eitaa logo
تفکری دوباره در باورها
68 دنبال‌کننده
103 عکس
11 ویدیو
4 فایل
تاریخ و باستان ادیان کهن
مشاهده در ایتا
دانلود
https://chat.whatsapp.com/HoixrvYJxK58OuI6yyEjnr Eitaa.com/tafakkoridobare
https://chat.whatsapp.com/HoixrvYJxK58OuI6yyEjnr Eitaa.com/tafakkoridobare
https://chat.whatsapp.com/HoixrvYJxK58OuI6yyEjnr Eitaa.com/tafakkoridobare
https://chat.whatsapp.com/HoixrvYJxK58OuI6yyEjnr Eitaa.com/tafakkoridobare
https://chat.whatsapp.com/HoixrvYJxK58OuI6yyEjnr Eitaa.com/tafakkoridobare
باستان شناسان متوجه شده اند که همه ی تمدن های باستانی در نقاط مختلف دنیا از بست های فلزی موسوم به بست دم چلچله ای برای وصل کردن بلوک های بزرگ سنگی به هم استفاده می کرده اند. 🔲🔲🔲🔲🔲🔲 به این ترتیب که محل اتصال را در سنگ خالی می کرده اند, بست آهنی را می گذاشتند و بعد فلز ذوب شده را که غالبا سرب بوده داخل آن می ریخته اند. 🔲🔲🔲🔲🔲🔲 اما نکته عجیب این است که این تکنیک چگونه در تمدن های قدیم که ارتباط زیادی به هم نداشته اند و یا فاصله مکانی و زمانی زیادی از هم داشته اند به هم منتقل شده است و این ابداع کدام تمدن است چگونه بقیه به این شیوه دست پیدا کرده اند؟ این رازی است که هنوز جوابی برای آن یافت نشده. 🔲🔲🔲🔲🔲🔲 https://chat.whatsapp.com/HoixrvYJxK58OuI6yyEjnr Eitaa.com/tafakkoridobare
پرسش درباره ی مطلبی که قبلا اشتراک گذاری شده بود. چکیده ی مطلب: پیامبران و مؤمنان هنگام غالب آمدن بر بت پرستان, مردم را از پرستیدن بت ها منع می کردند. پيغمبر اكرم پس از فتح مكه، به عنوان آزادى عقيده، بت‌ها را باقى نگذاشت زيرا اين بت‌ها سمبل اسارت فكرى مردم‌‏اند. او بر طبق فرمان الهی جان خود را به خطر انداخت و بت ها را خارج کرد ولی بعضی کشورگشایان از جمله انگلستان در هند برای تسلط بیشتر بر مردم و منافع استعماری و قرار دادن مردم در بند خرافات شیطانی حتی به بت های سنگی و چوبی احترام گذاشتند اين كار از نظر يك فاتح كه سياست استعمارگرى دارد و مى‏‌خواهد مردم را بفريبد توجيه مى‏‌شود ولى از نظر بشريت خیر چون مى‏‌خواستند كه مردم در زنجير و انحراف بمانند. اين خيانت بود نه خدمت. (1) پرسش درباره ی مطلب بالا: ❓ آیا ادیان ابراهیمی مخالف بت و بتخانه در همه ی شرایط هستند و همه ی این نوع آثار را از بین می برند یا خیر؟ پاسخ ✅ به طور چکیده در مبانی اسلامی (شیعه) گفته شده: نه تنها آثار گذشته را از بین نبرید بلکه به دیدن آنها بروید بت ها اگر پرستش نمی شوند برای دیدن و پندآموزی می توانند محفوظ نگه داشته شوند. 🌍 آیا در زمین نگردیده‌اند تا ببینند فرجام کسانی که پیش از آن‌ها زیسته‌اند چگونه بوده؟ (2) 🌍 این پیشنهاد سفر کردن در زمین همراه با «دیدن»، «مشاهده» و دقت در احوال و «عاقبت» امت‌ها و مردمان پیشین از روی آثار به جای مانده از آنان 12 بار در قرآن تکرار شده. ✅ مسلمانان حجاز تا قبل از قدرت گرفتن تفکر منحرف وهابیت (حدود صد سال پیش) ✅ حتی بت‏های اصلی که هنگام ظهور اسلام مورد پرستش بودند و کتاب های خطی قبل از اسلام، را نگه داشته بودند. 