eitaa logo
تفقه
1.3هزار دنبال‌کننده
582 عکس
77 ویدیو
493 فایل
و ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِروا كافَّةً فَلَولَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُم طَائِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُوا في الدِّينِ وَ لِيُنذِرُوا قَومَهُم إِذا رَجَعوا إِلَيهِم لَعَلَّهُم يَحذَرُونَ (التوبة/ ۱۲۲) @MehdiGhanbaryan @jargeh @tarikht @halqat
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ کانالِ کانون فقه و اصول جهانگیرخان کانون فقه و اصول مدرسه علمیه جهانگیرخان قم @tafaqqoh
🗓تقویم شیعه؛ ☑️ سی‌ام بهمن سالروز ارتحال مرحوم آیت الله سید محمد محقق داماد ❖ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: ● استاد ما مرحوم آقای داماد از نظر دقت نظر و استقصای مطالب، بسیار ممتاز بود. و افرادی در درسشان حاضر می‌شدند که طالب مسائل دقیق علمی بودند و سطح فهمشان از سطح عموم بالاتر بود. از این رو شاگردان مرحوم آقای داماد از نظر کمیت زیاد نبودند ولی از نظر کیفیت ممتاز بودند. ● مرحوم آقای داماد در بسیاری موارد از روایات مطالبی را استفاده می‌کردند و مشکلاتی را که دیگران طبق قواعد نمی‌توانستند حل کنند، حل می‌کرد. ● به نظرم آقای خویی محقق تر از آقای داماد و آقای داماد مدقق تر از آقای خویی بود. در ریزه کاری و موشکافی مطالب آقای داماد ترجیح داشت و در مبانی کلی آقای خویی مقدم بود. 📚 جرعه‌ای از دریا؛ ج۴؛ ص۵۶۱ و ۶۶۸ @madras_emb @tafaqqoh
تفقه
🗓تقویم شیعه؛ ☑️ سی‌ام بهمن سالروز ارتحال مرحوم آیت الله سید محمد محقق داماد ❖ آیت‌الله‌العظمی شبیر
🔰 یادی از استاد 🎙️ آیة الله جوادی آملی حفظه الله: 💠 مرحوم از فقهای کم نظیر حوزه بود، یعنی کسی بود که (فهم یعنی فهم)؛ فهمیدن درس او جان کندن می خواست!! خیلی ها می آمدند، می دیدند که نمی فهمند! زیرا قدرت بدنی خوبی داشت، شغل های دیگر را هیچ قبول نمی کرد، مصمّم بود و برای یک درس چندین ساعت مطالعه می کرد؛ لذا غالب اساتید نام آور آن روز شاگرد ایشان بودند. در بعد از مرحوم آقای که یک ریاستی داشت، درسی عالمانه تر و محققانه تر از درس آقای داماد نبود؛ البته اصول امام حساب دیگری داشت! " این آقای داماد " بود. و بی ادّعا هم بود، و درسش هم اینچنین بود. خُب ایشان متاسفانه رحلت کرد، سنّ شریفشان به هفتاد سال نرسیده بود؛ امّا همه این بزرگان خضوع می کردند. این بزرگانی که اسم شان را ما می بردیم، قدر اوّل ستاره آن روز بودند؛ آنهایی هم که هستند، به لطف الهی قدر اوّلند؛ امّا همه در درس ایشان خضوع می کردند. ایشان رحلت کردند، و همه ما را داغدار کردند. در شب رحلت شان یکی از اساتید مسلّم حوزه که از شاگردان ایشان هم هست؛ (حفظه الله)، در عالم رویا با ایشان برخورد کرد، چون یک نسبتی هم با ایشان داشت؛ از ایشان سئوال کرد بر شما چه گذشت؟ (می خواهم عرض کنم احترام به ، حضرت فاطمه معصومه، ذوات قدسی تنها یک ادب دینی و برای دنیا نیست، آن حشر عظیم را در می یابد.) گفت: من دیدم خیلی وضعش خوب است؛ همان روزی که رحلت کرده بود، ما تشییع کردیم؛ همان شبش ایشان را خواب دیدم. گفتم: به شما چه گذشت؟ چون اوّلین بار خیلی سخت می گذرد که انسان وارد یک عالم دیگر بشود! گفت: دو چیز من را نجات داد؛ " یکی " علاقه به " و " احترام به قبّه بیضاء "! این آقای داماد است!! این بزرگوار (حفظه الله) گفت: من صبح که بیدار شدم، خُب درباره زینب کبری (سلام الله علیها) وضعمان روشن بود، امّا نفهمیدم (قبّه بیضاء) چیست! تحقیق کردم، دیدم که قبّه وجود مبارک قبلاً مطلّا نبود، سفید بود؛ شعرای عرب که در مدح حضرت امیر شعر می گفتند، دارند: (یا صاحب القبّه البیضاء فی النجفی)*. " قبّه بیضاء " آن اوائل قبل از اینکه مطلّا بشود، قبّه نورانی حضرت امیر بود. گفت: این دو چیز من را نجات داد! اینها یک امر حقیقی است، تعارف بردار هم نیست! 📌 الذّریعه الی تصانیف الشیعه / جلد ۲۶ / صفحه ۹۳ 📋 درس خارج علوم القرآن 📆 مسجد اعظم قم ؛ ۱۴۰۲/۰۸/۰۳ ☑️ سی ام بهمن؛ سالروز ارتحال حضرت آیت الله سیّد محمّد محقق داماد (رض)، از اساتید حضرت استاد (دام ظلّه) 🆔️ https://telegram.me/ayatollah_javadi_amoli @tafaqqoh
✳️ کانال رسمی رجال پژوهی ✳️ 🔰 لجنة المباحث الرجالیة و الحدیثية 🔰 💠 گروه و حوزه علمیه در راستای تعامل پژوهشگران حدیث، اساتید و فرهیختگان این عرصه جهت تبادل نکات مهم در شناخت و ارزیابی احادیث گروهی تشکیل شده است.(تاسیس ۱۳۹۶) 💠به این وسیله از حضرتعالی دعوت به عضویت در این گروه می‌شود: ✅ اولین نگارخانه تخصصی و عالمان تشیع ✅عکس‌نوشت، مطالب و از علما و بزرگان شیعه ✅ اطلاع‌رسانی علمی و رجالی ✅نشر اخبار از فعالیت‌های و فرهیختگان معاصر ✅دعوت به علمی از موسسات و مراکز پژوهشی ✅ معرفی نوین و جدید مناسب برای تدوین یا حوزوی یا دانشگاهی 🔸 ارائه و تالیفات 🔸 اخبار علمی 🔶 ثبت نام تخصصی 🔸 اطلاع رسانی رجالی و حدیثی 📌وابسته به دفتر رجال و حدیث حوزه علمیه ♦️با ما همراه باشید👇لینک عضویت ♦️ 🔗https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414 •┈┈••✾•☘️🌸🍀•✾•┈┈• 💐دوستان‌تان را نیز دعوت کنید. 🆔 عضویت در کانال تلگرام https://t.me/rejal_shobeiri @tafaqqoh
تفسیر امام عسکری علیه السلام.pdf
13.33M
🔖 ✔️ بررسی صحت و اعتبار روایات تفسیر منسوب به امام حسن عسکری علیه السلام 🔹 دانشگاه قم @tafaqqoh
