eitaa logo
تفکردر قرآن
1.5هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
342 ویدیو
11 فایل
وابسته به مرکز نیکوکاریِ فرهنگی جهادی حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام آمل 👇 🆔️ @Heyat_emam_hasan_Mojtaba033 مدیر کانال @alishirzad24434
مشاهده در ایتا
دانلود
صفحه 346 و آنان که آنچه وظیفه بندگی و ایمان است به جای آورده و باز از این که (روزی) به خدای خود رجوع می‌کنند دلهاشان ترسان است. (۶۰) چنین بندگانی تعجیل در خیرات می‌کنند و اینان هستند که به کارهای نیکو سبقت می‌جویند. (۶۱) و ما هیچ نفسی را بیش از وسع و توانایی او تکلیف نمی‌کنیم و نزد ما کتابی است (از لوح محفوظ الهی) که آن کتاب سخن به حق گوید و به هیچ کس هرگز ستم نخواهد شد. (۶۲) بلکه دلهای کافران از این (کتاب حق) در جهل و غفلت است و اعمالی که این کافران عامل آنند غیر اعمال آن اهل ایمان است (که در آیات سابق ذکر شد). (۶۳) (این کافران به همین کردار بد مشغولند) تا آن‌گاه که ما متنعّمان آنها را به عذاب بگیریم در آن حال فریاد آنها بلند شود. (۶۴) (و ما فرماییم که) امروز فریاد مکنید، که از ما به شما هیچ مدد و یاری نخواهد رسید. (۶۵) زیرا همانا آیات من بر شما تلاوت می‌شد و شما واپس می‌رفتید (و بر کفر می‌افزودید). (۶۶) در حالتی که به هذیان و افسانه‌های شبانه خود (از شنیدن کلام خدا) تکبر و دوری می‌کردید. (۶۷) آیا در این سخن (خدا و قرآن بزرگ) فکر و اندیشه نمی‌کنند (تا حقانیت آن را درک کنند) یا آنکه کتاب و رسول تنها بر اینان آمده و بر پدران پیشین آنها نیامده؟ (۶۸) یا آنکه اینان رسول خود را نشناخته‌اند که او را انکار و تکذیب می‌کنند. (۶۹) یا آنکه می‌گویند که این رسول را جنونی عارض شده (که دعوی رسالت می‌کند)؟ (چنین نیست) بلکه دین حق را بر آنها آورده و لیکن اکثر آنها از حق روگردان و متنفرند. (۷۰) و اگر حق تابع هوای نفس آنان شود همانا آسمانها و زمین و هر که در آنهاست فاسد خواهد شد. (و کافران از جهل نسبت جنون به رسول ما دادند؛ چنین نیست) بلکه ما اندرز قرآن بزرگ را بر آنها فرستادیم و آنان از این اندرز خود اعراض کنند. (۷۱) مگر تو از این امت خرج و مزد رسالت می‌خواهی؟ (هرگز!) مزدی که خدا به تو دهد (از هر چیز) بهتر است، که خدا بهترین روزی دهنده است. (۷۲) و البته تو خلق را به راه راست می‌خوانی. (۷۳) و لیکن آنان که به آخرت ایمان نمی‌آورند از آن راه راست برمی‌گردند. (۷۴)
تفسیر صفحه 346
