🖊 یادداشت استاد رسول جعفريان دام عزه پيرامون كتاب «نظام حكومت در اسلام» آیةالله سید محمدصادق روحانی دام ظلّه که در مقدمه ویراست جدید کتاب آمدهاست.
📚 بر گرفته از «مجموعه رسائل سياسى ـ اسلامى سالهاى ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۷» / چاپ مركز اسناد انقلاب اسلامی
اين كتاب در سيزده فصل تنظيم شده كه سرفصلهاى آن چنين است:
🔹 فصل اول: لزوم تشكيل حكومت
🔹 فصل دوم: آيا حكومت در اسلام انتصابى است؟
🔹 فصل سوم: حاكم از نظر اسلام
🔹 فصل چهارم: طرز حكومت اسلامى
🔹 فصل پنجم: برنامه حكومت اسلامى
🔹 فصل ششم: حاكم در حكومت اسلامى امتيازى ندارد.
🔹 فصل هفتم: وجوب اطاعت حاكم
🔹 فصل هشتم: مدت حكومت حاكم
🔹 فصل نهم: تعيين حاكم در صورت تعدد
🔹 فصل دهم: لزوم تصدّى مقدار ممكن از وظايف حاكم
🔹 فصل يازدهم: لزوم محدود نمودن حكومت
🔹 فصل دوازدهم: عالمِ تابع حاكم جور، آفت دين است.
🔹 فصل سيزدهم: سكوت عالِم جايز نيست.
نويسنده در مقدمه كتاب از نقش پيامبر (صلى الله عليه و آله) به عنوان يک حاكم اسلامى ياد كرده و بر اين باور است كه با #انحراف امامت از مسير خود، علما نيز از قلم زدن در آن باره خوددارى كردند. در اين اواخر، با برآمدن #استعمار، نظريه #جدايى دين از سياست پديد آمد و به اين ترتيب باز هم بحث از حكومت اسلامى به عنوان يكى از #كهنترين اصول اسلامى به فراموشى سپرده شد.
ايشان با اظهار تأسف از اينكه در #مشروطه از قوانين #غربى استفاده كردند، از اينكه اخيراً كسانى روى نظريه حكومت اسلامى كار كرده و تلاش كردهاند تا در آن باره بحث كنند، اظهار #شعف كرده است. بحث ايشان درباره ولايت فقيه نيز طى #درس_خارج_فقه ايشان مطرح شده و در پايان با طرح #سيزده پرسش اصلى، طرح تنظيم نهايى كتاب را در سيزده فصل ريختهاند.
🔹 فصل اول با عنوان لزوم تشكيل حكومت، بحث از ضرورت حكومت اسلامى است. آياتى كه حكومت را به خدا و رسول و #اولى_الامر واگذار كرده مهمترين #مستند قرآنى است. به علاوه، اسلام #مؤسسات_اجرايى داشته و روش حكومت پيامبر نيز شاهد اين مدعاست. به علاوه، قوانين فقهى، مانند احكام #دفاع_ملى، احكام جزايى و مالى و احقاق حقوق همه نشانگر آن است كه اسلام سر و كار #مستقيم با حكومت دارد.
🔹 در فصل دوم به چگونگى انتخاب حاكم پرداخته شده است. دو راه وجود دارد #انتصاب و #انتخاب توسط مردم. از نظر مؤلف، حاكم اسلام #انتصابى و از #طرف خداست و افزون بر پيامبر و امامان معصوم كه از طرف خدايند، در عصر غيبت، فقها هم #منصوب از طرف ائمه هستند. ايشان سپس به راه انتخاب پرداخته و شرحى از #مفاسد دموكراسى غير هدايت شده بيان مىكند. در ضمن اشاره به انديشه تازه ظهور ميان برخى از روشنفكران اشاره دارد كه #دموكراسى عمومى را نمىپذيرند و انتخاب را تنها در جوامع پيشرفته راه درست مى دانند.
