eitaa logo
تدبر در قرآن
796 دنبال‌کننده
32 عکس
13 ویدیو
5 فایل
۱- تفاسير الميزان و تسنيم و نور و نمونه ۲-ایه و حدیث گرافی از غرر ايات ۳- علوم و معماهای قرانی ۴- منبعی برای سخنرانی مذهبی کپی در هر صورت باعث ترویج معارف است @tadabor_qoran ارتباط با استاد شیرازی مدیر کانال @mshiraz
مشاهده در ایتا
دانلود
منظور از اَنتَ و مالِكَ لاَبيك چيست⁉️ 🔰🔰🔰 💠شخصی از امام صادق(ع) پرسید: آیا از مال فرزند بر پدر چیزى حلال است؟ آن‌حضرت فرمود: «در صورتى که چاره‌اى نداشته باشد به‏ اندازه خوراکش آن هم بدون زیاده‌روى اشکالى ندارد»، آن شخص پرسید: پس مقصود از این کلام رسول خدا که فرمود: «أنت‏ و مالک‏ لأبیک‏» چیست؟ امام(ع) فرمود: «موضوع این بود که فرزندى پدرش را به شکایت نزد رسول خدا(ص) آورد و گفت: یا رسول اللَّه، این پدر من است و در میراث مادرم به من ستم کرده، پدر گفت: من آن‌را هزینه زندگى هردویمان کرده‌ام، این‌جا بود که رسول خدا(ص) فرمود: تو و اموالت از آن پدرت می‌باشد و پدر مالى نداشت تا رسول خدا(ص) بستاند و به فرزند دهد، آیا به نظر تو آن‌حضرت باید پدر را براى این ادعای پسرش به زندان می‌افکند؟!» 💠از امام باقر(ع) نقل است که «پیامبر(ص) خطاب به مردی فرمود: "أَنْتَ‏ وَ مَالُکَ‏ لِأَبِیکَ‏" و -اما با وجود چنین حدیثی- من دوست نمی‌دارم پدر از اموال فرزند بردارد، مگر در آنچه بدان نیاز مبرم دارد...» 🔰🔰🔰 شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، الکافی، ج 5،‌ ص 135 ✍کپی با لینک🔰🔰🔰 @tadabor_qoran
💠راه نجات = سجده‌های طولانی‌‌‌... 🔰🔰 ✨ امیرالمومنین علیه‌السلام فرمودند: ✨ أَطِیلُوا السُّجُودَ فَمَا مِنْ عَمَلٍ أَشَدَّ عَلَی إِبْلِیسَ مِنْ أَنْ یَرَی ابْنَ آدَمَ سَاجِداً لِأَنَّهُ أُمِرَ بِالسُّجُودِ فَعَصَی وَ هَذَا أُمِرَ بِالسُّجُودِ فَأَطَاعَ وَ نَجَا ✨ سجده هایتان را طولانی کنید، چرا که هیچ عملی مثل دیدن انسان در حال سجده، شیطان را اذیت نمی‌کند! چونکه به او گفته شد سجده کند و او سجده نکرد و این فرد به سجده امر شد و اطاعت کرد و رستگار شد. 🔸 امام صادق علیه السلام فرمودند: 🔸جَاءَ رَجُلٌ إِلَی رَسُولِ الله صلی الله علیه و آله، فَقَالَ: یَا رَسُولَ الله کَثُرَتْ ذُنُوبِی وَ ضَعُفَ عَمَلِی. فَقَالَ رَسُولُ الله صلی الله علیه و آله: أَکْثِرِ السُّجُودَ فَإِنَّهُ یَحُطُّ الذُّنُوبَ کَمَا تَحُطُّ الرِّیحُ وَرَقَ الشَّجَرِ 🔸 فردی نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آمد و گفت: ای پیامبر خدا، گناهانم زیاد شده و عملم کم شده است. رسول خدا فرمودند: زیاد سجده کن، چرا که سجده گناهان را فرو می‌ریزد چنان که باد برگ درختان را فرو می‌ریزد. 📚 بحارالانوار ج ۸۲ ص ۱۶۱ و ص ۱۶۲ ✍کپی با لینک🔰🔰🔰 @tadabor_qoran
در قرآن به چه معناست⁉️ 🔰🔰🔰 💠علامه طباطبایی می‌نویسد: نظر به این که قرآن مجید کتابی است همگانی و همیشگی، در غایب مانند حاضر جاری است و به آینده و گذشته مانند حال منطبق می‌شود؛ مثلا آیاتی که در شرایط خاصی برای مؤمنان زمان نزول قرآن تکالیفی بار می‌کنند، مؤمنانی که پس از عصر نزول همان شرایط را داشتند، بی کم و کاست همان تکالیف را دارند، و آیاتی که صاحبان صفاتی را ستایش یا سرزنش می‌کنند یا مژده می‌دهند یا می‌ترسانند، کسانی را که با آن صفات متصفند در هر زمان و در هر مکان باشند شامل هستند. بنابراین، هرگز مورد نزول آیه‌ای مخصص آن آیه نخواهد بود؛ یعنی آیه‌ای که درباره شخص یا اشخاص معینی نازل شده است، درباره نزول خود منجمد نشده، به مصادیق مشترک با مورد نزول آیه در صفات و خصوصیات سرایت خواهد کرد. این خاصه همان است که در عرف روایات «جری» نامیده می‌شود. ✍کپی با لینک🔰🔰🔰 @tadabor_qoran
