eitaa logo
🕊🍃۳۰ دقیقه تفسیر قرآن کریم بشنویم🍃🕊
1.9هزار دنبال‌کننده
62 عکس
13 ویدیو
66 فایل
روزانه ۳۰ دقیقه تفسیر صوتی حاج آقا قرائتی بشنویم ارتباط با مدیر کانال: @Bagheri1373 @Allah22_5 لینک کانال اول در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 تفسیر آیه ۴ سوره مجادله 🕊 🍃 فَمَن لَّمْ يَجِدْ فَصِيَامُ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ مِن قَبْلِ أَن يَتَمَاسَّا فَمَن لَّمْ يَسْتَطِعْ فَإِطْعَامُ سِتِّينَ مِسْكِيناً ذَلِكَ لِتُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ🍃 ترجمه : 🍃 پس كسى كه (برده اى براى آزاد كردن) نيافت، بايد قبل از آميزش با همسر، دو ماه پى در پى روزه بگيرد و كسى كه نمى تواند بايد شصت مسكين را طعام دهد. اين براى آن است كه به خدا و رسولش ايمان آوريد و اين قوانين الهى است و براى كافران (كه اهل عمل به احكام الهى نيستند)، عذابى دردناك است.🍃 در قرآن بيش از ده مرتبه كلمه ى «حدود» بكار رفته است كه اكثر آنها مربوط به حقوق خانواده مى باشد. كسى كه برده اى براى آزاد كردن نيافت، بايد دو ماه پى در پى روزه بگيرد. بر اساس روايات، اگر كسى ۳۱ روز آن را پشت سر هم روزه گرفت، مى تواند باقى روزه ها را به صورت متفرقه بگيرد. و اين خود تسهيلى است كه از طريق اهل بيت وارد شده است. تكرار جمله «قبل ان يتماسا» در اين دو آيه، نشان آن است كه قبل از پرداخت جريمه، تماس با همسر ممنوع است. 📌 پیام ها 🌿 دين جهانى بايد قوانينش قابل تطبيق با هر زمانى باشد، تا مردم در بن بست قرار نگيرند. گاهى برده نيست، «فمن لم يجد» و گاهى امكان روزه گرفتن نيست. «فمن لم يستطع» 🌿 جرائم اسلامى، انواع بركات را براى جامعه در بر دارد: بردگان را آزاد مى سازد. «فتحرير رقبة» با روزه گرفتن، افراد را صبور و مقاوم مى كند. «فصيام شهرين متتابعين» با اطعام، گرسنگان را سير مى كند. «فاطعام ستين مسكينا» 🌿 جريمه بايد متنوع و درجه بندى داشته باشد و شرايط زمانى و مكانى و توان افراد در نظر گرفته شود. «فتحرير رقبة... فمن لم يجد... فمن لم يستطع» 🌿 احكام الهى تخفيف بردار هست، ولى تعطيل بردار نيست. «فمن لم يجد... فمن لم يستطع...» 🌿 در مجازات و جرايم الهى، از اموال يا توان بدنى شما كاسته مى شود ولى در عوض به ايمانتان افزوده مى شود. «فتحرير رقبة... صيام شهرين... اطعام ستين... ذلك لتؤمنوا» 🌿 فلسفه جرايم و كيفرها را روشن كنيد تا مردم با دلگرمى آنها را بپذيرند. «فتحرير رقبة... ذلك لتؤمنوا» 🌿 عمل نكردن به حدود الهى وبى اعتنايى به آن، كفر است. «تلك حدود اللّه و للكافرين» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۵ سوره مجادله 🕊 🍃 إِنَّ الَّذِينَ يُحَادُّونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ كُبِتُوا كَمَا كُبِتَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَقَدْ أَنزَلْنَا آيَاتٍ بَيِّنَاتٍ وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ مُّهِينٌ🍃 ترجمه : 🍃 همانا كسانى كه با خدا و رسولش دشمنى مى كنند، سركوب شده اند همان گونه كه پيشينيانشان سرنگون شدند و همانا ما نشانه هاى روشنى نازل كرديم و براى كافران عذابى خوار كننده است.