🔹 پرسش اصلى در فصل سوم آن است كه حاكم اسلامى از نظر اسلام چه كسى است. به علاوه، يک حاكم اسلامى، چه ويژگىهايى بايد داشته باشد. ايشان تأكيد دارد كه بحث دين و فقه #تنها تبيين احكام فقهى نيست، بلكه تأسيس يك #نظام_عادلانه_اجتماعى نيز هست. #انبياء نيز براى تحقق همين امر آمدهاند. به نوشته اين مؤلف «يكى از وظايف بسيار مهم رسول الله (صلى الله عليه و آله) #تشكيل حكومت اسلامى و برپا كردن نظام اجتماعى عادلانه و اجراى احكام و قوانين الهى است». بنابر اين با وجود پيامبر و امام معصوم، پاسخ پرسش اول روشن است. اما در عصر #غيبت، امام چه كسى خواهد بود؟ اين پرسشى است كه در بحث از ولايت فقيه دنبال مىشود. مؤلف در اينجا، به يک يک #ادله_ولايت_فقيه از #روايات موجود استدلال كرده و به #اشكالاتى كه در اينباره شده يا مىتواند بشود، #پاسخ داده است. در واقع اين بحث، #اصلىترين بحث كتاب است كه اختصاص به موضوع #اثبات ولايت فقيه دارد. روايات مربوط به اينكه «علما ورثه انبياء هستند.»، «فقها امناى پيامبرانند.»، «علما خليفه انبياء هستند.»، «رجوع در حوادث واقعه به علما و فقها»، و نيز «مقبوله عمر بن حنظله» از جمله رواياتى است كه به آنها استناد شدهاست.
اما در پاسخ اين پرسش كه حاكم اسلامى چه شرايطى بايد داشته باشد، به #شرايط كلى مربوط به #مرجعيت و نيز شايستگى، عدم #حرص به #مقام، #مطيع احكام الهى بودن و جز آن اشاره شده است.
🔽 ادامه 🔽
@tafaqqoh
🔼 🔼
🔹 فصل چهارم در موضوع طرز حكومت اسلامى است. در اين بخش، به چگونگى #شكل حكومت اسلامى پرداخته شده و موضوعاتى كه مربوط به #ساختار_كلى نظام اسلامى است مورد بحث قرار گرفته است. در نخستين عنوان فرعى، #نظام_شاهى مورد انكار قرار گرفته و دلايل #رد آن از كتاب و سنت و #عقل ارائه شدهاست. بحث از #دموكراسى در ادامه آمده و ضمن شرح انواع دموكراسى، اشكالات اين نوع نظام بيان شده است. حاكميت #اقليت_ممتازه يا حكومت #اريستقراطى نيز مورد نقادى مؤلف قرار گرفته و در ادامه عيبهاى حكومت #ماركسيستى هم كه حكومت #اقليت_بر_اكثريت است نيز شرح داده شده است.
اما حكومت اسلامى، مهمترين ويژگىاش، آن است كه قوانين آن #آسمانى است. مجرى آن نيز پيامبر و امام است و بنابراين از #بنياد با انواع حكومتهاى غيردينى تفاوت دارد. بنابراين تا وقتى #قانون_الهى هست، كسى حق وضع قانون ندارد. #استنباط قوانين هم به عهده #مجتهدين است و بايد مطابق آن عمل شود. مىماند مسائل مربوط به #قوانين_فرعى كه در فقه مورد بحث قرار نگرفته يا #مسائل_اجرايى. در اين موارد نيز آنچه بايد از متون كلى فهميده شود به عهده #مجتهدين است، اما حاكم اسلامى كه خود يک #مجتهد است، بايد افراد زبدهاى براى #مشاوره برگزيند. از نظر مؤلف، #شورى به معناى #مشورت است و يک #مجلس_مشورتى مىبايست در كنار حاكم وجود داشته باشد. وى با استناد به آيات و روايات و #سيره_عملى پيامبر (صلى الله عليه و آله) لزوم عمل بر اساس مشورت را بيان كرده و حتى اگر موجب نوعى #ضرر_احتمالى هم باشد، مصلحت را در آن مىبيند كه حاكم به رأى مشاورين #احترام بگذارد، كما اينكه پيامبر در #اُحد چنين كرد.