مطالب بيشتر در مورد جري و تطبيق🔰🔰🔰🔰 http://wikifeqh.ir/%D8%AC%D8%B1%DB%8C_%D9%88_%D8%AA%D8%B7%D8%A8%DB%8C%D9%82 ✍کپی با لینک🔰🔰🔰 @tadabor_qoran
💠 منظور از جامعیت قران چیست ⁉️ سه قول در این بحث مطرح است : 💠 ۱_ جامعیت در امور هدایتی اعم از اصول و فروع دین (احکام و اخلاق و.....) و روایاتی که جامعیت مطلق (قول سوم) را اثبات میکنند را حمل بر فهم بطن قران و مختص به معصومین میدانند , این نظر را علامه طباطبایی رحمت الله علیه در المیزان و ایت الله معرفت پذیرفته اند 💠 ۲_ جامعیت نسبت به کتب ادیان مختلف و به این روایت استناد شده : 🔸الکافی: ج ۲ ص ۶۰۱ ح ۱۰: «اعطیتُ السُّوَرَ الطِّوالَ مَکانَ التَّوراةِ، وَ أعطیتُ المِئینَ مَکانَ الإِنجیلِ، وَ أعطیتُ المَثانِی مَکانَ الزَّبورِ، وَ فُضِّلتُ بِالمُفَصَّلِ؛ ثَمانٌ وَ سِتّونَ سورَةً، وَ هُوَ مُهَیمِنٌ عَلی سائِرِ الکتُبِ، وَالتَّوراةِ لِموسی وَالإِنجیلِ لِعیسی وَ الزَّبورِ لِداودَ». 💠 ۳_ جامعیت مطلق : همه ی علوم و هر انچه بتوان نام دانش بر آن نهاد را در قران میتوان یافت کرد استنادشان هم بر امثال ایه ی تبیانا لکل شی و نیز روایاتی نظیر روایات زیر میباشد: 🔸تأویل الآیات الظاهرة: ج ۲ ص ۵۵۵ ح ۱۰، تفسیر فرات: ص ۶۸ ح۳۸ «سَلونی عَنِ القُرآنِ فَإِنَّ فِی القُرآنِ عِلمَ الأَوَّلینَ وَالآخِرینَ، لَم یدَع لِقائِلٍ مَقالاً، وَ لا یعلَمُ تَأویلَهُ إلاَّاللَّهُ وَالرّاسِخونَ فِی العِلمِ، وَ لَیسوا بِواحِدٍ، وَ رَسولُ اللَّهِ(ص) کانَ واحِدا مِنهُم عَلَّمَهُ اللَّهُ سُبحانَهُ إیاهُ، وَ عَلَّمَنیهِ رَسولُ اللَّهِ(ص)، ثُمَّ لا یزالُ فی بَقِیتِهِ إلی یومِ القِیامَةِ». 🔸کنز العمّال: ج ۱ ص ۵۴۸ ح ۲۴۵۴ به نقل از دیلمی از اَنَس: «مَن أرادَ عِلمَ الأَوَّلینَ وَالآخِرینَ فَلیثَوِّرِ القُرآنَ». 🔸الکافی: ج ۱ ص ۵۹ ح ۱، المحاسن: ج ۱ ص ۴۱۶ ح ۹۵۶: «إنَّ اللَّهَ ـ تَبارَک وَ تَعالی ـ أنزَلَ فی القُرآنِ تِبیانَ کلِّ شَی ءٍ، حَتّی وَاللَّهِ ما تَرَک اللَّهُ شَیئا یحتاجُ إلَیهِ العِبادُ، حَتّی لایستَطیعَ عَبدٌ یقولُ: لَو کانَ هذا اُنزِلَ فِی القُرآنِ، إلاّ وَ قَد أنزَلَهُ اللَّهُ فیهِ». 🔸 الکافی: ج ۲ ص ۵۹۹ ص ۳، تفسیر العیاشی: ج ۱ ص ۸ ح ۱۸: «إنَّ العَزیزَ الجَبّارَ أنزَلَ عَلَیکم کتابَهُ وَ هُوَ الصّادِقُ البارُّ، فیهِ خَبَرُکم وَ خَبَرُ مَن قَبلَکم وَ خَبَرُ مَن بَعدَکم، وَ خَبَرُ السَّماءِ وَ الأَرضِ، وَ لَو أتاکم مَن یخبِرُکم عَن ذلِک لَتَعَجَّبتُم». 🔸 الکافی: ج ۱ ص ۲۶۹ ح ۳: «إنَّ اللَّهَ ـ عَزَّ ذِکرُهُ ـ خَتَمَ بِنَبِیکمُ النَّبِیینَ فَلا نَبِی بَعدَهُ أبَدا، وَ خَتَمَ بِکتابِکمُ الکتُبَ فَلا کتابَ بَعدَهُ أبَدا، وَ أنزَلَ فیهِ تِبیانَ کلِّ شَی ءٍ، وَ خَلْقَکم وَ خَلْقَ السَّماواتِ وَ الأَرض، وَ نَبَأَ ما قَبلَکم وَ فَصْلَ ما بَینَکم وَ خَبَرَ ما بَعدَکم، وَ أمْرَ الجَنَّةِ وَالنّارِ وَ ما أنتُم صائِرونَ إلَیهِ». ✍کپی با لینک🔰🔰🔰 @tadabor_qoran
