eitaa logo
تدبر در قرآن
182 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
263 ویدیو
99 فایل
جلسات تدبر در قران استادضرابی که بین سالهای ۷۹ تا ۹۹ ضبط شده و به لطف الهی ادامه دارد ... ارتباط با ادمین : @z_ziaie
مشاهده در ایتا
دانلود
تدبر در قرآن
بسم الله الرحمن الرحیم قُمْ ...... فَاصْبِرْ آیات ۲ تا ۷ سوره مدثر 8⃣ ❇️خلاصه آن که : 🍃 باید انسان
بسم الله الرحمن الرحیم قُمْ ...... فَاصْبِرْ آیات ۲ تا ۷ سوره مدثر 9⃣ 🚩✨(نهایت سیر کمالی رسیدن به امامت جامعه پرهیزکاران ) 🚶‍♂پس از این که انسان آن مراحل چهارگانه را پیمود و گرفت و در ردیف سابقان بنام درآمد، آن‌گاه به وی گفته می‏شود که باید جامعه برین را به عهده بگیری؛ 🌴چنان که خداوند در قرآن به سالکان به مقصد رسیده دستور می‏دهد که از خدا بخواهید، مردان باتقوا مأموم شما باشند و شما امام متّقیان باشید. 🌴جامعه پرهیزگار، امت باشد و شما رهبر جامعه پرهیزگار باشید. «و اجعلنا للمتّقین إماماً»( فرقان/ ۷۴) 📘 برگرفته از کتاب"الی الحبیب" نوشته استاد سید علی اصغر علوی) برو تو خانة دل را فرو روب مهیا کن مقام و جای محبوب چو تو بیرون شدی او اندر آید به تو بی تو جمال خود نماید کسی کو از نوافل گشت محبوب به لای نفی کرد او خانه جاروب درون جان محبوب او مکان یافت ز «بی یسمع و بی یبصر» نشان یافت صلی الله علی محمد و آله پایان این بخش @tadaburdarquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تدبر در قرآن
#تدبر_در_قران #سوره_مدثر @tadaburdarquran
بسم الله الرحمن الرحیم فَإِذَا نُقِرَ فِي النَّاقُورِ ﴿۸﴾ فَذَلِكَ يَوْمَئِذٍ يَوْمٌ عَسِيرٌ ﴿۹﴾ عَلَى الْكَافِرِينَ غَيْرُ يَسِيرٍ ﴿۱۰﴾ تا آن‌گاه که (هنگامه قیامت برپا شود و) در صور (اسرافیل) بدمند. (۸) آن روز [چه] روز ناگوارى است (۹) بر كافران آسان نيست (۱۰) 👇✨
بسم الله الرحمن الرحیم فَإِذَا نُقِرَ ..《٨》غَيْرُ يَسِيرٍ ﴿۱۰﴾ آیات ۸ تا ده 1⃣ 🕊 آه آه، از هنگامه جدا شدن باطلی که با شخصیت انسان عجین شده !!! « فَإِذَا نُقِرَ فِي النَّاقُورِ » در روایت مفضّل‌بن‌عمر از امام صادق (علیه السلام) وارد شده که درباره‌ این آیه شریفه فرمود: « إِنَّ مِنَّا إِمَاماً مُظَفَّراً مُسْتَتِراً فَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ عَزَّ ذِکْرُهُ إِظْهَارَ أَمْرِهِ نَکَتَ فِی قَلْبِهِ نُکْتَةً فَظَهَرَ فَقَامَ بِأَمْرِ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی.» 📘 (الکافی، ج۱، ص۳۴۳) «بی‌گمان، در میان ما، امامی پیروز و غایب خواهد بود، که هرگاه خداوند عزّوجلّ بخواهد امر خویش را به منصه‌ ظهور برساند، به قلب آن امام غایب (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، اشاره‌ای می‌کند و آن امام ظهور خواهد کرد و امر خدای عزّوجلّ را جاری خواهد نمود». گر نهان است، یکی روز عیان خواهد شد آشکار از رخش آن راز نهان خواهد شد در همه گیتی فرمانش روان خواهد شد آنچه خواهیم بحمدالله آن خواهد شد تا رسد دست من آن روز بدان دامن پاک نهم امروز بدین در، سر طاعت بر خاک @tadaburdarquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم فَإِذَا نُقِرَ ..