عنوان ديگرى كه در اين فصل مورد بحث قرار گرفته اين است كه حكومت اسلامى بر دو اصل #حرّيت و #مساوات استوار است. وى در اينجا مطالبى را از كتاب #تنبيه_الامه مرحوم نائينى نقل مىكند و اين نقلها تا آخر كتاب در بخشهاى مختلف ادامه مىيابد. در واقع، مؤلف در نگارش #نيمه_دوم كتاب، #متأثر از آراى مرحوم نائينى است. نمونههايى كه در اين بخش از سيره پيامبر (صلى الله عليه و آله) و امام على (عليه السلام) نقل شده، تقريباً همگى برگرفته از كتاب ياد شده مىباشد. توجه داريم كه مرحوم نائينى بر حسب ارادهاى كه در #دفاع از #مشروطه داشت، رويكرد جدىاش دفاع از #حريت و #مساوات بود و نمونههايى كه از تاريخ انتخاب مىكرد، در همين دايره بود.
🔹 عنوان فصل پنجم #برنامه حكومت اسلامى است. مقصود آن است كه پس از تبيين آنكه «حاكم اسلامى چه كسى است؟»، كه كسى جز #مجتهد متدين و عالم نيست، نظام اسلامى با چه ترتيبى بايد شكل بگيرد. در واقع، سيستم اجرايى آن چگونه خواهد بود. #وزارت يكى از مناصبى است كه در #دولت_اسلامى وجود خواهد داشت. مؤلف براى مثال از چند وزارت خانه مانند #فرهنگ، #بهدارى و #اقتصاد ياد كردهاست. در اينجا به مناسبت وزارت اقتصاد، #اصول_اساسى_اقتصاد_اسلامى را با رعايت جنبه #عدالتخواهانه مورد بحث قرار دادهاست. #اصل_اشتراک در نيازمندىهاى عمومى، #انفال، حقوق واجبه شامل #خمس و #زكات، #انفاق، #تعاون عمومى، #تكافل_اجتماعى و اقتصاد اسلامى از اساسىترين اصول اقتصاد حاكم بر حكومت اسلامى است. وى سپس با اشاره به #وزارت_دفاع و جنگ و اينكه حكومت اسلامى بايد در #نهايت_قوت_نظامى باشد از وزارت #تظلمات ياد كرده و اينكه اين وزارت خانه با همه اهميتى كه براى دفاع از #حق و #مقابله با #ظلم دارد، در دنياى اسلام مورد #فراموشى قرار گرفته است. وى بحثى هم درباره خطر #رياست_خواهى و نيز شرايطى كه #صاحب_منصبان دولت اسلامى بايد داشته باشند ارائه كرده است.
🔹 فصل ششم كتاب با عنوان «حاكم در حكومت اسلامى امتيازى ندارد.» مختص به بحث درباره اين نكته است كه در نظام حكومتى اسلام، حاكم در #رديف ساير مردم بوده و لازم است تا زندگى #سادهاى داشته، #همطراز با سطح زندگى #فقيرترين مردم روزگار را بگذراند. به علاوه، در حكومت اسلامى، مردم #حق_مراقبت دارند و حاكم در مقابل ملت #مسؤول است.
🔹 فصل هفتم درباره وجوب اطاعت از حاكم است كه در آيات قرآن هم با تعبير «اطيعوا الله و اطيعوا الرسول و اولى الامر منكم» روى آن تأكيد شده است. درست است كه مقصود از اولى الامر، ائمه طاهرين است، اما #ملاک اصلى كه حكومت و تسلط است، در بقيه موارد هم اطاعت را #واجب مىكند. ايشان در اين باره به رواياتى كه روى «سمع و طاعت» تكيه دارد، استناد كرده است. طبيعى است كه اطاعت در اينجا مطلق نيست و مشروط به آن است كه حاكم #عادل بوده مطابق احكام اسلامى عمل كند.
🔽 ادامه 🔽
@tafaqqoh
🔼 🔼
🔹 در فصل هشتم درباره «مدت حكومت حاكم اسلامى» بحث شدهاست. به نظر ايشان به هيچ روى اين حكومت بدون قيد و مادام العمر نيست. حاكمى كه مادام العمر حاكم باشد، خود را چندان ملزم به #خدمت به مردم نمىداند. به علاوه، #عدالت شرط اصلى حاكم است و اگر اقدامى كند كه او را از عدالت #سلب كند، حق حاكميت او هم از ميان مىرود. به باور وى «حكومت اسلامى محدود است به #عمل به #كتاب و #سنت».
