بسم الله الرحمن الرحیم
✍جلسه ۱۱۸ المیزان
تفسیر سوره محمد (جلسه سوم)
تقابل نظام « کفر و ایمان »
تقابل نظام « حق و باطل »
۱۴۰۲/۳/۱۲حجت الاسلام استاد منصوری
#تفسیر_سورهمحمد
بسم الله الرحمن الرحیم
✍جلسه ۱۱۹ المیزان
تفسیر سوره محمد (جلسه چهارم)
تقابل نظام « کفر و ایمان »
تقابل نظام « حق و باطل »
۱۴۰۲/۳/۱۵ حجت الاسلام استاد منصوری
#تفسیر_سورهمحمد
بسم الله الرحمن الرحیم
🦋جلسه اول تفسیر سوره محمد🦋
🌱مَنْ قَرَأَ سُورَهًَْ الَّذِینَ کَفَرُوا لَمْ یُذْنِبْ أَبَداً وَ لَمْ یَدْخُلْهُ شَکٌّ فِی دِینِهِ أَبَداً وَ لَمْ یَبْتَلِهِ اللَّهُ بِفَقْرٍ أَبَداً وَ لَا خَوْفٍ مِنْ سُلْطَانٍ أَبَداً وَ لَمْ یَزَلْ مَحْفُوظاً مِنَ الشَّکِّ وَ الْکُفْرِ أَبَداً حَتَّی یَمُوتَ فَإِذَا مَاتَ وَکَّلَ اللَّهُ بِهِ فِی قَبْرِهِ أَلْفَ مَلَکٍ یُصَلُّونَ فِی قَبْرِهِ وَ یَکُونُ ثَوَابُ صَلَاتِهِمْ لَهُ وَ یُشَیِّعُونَهُ حَتَّی یُوقِفُوهُ مَوْقِفَ الْآمِنِینَ عِنْدَاللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ یَکُونُ فِی أَمَانِ اللَّهِ وَ أَمَانِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله). 🌱
♦️یکی از علل انتخاب سوره ی محمد برای تفسیر: طبق روایت هر کس می خواهد حال ما و حال دشمنان ما را بشناسه سوره محمد را بخواند، در این سوره آیه ای در باره ی ما و آیه ای درباره ی آنها می بیند .
ما نیاز به شناخت جبهه ی حق و جبهه ی باطل داریم فلذاست که خصوصیات این دو جبهه را بشناسیم و نیاز داریم به غرب شناسی و شناخت هویت غرب ،منظور از غرب جغرافیایی نیست ،منظور ظهوری است که پیدا کرده وتمدنی است که الان خودش را به صحنه کشانده است . نیاز به خودیابی خود در اون جبهه هستیم باید خودمان را حاضر در جبهه ی حق ببینیم خودمون را در این جبهه حس کنیم .این مسئله ی مهمی است.
اگر هویت ملی و دینی مطرح هست برای این است که آیا ما خودمون را در این جبهه احساس می کنیم یا نه ...
یک خانواده ای که درونش مشکل داره را در نظر بگیرین که در تقابل با خانواده ی دیگه با هم متحدن ما چون الان خودمون را در این حوزه احساس نمی کنیم وظیفه گرایی و تکلیف گرایی نداریم.
یکی از بهترین راه های مبارزه با هوا و هوس در زندگی این است که خودمان را حاضر در جبهه ی حق ببینیم .
برای وضعیت امروز که خستگی و اعتراض و شکایت و... هست این سوره انتخاب شده است برای تفسیر، این تعابیر برای این هست که خودمان را در جبهه ی حق حاضر نکردیم ...
واگر خودمان را در این جبهه حس کردیم و حضور خودمان را متذکر شدیم سوره ی کافرون مطرح میشه، سوره کافرون سوره ی صف بندی است.
توضیح روایت:
هر کس سوره ی محمد (ص)را بخونه هرگز شک و تردید به خودش راه نمیده( باید در زمینه غرب شناسی سرمایه گذاری کنیم )و به فقر در دین مبتلا نمیشه، هیچ وقت هم ترسی از سلطان و حاکمیت ها پیدا نمی کند و پیوسته محفوظ از شرک و کفر است تا مرگ و وقتی میمیره خدا هزار فرشته را مامور میکنه که در قبرش نماز بخونن و ثواب نمازها از آن اوست و این فرشته ها او را تا صحنه ی محشر همراهی میکنن که اونجا دیگه امن و امان است.
ما امان می خواهیم و انقلاب اسلامی می تواند این امان را ایجاد کند ولی نکته سر این است که چون ما حضور خودمان را در این جبهه حس نمی کنیم آن امانی را که باید در ظاهر حس کنیم نداریم.