《٨》غَيْرُ يَسِيرٍ ﴿۱۰﴾ آیات ۸ تا ده 2⃣ همچنین، آنگاه که در صور دمیده می‌شود و مأموران الهی امر خدا را با اقتدار و صلابت اجرا می‌کنند، اندیشه‌های باطل و باورهای غلط به همراه خوی تکبّر و حاکمیت هوی و هوس ( که ارکان وجود منکرین خدا و گنه‌کاران، را شکل داده است)، درهم کوبیده خواهد شد! از این رو می‌فرماید: « فَذَلِكَ يَوْمَئِذٍ يَوْمٌ عَسِيرٌ * عَلَى الْكَافِرِينَ غَيْرُ يَسِيرٍ » . آن زبانه چيست نفس پرستيز زينهار اي جان من از وي گريز گر ز آتش صورت فعل بدست روح را از وي عذاب سرمد است مالك دوزخ قواي نفسي است مانع لذات روح قدسي است @tadaburdarquran
تدبر در قرآن
بسم الله الرحمن الرحیم فَإِذَا نُقِرَ ..《٨》غَيْرُ يَسِيرٍ ﴿۱۰﴾ آیات ۸ تا ده 2⃣ همچنین، آنگاه که در
آیات ۸ تا ۱۰ سوره مدثر 3⃣ ❇️ کافران بر چند گروه‌اند: مشرک، اهل کتاب، منافق و مرتد. ⚜حدیثی از امام صادق (ع) در این‌‌باره به تفصیل سخن گفته است؛ وقتی از آن حضرت درباره‌ وجوه گوناگون كفر در قرآن كریم سؤال شد. آن حضرت در پاسخ فرمود: 🔆 «در كتاب خدا برای پنج وجه ذكر شده است كه از آن جمله است 🔸 و انكار بر دو وجه است و كفر به ترك دستور خداوند و كفر برائت و كفر نعمت. 🔱 امّا كفر انكار، همان انكار ربوبیت است. و او كسی است كه می‌گوید: پروردگار و بهشت و دوزخ وجود ندارد و این گفتار دو گروه از زندیقان است كه به ایشان گفته می‌شود و ایشان می‌گویند: جز زمانه ما را هلاك نمی‌سازد و این دینی است كه ایشان با زیبا شمردن چیزهای ثابت نشده برای خودشان توصیف كرده‌اند. ⚡️ اینان برای چیزهایی كه می‌گویند هیچ تحقیقی نكرده‌اند. ✨ خداوند می‌فرماید: « إِنْ هُمْ إِلَّا يَظُنُّونَ » (جاثیه/24) این همان است كه ایشان می‌گویند و خداوند درباره آنها فرموده است: « إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَأَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ » (بقره/6). این یعنی نسبت به توحید خداوند متعال كه یكی از وجوه كفر است..... 📘استاد ضرابی @tadaburdarquran ادامه دارد....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تدبر در قرآن
آیات ۸ تا ۱۰ سوره مدثر 3⃣ ❇️ کافران بر چند گروه‌اند: مشرک، اهل کتاب، منافق و مرتد. ⚜حدیثی از ام
4⃣ 🔸 امّا وجه دیگر از انكار، است و آن انكاری است كه انكاركننده می‌داند چیزی كه برای او ثابت شده است, حق است. ✨درباره آنها خداوند عزوجل فرموده است: « وَجَحَدُوا بِهَا وَاسْتَيْقَنَتْهَا أَنْفُسُهُمْ ظُلْمًا وَعُلُوًّا ...» (نمل/14) ✨و نیز فرموده است: «...وَكَانُوا مِنْ قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِينَ كَفَرُوا فَلَمَّا جَاءَهُمْ مَا عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الْكَافِرِينَ » (بقره/89) و این تفسیر دو وجه انكار است 📘استاد ضرابی @tadaburdarquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم فَإِذَا نُقِرَ ..