🔹 در فصل نهم به اين بحث پرداخته شده كه اگر #چندين_نفر صلاحيت براى رهبرى داشته باشند، چه كسى و با چه روشى بايد انتخاب شود؟ نظر ايشان آن است كه در اينجا بايد شوراى حل و عقد وارد شده و #يكى را انتخاب كنند. اگر ديگران هم صلاحيت داشتند، #مناصب_ديگر را به آنان بسپارند. اصولاً در حكومت اسلامى، كسى به قصد #رياست_خواهى خود را جلو نمىاندازد و اين كار به دليل آنكه يك مسؤوليت است، مىبايست با نظر عقلا يعنى همان #شوراى_حل_و_عقد باشد كه مسؤوليت را روى دوش يک نفر مىگذارند. وى در اين باره، نظرى همانند #انتخاب_مرجع دارد كه بدون آنكه كسى خود را براى مرجعيت #عرضه كند، مردم به سراغ او مىروند. اين نظرى بود كه در قانون اساسى #اول جمهورى اسلامى هم مورد توجه بود؛ يعنى اگر #عامه مردم به سمت يك نفر اقبال كردند، به صورت طبيعى او رهبرى را در اختيار خواهد داشت.
🔹 فصل دهم در اين باره است كه حوزه كارى مجتهد #سه بخش است، #استنباط_احكام، #قضاوت و #حكومت؛ و اكنون پرسش آن است كه اگر حاكم شرع بر تشكيل حكومت قدرت #نداشت، لازم است در بخشهايى كه مىتواند تصدىگرى كند؟ به نظر وى پاسخ مثبت است و حاكم شرع و نيز مردم در هر حوزهاى كه ممكن است مى بايست از فرامين الهى تبعيت كرده و مبنا را #اطاعت از مجتهد بگذارند.
🔹 فصل يازدهم با عنوان «لزوم محدود نمودن حكومت» در اينباره است كه اگر مجتهد قادر به تشكيل حكومت #نيست، اما در شرايطى قرار گرفته كه مىتواند يك حكومتى كه #بيشتر ظلم مىكند را #تبديل به حكومتى كند كه #كمتر ظلم مىكند، آيا لازم است اين كار را انجام دهد؟ به نظر وى پاسخ #مثبت است. اين همان نظريه مرحوم نائينى درباره مشروطه است كه به نام نظريه قدر مقدور شناخته مىشود. مؤلف در اينجا مبنا را همان فرمايشات آيةالله نائينى رحمهالله گذاشته و در آغاز آن مىنويسد: در اين موضوع چون نوشته آيةالله نائينى رحمهالله در كتاب «تنبيه الامة» به نظر وافى به مقصد ديده شد لذا اجمال آنچه آن بزرگوار نوشتهاند نقل مىشود.
🔹 فصل دوازدهم درباره اين مطلب است كه «عالِمِ تابع جور، آفتِ دين است.». نظريه آخوند_دربارى كه برگرفته از نام كتاب #معروف «وُعّاظ السلاطين» بود، #پيش از انقلاب جايگاه ويژهاى داشت و خط كشى خاصى ميان #روحانيون_وابسته به دربار و #روحانيون_انقلابى داشت. پيش از اين نظريه، مرحوم نائينى هم ادلهاى را در قدح كسانى كه با #دولت_استبداد همراهى مىكنند در كتابش آورده بود. مؤلف در اينجا همان روايات و مباحث را در اينباره نقل كرده و چندين بار به كتاب #تنبيه_الامه ارجاع مىدهد. وى در همين بخش عين بحث مرحوم نائينى را در تقسيم #استبداد به #دينى و #سياسى طرح كرده و #استبداد_دينى را همراهى علما با دربارِ سلاطين و توجيهِ حكومت آنان مىداند.
