.
اما اینجا یه سوال اساسی مطرح میشه
ما میدونیم طبق روایات، حضرت مریم(س) محدثه بودن.
یعنی با فرشتگان صحبت میکردن و بهشون وحی میشده.
حالا چطور ممکنه جبرییل نازل بشه و ایشون اصلا نشناسه و حتی به خدا پناه ببره؟!
.
.
اما اینجا تنها جایی نیست که اسم حضرت عیسی و روح باهم میاد
جای دیگهام درمورد حضرت عیسی داریم که
"ایدناه بروح القدس"
«ما به وسیله روح القدس عیسی رو تایید کردیم»
مقام حضرت عیسی از روح القدس بالاتره، چطور ممکنه با x بتونیم y رو تایید کنیم درحالی که y خودشون قویتره؟!
.
.
جواب همهی اینا یک چیزه و اون اینکه:
روحالقدس جبرئیل نیست!
.
.
حالا حصان آیا اینا رو از خودت میگی؟
یه حدسی زدی اومدی میگی روح القدس جبرییل نیست؟
آیا ما برای تو یک جوک هستیم؟!
نهخیر:)
امیرالمومنین (ع) تو این ماجرا حدیث خیلی مهمی دارن!
یه روز از ایشون پرسیدن:
“روح یعنی جبرئیل؟”
حضرت فرمودن که
جبرئیل جدا از ملائکه نیست و بزرگ ملائکهست!
اما روح متفاوت با جبرئیله و خلقی بزرگتر و عظیمتر از فرشتههاست.
تو آیه قرآن که میفرماید
“تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ”
(ملائکه و روح نازل میشوند)، ملائکه و روح جدا شدن.
اگه روح جبرئیل بود، که جدا نمیشدن!
حضرت امام صادق (ع) هم تو یه حدیث دیگه همینو دارن که جبرئیل ملکه و روح نیست و روح مرتبهی بالاتری از ملائکه داره
.
.
در قرآن یه آیه داریم که میگه:
"روح من امر ربی و ما اوتیتم من العلم الا قلیلا"
«روح از امر پروردگار منه و شما از علمش فقط یه کوچولو دارین» (سوره اسراء، آیه ۸۵).
یعنی روح یه چیز خیلی بزرگ و پیچیدهست که ما آدمها نمیتونیم کامل درکش کنیم.
به همین خاطر، حضرت مریم (س) هم نمیتونست روح رو جز به شکل یه انسان درک کنه.
حالا بریم سراغ حرفای معصومین (ع) درباره روح...
.
.
امام صادق (ع) میفرمایند که انبیا و اوصیا پنج روح دارند:
روح بدن، روحالقدس، روح قوت، روح شهوت و روح ایمان.
اما در مؤمنین چهار روح هست:
روح بدن، روح قوت، روح ایمان و روح شهوت.
حالا روحالقدس چیه که انبیا و اوصیا دارن ولی مؤمنین ندارن؟
روحالقدس یه امر و مدد الهی هست که به انبیا و اوصیا کمک میکنه. این روح به هر کسی که یاری برسونه، اون فرد دیگه گناه کبیره نمیکنه
.
.
یخورده سخت شد😅 یه کم بیشتر بگیم و بدونیم!
توی تفسیر سوره قدر آیه «تنزل الملائکه والروح» از حضرت صادق(ع) داریم که :
ملائکه فی هذا الموضع المومنون الذین یملکون علم آل محمد علیهم السلام و الروح روح القدس و هو فی فاطمه علیها السلام
در این آیه، منظور از ملائکه کسایی هستن که علم آل محمد رو دارن و روح، روح القدسه که در حضرت فاطمه سلام الله علیهاست!
یعنی بخشی از حقیقت ایشونه
بعضی از منابع نوشتن «روح القدس هی فاطمه،» که باعث میشه کسی فکر کنه روح القدس خود حضرت زهراست، ولی متن اصلی اینه «هو فی فاطمه (س)»
یعنی روحالقدس بخشی از حقیقت وجودی دردانهی همهی خلقت، حضرت فاطمهی زهرا سلام الله علیهاست!
.
.
بازم بگم براتون؟
امام صادق میفرمایند که
«ائمه تو مسائل مختلف و پاسخدهی به مردم از روح القدس کمک میگیرن.»
و باز در حدیث دیگه از امام حسن عسکری هست که
«ما حجت خدا بر مردمیم و جدهی ما فاطمهی زهرا، حجت خدا بر ماست!»
بزارید این دوتا رو کنار هم.
.
.
باز تو حدیث دیگه از امام صادق داریم که خدا هیچ آفریدهای خلق نکرده که - از جهت وحی - از روح القدس به خودش نزدیک تر باشه!
و وقتی که خدا اراده به امری کنه، اونو به روح القدس القا میکنه!
حالا متوجه شدیم که وقتی قرآن میگه روحمون رو به سمت مریم نازل کردیم تا بهش پسری بده یعنی چی😅
و متوجه میشیم اینکه عیسی توسط روح القدس تایید شده (ایدناه بروح القدس) یعنی چی😅
اینجا هم پای خمسهی طیبه وسطه❤
.
.
کلا وقتی داستان حضرت مریم (س) رو میگیم، نمیتونیم از حضرت زهرا (س) غافل بشیم.
این دو بزرگوار ارتباط خیلی نزدیکی با هم دارن.
حضرت مریم (س) سیدهالنسا زمان خودش بود و
حضرت زهرا (س) سیدهالنسا عالمین.
هر دو بزرگوار به عنوان محدثه شناخته میشن و هر دو کلمهالله رو به دنیا آوردن.🤍
ولی مقام حضرت زهرا (س) خیلی بالاتره، طوری که روحالقدس فقط بخشی از حقیقت وجودی ایشونه.
جالبه بدونین که طبق برخی روایات، در آخرین روزهای زندگی حضرت فاطمه (س)، خداوند حضرت مریم (س) رو برای پرستاری از ایشون فرستاده بود.💔
.
.
بعد از اینکه روحالقدس به حضرت مریم (س) فرزندی بخشید، ایشون باردار شدن و این بارداری مدت خیلی کمی طول کشید.
بعضی روایات میگن از ۴ تا ۹ ساعت بوده و بعضی دیگه هم ۶ ماه رو ذکر کردن.
ولی به هر حال، میدونیم که بارداری حضرت مریم (س) طبیعی و مثل بقیه مردم نبوده.
چون کسی از بارداریشون باخبر نمیشه و شکم قبل از ۶ ماه جلو میاد، احتمالاً همون چند ساعت بوده.
.