《٨》غَيْرُ يَسِيرٍ ﴿۱۰﴾ آیات ۸ تا ده 5⃣ 🔸وجه سوم از كفر، كفران نعمت است و آن گفتار خداوند متعال است كه گفته سلیمان (ع) را حكایت می‌كند: ✨ «... هَٰذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَنِي أَأَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ ۖ وَمَنْ شَكَرَ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ ۖ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ رَبِّي غَنِيٌّ كَرِيمٌ » (نمل/40) ✨ و فرمود:« وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ ۖ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ » (ابراهیم/7) ✨و فرمود: « فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوا لِي وَلَا تَكْفُرُونِ » (بقره/152).» 🔸این وجه از وجوه كفر، انسانی را به نمایش می‌گذارد كه خداوند نعمت‌هایش را به سوی او سرازیر كرده به نحوی كه سراسر زندگی او سرشار از نعمت‌های الهی است. خداوند می‌فرماید: ✨« وَمَا بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ...» (نحل/53) ✨« وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا ...» (نحل/18) 🔸 ولی این فرد نعمت‌های الهی را می‌كند و با ابزارهای زبانی و عملی كه خداوند در اختیار او قرار داده است, شكر نمی گزارد . 📘استاد ضرابی @tadaburdarquran ادامه دارد ....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تدبر در قرآن
بسم الله الرحمن الرحیم فَإِذَا نُقِرَ ..《٨》غَيْرُ يَسِيرٍ ﴿۱۰﴾ آیات ۸ تا ده 5⃣ 🔸وجه سوم از كفر، كف
بسم الله الرحمن الرحیم فَإِذَا نُقِرَ ..《٨》غَيْرُ يَسِيرٍ ﴿۱۰﴾ آیات ۸ تا ده 6⃣ 🔸وجه چهارم از ، ترك دستور خداوند عزوجل به اوست و آن فرمایش خداوند عزوجل است كه می‌فرماید: ✨ « وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ لَا تَسْفِكُونَ دِمَاءَكُمْ وَلَا تُخْرِجُونَ أَنْفُسَكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ ثُمَّ أَقْرَرْتُمْ وَأَنْتُمْ تَشْهَدُونَ* ثُمَّ أَنْتُمْ هَٰؤُلَاءِ تَقْتُلُونَ أَنْفُسَكُمْ وَتُخْرِجُونَ فَرِيقًا مِنْكُمْ مِنْ دِيَارِهِمْ تَظَاهَرُونَ عَلَيْهِمْ بِالْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَإِنْ يَأْتُوكُمْ أُسَارَىٰ تُفَادُوهُمْ وَهُوَ مُحَرَّمٌ عَلَيْكُمْ إِخْرَاجُهُمْ أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ ... » (بقره/ 84-85). 🔸 پس كفر ایشان به خاطر ترك دستور خداوند عزوجل و نسبت دادن ایشان به ایمان است. خداوند از ایشان نمی‌پذیرد و نزد خداوند هیچ سودی نبرند. ✨ پس فرمود: «...فَمَا جَزَاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذَٰلِكَ مِنْكُمْ إِلَّا خِزْيٌ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يُرَدُّونَ إِلَىٰ أَشَدِّ الْعَذَابِ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ » (بقره/85).» 📘استاد ضرابی @tadaburdarquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم فَإِذَا نُقِرَ ..《٨》غَيْرُ يَسِيرٍ ﴿۱۰﴾ آیات ۸ تا ده 7⃣ 🔸وجه پنجم از كفر، است و آن گفتار خداوند عزوجل است كه قول ابراهیم (ع) را حكایت می‌كند: ✨ « ...