🔍 📚 الحاشیة علی فرائد الاصول ٫ ۳ مجلد ✍🏻 مرحوم سید محمدباقر علوی قزوینی اعلی الله مقامه ٫ نَجلِ فقیهِ مدقّق مرحوم سید علی قزوینی قدّس سرّه، صاحبِ حاشیه بر معالم و قوانین 🌐 دریافت از «شبکة الفکر» @tafaqqoh
✅ آخرین مهلت ثبت‌نام دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام قم چهارم اسفندماه 🌐 اطلاعات بیش‌تر @BouNews
🔖 قاعده رجالی «اصحاب اجماع» از دیدگاه حضرت آیت‌‌الله العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ✔️ تشخیص احادیث معتبر از غیر معتبر در عرصه استنباط احکام الهی همواره دغدغه فقیهان بزرگ شیعه بوده است. عده‌ای بر پایه اجماعی که مرحوم از رجالیان گزارش کرده است، روایات گروهی از اصحاب امامان (علیهم‌السلام) را بدون توجه به وضع راویان بعدی آن‌ها معتبر خوانده‌اند، تنها کافیست سند روایت تا این افراد که در ادبیات متأخران، نامیده می‌شوند، صحیح باشد. با وجود اختلافات زیادی که بین دانشوران امامیه درباره حجیت و دلالت ادعای کشّی وجود دارد، آیةالله العظمی خامنه‌ای مدظله‌العالی ازجمله فقیهانی می‌باشد که اجماع مذکور را و مفاد آن را بر همین نظریه حمل کرده است. این اجماع به مثابه قاعده‌ای فراگیر در معظم‌له مورد استناد قرار گرفته است. 🌐 دریافت متن کامل مقاله @tafaqqoh
🔖 حوزه علمیه تقریب‌گرای سامرا و نقش میرزای شیرازی ✔️ میرزای شیرازی دارای شخصیتی بارز و تقریب‌‌گرا بوده است که در گفتار و رفتار ایشان نمایان گردید. برحسب نقل‌ها ایشان با نیت تقریب مذاهب از نجف به سامرا، که شهری سنی نشین بود، مهاجرت نمود و حوزه و مکتبی تقریب‌‌گرا به وجود آورد. علاوه بر شخصیت میرزا، حضور حوزه شیعه در محیط و شهر سنی نشین سامرا آثار نیکویی در زمینه همبستگی بین پیروان مذاهب اسلامی داشته است که حاصل تعامل و زندگی مشترک شیعه و سنی در کنار یکدیگر است و در سبک خاص مکتب سامرا و پرورش یافتگان این مکتب که طلایه‌‌داران نهضت تقریب در عصر جدیدند به خوبی هویدا است و مدلی دانشی در مورد ایجاد محیطی تقریب‌‌گرا ارائه می‌‌نماید. 🌐 دریافت متنِ کاملِ مقاله @tafaqqoh
✅ گروه معرفی رشته ارتباطات و تبلیغ فرهنگی و پاسخ به سوالات داوطلبان در 👇 https://eitaa.com/joinchat/4179362526Cd68d791a01 @tafaqqoh
📣 دانشکده صدا و سیما قم برگزار می‌کند: آزمون اختصاصی کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ 🔶 دانشکده صدا و سیما قم از میان برادران و خواهران طلبه سطح دو حوزه‌های علمیه و کارشناسی موسسات آموزش عالی حوزوی در رشته‌های ذیل دانشجو می‌پذیرد: 🔻 تولید سیما 🔻 ادبیات نمایشی 🔻 علوم ارتباطات اجتماعی 🔻 دین و رسانه 🔸آخرین مهلت ثبت نام: ۲۰ اسفند ماه ۱۴۰۲ 📌 پایگاه اینترنتی دانشکده صدا و سیما - قم برای ثبت‌نام ⬇️ https://qomirib.ac.ir/portal/newsview/6992 📌 سامانه گلستان برای ثبت‌نام ⬇️ https://golestan.iribu.ac.ir/forms/authenticateuser/main.htm 📲کانال اطلاع رسانی آزمون اختصاصی 1403 دانشکده صدا و سیما- قم 🆔 @azmoon_qom_irib @tafaqqoh