👈🏻 بت های «لات»، «عُزّى» و «مَناه» در کتابخانه بزرگ «المکتبه العربیه» مکه نگه داری می شدند. 📚 در این کتابخانه بیش از 60 هزار عنوان کتاب گرانقدر و کم‌نظیر 📚 و بیش از 40 هزار نسخه خطى منحصر به فرد وجود داشت 📜 که در میان آنها برخى از آثار خطى دوران جاهلیت، کفار قریش 📜 و همچنین آثار خطى على(ع)، و برخى از صحابه پیامبر(ص) و قرآن مجید به خط «عبدالله بن مسعود» نگهداری می شدند. اما حدود صد سال پیش ⚠️ سعودی های وهابی که توسط انگلیس حمایت و بارور شده بودند بعد از فتح عراق و قتل عام مسلمانان و تخریب آثار تاریخی آنجا ❌ هنگامی که عربستان را فتح کردند 🔥 آن کتابخانه ی بی نظیر را آتش زدند و آن آثار و بسیاری آثار باستانی (غیر از آثار باستانی یهودی) را از بین بردند. (3) (این تخریب های حاصل از تفکر وهابی به وسیله بمباران آثار باستانی یمن و تخریب آثار و معابد باستانی عراق, سوریه و افغانستان ادامه داشته.) در ایران بناهای منسوب به آتشکده و معابد گذشته تا هم اکنون پا برجا هستند و جز طبیعت که در گذر زمان بعضی را از بین برده, ما شاهد بقیه ی آنها هستیم و محفوظشان می داریم. آیت الله سید محمود موسوی نژاد مدیرحوزه علمیه مرودشت در زمان انقلاب می گوید: ✅ «در طبقه دوم مسجد ابوالفضل مرودشت پایگاهی تشكیل دادیم تا از ابنیه و اماكن تاریخی هم مراقبت كنیم كه در رأس آنها تخت جمشید بود. گاهی به ما اطلاعاتی می‌دادند كه تخت جمشید در مخاطره است برای همین لازم بود تا از این ابنیه حفاظت شود و از این رو، گشت های شبانه نیز داشتیم. یكی دو ماه قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی كه تظاهرات و اغتشاشات در اوج خودش بود و كمتر كسی توجه به این ابنیه داشت به نوعی فضا برای فرصت‌طلبان باز بود. ما عهده‌دار این وظیفه شدیم زیرا در آن شرایط سازمان میراث فرهنگی عملاً كارایی نداشت.» (4) رهبر و علمای اسلامی از تخت جمشید بارها بازدید داشتند. ✅ قطعا فیلسوف بزرگی چون استاد مطهری فرق تفکر اسلامی با تفکر وهابی را تشخیص داده بودند. حتما فرق بین بتی که پرستش می شود با بتی که بر روی آن پژوهش می شود را می دانستند و این مطلبی که گفته اند برای بت های در حال پرستش صدق می کند نه همه ی بت ها و آثار گذشتگان. منابع 📖 (1). نقل به مضمون (مجموعه آثار استاد شهید مطهری، تهران: انتشارات صدرا، ج 24، ص 122-123 مفهوم آزادی عقیده: ...مقايسه ميان كار ابراهيم عليه السلام و رسول اكرم و كار ملكه انگلستان و...) 📖 (2). قرآن. سوره غافر. آیه21 (3) نقل به مضمون از: 📖 پاسخ به شبهات اینترنتی4، هادی کردان، چاپ دوم 1390 ص122 📖 رضوانی، علی‌اصغر، سلفی‌گری، قم، انتشارات مسجد جمکران، ۱۳۸۴، چاپ اول، ص‌۱۹۰ 📖 تاریخ آل سعود، ج1، صص158 157 📖 الصحیح من سیرۀ النبیّ الأعظم، ج1، ص81 📖 آل سعود من أین الی أین، ص47 📖 اعيان الشيعه، ج2، ص 72 و کشف الارتیاب، صص 187 و 324 (4) خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و خبرگزاریها و کتابهایی که این اتفاق و نامه نگاری های مرتبط را ثبت کرده اند https://chat.whatsapp.com/HoixrvYJxK58OuI6yyEjnr Eitaa.com/tafakkoridobare