♦️آیه ۱:
الَّذِينَ كَفَرُوا وَصَدُّوا عَن سَبِيلِ اللَّهِ أَضَلَّ أَعْمَالَهُمْ
آنهایی که کافر شدند و نه تنها مانع شدند بلکه حجاب حق هم شدند عملهایشان حبط می شود، اعمالشون گم می شود .اعمال را گم میکند یعنی بی سرپرست میکند و اگر عملی بی سرپرست بماند لازمه اش از بین رفتن است.
در روز بدر آنها (ابوجهل و صفار و...) شترهایی را نحر کردند و به مردم انفاق کردند ولی کسایی که کافر شدند اعمالشون را گم میکند.
♦️آیه ۲:
وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَآمَنُوا بِمَا نُزِّلَ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَهُوَ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ كَفَّرَ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَأَصْلَحَ بَالَهُمْ
کسانی که کافر شدند و مانع ایجاد کردند اعمالشان گم می شود و در مقابل کسانی که ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند و ایمان می آورند بر آنچه نازل شد بر محمد (ص)، آنچه نازل شده حق از ناحیه ی پروردگار است، آنهایی که ایمان می آورند و طبق ایمانشان حرکت می کنند و طبق ایمان نظام عملشان را سامان می دهند سامان دهی نظام عمل بر اساس نظام ایمان است ما اگر خواستیم به عملوا الصالحات برسیم ایمان خاص می خواهیم ایمان در امتداد ایمان به خدا. باید به آنچه بر محمد (ص) نازل شده ایمان داشته باشیم اینجا خداوند چکار میکنه اگر سیئه و خطایی داشته باشد از بین می برد و لغزش هایشان را می پوشاند و اصلح بالهم بالشان را اصلاح می کند .
#جلسه_تفسیر_سوره_محمد
ادامه جلسه اول------->
بال حالات پر اهمیت است یعنی به تمام شئون زندگی شان سر و سامان می دهد در مقابل آن جبهه ی کفر ،که گفت اضل اعمالهم هر قدر تلاش و کوشش کنند به آنچه که می خواهند نمی رسند و همیشه منجر به شکست است، به مقداری از دنیا می رسند ولی چون به آنچه که می خواهند نمی رسند همیشه در عذابند .
هیچ وقت رسیدن ها کفایت نمی کند بلکه رسیدن به آنچه که می خواهم کفایت می کند.
گاهی اوقات خداوند سطح خواستن در دنیا را پایین می آورد سطح رسیدن را هم متناسب با همون قرار میده، ملاک رسیدن نیست بلکه سطح خاص خودش را ملاک قرار می دهد.
همیشه کفار در دنیا در عذاب هستند، با وجودی که در حوزه ی تکنیک و تکنولوژی بر مومنین برتری دارند، چون به آنچه که می خواهند نمی رسند. کفار در آخرت هیچ نتیجه ای از عملشون نمی بینند چون صدوا عن سبیل الله است ولی مومنین ایمان می آورند و عملوا الصالحات و امنوا بما نزل علی محمد و هو حق من ربهم .
مسئله این است نظام نظام ایمان، نظام نظام عمل، نظام نظام ربوبیت، نظام نظام حقانیت. نظام ایمان و نظام عمل باید براساس نظام ربوبیت به پیش رود. کفار هم نظام ربوبیت دارند نظام ایمان و نظام عمل دارند ولی نزل من ربهم ندارن آنها صدوا عن سبیل الله هستن ولی محمد همیشه در مقابل کسانی است که خدا را به حجاب می برند .
اگر نگاه ایمانی حاکم بشه میگه کفر عنهم سیئاتهم و اصلح بالهم
نظام عمل باید بر اساس نظام ایمان باشه و نظام ایمان، ایمان به نظام ربوبیت است و این ایمان به نظام ربوبیت ایمان حقانی.
این ایمان، ربوبیت حقانی می خواهد و ربوبیت حقانی ایمان به نزل علی محمد میخواد و هو الحق من ربهم
این ایمان به نظام ربوبیت می تواند من را به نظام عمل بکشاند .
ابین حق ناشی از پروردگار است ،در ذات جریان ربوبیت حق حقیقت اشباع شده است. نظام ربوبی نظام توهمی نیست، نظام توهمی زمانی است که متناسب با حق و حقیقت نباشد ، آنها به خاطر کفروا به هیچ کدام از اینها نمی رسند، اینها نظام ربوبی دارند ولی نظام ربوبی حقانی ندارند زمانی نظام ربوبی، حقانی است که مطابقت با نظام خلقت و تکوین داشته باشد .
هر جا که چنین چیزی بود نظام پرستش را هم آنجا ببرید .
اعبدوا ربکم الذی خلقکم نظام عبودیت را ببرید جایی که برنامه بر اساس نظام خلقت دارد.
