eitaa logo
تفقه
1.3هزار دنبال‌کننده
576 عکس
77 ویدیو
491 فایل
و ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِروا كافَّةً فَلَولَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُم طَائِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُوا في الدِّينِ وَ لِيُنذِرُوا قَومَهُم إِذا رَجَعوا إِلَيهِم لَعَلَّهُم يَحذَرُونَ (التوبة/ ۱۲۲) @MehdiGhanbaryan @jargeh @tarikht @halqat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔖 بررسی قاعده تسلط و گستره آن ✍🏻 استاد ابوالقاسم علی‌دوست و محمد ابراهیمی‌راد ✔️ : قاعده «سلطنت مردم بر اموال خویش»، از قواعد مشهور و مسلّم فقهی است. مفاد قاعده مرکب از دو جزء ایجابی و سلبی با این تقریر است: «هر مالکی بر انواع تصرف‌ها در اموال خویش مسلط است و هیچ شخص یا نهادی نمی‌تواند سلطنت وی را بر اموالش محدود سازد». ، ، ، و از اسناد این قاعده به شمار می‌روند. به عنوان عمده‌ترین دلیل روایی ، گرچه سند صحیحی ندارد، ولی چون از شعارات مسلّم اسلامی است، معتبر می‌باشد؛ هرچند مبنای را به عمل و استناد نپذیریم. اندیشه صحیح در بیان مفاد حدیث این است که مردم حق هرگونه تصرف در اموال خود را دارند تا زمانی که منعی از سوی شارع نرسیده باشد. این حدیث در مقام است و جواز وضعی و تکلیفی هر نوع تصرّفِ مالکان به عنوان و از آن تا زمانی که منعی از ناحیه شارع نرسیده باشد، استفاده می‌شود؛ بنابراین می‌توان با آن و ، شک و تردیدها را برطرف ساخت. مردم بر ملک، حق و شئون دیگر خویش، جزء حوزه قاعده است. و ، از شئون بر ملکش است. تبعیت عمق و هوا از ملک مالک (اعم از شخص، دولت و ملت)، تابع است. دریافت متنِ کاملِ مقاله @tafaqqoh
📒 روحانیت و حوزه‌های علمیه از دیدگاه امام خمینی (رحمه الله) 📔 دفترِ دهم از مجموعه‌ی تبیان 📚 عنوانِ کلی مجموعه آثاری است که در هر مجلد از آن مواضع و رهنمودهای حضرت امام خمینی (رحمه الله) درباره‌ی موضوعی خاص، گردآوری و منتشر شده است. ✔️ محتوای مُجلّداتِ این مجموعه حاصلِ فیش‌برداری از آثار حضرت امام (صحیفه امام و کتاب‌های ایشان) در موضوعات گوناگون است. @tafaqqoh
روحانیت و حوزه‌های علمیه از دیدگاه امام خمینی رحمه الله.pdf
2.1M
➖ 📙 روحانیت و حوزه‌های علمیه از دیدگاه امام خمینی (رحمه الله) ✔️ دفتر دهم از مجموعه‌ی @tafaqqoh
base.apk
50.11M
📥 xmind ✔️ ساخت و نمایشِ درخت‌واره و نقشه ذهنی @tafaqqoh
🔖 مجرای اصل صحت در معاملات با تأکید بر امکان جریان آن در شبهات حکمیه ✔️ به عنوان یکی از اصولی است که می‌تواند بسیاری از مجهولات قضایی را حل نماید از اهمیت بالایی، علی‌الخصوص در باب برخوردار است. در این مقاله در صددیم که به بررسی امکان جریان اصل در دو زمینه‌ی مهم از بپردازیم: ۱. جریان در شک در جزء زائد یا امر مشکوک الشرطیه (و مانعیت). ۲. امکان جریان اصالة الصحة برای حکم به صحت بی‌نام و تردید در صحت . در مورد اول به اعتقاد ما جریان اصالةالصحة موجب نظر به جریان این اصل در شبهات حکمیه می‌گردد و در صورت بلامانع دانستن این امر میان اصل صحت به عنوان اصلی با اصولی هم‌چون هم‌مجرا می‌گردد ولی با دقتی عمیق‌تر و تفکیک ریشه، مبنا و مفهوم اصل صحت در کلام فقها و حقوق‌دانان به نظر اصل صحت گاهی به عنوان و گاهی به عنوان تلقی می‌گردد و در جایی که به عنوان اصلی غیرلفظی است در شبهات جریان نمی‌یابد و بدین ترتیب تداخلی با اصولی هم‌چون در نمی‌کند. در مورد دوم یعنی قراردادهای جدید در حقوق اسلام هم همین تفکیک معنا و مبنا در کلام فقها دیده می‌شود که عدم دقت موجب شده برخی چنین پندارند که اصل صحت در کلام عمده‌ی فقها اصلی مستقل از است. در هر حال اصل صحت به عنوان یک اصل غیرلفظی در یعنی در عقودی که در عالم خارج محقق می‌گردند جاری می‌شود نه در شبهات حکمیه، نباید این اصل را با صحت به عنوان اصلی لفظی خلط نمود. 🖇️ دریافت متن کامل مقاله @tafaqqoh