نِفِرتیتی یا نِفرتی‌تی همسر آخناتون بود. او به عنوان شریک یا همراهِ سلطنت همسرش شناخته می‌شود. زادروز وی حدود 3390 سال پیش بوده. (دودمان هجدهم مصر) نِفِرتیتی و همسرش تنها خدای "آتون" را ستایش می کردند. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 https://chat.whatsapp.com/HoixrvYJxK58OuI6yyEjnr Eitaa.com/tafakkoridobare
تفکری دوباره در باورها
ایران باستان و پوشش زنان در این مقاله علمی با عنوان: تحلیل تطبیقی شکل و رنگ چادر زنان ایران (از ایران باستان تا دوران معاصر) 🔹🔹🔹🔹🔹🔹 https://chat.whatsapp.com/HoixrvYJxK58OuI6yyEjnr Eitaa.com/tafakkoridobare
کتیبه ی استوانه ای سفالین به خط میخی که در آن ساختمان سازی ها و بازسازی های مقبره‌ها, دروازه‌ها, اِسکِلِه‌ها, قایق‌ها و غیره 🍃🌸🍃🌸🍃🌸 برای جشنواره سال نو بابِلی که در بابِل انجام گرفته ثبت شده. 🍃🌸🍃🌸🍃🌸 نبشته شده توسط: نبوکدنصر دوم، شاه بابِل دوران سلطنت ۶۰۴ تا ۵۶۲ پیش از میلاد مسیح, این کتیبه از بابِل, عراق امروزی به دست آمده و در موزه بریتانیا لندن نگهداری می شود. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 https://chat.whatsapp.com/HoixrvYJxK58OuI6yyEjnr Eitaa.com/tafakkoridobare 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 The cuneiform inscription on this cylinder mention the building and reconstruction of various shrines, quays, gates, and processional boats by king Nebuchadnezzar II at Babylon for the Babylonian New Year Festival. From Babylon (modern Babel Governorate), neo-Babylonian era, 604-562 BCE, Mesopotamia, Iraq. (The British Museum).
"من یک دیوار محکم با قیر و آجرهای پخته ساختم که به لرزه در نمی آید … شالوده آن را بر بستری پایین تر گذاشتم, و آن را به بلندیِ یک کوه ساختم. هیچ پادشاه قبلی آن را انجام نداده بود." این یکی از کتیبه ی استوانه ایِ بسیار است و ساختمان یک دیوار بیرونی جدید را توصیف می‌کند که به دنبال یک کار طولانی ساخته شده منطقه ی محصور شده توسط دیوار نشان می‌دهد که بابل در این زمان بزرگ‌ترین شهر جهان بوده. نبشته شده توسط: نبوکدنصر دوم، شاه بابِل دوران سلطنت ۶۰۴ تا ۵۶۲ پیش از میلاد, موزه بریتانیا لندن 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 https://chat.whatsapp.com/HoixrvYJxK58OuI6yyEjnr Eitaa.com/tafakkoridobare 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 Cuneiform cylinder: inscription of Nebuchadnezzar II describing the construction of the outer city wall of Babylon. (604–562 B.C.). Babylonian British Museum. London "I built a strong wall that cannot be shaken with bitumen and baked bricks... I laid its foundation on the breast of the netherworld, and I built its top as high as a mountain..." This cylinder is one of many...
