eitaa logo
تدبر در قرآن
796 دنبال‌کننده
32 عکس
13 ویدیو
5 فایل
۱- تفاسير الميزان و تسنيم و نور و نمونه ۲-ایه و حدیث گرافی از غرر ايات ۳- علوم و معماهای قرانی ۴- منبعی برای سخنرانی مذهبی کپی در هر صورت باعث ترویج معارف است @tadabor_qoran ارتباط با استاد شیرازی مدیر کانال @mshiraz
مشاهده در ایتا
دانلود
تسبيح موجودات به زبان قال است يا حال ⁉️ 🔰🔰🔰 🔸وَ إِنْ مِنْ شَيْ‌ءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لكِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ" 🔰🔰🔰 جمله" و لكن لا تفقهون- تسبيح آنها را نمى‌فهميد" بهترين دليل است بر اينكه منظور از تسبيح موجودات، تسبيح ناشى از علم و به زبان قال است، چون اگر مراد زبان حال موجودات و دلالت آنها بر وجود صانع بود، ديگر معنا نداشت بفرمايد: شما تسبيح آنها را نمى‌فهميد. الميزان ج 17ص580 ✍کپی با لینک🔰🔰🔰 @tadabor_qoran
سه گناه که کیفر آنها در همین دنیاست و به آخرت نميرسد و نقد نقده😱⁉️ 🔰🔰🔰🔰 🔸أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ ثَلَاثَةٌ مِنَ الذُّنُوبِ تُعَجَّلُ عُقُوبَتُهَا وَ لَا تُؤَخَّرُ إِلَى الْآخِرَةِ عُقُوقُ الْوَالِدَيْنِ وَ الْبَغْيُ عَلَى النَّاسِ وَ كُفْرُ الْإِحْسَانِ. 👇👇👇 امیر المومنین علی علیه السلام نقل می کند که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)  فرمودند : 🔰🔰🔰 سه گناه است که کیفرشان در همین دنیا می رسد و به آخرت نمی افتد: 🔸۱- آزردن و عاق پدر و مادر شدن. 🔸۲- زورگویی و ستم به مردم. 🔸۳- ناسپاسی نسبت به خوبی های دیگران. امالی شیخ مفید، ص۲۳۷ ✍کپی با لینک🔰🔰🔰 @tadabor_qoran
از اثرات فقر : 🔰🔰🔰 🔸به حرفش اعتنا نميشود 🔸در شهر خود هم غريب است 🔰🔰🔰 وَ قَالَ [عليه السلام] الْبُخْلُ عَارٌ وَ الْجُبْنُ مَنْقَصَةٌ وَ الْفَقْرُ يُخْرِسُ الْفَطِنَ عَنْ حُجَّتِهِ وَ الْمُقِلُّ غَرِيبٌ فِى بَلْدَتِهِ . و درود خدا بر او ، فرمود : بْخل ننگ و ترس نقصان است . و تهيدستى مرد زيرك را در برهان كُند مى سازد و انسان تهيدست در شهر خويش نيز بيگانه است. حكمت 3 نهج البلاغه ✍کپی با لینک🔰🔰🔰 @tadabor_qoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 خبرنگار:خوشحالی اخوی عملیات دیشب چطوربود؟ 🔸رزمنده:خیلی خوب شد 🔹حالت چطوره؟ 🔸خیلی خوبه اول شب دستم قطع شد از مچ ولی با این دستم جنگیدم ✍کپی با لینک🔰🔰🔰 @tadabor_qoran
سه عامل محبت: 🔰🔰🔰 امام باقر عليه السلام فرمود: سه چيز محبت مى آورد 🔸 قرض 🔸 تواضع 🔸 بخشش ✍کپی با لینک🔰🔰🔰 @tadabor_qoran
🔴 💠 یک استاد دانشگاه می‌گفت: یک بار داشتم برگه‌های امتحان را تصحیح می‌کردم. به برگه‌ای رسیدم که نام و نام خانوادگی نداشت. با خودم گفتم ایرادی ندارد. بعید است که بیش از یک برگه نام نداشته باشد. از تطابق برگه‌ها با لیست دانشجویان صاحبش را پیدا می‌کنم. تصحیح کردم و ۱۷/۵ گرفت. احساس کردم زیاد است. کمتر پیش می‌آید کسی از من این نمره را بگیرد. دوباره تصحیح کردم ۱۵ گرفت. 💠 برگه‌ها تمام شد. با لیست دانشجویان تطابق دادم اما هیچ دانشجویی نمانده بود. تازه فهمیدم کلید آزمون را که نوشته بودم تصحیح کردم. آری، گاهی ما نسبت به همسر و فرزندمان سخت‌گیرتر هستیم تا نسبت به خودمان و بعضى وقت‌ها اگر خودمان را تصحيح كنيم مي‌بينيم به آن خوبي كه فكر مي‌كنيم، نیستیم. ✍کپی با لینک🔰🔰🔰 @tadabor_qoran