دو خصلتي كه پيامبر اكرم صل الله عليه از وجود آن دو در امت خود ميترسيدن⁉️ 🔰🔰🔰 🔸پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله «طول امل» را یکى از دو دشمن بسیار خطرناک براى انسانها شمرده و فرموده است: 💠«إِنَّ أَشَدَّ مَا أَخَافُ عَلَیکمْ خِصْلَتَانٌ اِتِّبَاعُ الْهَوى وَ طُولُ الاَْمَلِ، فَاَمَّا اتِّبَاعُ الْهَوى فَاِنَّهُ یعْدِلُ عَنِ الْحَقِّ، اَمَّا طُولُ الاَْمَلِ فَاِنَّهُ یحبب الدُّنْیا؛ 💠 شدیدترین چیزى که از آن بر شما مى ترسم دو خصلت است: پیروى از هواي نفس و آرزوى طول و دراز زیرا هواپرستى شما را از حق بازمى دارد و اما آرزوى دور و دراز شما را حریص بر دنیا مى کند ✍کپی با لینک🔰🔰🔰 @tadabor_qoran
🔴 تضمین بهشت با شش شرط 🔻 شرح حدیثی از اکرم (صل الله علیه و اله وسلم) توسط رهبر معظم انقلاب: 🔻 این شش چیز را شما قبول کنید، ما هم در مقابل بهشت را برای شما قبول می‌کنیم: ◾ إِذَا حَدَّثْتُمْ فَلَا تَکْذِبُوا ◽ [هرگاه سخن گفتید،] دروغ [مگویید.] ◾ وَ إِذَا وَعَدْتُمْ فَلَا تُخْلِفُوا ◽ [هر گاه وعده دادید، خُلف وعده نکنید.] ◾ وَ إِذَا ائْتُمِنْتُمْ فَلَا تَخُونُوا ◽ [هرگاه امین‌تان دانستند، خیانت نکنید. در] امانت مالی، امانت موقعیت و مسئولیت، امانت سخن و حرف و خبر خیانت نشود. ◾ وَ غُضُّوا أَبْصَارَکُمْ ◽ [چشمانتان را] از چیزهایی که خلاف محارم الهی است [فرو بندید.] ◾ وَ احْفَظُوا فُرُوجَکُمْ ◽ شهوت خودتان را نگه دارید. ◾ وَ کُفُّوا أَیْدِیَکُمْ وَ أَلْسِنَتَکُمْ ◽ زبان و دست خودتان را نگه دارید؛ یعنی در اختیار داشته باشید. ✍کپی با لینک🔰🔰🔰 @tadabor_qoran
💠ایه ی لیله المبیت به همراه شان نزول ⁉️ 🔰🔰🔰🔰 💠وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ 🔸ﻭ ﺍﺯ ﻣﺮﺩم ﻛﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺟﺎﻧﺶ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺸﻨﻮﺩﻱ ﺧﺪﺍ ﻣﻰ ﻓﺮﻭﺷﺪ ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ.بقره(٢٠٧) 📚 به تواتر روايت شده كه اين آيه در شأن امير مؤمنین (علیه السلام) نازل شده، آن‌گاه كه در شب هجرت در بستر پيامبر اكرم(صلّي الله عليه و آله و سلّم) خوابيد و جان خود را در راه كسب خشنودي خدا نثار كرد 💠 غير از شيعه بسياري از مفسران عامه نيز معتقدند كه اين آيه در شأن اميرمؤمنان(عليه‌السلام) در جريان «ليلة المبيت» نازل شده؛ براي نمونه، ثعلبي از مفسران بزرگ و معروف اهل سنت، در اين باره مي‌نويسد: 🔸پيامبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) هنگام هجرت از مكّه فرمان داد تا علي(عليه‌السلام) در بستر او بخوابد و پارچه سبز رنگي (بُرْد حَضْرَمي) را كه مخصوص پيامبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) بود بر روي خود بكشد. سرانِ قريش از هر قبيله‌اي نماينده‌اي برگزيده بودند تا پيامبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) را محاصره كرده و به شهادت رسانند 🔸تفسیر تسنیم ج ۱۰ ص۲۶۴📚 ✍کپی با لینک🔰🔰🔰 @tadabor_qoran
💠 روانشناسان و اهل فن سقف و انتهای سن برای اموزش و تغییر شخصیت را تقریبا ۱۸تا۲۵سال میدانند که سن تثبیت هویت است پس تا قبل از ورود به این سن فرزندان خود را دریابید که بعد از آن تغییر به شدت سخت میشود اغلب برای سنین نوجوانی طراحی شده است ✍کپی با لینک🔰🔰🔰 @tadabor_qoran