صفحه 347 و اگر ما با آنها مهربانی کرده و هر گونه الم و رنج و عذابی که دارند برطرف سازیم آنها سخت‌تر در طغیان و سرکشی خود فرو می‌روند. (۷۵) و همانا ما آنها را به عذاب سخت گرفتار کردیم و باز آن کافران به تضرع و توبه و ناله رو به درگاه خدای خود نیاوردند. (۷۶) تا آنکه بر آنها دری از بلا و عذاب سخت گشودیم که دیگر ناگاه در آن عذاب (از هر سو) نومید شدند. (۷۷) و اوست خدایی که برای شما گوش و چشمها و قلبها آفرید (ولی) عده بسیار کمی از شما شکر او به جای می‌آورید. (۷۸) و اوست خدایی که شما را در زمین پدید آورد و باز (روز قیامت) رجوع و حشر شما به سوی او خواهد بود. (۷۹) و اوست خدایی که زنده گرداند و بمیراند و اختلاف و حرکت شب و روز به امر اوست، آیا شما عقل خود را کار نمی‌بندید (تا خداشناس شوید و اطاعت امر او کنید). (۸۰) بلکه این مردم کافر هم همان سخن کافران پیشین را گفتند. (۸۱) که گفتند: از کجا که چون ما مردیم و استخوانی پوسیده و خاک شدیم باز مبعوث و زنده شویم؟! (۸۲) از این وعده‌ها بسیار به ما و پیش از این به پدران ما داده شد ولی اینها جز افسانه‌های پیشینیان نیست. (۸۳) بگو که زمین و هر کس که در او موجود است از کیست اگر شما فهم و دانش دارید؟ (۸۴) البته جواب خواهند داد که از خداست، بگو: پس چرا متذکر (قدرت خدا) نمی‌شوید (تا به عالم آخرت ایمان آرید). (۸۵) باز به آنها بگو: پروردگار آسمانهای هفتگانه و خداوند عرش بزرگ کیست؟ (۸۶) البته باز جواب دهند که آنها از خداست، بگو: پس چرا متقی و خداترس نمی‌شوید؟ (۸۷) باز بگو: آن کیست که (ملک و) ملکوت همه عالم به دست اوست و او به همه پناه دهد و از همه حمایت کند ولی از (عذاب) او کسی پناه نتواند داد؟ اگر می‌دانید (کیست باز گویید). (۸۸) محققا خواهند گفت که اینها همه از خداست. بگو: پس چرا به فریب و فسون مفتون می‌شوید؟ (و از خدا غافل می‌گردید؟) (۸۹)
#قرآن347
تفسیر صفحه 347
ترجمه صفحه 347
#قرآن348
ترجمه صفحه 348
صفحه 348 بلکه ما حق را به ایشان فرستادیم و آنها دروغ می‌گویند. (۹۰) خدا هرگز فرزندی اتخاذ نکرده و هرگز خدایی با او شریک نبوده، که اگر شریکی بود در این صورت هر خدایی مخلوق خود را به سویی بردی (و نظم وحدانی عالم از هم گسیختی) و بعضی از خدایان بر بعضی دیگر علو و برتری جستی! خدا از آنچه مشرکان گویند پاک و منزه است. (۹۱) او دانا به عالم غیب و شهود است و ذات پاکش از شرک و شریک که برایش آرند برتر و والاتر است. (۹۲) بگو: بارالها، اگر وعده‌های عذاب این کافران را به من بنمایانی، (۹۳) پس مرا در میان قوم ستمکار وامگذار. (۹۴) و البته ما قادریم عذابی را که به کافران وعده می‌دهیم به تو بنمایانیم. (۹۵) تو آزار و بدیهای امت را به آنچه نیکوتر است دفع کن ما (جزای) گفتار آنها را بهتر می‌دانیم. (۹۶) و بگو: بارالها، من از وسوسه و فریب شیاطین (انس و جن) به تو پناه می‌آورم. (۹۷) و هم به تو پناه می‌برم بار خدایا از آنکه شیاطین به مجلسم حضور به هم رسانند (و مرا از یاد تو غافل سازند). (۹۸) (کافران در جهل و غفلتند) تا آن گاه که وقت مرگ هر یک از آنها فرا رسد، در آن حال گوید: بارالها، مرا به دنیا بازگردانید. (۹۹) تا شاید به تدارک گذشته عملی صالح به جای آرم. (به او خطاب شود