انقلاب اسلامی جهت دهی به نظام پرستش از نفسانیت به جریان ربوبیت حقیقی دارد باید از حوزه ی نفسانیت خودت را بکشانی به نظام پرستش ،باید خودت را در این حوزه احساس کنی .
لقمه میگذاری دهان بچه ات کفر عنهم سیئاتهم و اصلح بالهم است چون در منطقه ی محمد داری نفس میکشی این خاصیت ایمان است .
♦️آیه ۳
🌱ذَٰلِكَ بِأَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا اتَّبَعُوا الْبَاطِلَ وَأَنَّ الَّذِينَ آمَنُوا اتَّبَعُوا الْحَقَّ مِن رَّبِّهِمْ كَذَٰلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ لِلنَّاسِ أَمْثَالَهُمْ🌱
آنهایی که کافر شدن یه نظام تبعیت دارن و آنهایی که ایمان دارند هم یه نظام تبعیت دارند .
جریان طلبگی و امداد رساندن به اینکه این طلبه مستحکم بشه و طلبه ی باسوادی شود اون طلبه در جبهه ی حق قرار گرفته تا جهت دهی بکند بعضی اعلام الهدی هستند .
جریان طلبگی یعنی قرار گرفتن در جریان ربوبیت است و طلبگی کارگزار نظام ربوبیت شدن است ...
خدای متعال این طور مثال ها را می زند...
#شرحجلسه_تفسیر_سوره_محمد
🦋جلسه دوم تفسیر سوره محمد 🦋
سه آیه ی اول سوره محمد:
الَّذِينَ كَفَرُوا وَصَدُّوا عَن سَبِيلِ اللَّهِ أَضَلَّ أَعْمَالَهُمْ ،
وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَآمَنُوا بِمَا نُزِّلَ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَهُوَ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ كَفَّرَ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَأَصْلَحَ بَالَهُمْ،
ذَٰلِكَ بِأَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا اتَّبَعُوا الْبَاطِلَ وَأَنَّ الَّذِينَ آمَنُوا اتَّبَعُوا الْحَقَّ مِن رَّبِّهِمْ كَذَٰلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ لِلنَّاسِ أَمْثَالَهُمْ.
مسئله تقابل جبهه ی کفر و ایمان است ،جبهه ی کفر که راه را بر دبگران می بندد اضل اعمالهم است و جبهه ی ایمان که به صحنه می آید اضل اعمالهم و احبط اعمالهم نیستند، اینها اصلح بالهم هستند زندگی شان به سر و سامانی می رسد .
به آخر آیه ی ۴ توجه کنید والذین قتلوا فی سبیل الله فلن یضل اعمالهم ...
کسانی که در مسیر سبیل الله قرار می گیرند و در مسیر سبیل الله گذاشته میشوند اعمالشان گم نمیشود و به نتیجه و مقصد می رسد.
کسانی که میخواهند ایمان مردم را ازبین ببرند و از حوزه ی ایمان جلوگیری کنند و میخواهند راه را سد کنند و نظام فکری نظام خلقی و نظام رفتاری را دچار مشکل کنند و راه خدا را می بندند اینها اضل اعمالهم هستند خدای متعال اعمال اینها را باطل میکند یعنی اونطوری که اینها میخواهند به مقصد برسند نمیرسند راه را بر اینها میبندد و عملشان را به انحراف می کشاند، اینها میخواستن حق را باطل و باطل را حق کنند و زنده اش کنند ولی هرگز نمیتوانند، الذین کفروا و صدوا عن سبیل الله اضل اعمالهم اما والذین قتلوا فی سبیل الله لیضل اعمالهم ولی اعمال اینها را اضلال نمیکند و اجازه می دهد به مقصد برسد و هدایتشان میکند و در آیات مختلف میگه اگر در نظام کفر قرار گرفتی انتظار هدایت نداشته باش.
اگر ما زیست کافرانه داشته باشیم انتظار نداشته باشیم ما را به نتیجه برساند ،در حالیکه ما مومنیم.
اگر سبک و سیاق کافرانه شد و مومنانه نبود بدانیم که اضلالی صورت میگیرد و مهم است که در تقابل با نظام کفر چگونه برخورد میکنیم و خداوند متعال وعده داده که حق را زنده می کند و باطل را از بین می برد.
🌱لیحق الحق و یبطل الباطل و لو کره المجرمون🌱( ۸ انفال) خدا تا جایی پیش میره که حق را زنده میکند و باطل را نابود میکنه و باطلش میکند هر چند که مجرمین این را نخواهند.