💠 منظور از قرار ندادن دو قلب براي مرد در ايه 4 احزاب : ما جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ وَ ......«4»احزاب ⁉️ 🔰🔰🔰🔰 🔸 آيه رد منافقان است، معنى آنكه ما هيچكس را دو قلب نيافريديم كه به يكى ايمان آورد و به يكى كافر شود، بلكه يك قلب بيش نيست يا مؤمن است يا كافر ✍کپی با لینک🔰🔰🔰 @tadabor_qoran
💠از چه راهي تشخيص دهيم نمازمون مورد قبول واقع شده ⁉️ 🔰🔰🔰 💠امام صادق (ع) روايت كرده‌اند، كه فرمود: هر كه دوست مى‌دارد بداند نمازش قبول شده يا نه، به خود بنگرد، كه آيا نمازش او را از فحشاء و منكر بازمى‌دارد يا نه؟ به همان مقدار كه بازش مى‌دارد قبول شده‌ الميزان ج16ص213 🔸ان الصلاه تنهي عن الفحشاء و المنكر 45 عنكبوت ✍کپی با لینک🔰🔰🔰 @tadabor_qoran
💠شناخت دنيا🔰🔰🔰🔰 💠اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَياةُ الدُّنْيا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زِينَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَ تَكاثُرٌ فِي الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَباتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَراهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَكُونُ حُطاماً وَ فِي الْآخِرَةِ عَذابٌ شَدِيدٌ وَ مَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوانٌ وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلَّا مَتاعُ الْغُرُورِ «20»حديد 🔸بدانيد كه زندگانى پستِ دنيا، چيزى جز بازى و سرگرمى و زينت‌طلبى و فخر فروشى در ميان خود و افزون‌طلبى بر همديگر در اموال و فرزندان نيست، همانند بارانى كه گياه آن، كشاورزان را به شگفتى وا دارد، سپس‌ خشك شود و آن را زرد بينى، سپس كاه شود و در آخرت، عذابى شديد (براى گنهكاران) و مغفرت و رضوانى (براى اطاعت‌كنندگان) از جانب خداوند است و زندگانى دنيا جز كالاى فريبنده نيست ✍کپی با لینک🔰🔰🔰 @tadabor_qoran
💠نهي از راه رفتن متكبرانه در قران ⁉️ 🔰🔰🔰 وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا إِنَّكَ لَن تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَلَن تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولًا.اسراء37 ✅ ترجمه : ﻭ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ، ﺑﺎ ﺗﻜﺒّﺮ ﻭ ﺳﺮﻣﺴﺘﻲ ﺭﺍﻩ ﻣﺮﻭ ﻛﻪ ﺗﻮ ﻫﺮﮔﺰ ﻧﻤﻰ ﺗﻮﺍﻧﻲ [ ﺑﺎ ﻗﺪم ﻫﺎﻳﺖ ]ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺑﺸﻜﺎﻓﻲ ، ﻭ ﻫﺮﮔﺰ ﺩﺭ ﺑﻠﻨﺪﻱ ﻗﺎﻣﺖ ﻧﻤﻰ ﺗﻮﺍﻧﻲ ﺑﻪ ﻛﻮﻩ ﻫﺎ ﺑﺮﺳﻲ. 🔸پیام ها: 🔰🔰🔰 🔸1-تکبّر،حتّی در راه،رفتن از نظر قرآن نکوهیده است. «وَ لا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحاً» 🔸2-راه مقابله با تکبّر،توجّه دادن به ضعف ها وعجزهاست. «إِنَّکَ لَنْ تَخْرِقَ الْأَرْضَ» 🔸3-خصلت های درونی در رفتار انسان اثر گذار است. «وَ لا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحاً» 🔸4-بدی اعمال زشت در همه ی ادیان الهی امری ثابت است. کانَ سَیِّئُهُ ... مَکْرُوهاً(ايه ي بعد) تفسير نور ✍کپی با لینک🔰🔰🔰 @tadabor_qoran