🍃 «يحادّون اللّه» به معناى ايجاد مانع و مخالفت در حدود الهى است، خواه با حديد (آهن) و قدرت باشد يا از طريق لجاجت و عناد و كارشكنى و توطئه. «كُبتوا» از «كبت» به معناى سركوب كردن و از پا درآوردن است. در اين سوره دوبار جمله ى «انّ الّذين يحادّون اللّه و رسوله» تكرار شده است و در هر دو آيه، خوارى و ذلّت به عنوان كيفرِ مانع تراشى در راه اجراى حدود الهى بيان شده است. چنانكه در آيه ۲۰ مى فرمايد: «أولئك فى الاذلّين» 📌 پیام ها 🌿 اصرار بر رسوم جاهلى و بى اعتنايى به حدود الهى، جنگ با خدا و رسول است. «الّذين يظاهرون... فتحرير رقبة... تلك حدود اللّه... الّذين يحادّون اللّه...» 🌿 در درگيرى حقّ و باطل، شكست و رسوايى براى باطل است. «يحادّون اللّه... كبتوا» 🌿 خداوند، اعتبار يا هشدارى كه براى ايمان يا جنگ با خودش مقرر كرده، همان را براى ايمان يا جنگ با رسولش نيز مقرر كرده است. «لتؤمنوا باللّه و رسوله... يحادّون اللّه و رسوله» 🌿 در راه اجراى احكام الهى، مانع تراشى نكنيد كه عاقبت تلخى در پى دارد. «يحادّون اللّه... كبتوا» 🌿 به مخالفان هشدار دهيم. «يحادّون اللّه... كبتوا» 🌿 اگر در رسوايى اهل باطل شك داريد، به تاريخ مراجعه كنيد. «كما كبت الّذين من قبلهم» 🌿 تاريخ و حوادث تاريخى داراى قانون و سنت است. «كما كبتوا كبت...» 🌿 حق، هميشه دشمن داشته است. «كما كبت الّذين من قبلهم» 🌿 قهر الهى بعد از اتمام حجت است. «كبت الّذين من قبلهم و قد أنزلنا آيات...» 🌿 نشانه هاى خدا هم روشن است و هم متعدد. «آيات بيّنات» 🌿 ستيز در برابر انبيا، توهين به آنان است و لذا كيفر اين گونه افراد، خوارى و ذلّت است. «وللكافرين عذاب مهين» 🌿 مانع تراشى و ستيز در برابر حق، يا كفر است يا به كفر مى انجامد. «وللكافرين عذاب مهين» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۶ سوره مجادله 🕊 🍃 يَوْمَ يَبْعَثُهُمُ اللَّهُ جَمِيعاً فَيُنَبِّئُهُم بِمَا عَمِلُوا أَحْصَاهُ اللَّهُ وَنَسُوهُ وَاللَّهُ عَلَي كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ🍃 ترجمه : 🍃 روزى كه خداوند همه آنان را برانگيزد تا به آنچه انجام داده اند، آگاه سازد. (اعمالى كه) خداوند تماماً شمارش كرده و آنها فراموش نموده اند و خدا بر هر چيز شاهد و گواه است.🍃 اين آيه به بعثت همه مردم در قيامت، به صورت دسته جمعى اشاره مى كند كه نمونه آن را در جاى ديگر چنين مى خوانيم: «حشرناهم فلم نغادر منهم احدا» همه را در صف محشر برانگيزيم و يكى را فرو نگذاريم. و نمونه احصاى خداوند را در آيه اى ديگر چنين مى خوانيم: «...ما لهذا الكتاب لايغادر صغيرة و لاكبيرة الاّ أحصاها...» اين چه كتابى است كه اعمال كوچك و بزرگ ما را فرو نگذاشته، همه را به شمارش در آورده است. كلمه «شهيد» در قرآن گاهى به معناى مشهود است و گاهى به معناى شاهد و در اينجا به قرينه ى «أحصاه اللّه...» به معناى شاهد مى باشد؛ البته در كنار گواهى و شهادت خداوند، شاهدان ديگرى نيز هستند. «يوم يقوم الاشهاد» 📌 پیام ها 🌿 قهر الهى هم در دنياست، «كبتوا» و هم در آخرت. «يوم يبعثهم اللّه» 🌿 معاد، صحنه ظهور قدرت و علم الهى است. «يبعثهم اللّه جميعا» نشانه قدرت و «فينبّئهم» نشانه علم اوست. 🌿 دادگاه قيامت علنى و عمومى است. «جميعاً فينبئهم» 🌿 به مجرم، خلاف كارى هايش را تفهيم كنيد. «فينبئهم بما عملوا» 🌿 ستيزه جويان بدانند كه توطئه ها و كارشكنى هايشان ثبت و ضبط مى شود، گرچه خودشان فراموش كنند و از ياد ببرند. «احصاه اللّه... نسوه» 🌿 خلاف هاى كوچك خود را ناديده نگيريد كه خداوند حساب دقيق همه را دارد. «أحصاه اللّه» 🌿 فراموش كردن خلاف ها، سبب محو آنها نمى شود. «أحصاه اللّه و نسوه» 🌿 عالم محضر خداست، در محضر خدا معصيت نكنيم.