1- حقوق والدين در قران⁉️ 🔰🔰🔰 💠 وَقَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا(23)اسراء 🔸ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻗﺎﻃﻊ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺟﺰ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻧﭙﺮﺳﺘﻴﺪ ، ﻭ ﺑﻪ ﭘﺪﺭ ﻭ ﻣﺎﺩﺭ ﻧﻴﻜﻲ ﻛﻨﻴﺪ ; ﻫﺮﮔﺎﻩ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻳﺎ ﺩﻭ ﻧﻔﺮﺷﺎﻥ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭﺕ ﺑﻪ ﭘﻴﺮﻱ ﺭﺳند ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺍُﻑ ﻣﮕﻮﻱ ﻭ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﭘﺮﺧﺎﺵ ﻣﻜﻦ ، ﻭ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺳﺨﻨﻲ ﻧﺮم ﻭ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺑﮕﻮ .(٢٣) مفردات 🔰🔰🔰 🔸قضى: قضاء در اصل به معنى فيصله دادن و محكم كردن است. به معنى حكم و بيان و مانند آن نيز آيد، و در این آيه به معنى حكم كردن است 🔸كِبَرَ: پيرى. 🔸اف: كلمه ‏اى است كه با آن اظهار تنفّر مى‏ شود. 🔸 لا تَنْهَرْهُما: با آنها تندى مكن و با فرياد مران ✍کپی با لینک🔰🔰🔰 @tadabor_qoran
۲- حقوق والدين در قران⁉️ 🔰🔰🔰 💠 1- به پدر و مادر نيكی کنین 🔸بِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا 💠۲- در هنگام پیری پدر و مادر بیشتر مراقبت کنیم و دلشان را نشکنیم و حرفی که موجب ناراحتی ایشان میشود نزنیم 🔸إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ 💠۳- با تندی و پرخاشگری با پدر و مادر صحبت نکنیم 🔸 وَلَا تَنْهَرْهُمَا 💠۴- به نرمی و آنطور که شایسته ی والدین است با انها صحبت کن 🔸وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا(23)اسراء ✍کپی با لینک🔰🔰🔰 @tadabor_qoran
شفاعت شامل حال چه کسانی میشود ⁉️ چه کسانی به مقام ارتضی رسیده اند ⁉️ 🔰🔰🔰 💠يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلَا يَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارْتَضَىٰ وَهُم مِّنْ خَشْيَتِهِ مُشْفِقُونَ ﺧﺪﺍ ﻫﻤﻪ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻭ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﺪ ، ﻭ ﺟﺰ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﭙﺴﻨﺪﺩ ﺷﻔﺎﻋﺖ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﻨﺪ ، ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﺗﺮﺱ [ ﻋﻈﻤﺖ ﻭ ﺟﻠﺎﻝ ] ﺍﻭ ﻫﺮﺍﺳﺎﻥ ﻭ ﺑﻴﻤﻨﺎﻛﻨﺪ .(٢٨) انبیاء 🔰🔰🔰 🔸حسين بن خالد مى‌گويد، به حضرت رضا (ع) عرضه داشتم: يا بن رسول اللَّه پس معناى اين كلام خدا كه فرموده:{" وَ لا يَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارْتَضى‌"} چيست؟ فرمود: يعنى كسانى كه خدا دين آنان را پسنديده باشد عیون الاخبار ج۱ص۱۳۶ ✍کپی با لینک🔰🔰🔰 @tadabor_qoran
ظن و گمان از منظر قران و روايات⁉️ 🔰🔰🔰🔰 الحجرات 12 🔸يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ ..... 💠 اجتناب از بسياري گمان ها واجب است و بعض انها قطعا گناه است يونس36 🔸...إِنَّ الظَّنَّ لَا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئًا.... 💠 گمان و ظن هيچگاه انسان را از حق بی نياز نميكند حکمت۳۵۷نهج البلاغه 💠اميرالمومنين علي عليه السلام : لا تظنن بكلمه خرجت من احد سوء و انت تجد لها من الخير محتملا تا زماني كه ميتوانی برای كلامی محمل خير و نيكويی بيابی بر بدی حملش نكن و از گمان بد بپرهیز ✍کپی با لینک🔰🔰🔰 @tadabor_qoran