منظور از اَنتَ و مالِكَ لاَبيك چيست⁉️ 🔰🔰🔰 💠شخصی از امام صادق(ع) پرسید: آیا از مال فرزند بر پدر چیزى حلال است؟ آن‌حضرت فرمود: «در صورتى که چاره‌اى نداشته باشد به‏ اندازه خوراکش آن هم بدون زیاده‌روى اشکالى ندارد»، آن شخص پرسید: پس مقصود از این کلام رسول خدا که فرمود: «أنت‏ و مالک‏ لأبیک‏» چیست؟ امام(ع) فرمود: «موضوع این بود که فرزندى پدرش را به شکایت نزد رسول خدا(ص) آورد و گفت: یا رسول اللَّه، این پدر من است و در میراث مادرم به من ستم کرده، پدر گفت: من آن‌را هزینه زندگى هردویمان کرده‌ام، این‌جا بود که رسول خدا(ص) فرمود: تو و اموالت از آن پدرت می‌باشد و پدر مالى نداشت تا رسول خدا(ص) بستاند و به فرزند دهد، آیا به نظر تو آن‌حضرت باید پدر را براى این ادعای پسرش به زندان می‌افکند؟!» 💠از امام باقر(ع) نقل است که «پیامبر(ص) خطاب به مردی فرمود: "أَنْتَ‏ وَ مَالُکَ‏ لِأَبِیکَ‏" و -اما با وجود چنین حدیثی- من دوست نمی‌دارم پدر از اموال فرزند بردارد، مگر در آنچه بدان نیاز مبرم دارد...» 🔰🔰🔰 شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، الکافی، ج 5،‌ ص 135 ✍کپی با لینک🔰🔰🔰 @tadabor_qoran
💠راه نجات = سجده‌های طولانی‌‌‌... 🔰🔰 ✨ امیرالمومنین علیه‌السلام فرمودند: ✨ أَطِیلُوا السُّجُودَ فَمَا مِنْ عَمَلٍ أَشَدَّ عَلَی إِبْلِیسَ مِنْ أَنْ یَرَی ابْنَ آدَمَ سَاجِداً لِأَنَّهُ أُمِرَ بِالسُّجُودِ فَعَصَی وَ هَذَا أُمِرَ بِالسُّجُودِ فَأَطَاعَ وَ نَجَا ✨ سجده هایتان را طولانی کنید، چرا که هیچ عملی مثل دیدن انسان در حال سجده، شیطان را اذیت نمی‌کند! چونکه به او گفته شد سجده کند و او سجده نکرد و این فرد به سجده امر شد و اطاعت کرد و رستگار شد. 🔸 امام صادق علیه السلام فرمودند: 🔸جَاءَ رَجُلٌ إِلَی رَسُولِ الله صلی الله علیه و آله، فَقَالَ: یَا رَسُولَ الله کَثُرَتْ ذُنُوبِی وَ ضَعُفَ عَمَلِی. فَقَالَ رَسُولُ الله صلی الله علیه و آله: أَکْثِرِ السُّجُودَ فَإِنَّهُ یَحُطُّ الذُّنُوبَ کَمَا تَحُطُّ الرِّیحُ وَرَقَ الشَّجَرِ 🔸 فردی نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آمد و گفت: ای پیامبر خدا، گناهانم زیاد شده و عملم کم شده است. رسول خدا فرمودند: زیاد سجده کن، چرا که سجده گناهان را فرو می‌ریزد چنان که باد برگ درختان را فرو می‌ریزد. 📚 بحارالانوار ج ۸۲ ص ۱۶۱ و ص ۱۶۲ ✍کپی با لینک🔰🔰🔰 @tadabor_qoran