كَفَرْنَا بِكُمْ وَبَدَا بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةُ وَالْبَغْضَاءُ أَبَدًا حَتَّىٰ تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَحْدَهُ ... » (ممتحنه/4) یعنی از شما برائت می‌جوئیم و ابلیس و برائت جستن او از اولیائش را در روز قیامت ذكر می‌كند فرمود: ✨« ... إِنَّمَا اتَّخَذْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْثَانًا مَوَدَّةَ بَيْنِكُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ثُمَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ يَكْفُرُ بَعْضُكُمْ بِبَعْضٍ وَيَلْعَنُ بَعْضُكُمْ بَعْضًا » (عنكبوت/25)، یعنی بعضی شما از بعضی دیگر برائت می‌جوید.» 🧊خداوند در قرآن كریم همین مسأله را مورد تأكید قرار می‌دهد: « قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَىٰ كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا ... » (آل عمران/64) ✨و می‌فرماید: « وَلَا تُجَادِلُوا أَهْلَ الْكِتَابِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِلَّا الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ وَقُولُوا آمَنَّا بِالَّذِي أُنْزِلَ إِلَيْنَا وَأُنْزِلَ إِلَيْكُمْ وَإِلَٰهُنَا وَإِلَٰهُكُمْ وَاحِدٌ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ » (عنكبوت/46). هر كه اندر عشق يابد زندگي كفر باشد پيش او جز بندگي 📘استاد ضرابی @tadaburdarquran
برائت از مستکبران و نجات از کفر 👆 @tadaburdarquran
تدبر در قرآن
بسم الله الرحمن الرحیم فَإِذَا نُقِرَ ..《٨》غَيْرُ يَسِيرٍ ﴿۱۰﴾ آیات ۸ تا ده 7⃣ 🔸وجه پنجم از كفر، #
بسم الله الرحمن الرحیم فَإِذَا نُقِرَ ..《٨》غَيْرُ يَسِيرٍ ﴿۱۰﴾ آیات ۸ تا ده 8⃣ 💥واژه كفر یك واژه پر معناست كه با تفاوت متعلقات خود، نتایج گوناگونی به بار می‌آورد؛ به طوری که واژه كافر بر كسی كه به طاغوت كفر ورزیده است نیز اطلاق می‌شود؛ 🌱 همان‌گونه كه در آیه كریمه آمده است:  «فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىٰ  » (بقره/256). 🔻اما اینکه علت کفر چیست؟ بسته به انواع آن ممکن است پاسخ متفاوت شود. به‌طور کلی گفته می‌شود جاهلان آنچه مى‌دانند را دانش و جز آن را نادرست و باطل می‌پندارند؛ 🔻 در قرآن كريم درباره کافران مى‌خوانیم: « بَلْ كَذَّبُوا بِمَا لَمْ يُحِيطُوا »(یونس /39) يعنى انكار مي‌كنند چيزى را كه به آن دست نيافته‌اند 🔸 و امیر مؤمنان علی علیه‌السلام می‌فرماید: « النَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا»( نهج البلاغه/ حکمت 163) مردم دشمن آنچه نمى‌دانند هستند. 🔺ترس و دشمنی نسبت به ناشناخته‌ها موجب می‌شود که انسان به‌گونه‌ای دیگر تفسیر و تحلیل کرده، رفتاری نامناسب از خود نشان دهد(رابطه طبیعى میان اعتقادات و اعمال ناشایست). 🔺🔻 این جهالت و بی‌معرفتی از نگاه قرآن به خود انسان برمی‌گردد و مانع اساسی خود اوست؛ «کلَا بَلْ رَانَ عَلَی قُلُوبِهِم مَّا کانُواْ یکسِبُونَ.» (مطففین/ ۱۴) « چنین نیست! بلکه در نتیجه کارهای ناشایسته‌ای که انجام داده‌اند دل‌هایشان زنگار گرفته است» . بر دلت زنگار بر زنگارها جمع شد تا كور شد زاسرارها 📘استاد ضرابی @tadaburdarquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم فَإِذَا نُقِرَ ..