💠 چه کنیم که امور زیر را به طور حتم بدست اوریم 🔰🔰🔰 🔸رزق از جایی که گمان نمیبریم 🔸تشخیص راه از بی راهه 🔸اسانی در کارها و مشکلات 🔸خروج از تنگناهای زندگی 🔸بخشش و محو گناهان پاسخ از منظر قران یک کلام است🔰🔰🔰🔰 الأنفال۲۹ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن تَتَّقُوا اللَّهَ 🔰🔰🔰 💠اگر تقوا پیشه کنین : ۱- راه تشخیص حق از باطل را نشان میدهد 🔸یجعل لکم فرقانا.انفال۲۹ ۲- گناهان شما را میبخشد 🔸یکفر عنکم سیئاتکم و یغفر لکم.انفال ۲۹ ۳- خداوند راه برون رفت از مشکلات برای فرد با تقوا قرار میدهد 🔸من یتق الله یجعل له مخرجا.طلاق۲ ۴- از جایی که گمان ندارد روزی میگیرد 🔸وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ.طلاق۳ ۵- خداوند در کار انسان متقی اسانی قرار میدهد 🔸وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مِنْ أَمْرِهِ يُسْرًا.طلاق ۴ ✍کپی با لینک🔰🔰🔰 @tadabor_qoran
هدایت شده از تدبر در قرآن
حدیثی تکان دهنده در مورد عواقب روابط نامشروع ⁉️ ۶ پیامد دنیایی و اخروی زنا : 💠 ۳ پیامد دنیایی : 🔰🔰🔰 🔸آبرویش میرود 🔸مرگش نزدیک میشود 🔸رزقش قطع میشود 💠 اما ۳ پیامد اخروی : 🔰🔰🔰 🔸سختی حساب در قیامت 🔸خشم خداوند 🔸خلود در آتش جهنم 🔰🔰🔰🔰 قال رسول الله صل الله علیه و اله و سلم فِی الزِّنا سِتُّ خِصالٍ: ثَلاثٌ مِنها فِی الدُّنیا وَ ثلاثٌ فِی الآخِرَةِ، فَاَمّا الَّتی فِی الدُّنیا فَیَذهَبُ بِالبَهاءِ وَ یُعَجِّلُ الفَناءَ وَ یَقطَعُ الرِّزقَ وَ اَمّا الَّتی فِی الآخِرَةِ فَسوءُ الحِسابِ وَ سَخَطُ الرَّحمنِ وَ الخُلودُ فِی النّارِ. "من‌لایحضره‌ الفقیه ج4، ص367 - خصال ج 1، ص 321 ✍کپی با لینک🔰🔰🔰 @tadabor_qoran
💠تاثیر همنشین در تغییر انسان از منظر قران و روایات 🔰🔰🔰 🔸يَا وَيْلَتَىٰ لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِيلًا ﺍﻱ ﻭﺍﻱ ، ﻛﺎﺵ ﻣﻦ ﻓﻠﺎﻧﻲ ﺭﺍ [ ﻛﻪ ﺳﺒﺐ ﺑﺪﺑﺨﺘﻲ ﻣﻦ ﺷﺪ ] ﺑﻪ ﺩﻭﺳﺘﻲ ﻧﻤﻰ ﮔﺮﻓﺘﻢ ،(٢٨) فرقان 🔸با كه همنشينى كنيم؟ 🔰🔰🔰 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : قالُوا[ الحَوارِيّونَ لعيسى عليه السلام ]: يا رُوحَ اللّه ِ، فمَن نُجالِسُ إذا ؟ قالَ : مَن يُذَكِّرُكُمُ اللّه َ رُؤيَتُهُ ، و يَزيدُ في عِلْمِكُم منطِقُهُ ، و يُرَغِّبُكُم في الآخِرَةِ عَمَلُهُ . 💠حواريان عيسى عليه السلام عرض كردند: يا روح اللّه ! پس با چه كسى همنشين شويم؟ فرمود: 🔸با آن كه ديدارش شما را به ياد خدا اندازد 🔸گفتارش بر دانش شما بيفزايد 🔸كردارش شما را به آخرت ترغيب كند. ( تحف العقول : ۴۴ ، الأمالي للطوسي : ۱۵۷/۲۶۲ ) 💠امام على عليه السلام :جالِسِ الفُقَراءَ تَزْدَدْ شُكْرا . 🔸با تهيدستان بنشين تا شكرگزارى ات [از خدا ]زياد شود. ( غرر الحكم : ۴۷۲۳ ) ✍کپی با لینک🔰🔰🔰 @tadabor_qoran
💠 کُتِبَ عَلَيْکُمُ الْقِتالُ وَ هُوَ کُرْهٌ لَکُمْ وَ عَسي أَنْ تَکْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَکُمْ وَ عَسي أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَکُمْ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ.[۲۱۶/ بقره] 🔸بر شما جنگ (با کفار) نوشته و مقرر شد و حال آنکه برای شما ناخوشایند است، و بسا چیزی را خوش ندارید و آن برای شما بهتر است، و بسا چیزی را دوست دارید و آن برای شما بدتر است، و خدا می داند و شما نمی دانید. 💠 پیامها: 🔸۱- ملاک خیر وشر، آسانى و سختى و یا تمایلات شخصى نیست، بلکه مصالح واقعى ملاک است ونباید به پیشداورى خود تکیه کنیم. «عسى ان تکرهوا شیئاً وهو خیر لکم»  🔸۲- کراهت و محبّت نفسانى، نشانه ى خیر و شرّ واقعى نیست. «تکرهوا... و هو خیر لکم... تحبوا... و هو شرّ لکم»  🔸۳- جنگ و جهاد در راه دین، مایه ى خیر است. «کُتب علیکم القتال... و هو خیر لکم»  🔸۴- تسلیم فرمان خدایى باشیم که بر اساس علم بى نهایت به ما دستور مى دهد، گرچه ما دلیل آنرا ندانیم. «واللّه یعلم و انتم لا تعلمون»[تفسیر نور ذیل آیه شریفه] ✍کپی با لینک🔰🔰🔰 @tadabor_qoran