کتیبه استوانه ای به خط میخی اکدی از سِناخِریب یا سنخریب (Sennacherib) (به اکدی: Sîn-ahhī-erība) (سین-آهه-اریبا) سین به معنی (ایزد ماه) پادشاه آشور (۷۰۵–۶۸۱ ق. م) (حدود 2720 سال پیش) پسر و جانشین سارگن دوم بوده‌است. 🔸 در دوران پادشاهی سناخریب، نینوا تبدیل به یک کلان شهر (متروپلیس) شد. 🔸 او کاخی ساخته بود که آن را "کاخ بی رقیب" می‌نامید. 🌴🌳🌴🌳🌴🌳🌴 علاوه بر باغ‌های بزرگی که در کاخ‌های وی وجود داشتند، تعدادی باغ کوچکتر هم برای مردم نینوا ساخته شد. 🌴🌳🌴🌳🌴🌳🌴 🔸 وی همچنین نخستین کاریز (مجرای آب) شناخته شده را در سال ۶۹۰ ق.م. ساخته است. 🔸 کارگران کاخ‌ها و ابنیهٔ دوران سناخریب از شهرها و مناطق و سرزمین‌های مختلفی به نینوا آورده می‌شدند. Inscription language: Akkadian Inscription script: cuneiform لینک این کتیبه در موزه بریتانیا https://www.britishmuseum.org/collection/object/W_1825-0503-102 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 کلمات کلیدی برای یافتن کتیبه های استوانه ای cylindrical inscription #cylindrical.inscription 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 https://chat.whatsapp.com/HoixrvYJxK58OuI6yyEjnr Eitaa.com/tafakkoridobare
«من نَـبـونـیـد، شاه بزرگ، شاه توانا، شاه جهان، شاه بـابِـل، شاه چهار گوشه جهان... من تمامی شهر حَـرّان را چنان ساختم که می‌درخشد، چنانکه مهتاب تابناک می‌درخشد.» 🌝🌝🌝🌝🌝🌝 بخشی از کتیبه ی استوانه ای بابِلی «نبونئید» شاه بابِل در سال های ۵۵۶ تا ۵۳۹ پیش از میلاد. حدود 2600 سال پیش 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 ترجمه فارسی این کتیبه متکی به سه ترجمه انگلیسی از آن بوده و برای تلفظ دقیق نام‌های خاص به متن اصلی اکدی رجوع شده. 📖 Beaulieu, Paul-Alain, The Reign of Nabonidus, King of Babylon 556-539 B.C. 1989. 📖 Grayson, A. K., Babylonian Historical and Literary Texts, Toronto Semitic Texts and Studies III, University of Toronto Press, 1975. 📖 Pritchard, James B., Ancient Near Eastern texts relating to the Old Testament, Princeton. 1950. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 https://chat.whatsapp.com/HoixrvYJxK58OuI6yyEjnr Eitaa.com/tafakkoridobare
نیل مک گرگور (Neil MacGregor)، مدیر سابق موزه بریتانیا (British Museum) در نوشتاری در روزنامه گاردین چنین می نویسد: "مقایسه متن کتیبه کوروش با سایر متون کتیبه های مشابه قبل از کوروش، که توسط محققان در موزه بریتانیا انجام شد نشان داد که، شاهان عراق باستان اظهارات مشابهی را مبنی بر موفقیت در تاج و تخت برای دو هزار سال پیش از کوروش داشته‌اند. این استوانه... با تاریخ ایران مرتبط است، اما به هیچ وجه یک سند ایرانی نیست. این بخشی از یک تاریخ بسیار بزرگ، از پادشاهی باستانی، میان رودان (بین‌النهرین) است." 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 Comparison by scholars in the British Museum with other similar texts, however, showed that rulers in ancient Iraq had been making comparable declarations upon succeeding to the throne for two millennia before Cyrus. The Cylinder may indeed be a document of human rights and it is clearly linked with the history of Iran, but it is in no real sense an Iranian document: it is part of a much larger history of the ancient Near East, of Mesopotamian kingship 📄https://b2n.ir/741259 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 https://chat.whatsapp.com/HoixrvYJxK58OuI6yyEjnr Eitaa.com/tafakkoridobare
"روبارتوس یوهانس ون در اسپک" "Bert van der Spek" مورخ باستان شناس هلندی، استاد دانشگاه VU آمستردام. نویسنده ی اولین کتاب پرفروش سال با عنوان: مقدمه ای بر جهان باستان وی در مقاله مفصل خود به تشابه سیاست کوروش و شاهان بین النهرینی می پردازد، در نتیجه گیری مقاله خود می نویسد: آنچه من سعی کردم نشان دهم این است که این سیاست بخشی از آداب و رسوم در میان پادشاهان باستان میان رودان (بین النهرین) بوده و تفسیر استوانه کوروش به عنوان "اولین اعلامیه حقوق بشر" منسوخ و قطعاً این نامگذاری اشتباه است. What I have tried to show, however, is that this policy was part and parcel of well-established customs among ancient Near Eastern kingsand that the interpretation of the Cyrus Cylinder as “the first declaration of human rights” is anachronistic and certainly a misnomer. 📄CyrustheGreat,ExilesandForeignGods A Comparison of Assyrian and Persian Policies on Subject Nations1(( R.J. van der Spek)) 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 https://chat.whatsapp.com/HoixrvYJxK58OuI6yyEjnr Eitaa.com/tafakkoridobare
📃*مواردی نشان می دهند که احتمال زیاد کتیبه استوانه ای کورش بابِلیست* 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 ۱- این کتیبه استوانه ای در شهر بابِل که پایتخت کشور بابِل بوده، نوشته شده و در همان جا نیز پیدا شده. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 ۲- این استوانه به دست کاتبان و رویدادنامه‌نویسان بابِلی نوشته شده. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 ۳- به خط و زبان اکدی (بابِلی نو) نوشته شده. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 ۴- مطابق با سنت منشورنویسی بابِلی نوشته است. سنتی که پیش از حمله کورش، حدود دوهزار سال در بابل رواج داشته و نمونه‌های متنوعی از آن به دست آمده است. از جمله نمونه های موجود در موزه بریتانیا 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 ۵- با اینکه نمونه‌های فراوانی از آن در بابِل پیدا و شناخته شده، اما هیچ نمونه‌ای که متعلق به سرزمین پارس باشد، تاکنون شناسایی نشده. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 ۶- صنعت و فن ساخت چنین کتیبه‌ها و استوانه‌هایی متعلق به بابِل است و هیچ نمونه مشابه قدیمی‌تر یا جدیدتر در سرزمین پارس شناخته نشده. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 ۷- محتوا و مضامینِ شبیه به آن در کتیبه‌های دیگر بابِلی مشاهده شده، اما در سرزمین پارس مشاهده نشده و ظاهراً وجود خارجی نداشته. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 https://chat.whatsapp.com/HoixrvYJxK58OuI6yyEjnr Eitaa.com/tafakkoridobare
یلدا 🔹🔹🔹🔹🔹🔹 بنا بر متنِ «اَوِستا»، «میترا» که نام دیگر آن، مِهر است، «مذکّر» (نرینه) است. در اوستا: 📜 «اَشی یشت» (اَرت یشت)، بند 16 آمده است که: میترا برادرِ ایزدِ «اشی» است و در نتیجه میترا پسر «اهورامزدا» است. همچنین در 📜 «مهر یَشتِ» اَوِستا که در ستایشِ میترا است، دائماً از ضمایر مذکّر برای او استفاده شده. 📜 يافته های باستان شناسی نيز گويای اين است كه ميترا در باور ايرانيان، مانند باور يونانيان و روميان، جنسِ مذكر داشت. 📜 از جمله در نقش‌برجسته «اردشير دوم» در طاق بستان كرمانشاه، تصوير ميترا به صورت مَردی كه اشعه نور دور سرش وجود دارد، در سمت چپ نگاره ديده می‌شود. [1] 🔹🔹🔹🔹🔹🔹 یلدا Yalda یک واژه «سامی» (سُریانی) است به معنی تولد و منشأ آن در بین‌النهرین بوده. «مسیحیان سُریانی واژه یلدا را با خود به ایران آوردند و از آن زمان تاکنون در ایران ماندگار شده است.» [2] یلدا از ریشه های وَلَدَ، یَلِدُ و... می آید. ریشه های یلد به معنی زایش. [3] 🔹🔹🔹🔹🔹🔹 شب یلدا، پایان پاییز و زمزمه آغاز زمستان، بهانه‌ای است برای دور هم نشستن خانواده‌ها، دید و بازدیدها، و گرما بخشیدن به روابط انسانی که لایق پاسداشت است. قرآن و احادیث هم این نوع «صله‌ی رَحِم» (دید و بازدید و همنشینی با خانواده و اقوام) را ستوده اند «صله رحم، محبّت آور است و دشمنى را از بين مى برد.» [4] «ثواب صله رحم سريع تر از هر كار خيرى به انسان مى رسد.» [5] 🔹🔹🔹🔹🔹🔹 📖 [1] ايران در زمان ساسانيان‏، آرتور كرستين سن، ترجمه رشيد ياسمى‏، تهران: نشر دنياي كتاب، 1368، ص 211. 📖 [2] گاه شماری و جشن های ایران باستان، هاشم رضی، ص ۵۵۶. 📖 [3] قرآن: (لَم یَلِد و لم یولَد). 📖 [3] فرهنگ فارسی (فرهنگ عمید)،‌ حسن عمید، تهران: مؤسسه انتشارات رهبرکبیر، 1387. ص 1222-1223. 📖 [3] لغت‌نامه دهخدا، ذیل واژه یلدا. 📖 [3] فرهنگ معین، ذیل واژه یلدا. 📖 [4] غررالحكم، علی (ع)، حدیث ۵۸۵۲. 📖 [5] كافى، باقرالعلوم، ج ۲، ص ۱۵۲، حدیث ۱۵. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹 https://chat.whatsapp.com/HoixrvYJxK58OuI6yyEjnr Eitaa.com/tafakkoridobare 🔹🔹🔹🔹🔹🔹