🔹 در فصل سيزدهم با عنوان «سكوت عالم جايز نيست.» لزوم #مبارزه علما را با #حكومت_جائر و طاغوت يادآور شده و با استناد به رواياتى كه #وجوب_مبارزه علما با #بدعت را يادآور مىشود و نيز مبارزه #ابوذر با #عثمان و نيز #عاشوراى حسينى، تأكيد مىكند كه عالمان نه تنها نبايد با حاكمان جور همراهى كنند، بلكه حق #سكوت نداشته و لازم است تا مبارزه هم بكنند.
@tafaqqoh
تفقه
📚 #دریافت_کتاب نظام حکومت در اسلام 🖊 آیةالله سید محمدصادق روحانی دام ظلّه ✔️ #معرفی_کتاب (بخشی از
#دریافت_کتاب
🖊 آیةالله سید محمدصادق روحانی دام ظلّه
📚 منهاج الفقاهة؛ التعلیقة علی المکاسب ج ۴
✔️ در بحث #شروط_متعاقدین مسأله #ولایت_فقیه را مطرح کردهاند.
🌐 https://drive.google.com/open?id=1Spu1jCLfo6hqIO9CWwsrUH5wkyVcv1GN
📚 فقه الصادق؛ شرح تبصرة المتعلمین ج ۲۴ (چاپ ۴۱ جلدی آیین دانش قم)
✔️ ابتدای این مجلد از ولایت معصومین علیهمالسلام بحث کردند؛ سپس وارد بحث #ولایت_فقیه شدند.
🌐 https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlZFJJTUlfME82dUk
🔹 مطالب و عبارات هر دو کتاب در بحث #ولایت_فقیه تقریباً یکسان است.
@tafaqqoh
📚 #دریافت_کتاب ولایة الفقیه فی صحیحة عُمر بن حنظلة [و غیرها]
🖊 مرحوم علامه سید جعفر مرتضی عاملی اعلی الله مقامه
✔️ مؤلف در این رساله به دنبال اثبات #ولایت_فقیه با #محوریت صحیحه عمر بن حنظله و رد اشکالات سندی و دلالی میباشد؛ در ضمنِ مباحث، اشاره به برخی ادله دیگر نیز شدهاست.
@tafaqqoh
ولایة الفقیه فی صحیحة عمر بن حنظلة.pdf
389.9K
🔹ولایة الفقیه فی صحیحة عمر بن حنظله [و غیرها] (نسخه تایپی)
🖊 علامه سید جعفر مرتضی عاملی رحمهالله
@tafaqqoh
ولاية الفقيه في صحيحة عمر بن حنظلة و غيرها - السيد حعفر مرتضى العاملي.pdf
2.24M
🔹ولایة الفقیه فی صحیحة عمر بن حنظله و غیرها (نسخه چاپی / ربیع الاول ۱۴۰۳ هـ.ق)
🖊 علامه سید جعفر مرتضی عاملی رحمهالله
@tafaqqoh
📚 چند نکته دربارهی کتاب «ولایة الفقیه / علامه سید جعفر مرتضی عاملی رحمهالله»:
✔️ ۱. این رساله، سالهای «۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ ه.ق / ۱۳۶۲ ه.ش» در مجله «التوحید / شمارههای ۴، ۶ و ۷» به صورت سلسله مقالات چاپ شدهاست.
✔️ ۲. در برخی چاپها تتمهی «و غیرها» در عنوان کتاب نیامدهاست که ظاهراً از تصرفات ناشرین است!
✔️ ۳. مؤلف محقق، قبل از چاپ این رساله در کتابِ وزینِ «الصحیح من سیرة النبی الاعظم»، ذیلِ عنوان «نظریة خلافة الإنسان و شهادة الانبیاء» ضمن نقد و بررسی نظریه #شهید_صدر به اثبات اجمالی #ولایت_فقیه پرداختهاند؛ (چاپ اول، ج ۴ / چاپ دارالسیرة بیروت، ج ۶، صص ۱۰۵ و ۱۰۶ / چاپ دارالحدیث قم، ج ۷، صص ۷۵ تا ۸۸)
✔️ ۴. مرحوم مؤلف، بعد از #چاپ_اول، رسالهای به نام «موقع ولایة الفقیه فی نظریة الحکم و الادارة فی الاسلام» به غرض #تکمیلِ «بخش اول: مع ولایة الفقیه فی دلیلها #العقلی و #الفطری» در انتهای کتاب اضافه کردند.