نطام باطل داره تلاش میکنه نظام فکری و رفتاری اش را حاکم کند ولی نمیتواند. الان جبهه ی حق نیاز مند افتخار به خودش است ولی چون به داشته هایش دقت نمی کند کار به افتخار نمی کشد
وقتی متوجه نظام ایمانی نیست به داشته های خودش توجه نمیکند سوره ی محمد موقعیت ما را متذکر میکند و میخواهد جایگاه یک مومن را در نظام توحیدی نظام خلقت مشخص کند ما داریم به سمت عرصه های تمدنی می رویم و مومنین باید طوری به صحنه بیایند که بتوانن قد علم کنند کافرین اعمالشون اضلال میشود ولی برای مومنین بخشش سیئات و اصلاح بال رخ میدهد .ایمان و عمل صالح برای مومن او را به هدایت و سعادت میبرد و مومن برای رسیدن به سعادت باید یک سری گناهانشون بخشیده شود و خداوند می بخشد تکفیر سیئه و اصلح بالهم.
ارتقا دادن بچه ها در فضای ایمانی تر و خشک کردن اونهو سبب تکفیر سیئه ی شما می شود . حال اگر نقطه ی ایده آل را در حوزه ی تربیت تبدیل یک سری انسان هایی که در حوزه ی ایمانی نفس می کشند و عملشان را مظهر نظام ایمانی شان کردند و در تقابل با نظام کفر هستند یقین کنید که خداوند متعال و کفر عنهم سیئاتهم و اصلح بالهم، تکفیر سیئه میکندو گناهان را می بخشد و با مغفرت و عفو خودش پرده ای روی گناهان می کشد و درون اینها را هم در دنیا و هم در آخرت اصلاح میکند.
در دنیا دین حق دینی است که با فطرت موافق باشد و فطرت دنبال اون چیزی است که به سعادت و کمال برسد . خداوند با آنچه که نازل کرده و وضعیت عمل را عمل را درست میکند دنیای افراد را اصلاح میکند و آخرت که عاقبت این زندگی است و آغاز این زندگی همراه با سعادت شد آخرش هم با سعادت می شود والعاقبه للتقوی یعنی هم آخرت را اصلاح می کند هم دنیا را.
خداوند در مسیر کفار انحراف ایجاد می کند، چون خودشان می خواهند چون کفر و صدوا عن سبیل الله خلاف نظام تکوین است ، نظام کفر هیچ وقت مطابق نظام خلقت و نظام تکوین نیست لذا نظام خلقت اونهایی که راه را می بندد پس می زند . همیشه کارهایی میکنند که در نظام خلقت و نظام انسانی نمی سازد . وقتی خودشان را با نظام حقیقت هماهنگ کنند آنچه نازل شده بر محمد وضعیتشان اصلاح میشود آن کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند و هو الحق من ربهم هستند.
#شرحجلسه_تفسیر_سوره_محمد
ادامه ی جلسه دوم------->
انسانها چه بخواهند و چه نخواهند ایمان می آورند و نظام عمل هم دارند ولی آنچه که مهم است این است که به چه کسی ایمان می آورند و چطور عمل میکنند باید طبق نظام حقیقت ایمان بیاورند و عمل کنند و این دست خدای متعال است چون خدا حق است وهو الحق من ربهم .
کسانی که کافر شدند تبعیتشان از باطل (هیچ و پوچ)است پس نباید انتظار داشته باشند انسان را رشد بدهد و هر چه تلاش می کنند این انسان رشد نمی کند، ذلک بان الذین کفروا اتبعوا الباطل را اینطور شروع میکند توصیف میکند این نظام ایمان این نظام کفر...
آیه ۳:ذَٰلِكَ بِأَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا اتَّبَعُوا الْبَاطِلَ وَأَنَّ الَّذِينَ آمَنُوا اتَّبَعُوا الْحَقَّ مِن رَّبِّهِمْ كَذَٰلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ لِلنَّاسِ أَمْثَالَهُمْ
اول سوره روی دو کلمه تاکید کرد الذین کفروا و صدوا ،
آیه دوم گفت الذین امنوا و عملوالصالحات ،آیه ی سوم به اون دو کلمه کلمه دیگری افزود الذین کفروا تبعوالباطل و الذین امنوا اتبعوا الحق
یعنی مسئله ی تقابل نظام کفر و ایمان ،مسئله ی تقابل حق و باطل است دو خط هست خط کفر و خط ایمان ، باطل یعنی آنچه که نظام عالم بر نمی تابد ولی نظام حق بر اساس آن است لذا اصلح بالهم مومنین با ایمان جای اصلاح می گذارند.
نظام ایمان تجلی و تعین پیدا میکند و دست انسان ها را در دست حقیقت میگذارد و نظام کفر دست آدم ها را در دست باطل می گذارد انسان بدون ایمان نمی تواند به مقصد برسد ، به خاطر ایمانتان و مومن بودنتان خدا را شکر کنید.