🔖 واکاوی ماهیت قواعد فقهی و ملاک‌های تمایز آن‌ها ✍🏻 استاد سید محمد نجفی یزدی دام عزه ✔️ اهميت قواعد فقهيه سبب شده است که در دوران ما تبديل به علم مستقل گردد و لذا تعريف دقيق آن و تفاوت آن با دو علم اصول و فقه، مورد توجه قرار گرفته است. فقها، عنايت لازم را نسبت به تعريف دقيق و تفاوت آن با مسئله فقهيه، آن‌گونه که در مورد علم اصول و تفاوت آن با قاعده فقهيه داشته‌اند، بذل نکرده‌اند. اين نوشتار تلاشی دارد اين موضوع را مورد توجه قرار دهد که قواعد فقهيه با توجه به گستره بسيار وسيع مسائل آن، دارای تعريف دقيق نيست و تعاريف موجود همگی دارای ابهامات جدی است. به ويژه تفاوت اين علم با مسائل فقه از ابهام جدّی برخوردار است و لذا مسائل فراوانی از فقه، جزء قواعد فقه قرار گرفته است. هم‌چنان‌که تفکيک اين علم با علم اصول نيز از ابهام جدی برخوردار است بلکه علم اصول نيز از اين ابهام يعنی عدم تعريف دقيق رنج می‌برد و در پايان توصيه شده است، محققين عُمر و امکانات خود و ديگران را صرف تحقيق در مورد تعريف امثال قواعد فقه نکنند و برای متون درسی و آموزشی به مباحثی از اين دو علم که کاربرد بيشتری دارد اکتفا نموده و تکميل مباحث را به فقه و هنگام نياز جهت استدلال فقهی مطرح نمايند. 📥 دریافت متنِ کاملِ مقاله @tafaqqoh
🖇️ 📗 رساله نوین ✔️ درباره‌ی بناء اسلام بر سال و ماه قمری و تفسیر آیه انّ عدّة الشُّهور عند اللّه اثنا عشَر شهراً فی کتابِ اللّه یوم خلق السّماوات و الارض مِنها اربعة حُرُم ذلک الدّین القیّم ✅ بحث تفسیری، روایی، فقهی و تاریخی ✍🏻 مرحوم آیةالله سید محمدحسین حسینی طهرانی -قدس الله نفسه الزکیة- 📥 پی دی اف 📥 پی دی اف ویژه تلفن همراه 📥 وُرد 🕋 مکتب وحی @tafaqqoh
اصالت و اعتبارسنجی کتاب جعفر بن محمد بن شریح الحضرمی.pdf
14.68M
🔖 اصالت و اعتبارسنجی کتاب جعفر بن محمد بن شریح الحضرمی ✍🏻 نگارنده‌ی مقاله - فاضل گرامی آقای شیخ مرتضی اسکندری تبریزی دام عزه - در این پژوهش تلاش کرده‌اند بر اساس مبنایِ استادشان آیة الله سید احمد مددی حفظه الله مَشی کنند و تفاوت‌های این رویکرد با را آشکار کنند. ✔️ از راویان امامی مذهب بوده که در حدود در عراق می‌زیسته است. از اساتید او می‌توان به و و اشاره کرد. کتابِ جعفر حضرمیّ، از معدود اصولِ باقیمانده از قرون اولیه بوده که اولین بار در حدود سده‌ی دوازده قمری در آثار و منعکس شده است. در بین عالمانِ متقدمِ ، تنها ، را در کتاب الفهرست معرفی و کتاب را به ایشان نسبت داده است؛ منبعِ این انتساب، کتاب است. نگارنده با استفاده از روش و و جمع آوری قرائن و بررسی احتمالات و شواهد، ثابت کرده که کتابِ مذکور تألیف است و انتساب به جعفر حضرمیّ اشتباه است. هم‌چنین انتساب اشتباه کتاب توسط شیخ طوسی به جعفر حضرمی، ناشی از اشتباه موسی_تلعکبری در تشخیص نسخه کتاب و مؤلف حقیقی آن است. 📥 دریافت متنِ کاملِ مقاله @tafaqqoh
📙 اصول صدر ٫ ۷ مجلد ✔️ ترجمه‌ی فارسی «بحوث فی علم الاصول» تقریر دروسِ خارجِ اصول فقه شهید آیة الله سید محمدباقر صدر به قلم مرحوم آیة الله سید محمود هاشمی شاهرودی - رضوان الله علیهما - ✍🏻 مترجم: حجة الاسلام و المسلمین حسن مهدوی - دام عزه - 🗂️ انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار - علیهم السلام - 📲 ارتباط با ناشر: 09914515847 09123513942 @tafaqqoh
سرِ خُمِ مِی سلامت شکند اگر سبویی...