@tafaqqoh
موقع ولایة الفقیه.PDF
236.1K
🔖 موقع ولایةِ الفقیه فی نظریة الحکم و الادارة فی الاسلام
✔️ تتمیم و تکمیلِ رساله ولایة الفقیه فی صحیحة عمر بن حنظلة [و غیرها]
🖊 علامه سید جعفر مرتضی عاملی رحمهالله
@tafaqqoh
📚 #دریافت_مقاله ولایة الفقیه فی صحیحة عمر بن حنظله و غیرها
🖊 علامه سید جعفر مرتضی عاملی رحمهالله
✔️ مجله «التوحید»، مؤسسة الفکر الاسلامی، سال ۱۳۶۲ شمسی
🔹 بخش اول: (شماره ۴، رمضان [المبارک] و شوال ۱۴۰۳ ه.ق)
🌐 https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/411066
🔹 بخش دوم: (شماره ۶)
🌐 https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/441566
🔹 بخش سوم: (شماره ۷، ربیع الاول و ربیع الثانی ۱۴۰۴ ه.ق)
🌐 https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/411109
@tafaqqoh
#دریافت_کتاب حاکمیت در اسلام یا ولایت فقیه
🖊 آیةالله سید محمدمهدی موسوی خلخالی رحمهالله
#معرفی_کتاب ⬇️
🌐 http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=44455
@tafaqqoh
هدایت شده از تفقه
11443_52663.pdf
4.87M
📚 #کتاب حاکمیت در اسلام یا ولایت فقیه
🖊 آیةالله محمدمهدی موسوی خلخالی رحمهالله
✔️ بخشی از پیشگفتار کتاب:
...در این نوشتار ابتدا درباره ابعاد ولایت معصومین علیهم السلام بحث کرده و سپس درباره نحوه انتقال به «فقهای جامع الشرایط» و وجوه آن سخن گفتهایم.
امید ما این است که این پژوهش ناچیز و هدیه ناقابل مورد قبول و عنایت حضرت بقیة الّله الاعظم ارواح العالمین له الفداء قرار گیرد و ما را قابلیت بهرهمندی از فیوضات دائمه امامت و ولایت مقدسه خود عنایت فرماید.
آمین یا رب العالمین.
یا ایّها العزیز مسّنا و اهلَنا الضّرّ و جِئنا ببضاعةٍ مُزجاة فأوفِ لنا الکیلَ و تصدّق علینا إنّ اللهَ یَجزی المتصدّقین
@tafaqqoh
هدایت شده از تفقه
الحاكمية في الإسلام - السيد محمد مهدي الخلخالي.pdf
38.3M
📕 الحاکمیة فی الاسلام
✔️ دراسة مفصّلة حول #ولاية_الفقیه عبر دراسة المراحل العشر لولاية الفقيه فی عصر غیبة الامام العصر (عجّل الله فرجه) و بيان حدود كل منها استناداً إلى القرآن الكريم و السنة الشريفة...
🖊 آیةالله السید محمدمهدی الموسوی الخلخالی اعلی الله مقامه
🔸 اصل کتاب با عنوان «حاکمیت در اسلام یا #ولایت_فقیه» به زبان #فارسی توسط دفتر انتشارات اسلامی (وابسته به جامعه مدرسین) چاپ شده است.
✔️ مجمع الفکر الاسلامی کتاب را به عربی، ترجمه و منتشر کردند.