📣 هفتاد و هشتمین نشست علمی واکاوی مقالات طلاب درس خارج 🔹 با موضوع: واکاوی جواز و حدود نظر به زن در مجلس خواستگاری 🔹 ارائه‌دهنده: حجةالاسلام‌ محمد مهدی ایوبی دام عزه 🔹 استاد داور: حجةالاسلام‌ و المسلمین مهدی قنبریان دهکردی دام عزه 🔹 ناقد: حجةالاسلام‌ سید محمد حسین نیرومند حسینی دام عزه 🔻 زمان: سه‌شنبه ۱۴۰۲٫۱۲٫۱۵ ساعت ۱۹ 🔺 مکان: مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام اتاق ۳۱۰ 📚 معاونت پژوهش بخش درس خارج @hosoon @tafaqqoh
✔️ مجتمع فقه، حقوق و قضای اسلامی راه‌های ارتباطی: 🔻کارشناس آموزش و پژوهش مجتمع (جذب و پذیرش): 🔸 @hamann ☎️ ۰۲۵۳۲۹۴۱۰۵۲ صبح‌ها ۸ الی ۱۳:۳۰ 🔻کارشناس روابط عمومی مجتمع: 🔹 @rimfeqh 🌐 https://eitaa.com/imfeqh @tafaqqoh
🔊 شرح دعای افتتاح ٫ ۱۴ جلسه 🎙️ آیةالله محمدرضا مهدوی کنی اعلی الله مقامه 🌐 شیعه درس @tafaqqoh
✔️ دعای منقول برای شبِ آخر ماه شعبان 🔹 روایت شده است که حضرت امام صادق علیه السلام در و ، این دعا را می‌خواندند: اَللّـهُمَّ اِنَّ هذَا الشَّهْرَ الْمُبارَكَ الَّذي اُنْزِلَ فيهِ الْقُرآنُ وَ جُعِلَ هُدىً لِلنّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدَى وَ الْفُرْقانِ قَدْ حَضَرَ فَسَلِّمْنا فيهِ وَ سَلَّمْهُ لَنا وَ تَسَلَّمْهُ مِنّا في يُسْرٍ مِنْكَ وَ عافِيَةٍ يا مَنْ اَخَذَ الْقَليلَ وَ شَكَرَ الْكَثيرَ اِقْبَلْ مِنِّى الْيَسيرَ اَللّـهُمَّ اِنّي اَسألُكَ اَنْ تَجْعَلَ لي اِلى كُلِّ خَيْر سَبيلاً وَ مِنْ كُلِّ ما لا تُحِبُّ مانِعاً يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ يا مَنْ عَفا عَنّي وَ عَمّا خَلَوْتُ بِهِ مِنَ السَّيِّئاتِ يا مَنْ لَمْ يُؤاخِذْني بِارْتِكابِ الْمَعاصي عَفْوَكَ عَفْوَكَ عَفْوَكَ يا كَريمُ اِلـهي وَعَظتَني فَلَمْ اَتَّعِظْ وَ زَجَرْتَني عَنْ مَحارِمِكَ فلَمْ اَنْزَجِرْ فَما عُذْري فَاعْفُ عَنّي يا كَريمُ عَفْوَكَ عَفْوَكَ اَللّـهُمَّ اِنّي اَسألُكَ الرّاحَةَ عًنْدَ الْمَوْتِ وَ الْعَفْوَ عِنْدَ الْحِسابِ عَظُمَ الذَّنْبُ مِنْ عَبدِكَ فَلْيَحْسُنِ التَّجاوُزُ مِنْ عِنْدِكَ يا اَهْلَ التَّقْوى وَ يا اَهْلَ الْمَغْفِرَةِ عَفْوَكَ عَفْوَكَ اَللّـهُمَّ اِنّي عَبْدُكَ ابْنُ عَبْدِكَ وَ ابْنُ اَمَتِكَ ضَعيْفٌ فَقيرٌ اِلى رَحْمَتِكَ وَ اَنْتَ مُنْزِلُ الْغِنَى و الْبَرَكَةِ عَلَى الْعِبادِ قاهِرٌ مُقْتَدِرٌ اَحْصَيْتَ اَعمالَهُمْ وَ قَسَمْتَ اَرْزاقَهُمْ وَ جَعَلْتَهُمْ مُخْتَلِفَةً اَلْسِنَتُهُمْ وَ اَلْوانُهُمْ خَلْقاً مِنْ بَعْدِ خَلْقٍ وَ لايَعْلَمُ الْعِبادُ عِلْمَكَ وَ لا يَقْدِرُ الْعِبادُ قَدْرَكَ وَ كُلُّنا فَقيرٌ اِلى رَحْمَتِكَ فَلا تَصْرِفْ عَنّي وَجْهَكَ وَ اجْعَلْني مِنْ صالِحِي خَلْقِكَ الْعَمَلِ وَ الأَمَلِ وَ الْقَضاءِ وَ الْقَدَرِ اَللّـهُمَّ اَبْقِني خَيْرَ الْبَقاءِ وَ اَفْنِنِي خَيْرَ الْفَناءِ عَلى مُوالاةِ اَوْلِيائِكَ وَ مُعاداةِ اَعْدائِكَ وَ الرَّغْبَةِ اِلَيْكَ وَ الرَّهْبَةِ مِنْكَ وَ الْخُشُوعِ وَ الْوَفاءِ وَ التَّسْليمِ لَكَ وَ التَّصْديقِ بِكِتابِكَ وَ اتِّباعِ سُنَّةِ رَسُولِكَ اَللّـهُمَّ ما كانَ فِي قَلْبي مِنْ شَكٍّ اَوْ رَيْبَةٍ اَوْ جُحُودٍ اَوْ قُنُوطٍ اَوْ فَرَحٍ اَوْ بَذَخٍ اَوْ بَطَرٍ اَوْ خُيَلاءَ اَوْ رِياءٍ اَوْ سُمْعَةٍ اَوْ شِقاقٍ اَوْ نِفاقٍ اَوْ كُفْرٍ اَوْ فُسُوقٍ اَوْ عِصْيانٍ اَوْ عَظَمَةٍ اَوْ شَيءٍ لا تُحِبُّ فَأسْأَلُكَ يا رَبِّ أنْ تُبَدِّلَني مَكانَهُ ايماناً بِوَعْدِكَ وَ وَفاءً بِعَهْدِكَ وَ رِضاً بِقَضائِكَ وَ زُهْداً فِي الدُّنْيا وَ رَغْبَةً فيما عِنْدَكَ وَ اَثَرَةً وَ طُمَأنينَةً وَ تَوْبَةً نَصُوحاً اَسألُكَ ذلِكَ يا رَبَّ الْعالَمينَ اِلـهي اَنْتَ مِنْ حِلْمِكَ تُعْصَى وَ مِنْ كَرَمِكَ وَ جُودِكَ تُطاعُ فَكَأنَّكَ لَمْ تُعْصَ وَ اَنَا وَ مَنْ لَمْ يَعْصِكَ سُكّانُ اَرْضِكَ فَكُنْ عَلَيْنا بِالْفَضْلِ جَواداً وَ بِالْخَيْرِ عَوّاداً يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ وَ صَلَّى اللهُ عَلى مُحَمَّد وَ آلِهِ صَلاةً دائِمَةً لا تُحْصَى وَ لا تُعَدُّ وَ لا يَقْدِرُ قَدْرَها غَيْرُكَ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ 📚 مصباح ‏المتهجد، صص ۸۵۰ تا ۸۵۲ 📚 المزار الکبیر، صص ۴۱۲ تا ۴۱۴ 📚 إقبال الاعمال، ج ۱، صص ۹ و ۱۰ 📚 البلد الامین، صص ۱۹۲ و ۱۹۳ 📚 زاد المعاد، صص ۶۵ و ۶۶ @tafaqqoh
هدایت شده از کانال سید حسین کشفی
⚡️ هشت توصیه امام هشتم برای روزهای آخر شعبان 🔻اباصلت هروی می‌گوید: در آخرین جمعه شعبان خدمت امام رضا علیه‌السلام رسیدم. فرمود: ای اباصلت، بیشترِ ماه شعبان سپری شده و امروز آخرین جمعه شعبان است، پس در روزهای باقیمانده کوتاهی‌های روزهای گذشته را جبران بکن و باید به آنچه برایت مهم است اقدام کنی: ۱. زیاد دعا کن. ۲. زیاد استغفار کن. ۳. زیاد قرآن تلاوت کن. ۴. از گناهانت به درگاه خدا توبه کن تا خالصانه به ماه خدا وارد شوی. ۵. هر امانتی که گردنت