مطالعه تطبیقی آفرینش زن 🌸🌸🌸🌸🌸 «هرمزد، هنگامی که زن را آفرید، گفت که تو را نیز آفریدم (در حالی) که تو را سردۀ پتیاره (نژادِ زشت و خبیث) از جَهی (دختر اهریمن) است.» 📖فرنبغ دادگی، بُندَهِشن (از معتبرترین متون عقیدتی زرتشتی)، ترجمه مهرداد بهار، انتشارات توس، تهران ۱۳۸۰، بخش نهم درباره چگونگی زنان، ص ۸۳ 📖اوستا، ترجمه و پژوهش دکتر ج.دوستخواه، انتشارات مروارید، تهران ۱۳۹۱، ج ۲، ص ۹۶۸ و ۹۶۹ 🌸🌸🌸🌸🌸 و از نشانه‌های خداوند اینکه، برای شما همسرانی از خودتان آفرید تا با ایشان به آرامش برسید و بین شما محبت و رحمت قرار داد، قطعاً در این موضوع برای گروهی که می‌اندیشند، نشانه‌هایی است. 📖قرآن، سوره روم، آیه ۲۱ 🌸🌸🌸🌸🌸 Eitaa.com/tafakkoridobare
مطالعه تطبیقی در موضوع حمام کردن 🌸🌸🌸🌸🌸 «دیدم روان مردی که گُه و چرک به خوردش می‌دادند و دیوان با سنگ و تبر او را می‌زدند. پرسیدم او چه گناهی کرد؟ گفتند او کسی بود که بسیار به گرمابه می‌رفت و چرک خودش را به آب و آتش و زمین می‌داد.» 📖 (نقل از کتاب پهلویِ ارداویراف‌نامه نوشته ارداویراف (موبد بزرگ زرتشتی در زمان ساسانیان) دانشنامه ایران باستان، تهران، ۱۳۸۱، جلد نخست، صفحه ۳۵۸) 🌸🌸🌸🌸🌸 نيكو خانه‌ای است حمام...۱ «يك روز در ميان حمّام كردن، گوشت بدن را زياد مى‌كند و هر روز حمّام رفتن، چربى‌هاى پهلوها را آب مى‌كند.»۲ «حمام منافع زیاد دارد. مزاج آدمى را به اعتدال می‌کشاند، چرک و پلیدى را بر طرف می‌کند، رگهاى تن را از کوچک و بزرگ همه را نرم و ملایم می‌سازد، اعضاء را تقویت می‌کند، فضولات بدن را زائل می‌کند، مواد زائد را ذوب و نابود می‌کند و عفونات را از میان می‌برد.»۳ 📖 ۱(امام علی، كتاب من لا يحضره الفقيه، ۱/۱۱۵/۲۳۷) 📖 ۱(امام علی، من لايحضره الفقيه ج ۱، ص ۱۱۵، ح ۲۳۷) 📖 ۲(اخبار و آثار حضرت امام رضا (ع)، ص ۷۳۶) 📖 ۲(امام رضا، كافى، ج ۶ ، ص ۴۹۹، ح ۱۱) 📖 ۲(امام کاظم، كافى، ج ۶، ص ۴۹۷، ح ۶) 📖 ۲(امام كاظم، مكارم الأخلاق، ۱ / ۱۲۶ / ۳۰۳) 📖 ۳(امام رضا، طب الرضا، ص ۷۰) 🌸🌸🌸🌸🌸 https://chat.whatsapp.com/HoixrvYJxK58OuI6yyEjnr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چکیده‌ی دلایل *انقراض ساسانیان* دکتر علی حصوری استاد و پژوهشگر در دانشگاه اوپسالای سوئد در برنامه پرگار "BBC" دکتر حصوری بیش از سه هزار جلد کتاب از کتابخانه‌ی شخصی خود را به دانشگاه زنجان اهدا کرده. 📚📚📚📚📚📚 Eitaa.com/tafakkoridobare
✅ مطالعه تطبیقی ماهیت اهورامزدا و الله در کتاب‌ها و *منابع دست اول* اَوِستا و قرآن. 🔥 *اهورامزدا*: *زرتشت* ، من در آغاز آفرینش بوده‌ام و اهورامزدا را با چشم خود دیده‌ام 📖هات ۴۳ بند ۵ 📚https://b2n.ir/x83630 🔹در 📖هات ۳۳ بند ۶ زرتشت آرزوی خود را دیدار و همپرسگی با زرتشت بیان می کند 📚https://b2n.ir/w28001 🔹🔹 در متون دینی پهلوی بیان شده که زرتشت هفت بار به دیدار با اهورامزدا نایل می‌شود. 