یا صاحبَ الزّمان...
...بِقَبولٍ حسنٍ
✔️ دعایی که حضرت آقا - حفظه الله - در دیدارِ خانواده‌ی رییسِ جمهورِ آسمانی، خواندنِ آن را توصیه کردند: اَللَّهُمَّ لاَ بُدَّ مِنْ أَمْرِكَ وَ لاَ بُدَّ مِنْ قَدَرِكَ وَ لاَ بُدَّ مِنْ قَضَائِكَ وَ لاَ حَوْلَ وَ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِكَ اَللَّهُمَّ فَمَا قَضَيْتَ عَلَيْنَا مِنْ قَضَاءٍ أَوْ قَدَّرْتَ عَلَيْنَا مِنْ قَدَرٍ فَأَعْطِنَا مَعَهُ صَبْراً يَقْهَرُهُ وَ يَدْفَعُهُ وَ اِجْعَلْهُ لَنَا صَاعِداً فِي رِضْوَانِكَ يُنْمِي فِي حَسَنَاتِنَا وَ تَفْضِيلِنَا وَ سُؤْدُدِنَا وَ شَرَفِنَا وَ مَجْدِنَا وَ نَعْمَائِنَا وَ كَرَامَتِنَا فِي اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ وَ لاَ تَنْقُصْ مِنْ حَسَنَاتِنَا اَللَّهُمَّ وَ مَا أَعْطَيْتَنَا مِنْ عَطَاءٍ أَوْ فَضَّلْتَنَا بِهِ مِنْ فَضِيلَةٍ أَوْ أَكْرَمْتَنَا بِهِ مِنْ كَرَامَةٍ فَأَعْطِنَا مَعَهُ شُكْراً يَقْهَرُهُ وَ يَدْفَعُهُ وَ اِجْعَلْهُ لَنَا صَاعِداً فِي رِضْوَانِكَ وَ حَسَنَاتِنَا وَ سُؤْدُدِنَا وَ شَرَفِنَا وَ نَعْمَائِكَ وَ كَرَامَتِكَ فِي اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ وَ لاَ تَجْعَلْهُ لَنَا أَشَراً وَ لاَ بَطَراً وَ لاَ فِتْنَةً وَ لاَ مَقْتاً وَ لاَ عَذَاباً وَ لاَ خِزْياً فِي اَلدُّنْيَا وَ لاَ فِي اَلْآخِرَةِ اَللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِكَ مِنْ عَثْرَةِ اَللِّسَانِ وَ سُوءِ اَلْمَقَامِ وَ خِفَّةِ اَلْمِيزَانِ اَللَّهُمَّ لَقِّنَا حَسَنَاتِنَا فِي اَلْمَمَاتِ وَ لاَ تُرِنَا أَعْمَالَنَا عَلَيْنَا حَسَرَاتٍ وَ لاَ تُخْزِنَا عِنْدَ قَضَائِكَ وَ لاَ تَفْضَحْنَا بِسَيِّئَاتِنَا يَوْمَ نَلْقَاكَ وَ اِجْعَلْ قُلُوبَنَا تَذْكُرُكَ وَ لاَ تَنْسَاكَ وَ تَخْشَاكَ كَأَنَّهَا تَرَاكَ حِينَ تَلْقَاكَ وَ بَدِّلْ سَيِّئَاتِنَا حَسَنَاتٍ وَ اِجْعَلْ حَسَنَاتِنَا دَرَجَاتٍ وَ اِجْعَلْ دَرَجَاتِنَا غُرُفَاتٍ وَ اِجْعَلْ غُرُفَاتِنَا عَالِيَاتٍ اَللَّهُمَّ وَ أَوْسِعْ لِفَقِيرِنَا مِنْ سَعَتِكَ مَا قَضَيْتَ عَلَى نَفْسِكَ وَ اَلْهُدَى مَا أَبْقَيْتَنَا وَ اَلْكَرَامَةَ مَا أَحْيَيْتَنَا وَ اَلْكَرَامَةَ إِذَا تَوَفَّيْتَنَا وَ اَلْحِفْظَ فِيمَا يَبْقَى مِنْ عُمُرِنَا وَ اَلْبَرَكَةَ فِيمَا رَزَقْتَنَا وَ اَلْعَوْنَ عَلَى مَا حَمَّلْتَنَا وَ اَلثَّبَاتَ عَلَى مَا طَوَّقْتَنَا وَ لاَ تُؤَاخِذْنَا بِظُلْمِنَا وَ لاَ تُعَاقِبْنَا بِجَهْلِنَا وَ لاَ تَسْتَدْرِجْنَا بِخَطِيئَتِنَا وَ اِجْعَلْ أَحْسَنَ مَا نَقُولُ ثَابِتاً فِي قُلُوبِنَا وَ اِجْعَلْنَا عُظَمَاءَ عِنْدَكَ أَذِلَّةً فِي أَنْفُسِنَا وَ اِنْفَعْنَا بِمَا عَلَّمْتَنَا وَ زِدْنَا عِلْماً نَافِعاً اَللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ قَلْبٍ لاَ يَخْشَعُ وَ عَيْنٍ لاَ تَدْمَعُ وَ صَلاَةٍ لاَ تُقْبَلُ أَجِرْنَا مِنْ سُوءِ اَلْفِتَنِ يَا وَلِيَّ اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ. 