که) هرگز نخواهد شد، این کلمه‌ای است که (از حسرت) همی بگوید (و ثمری نمی‌بخشد) و در برابر آنها عالم برزخ است تا روزی که برانگیخته شوند. (۱۰۰) پس آن‌گاه که نفخه صور قیامت دمیده شد دیگر نسب و خویشی در میانشان نماند و کسی از کس دیگر حال نپرسد. (۱۰۱) پس (در آن روز) هر که اعمالش سنگین و وزین است آنان رستگارانند. (۱۰۲) و هر که اعمالش سبک وزن است آنان کسانی هستند که نفس خویش را در زیان افکنده، به دوزخ مخلد خواهند بود. (۱۰۳) آتش دوزخ صورتهای آنها را می‌سوزاند و در جهنم، زشت منظر خواهند زیست. (۱۰۴)
تفسیر صفحه 348
#قرآن349
تفسیر صفحه 349
ترجمه صفحه 349
صفحه 349 (و به آنها خطاب شود) آیا آیات من برای شما تلاوت نمی‌شد؟ و شما تکذیب آیات من می‌کردید؟ (۱۰۵) گویند: بارالها (رحم کن که) شقاوت بر ما غلبه کرد و کار ما به گمراهی کشید. (۱۰۶) پروردگارا، ما را از جهنم بیرون آر، که اگر دیگر بار عصیان تو کردیم همانا بسیار ستمکار (و محکوم به هر گونه کیفر و عذاب سخت) خواهیم بود. (۱۰۷) باز به آنان خطاب سخت شود: (ای سگان) دور شوید و به دوزخ درآیید و با من لب از سخن فروبندید. (۱۰۸) زیرا شمایید که چون طایفه‌ای از بندگان (صالح) من عرض می‌کردند: بارالها، ما به تو ایمان آوردیم، تو از گناهان ما درگذر و در حق ما لطف و مهربانی فرما، که تو بهترین مهربانان هستی. (۱۰۹) در آن وقت (شما کافران) آن بندگان خاص مرا تمسخر می‌کردید تا آنجا که این سبب شد که مرا به کلی فراموش کردید و بر آن خداپرستان خنده و استهزاء می‌نمودید. (۱۱۰) من هم امروز جزای صبر (بر آزار و سخریه شما) را به آن بندگان پاک خود خواهم داد که آنها امروز سعادتمند و رستگاران عالمند. (۱۱۱) (آن‌گاه خدا به کافران) گوید که می‌دانید شما چند سال در زمین درنگ کردید؟ (۱۱۲) آنها پاسخ دهند که یک روز بود یا یک جزء از روز؛ (اگر ما خطا می‌گوییم) از شمارندگان (یعنی فرشتگانی که حساب عمر خلق دانند) باز پرس. (۱۱۳) خدا فرماید: شما اگر (از حال زندگانی خود) آگاه بودید می‌دانستید که مدت درنگتان در دنیا بسیار اندک بوده است. (۱۱۴) آیا چنین پنداشتید که ما شما را به عبث و بازیچه آفریده‌ایم و هرگز به سوی ما بازگردانده نمی‌شوید؟! (۱۱۵) پس (بدانید که) خدای پادشاه به حق، برتر است (از آنکه از او فعل عبث و بیهوده صادر شود) که هیچ خدایی به جز همان پروردگار عرش مبارک نیست. (۱۱۶) و هر کس غیر خدا کسی دیگر را به الهیت خواند که هیچ دلیلی بر آن ندارد حساب کار او نزد خدای اوست و البته کافران را (در روز کیفر) فلاح و رستگاری نیست. (۱۱۷) و بگو: بارالها، بیامرز و ببخشای و تو بهترین بخشندگان عالم وجودی. (۱۱۸)
#قرآن350 سوره #نور
ترجمه صفحه 350
تفسیر صفحه 350