هست ادا کن. ۶. تمام کینه‌هایی که در دلت نسبت به مؤمنان داری، از دل بیرون کن. ۷. هر گناهی که به آن مبتلا هستی از آن دست بکش و تقوای خدا پیشه کن و در آشکار و پنهان بر خدا توکل کن... ۸. و در روزهای باقیمانده این ماه بسیار بگو: ❇️ اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِیمَا مَضَی مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ... خداوندا اگر در روزهای گذشته شعبان ما را نیامرزیدی، پس در روزهای باقیمانده بیامرز. ⬅️ سپس امام علیه السلام فرمود: حقتعالى در اين ماه بسيارى از بندگان را از آتش آزاد كند بجهت حرمت ماه مبارك رمضان كه متصل باين ماه است. 📚 عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج۲، ص۵۱. @seyyed_hossein_kashfi
🔹 تدریس کتاب «اصول فلسفه» علامه طباطبایی رحمه الله مدرسه امام حسین علیه السلام ٫ استاد کرمانشاهانی دام عزه 🔸 ارتباط با مدیر کانال: @Mhrabiei 🌐 https://eitaa.com/osule_falsafeh @tafaqqoh
📽️ امشب چند دقیقه از مستند «فیلسوف متخلّق؛ استاد غلام‌رضا فیاضی حفظه الله» را دیدم؛ پیشنهاد می‌کنم این قسمت و قسمت‌های دیگرِ مجموعه‌ی مستندِ آئینه‌ی عُمر که به زندگی و آثارِ مفاخرِ علمیِ در قیدِ حیات می‌پردازد را در فرصت‌های ماهِ مبارک رمضان مشاهده فرمایید. 🎞️ آرشیو مستند آئینه عمر 🎞️ 🎞️ آرشیو در تلوبیون 🎞️ @tafaqqoh
🔖 تبیین ساختار جنود عقل و جهل بر پایه سه مؤلفه فکر، حال و عمل؛ با تأکید بر شرح اصول کافی ملاصدرا ✔️ حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) در حدیث شریف ، لازمه‌ی هدایت بشری را شناخت لشکریان عقل و جهل معرفی می‌کنند. در کتاب خود به شرح این حدیث اهتمام ویژه نموده است. این نوشتار با روش تحلیلی در پی آن است تا با واکاوی شرح ، دسته‌بندی نوینی را از لشکریان و حول سه محور ، و ، که اضلاع اصلی انسان هستند ارائه دهد و روابط و نِسَب میان این سه مؤلفه را در منظومه جعفری کشف کند. در بررسی لشکریان هفتاد و پنج‌گانه عقل و جهل، از منظر مؤلفه‌های یاد شده و مبادی و نتایج آن‌ها می‌توان و اخلاقی را در شش حیطه: مبادی و اصول، افکار، افکار و احوال، افکار و اعمال، افکار و احوال و اعمال و هم‌چنین حیطه ثمرات و آثار این قوا، دسته‌بندی نمود. با این تبیین به این نتیجه نایل می‌شویم که برای نیل به حقیقی انسان باید الگویی از خصوصیات اخلاقی تنظیم گردد که به تمامی ابعاد وجودی بشر نظاره داشته و با لحاظ اضلاع سه‌گانه وجود او، بتواند گام‌های انسان را ترسیم نماید تا به زمام‌داری قوه ، در شخصیت انسان و اخلاقی مجال ظهور و بروز بیابند و به میزان ، دنیوی و اخروی حاصل ‌شود. 🌐 متن کامل مقاله @tafaqqoh