📚 مصدرِ دعا کتابِ «تهذیب الاحکام» شیخ طوسی - علیه الرحمة - ج ۶، ص ۳۵ (کتاب المزار) ضمنِ اعمال و ادعیه‌ی و است؛ از «فرحة الغری»، «الوافی» و «بحار» هم به عنوانِ مصادرِ دسته دوم این دعا می‌توان نام برد. در «مفاتیح الجنان» هم این نقل از دعا مورد توجهِ مرحوم شیخ عباس قمی - اعلی الله درجته - قرار گرفته است. نقلِ دیگرِ این دعا در «تهذیب الاحکام» ج ۳، ص ۹۳ (کتاب الصلاة) آمده است؛ این نقل در «الاقبال»، «الوافی» و «بحار» هم تکرار شده است. نقلِ سومِ مرحوم شیخ طوسی از این دعا ضمنِ نوافلِ شب‌های ماه مبارک رمضان در «مصباح المتهجد» ج ۲، ص ۵۵۴ است. هم‌چنین این دعای شریف در «المصباح» مرحوم کفعمی، ص ۵۶۴، «المصباح الکبیر» مرحوم ابن مشهدی، ص ۲۲۵، «المزار» شهید اول، ص ۴۸، «مصباح الزائر» مرحوم سید بن طاووس، ص ۱۲۸ و... نقل شده است. @tafaqqoh
📚 ارائه رایگان آثارِ رئیس جمهور آسمانی 🔹 کتاب "ارث بی وارث" به عنوان یکی از مصادیق انفال در نظام فقهی ـ حقوقی مورد بحث قرار گرفته و آن ترکه یا حقوقی است که از اموال میت به جا مانده و وارثی ندارد. در این نوشتار با نگاهی تطبیقی، مباحث فقهی و حقوقی موضوع ارث بی وارث بررسی شده است و به مصادیق ماهیت حقوقی آن اشاره گردیده و نهایتاً در مورد مصرف ترکه بی وارث به این جمع بندی می‌رسد که «وارث من لا وارث له» امام معصوم است و در زمان غیبت در اختیار ولی فقیه جامع الشرایط به عنوان نایب عام آن حضرت خواهد بود که به مصلحت مسلمانان به مصرف می رساند. 🔹 کتاب "تعارض اصل و ظاهر در فقه و قانون" از جنبه‌های نظری و کاربردی در حوزه‌های اصول فقه، فقه و حقوق مورد بحث عالمان قرار گرفته است و یکی از مهم‌ترین مواقع کارایی این موضوع در رفع اختلاف و احقاق حقوق انسان‌هاست که در حوزه قضاء و در مسیر دادرسی انجام می‌شود؛ چرا که در مقام ارزیابی ادله طرفین دعوی، گاهی ظاهر با اصل تعارض پیدا می‌کند. دادرس و قاضی نیز در مواردی که اصل و ظاهر هر دو در یک دعوا به نفع یکی از طرفین نیست بلکه اصل به نفع یک طرف و ظاهر به نفع دیگر است. 🎯 مطالعه آثار شهید جمهور در کتاب‌خوانِ پژوهان: 🌐 pajoohaan.ir/author/1413-سید-ابراهیم-رئیسی ✔️ این ۲ کتاب، متنِ پایان‌نامه‌های و ایشان می‌باشند که توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ٫ دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم منتشر شده‌اند. @tafaqqoh