کسانی می توانند تقابل با نظام باطل داشته باشند که متوجه و متذکر نظام ایمانشان باشند لذا جلوی کفار کم نمی آورند .
نظام کفر با تمام قوا در تمام صحنه ها وارد شده و کسی که متوجه نطام ایمانش باشد می تواند با آن مقابله کند .
آیه ۴:
فَإِذَا لَقِيتُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقَابِ حَتَّىٰ إِذَا أَثْخَنتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثَاقَ فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَإِمَّا فِدَاءً حَتَّىٰ تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا ذَٰلِكَ وَلَوْ يَشَاءُ اللَّهُ لَانتَصَرَ مِنْهُمْ وَلَٰكِن لِّيَبْلُوَ بَعْضَكُم بِبَعْضٍ وَالَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَلَن يُضِلَّ أَعْمَالَهُمْ
اگر ملاقات با جبهه ی کفر براتون صورت گرفت باید بزنید و طوری بزنید که گردن را بزنید در کوچکترین چیزها می توانید تقابل با نظام کفر را در نظر بگیرین
اینقدر جلو بروید که در هم بکوبیدشان و دست و پاشون را هم ببندید یا منت بذارین و آزادشون کنید و فدیه بگیرید و تا حدی جلو برید که بار سنگین جنگ روی زمین گذاشته شود اگر خدا میخواست آنهو را مجازلت میکرد ولی تو باید مظهر و جلوه شوی و به صحنه بیایی و بعضی از شما با بعضی دیگر باید امتحان شوید
امتحان اول اینکه بعضی مومن و بعضی کافر می شوند امتحان دوم این که باید پای ایمانشان بایستند نمی شود بگویند خدایا خودت به صحنه بیا ، خداوند می خواهد با اراده ی تو نظام کفر را کنار بزند .
خدا تلاش و زحمت تو را می خواهد و در تقابل ممکن است مال و آبرو و جانت را بدهی.
نظام ایمانی ابدیت را قائل است نظام ایمانی به ملکوت و پشت صحنه ای قائل است و نظام ایمانی آنقدر دلت را قرص کرده که جرئت زیادی داری و عشق و محبت به حق جرئت را زیاد میکند و عشق و محبت افق ساز است اگر خدا بخواهد خودش میاد وسط و مجازاتشون میکند ولی خدا خودش میخواد یک عده فقیر یاشند یک عده غنی خدا میخواد به وسیله ی تو از مجرای اراده ی تو دست فقیر را بگیرد و اگه تو دست فقیر را نگرفتی در مجرای اراده الله و مشیت الله قرار نگرفتی خداوند میخواهد حضرت صاحب را بیاورد ولی اراده ی تو را میخواهد این اراده ها بایدجمع شود تا حضرت بیاید .
آیه ۵:سَيَهْدِيهِمْ وَيُصْلِحُ بَالَهُمْ
آیه ۶:وَيُدْخِلُهُمُ الْجَنَّةَ عَرَّفَهَا لَهُمْ
آنهایی که به صحنه آمدند و هزینه پرداخت کردند این اعمالشان گم نمیشود چون در نظام حقیقت است، بلکه خداوند هدایتشان میکند و قلبشان را در دنیا و آخرت اصلاح میکند و آنها را وارد بهشتی می کند که برایشان توصیف کرده است .
در تقابل با نظام کفر قاطعیت و جدیت لازم است.
#شرحجلسه_تفسیر_سوره_محمد
🦋جلسه سوم تفسیر سوره محمد 🦋
آیه ۴ : فَإِذَا لَقِيتُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقَابِ حَتَّىٰ إِذَا أَثْخَنتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثَاقَ فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَإِمَّا فِدَاءً حَتَّىٰ تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا ذَٰلِكَ وَلَوْ يَشَاءُ اللَّهُ لَانتَصَرَ مِنْهُمْ وَلَٰكِن لِّيَبْلُوَ بَعْضَكُم بِبَعْضٍ وَالَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَلَن يُضِلَّ أَعْمَالَهُمْ
سوره محمد در اندیشه ی تقابل ایمان و کفر پیش می رود و این اندیشه ی تقابل بسیار مهم است و بسیار مهم است که در این اندیشه نفس بکشیم اگر ما توانستیم در این فضا نفس بکشیم ،کوچکترین کارهایمان در تقابل با نظام کفر قرار میگیرد .
سوره محمد تفصیل اندیشه ی تقابل است .
♦️دو چیز در این سوره مطرح هست:
اول به تقابل بیندیشید ،
دوم تفصیل این تقابل چگونه است .
♦️معضل فعلی کشور ما این است که اندیشه ی تقابل نداریم و اگر مومنین اندیشه ی تقابلی دارند نمی توانند در آن مستقر شوند . کوچکترین کارها میتواند در این تقابل قرار بگیرد .