دنبال عیوب دیگران نباشیم و از قضاوت مردم هم نترسیم😍 🔰🔰🔰🔰 💠 «طُوبی لِمَن شَغَلَهُ عَیبُهُ عَن عُیوبِ الناس.». 🌸خوشا به حال کسی که توجه به عیبش او را از توجه به عیبهای مردم باز دارد. (ابن ابی الحدید، ج 20، ص 296) شیخ بهایی: آدمی اگر پیامبر هم باشد از زبان مردم آسوده نیست، زیرا: 🔸اگر بسیار کار کند، میگویند احمق است ! 🔸اگر کم کار کند، میگویند تنبل است ! 🔸اگر بخشش کند، میگویند افراط میکند ! 🔸اگر جمع گرا باشد، میگویند بخیل است ! 🔸اگر ساکت و خاموش باشد، میگویند لال است ! 🔸اگر زبان آوری کند، میگویند وراج و پر گوست ! 🔸اگر روزه برآرد و شبها نماز بخواند، میگویند ریا کار است ! 🔸و اگر نکند، میگویند کافر است و بی دین ! 💠 لذا نباید بر حمد و ثنای مردم اعتنا کرد 💠 و جز از خداوند نباید از کسی ترسید. 🔸پس آنچه باشید که خدا بدان راضیست نه خلق او. ✍کپی با لینک🔰🔰🔰 @tadabor_qoran
💠 بيشترين ويل در كدام ايه و مربوط به چه كسي ميباشد⁉️ 🔰🔰🔰 ⚫️ کلمه ی ویل ۳بار در ایه ی ۷۹بقره برای سه معصیت تکرار شده : 🔸۱- تحریف کردن دین 🔸۲- و تحریفات را به خدا نسبت میدهند 🔸۳- رشوه و مال و ریاست در قبال تحریف گرفتن 🔰🔰🔰🔰🔰 🔸فَوَيْلٌ لِّلَّذِينَ يَكْتُبُونَ الْكِتَابَ بِأَيْدِيهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هَٰذَا مِنْ عِندِ اللَّهِ لِيَشْتَرُوا بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا فَوَيْلٌ لَّهُم مِّمَّا كَتَبَتْ أَيْدِيهِمْ وَوَيْلٌ لَّهُم مِّمَّا يَكْسِبُونَ.بقره79 🔸ﭘﺲ ﻭﺍﻱ ﺑﺮ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺩﺳﺖ ﻫﺎﺷﺎﻥ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺍﻱ ﺭﺍ ﻣﻰ ﻧﻮﻳﺴﻨﺪ ، ﺳﭙﺲ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ : ﺍﻳﻦ [ ﻧﻮﺷﺘﻪ ] ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺧﺪﺍﺳﺖ . ﺗﺎ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ [ ﻛﺎﺭ ﺯﺷﺖ ﻭ ﺧﺎﺋﻨﺎﻧﻪ ] ﺑﻬﺎﻳﻲ ﻧﺎﭼﻴﺰ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﻧﺪ ; ﭘﺲ ﻭﺍﻱ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺳﺖ ﻫﺎﺷﺎﻥ ﻧﻮﺷﺖ ، ﻭ ﻭﺍﻱ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﻧﺪ .(٧٩) بقره ❇️ خدا به داد کسانی که دست به تحریف تاریخ اهل بیت و دین میزنند برسد که چه عذاب دردناکی در انتظار انهاست تسنیم ج۵ص۳۱۱ ✍کپی با لینک🔰🔰🔰 @tadabor_qoran
معنای ویل در قرآن و به چه کسانی تعلق گرفته است ⁉️ 🔰🔰🔰🔰🔰 💠از نگاه مرحوم طبرسى صاحب مجمع البیان ويل لفظى است که اگر شخصی در مهلكه واقع شود آن را بكار می­برد و آن در اصل عذاب و هلاك است. ۲۵ بار ویل و ۱۳بار مشتقاتش در قران امده (جمعا۳۸بار 🔰🔰🔰🔰 ۱- ويل بر نماز گذاران به علت سهل انکاری و غفلت نسبت به نمازشان 🔸ويل للمصلين (ماعون ۴-۵) ۲- وای بر كم فروشان 🔸ويل للمطففين (۱مطففین) ۳- وای بر تکذیب کنندگان 🔸ویل یومئذ للمکذبین (۱۰مرتبه در سوره مرسلات و۲مرتبه در مطففین) ۴- وای بر کافرین 🔸ویل للکافرین (۲ابراهیم) ۵- وای بر کسانی که قساوت قلب گرفتن 🔸ویل للقاسیه قلوبهم (۲۲زمر) ۶- وای بر مشرکین 🔸ویل للمشرکین (فصلت ۶-۷) ۷-وای بر ظالمان 🔸ویل للذین ظلموا ...(۶۵ زخرف) ۸- وای بر دروغگوی گنهکار 🔸ویل لکل افاک اثیم (۷جاثیه) ۹- وای بر عیب جویان بدگو 🔸ویل لکل همزه لمزه(۱ همزه) ۱۰- شدید ترین ویل که ۳بار تکرار شده برای تحریف کنندگان دین 🔸ویل للذین یکتبون الکتاب بایدیهم ثم یقولون هذا من عند الله ...(۷۹ بقره) ✍کپی با لینک🔰🔰🔰 @tadabor_qoran