《٨》غَيْرُ يَسِيرٍ ﴿۱۰﴾ آیات ۸ تا ده 9⃣ ☄(عوامل دوزخی شدن ) خداوند در آیات 40ـ 46 سوره مبارکه مى‌فرماید: «هنگامى که بهشتیان نگاهى به دوزخ مى‌افکنند، و مجرمان را غرق در انواع عذاب‌ها و شکنجه‌ها مى‌بینند، مى‌گویند: چه چیز شما را به دوزخ فرستاد؟ دوزخیان فریادشان بلند مى‌شود و عوامل دوزخى شدن خود را به این صورت توضیح می‌دهند که: ما نمازگزار نبودیم و مستمندان را اطعام نمی کردیم، همسویى با اهل باطل می‌کردیم و سرانجام دچار تکذیب مستمر روز جزا شدیم. ☄☄☄☄☄ بدین ترتیب اعمالی که آینه قلب را تیره می کند و مانع از واقع نمایی آن می گردد به طوری که دیگر قادر نیست حقایق هستی را آنچنان که هست بشناسد. عبارتند از: ترک نماز، ترک اطعام مستمندان، همسویى با اهل باطل و سرانجام تکذیب مستمر روز جزا که به صورت‌ها و بیان‌های دیگری هم در قرآن‌کریم آمده است و عمدتا به « ظلم، تکبّر ، اسراف و فسق» برمی‌گردد. 📘استاد ضرابی @tadaburdarquran
آیا این خطاب به مومنین است که بظاهر نماز می خواندند اما نمازگزار نبودند؟!!!!!! @tadaburdarquran
تدبر در قرآن
بسم الله الرحمن الرحیم فَإِذَا نُقِرَ ..《٨》غَيْرُ يَسِيرٍ ﴿۱۰﴾ آیات ۸ تا ده 9⃣ ☄(عوامل دوزخی شدن )
ديارى از اين ملحدان، باقى نماند در جهان ايمن شود روى زمين، از جور و ظلم ظالمين من گر چه از فرط گنه شرمنده و زارم؛ ولى شادم كه خاكم كرده حق، با آب مهر تو عجين ▪️🍃▪️🍃▪️🍃▪️
بسم الله الرحمن الرحیم فَإِذَا نُقِرَ ..《٨》غَيْرُ يَسِيرٍ ﴿۱۰﴾ آیات ۸ تا ده 🔟 ⚠️ ظلم چگونه به کفر منجر می‌شود: ⚜ نقل شده است هنگامی که امام باقر علیه السلام در مکه سر سفره نشسته و غذا می خورد، مردی از راه رسید و پرسید:آیا شما همان کسی هستید که معتقدید هیچ چیزی نیست مگر این که حد و قانونی دارد؟ 🔆 امام پاسخ داد: « نَعَم، أنا أقُولُ إنَّهُ لَیسَ شَی ءٌ مِمّا خَلَقَ اللّهُ صَغِیراً وَلا کَبِیراً إلّا وَقَد جَعَلَ اللّهُ لَهُ حَدّاً إِذا جُوِّزَ بِهِ ذلِکَ الحَدُّ فَقَد تُعُدِّی حَدُّ اللّهِ فِیهِ...» 🔰(المحاسن: ج ۱ ص ۴۲۸ ح ۹۸۷.) «آری من معتقدم که هیچ موجود کوچک و بزرگی نیست مگر این که خداوند برای آن قانونی قرار داده است که اگر از آن تخلف شود، قانون الهی مورد تجاوز قرار گرفته است. 〽️ چون امام سر سفره غذا نشسته بود آن مرد اشاره به سفره کرد و گفت: اگر هر چیز قانون و مقرراتی دارد، قانون این سفره چیست؟ 🔆امام فرمود: قانون این سفره آن است که وقتی گسترده می‌شود خدا را یاد کنی و وقتی جمع می‌شود خدا را ستایش نمایی و آنچه را زیر آن می‌ریزد جمع کنی. 〽️ آن مرد گفت: قانون و مقررات این کوزه ای که در کنار شماست چیست؟ 🔆 امام فرمود: این است که از گوشه آن و از جای شکسته آن نیاشامی...». 🔱 بنابراین رعایت قانون نظام هستی و عدم مراعات آن است: عدل و ظلم می‌تواند عقیدتی، فردی، اجتماعی باشد. ⚜⚜⚜🔰 صورت عدلست ميزان وصراط بر صراط حق گذر با احتياط 📘استاد ضرابی /دیماه ۱۴۰۲ @tadaburdarquran ادامه دارد....