📖(روایت پهلوی، فصل ۶۷، بند ۲ - میرفخرایی، ۱۳۹۰: ۳۰۹؛ 📖وزیدگی های زادسپرم، فصل ۲۳، بند ۱ تا ۸ راشد محصل، ۱۳۸۵ ب: ۶۹-۷۱) 🕋الله: هرگز من را نخواهید دید. (هرگز دیده نمی‌شود) 📖(قرآن، سوره اعراف آیه 143) 🟡 در این آیه عبارت «لَنْ تَرانی‏» به کار برده شده که از لحاظ زبان شناسی تخصصی واژه «لن» برای نفی ابد است، از این‌رو؛ ترجمه «هرگز مرا نخواهى دید» برای این مناسب است که دلالت می‌کند خداوند هرگز دیده نمی‌شود چه در دنیا و چه در آخرت 🕋الله: زاده نشده و فرزند ندارد 📖(قرآن، سوره توحید آیه ۲) 🔥اهورامزدا: صاحب دختر و پسر است در 📖گاتها هات ۳۱ بند ۸، 📖هات ۴۵ بند ۴ و 📖هات ۴۷ بند ۲،  اهورامزدا پدر وهومنه (بهمن یا منش نیک)، آرمیتی (اسفند) و اشه (اردیبهشت) است 🔹 در 📖هات ۴۵ بند 4 این است که اشاره می‌کند آرمیتی (اسفند) دختر اهورامزدا است. 📚https://b2n.ir/647848 📚https://b2n.ir/554604 📚https://b2n.ir/508604 🕋الله: کسی هم تراز و هم کفو الله نیست. 📖(قرآن، سوره توحید آیه ۳) 🔥اهورامزدا: ایزد مهر از لحاظ ارج و منزلت هم مرتبه با اهورامزدا و سزاوار ستایش هم پایه با اوست 📖(مهر یشت بند ۱) همچنین ایزد مهر همانند اهورامزدا لقب ویژه اهورا /اهوره دارد 📖(بند ۲۵ و ۶۹) دانای کل است 📖(بند ۴۴) 📚https://b2n.ir/p62533 📚https://b2n.ir/y73433 🕋الله: هیچ چیزی شبیه به خدا نیست. 📖(قرآن، سوره شوری آیه ۱۱) 🔥اهورامزدا: دارای تصویر جسمانی انسانی است به گونه‌ای که از زمان ساسانیان تعدادی تصویر اهورامزدا در سنگ نگاره‌ها باقی مانده. مانند سنگ نگاره اردشیر بابکان که در لینک پایین، اهورمزدا را سوار بر اسب در سمت راست مشاهده می‌کنید. 📚https://b2n.ir/n15926 اوستا در 📖هات ۳۶ بند ۶ بیان می‌کند که اهورامزدا زیباترین پیکر(جسم) را در میان پیکرها دارد. 📚https://b2n.ir/m59396 🔹🔹🔹🔹🔹🔹 Eitaa.com/tafakkoridobare
شاهنامه فردوسی و پوشش بانوان پاکیزه 💚🌸💚🌸💚🌸💚 🌸 فردوسی از زبان «شیرین» بیان می‌کند: مرا از هنر موی بُد در نهان که آن را ندیدی کس اندر نهان 🌸 فردوسی درباره «گردیه» خواهر «بهرام چوبین» چنین گوید: بینداخت آن نامدار افسرش بیاورد فرمانبری چادرش 🌸 فردوسی از زبان فریدون دختران نیکو را «پوشیده روی» و «پوشیده رخ» خطاب می‌کند: کجا از پس پرده پوشیده روی تو داری سه پاکیزه نامجوی ... سه پوشیده رخ را سه دیهیم جوی 🌸 فردوسی درباره سرزمین مادر سیاوش گوید: همه دخت توران پوشیده روی 🌸 در شاهنامه، «منیژه» با افتخار می‌گوید: منیژه بیامد به یک چادرا... منیژه منم دخت افراسیاب برهنه ندیده تنم آفتاب 🌸 در شاهنامه، «تهمینه» این‌گونه با افتخار خود را معرفی می‌کند؛ کس از پرده بیرون ندیدی مرا نه هرگز کس آوا شنیدی مرا تراام کنون گر بخواهی مرا نبیند جزین مرغ و ماهی مرا 🌸 در شاهنامه، «شیرین» جایگاه عالی خود را در دربار «خسرو پرویز» در برابر «شیرویه» به این صورت توصیف می‌کند: به ایران که دید از بنه سایه‌ام وگر سایه تاج و پیرایه ام ... سه دیگر که بالا و رویش بود بپوشیدگی نیز مویش بود ... 💚🌸💚🌸💚🌸💚 کانال تفکری دوباره... Eitaa.com/tafakkoridobare
سلام دوستان عزیز نشانی برای دعوت به "تفکری دوباره..." در ایتا 🌹 Eitaa.com/tafakkoridobare