🔸مشرک مسلمان کیست و چرا شفاعت نميشود⁉️ 🔰🔰🔰🔰🔰 🔸علامه ی طباطبایی در تفسیر ایه ی ۲۷۰سوره ی بقره معتقد است امتناع ورزیدن از اصل انفاق به فقرا از سوی مسلمانان از گناهان کبیره است و خداوند بعض از اقسام این خود داری را شرک به خدا و کفر به اخرت خوانده است مانند امتناع از زکات که یکی از مصادیق انفاق است 🔰🔰🔰 💠 و ویل للمشرکین الذین لا یوتون الزکات و هم بالاخره هم کافرون (فصلت ۷-۶) 🔸از طرفي اين ظلم در هر كس يافت شود يعنى هر كس نافرمانى خدا را بكند و حق فقرا را ندهد چنين كسى مورد رضايت خدا و مصداق‌{" إِلَّا لِمَنِ ارْتَضى‌"} نخواهد بود، و چون شرط شفاعت رسيدن به مقام ارتضاست , چنين شخصي مشمول شفاعت هم نميشود به دليل ايه ي شريفه : 🔰🔰🔰 (لَم نَكُ نُطعِم المَسكين فما تَنفعهم شِفاعة الشَافعين) که یکی از شروط شفاعت را اطعام مساکین میداند ✍تفسير شريف الميزان ج2ص609 🔸دوستان خود را آگاه كنين تا خود را نجات دهند ✍کپی با لینک🔰🔰🔰 @tadabor_qoran
فرزندان در قرآن : 💠 سه زمانی که باید فرزندانتان برای ورود به خلوتگاهتان از شما اجازه بگیرند از منظر قران ⁉️ 🔰🔰🔰🔰 🔸۱- قبل از نماز صبح 🔸۲- هنگام استراحت نیم روزی 🔸۳- بعد از نماز عشاء 🔰🔰🔰🔰 💠 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِيَسْتَأْذِنكُمُ الَّذِينَ مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ وَالَّذِينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنكُمْ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ مِّن: 🔸 قَبْلِ صَلَاةِ الْفَجْرِ 🔸وَحِينَ تَضَعُونَ ثِيَابَكُم مِّنَ الظَّهِيرَةِ 🔸وَمِن بَعْدِ صَلَاةِ الْعِشَاءِ ثَلَاثُ عَوْرَاتٍ لَّكُمْ لَيْسَ عَلَيْكُمْ ...... ❇️ ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺮﺩﮔﺎﻧﺘﺎﻥ ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﺮﺯ ﺑﻠﻮﻍ ﻧﺮﺳﻴﺪﻩ ﺍﻧﺪ [ ﻫﻨﮕﺎم ﻭﺭﻭﺩ ﺑﻪ ﺧﻠﻮﺕ ﺧﺎﻧﻪ ﺷﺨﺼﻲ ﺷﻤﺎ ] ﺳﻪ ﺑﺎﺭ [ ﺩﺭ ﺳﻪ ﺯﻣﺎﻥ ]ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ : 🔸 ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﻧﻤﺎﺯ ﺻﺒﺢ ، 🔸ﻭ ﻫﻨﮕﺎم [ ﺍﺳﺘﺮﺍﺣﺖ ] ﻧﻴﻢ ﺭﻭﺯ ﻛﻪ ﺟﺎﻣﻪ ﻫﺎﻳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﻛﻨﺎﺭ ﻣﻰ ﻧﻬﻴﺪ ، 🔸 ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻧﻤﺎﺯ ﻋﺸﺎ ; [ ﺍﻳﻦ ﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎ ] ﺳﻪ ﺯﻣﺎﻥ ﺧﻠﻮﺕ ﺷﻤﺎﺳﺖ ، ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺳﻪ ﺯﻣﺎﻥ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﻨﺎﻫﻲ ﻧﻴﺴﺖ [ ﻛﻪ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﻮﻧﺪ ; ﺯﻳﺮﺍ ﺁﻧﺎﻥ ] ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻧﺰﺩ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﺭﻓﺖ ﻭ ﺁﻣﺪﻧﺪ ﻭ ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﻧﺸﺴﺖ ﻭ ﺑﺮﺧﺎﺳﺖ ﺩﺍﺭﻳﺪ...(۵۸نور) ✍کپی با لینک🔰🔰🔰 @tadabor_qoran