کار سوره ی محمد استقرار مومنین در اندیشه ی تقابل است .
در حوزه ی جمعیت، زنان ،تغذیه ،معماری شکستهایی خوردیم گرچه نسبت به پیشرفتهایمان کم است علتش این است که در راستای اندیشه ی تقابل پیش نرفتیم .
تقابلی که همیشه نتیجه اش علو و برتری اندیشه ی ایمانی بر اندیشه ی کافرانه باشد و به هیچ تساهل و تسامحی قائل نیست.
معضل و مشکل ما این است که چون ایمان در حق ریشه دارد و کفر ریشه در باطل دارد و چون حق و باطل ذاتا تقابل دارند، کفر و ایمان هم باید تقابل داشته باشند . چون تقابل حق و باطل مطرح است تقابل ایمان و کفر و تقابل مظاهر حق و مظاهر ایمان هم مطرح است .
مرگ بر امریکا و انگلیس بر اساس همان لعن های زیارت عاشوراست چون مسئله ی تقابل حق و باطل است.
♦️آیه ۱:الَّذِينَ كَفَرُوا وَصَدُّوا عَن سَبِيلِ اللَّهِ أَضَلَّ أَعْمَالَهُمْ
یک سری از عمل ها در عالم گم می شود و اضلال می شود ، کسانی که مستقر در سرزمین کفر هستند و صدوا عن سبیل الله دارند کفرشان به ظهور رسیده است . مقابل الذین امنوا و عملوالصالحات ، الذین صدوا عن سبیل الله را قرار بدهید . صدوا عن سبیل الله عمل متناسب با کفر است .
♦️آیه ۲:وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَآمَنُوا بِمَا نُزِّلَ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَهُوَ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ كَفَّرَ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَأَصْلَحَ بَالَهُمْ
آنچه که نازل شده بر محمد (ص)، این خیلی مهم است یکی از حوزه های دین گریزی ما همین است، دین را به واقعیت گره باید زد آنچه بر محمد نازل شد و هو الحق من ربهم حق است و واقعیت دارد .
دین را به طور واقعیت مندانه تبیین کنید حتی برای کودکان. نباید دین را بر اساس قرارداد پیش برد بلکه دین را باید بر اساس واقعیت پیش برد. اگر ایپان بیاورید بر آنچه بر محمد نازل شده به حقیقت و واقعیت ایمان آوردید.
حجاب یک قرارداد نیست یک واقعیت است چه بگویید نزل علی محمد چه بگویی و هو الحق من ربهم .
♦️آیه ۳:ذَٰلِكَ بِأَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا اتَّبَعُوا الْبَاطِلَ وَأَنَّ الَّذِينَ آمَنُوا اتَّبَعُوا الْحَقَّ مِن رَّبِّهِمْ كَذَٰلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ لِلنَّاسِ أَمْثَالَهُمْ
کفر را باید در راستای تبعیت از باطل ببینید و ایمان را در راستای نبعیت از حق ببینید .
♦️آیه ۴:فَإِذَا لَقِيتُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقَابِ حَتَّىٰ إِذَا أَثْخَنتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثَاقَ فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَإِمَّا فِدَاءً حَتَّىٰ تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا ذَٰلِكَ وَلَوْ يَشَاءُ اللَّهُ لَانتَصَرَ مِنْهُمْ وَلَٰكِن لِّيَبْلُوَ بَعْضَكُم بِبَعْضٍ وَالَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَلَن يُضِلَّ أَعْمَالَهُمْ
وقتی ایمان ریشه در حق دارد و کفر حرکت در جریان باطل است شما مومنین در مواجهه ی با کفار باید خودتان را در اندیشه ی تقابل ببینید .
تقابل اندیشه ای فیزیکی فرهنگی و ...
اسنقرار در اندیشه ی تقابل را مطرح کنین و به این مقوله فکر کنین و از این کوتاه نیایید . اندیشه ی تقابل در محتوای مدارس باید بیاید .
اگر کسانی که این وصعیت بی حجابی را دارند اگر بدانند پشت این ترویج بی حجابی چه کسانی هستن یقینا این کار را نمیکنند علتش این است که واقعیت را نمیدانند و در اندیشه ی تقابل قرار نگرفته اند . یکی از راههای بیمه کردن افراد و
یکی از راههای صمدانیت و پر کردن آدم ها استقرار در اندیشه ی تقابل است .
