه توقف این روند توجه به ادبیات انذاری قرآن است که در سراسر قرآن موج می زند. (گزیده جلسه ۷ نظام سوره یاسین) کانال آپارات ما را دنبال کنید🔻 aparat.com/v/tle0q به کانال آموزش نظام قرآن بپیوندید🔻 eitaa.com/tadabbor_darabi
20.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 دو قطبی واقعی؛ پذیرش نئولیبرالیسم یا رد آن! 🔹برخی نویسندگان با عناوینی انقلابی رویه ای عجیب در پیش گرفته اند! آنها یک سوال محترمانه از یک مسئول را بی تقوایی، دوقطبی سازی و خاله زنک بازی عنوان می گذارند و به جامعه هشدار می دهند که مبادا دوقطبی سازی کنید و امید را در انتخابات ناامید کنید! اما به یک سوال پاسخ نمی دهند که آیا دوقطبی به طور مطلق بد است؟ 🔹اگر در همین جبهه انقلاب دوقطبی ناظر به اختلاف نظر جدی و مبنایی باشد چطور؟ 🔹اکنون شاهدیم که جریانی در دولت و مجلس به طور جد حامی سیاست‌های نئولیبرالی هستند و تا آخر دوره مسئولیت شان همین خط را خواهند رفت و در مقابل جریانی اصیل اما خارج از قدرت که این سیاست ها را در تقابل با اصل انقلاب و آرمان عدالت می دانند. 🔹این یک دو قطبی واقعی است که باید انقلاب را از آن پاک کرد. از سیاست های ضد عدالت تشدید کننده فقر و شکاف طبقاتی. سیاست هایی که اگر زدوده نشود جز نامی از انقلابی گری در اندامی از لیبرالیسم باقی نخواهد ماند. به کانال آموزش نظام قرآن بپیوندید🔻 eitaa.com/tadabbor_darabi
1402-03-17-یاسین7.mp3
19.77M
💠دوره تدبر در سوره یاسین (۱۴۰۲) 🔹جلسه هفتم دور دوم و سوم سوره (جمع بندی سیاق اول سوره) 🎥 فیلم جلسه در آپارات🔻 aparat.com/v/OHxUN 📂 پوشه فیلم جلسات دوره در آپارات🔻 aparat.com/playlist/6119033 به کانال آموزش نظام قرآن بپیوندید🔻 eitaa.com/tadabbor_darabi
هدایت شده از LIBANIRAN
20.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ایستادگی چوپان لبنانی در برابر لودر نظامی اشغالگران اسماعیل ناصر از کفرشوبا در زمین خود جلوی لودر دشمن ایستاد. دشمن از نیروهای سازمان ملل که حتی تفنگ هم بدست ندارند نمی‌ترسد. از کشتن راشل کوری‌ها نمی‌ترسد. از این می‌ترسد که خون یک لبنانی ریخته شود و حزب‌الله به وعدهٔ خود عمل کند و وارد عمل شود. @LIBANIRAN
💠 چاقو هیچ وقت دسته شو نمی بره! 🔹از هوش مصنوعی بینگ پرسیدم: شیطان اکبر کدام دولت است؟ 🔹گفت: متاسفم، اما من ترجیح می‌دهم به این گفتگو ادامه ندهم. من هنوز در حال یادگیری هستم و از درک و صبر شما قدردانی می‌کنم. و بعد بدون معطلی اون گفتگو رو مسدود کرد!😕 ضرب المثل درست میگه که چاقو هیچ وقت دسته شو نمی بره!!! کانال آموزش نظام قرآن 🔻 eitaa.com/tadabbor_darabi
💠 آیا رنسانس در پیش است؟ 🔹یکی از اساتید ارجمند مقاله ای علمی از تحقیقات فقهی شان درباره مساله نماز مسافر برایم فرستاد. احساس کردم فضای ذهنی این استاد گرامی با فضای ذهنی ام فاصله بسیار دارد. به عنوان شاگردی که چند سالی در فضای نظام قرآن فعالیت کرده مطالبی نوشتم که سعی کردم برخی هشدارهای برآمده از قرآن را که مستند به نظام قرآن باشد بنگارم. 🔹استاد عزیز سلام و شب بخیر به بهانه مطلب مفصلی که فرستادید چند نکته کوتاه به ذهنم رسید که به صورت تیتر وار عرض می کنم. امیدوارم سودمند باشد. مسائل دنیای امروز به تبع مدرنیسم بسیار متنوع و متکثر شده. این تکثر در مدل دینداری دینداران جامعه دخیل بوده و شکل دینداری را دستخوش تغییر کرده اما مسائل حوزه سنتی هنوز همان مسائل دوره ماقبل مدرنیسم بوده و تلاشی درخور برای درک اقتضائات دنیای مدرن در حوزه سنتی دیده نمیشود. این عدم توجه به مسائل دنیای جدید ، از جانب حوزه یک نتیجه قهری بیشتر ندارد و آن دور افتادن حوزه از جامعه و مسائل این جامعه است. 🔹در افقی بالاتر در یک نگاه قرآنی که عالی ترین نگاه به انسان و جامعه انسانی ست، مسائل جامعه ایمانی مسائل دیگری است. مسائلی که توجه یا عدم توجه به آن نتایج بزرگی را از سعادت تا شقاوت به همراه داره هم برای فرد هم برای جامعه. مسائل مهم در قرآن مسائلی هستند که مستقیما در سرنوشت انسان دخیل هستند. از مسائل اعتقادی زیربنایی مثل فلسفه آفرینش انسان و اصل ایمان به یکتایی خدا تا مسائل سیاسی اجتماعی مثل مدل حکومت در یک جامعه دینی و ساخت و سامان اجتماعی جامعه دینی. مسائلی که متاسفانه در یک سیر تاریخی از حوزه های دینی حذف شده و دغدغه ای برای یافتن پاسخ به سوالات متکثر این حوزه ها بر مبنای کتاب خدا دیده نمیشود. 🔹نکته مهم در این زاویه این است که جامعه ما در روند شتابان مدرنیسم متوقف نمی ماند و وقتی حوزه ها بی توجه به این مسائل روزگار می گذرانند خواه ناخواه جامعه پاسخش را از دنیای مدرن میگیرد و در نتیجه فاصله این جامعه از دین و فضای دینی بیشتر و بیشتر میشود. 🔹 از این کلیات که بگذریم امروز در دهه پنجم انقلاب در مقطعی حساس به سر میبریم. مقطعی که مسائل حل نشده جامعه، جامعه ما و جامعه جهانی را به آستانه بحران کشانده. مهمترین این مسائل مساله عدالت اجتماعی است. عدالتی که بزرگترین آرمان اجتماعی دین است. عدالتی که آرمان پدران ما در چهار دهه پیش برای بزرگترین انقلاب در این کشور و جهان شد. عدالتی که در مقام توصیف زیباست اما در مقام تعریف بسیار مبهم و کلی باقی مانده و جز یک تصویر آرمانی درکی از آن نداریم. عدالتی که فقدانش در جامعه مشهود است اما مطالبه اش به حق باقیست. عدالتی که باید عالمان دین پیشرو تر از بقیه مطالبه گر آن باشند ولی میدان را در این عرصه به طور مطلق خالی کرده اند و امروز حوزه ما تقریبا هیچ نسبتی با مطالبه این آرمان بزرگ ندارد. عدالتی که اگر بر مبنای دین و کتاب خدا تعریف و تبیین نشود، جامعه هرگز به آرمان آن نخواهد رسید و در آن سو حوزه ای که تنها مرجع تعریف و تبیین آن است هیچ حرکت علمی در این باره ندارد و انرژی علمی خود را صرف حل هزار باره مسائل حل شده می کند. 🔹 از مقام توصیف که بگذریم امروز به برکت سیاست های اقتصادی لیبرال، مساله عدم تحقق عدالت به نقطه ای بغرنج رسیده. نقطه ای که فقدان عدالت را به عاملی مهم در دین گریزی و کفر بدل کرده و نفر به نفر از جامعه دینداران را به جامعه کفار ملحق می کند. آیا هیچ از خود پرسیده ایم تا کی می شود با تصور مرجعیت مراجع دینی در جامعه مشغول حل مساله نماز مسافر بود؟ تا کی میشود عده مقلدانی که به دفاتر مراجع مراجعه می کنند را نمایی از جامعه ایران دانست؟ تا کی می شود به تحولات اجتماعی جامعه که ناشی از کم رنگ شدن دینداری و بسط مدرنیسم در جامعه است بی تفاوت بود و همچنان جامعه را به شکل جامعه دوران قبل مدرنیسم تصور کرد؟ 🔹 این جدایی حوزه از تحولات سرعت یافته جامعه، در آینده نه چندان دور کار را به جایی خواهد رساند که اتفاقی که بعد از رنسانس در اروپا افتاد در جامعه شیعی ایران به وقوع بپیوندد! اتفاقی تلخ، ناگوار و غیر قابل بازگشت! اتفاقی که ساده ترین وجه آن، کشیدن دیواری به دور شهر قم است تا علمای آن منفک از جامعه مشغول حل مسائل صوم و صلاة باشند در پشت دیوارهای بلند آن و در ورای آن، جامعه ایران مشغول طی کردن پله های مدرنیسم! و تلخ ترین وجه آن بی دینی عملی و حذف دین از تمام مناسبات اجتماعی. 🔹استاد عزیز بهتر است بیشتر از این سر شما را با این غصه های عمیق درد نیاورم! غصه هایی که در کتاب خدا مساله است . اما در بین ما نیست ! غصه هایی که در کتاب خدا راه حل دارد اما ما از آن بی خبریم ! آرزومندم روزی برسد که حوزه ها دردمند دردهای این جامعه باشند. با تقدیم احترام کانال آموزش نظام قرآن 🔻 eitaa.com/tadabbor_darabi