صفحه 350 سورة بسم الله الرحمن الرحيم این سوره را فرستادیم و (احکامش را) فریضه (بندگان) کردیم و در آن آیات روشن (توحید و معارف و احکام الهی) نازل ساختیم، باشد که شما متذکر (آن حقایق) شوید. (۱) باید هر یک از زنان و مردان زنا کار را به صد تازیانه مجازات و تنبیه کنید و هرگز درباره آنان در دین خدا رأفت و ترحم روا مدارید اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید، و باید عذاب آن بدکاران را جمعی از مؤمنان مشاهده کنند. (۲) مرد زناکار جز با زن زناکار و مشرک نکاح نمی‌کند و زن زانیه را هم جز مرد زانی و مشرک به نکاح نخواهد گرفت و این کار بر مردان مؤمن حرام است. (۳) و آنان که به زنان با عفت مؤمنه نسبت زنا دهند آن‌گاه چهار شاهد (عادل) بر دعوی خود نیاورند آنان را به هشتاد تازیانه کیفر دهید، و دیگر هرگز شهادت آنها را نپذیرید، و آنان مردمی فاسق و نادرستند. (۴) مگر آنهایی که بعد از آن فسق و بهتان به درگاه خدا توبه کنند و در مقام اصلاح عمل خود برآیند، در این صورت خدا البته بسیار آمرزنده و مهربان است. (۵) و آنان که به زنان خود نسبت زنا دهند و جز خود بر آن شاهد و گواهی ندارند (چون حد لازم آید، برای رفع حد) باید از آن زن و مرد نخست مرد چهار مرتبه شهادت و قسم به نام خدا یاد کند که البته او (در این دعوی زنا) از راستگویان است. (۶) و بار پنجم قسم یاد کند که لعن خدا بر او باد اگر از دروغگویان باشد. (۷) و (چون بعد از این پنج قسم شوهر، بر زن حد لازم آید) برای رفع عذاب حد، آن زن نیز نخست چهار مرتبه شهادت و قسم به نام خدا یاد کند که البته شوهرش دروغ می‌گوید. (۸) و بار پنجم قسم یاد کند که غضب خدا بر او اگر این مرد (در این دعوی) از راستگویان باشد. (۹) و اگر فضل و رحمت خدا شامل حال شما مؤمنان نبود و اگر نه این بود که خدای مهربان البته توبه‌پذیر است و کار به حکمت کند (حدود و تکلیف را چنین آسان نمی‌گرفت و به توبه رفع عذاب از شما نمی‌کرد). (۱۰)
🌸🍃﷽🍃🌸 🔻آزادیِ بیان در قرآن🔻 ✍ رو باید از قرآن کریم یاد بگیریم. 👈 معلّمِ است. در جای جایِ ، همه آزادانه حقّ سخن گفتن دارند.🗣 در قرآنِ کریم: 👈 هم حرف میزنه، هم . 👈 هم نمرود سخن میگه، و هم ابراهیم. 👈 هم فرعون و قارون صحبت میکنند، و هم موسی و هارون. 👈 هم ظالم و فاسق و کافر و مشرک صحبت می‌کنند، هم مُسلم و مؤمن و مُصلح و متّقی. 👈 هم بهشتی، و هم جهنّمی. 👈 هم جنّ سخن میگه، هم مَلَک و فرشته، و هم انسان‌. 👈 هم زن، و هم مرد. 👈 هم پیر، و هم جوان. 👈 حتّی در قرآن، کودک هم مجال سخن گفتن داره👶 📖 این کتاب، نهایتِ است. واقعاً کتابی از این آزادمنشانه‌تر وجود نداره.👌 ❌ محاله کتابی پیدا بشه، که در اون کتاب، هر کسی با هر طرز فکری، فضایی بازتر از برای آزادانه سخن گفتن داشته باشه. 👀 اگر کسی یه نگاه کوچکی به بندازه، راحت این موضوع رو متوجّه میشه.🙂 ☝️ واقعاً ماها که خودمون رو و پیروِ میدونیم، باید لااقل این یه مطلب رو از این کتاب آسمانی یاد بگیریم... ❗️واقعاً خیلی عجیبه!