مومنین شما دانستید که ایمان در چه چیزی ریشه دارد الان تکلیفتان چیست؟
#شرحجلسه_تفسیر_سوره_محمد
ادامه ی جلسه سوم ----------->
وقتی کفار را ملاقات کردید گردن ها را بزنید ،غلظت و شدت و صلابت خرج بدهید ، محکم به میدان بیایید و آنقدر ادامه بدهید و با صلابت به میدان بیایید و عده ای را اسیر کنید و ازشون فدیه بگیرید .آنقدر سفت وسخت وسط میدان برین که بار سنگین جنگ بیاید پایین .اگر خدا میخواست خودش به میدان می آمد ولی خدا می خواهد بعضی از شما را با بعضی دیگر امتحان بکند .
جریان کفر ابتلاء جریان ایمان است برای مومنین صرف وجود کفار خودش نوعی ابتلاء است .
🍃در تقابل با اندیشه ی کفر چه باید کرد ؟
خودتان را در اندیشه ی تقابل ایمان و کفر مستقر کنید .
ما این اندیشه ی تقابل را ایجاد نکردیم . فیلتر و دریچه ،این اندیشه ی تقابل است که باید مورد دقت قرار بگیرد .
غدیر مهم است چون در اندیشه ی تقابل است مهم است.
گردن را بزنید یعنی قوه ی تفکرشان را ازبین ببرید، تقابل فکری و اندیشه ای باید داشته باشید و این غلظت را به خرج بدهید و محکم به میدان بیایید و آنقدر باید مسلط شوید که اسیر بگیرید و آن موقع خودتان باید تصمیم بگیرید که منت بگذارین و آزادشون کنین یا فدیه بگیرین یعنی به قدرت و اقتداری بگیرین که جریان کفر در مشت شما باشد در تمام حوزه های علم دینی ،شهرسازی ،معماری ،فکری ،فرهنگی، اقتصادی و ... این صادق است. ما در این عرصه به جبهه ی وسیع و سخت ایمانی نیاز داریم که به میدان بیاید و خودش را در این میدان معنا کند .ما باید به معنایابی در این موقعیت برسیم و فراموش نشود .
اگر میخواهی سنگین شوی با فکرت سنگین شو.
محکم کنید وآنقدر جلو بروید که موازنه از بین برود و غلبه حاصل شود انتم الاعلون ان کنتم مومنین .
در تمام حوزه ها اگر این چنین فکر نکردین در تقابل شکست خوردین.
اگر خدا میخواست جریان غرب را نابود می کد ولی می خواهد ببیند تو مومن چکار میکنی.
اگر خودتان را در تقابل قرار دادید و در راستای غلبه شکست هم خوردید اعمالتون در عالم گم نمی شود و اعمال می ماند و کوچکترین عمل در حیطه ی تقابل اثر خودش را می گذارد .
#شرحجلسه_تفسیر_سوره_محمد
تفسیر المیزان ، سوره محمد.mp3
9.54M
بسم الله الرحمن الرحیم
✍جلسه ۱۲۰ المیزان
تفسیر سوره محمد (جلسه پنجم)
موضوع؛ابتلائات بسترهای ظهور ایمان برای مومنین است
۱۴۰۲/۳/۱۹ حجت الاسلام استاد منصوری
جلسه سوره محمد جلسه ششم،ابتلاعات فرایند شدن انسان هااست،استاد منصوری.mp3
8.27M
بسم الله الرحمن الرحیم
✍جلسه ۱۲۱ المیزان
تفسیر سوره محمد (جلسه ششم)
موضوع؛ابتلائات فرایند شدن انسان ها است و نتیجه شدن انسان ها میشود موقعیت انسان ها...
۱۴۰۲/۳/۳۱ حجت الاسلام استاد منصوری
تفسیر سوره محمد جلسه هفتم،استاد منصوری.mp3
6.08M
بسم الله الرحمن الرحیم
✍جلسه ۱۲۲ المیزان
تفسیر سوره محمد (جلسه هفتم)
موضوع؛شرط مواجهت با امر الهی توجه به ابتلاعات است...
۱۴۰۲/۴/۱ حجت الاسلام استاد منصوری
#تفسیر_سورهمحمد
🆔https://eitaa.com/joinchat/994967711C457677cd67
تفسیر سوره محمد جلسه هشتم،استاد منصوری.mp3
9.69M
بسم الله الرحمن الرحیم
✍جلسه ۱۲۳ المیزان
تفسیر سوره محمد (جلسه هشتم)
۱۴۰۲/۴/۲ حجت الاسلام استاد منصوری
#تفسیر_سورهمحمد
🆔https://eitaa.com/joinchat/994967711C457677cd67
تفسیر سوره محمد جلسه ۹.استاد منصوری.mp3
5.83M
بسم الله الرحمن الرحیم
✍جلسه ۱۲۴ المیزان
تفسیر سوره محمد (جلسه نهم)
۱۴۰۲/۴/۳ حجت الاسلام استاد منصوری
#تفسیر_سورهمحمد
🆔https://eitaa.com/joinchat/994967711C457677cd67
تفسیر سوره محمد جلسه ۱۰،استاد منصوری.mp3
7.76M
بسم الله الرحمن الرحیم
✍جلسه ۱۲۵ المیزان
تفسیر سوره محمد (جلسه دهم)
موضوع:انسان ها باید حق گرا باشند تامین حق گرایی آنها با ایمان است
۱۴۰۲/۴/۲۳ حجت الاسلام استاد منصوری
#تفسیر_سورهمحمد
🆔https://eitaa.com/joinchat/994967711C457677cd67
تفسیر سوره محمد جلسه یازدهم،استاد منصوری.mp3
9.24M
بسم الله الرحمن الرحیم
✍جلسه ۱۲۶ المیزان
تفسیر سوره محمد (جلسه یازدهم)
موضوع:دینداری همیشه در توافق با حقیقت و واقعیت است...