در قرآن به چه معناست⁉️ 🔰🔰🔰 💠علامه طباطبایی می‌نویسد: نظر به این که قرآن مجید کتابی است همگانی و همیشگی، در غایب مانند حاضر جاری است و به آینده و گذشته مانند حال منطبق می‌شود؛ مثلا آیاتی که در شرایط خاصی برای مؤمنان زمان نزول قرآن تکالیفی بار می‌کنند، مؤمنانی که پس از عصر نزول همان شرایط را داشتند، بی کم و کاست همان تکالیف را دارند، و آیاتی که صاحبان صفاتی را ستایش یا سرزنش می‌کنند یا مژده می‌دهند یا می‌ترسانند، کسانی را که با آن صفات متصفند در هر زمان و در هر مکان باشند شامل هستند. بنابراین، هرگز مورد نزول آیه‌ای مخصص آن آیه نخواهد بود؛ یعنی آیه‌ای که درباره شخص یا اشخاص معینی نازل شده است، درباره نزول خود منجمد نشده، به مصادیق مشترک با مورد نزول آیه در صفات و خصوصیات سرایت خواهد کرد. این خاصه همان است که در عرف روایات «جری» نامیده می‌شود. ✍کپی با لینک🔰🔰🔰 @tadabor_qoran
مطالب بيشتر در مورد جري و تطبيق🔰🔰🔰🔰 http://wikifeqh.ir/%D8%AC%D8%B1%DB%8C_%D9%88_%D8%AA%D8%B7%D8%A8%DB%8C%D9%82 ✍کپی با لینک🔰🔰🔰 @tadabor_qoran
💠 منظور از جامعیت قران چیست ⁉️ سه قول در این بحث مطرح است : 💠 ۱_ جامعیت در امور هدایتی اعم از اصول و فروع دین (احکام و اخلاق و.....) و روایاتی که جامعیت مطلق (قول سوم) را اثبات میکنند را حمل بر فهم بطن قران و مختص به معصومین میدانند , این نظر را علامه طباطبایی رحمت الله علیه در المیزان و ایت الله معرفت پذیرفته اند 💠 ۲_ جامعیت نسبت به کتب ادیان مختلف و به این روایت استناد شده : 🔸الکافی: ج ۲ ص ۶۰۱ ح ۱۰: «اعطیتُ السُّوَرَ الطِّوالَ مَکانَ التَّوراةِ، وَ أعطیتُ المِئینَ مَکانَ الإِنجیلِ، وَ أعطیتُ المَثانِی مَکانَ الزَّبورِ، وَ فُضِّلتُ بِالمُفَصَّلِ؛ ثَمانٌ وَ سِتّونَ سورَةً، وَ هُوَ مُهَیمِنٌ عَلی سائِرِ الکتُبِ، وَالتَّوراةِ لِموسی وَالإِنجیلِ لِعیسی وَ الزَّبورِ لِداودَ». 💠 ۳_ جامعیت مطلق : همه ی علوم و هر انچه بتوان نام دانش بر آن نهاد را در قران میتوان یافت کرد استنادشان هم بر امثال ایه ی تبیانا لکل شی و نیز روایاتی نظیر روایات زیر میباشد: 🔸تأویل الآیات الظاهرة: ج ۲ ص ۵۵۵ ح ۱۰، تفسیر فرات: ص ۶۸ ح۳۸ «سَلونی عَنِ القُرآنِ فَإِنَّ فِی القُرآنِ عِلمَ الأَوَّلینَ وَالآخِرینَ، لَم یدَع لِقائِلٍ مَقالاً، وَ لا یعلَمُ تَأویلَهُ إلاَّاللَّهُ وَالرّاسِخونَ فِی العِلمِ، وَ لَیسوا بِواحِدٍ، وَ رَسولُ اللَّهِ(ص) کانَ واحِدا مِنهُم عَلَّمَهُ اللَّهُ سُبحانَهُ إیاهُ، وَ عَلَّمَنیهِ رَسولُ اللَّهِ(ص)، ثُمَّ لا یزالُ فی بَقِیتِهِ إلی یومِ القِیامَةِ». 🔸کنز العمّال: ج ۱ ص ۵۴۸ ح ۲۴۵۴ به نقل از دیلمی از اَنَس: «مَن أرادَ عِلمَ الأَوَّلینَ وَالآخِرینَ فَلیثَوِّرِ القُرآنَ». 🔸الکافی: ج ۱ ص ۵۹ ح ۱، المحاسن: ج ۱ ص ۴۱۶ ح ۹۵۶: «إنَّ اللَّهَ ـ تَبارَک وَ تَعالی ـ أنزَلَ فی القُرآنِ تِبیانَ کلِّ شَی ءٍ، حَتّی وَاللَّهِ ما تَرَک اللَّهُ شَیئا یحتاجُ إلَیهِ العِبادُ، حَتّی لایستَطیعَ عَبدٌ یقولُ: لَو کانَ هذا اُنزِلَ فِی القُرآنِ، إلاّ وَ قَد أنزَلَهُ اللَّهُ فیهِ». 🔸 الکافی: ج ۲ ص ۵۹۹ ص ۳، تفسیر العیاشی: ج ۱ ص ۸ ح ۱۸: «إنَّ العَزیزَ الجَبّارَ أنزَلَ عَلَیکم کتابَهُ وَ هُوَ الصّادِقُ البارُّ، فیهِ خَبَرُکم وَ خَبَرُ مَن قَبلَکم وَ خَبَرُ مَن بَعدَکم، وَ خَبَرُ السَّماءِ وَ الأَرضِ، وَ لَو أتاکم مَن یخبِرُکم عَن ذلِک لَتَعَجَّبتُم». 🔸 الکافی: ج ۱ ص ۲۶۹ ح ۳: «إنَّ اللَّهَ ـ عَزَّ ذِکرُهُ ـ خَتَمَ بِنَبِیکمُ النَّبِیینَ فَلا نَبِی بَعدَهُ أبَدا، وَ خَتَمَ بِکتابِکمُ الکتُبَ فَلا کتابَ بَعدَهُ أبَدا، وَ أنزَلَ فیهِ تِبیانَ کلِّ شَی ءٍ، وَ خَلْقَکم وَ خَلْقَ السَّماواتِ وَ الأَرض، وَ نَبَأَ ما قَبلَکم وَ فَصْلَ ما بَینَکم وَ خَبَرَ ما بَعدَکم، وَ أمْرَ الجَنَّةِ وَالنّارِ وَ ما أنتُم صائِرونَ إلَیهِ». ✍کپی با لینک🔰🔰🔰 @tadabor_qoran
دو خصلتي كه پيامبر اكرم صل الله عليه از وجود آن دو در امت خود ميترسيدن⁉️ 🔰🔰🔰 🔸پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله «طول امل» را یکى از دو دشمن بسیار خطرناک براى انسانها شمرده و فرموده است: 💠«إِنَّ أَشَدَّ مَا أَخَافُ عَلَیکمْ خِصْلَتَانٌ اِتِّبَاعُ الْهَوى وَ طُولُ الاَْمَلِ، فَاَمَّا اتِّبَاعُ الْهَوى فَاِنَّهُ یعْدِلُ عَنِ الْحَقِّ، اَمَّا طُولُ الاَْمَلِ فَاِنَّهُ یحبب الدُّنْیا؛ 💠 شدیدترین چیزى که از آن بر شما مى ترسم دو خصلت است: پیروى از هواي نفس و آرزوى طول و دراز زیرا هواپرستى شما را از حق بازمى دارد و اما آرزوى دور و دراز شما را حریص بر دنیا مى کند ✍کپی با لینک🔰🔰🔰 @tadabor_qoran
🔴 تضمین بهشت با شش شرط 🔻 شرح حدیثی از اکرم (صل الله علیه و اله وسلم) توسط رهبر معظم انقلاب: 🔻 این شش چیز را شما قبول کنید، ما هم در مقابل بهشت را برای شما قبول می‌کنیم: ◾ إِذَا حَدَّثْتُمْ فَلَا تَکْذِبُوا ◽ [هرگاه سخن گفتید،] دروغ [مگویید.] ◾ وَ إِذَا وَعَدْتُمْ فَلَا تُخْلِفُوا ◽ [هر گاه وعده دادید، خُلف وعده نکنید.] ◾ وَ إِذَا ائْتُمِنْتُمْ فَلَا تَخُونُوا ◽ [هرگاه امین‌تان دانستند، خیانت نکنید. در] امانت مالی، امانت موقعیت و مسئولیت، امانت سخن و حرف و خبر خیانت نشود. ◾ وَ غُضُّوا أَبْصَارَکُمْ ◽ [چشمانتان را] از چیزهایی که خلاف محارم الهی است [فرو بندید.] ◾ وَ احْفَظُوا فُرُوجَکُمْ ◽ شهوت خودتان را نگه دارید. ◾ وَ کُفُّوا أَیْدِیَکُمْ وَ أَلْسِنَتَکُمْ ◽ زبان و دست خودتان را نگه دارید؛ یعنی در اختیار داشته باشید. ✍کپی با لینک🔰🔰🔰 @tadabor_qoran
💠ایه ی لیله المبیت به همراه شان نزول ⁉️ 🔰🔰🔰🔰 💠وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ 🔸ﻭ ﺍﺯ ﻣﺮﺩم ﻛﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺟﺎﻧﺶ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺸﻨﻮﺩﻱ ﺧﺪﺍ ﻣﻰ ﻓﺮﻭﺷﺪ ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ.بقره(٢٠٧) 📚 به تواتر روايت شده كه اين آيه در شأن امير مؤمنین (علیه السلام) نازل شده، آن‌گاه كه در شب هجرت در بستر پيامبر اكرم(صلّي الله عليه و آله و سلّم) خوابيد و جان خود را در راه كسب خشنودي خدا نثار كرد 💠 غير از شيعه بسياري از مفسران عامه نيز معتقدند كه اين آيه در شأن اميرمؤمنان(عليه‌السلام) در جريان «ليلة المبيت» نازل شده؛ براي نمونه، ثعلبي از مفسران بزرگ و معروف اهل سنت، در اين باره مي‌نويسد: 🔸پيامبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) هنگام هجرت از مكّه فرمان داد تا علي(عليه‌السلام) در بستر او بخوابد و پارچه سبز رنگي (بُرْد حَضْرَمي) را كه مخصوص پيامبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) بود بر روي خود بكشد. سرانِ قريش از هر قبيله‌اي نماينده‌اي برگزيده بودند تا پيامبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) را محاصره كرده و به شهادت رسانند 🔸تفسیر تسنیم ج ۱۰ ص۲۶۴📚 ✍کپی با لینک🔰🔰🔰 @tadabor_qoran
💠 روانشناسان و اهل فن سقف و انتهای سن برای اموزش و تغییر شخصیت را تقریبا ۱۸تا۲۵سال میدانند که سن تثبیت هویت است پس تا قبل از ورود به این سن فرزندان خود را دریابید که بعد از آن تغییر به شدت سخت میشود اغلب برای سنین نوجوانی طراحی شده است ✍کپی با لینک🔰🔰🔰 @tadabor_qoran
1- حقوق والدين در قران⁉️ 🔰🔰🔰 💠 وَقَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا(23)اسراء 🔸ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻗﺎﻃﻊ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺟﺰ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻧﭙﺮﺳﺘﻴﺪ ، ﻭ ﺑﻪ ﭘﺪﺭ ﻭ ﻣﺎﺩﺭ ﻧﻴﻜﻲ ﻛﻨﻴﺪ ; ﻫﺮﮔﺎﻩ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻳﺎ ﺩﻭ ﻧﻔﺮﺷﺎﻥ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭﺕ ﺑﻪ ﭘﻴﺮﻱ ﺭﺳند ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺍُﻑ ﻣﮕﻮﻱ ﻭ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﭘﺮﺧﺎﺵ ﻣﻜﻦ ، ﻭ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺳﺨﻨﻲ ﻧﺮم ﻭ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺑﮕﻮ .(٢٣) مفردات 🔰🔰🔰 🔸قضى: قضاء در اصل به معنى فيصله دادن و محكم كردن است. به معنى حكم و بيان و مانند آن نيز آيد، و در این آيه به معنى حكم كردن است 🔸كِبَرَ: پيرى. 🔸اف: كلمه ‏اى است كه با آن اظهار تنفّر مى‏ شود. 🔸 لا تَنْهَرْهُما: با آنها تندى مكن و با فرياد مران ✍کپی با لینک🔰🔰🔰 @tadabor_qoran
۲- حقوق والدين در قران⁉️ 🔰🔰🔰 💠 1- به پدر و مادر نيكی کنین 🔸بِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا 💠۲- در هنگام پیری پدر و مادر بیشتر مراقبت کنیم و دلشان را نشکنیم و حرفی که موجب ناراحتی ایشان میشود نزنیم 🔸إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ 💠۳- با تندی و پرخاشگری با پدر و مادر صحبت نکنیم 🔸 وَلَا تَنْهَرْهُمَا 💠۴- به نرمی و آنطور که شایسته ی والدین است با انها صحبت کن 🔸وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا(23)اسراء ✍کپی با لینک🔰🔰🔰 @tadabor_qoran
شفاعت شامل حال چه کسانی میشود ⁉️ چه کسانی به مقام ارتضی رسیده اند ⁉️ 🔰🔰🔰 💠يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلَا يَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارْتَضَىٰ وَهُم مِّنْ خَشْيَتِهِ مُشْفِقُونَ ﺧﺪﺍ ﻫﻤﻪ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻭ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﺪ ، ﻭ ﺟﺰ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﭙﺴﻨﺪﺩ ﺷﻔﺎﻋﺖ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﻨﺪ ، ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﺗﺮﺱ [ ﻋﻈﻤﺖ ﻭ ﺟﻠﺎﻝ ] ﺍﻭ ﻫﺮﺍﺳﺎﻥ ﻭ ﺑﻴﻤﻨﺎﻛﻨﺪ .(٢٨) انبیاء 🔰🔰🔰 🔸حسين بن خالد مى‌گويد، به حضرت رضا (ع) عرضه داشتم: يا بن رسول اللَّه پس معناى اين كلام خدا كه فرموده:{" وَ لا يَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارْتَضى‌"} چيست؟ فرمود: يعنى كسانى كه خدا دين آنان را پسنديده باشد عیون الاخبار ج۱ص۱۳۶ ✍کپی با لینک🔰🔰🔰 @tadabor_qoran
ظن و گمان از منظر قران و روايات⁉️ 🔰🔰🔰🔰 الحجرات 12 🔸يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ ..... 💠 اجتناب از بسياري گمان ها واجب است و بعض انها قطعا گناه است يونس36 🔸...إِنَّ الظَّنَّ لَا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئًا.... 💠 گمان و ظن هيچگاه انسان را از حق بی نياز نميكند حکمت۳۵۷نهج البلاغه 💠اميرالمومنين علي عليه السلام : لا تظنن بكلمه خرجت من احد سوء و انت تجد لها من الخير محتملا تا زماني كه ميتوانی برای كلامی محمل خير و نيكويی بيابی بر بدی حملش نكن و از گمان بد بپرهیز ✍کپی با لینک🔰🔰🔰 @tadabor_qoran
💠 چه کنیم که امور زیر را به طور حتم بدست اوریم 🔰🔰🔰 🔸رزق از جایی که گمان نمیبریم 🔸تشخیص راه از بی راهه 🔸اسانی در کارها و مشکلات 🔸خروج از تنگناهای زندگی 🔸بخشش و محو گناهان پاسخ از منظر قران یک کلام است🔰🔰🔰🔰 الأنفال۲۹ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن تَتَّقُوا اللَّهَ 🔰🔰🔰 💠اگر تقوا پیشه کنین : ۱- راه تشخیص حق از باطل را نشان میدهد 🔸یجعل لکم فرقانا.انفال۲۹ ۲- گناهان شما را میبخشد 🔸یکفر عنکم سیئاتکم و یغفر لکم.انفال ۲۹ ۳- خداوند راه برون رفت از مشکلات برای فرد با تقوا قرار میدهد 🔸من یتق الله یجعل له مخرجا.طلاق۲ ۴- از جایی که گمان ندارد روزی میگیرد 🔸وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ.طلاق۳ ۵- خداوند در کار انسان متقی اسانی قرار میدهد 🔸وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مِنْ أَمْرِهِ يُسْرًا.طلاق ۴ ✍کپی با لینک🔰🔰🔰 @tadabor_qoran
هدایت شده از تدبر در قرآن
حدیثی تکان دهنده در مورد عواقب روابط نامشروع ⁉️ ۶ پیامد دنیایی و اخروی زنا : 💠 ۳ پیامد دنیایی : 🔰🔰🔰 🔸آبرویش میرود 🔸مرگش نزدیک میشود 🔸رزقش قطع میشود 💠 اما ۳ پیامد اخروی : 🔰🔰🔰 🔸سختی حساب در قیامت 🔸خشم خداوند 🔸خلود در آتش جهنم 🔰🔰🔰🔰 قال رسول الله صل الله علیه و اله و سلم فِی الزِّنا سِتُّ خِصالٍ: ثَلاثٌ مِنها فِی الدُّنیا وَ ثلاثٌ فِی الآخِرَةِ، فَاَمّا الَّتی فِی الدُّنیا فَیَذهَبُ بِالبَهاءِ وَ یُعَجِّلُ الفَناءَ وَ یَقطَعُ الرِّزقَ وَ اَمّا الَّتی فِی الآخِرَةِ فَسوءُ الحِسابِ وَ سَخَطُ الرَّحمنِ وَ الخُلودُ فِی النّارِ. "من‌لایحضره‌ الفقیه ج4، ص367 - خصال ج 1، ص 321 ✍کپی با لینک🔰🔰🔰 @tadabor_qoran