😳 همه حرف‌شون رو می‌زنند، بدون اینکه بترسند. همه مجالِ سخن گفتن، و ابراز اندیشه دارند.🙄 🔕 در هیچ کتابی، انقدر به بها داده نشده.👌 ☝️ اگر کسی برای اوّلین بار هم قرآن رو باز کنه، اوّلین چیزی که به چشمش میاد، همین است.👀 👈 چه باشی، و چه ،‍♂ چه زمینی باشی و چه آسمانی، در قرآن اجازه‌ی حرف زدن داری. ❌😳 حالا واقعاً عجیبه که، بعضی از قرآن‌خونها هیچ ارزشی برای قائل نیستند، و اجازه سخن گفتن به هر کسی رو نمیدن.🤐 ❗️ این هم از عجائب فرهنگی ماست! اینکه کسی کتابش، مَظهرِ باشه، و خودش به کسی اجازه حرف زدن نده!🤐❌ متاسفانه بعضی از ما مسلمان‌ها، طوری رفتار کردیم که خیلی‌ها توی دنیا، این کتابِ عزیز رو به عنوانِ یک کتابِ ضدِّ می‌شناسند.😔 👈 این هم یه دیگه است که ما در حقّ انجام دادیم!💔 ✔ کسی که کتاب آسمانی‌ش باشه، باید اصلی‌ترین وجه بارزش، حرمت نهادن به باشه.🗣 ❌ چنین کسی، هیچ ترسی از نداره. ✅️ نه تنها ترس نداره، بلکه با رضایت و طیبِ خاطر، اجازه‌ی سخن گفتن رو به دیگران میده.🙂🍃 این شیوه‌ی خودِ قرآنه. در تک تک سوره‌های قرآن دیده میشه.👌 ☝️ فقط کافیه حجمِ سخنانِ کافران و مشرکان و فاسقان، و ابلیس و شیاطینِ جنّ و انس، و کلیه دنیاطلبان رو در ، با یه حساب سرانگشتی اندازه بگیریم🖐 اونوقت می‌بینیم که چه حجم وسیع و قابل توجّهی از آیاتِ رو همین مکالمات تشکیل داده!😨 ⁉️ اهلِ قرآن، چطور میتونند بر خلافِ این شیوه‌ی قرآنی رفتار کنند، و کار خودشون رو قرآنی بدونند؟!🤔 📣.. در قرآن، چیزی نیست که بشه پنهانش کرد، یا با توجیهات بی‌اساس ندیده گرفتش. ✔ یکی دو آیه نیست👈 کلّ قرآن، رو فریاد میزنه... ✔ کلّ ، پُر از جملاتی از همه قشر افراد، با هر عقیده و منشی هست؛ 👇 🍃 چون کتابِ است، و در این همه حضور دارند. 😇 کتاب همه است؛ هم زمینیان و هم آسمانیان. چون ریشه در اُمّ الکتاب داره و همه در این کتاب، به نوعی سهم دارند. ✅️ چون «ذکر»شون در این قرآن هست. 🕋 لَقَدْ أَنزَلْنَا إِلَیْکُمْ کِتَابًا فِیهِ ذِکْرُکُمْ (انبیاء/۱۰) ✅️ چون «مسیر و تقدیر»شون در این کتاب هست. ✅️ چون این کتاب بیانگر همه چیز، و «تِبیاناً لِکُّلِ شَیء» است. 🕋 وَ نَزَّلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ تِبْیَانًا لِّکُلِّ شَیْءٍ (نحل/۸۹) خلاصه اینکه:👇 🔚 ، شبیه خودِ هستند... ظرفیت‌شون بالاست، و اجازه سخن گفتن به هر کسی رو میدن،🗣 و هیچ ترسی از شنیدن هیچ سخنی ندارند.❌ 📣.. ، شبیه امام صادق(ع) هستند، هر کس با هر عقیده‌ای پیش‌شون میاد، و در امنیّتِ کامل😌 سخنش رو بیان میکنه،🗣 و بهترین جواب رو هم می‌گیره. ✔ در واقع بارزترین ویژگیِ ، حرمت گذاشتن به است.👌 ✅️ از شنیدنِ حرف‌های دیگران ترسی ندارند،😱 ⚠ بلکه از این می‌ترسند: که دیگران از ترسِ اینها، نتونند جلوشون حرف بزنند.. ☝️ با این معیار و مِلاک، میشه رو در هر جای دنیا شناخت.💯 آی اهل_قرآن📣 📛❌ اجازه ندیم، دیگران از ترسِ ما حرف نزنند، و خفه بشن.🤐 ، ، ، ، ، ، ، ، ، 💜کانال تفکر در قرآن 👇👇👇 🆔 @tafakor_dar_goiran *اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج* 🌸🍃بامنتشر کردن با لینک کانال در ثواب آن شریک باشید 🍃🌸