العدالة في فقه أهل البيت عليهم السلام، تقريراً لبحث أية الله الحاج الشيخ مسلم الداوري - الشيخ محمد علي صالح المعلم.pdf
7.77M
🏷 📗 العدالة في فقه اهل البيت عليهم السلام ✍🏻 تقریرِ دروسِ فقه استاد حاج شیخ مسلم داوری - حفظه الله - ✔️ مباحثِ مهمِ کتاب: معنای در لغت، عرف و شرع اشتراطِ عدالت مواضع مختلف راه‌های اثباتِ عدالت معاصی صغیره و کبیره تأثیرِ فقهی و حکمِ تکلیفی و وضعیِ آن 📥 دریافت از مدیا فایر 📥 دریافت از گوگل درایو 📥 دریافت از کتابخانه قائمیه 📚 مطالعه در کتابخانه مدرسه فقاهت @tafaqqoh
🔖 بررسی آیه «دحو الارض» با نگاه تفسیری علامه طباطبایی، مراغی و بانو امین اصفهانی ✔️ یکی از آیات چالش برانگیز قرآن که در مورد آن آرای گوناگونی از سوی متقدمین و متاخرین مطرح شده است، آیه‌ی «وَ الْأَرْضَ بَعْدَ ذلِکَ دَحاها» (نازعات ٫ ۳۰) است. این پژوهش با تاکید بر این آیه به تبیین آراء تفسیری ، [احمد مصطفی] و می‌پردازد و هدف از آن مقایسه و ارزیابی نظرات سه مفسر معاصر در مورد آیه‌ی شریفه می‌باشد. یافته‌ها حاکی از آنست که علامه طباطبایی و بانو امین اصفهانی که معتقد به تقدم خلقت آسمان بر زمین می‌باشند، «دحو الارض» در آیه‌ی شریفه را ناظر بر خلقت و گسترش هم‌زمان زمین می‌دانند، ضمن این که علامه در دیدگاه دوم خود آن را به حرکت زمین نیز تفسیر نموده است. اما مراغی که خلقت زمین را مقدم بر آسمان می‌داند، را مرحله‌ای جدا از خلقت زمین دانسته و آن را عبارت از بسط زمین جهت تمهید آن برای سکونت بیان داشته است. با توجه به قرائن لغوی، قرآنی و روایی که در ضمن این پژوهش بدان‌ها اشاره می‌شود، مقصود از «دحو الارض» در آیه‌ی شریفه نمی‌تواند ناظر بر خلقت و گسترش هم‌زمان و حرکت زمین باشد بلکه آن صرفا بر بسط و گسترش زمین دلالت دارد. 📥 دریافت متن کامل مقاله @tafaqqoh
🔖 تحلیل تفسیری رابطه آیه دحو الأرض با دانش بشری ✔️ ویژگی‌های زمین ازجمله مسائلی است که با اهدافی خاص در قرآن کریم و دانش بشری مورد توجه قرار گرفته است. «دحو الارض» نمونه‌ای از این ویژگی‌هاست که خدای متعال در سی‌امین آیه سوره نازعات با طرح آن، به مرحله‌ای از آفرینش زمین اشاره دارد. مفسران از دیرباز به فراخور دانش خویش یا با توجه به فهم مخاطبان و نیز منابعی که در اختیار داشتند، تفاسیر گوناگونی از دحو الارض ارائه داده‌اند. برخی بر پایه روایات آفرینش زمین، خروج زمین از زیر آب و گسترده شدن آن را تفسیر معتبری برای این آیه شمرده‌اند. گروهی نیز با استناد به معانی واژه دحو و استخدام دانش‌های جدید بشری، آن را اشاره به حرکت و شکل زمین دانسته‌اند. مطالعات میان رشته‌ای قرآن و نجوم و بررسی واژگانی «دحو» و پذیرش قاعده امکان استعمال لفظ در بیشتر از یک‌معنا در قرآن کریم و نیز بهره‌گیری از یافته‌های قطعی علمی در حوزه کیهان‌شناسی و حرکت اجرام آسمانی نتیجه می‌شود که به یک روند بسیار طولانی اشاره دارد که با جداشدن زمین از جرمی دیگر و پرتاب شدنش در فضا آغاز شده و تا به شکل کروی درآمدن و فراهم شدن شرایط اولیه حیات بر آن ادامه می‌یابد. 📥 دریافت متن کامل مقاله @tafaqqoh