@tafaqqoh
منبع الغرر و مجمع الدرر.pdf
314.8K
🏷 رسالهی کوتاهِ منبع الغُرر و مَجمع الدُّرر (فضائل امیرالمؤمنین و اهل البیت پیغمبرِ اکرم علیهم السلام)
🖊 ابوفراس عبدالرحیم بن عبدالعظیم عنبری (قبل از قرن دهم قمری)
📚 میراث حدیث شیعه / شماره ۱۳ / سال ۱۳۸۴
____________________
✔️ ماه #رمضان_علوی
✔️ ماهِ خدا همراه با ولیِ خدا
@tafaqqoh
مناقب امیرالمؤمنین علیهالسلام در فردوس الاخبار.pdf
497.4K
🏷 #مقاله مناقب امیرالمؤمنین علیه السلام در کتاب فردوس الاخبار
📚 مجله علوم حدیث / زمستان ۱۳۷۹/ شماره ۱۸
________________
✔️ ماه #رمضان_علوی
✔️ ماهِ خدا همراه با ولیِ خدا
@tafaqqoh
فضایل حضرت علی علیه السلام در قصیده لامیه صاحب بن عباد.pdf
255.6K
🏷 #مقاله فضایل حضرت علی علیه السلام در قصیدهی لامیه ابن عبّاد
📚 مجله پژوهشنامه علوی بهار و تابستان ۱۳۹۱ / دوره ۳ / شماره ۱
✔️ #چکیده:
اسماعيل بن عباد، ملقب به صاحب، وزير فرهيخته و شاعر برجسته ايرانی و عربی سرای #قرن_چهارم است. صاحب اديب و سرايندهای متعهد و #شيعی است که در بسياری از اشعار خود تعهد و پایبندیاش را به مذهب شيعه و دفاع از حقانيت اهل بيت عليهم السلام نمايان کرده است. وی شيفته اهل بيت، به ويژه حضرت علی (علیه السلام) است. يکی از قصايد مشهور و برجسته #صاحب در مدح حضرت #قصيده_لاميه است. ابن عباد در اين قصيده به بيان مناقب و فضايل آن حضرت، به نحوی بسيار شيوا و دلکش، پرداخته است. مدح صاحب از حضرت علی (علیه السلام) در اين قصيده مدحی قلبی و برخاسته از عمقِ جان و اعتقاد اوست. در واقع اين ابيات اقتباسی بسيار زيبا و روشن از آيات قرآن و احاديث پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) است. وی در اين ابيات تصويری بسيار درخور از شخصيت حضرت علی (علیه السلام) ترسيم میکند، هر چند قلمِ بشر را توان آن نيست که تمام زوايای شخصيتِ آن گوهرِ هستی را به تصوير بکشد.
در اين مقاله بر آنيم به بررسی پارهای از فضايل شخصيت حضرت علی (علیه السلام)، که صاحب بن عباد در اين قصيده به آن اشاره کرده است، بپردازيم.
____________
✔️ ماه #رمضان_علوی
✔️ ماهِ خدا همراه با ولیِ خدا
@tafaqqoh
فضایل امام علی علیه السلام در قصاید علویات سبع.pdf
226.3K
🏷 بررسی فضایل امام علی (علیه السلام) در قصاید "علویات سبع" ابن أبی الحدید با استناد به روایات
📚 مجله مطالعات نقد ادبی / دوره ۵ / شماره ۲۰ / پاییز ۱۳۸۹
#چکیده
ابن أبی الحدید، شارح معروف نهج البلاغه، هفت قصیده سروده که بیشتر ابیاتش در مدح امام علی (علیه السلام) وذکر فضایل ایشان است. این قصاید مجموعاً به نام "علویات سبع" مشهور است. نامبرده با توجه به آیات وروایات، اقدام به ذکر برخی از فضایل امام علی (علیه السلام) در قالب شعر نموده است. برخی از ابیات "علویات سبع" که به این فضایل اشاره مینماید همراه با ترجمهی بیت، شرح روایی، و ذکر روایات مربوطه، در این مقاله گنجانده شده است.