‌🌸🍃﷽🍃🌸 👌 #آزادی_بیان در قرآن🗣 📣📣 کسی از #هدایتِ الهی برخوردار میشه، که حرف‌های مختلف (چه موافق، و چه مخالف) رو بشنوه،👂 و بهترینِ اونها رو انتخاب کنه:🙂👇️ فَبَشِّرْ عِبادِ، الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ، فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ، أُولئِکَ الَّذینَ هَداهُمُ اللهُ، وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا اْلأَلْبابِ (سوره زمر/آیات ۱۷و۱۸) 💢 پس به بندگانِ من بشارت بده؛ 💢 همان کسانی که سخنانِ مختلف را می‌شنوند،👂 و از نیکوترینِ آنها پیروی می‌کنند. 💢 آنان کسانی هستند که خدا آنها را #هدایت کرده است. 💢 و آنها خردمندان هستند. کانال تفکر در قرآن👇️ 🆔 @tafakor_dar_goiran
🌸🍃﷽🍃🌸 🔻آرزوهای طولانی و دراز🔻 ✍ راهِ نفوذِ ، تمایلاتِ انسانی است.. ☝️ منشاء تمامِ بدبختی‌های بشر رو، میشه در این جمله‌ی در قرآن کریم دید، که 😈 به آدم گفت: 🕋 یَا آدَمُ هَلْ أَدُلُّکَ عَلَی شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَمُلْکٍ لَا یَبْلَی (طه/۱۲۰) 💢 ای آدم! آیا می‌خواهی تو را به درختِ جاودانگی، و مُلکی که هرگز از بین نمی‌رود، راهنمایی کنم؟!» ✔ وسوسه‌ی ،💪 اون هم قدرتِ جاودان و همیشگی، تیرِ کاریِ بود که به هدف خورد.🏹 🎯 البته هنوز هم به هدف میخوره. ✔ در هر عصر و زمانی به هدف میخوره، و یک عدّه رو از بیرون میکنه.😔 دنیایِ امروز، به شدّت از این سمّ خطرناکِ شیطانی بیمار و زخم خورده است.🤕 ❌☝️ وسوسه‌ای که تا هست، جهان روی آرامش رو نمی‌بینه، و جهانیان بهشت گمشده‌شون رو پیدا نمی‌کنند. حضرت آدم، با آرزویِ دستیابی به قدرت جاودانه،💪 فریبِ رو خورد. این ، پدرِ ما حضرت آدم رو از بهشت بیرون کرد.💔 📛 مراقب باشیم ما رو از بیرون نکنه. ❌ وسوسه‌ی قدرت، و آرزوهای طولانی و دراز، تیر زهرآلودِ شیطانه، که انسان رو به می‌کشونه.🏹 امیرالمومنین علی (ع) می‌فرماید: ⚡️ ايّاكَ وَ طولَ الاَْمَلِ. فَكَمُ مِنْ مَغْرورٍ اِفْتَتَنَ بِطولِ اَمَلِهِ، فَاَفْسَدَ عَمَلَهُ، وَ قَطَعَ اَجَلَهُ، فَلا اَمَلَهُ اَدْرَكَ، وَ لا مافاتَهُ اسْتَدْرَكَ. 💢 از و دراز بپرهيز. 💢 چه بسا فريب خورده‌ای كه به آرزوی درازِ خود فريب خورد، و كارش را تباه کرد، و مرگش را قطعی كرد؛ 💢 در نتيجه، نه به آرزويش رسيد، و نه آنچه را كه از دست داده بود، جبران كرد. 📚 عيون الحكم و المواعظ، ص۹۹، ح ۲۲۷۸. ، ، ، ، ، 💜کانال تفکر در قرآن 👇👇👇 🆔 @tafakor_dar_goiran *اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج* 🌸🍃بامنتشر کردن با لینک کانال در ثواب آن شریک باشید 🍃🌸