آیات صله ی رحم در قران ⁉️ 🔰🔰🔰 💠 امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند:صله ی رحم کنید،گرچه با سلام دادن باشد چرا که خدا در قران فرموده : 🔰👇🔰 🔸(وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا ) النساء۱ 💠 کسانی که قطع رحم میکنند و در زمین فساد میکنند مورد لعن خداوند هستند 🔰👇🔰 🔸( فَهَلْ عَسَيْتُمْ إِنْ تَوَلَّيْتُمْ أَنْ تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ وَتُقَطِّعُوا أَرْحَامَكُمْ ۲۲- أُولَئِكَ الَّذِينَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فَأَصَمَّهُمْ وَأَعْمَى أَبْصَارَهُمْ ) محمد۲۳ 💠 مجدد کسانی که پیمان ها را میشکنند و قطع رحم و فساد در زمین میکنند لعنت شده اند و اخرت بدی در انتظارشان است 🔰👇🔰 🔸( وَالَّذِينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِيثَاقِهِ وَيَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَيُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ أُولَئِكَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّار ِ) الرعد ۲۵ ✍کپی با لینک🔰🔰🔰 @tadabor_qoran
بهترين ذكر چيست ⁉️ 🔰🔰🔰 💠 إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا - احزاب 56 🔸ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺧﺪﺍ ﻭ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻧﺶ ﺑﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺩﺭﻭﺩ ﻭ ﺭﺣﻤﺖ ﻣﻰ ﻓﺮﺳﺘﻨﺪ . ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﺑﺮ ﺍﻭ ﺩﺭﻭﺩ ﻓﺮﺳﺘﻴﺪ ﻭ ﺁﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ ، ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺍﻭ ﺑﺎﺷﻴﺪ .(٥٦احزاب) 🔰🔰🔰 🔸بعض اذکار فقط شست و شو میدهند و پاک کننده از گناهان اند 🔸بعض اذکار نویسنده ی اعمال اند 💠 ولی ذکر صلوات هم گناهان را پاک میکند و هم حسنات را در پرونده ی اعمال ثبت میکند توضیح پست بعدی🔰🔰🔰🔰 ✍کپی با لینک🔰🔰🔰 @tadabor_qoran
بعض خواص صلوات ❤️ 1- محو كننده ي گناهان 🔰🔰🔰 🔸عن الإمام الرضا (ع): “من لم يقدر على ما يكفّر به ذنوبه فليكثر من الصلاة على محمّد وآل محمد فإنّها تهدم الذنوب هدماً” 🔸 ترجمه : هركس كه نمى‌تواند كفاره گناهان خود را بپردازد،بسيار صلوات بر محمد و آل محمد فرستد.زيرا گناهان را نابود مى‌كند 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 2- محبت خدا در دل انسان مي آيد🔰🔰🔰 🔸فعن الامام الهادي (ع): “إنّما اتّخذ الله عزّ وجلّ إبراهيم خليلاً لكثرة صلاته على محمّد وأهل بيته صلوات الله عليهم”. 🔸ترجمه : خداوند متعال، ابراهیم علیه السلام را دوست خود برگرفت؛ زیرا او بر محمّد و اهل بیت او بسیار درود می فرستاد.علل الشرایع ج۱ص۳۴ 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 3- تعديل الميزان است🔰🔰🔰 🔸فعن الإمام الصادق عن آبائه (ع) قال: قال رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم: “أنا عند الميزان يوم القيامة, فمن ثقلت سيّئاته على حسناته جئت بالصلاة عليّ حتّى أثقل بها حسناته”. 🔸ترجمه : در روز قيامت،من نزد ترازوى اعمال قرار مى‌گيرم،كسى كه(ميزان)گناهانش از كارهاى نيكى كه انجام داده است بيشتر باشد، آن صلواتهايى را كه بر من نثار كرده است مى‌آورم تا كفۀ حسناتش را سنگين‌تر كنم.ثواب الاعمال و عقاب الاعمال ج۱ص۳۹۵ 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 4- باعث كثرت حسنات 🔰🔰🔰 🔸 فعن الإمام الصاد(ع) قال: “وجدت في بعض الكتب: من صلّى على محمّد وآل محمّد كتب الله له مائة حسنة, ومن قال:صلّى الله على محمّد وأهل بيته, كتب الله له ألف حسنة”. 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 5- نفاق را از بين ميبرد 🔰🔰🔰 🔸 فعن رسول الله (ص): “الصلاة عليّ وعلى أهل بيتي تذهب بالنفاق”. وعن الصادق ( عليه السلام ) ، قال : سمعته يقول : قال رسول الله (ص) : ارفعوا أصواتكم بالصلاة علي فإنها تذهب بالنفاق . ✍کپی با لینک🔰🔰🔰 @tadabor_qoran