«واللّه على كلّ شى ء شهيد» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۷ سوره مجادله 🕊 🍃 أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ مَا يَكُونُ مِن نَّجْوَي ثَلَاثَةٍ إِلَّا هُوَ رَابِعُهُمْ وَلَا خَمْسَةٍ إِلَّا هُوَ سَادِسُهُمْ وَلَا أَدْنَي مِن ذَلِكَ وَلَا أَكْثَرَ إِلَّا هُوَ مَعَهُمْ أَيْنَ مَا كَانُوا ثُمَّ يُنَبِّئُهُم بِمَا عَمِلُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ🍃 ترجمه : 🍃 آيا نديدى كه خداوند آنچه را در آسمان ها و زمين است، مى داند. هيچ رازگويى و نجواى سه نفره نيست مگر آنكه او چهارمين آنهاست و هيچ پنج نفره اى نيست، مگر آنكه او ششمين آنان است و نه (رازگويانى) كمتر از آن و نه بيشتر، مگر اين كه او با آنهاست، هر جا كه باشند، سپس در روز قيامت آنان را به آنچه كه انجام دادند، خبر خواهد داد. همانا خداوند به هر چيزى بسيار داناست.🍃 «تر» از «رؤيت» به معناى ديدن است كه گاهى به معناى فهميدن نيز بكار مى رود و در اينجا اين معنا مراد است. «نجوى» از «نجوَة» به معناى مكان بلندى است كه از ساير قسمت هاى زمين جداست. از آنجا كه سخن در گوشى، در واقع جدا كردن طرف از ديگران است و يا چنان آهسته بيان مى شود كه سايرين از آن آگاه نمى شوند و يا به خاطر اين كه محتواى سخنانى كه گفته مى شود، وسيله دور شدن شنونده از خطر مى باشد، به آن «نجوا» گفته مى شود. همچنين نجوا شامل جلسات مخفيانه اى مى شود كه افراد مجرم و خلاف كار، به دور از چشم ديگران تشكيل مى دهند و آهسته و بدون كوچك ترين سر و صدايى سخن مى گويند به گمان اين كه كسى آنها را نمى بيند و سخنشان را نمى شنود. قرآن، درباره علم خداوند به اسرار و نجواى مردم، چندين بار سخن به ميان آورده است، از جمله: آيه ۷۸ سوره توبه «ألم يعلموا انّ اللّه يعلم سرّهم و نجواهم و انّ اللّه علاّم الغيوب» و آيه ۸۰ سوره زخرف «ام يحسبون انّا لانسمع سرّهم و نجواهم بلى و رسلنا لديهم يكتبون» در اين آيه و آيه قبل، ده بار به علم خداوند اشاره شده و آغاز و پايان اين آيه، با علم الهى است. «يعلم... عليم» با نگاهى به آيات قبل، به خصوصيات علم الهى پى مى بريم. علم او به تمام جزئيات است. «هو رابعهم، هو سادسهم» علم او دقيق است. «أحصاه اللّه» علم او حضورى است. «على كلّ شى ء شهيد» به علم او غبار نسيان نمى نشيند. «احصاه اللّه و نسوه» به واسطه علم او ديگران از اعمال فراموش شده خود با خبر مى شوند. «نسوه... ينبئهم» احاطه علمى خدا به همه هستى هميشگى و ازلى است. «هو معهم اين ما كانوا» علم دارد، ولى معمولاً در دنيا كسى را رسوا نمى كند. «ينبّئهم بما عملوا يوم القيامة» علم او دائمى است نه موسمى. «يعلم، عليم» عمل او به آسمان ها و زمين، يكسان است. «يعلم ما فى السّموات و ما فى الارض» 📌 پیام ها 🌿 نگاهى كه به دانستن و فهميدن حق نيانجامد، قابل توبيخ است. «ألم تر...» 