۱۴۰۲/۴/۳۰ حجت الاسلام استاد منصوری
#تفسیر_سورهمحمد
🆔https://eitaa.com/joinchat/994967711C457677cd67
تفسیر سوره محمد،جلسه دوازدهم،استاد منصوری.mp3
8.63M
بسم الله الرحمن الرحیم
✍جلسه ۱۲۷ المیزان
تفسیر سوره محمد (جلسه دوازدهم)
موضوع:هوا پرستی انسان را از واقعیت دور می کند...
۱۴۰۲/۵/۱۳ حجت الاسلام استاد منصوری
#تفسیر_سورهمحمد
🆔https://eitaa.com/joinchat/994967711C457677cd67
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوره محمد جلسه ۱۳،استادمنصوری.mp3
13.38M
بسم الله الرحمن الرحیم
✍جلسه ۱۲۸ المیزان
تفسیر سوره محمد (جلسه سیزدهم)
۱۴۰۲/۵/۲۰ حجت الاسلام استاد منصوری
#تفسیر_سورهمحمد
🆔https://eitaa.com/joinchat/994967711C457677cd67
تفسیر سوره محمد،جلسه ۱۴،استادمنصوری.mp3
7.44M
بسم الله الرحمن الرحیم
✍جلسه ۱۲۹ المیزان
تفسیر سوره محمد (جلسه چهاردهم)
۱۴۰۲/۵/۲۷ حجت الاسلام استاد منصوری
#تفسیر_سورهمحمد
🆔https://eitaa.com/joinchat/994967711C457677cd67
تفسیر سوره محمد جلسه ۱۵.استاد منصوری.mp3
8.74M
بسم الله الرحمن الرحیم
✍جلسه ۱۳۰ المیزان
تفسیر سوره محمد (جلسه پانزدهم)
۱۴۰۲/۶/۲۴ حجت الاسلام استاد منصوری
#تفسیر_سورهمحمد
🆔https://eitaa.com/joinchat/994967711C457677cd67
تفسیر سوره محمد جلسه ۱۶_استاد منصوری.mp3
6.73M
بسم الله الرحمن الرحیم
✍جلسه ۱۳۱ المیزان
تفسیر سوره محمد (جلسه شانزدهم)
۱۴۰۲/۶/۳۱ حجت الاسلام استاد منصوری
#تفسیر_سورهمحمد
🆔https://eitaa.com/joinchat/994967711C457677cd67
امامت مولایمان حضرت صاحب الزمان(علیه السلام)بر همه منتظران مبارک❤️
#یااباصالح
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
جلسه ۱۷ تفسیر سوره محمد استاد منصوری.mp3
13.63M
بسم الله الرحمن الرحیم
✍جلسه ۱۳۲ المیزان
تفسیر سوره محمد (جلسه هفدهم)
۱۴۰۲/۷/۷ حجت الاسلام استاد منصوری
#تفسیر_سورهمحمد
🆔https://eitaa.com/joinchat/994967711C457677cd67
تفسیر سوره محمد جلسه ۱۸.استاد منصوری.mp3
5.62M
بسم الله الرحمن الرحیم
✍جلسه ۱۳۳ المیزان
تفسیر سوره محمد (جلسه هجدهم)
۱۴۰۲/۷/۲۱ حجت الاسلام استاد منصوری
#تفسیر_سورهمحمد
🆔https://eitaa.com/joinchat/994967711C457677cd67
تفسیر سوره محمد جلسه ۱۹،استاد منصوری.mp3
15.11M
بسم الله الرحمن الرحیم
✍جلسه ۱۳۴ المیزان
تفسیر سوره محمد (جلسه نوزدهم)
۱۴۰۲/۸/۵ حجت الاسلام استاد منصوری
#تفسیر_سورهمحمد
🆔https://eitaa.com/joinchat/994967711C457677cd67