______________________
✔️ ماه #رمضان_علوی
✔️ ماهِ خدا همراه با ولیِ خدا
@tafaqqoh
📗 #دریافت_کتاب منهاج الجنان في أعمال شهر رمضان
🖊 آیةالله سيد عباس كاشانی رحمه اللّه
مدیا فایر ⬇️
🌐 http://www.mediafire.com/?orbo1vxaj5di1z2
گوگل درایو ⬇️
🌐 https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlUXo0VjdFSU4zRTQ
@tafaqqoh
📚 حمایت مادی و معنوی موسسه موضوع شناسی احکام فقهی از پایاننامههای سطح ۳ و ۴ مرتبط با موضوع شناسی
✔️ برای اطلاع بیشتر کانال زیر را ببینید:
🔸 @Thesis_mozooshenasi
🏷 ارتباط با مدیر کانال:
🔹 @HRH1136
@tafaqqoh
ارجوزه در فضیل امیرالمومنین علیه السلام _ مرحوم خویی.pdf
471.1K
🏷 ارجوزه (قصیده) آیةالله سید ابوالقاسم خویی رحمه اللّه در فضايل اميرالمومنين علیه السلام با ترجمه و توضیح استاد دکتر سید مرتضی موسوی گرمارودی
📚 مجله سفينه | زمستان ۱۳۸۵ | دوره ۴ | شماره ۱۳ (ويژه امامت)
🔹 #چکیده
#ارجوزه قصيدهای است بر وزنِ #رجز كه از قديمترين اوزان شعر عربی است. ارجوزه مرحوم آيةالله خويی از نوع رجزِ سالمِ مُسدّس همانندِ #الفيه ابن مالك در #نحو است كه در ۱۶۶ بيت به بيان فضايل اميرالمومنين علی علیه السلام پرداخته است.
شرح اين ارجوزه نيز در كتابی ۳ جلدی با عنوان «علیٌ إمامُ البَرَرَة» [به قلم استاد سید محمدمهدی موسوی خِرسان] منتشر شده است.
برتری #پيامبر صلی الله علیه و آله بر ساير پيامبران، برتری #قرآن بر كتب آسمانی، #خاتميت پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم، حديث #يوم_الانذار، اشاره به آيات و روايات #فضايل اميرالمومنين علیه السلام، برخی فضايل حضرت #فاطمه علیها السلام و امام #حسن و امام #حسين علیهما السلام از جمله موضوعاتی است كه در اين ارجوزه مطرح شده است.
✔️ ماه #رمضان_علوی
✔️ ماهِ خدا همراه با ولیِ خدا
@tafaqqoh
📚 #دریافت_کتاب علیٌ إمامُ البررة (۳ مجلد)
🔹 شرحِ ارجوزهی (قصیده) آیةالله خویی رحمه اللّه در فضایل امیرالمؤمنین علیه السلام
🖊 شارح: استاد سید محمدمهدی موسوی خِرسان حفظه الله
🖌 مقدمه: آیةالله سید علی حسینی بهشتی رحمه اللّه
☑️ مرکز الامام الخوئی رحمه اللّه في نیویورک
🌐 https://www.al-khoei.us/books/pdf/AliEmamAlBarare01.pdf
🌐 https://www.al-khoei.us/books/pdf/AliEmamAlBarare02.pdf
🌐 https://www.al-khoei.us/books/pdf/AliEmamAlBarare03.pdf
📚 شبکة الفکر
🌐 http://alfeker.net/library.php?id=2766
@tafaqqoh
📗 کتاب فضائل علی بن ابی طالب علیه السلام
و کتاب الولایة (جمعآوری طرقِ حدیث غدیر)
🖊 محمد بن جریر بن یزید طبری
(متوفای ۳۱۰ هـ.ق)
🖋 تحقیق، جمعآوری و مقدمه: استاد رسول جعفریان دام عزه
🔹 خواندن مقدمهی فارسیِ سی و چند صفحهایِ استاد جعفریان دام عزه برای آشنایی با محتوای کتاب و مؤلف آن بسیار مفید است.
✔️ ماه #رمضان_علوی
✔️ ماهِ خدا همراه با ولیِ خدا
@tafaqqoh
كتاب فضائل علي بن أبي طالب (ع) و کتاب الولایة (تحقيق رسول جعفريان) - محمد بن جرير الطبري.pdf
2.5M
📗 کتاب فضائل علی بن ابی طالب علیه السلام
و کتاب الولایة (جمعآوری طرقِ حدیث غدیر)
🖊 محمد بن جریر بن یزید طبری
(متوفای ۳۱۰ هـ.ق)
🖋 تحقیق، جمعآوری و مقدمه: استاد رسول جعفریان دام عزه
@tafaqqoh