🌿 آسمان و زمين، بزرگ و كوچك، آشكار و پنهان، همه در برابر علم خداوند يكسان است. «يعلم ما فى السّموات و ما فى الارض... هو رابعهم... هو معهم» 🌿 تعدّد افراد و تنوّع سخنان آنان، در علم خداوند تأثيرى نداشته و خداوند به همه آنها و سخنانشان آگاه است. «لا ادنى من ذلك و لااكثر» 🌿 چون وجود خداوند نامحدود است، پس هر جا كه باشيم او همراه ما است. «هو معهم أينما كانوا» 🌿 مكان و زمان در علم خداوند اثرى نداشته و او به همه چيز آگاه است. «هو معهم أينما كانوا» 🌿 در قيامت، خبر دهنده، خود شاهد بوده است. «شهيد، عليم، ينبئهم» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۸ سوره مجادله 🕊 🍃 أَلَمْ تَرَ إِلَي الَّذِينَ نُهُوا عَنِ النَّجْوَي ثُمَّ يَعُودُونَ لِمَا نُهُوا عَنْهُ وَيَتَنَاجَوْنَ بِالْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَمَعْصِيَتِ الرَّسُولِ وَإِذَا جَاؤُوكَ حَيَّوْكَ بِمَا لَمْ يُحَيِّكَ بِهِ اللَّهُ وَيَقُولُونَ فِي أَنفُسِهِمْ لَوْلَا يُعَذِّبُنَا اللَّهُ بِمَا نَقُولُ حَسْبُهُمْ جَهَنَّمُ يَصْلَوْنَهَا فَبِئْسَ الْمَصِيرُ🍃 ترجمه : 🍃 آيا نظر نكردى به كسانى كه از نجوا نهى شدند سپس به آنچه نهى شده، بازگشته و براى گناه و ستم و نافرمانىِ پيامبر با يكديگر نجوا مى كنند و (با اين حال) هنگامى كه سوى تو مى آيند، كلماتى براى تحيّت وسلام (وخوش آمد) بكار مى برند كه (حتى) خدا با آن تو را تحيّت و سلام نگفته است و در بين خودشان مى گويند: (اگر اين مرد پيامبر است) پس چرا خداوند ما را به سبب آنچه مى گوئيم عذاب نمى كند؟ جهنم براى آنان كافى است كه وارد آن مى شوند، پس چه بد سرانجام و جايگاهى است.🍃 در آيه قبل خوانديم كه هر چند نفر با هم نجوا كنند، خدا نزد آنان حاضر است و سخن آنها را مى شنود. اين آيه نمونه اى از نجوا را بيان مى كند كه نجواى مخالفان درباره مخالفت با پيامبر است. «يصلونها» از «صلى» به معناى واردكردن به جايى براى سوزاندن و گداختن است. انسان به تدريج مرتكب گناهان بزرگتر مى شود: «اِثم»، گناه فردى است مثل شرب خمر. «عدوان»، تجاوز به حقوق ديگران است. «معصيت الرسول»، مخالفت با فرمان هاى اجتماعى و حكومتى رهبر الهى است كه براى مصالح مسلمانان صادر مى فرمايد. 📌 پیام ها 🌿 نجوا در جمع مؤمنان، منكرى است كه از آن نهى شده است. «نُهوا عن النجوى» (در آيه ى ۱۰ نيز مى خوانيم: «انّما النّجوى من الشيطان») 🌿 ناهيان از منكر توقّع نداشته باشند كه مردم با گفتن آنها منكر را كنار بگذارند. «يعودون لما نهوا» 🌿 تكرار گناه و بى اعتنايى به تذكرات، جرم را سنگين مى كند. «يعودون لما نهوا» 🌿 اطاعت از پيامبر معصوم واجب است. (لذا از نافرمانى او به هر شكل انتقاد شده است.) «معصية الرسول» 🌿 به هر تجليل و تكريم و تمجيدى اعتماد نكنيم. (منافقان، آشكارا تجليل بيش از حد دارند، ولى مخفيانه از نافرمانى پيامبر سخن مى گويند.) «حيّوك بما لم يحيّك به اللّه» 🌿 چاپلوسى و تملّق و تعريف بيش از اندازه، از نشانه هاى نفاق است. «حيّوك بما لم يحيّك به اللّه» 🌿 حتّى در تجليل از اشرف مخلوقات، حدود را مراعات كنيم. «لم يحيك به اللّه» 🌿 نه تنها گفتار مخفى منافقان را خدا آشكار مى كند، بلكه آنچه را در دل دارند و به اصطلاح حديث نفس مى كنند، برملا مى سازد. «يقولون فى أنفسهم» 🌿 مهلت هاى الهى را نشانه رضايت او ندانيد. «لولا يعذّبنا اللّه حسبهم جهنم» 🌿 سرانجام نفاق، جهنّم است. «حسبهم جهنّم» 🌿 گفتار بد، سرانجام بدى را براى انسان آماده مى كند. «بما نقول... فبئس المصير» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا