eitaa logo
آموزش نظام قرآن | مصطفی دارابی
591 دنبال‌کننده
660 عکس
543 ویدیو
4 فایل
تدبر یعنی فهم منسجم، پیوسته و هماهنگ تدبر ابزار کشف نظام قرآن است که آن تنها راه سعادت انسان و جامعه است در این کانال فهم نظام‌مند قرآن را آموزش می دهیم و مواضعی نسبت به موضوعات جامعه از منظر نظام قرآن مدیر: مصطفی دارابی @mostafadarabi
مشاهده در ایتا
دانلود
◀️ آیا وضعیت فساد نهادهای حکومتی شبیه دوران خلیفه سوم نیست؟! 🔷 میخواهیم با نگاه راهبردی به یک سوره قرآن به طور اجمالی یکی از زیرساختهای حاکمیتی فساد را بیابیم. ابتدا توجه به یک نکته زیربنایی لازم است تا بعد ببینیم الان در شرایط عثمان هستیم یا شرایط دیگر. 🔷 خلا مهمی که در تحلیل شرایط امروز و همچنین تاریخ صدر اسلام وجود دارد لحاظ چارچوب های قرآنی حکومت است. تا وقتی این چارچوب ها لحاظ نشود هر کسی میتواند به گوشه ای از تاریخ صد اسلام استناد کند و شرایط را مشابه آن گوشه تاریخ و سیره اهل بیت تفسیر کند یکی شرایط را به صلح حدیبیه دیگری به صلح امام حسن تشبیه کند. یکی به انتصاب شریح قاضی یا اشعث استناد کند و دیگری به انتصاب عثمان بن حنیف. 🔷 اما وقتی اصول و چارچوب حکومت دینی از قرآن دیده شود این همه تفسیر و استناد ناقص بی وجه میشود. البته اگر کسی با این حرف همراهی کند اینجا اضافه می کنیم که کدام قرآن؟ نه این قرآنی که به طور رایج میشناسیم که فقط مجموعه ای از کلیات است بلکه قرآنی که نقشه و نظام دارد و کاملا دقیق و جزئی چارچوب های دین و حکومت را روشن کرده است. 🔷 حالا به یکی از این چارچوبها نگاه کنیم مثلا به سوره حجرات. یکی از مهمترین چالش های حکومت دینی در این سوره مساله حاکمیت موازی و دوگانه است. وقتی کشور دچار حاکمیت موازی شود، رهبری دینی امرش برد ندارد (آیه 7) و جامعه دچار گسست اجتماعی میشود (آیه 9). 🔷 نتیجه قهری این حاکمیت دوگانه تضعیف حاکمیت دینی است. حاکمیتی که تمام تلاشها و زمینه چینی های قبلی برای ایجاد و تثبیتش انجام شده! در مسیر سوره، خدا دستوراتی به مومنان میدهد (آیه 9 تا 12) تا خودشان را آلت دست جریان موازی قرار ندهند و با رعایت حدود الهی در روابط اجتماعی زمینه حاکمیت جریان موازی را از بین ببرند. 🔷 اگر آنها به این دستورات توجه کنند، جریان موازی بستر حاکمیتش را که با سوءاستفاده از گسل های اجتماعی و تضادهای قومیتی و بر پایه ناسیونالیسم (آیه 14) بنا کرده از دست میدهد و خود به خود از صحنه سیاسی حذف میشود و با بازگشت مردم به سمت پیامبر، پایه های حکومت دینی تقویت میشود. 🔴 حالا اگر ما این فرمول حذف حاکمیت دوگانه را ندانیم و انجام ندهیم و برعکس با ایجاد ساختارهای موازی مثل رئیس جمهوری که با رای مستقیم مردم انتخاب میشود، عملا خودمان به بسط حاکمیت دوگانه کمک کرده ایم و جریان موازی را با دست خودمان قدرت داده ایم. نتیجه چه خواهد شد؟ همان نتیجه قهری بالا یعنی تضعیف حاکمیت دینی. 🔴 وقتی حاکمیت دینی تضعیف باشد همه آسیب های حکومتی مثل رشوه خواری، رانتخواری و فساد سیستماتیک که نتیجه بی دینی کارگزاران حکومتی ست به اسم «دین» دامنگیر حکومت دینی می شود. 🔴 شاید کسی بگوید آیا با حذف حاکمیت دوگانه فساد برچیده میشود؟ جواب خیر. این عامل یکی از زیرساختهای فساد است. مصطفی دارابی
مجوز امر به معروف!
مبارزه سیستماتیک با فساد نداریم!