🔖 مفهوم سنجی و ارزیابی روایات حاکی از مرکزیت کعبه در زمین ✔️  در منابع حدیثی شیعه، تنها در یک روایت، ضمن اشاره به پدیده «دحو الارض» به موضوع «مرکزیت کعبه در زمین» پرداخته شده است. روایت مزبور را شیخ صدوق در کتاب عیون اخبار امام رضا (ع) به نقل از از امام رضا (ع) که در پی تبیین علل برخی احکام است. این روایت در سایر آثار شیخ صدوق و نیز در به صورت تقطیع شده و از یک طریق واحد گزارش شده است. در کتب حدیثی نیز تا قبل از قرن چهارم هجری، ناقلی جز شیخ صدوق (ره) نداشته است، شایان ذکر است که برخی ادیان دیگر نیز بر مرکزیت اماکن دینی خود اذعان دارند. در این مقاله کوشش شده حاکی از آن است که حدیث مورد بحث از اعتبار لازم نزد رجالیان برخوردار نیست، در بررسی محتوایی حدیث و با فرض صحت آن، چنان‌که «وسط بودن کعبه در زمین» از حیث علمی سنجیده شود با توجه به بافت کامل حدیث، مراد از «الارض» مکه است و منظور از «وسط» بودن کعبه در زمین، مرکزیت کعبه در مکه خواهد بود، اما چنان‌که محتوای روایت از حیث معنوی مورد بررسی قرار گیرد، منظور از وسط بودن کعبه در زمین شرافت و منزلت این مکان بر سایر مکان‌هاست. 📥 دریافت متن کامل مقاله @tafaqqoh
🔖 کاوشی در حدیث دحو الارض ✔️  روز بیست و پنجم ذیقعده را «دحو الارض» نام نهاده‌اند. اعتقاد رایج بر این است که در ابتدا تمام سطح زمین را آب‌های حاصل از باران‌های سیلابی نخستین فراگرفته بود، این آب‌ها به تدریج در گودال‌های زمین جای گرفتند، خشکی‌ها از زیر آب سر برآوردند و با مرور زمان گسترده شدند و اولین نقطه‌ای که از زیر آب بیرون زد، موضع خانه کعبه بوده است. در این مقاله تبیین می‌شود که «دحو» در احادیث می‌تواند به دو معنا استنباط شود: گسترش زمین و حرکت زمین و حمل به هر دو معنا امکان پذیر است. نویسنده در نوشتار حاضر، ضمن بیان منابع احادیث و بررسی اسناد آن، به معناشناسی کلمه دحو می‌پردازد و با ذکر مستندات مشخص می‌کند کدام یک از دو معنای دحو مورد نظر است؛ هم‌چنین تلاش می‌کند احادیث را با قرآن و سنت متواتر مقابله کند تا صحت و سقم آن‌ها مشخص شود. 📥 دریافت متن کامل مقاله @tafaqqoh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏷 عن امیرالمؤمنین علیه السلام، عن النبیّ الاعظم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم: طَالِبُ العِلْمِ حَبيبُ اللّهِ 📚 جامع الاخبار، ص ۳۷ 📚 عنه: نوادر الاخبار، ص ۱۹ ٫ بحار الانوار، ج ۱، ص ۱۷۸ @tafaqqoh